[DigiCam] Minolta Dimage Z3 4 MP 12x Zoom opvolger van Z2

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 3.478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35969

CK schreef op 07 oktober 2004 @ 09:44:
[...]
xp sp2 geinstalleerd? zit in bug in usb in windows xp pre sp2
Dit heb ik inmiddels gedaan. Maar helaas zonder resultaat :'(
Nog steeds dezelfde symptomen.

Voor de volledigheid zal ik m'n systeemspecs ook even vermelden:
MSI KT3 Ultra2
1024MB DDR RAM
AthlonXP2000+
80GB Seagate BarracudaIV
ATI Radeon 9700

en windowsXP SP2 dus inmiddels.

edit
Inmiddels ben ik al iets gevorderd. Als ik aangeef met msconfig dat er geen extra spul geladen moet worden bij het opstarten, en daarna de camera aansluit, werkt het perfect.... Zodra ik dit weer terugdraai niet.....

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 35969 op 07-10-2004 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123026

Vandaag vers van de pers verschenen, een nieuwe review over de Z3 (DCRP Review). En te vinden op:

http://www.dcresource.com...age_z3-review/index.shtml

Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30995

Anoniem: 123026 schreef op 13 oktober 2004 @ 10:35:
Vandaag vers van de pers verschenen, een nieuwe review over de Z3 (DCRP Review). En te vinden op:

http://www.dcresource.com...age_z3-review/index.shtml

Succes ermee
Tussen de regels door lees ik dat de fotokwaliteit om te huilen is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Jeff op dcresource heeft wat nieuwe foto's gemaakt met de nieuwe firmware: overbelichtingsproblemen en het verlies van highlights in de schaduwen en bij extreem lichte objecten is in mijn ogen zeer goed aangepakt door de nieuwe firmware.

Ben benieuwd of dat nog iets tot gevolg heeft voor de eindconclusie.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Topicstarter
Maar hopen dat deze firmware ook public komt.
Ik ben nu namelijk al geruime tijd in het bezit van de Z1 en met de nieuwe firmware zouden alle problemen opgelost zijn.
Tja.. beetje jammer dat ik ook alleen nog maar testfoto's heb gezien met de nieuwe firmware.
En deze is dus ook nog niet op de markt gekomen.. en minolta weet nergens vanaf.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124660

Ik wil deze camera kopen voor mijn vriendin, maar is deze ook een beetje simpel in bediening?En zijn de fotoafdrukken via bijv de hema of mediamarkt goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 16:19
Anoniem: 124660 schreef op 19 oktober 2004 @ 13:54:
Ik wil deze camera kopen voor mijn vriendin, maar is deze ook een beetje simpel in bediening?En zijn de fotoafdrukken via bijv de hema of mediamarkt goed?
Bediening van de Z3 is netals de rest van Minolta's Z-reeks vrij overzichtelijk. Een aantal opties zijn extern in te stellen, de rest via het lcd schermpje. Kwaliteit van mediamarkt photo's schijnt goed te zijn, hema weet ik niet.

PS: in die nieuwe firmware is de hoeveelheid noise zeker niet opgelost he? Zal dat nog gaan gebeuren?

[ Voor 11% gewijzigd door greenlizzard op 19-10-2004 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]greenlizzard schreef op 19 oktober 2004 @ 14:01:
[...]

Bediening van de Z3 is netals de rest van Minolta's Z-reeks vrij overzichtelijk. Een aantal opties zijn extern in te stellen, de rest via het lcd schermpje. Kwaliteit van mediamarkt photo's schijnt goed te zijn, hema weet ik niet.

Dank je. Dus een aanrader? Iemand wel ervaringen met het laten afdrukken?Hoe is bijvoorbeeld de standby tijd?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 124660 op 19-10-2004 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greenlizzard
De Z-3 is een ( als je ervan houd ) mooie camera en heeft veel instel-mogelijkheden. Hij is iets wat zuiniger met energie dan andere camera's. Of het een aanrader is weet ik niet, hij is niet slecht, maar er zijn wat problemen met ruis etc. dus als je van plan bent ( of je vriendin ) foto's te maken met hoge iso-waarden, dan is de Z3 misschien niet de juiste keuze. Wat voor camera zoekt je vriendin, wat wil ze ermee gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

greenlizzard schreef op 19 oktober 2004 @ 15:07:
De Z-3 is een ( als je ervan houd ) mooie camera en heeft veel instel-mogelijkheden. Hij is iets wat zuiniger met energie dan andere camera's. Of het een aanrader is weet ik niet, hij is niet slecht, maar er zijn wat problemen met ruis etc. dus als je van plan bent ( of je vriendin ) foto's te maken met hoge iso-waarden, dan is de Z3 misschien niet de juiste keuze. Wat voor camera zoekt je vriendin, wat wil ze ermee gaan doen?
ze wil er mooie foto's mee maken. Maar die ruis is dat op te lossen?Ze wil een camera hebben met veel zoom en goed beeld, met foto's die je goed kan afdrukken voor fotoboeken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greenlizzard
Anoniem: 124660 schreef op 19 oktober 2004 @ 16:01:
[...]

