[Algemeen] ATi Nieuws & Discussie Topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 3.879 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
2e dag aan het spelen met me Powercoller X800 Pro ViVo @ XT PE:

3DMark 2003: 13722

niet echt heel hoog vergeleken met bioblade

3DMark 2001 se: 26722

Cpu limmeted ( met 2500 MHz haalde ik 25k )

Aquamark er bij: 65578

K denk dat het geheugen op me vga kaart de limiet in 2003 is dus ik ga ramsinks maken en dan dat eens verder door clocken want het geheugen wordt loei heet.

Aquamark er bij: 65578

Kaart draaide bij alle tests op 570-580. K ben wel heel tevreden over deze kaart met aa en af gamen is echt geweldig :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 12-07-2004 10:31 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 00:14:
[...]

Joint Operations. :P 8) Dit is grafisch nog zwaarder voor een kaart als Far Cry. Verder als je ieder spel wat nu en binnenkort uitkomt op 1280x1024 wilt spelen met 4xAA en 8xAF dan trekt de "oude" generatie (9800Pro/XT & FX5900) dit niet meer. Ik heb een 17inch lcd en die hebben een native resolutie van 1280x1024, dus spelen op 1024x768 is voor mij geen optie.
No offence, maar dan heb je echt een brakke TFT als alles onder de native resolutie er niet behoorlijk uitziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We Are Borg schreef op 12 juli 2004 @ 10:43:
[...]

No offence, maar dan heb je echt een brakke TFT als alles onder de native resolutie er niet behoorlijk uitziet :)
Uhm nee, waar slaat dat op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kan je die beta control center downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik speel liever 1600x1200 zonder FSAA dan 1280x960 met FSAA, wordt het beeld beetje blurry van vind ik persoonlijk. En zelfs FarCry draait niet vloeiend (constant meer dan 50fps) in die res met FSAA en AF op max zover ik weet. Ik ga me niet ergeren op wat pixels die er niet perfect uitzien omdat ik stilsta, games zijn niet om pixels te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:57

Pubbert

random gestoord

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 11:04:
Waar kan je die beta control center downloaden?
Er is nog geen béta uit, ook nix uitgelekt voor ik weet :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

In Painkiller zitten (nog) geen dx9 lights/shaders, het is "gewoon"een texture game, met relatief minder geometrie dan Far Cry, die ook nog eens veel meer complexe belichting heeft, wat niet betekend dat Painkiller er slecht uitziet overigens.

Astennu, waar heb jij de Vivo vandaan?

[ Voor 33% gewijzigd door edward2 op 12-07-2004 12:37 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-08 14:16
@ Hully

Volgens mij zijn er geen X800XT kaarten te koop in nederland op dit moment, de X800PRO word nu pas echt een beetje leverbaar. de XT zal nog wel even duren.
Ik heb vanmiddag (13:00) een meeting met de PR man van Sapphire uit engeland en zal hem eens vragen hoe het zit met de levering van XT kaarten in Nederland.
Hey mooi, heb mijn asus x800pro @ xt (16 pipes) hedenmiddag aan een maatje van mij overgedaan. Hij had een asus ax800pro (slechts 7 nummers in de serie hoger, dus bij wijze van spreken van dezelfde lopende band) met een gb core en die was niet te hardware modden naar 16 pipes.

Ik nu zonder kaart (althans doe het weer ff met geforce ti 4200) en koop wel een echte xt t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Hey mense weet iemand misschien wanneer die Ati COntrole Center uitkomt?! Want hij ziet er wel mooi en handig uit :P en volgens mij is hij er al maar ik kan hem totaal nergens vinden!! :? dus als iemand er iets over weet please tell me!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

When it's done :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Hij komt gebundeld met Duke Nukem Forerver 8)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

En RD\gf M hoe zit het met de levering in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
mooi stukje over half-life 2 en de daarvoor benodigde hardware, waaronder videokaarten:

http://www.hl2fallout.com...ng=1&skin=1&CODE=02&id=17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

hully schreef op 12 juli 2004 @ 14:54:
mooi stukje over half-life 2 en de daarvoor benodigde hardware, waaronder videokaarten:

Conclusie: Ik kan er nog wel ff tegen :P

Hoop dat er 3Dc inzit :) Vind de 3Dc demo erg mooi :9

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No offence, maar dan heb je echt een brakke TFT als alles onder de native resolutie er niet behoorlijk uitziet
Natuurlijk ziet het er "behoorlijk" uit, maar 1280x1024 is toch echt mooier. Vertel mij eens welke (betaalbare) tft aan perfecte interpolatie doet? (overigens wil je de mensen niet de kost geven die ik op lans tegenkom die op 1024x768 zitten te gamen met hun 17 of 19inch TFT. Als ik dan zeg "schakel voor de grap eens over naar 1280" dan valt hun bek open, de meeste mensen wéten nog geneens dat de native res 1280 is. Zelfs het bureaublad hebben sommigen op 1024 staan. :/ )

