Ik ben in het bezit van een Z3 en ik ben tevreden al kunnen sommige dingen beter.
Ter ondersteuning van mijn verhaal heb ik hier:
http://melena.homeip.net/z3pics/ wat voorbeelden staan. Het lijkt dat ik erg negatief ben, ik breng gewoon de zwakke punten naar voren en wat je er evt. aan kunt doen. Voor de rest veel lof over de kamera
Ruis:
Bij minder wordend licht en dus en/of langere sluitertijden/ hogere iso waarden produceert de Z3 vrij veel ruis. Vooral op ISO 200 nadert het de grens van het minder bruikbare en is het zeker meer dan andere cameras in deze klasse (ook de Z2). Wel kun je het goed wegkrijgen met programmas als Neatimage.
Ook bij ISO 50 is de ruis duidelijk zichtbaar op 100% zoom, maar bij normale afdrukken en schalen op je monitor helemaal niet storend. Vooral in donkere delen van de foto is er gewoon bovengemiddeld ruis. Ik kan er mee leven voor wat ik met de fotos doe en als ik eens groot afdruk (zelden) ga ik de foto met neatimage gewoon flink opwaarderen. De ruis is niet veminderd met de nieuwe firmware.
Flits:
Zoals ook uit de specificaties blijkt is de Z3 flist zwakker als die van de Z2 en een aantal konkurrenten. De flits doet het wel maar verwacht niet het hele (20 man) bezoek van het verjaardagsfeest te verlichten bij de groepsfoto. Dolfijnen schieten in een schemerige dome? Ik denk dat je teleurgesteld zult zijn. Wel kun je er een (dure) minolta flits opzetten uiterraard, maar flitsen houdt gwoon ergens op. De eigen flits is net voldoende voor de woonkamerkiekjes.
Autofocus:
De Autofocus (en sluitervertaging) is ZEER snel bij normaal licht. Als het donkerder wordt (schemerlicht en zwak lamplicht) is het gebeurd met de snelheid en dit wordt nog eens versterkt door de afwezigheid van een AF hulplampje. AF bij weinig licht vergt geduld.
Witbalans:
In de automatische stand zonder flits kun je de witbalans van deze kamera vergeten bij weinig licht en gloeilamp licht. Ik schiet altijd in P of S modus en zet witbalans op tungsten voor wel goede resultaten. Anders krijg je erg rood/gele fotos. Ik heb het hier over fotos zonder flist!! met flist gaat het wel goed met de Witbalans.
Belichting:
Bij weinig licht neigt de kamera naar te lange sluitertijden. in de S mode met veel kortere belichting schieten levert vaak goede resultaten die uiteraard minder bewegingsonscherpte vertonen. Waar de kamera 4 sec. wil krijg ik soms met 1/8 sec al goede resultaten die dan wel net zo donker zijn als hetgeen ik fotografeer.
Antishake: Beeldstabilisator:
Het werkt! vooral bij sluitertijden tot ca 1/20 daaronder doet het niet veel meer voor je. Het helpt tegen trillen en niet tegen langzaam wegdriften. Ook beweging van objecten (dus niet je hand) stop je niet met antishake. Daarvoor heb je hoge isowaardes (DSLR) en lichtsterke lensen nodig zodat je kortere sluitertijden kunt gebruiken.
Tijd van het jaar:
Hou er rekening mee dat als je in deze tijd van het jaar de kamera koopt je geneigd bent veel te schieten bij weinig licht. Je kunt dan teleurgesteld zijn omdat de kamera aan de grens van zijn kunnen zit. Bij voldoende licht (lente, zomer, overdag) is het allemaal een stuk rooskleuriger. Dit is volgens mij meer een echte "buitenkamera" waarmee je zomers lekker buiten fotos maakt, op vakantie en met de 12x zoom van bijzondere fauna :-) die je nu eens van dichtbij ziet. Je kunt er bovengemiddeld goede resultaten mee behalen door de snelle werking en de geweldige stabilized zoom. Voor nacht en lamp/schemerlicht fotografie zijn er betere alternatieven. Toch kun je met wat moeite (Niet op auto modus) toch hele goede resultaten bereiken.
Conclusie:
De "prijs" van de kamera heeft zijn prijs met de genoemde zwakke puntjes. Voor het geld en ten opzichte de konkurrentie heeft de Z3 een aantal sterke punten, als handzaamheid, snelheid, formaat, AS, batterijlevensduur en bij normaal licht levensecht gekleurde goede fotos. Een kamera als de Fuji S5500 zou beter presteren bij nacht, weinig licht en flitsgebruik zoals ik heb gezien in een aantal reviews. Deze voorsprong verliest hij weer in de meer normale omstandigheden en macro wat mij betreft. De Fuji was het voor mij bijna geworden, toch gekozen voor de Z3 en nog steeds tevreden. Nogmaals, oordeel zelf in mijn gallery en zoek tests van deze kameras
Tot zover mijn veel te lange bijdrage.
[
Voor 9% gewijzigd door
Anoniem: 30995 op 07-12-2004 00:45
]