ze wil er mooie foto's mee maken. Maar die ruis is dat op te lossen?Ze wil een camera hebben met veel zoom en goed beeld, met foto's die je goed kan afdrukken voor fotoboeken e.d.
Je zou ook eens naar de Z2 of Z10 kunnen kijken, hebben beide weinig last van ruis en presteren goed. Om mooie foto's te maken heeft je vriendin niet persee een Z3 nodig, dat kan met veel fototoestellen van goede merken ( geen trust en die shit ). Als ze goed wil kunnen zoomen dan moet je idd. wel zoeken in de hoek van superzoom digi cams. zoals de Z-serie van Minolta. Wat je jezelf ook moet afvragen is of je vriendin veel en proffessioneel foto's wil maken of gewoon af en toe een leuke foto thuis en op vakantie. Je vriendin wil foto's voor o.a. in een gewoon fotoboek, dan heb je aan een cam met 3MP eigenlijk al genoeg. Meer MP heb je alleen nodig als je foto's op poster formaat ofzo wilt afdrukken of veel wilt croppen ( stukjes van een reedsgemaakte foto dichterbij halen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

greenlizzard schreef op 19 oktober 2004 @ 16:28:
[...]

Je zou ook eens naar de Z2 of Z10 kunnen kijken, hebben beide weinig last van ruis en presteren goed. Om mooie foto's te maken heeft je vriendin niet persee een Z3 nodig, dat kan met veel fototoestellen van goede merken ( geen trust en die shit ). Als ze goed wil kunnen zoomen dan moet je idd. wel zoeken in de hoek van superzoom digi cams. zoals de Z-serie van Minolta. Wat je jezelf ook moet afvragen is of je vriendin veel en proffessioneel foto's wil maken of gewoon af en toe een leuke foto thuis en op vakantie. Je vriendin wil foto's voor o.a. in een gewoon fotoboek, dan heb je aan een cam met 3MP eigenlijk al genoeg. Meer MP heb je alleen nodig als je foto's op poster formaat ofzo wilt afdrukken of veel wilt croppen ( stukjes van een reedsgemaakte foto dichterbij halen ).
Ze wil inderdaad ook voor haar werk gaan gebruiken, ak komt dit straks niet veel voor maar toch. Dus een z2 zou beter zijn? Kan je dan de firmware updaten als er een fout in zit? dus de z2 is eigenlijk beter dan de z3? zelf had ik al besloten om voor een 4mp te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greenlizzard
Anoniem: 124660 schreef op 19 oktober 2004 @ 17:05:
[...]

Ze wil inderdaad ook voor haar werk gaan gebruiken, ak komt dit straks niet veel voor maar toch. Dus een z2 zou beter zijn? Kan je dan de firmware updaten als er een fout in zit? dus de z2 is eigenlijk beter dan de z3? zelf had ik al besloten om voor een 4mp te gaan.
Firmware is idd. te updaten bij alle Z-reeks camera's van Minolta. De Z2 levert wat betere foto's, maar heeft in tegenstelling tot de Z3 geen Image Stabilizer. De Z3 heeft ook als voordeel dat er niet meer wordt gewerkt met spiegeltjes om het beeld van het lcd te projecteren naar de optische zoeker, maar zijn beide apart geregelt. De problemen met dit spiegel systeem kwamen weleens voor bij de Z1,Z2 en Z10, maar niet in grote getalen, het is een paar keer gebeurt. Kan een prodcutie-fout geweest zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door greenlizzard op 19-10-2004 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus de ruis is software matig en niet hardware matig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124660 schreef op 21 oktober 2004 @ 10:26:
iemand?.....niemand? .........antwoord op deze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124660 schreef op 10 november 2004 @ 12:47:
[...]
iemand?.....niemand? .........antwoord op deze vraag?
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik kan je wel vertellen hoe je ruis kunt voorkomen:
Zet de ISO waarde altijd zo laag mogelijk. Dus als het kan wat betreft je belichting, zet je ISO dan op 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16495

Anoniem: 124660 schreef op 21 oktober 2004 @ 10:26:
Ligt waarschijnlijk aan de topic titel dat je hier geen antwoord op krijgt. Maar om op deze vraag te antwoorden:

Ruis is afhankelijk dan de ingestelde gevoeligheid (op analoge film is het de korrel van de film: hoe groter de korrel, hoe meer licht het kan opnemen).