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een Radeon 9700 en 9800XT gehad, beide kaarten spelen bij lange na niet zo soepel met de settings die ik speel.
dat jij 1600x1200 kan spelen is mooi maar gebruik je dan ook Anti-Aliasing en Anisothropische filtering? ik denk het niet, een spel als Far Cry of Painkiller is met 1600x1200 AA4x AF8x niet te spelen met een Radeon 9700.
Met mijn voormalige 9800Pro kon ik op z'n hoogst Far Cry spelen op 1280x1024 met 2xAA en ingame 1xAF en voor de rest alles op max. Maar dit was wel het matje want de framerate dipte geregeld richting de 23/24. 1600x1200 met alles max en dan ook nog eens AA en AF zou erg knap zijn op een 9500@9700, dat moet een speciale uitgave geweest zijn van Ati. :) Maaruh, doet die 9500 eigenlijk wel DirectX9?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:51:
[...]

Met mijn voormalige 9800Pro kon ik op z'n hoogst Far Cry spelen op 1280x1024 met 2xAA en ingame 1xAF en voor de rest alles op max. Maar dit was wel het matje want de framerate dipte geregeld richting de 23/24. 1600x1200 met alles max en dan ook nog eens AA en AF zou erg knap zijn op een 9500@9700, dat moet een speciale uitgave geweest zijn van Ati. :) Maaruh, doet die 9500 eigenlijk wel DirectX9?
9500 is gewoon een 9700 met 128bits geheugenbus ipv 256bits, en bij sommige 9500's was dit te modden tot 256bits, doordat sommige een 9700 PCB hadden, vooral bij 9500 Non Pro's 128MB kwam dit voor. En de clocksettings waren iets lager, voor de rest dezelfde core, dus gewoon DX 9.0 support :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Kheb nooit gezegd dat ik FSAA en AF op max draaide op 1600x1200, maar dat achtte ik niet als nodig. Toch niet in FPS games. Ik speel voor fun, niet om pixels te tellen en fouten te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Sharkbyte schreef op 12 juli 2004 @ 16:01:
Kheb nooit gezegd dat ik FSAA en AF op max draaide op 1600x1200, maar dat achtte ik niet als nodig. Toch niet in FPS games. Ik speel voor fun, niet om pixels te tellen en fouten te zoeken.
FSAA/AF zijn gewoon leuke toevoegingen om een game er nog realistischer uit te laten zien :) Want in het echt heb je ook geen karteltjes, dus het zit dichter tegen realisme aan dan zónder FSAA/AF :).

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sharkbyte schreef op 12 juli 2004 @ 16:01:
En toch worden je frags misschien hoger als je veel AF gebruikt, textures in de verte worden scherper. :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

I highly doubt that :P

Wel ja, in games concentreer ik mij meestal op de game zelf ipv. op pixel perfect beeld. Mooie graphics mogen er zeker zijn, maar hoevaak zou ik me storen aan jaggies ? 1600x1200 op een 17" is al een soort van FSAA gaande, dus voor mij is het makkelijker om de resolutie hoger te zetten. AF is wel leuke toevoeging maar niet voor de performance impact die je ervan krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door Phuncz op 12-07-2004 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:38
Ik heb ff wat research gedaan voor een nieuwe videokaart ter vervanging van mijn gf4 mx-440 8x en ik ben uitgekomen bij de radeon 9600 pro 128mb ddr. Nou zag ik in veel topics dat je goed moet opletten dat je de 400/300 ipv de 400/200 versie neemt, ik geloof dat dat iets met core en memory te maken heeft?? Ik ben nogal een leek op dit gebied, wie verduidlijkt het voor mij?? Wat houdt dit precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Laatst online: 14-09 09:07
jah dat heeft inderdaad met de snelheid waarop het geheugen van de kaart draait te maken, maar als ik je een tip mag geven geef een paar euro meer uit en ga voor een 9800 PRO, daar zul je veel meer plezier van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
The Inq heeft weer wat geruchten op weten te duikelen over RV410.