Antwoord op jou vraag: hardwarematig, maar sommige camera's proberen het resultaat softwarematig te compenseren.

Er zijn vier oorzaken voor ruis aan te wijzen:

Lange belichtingstijden: bij langere belichtingstijden vanaf ongeveer 1/4 sec. krijgen de CCD's last van lekkage en kan ruis op gaan treden. Met name bij belichtingen vanaf één minuut zal de ruis als storend op de afbeelding worden waargenomen;

Hoge ISO-waarden: bij het verhogen van de ISO-waarde wordt het signaal versterkt en is er dus tevens sprake van een versterking van de ruis. Bij ISO-waarden van 400 - 800 zul je een duidelijke ruis aantreffen;

Donkere achtergrond: bij een donkere achtergrond zullen de afwijkende pixels natuurlijk duidelijker waarneembaar zijn dan op een bont gekleurde achtergrond. Dit laatste zul je merken wanneer je nachtopnames gaat maken. Tegen de nachtelijke zwarte hemel ziet de ruis er uit als een veelkleurige sterrenhemel;

Hoge temperaturen van de CCD: hoe warmer de CCD wordt hoe helderder de pixels worden. Volgens sommige bronnen zou er zelfs sprake zijn van een verdubbeling van de ruis per 10 graden temperatuurstijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62605

Hallo,

Ik zie dat er sinds de nieuwe firmware van de Z3 verkrijgbaar is (1.02) dat er nog niet echt veel gepost is. Ik zou graag willen weten of de ruis nu minder is geworden. Ik overweeg om een Z3 aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij zit die firmware (1.02) standaard al op nieuw verkochte cams. Bij die van mij was dat in ieder geval wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35969 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 23:14:
Volgens mij zit die firmware (1.02) standaard al op nieuw verkochte cams. Bij die van mij was dat in ieder geval wel zo.
Ja en? Hoe zit het met de kwaliteit van de foto's met de nieuwe firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

ik ben dus ook van plan deze minolta Z3 aan te schaffen.
Ik was in het dolfinarium met een camera van een vriend. Van canon dacht ik. 3.2MPixel.
Nou die was EEN EN AL BAGGER.

Hij schoot pas 3 seconde later nadat ik op de knop geramt had. En de flitser was echt kut.
Nou heb ik al die mooie dolfijntjes gemist JUIST op het goeie moment. Ik moest alle foto's eerst met ACD See bewerken eer ik wat zag. Echt niet meer fijn gewoon. Ik kon ook niet op die beesten inzoomen met dat ding (3x optisch).

Ik ben totaal n00b op gebied van digitale camera's, maar ik dacht dat deze Minolta Z3 toch aardig in de buurt van mijn eisen kwam.....
- snelle foto's met een goeie flits.
- goeie optische zoom

Die konica's zijn meer PRO- spullen, maar goed genoeg voor de iets meer eisende consument.......

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 02-12-2004 12:56 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 21:56
Ik zie jullie allemaal praten over de Z3, wat ongetwijfeld wel een goede camera is.
Maar ik zou degene die nog tot aanschaf moeten overgaan, aanraden om de FujiFilm Finepix S5500 te kopen. In diverse bladen wint de S5500 het zelfs van de Z2 en de Z3. (Het blad F+D fotografie, heeft recentelijk de Z3 en de S5500 getest en kwam tot conclusie dat de S5500 beter was)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nielsracing schreef op donderdag 02 december 2004 @ 13:44:
Ik zie jullie allemaal praten over de Z3, wat ongetwijfeld wel een goede camera is.
Maar ik zou degene die nog tot aanschaf moeten overgaan, aanraden om de FujiFilm Finepix S5500 te kopen. In diverse bladen wint de S5500 het zelfs van de Z2 en de Z3. (Het blad F+D fotografie, heeft recentelijk de Z3 en de S5500 getest en kwam tot conclusie dat de S5500 beter was)...
Ik denk dat het vooral belangrijk is om jezelf af te vragen waarvoor je de camera van plan bent te gaan gebruiken. Ik wil 'm onder andere gaan gebruiken voor macro fotografie en daarin is de S5500 toch een stuk minder. Ook qua manuele instellingen biedt de Z3 meer opties. Daarnaast heeft de S5500 geen anti shake bij zijn 10x zoom zitten waardoor het toch moeilijk kan zijn om altijd het volle potentieel van de zoom te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 62605 op 02-12-2004 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Anoniem: 62605 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat het vooral belangrijk is om jezelf af te vragen waarvoor je de camera van plan bent te gaan gebruiken. Ik wil 'm onder andere gaan gebruiken voor macro fotografie en daarin is de S5500 toch een stuk minder. Ook qua manuele instellingen biedt de Z3 meer opties. Daarnaast heeft de S5500 geen anti shake bij zijn 10x zoom zitten waardoor het toch moeilijk kan zijn om altijd het volle potentieel van de zoom te gebruiken.
Qua manuele instellingen biedt de Z3 meer opties...???? Noem eens een voorbeeld dan.
Voor macro-fotografie is de S5500 inderdaad niet de beste keus.
Zelf kan ik met 10 x zoom een goede foto maken zonder bewegingsonscherpte, maar anti-shake is altijd beter, alleen je moet wel voor jezelf afvragen hoevaak jij op iets 10 of 12 x inzoomt... Ik bijna nooit :)
En de S5500 is goedkoper (winkelprijs = 399) + de fotokwaliteit is ietsjes beter (volgens vele reviews) The choice is yours ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Nielsracing schreef op donderdag 02 december 2004 @ 13:44:
Ik zie jullie allemaal praten over de Z3
dat heb je nogal snel als je in een Z3 topic zit te kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hallo,