Samenvatting:
- 0.11u
- 8 pipelines
- 400 Mhz (core/mem is niet helemaal duidelijk)
- SM2.0
- prototype haalt 7000 in 3dM2k3 op hi-end machines
Bron: http://www.theinq.net/?article=17152

Gezien de score van 7000 3DMarks kunnen we hieruit wel aannemen dat de RV410 een 256-bits memory interface heeft. Lijkt me duidelijk dat dit de opvolger is van de huidige 9800 serie en dat die plaats gaat nemen in de midrange (net boven de X600 als X700 (?) of als vervanging van de X600-serie). En ik denk dat Dell dus niet kon wachten totdat de kaart klaar was, en dus ging voor de X800SE.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hully schreef op 12 juli 2004 @ 14:54:

Dit stukje vind ik best grote bullshit.. Zoals je al eerder weet van mijn commentaar, weet je dat ik nog pro ATi of nVidia ben, maar deze lui portretteren zich wel heel duidelijk pro ATi.. Een 9600 Pro kan HL2 makkelijk aan maar alle FXen kan je bij het vuilnis zetten?? :/ :Z

Die moderator die dat artikel geschreven heeft kan met geen enkel bewijs onderbouwen dat FX xxxx kaartjes minder presteren, behalve dan te roepen dat ze niet op de juiste manier shaders ondersteunen.. :r Met betrekking tot dat de FX 5200 een kut-kaart is ben ik het glorieus met hem eens, maar zo weet ATi er ook nog wel een potje van (ik noem maar wat, de 9200 SE). Vervolgens roept hij zonder enige onderbouwing dat daarom ook alle andere FX-kaarten niet HL2 zullen runnen? Wat een onzin zeg.. Ook verder is hij enorm negatief te spreken over de nieuwe nVidia kaarten, waarin hij opnieuw onwaarheden neerzet.. Ik quote:
Generally speaking, if you have a Radeon 9600 or above then HL2 will run pretty well. If you have a GeForceFX then HL2 won't run so well.
|:(
Secondly, if it's in the GeForce FX 5xxx series, it's really not going to perform as well in HL2 as an “equivalent” ATI card.
:X
The new NVIDIA cards eat up more power and twice the space of the x800
:+
Mag hij toch best wel specificeren.. Als het over de 6800 Ultra gaat, duidelijk vreet ie meer ruimte, maar die twee molexen zijn geen eens een vereiste als je niet overklokt. Enkele GTs nemen een PCI-slot op, andere weer twee..

Verder, hij heeft het wel over SM2.0 paths die brak zijn bij nVidia, kan ik 'm geen ongelijk in geven, maar hij baseert zijn mening van het artikel juist op de info van Gabe Newell.. Ironisch genoeg zegt hij "Although ATI's new cards will be faster in HL2 (unless Gabe Newell is a filthy liar)".. We weten sowieso dat Mr. Newell nou niet bepaald een van de meest betrouwbare waarheidsbronnen is, of wel? :Y)

Vervolgens uit hij scepticisme over het snelheidsvoordeel wat nVidia zal behalen met SM3.0 in nieuwere games.. Zelfs wanneer het in FarCry al uitgetest is benoemt hij het als zijnde: "It has been tested in FarCry and there was some improvement, however it's early days yet." Wat verwacht hij dan?? Dat nVidia in de toekomst met hun drivers SLECHTER gaat presteren? Of dat ATi met SM2.0 een snelheidsvoordeel zal behalen.. 8)7

Sowieso vind ik het erg riskant om een review voor upgrading uit te brengen 3 maanden voordat het spel gereleaset wordt. Waar is die review op gebaseerd? Hij heeft geen enkele demo kunnen spelen, hij baseert zich alleen maar over wat er op papier beschikbaar is over deze kaarten. Zoals users op het forum zeggen, "a right time to release the demo would be like... NOW, so we can really test if our systems need upgrading". :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan vreet de 6800 tog ruimte! Hij blijft wel koeler dan een X800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws betreffende temporal FSAA i.c.m. een LCD monitor. Ik heb even wat testen uitgevoerd, en de zichtbare flikkeringen treden bij een LCD pas op als de framerate onder de 35 valt, het is dus wel degelijk een goede en bruikbare optie in de praktijk! :P (ik heb even geen CRT bij de hand om het hierop te testen.)

Ik heb de testen uitgevoerd met het bij jullie misschien wel bekende tooltje Atitray van Ray Adams. Hiermee kun je de grens instellen wanneer Temporal AA z'n werk moet gaan doen. Standaard staat dit zoals we weten ingesteld op 60fps, maar dit is dus niet altijd bruikbaar omdat als je al met veel normale FSAA en andere eye-candy speelt de framerate hier vaak onderduikt. De ondergrens op 35 zetten verandert hier de zaak. :P
De Temporal factor zelf kun je ook op 3 instellen, maar dit is vluchtig bekeken te veel van het goede. Bij 80fps had ik nog last van zichtbare flikkeringen. Factor 2 is echter perfect speelbaar. Dit betekent op een X800XT dus Far Cry spelen op 1600x1200 met 4x2 = 8xFSAA, ten alle tijden. 8) :P

De grens instellen kun je overigens ook doen zonder het tooltje Atitray, je moet dan een extra regel in het register instellen die luidt TemporalAAFrameTreshold, en deze de waarde 35 geven. Nu gaat temp FSAA zijn werk doen vanaf 35fps. (moet wel zeggen dat ik 't niet handmatig aan het werk kreeg, enkel met het tooltje Atitray, dus er lijkt nog iets in het register te moeten gebeuren wat ik niet weet.)