Ik ben zoals ik al eerder zei een n00b op dit gebied.
Ik ben op zoek naar een digitale camera die ver kan inzoomen (en scherpe foto's kan maken van enigszins bewegende objecten)

en ik kwam dus uit bij deze camera. Ik vertik het om meer dan 450 euro uit te geven, ik ben tenslotte geen high end pro-gebruiker.

nou heb ik me in verschillende winkels geinformeerd naar deze camera en zeiden dat het toch nog 'enige tijd duurt' eer de camera daadwerkelijk een foto schiet.

ik was dus afgelopen zomer in het dolfinarium in die koepel. Daar komen bijna alle aspecten in voor waar de camera op getest moet worden:
- het is er donker (flits)
- je zit ver af (zoom)
- je fotografeert bewegende dieren (AS)

Ik moest met de trust 3.2MPixel camera echt 3 seconde wachten nadat ik op de knop had gedrukt eer er een foto gemaakt werd. Bovendien moest ik de foto's eerst nog "lichtelijk" aan een gammabewerking ondervinden eer ik een dolfijntje zag.

Nou is mijn vraag: zal ik met die konica van het ge-erger afzijn met betrekking tot die mega-vertraging? En de flitser is dat wat? want daar lees ik niks over

EDIT:
Repeat quote:
Shutterlag is de tijd die het duurt tussen het indrukken van de afdrukknop en het moment dat de foto echt gemaakt wordt. Hoe korter hoe beter voor actiefoto's
Nu weet ik eindelijk hoe dat heet ;)

Kijk, het is gewoon zo dat ik met 2 camera's van een vriend van me (kodak 1.1 MPixel en daarna de Trust 3.2MPixel) het probleem had dat ik echt 3 seconde moest wachten. Ik vraag me af of de Z3 wat sneller reageert, zodat ik volgende keer de dolfijntjes ook echt in ACTION erop heb staan

[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 06-12-2004 03:03 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van shutterlag zul je niet zoveel last hebben met een Z3. Wat je wel parte kan spelen is de autofocus-snelheid en bij weinig licht de lichtsterkte van de lens. (-> langere sluitertijden)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 35969 op 06-12-2004 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Anoniem: 35969 schreef op maandag 06 december 2004 @ 10:24:
Van shutterlag zul je niet zoveel last hebben met een Z3. Wat je wel parte kan spelen is de autofocus-snelheid en bij weinig licht de lichtsterkte van de lens. (-> langere sluitertijden)
Kun je me wat meer vertellen over dit?
Dat auto-focus, is dat de automatische scherpstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Nielsracing schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:35:
[...]
En de S5500 is goedkoper (winkelprijs = 399) + de fotokwaliteit is ietsjes beter (volgens vele reviews) The choice is yours ;)
Deze ga ik even verontkrachten:

De S5500 kan ik het goedkoopst voor 324 euro vinden, de Z3 voor 321 euro ;) (Beide bij Topvision).