Misschien is het ook wel aardig om te kijken of eigenaren van CRT's ook hun temp fsaa op een behoorlijk lagere waarde als 60fps kunnen instellen. Wie test dit even? :)

Atitray vind je hier: http://www.radeon2.ru/atitray/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan je overklokken via het ati control paneel?

Ik heb altijd nvidia gehad dus het is nu even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GfMike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 18:22
hully schreef op 12 juli 2004 @ 13:27:
[...]

Hey mooi, heb mijn asus x800pro @ xt (16 pipes) hedenmiddag aan een maatje van mij overgedaan. Hij had een asus ax800pro (slechts 7 nummers in de serie hoger, dus bij wijze van spreken van dezelfde lopende band) met een gb core en die was niet te hardware modden naar 16 pipes.

Ik nu zonder kaart (althans doe het weer ff met geforce ti 4200) en koop wel een echte xt t.z.t.
Zo heb je een NV40 en R420 en zo heb je niets ;)

Ik ben bang voor je dat je nog wel even een paar weken met je Ti 4200 moet doen.
Zoalg gezegd heb ik dus de PR man van Sapphire voor Noord-Europa gesproken vanmiddag, ik had een meeting met hem en heb van hem een X300SE en X600PRO ontvangen om te testen. maar dat is een ander verhaal.
Op de vraag hoe het zat met de leverbaarheid van XT's in Europa zei hij: "don't Quote me on this" en toen vertelde hij dat Sapphire UK de komende 2 a 3 weken XT kaarten verwacht dus dat de leverbaarheid in Europa pas in Augustus op gang zou komen.
Zoals je al kan merken kon hij me ook geen zekerheid geven.

Aangezien Sapphire bijna alle ATI videokaarten maakt en hun dus als een van de eerste de XT op de markt gaan brengen in Europa moet je niet verwachten dat een ander merk eerder is (hooguit Asus omdat die volgens mij zelf ook borden maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
GfMike schreef op 12 juli 2004 @ 19:59:
[...]

Zo heb je een NV40 en R420 en zo heb je niets ;)

Ik ben bang voor je dat je nog wel even een paar weken met je Ti 4200 moet doen.
Zoalg gezegd heb ik dus de PR man van Sapphire voor Noord-Europa gesproken vanmiddag, ik had een meeting met hem en heb van hem een X300SE en X600PRO ontvangen om te testen. maar dat is een ander verhaal.
Op de vraag hoe het zat met de leverbaarheid van XT's in Europa zei hij: "don't Quote me on this" en toen vertelde hij dat Sapphire UK de komende 2 a 3 weken XT kaarten verwacht dus dat de leverbaarheid in Europa pas in Augustus op gang zou komen.
Zoals je al kan merken kon hij me ook geen zekerheid geven.

Aangezien Sapphire bijna alle ATI videokaarten maakt en hun dus als een van de eerste de XT op de markt gaan brengen in Europa moet je niet verwachten dat een ander merk eerder is (hooguit Asus omdat die volgens mij zelf ook borden maakt).
ok, maar goed opzich niet zo erg, als ik namelijk net op gamer.nl lees dat die f*kkers van een Vivendi Half-Life 2 uit gaan geven op zijn vroegst in de herfts. Ik ga proberen om -als het me lukt hoor- me in te houden totdat er een game uitkomt die ik echt speel. Dat zal dan Doom3 of HL2 worden. Far Cry heb ik bijna uit inmiddels. Rond die tijd zullen de xt's wel te krijgen zijn en wellicht iets boven de 500 euro liggen. Tot die tijd vermaak ik me prima met Pro Evolution Soccer op mijn ps2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 19:52:
Hoe kan je overklokken via het ati control paneel?

Ik heb altijd nvidia gehad dus het is nu even zoeken.
Dat kan (nog) niet. :+

Tenzij je ATiTool of iets dergelijks installeert. Kijk even in de firstpost. Daar staat een link naar ATiTool. ;)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
hmmhmm.. die auto-overclock van atiTool is ook niet alles
ik liet m draaien met mn kersverse 8500 (wel wat probleempjes mee, maar daar hoef ik zometeen hopelijk niks over te posten :X), en ik liet m dus lekker automatisch de hoogste coresnelheid zoeken....
en het gare programma bleef zeggen dat dr geen artifacts waren, terwijl al mn text in windows onleesbaar was geworden en er hele delen van het scherm misten!!!

dus vertrouw daar asjeblieft NIET op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat heb ik ontdekt.

Ging ie mem snelheden zoekne. Maar de snelheden liepen omlaag inplaats vn omhoog.