Zelf ga ik voor de Z3 (Heb al besteld, betaal eind van de week). Kan ik in de vakantie lekker oefenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:42
Deathchant schreef op maandag 06 december 2004 @ 02:27:

Kijk, het is gewoon zo dat ik met 2 camera's van een vriend van me (kodak 1.1 MPixel en daarna de Trust 3.2MPixel) het probleem had dat ik echt 3 seconde moest wachten. Ik vraag me af of de Z3 wat sneller reageert, zodat ik volgende keer de dolfijntjes ook echt in ACTION erop heb staan
Minolta staat er bekend om dat ze super snelle camera's hebben, opstart tijd is super snel, en je kunt ook heel snel foto's achter elkaar maken, en snel auto scherp stelt.
Zie de website van minolta:
Snelle opstarttijd (ca. 1,7 seconde), geringe ontspanvertraging (ca. 0,06 seconde) en korte opname-intervallen (ca. 1 seconde)
UHS-continuopnamen met een opvallend hoge snelheid (tot 10 beelden per seconde)
Progressieve serieopnamen: net zolang opnamen maken totdat het hoogtepunt van een actie is vastgelegd

[ Voor 3% gewijzigd door w3news op 06-12-2004 20:12 ]

Een beter internet begint bij jezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

ik was dus afgelopen zomer in het dolfinarium in die koepel. Daar komen bijna alle aspecten in voor waar de camera op getest moet worden:
- het is er donker (flits)
Een flits reikt niet verder dan 10 meter op zijn hoogst hoor. Als jij op de tribune zit ga jij die dolfijntjes echt niet flitsen. Ken je die beelden van grote stadions, met allemaal flitsjes in de tribune? Dat zijn mensen die een foto aan het maken zijn en de flitser niet uit hebben staan. Denk je dat het ook maar enig effect zal hebben? :P

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben in het bezit van een Z3 en ik ben tevreden al kunnen sommige dingen beter.

Ter ondersteuning van mijn verhaal heb ik hier: http://melena.homeip.net/z3pics/ wat voorbeelden staan. Het lijkt dat ik erg negatief ben, ik breng gewoon de zwakke punten naar voren en wat je er evt. aan kunt doen. Voor de rest veel lof over de kamera

Ruis:
Bij minder wordend licht en dus en/of langere sluitertijden/ hogere iso waarden produceert de Z3 vrij veel ruis. Vooral op ISO 200 nadert het de grens van het minder bruikbare en is het zeker meer dan andere cameras in deze klasse (ook de Z2). Wel kun je het goed wegkrijgen met programmas als Neatimage.
Ook bij ISO 50 is de ruis duidelijk zichtbaar op 100% zoom, maar bij normale afdrukken en schalen op je monitor helemaal niet storend. Vooral in donkere delen van de foto is er gewoon bovengemiddeld ruis. Ik kan er mee leven voor wat ik met de fotos doe en als ik eens groot afdruk (zelden) ga ik de foto met neatimage gewoon flink opwaarderen. De ruis is niet veminderd met de nieuwe firmware.

Flits:
Zoals ook uit de specificaties blijkt is de Z3 flist zwakker als die van de Z2 en een aantal konkurrenten. De flits doet het wel maar verwacht niet het hele (20 man) bezoek van het verjaardagsfeest te verlichten bij de groepsfoto. Dolfijnen schieten in een schemerige dome? Ik denk dat je teleurgesteld zult zijn. Wel kun je er een (dure) minolta flits opzetten uiterraard, maar flitsen houdt gwoon ergens op. De eigen flits is net voldoende voor de woonkamerkiekjes.

Autofocus:
De Autofocus (en sluitervertaging) is ZEER snel bij normaal licht. Als het donkerder wordt (schemerlicht en zwak lamplicht) is het gebeurd met de snelheid en dit wordt nog eens versterkt door de afwezigheid van een AF hulplampje. AF bij weinig licht vergt geduld.

Witbalans:
In de automatische stand zonder flits kun je de witbalans van deze kamera vergeten bij weinig licht en gloeilamp licht. Ik schiet altijd in P of S modus en zet witbalans op tungsten voor wel goede resultaten. Anders krijg je erg rood/gele fotos. Ik heb het hier over fotos zonder flist!! met flist gaat het wel goed met de Witbalans.

Belichting:
Bij weinig licht neigt de kamera naar te lange sluitertijden. in de S mode met veel kortere belichting schieten levert vaak goede resultaten die uiteraard minder bewegingsonscherpte vertonen. Waar de kamera 4 sec. wil krijg ik soms met 1/8 sec al goede resultaten die dan wel net zo donker zijn als hetgeen ik fotografeer.

Antishake: Beeldstabilisator:
Het werkt! vooral bij sluitertijden tot ca 1/20 daaronder doet het niet veel meer voor je. Het helpt tegen trillen en niet tegen langzaam wegdriften. Ook beweging van objecten (dus niet je hand) stop je niet met antishake. Daarvoor heb je hoge isowaardes (DSLR) en lichtsterke lensen nodig zodat je kortere sluitertijden kunt gebruiken.