Wat kan 4ns geheugen van hynix maximaal halen.
En past een arctic koler op een club-3d 9600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
;)

[ Voor 99% gewijzigd door hully op 12-07-2004 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem.

Als ik de 1e 4 testen van 3dmark03 doe dan gaat alles goed. Maar als ie dan naar de 5 test wil gaan begint het lampje van me monitor te knipperen.......
Catalyst 4.7. Dus ik ga 4.6 maar is proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Doug Lombardi van Valve heeft weer een interviewtje weg gegeven... de meest interessante vraag ging natuurlijk over de videokaarten... En probeer alsjeblieft een beetje 'normaal' te reageren op dit interview... dit geldt niet alleen voor de nVidiots en fanATics in dit topic, maar ook voor de 'neutrale personen'. ;)
12. Computer Games Romania: For most of us summer is already here and, usually, this time of the year prices for hardware do tend to go down. What would you recommend as an upgrade for players who would like to experience the best gameplay and graphical details possible? Many of us would feel better if we were prepared when the time comes.

Doug Lombardi: Having the best hardware is always going to be a plus. And we've designed the Source engine to take advantage of both today's leading components as well as those on the horizon. Having a fast processor and lots of RAM is always recommended for fast-paced 3D applications. However, in the case of Half-Life 2, the number 1 upgrade I can recommend is the latest GPU from ATI - that will result in more enhanced detail and superior framerate.
http://www.computergames..../interview-524/index.html

Marketingpraat of niet, we zullen het straks allemaal wel zien. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:52
http://www.driverheaven.net/reviews/atifreeforall/
Daar bij driverheaven hebben ze een nieuwe review gemaakt over alle nieuwe (en enkele oudere) kaarten van ATI. Hij is echt bruut met flash gemaakt. Inhoudelijk is het volgens mij niet zo verschillend, maar het leuke is dat de X300 erbij is *niet dat dat kaartje een ruk voorstelt :P*.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even over de R430, ik heb digitimes geë-maild en kreeg de tip eens te kijken bij Xbitlabs.... daar zou meer informatie staan. Even gezocht en (één) artikel gevonden over de R430. Ze speculeren dat het (net als de R350-R360) alleen om een wellicht sneller geklokte core zou zijn of dat het productie procedé efficiënter is gemaakt.

Zie hier: het artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

De X600Xt zit zo tussen de 9600XT en 9700 in, had toch meer verwacht van een kaart van 200 Euro. Misschien dat de R410 hier verandering in kan brengen?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik dxdiag start en dan directdraw of direct3d test dan begint het scherm te knipperen en moet ik herstarten. Zelfde geld voor 3dmark.
Wat kan ik hieraan doen. ik heb nu 4.6 drivers. Bij 4.7 is het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 08:06:
Als ik dxdiag start en dan directdraw of direct3d test dan begint het scherm te knipperen en moet ik herstarten. Zelfde geld voor 3dmark.
Wat kan ik hieraan doen. ik heb nu 4.6 drivers. Bij 4.7 is het ook
Cat-uninstaller.exe runnen en daarna weer eens proberen :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik heb net een schone windows installatie.
Is dit probleem te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Heb je de nieuweste DirectX versie? Zoja, prober dan eens een nieuwe windows reinstall, misschien is er iets fout gegaan.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja 9.0b

En nieuwe windows installatie heb ik 12 uur geleden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Het was te verwachten: Graphics Cards Maker Unveil RADEON 9800 LE
The RADEON 9800 LE graphics cards from Club 3D feature fully-fledged RADEON 9800 PRO graphics processor with 8 rendering and 4 geometry pipelines, but are based on PCBs similar to that of the RADEON 9500 PRO – with 128-bit memory bus for 128MB of DDR SDRAM memory.
...
Club 3D’s RADEON 9800 LE graphics card operates at 350MHz/700MHz for chip/memory.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige maand belt

Ze willen hun nieuws terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 08:41:
[...]

Vorige maand belt

Ze willen hun nieuws terug
De nieuwsentry is van 12 Juli hoor :) En de term 9800LE was ik nog nergens tegengekomen. Misschien beter ook dat hij een aparte naam krijgt, 9800 Pro 128bits/256bits is erg verwarrend. Hopen dat Sapphire ook haar naamgeving aanpast.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ati pipe dream demo doet het wel.
vaag.

Hij loopt 25 fps.

Ik ga daalijk even kijken hoe joint operations het doet.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 15:48

RMB

Nee, geen right mouse button!

Joint operations doet het op mijn GF4ti4200 vloeiend, maar kan iemand mij zeggen hoe je de temp van je videokaart kan meten? (k heb al onderzocht hoor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jBij joint operations doet het probleem zich ook voor.

Waar kan het aanliggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Installeer Windows nog maar eens een keer opnieuw :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joint operations doet het waarschijnlijk omdat ik op alt-tab drukte. ( idee van me voodoo 5 bij generals )

Ik had alleen 1 fps, komt denk omdat ik 256mb geheugen heb en hij stond op 4x AA

Maar ik ga zo even naar de niet-lokale pc-boer fietsen om daar een arctic of zalman koler te halen.
Welke houd de gpu kouder? Zalman of die arctic?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 10:54:
Joint operations doet het waarschijnlijk omdat ik op alt-tab drukte. ( idee van me voodoo 5 bij generals )

Ik had alleen 1 fps, komt denk omdat ik 256mb geheugen heb en hij stond op 4x AA

Maar ik ga zo even naar de niet-lokale pc-boer fietsen om daar een arctic of zalman koler te halen.
Welke houd de gpu kouder? Zalman of die arctic?
Ik denk dat het niet aan je cooler ligt, omdat pipe demo wel werkt :? Het lijkt me nog steeds een software probleem, voor je windows install werkte wel alles goed?

De Arctic koelt iets beter met de fan op High volgens mij (tov een ZMHP80C zónder fan)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja en als je die zalman met fan heb is die zalman beter?

En als je die zalman met fan heb is die dan veel beter dan een arctic koler of maar net aan. En die koelt je geheugen toch ook meteen?

Ik had eers een voodoo 5 erin toen dee ik die 9600 met 4.7 drivers. 3dmark gedownload en na de 4e test viel hij uit.
Ik daarna windows opnieuw installen en nu 4.6 erop. Viel bij dxdiag weer uit net zoals voor de nieuwe installatie. Maar joint operations doet het nu.
Hij viel eerst in een soort van stanby waar hij niet meer uitkwam.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09-2024
Heeft iemand van jullie al een X800XT besteld?

http://www.swfemedia.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Hijs nog niet echt leverbaar, maar een klasgenoot van mij had er 1tje binnen via zijn Stagebedrijf, spreek hem echter niet zo heel vaak en of de kaart hem wel bevalt of niet.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anthrax,

Helpt het als je misschien VPU-recover uitschakeld???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W00000t, Computerland Den Haag had nog een x800 pro ViVo van Asus liggen :)

nu niet meer natuurlijk hahahaha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Dus jij hebt hem nu? Al geflashed? :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee haal m om 5 uur ff op, ik werk er vlakbij dus np :)

Daarna gelijk flashen ja...wel ff me floppy drive zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb die zalman gekocht met fan.

Wat een kl*te karwei om dat ding erop te zetten.
Komt denk ook omdat die R9600 geen gpu rand heb zoals de 9800.

VPU Recover. Ik zal even kijken of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Laatst online: 12-09 21:16
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 14:08:

huh ik d8 dat jij al een x800 vivo had?

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, Compu Land Utrecht had m nog niet, en aangezien ik werk in Den Haag heb ik den haag afdeling maar ff gebeld, en ja hoor :)

Morgen ff me bestelling annuleren (doe ik pas als ik deze vivo in me klauwen heb, just to be sure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
en 'just to be shure' die mycom sapphire x800 Pro is volgens mij dus echt ViVo, er staat video in/ tv out. das toch gewoon t zelfde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ViVo == video in / video uit. dus ja, dat is hetzelfde ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk als ik een 9600 flash naar een pro?
En wie heeft er een bios voor en waar haal ik me oude bios vandaan als het fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
je moet eerst een backup van je bios maken als je wilt gaan flashen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
hoe backup je zo'n bios eigenlijk? ik zoek eigenlijk een stappenplan voor t s-modden voor wat minder intellectuele mensen :) dan weet ik zeker dat er nauwelijks iets mis kan gaan. want nu lijken sommige stappen wat snel genomen, of ze slaan een stappie over door te zeggen: en nu weet je wel wat je hier moet doen en dan gaan we verder met...blabla

lekker zeikerig maar tis wel prettig als t zo kan. en dan hoop ik begin augustus een x800pro te kunnen kopen bij mycom (ViVo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joint operations doet het op mijn GF4ti4200 vloeiend
Ik wil niet je plezier bederven, maar dat is omdat jouw kaart geen DirectX9.0 ondersteund. Joint ops maakt volop gebruik van DX9.0, en is imho nog zwaarder voor een kaart als Far Cry. Overigens verwacht ik dat Far Cry op jouw kaart ook vloeiender kan lopen als op bijv. een 9600Pro, maar nogmaals, dit komt ook doordat jouw kaart het DX9.0 pad niet bewandelt. Je mist hierdoor nogal wat eye-candy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 14:08:

Gotver de gotver de gotver

Over de telefoon: "Tis zeker een ViVo, dus met een rage theatre chip drop en gc 16 op t geheugen?"
Ja hoor ja hoor