Tijd van het jaar:
Hou er rekening mee dat als je in deze tijd van het jaar de kamera koopt je geneigd bent veel te schieten bij weinig licht. Je kunt dan teleurgesteld zijn omdat de kamera aan de grens van zijn kunnen zit. Bij voldoende licht (lente, zomer, overdag) is het allemaal een stuk rooskleuriger. Dit is volgens mij meer een echte "buitenkamera" waarmee je zomers lekker buiten fotos maakt, op vakantie en met de 12x zoom van bijzondere fauna :-) die je nu eens van dichtbij ziet. Je kunt er bovengemiddeld goede resultaten mee behalen door de snelle werking en de geweldige stabilized zoom. Voor nacht en lamp/schemerlicht fotografie zijn er betere alternatieven. Toch kun je met wat moeite (Niet op auto modus) toch hele goede resultaten bereiken.

Conclusie:

De "prijs" van de kamera heeft zijn prijs met de genoemde zwakke puntjes. Voor het geld en ten opzichte de konkurrentie heeft de Z3 een aantal sterke punten, als handzaamheid, snelheid, formaat, AS, batterijlevensduur en bij normaal licht levensecht gekleurde goede fotos. Een kamera als de Fuji S5500 zou beter presteren bij nacht, weinig licht en flitsgebruik zoals ik heb gezien in een aantal reviews. Deze voorsprong verliest hij weer in de meer normale omstandigheden en macro wat mij betreft. De Fuji was het voor mij bijna geworden, toch gekozen voor de Z3 en nog steeds tevreden. Nogmaals, oordeel zelf in mijn gallery en zoek tests van deze kameras

Tot zover mijn veel te lange bijdrage.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 30995 op 07-12-2004 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Zou de FZ3 van Panasonic dan niet wat beter zijn geweest dan? Je verliest alleen de rapid AF bij goed licht, maar krijgt een f2.8 lens over de hele zoomlengte terug, en een stuk minder ruis.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stereotomy schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 00:34:
Zou de FZ3 van Panasonic dan niet wat beter zijn geweest dan? Je verliest alleen de rapid AF bij goed licht, maar krijgt een f2.8 lens over de hele zoomlengte terug, en een stuk minder ruis.
De FZ3 zou het (met zijn 3 mp) inderdaad qua ruis wat beter doen en de lens is natuurlijk heel mooi. Ik vond hem echter niet goed in de hand liggen en ik hecht veel waarde aan snelle AF. Verder vind ik de batterijlevensduur en de Li-ion battery van de FZ3 een nadeel. Verder doet de FZ3 niet aan filmpjes als de Z3 dat doet, heeft ook AF moeite bij weinig licht. Ook heeft ie last van vignettering. AL met al ook zijn nadelen wat mij betreft en die ruis van de Z3 daar kan ik mee leven nadat ik de afdrukken heb gezien en het resultaat van neatimage. Aan de andere kant sluit in niet uit dat ik ook met de FZ3 heel tevreden had kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hey freubelaar,

ik wil je bedanken voor je uitgebreide post.
Kijk het dolfinarium is natuurlijk een plek waar alle aspecten samen komen.

kep 0 verstand van camera's (ik zou bijv. niet weten wat je met ruis bedoelt...een wazige foto ofzo?)
en ik wil gewoon een goeie camera voor gewone foto's mee te maken. Nogmaals, ik ben geen prof en ik zou bij god niet weten wat een supergoeie foto is en wat niet.
ik heb het gevoel alsof jij een prof bent die weet wat al die dingen zijn. Kijk, ik moet me gewoon nu even wat meer moeite doen om alles te begrijpen.

mij is alleen verteld dat je moet kijken naar merk en merk lens.
Kijk, ik ben een 3.2Mpixel van trust gewend. het feit is gewoon dat ik DE camera wil kopen die gewoon goeie foto's maakt (voor mijn doen) en die het beste overeenkomt met mijn eisen.

[ Voor 37% gewijzigd door Deathchant op 07-12-2004 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Volgens mij maak ik me gewoon te druk. Te veel nadenken over al die dingetjes terwijl ik gewoon goeie foto's wil, ook van bewegende objecten.

Freubelaar, wat jij bij die anti shake schrijft: je moet dus in feite de sluitertijd op hoger dan 20 seconde zetten eer dit wilt werken?

Als ik nou op auto mode laat staan en ik zoom in 12x naar een dolfijntje (we nemen even aan dat het flink licht is en ik hier geen rekening mee hoef te houden), krijg ik die dan zonder geblur perfect op een foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deathchant schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 01:18:
Freubelaar, wat jij bij die anti shake schrijft: je moet dus in feite de sluitertijd op hoger dan 20 seconde zetten eer dit wilt werken?
1/20 = één twintigste van een seconde. Met kortere sluitertijden zul je het effect van de antishake niet erg merken, maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt! Dat is ook heel logisch, bedenk maar eens hoeveel de cam zal trillen in 1/20e van een seconde of in 1 seconde.