Ik kom daar aan, normale x800 pro natuurlijk :(

&*^*$%$^%#$@%

Gelukkig me bestelling nog maar niet gecancelled anders was ik nog verder van huis geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een n44bsz0rs zijn dat zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
jeehaa schreef op 13 juli 2004 @ 17:21:
hoe backup je zo'n bios eigenlijk? ik zoek eigenlijk een stappenplan voor t s-modden voor wat minder intellectuele mensen :) dan weet ik zeker dat er nauwelijks iets mis kan gaan. want nu lijken sommige stappen wat snel genomen, of ze slaan een stappie over door te zeggen: en nu weet je wel wat je hier moet doen en dan gaan we verder met...blabla

lekker zeikerig maar tis wel prettig als t zo kan. en dan hoop ik begin augustus een x800pro te kunnen kopen bij mycom (ViVo)
www.3dchipset.com Hier is een leuke site; boven zie je BIOS files staan ;). Als je wilt gaan flashen raad ik je ook een PCI-vid. aan voor als het fout gaan, btw doe het onder eigen risico.

EDIT: Kijk eens hier :)

[ Voor 8% gewijzigd door SI4live op 13-07-2004 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb me radeon 9600 geoverklokt naar core/mem 495/255
Daarmee haal ik 3dmark score van 3400 en 30fps in de pipe dream demo van ati. :P
Jammer dat het geheugen niet mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 17:27:
Overigens verwacht ik dat Far Cry op jouw kaart ook vloeiender kan lopen als op bijv. een 9600Pro, maar nogmaals, dit komt ook doordat jouw kaart het DX9.0 pad niet bewandelt. .
Ik heb de 4200 ti en de 9600pro op in actie gezien met Far Cry, en de 9600pro is een stuk sneller dan de 4200, terwijl de 4200 zelfs liep op een stevig overklokte 2500+ en de 9600pro op een non-oc'ed 2500+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanaduNL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08 14:01
Best logisch, aangezien de ti4200 een generatie ouder is heh ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
SI4live schreef op 13 juli 2004 @ 18:34:
[...]

www.3dchipset.com Hier is een leuke site; boven zie je BIOS files staan ;). Als je wilt gaan flashen raad ik je ook een PCI-vid. aan voor als het fout gaan, btw doe het onder eigen risico.

EDIT: Kijk eens hier :)
PCI-vid?!

en die onderste url daar staat bij sapphire de x800 er niet bij.

edit: bovenste ook niet

[ Voor 3% gewijzigd door jeehaa op 13-07-2004 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

PCI videokaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
edit:

ach weer te snel gereageerd. EXCUSEME. nah t moet gewoon goed gaan in 1 keer. als t niet goed is dan ga ik terug naar mycom en dan zeg ik dat hij niet goed werkt en dat ik een nieuwe wil

[ Voor 90% gewijzigd door jeehaa op 13-07-2004 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 18:11:
[...]

Gotver de gotver de gotver

Over de telefoon: "Tis zeker een ViVo, dus met een rage theatre chip drop en gc 16 op t geheugen?"
Ja hoor ja hoor

Ik kom daar aan, normale x800 pro natuurlijk :(

&*^*$%$^%#$@%

Gelukkig me bestelling nog maar niet gecancelled anders was ik nog verder van huis geweest
pff pass die asus x800 pro maar naar mij door dan :f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
jeehaa schreef op 13 juli 2004 @ 21:54:
[...]

PCI-vid?!

en die onderste url daar staat bij sapphire de x800 er niet bij.

edit: bovenste ook niet
Ik heb die url's ook gegeven voor hoe je moet flashen en met welke proggies ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
en nog zoiets: ik zie hier een vivo maar die heeft: een vga conn, dvi conn en daar tussen zo'n videoout stukkie. waar is dan de vid in? is dat dezelfde?

Afbeeldingslocatie: http://www.allstarshop.com/shop/assets/aux_images/31018753T_2.jpg

en deze kabeltjes krijg je erbij:

Afbeeldingslocatie: http://www.allstarshop.com/shop/assets/aux_images/31018753T_5.jpg

ik verwachtte namelijk een composiet ingangetje maar dat zit dus op die stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga jij hier ook nog benches laten zien van jouw kaart? Daar ben ik wel in geinterreseerd want mijn comp is kwa proc/ram hetzelfde als die van jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Ik maak morgen ook ff een vergelijkingstest tussen een GT en een Pro (kan een GT even voor 1 dag lenen)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
Thund3r schreef op 14 juli 2004 @ 10:40:
Ik maak morgen ook ff een vergelijkingstest tussen een GT en een Pro (kan een GT even voor 1 dag lenen)
ah mooi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 09:09
jeehaa schreef op 14 juli 2004 @ 01:35:
en nog zoiets: ik zie hier een vivo maar die heeft: een vga conn, dvi conn en daar tussen zo'n videoout stukkie. waar is dan de vid in? is dat dezelfde?