Sluitertijden langer dan 1/10 en ver ingezoomed moet je gewoon niet uit de hand schieten, want dat daar kan ook een antishake niet tegenop. :)

En wat betreft de dolfijntjes, die krijg je er wel scherp op hoor, zolang je de sluitertijd maar goed laag houdt. Maar dat kan wel eens lastiger gaan worden als je in een wat donkere omgeving zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 35969 op 07-12-2004 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35969 schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 09:02:
[...]

1/20 = één twintigste van een seconde. Met kortere sluitertijden zul je het effect van de antishake niet erg merken, maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt! Dat is ook heel logisch, bedenk maar eens hoeveel de cam zal trillen in 1/20e van een seconde of in 1 seconde.
Bedoel je kortere of juist langere. Ik bedoelde langere: 1/8 1/6 enzo. Daar helpt het inderdaad nog wel een beetje maar moet je de cam desondanks verdraaid stil houden wil je uit de hand scherpe fotos krijgen.

Over scherpe dolfijnen bij veel zoom en weinig licht: De Z3 is minder lichtsterk: F4.8 De panasonic FZ3 heeft daar nog steeds F2.8. Dit betekent dat je daarmee voor dezelfde belichting (2.8*1.4*1.4=4.8=> 2 stops hoger) een (2x2=) 4x kortere sluitertijd kunt hanteren. Dus ipv. bijv 1/20, 1/80 sec. De kans is dan groter dat het dolle fijntje stiller in beeld komt. Bij de FZ3 heb je echter wel kans dat de dolfijn alweer weg is als jij scherp hebt gesteld omdat ie daarmee een stuk trager is. Alles zijn voor en zijn tegen dus. Het schieten van snelbewegen dolfijnen in een donkere koepel vergt veel van een kamera.

Verder ben ik absoluut geen pro... slechts een (net begonnen) hobbyist die even flink in de materie gedoken is ;-) (www.dpreview.com is een goede bron voor info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij sluitertijden van rond de 1/8, 1/6 zul je het effect van as wel merken hoor! probeer maar eens twee gelijke foto's te maken (ver ingezoomed), één met as en één zonder en dan vergelijken.
En het is idd wel zo dat as geen magische functie is die alles bij iedere sluitertijd scherp krijgt. Zoals ik zei, bij sluitertijden langer dan 1/10 en ver ingezoomed is een statief absoluut geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deathchant schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 00:58:
hey freubelaar,

(ik zou bijv. niet weten wat je met ruis bedoelt...een wazige foto ofzo?)
Ruis zijn helderheids en kleurafwijkingen op pixel nivo (dus individuele pixels). Je zie dit als een een korrelig/spikkelig effect op vlakken die egaal zijn zoals een blauwe lucht. Hoe hoger de ISO waarde is hoe meer het signaal en daarmee de ruis van de beeldchip worden versterkt.

Je ziet de ruis over het algemeen alleen als je de foto ongeschaald (dus niet in of uitgezoomd) op je beeldscherm bekijkt of als je deze op een groot formaat laat afdrukken (A4) Je kunt de ruis bjina geheel verwijderen met software als Neatimage ten koste van wat fijn detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35969 schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 09:54:
Bij sluitertijden van rond de 1/8, 1/6 zul je het effect van as wel merken hoor! probeer maar eens twee gelijke foto's te maken (ver ingezoomed), één met as en één zonder en dan vergelijken.
En het is idd wel zo dat as geen magische functie is die alles bij iedere sluitertijd scherp krijgt. Zoals ik zei, bij sluitertijden langer dan 1/10 en ver ingezoomed is een statief absoluut geen overbodige luxe.
Precies! het is geen magische truuk, helpt vooral bij hogerfrequente trilligen Bij lange sluitertijden is de kans groter dat je met de kamera wegdrift (vgl. "pannen") tijdens de opname. Hier kan de AS weinig aan doen. Maar ok het help nog steeds. Bij gebruik van statief word overigens aanbevolen om AS uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
wdekreij schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:54:
[...]

Deze ga ik even verontkrachten:

De S5500 kan ik het goedkoopst voor 324 euro vinden, de Z3 voor 321 euro ;) (Beide bij Topvision).