[afbeelding]

en deze kabeltjes krijg je erbij:

[afbeelding]

ik verwachtte namelijk een composiet ingangetje maar dat zit dus op die stekker.
zoals je ziet heeft die svideo meer gaatjes als een normale svideo uitgang, dat is dus gdewoon een svideo in/uitgang ;)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
kijk dat is duidelijkheid :) noopie me :) ik ga strakkies ff kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

En het record is weer in handen van een X800 :)

http://service.futuremark.com/compare?2k3=2752486

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 17:27:
[...]

Ik wil niet je plezier bederven, maar dat is omdat jouw kaart geen DirectX9.0 ondersteund. Joint ops maakt volop gebruik van DX9.0, en is imho nog zwaarder voor een kaart als Far Cry. Overigens verwacht ik dat Far Cry op jouw kaart ook vloeiender kan lopen als op bijv. een 9600Pro, maar nogmaals, dit komt ook doordat jouw kaart het DX9.0 pad niet bewandelt. Je mist hierdoor nogal wat eye-candy.
Apple, mail ff jouw mailadres aub heb ff wat off-topic vraagjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
hully schreef op 14 juli 2004 @ 15:46:
[...]

Apple, mail ff jouw mailadres aub (hullybul@hotmail.com) heb ff wat off-topic vraagjes
offtopic:
tjiezus kan je dat niet in 1 reply vragen, in het andere board vraag je dit ook al |:( beetje dubbel vind je niet ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
jeehaa schreef op 14 juli 2004 @ 16:08:
[...]

offtopic:
tjiezus kan je dat niet in 1 reply vragen, in het andere board vraag je dit ook al |:( beetje dubbel vind je niet ?!
met jouw bericht en dit antwoord erop gaan er eigenlijk al 4 replies over, 3 te veel in jouw opinie dan hè ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer is de X800XT PE eigenlijk te koop? Komt ie uberhaupt in NL uit? Ik zie hem nergens staan. (pricewatch o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt omdat er nog geen xt-pe kaarten zijn verstuurd en wat er nog niet is kan je ook niet verkopen, dus je zal nog even moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand wel een idee wanneer mijn toekomstige X800 XT PE ongeveer verwacht kan worden???

Zeg maar een "educated guess"??

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1+ maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
However ATI is very much 'all about the money' and we can confirm that the bulk of X800 class products have been shipped to its system builder customers, and sources close to ATI were rather more specific than NVIDIA regarding numbers shipped within the UK.

RADEON X800 PRO is apparently now shipping “in the thousand's – single digit thousands, but thousands all the same”, whilst RADEON X800 XT Platinum Edition is shipping in “drops of fifty's and hundreds”.

We were also given the heads up that “the middle of July” was confidently targeted for volumes of all ATi RADEON X800 products to start to increase dramatically.
http://www.hexus.net/cont...?dXJsX3Jldmlld19JRD03OTg=

De meeste Pro's en XTs gingen naar OEMs toe. Maar dat gaat binnenkort dus ook veranderen.

Mocht je echt een XT PE willen dan is de kans groter dat je eerder een X800Pro VIVO op de kop kan tikken. Dit zijn gewoon gerebatchte XTs waarvan er een 95% slagingskans is dat je 4 pipes kan heractiveren dankzij een biosflash. Overigens is de kans dat je de laatste quad kan activeren groter dan de kans dat je het ook op XT speeds kan laten draaien (maar ook in het laatste geval nog zeer groot).

[ Voor 25% gewijzigd door CJ op 14-07-2004 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik ben niet zo technisch, dus ik haal gewoon een PE of nix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had gelezen dat je dawn van nvidia op een atikaart kan draaien. Maar hoe?
Ik krijg telkens de fout van Could not finf NV_point_sprite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:52
hallo google }:O
Mij is het ook gelukt. Er zijn hier wat aardig wat topics over geweest, en je moest wat bestanden downloaden / vervangen. Maar zo moeilijk is het niet. Op beyond3d stond volgens mij alles daarover te lezen.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 19:13
is er nou al es een pagina waarin duidelijk wordt aangegeven hoe je die vivo kan flashen ?

andere vraag is / zodra je gaat flashen. en het mislukt , is het dan nog mogelijk om een oude bios erin te flashen? (bij het gebruik van een pci video kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

rico_fxp schreef op 14 juli 2004 @ 21:00:
is er nou al es een pagina waarin duidelijk wordt aangegeven hoe je die vivo kan flashen ?

andere vraag is / zodra je gaat flashen. en het mislukt , is het dan nog mogelijk om een oude bios erin te flashen? (bij het gebruik van een pci video kaart)
Kijk eens in DOC in het X800 naar XT topic :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.