Zelf ga ik voor de Z3 (Heb al besteld, betaal eind van de week). Kan ik in de vakantie lekker oefenen :)
Ik heb het over normale winkels, geen internetwinkels :)

Voor de rest vind ik het een interessante discussie. 't Zal jullie niet verbazen dat ik nog steeds de Fujifilm boven de Konica Minolta verkies. Zeker s'avonds is het AF-hulplicht een must. De ruis is ook een stuk meer aanwezig op de Z3.
Waar je ook naar moet kijken is of de camera er stevig uitziet etc. Op dit punt wint de Fuji zeker.
Zoals al eerder gezegd, overdag is de fotokwaliteit nagenoeg gelijk, maar s'avonds valt de Z3 door de mand.
Hier nog een goede review over de S5500
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S5100/S51A.HTM
Succes met je keuze, met beide camera's zul je wel je dolfijntjes mooi op de plaat krijgen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

dankjullie wel voor de reacties. Ik begin het een beetje te begrijpen.
Ik zal toch niet al te vaak handmatig al die sluitertijden enzo instellen.

maar wat ik dus goed begrepen heb zijn lange sluitertijden 1/10, 1/8 en lager.
Korte sluitertijden zijn dus 1/10, 1/20, 1/30?

En de AS werkt goed bij korte sluitertijden?
Dan kun je net zo goed gewoon alles handmatig instellen op de allerkortste sluitertijden (1/30 ofzo?) en dat zo laten staan. Dan heb je altijd snelle foto's en de AS altijd werkend.
Of is het neit goed om altijd dezelfde sluitertijd te gebruiken?

Wat betreft die ruis.....tja, tis gewoon dat ik ze in echt fotoformaat wil afdrukken en in albums ga plakken. Niet dat ik een poster van mezelf op de deur ga hangen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Deathchant schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 13:53:
dankjullie wel voor de reacties. Ik begin het een beetje te begrijpen.
Ik zal toch niet al te vaak handmatig al die sluitertijden enzo instellen.

maar wat ik dus goed begrepen heb zijn lange sluitertijden 1/10, 1/8 en lager.
Korte sluitertijden zijn dus 1/10, 1/20, 1/30?

En de AS werkt goed bij korte sluitertijden?
Dan kun je net zo goed gewoon alles handmatig instellen op de allerkortste sluitertijden (1/30 ofzo?) en dat zo laten staan. Dan heb je altijd snelle foto's en de AS altijd werkend.
Of is het neit goed om altijd dezelfde sluitertijd te gebruiken?

Wat betreft die ruis.....tja, tis gewoon dat ik ze in echt fotoformaat wil afdrukken en in albums ga plakken. Niet dat ik een poster van mezelf op de deur ga hangen ofzo :P
Hmm je moet nog wel wat leren m.b.t. sluitertijden.
Als je alle foto's wilt schieten op korte sluitertijden = minder licht = groter diafragma (klein f-getal). In gewoon nederlands :) , je kunt dus niet bij elke omstandigheden een korte sluitertijd gebruiken, daarvoor is "licht" nodig.
Wat je kan doen als je toch met korte sluitertijden wilt schieten, je ISO waarde omhoog gooien, met als effect dat er meer ruis op de foto komt, wat dus niet altijd gewenst is...
Ik denk toch dat je met de tijd niet meer van de "AUTO" functie gebruik maakt, maar zelf dingen zoals sluitertijden en diafragma in wilt stellen, Av en Tv, of P.
Mocht je de keus maken om voor de Z3 te gaan, koop je een camera die zat mogelijkheden heeft om zelf die instellingen te bepalen. Je zal er zeker geen spijt van krijgen. De enige tip die ik je nog kan geven is dat er nog meer camera's zijn rond die prijs, dus staar je niet blind op alleen de Z3.

Je schrijft in je openingspost:
Ik vertik het om meer dan 450 euro uit te geven

Hou rekening met een geheugenkaart van rond de 256MB, die kosten ook wat. Ook wil je je camera goed beschermen, dus een tas is niet overbodig. Een stel goede oplaadbare batterijen... en misschien een UV-filter om je lens te beschermen.
Dat red je dus allemaal niet voor 450E ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 08:01
Heb sinds 2 maanden een Z3, gekocht bij Nomatica.com. Ben heel tevreden over de prestaties. Wat dan zou je zeggen!? Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pimenwendel/Z3error.jpg

Hij loopt dus vast. Dit gebeurt zoals het nu lijkt alleen bij te weinig licht en dan vooral na het opstarten....
Dit doet hij al sinds het begin, dus ik dacht, vast een fout in de firmware of zo. Maar firmware verhogen naar v1.02 heeft niet geholpen.
Dus heb ik hem naar Minolta in Utrecht gebracht, die hebben hem inclusief bovenstaand plaatje + omschrijving naar Duitsland opgestuurd. Heb hem zaterdag teruggehad, ding uit de doos, aangezet, en ja hoor. Exact hetzelfde.
Op de pakbon stond "camera gejustiteerd" ( :? whatever dat is) en als opmerking stond er "de camera heeft voldoende licht nodig om scherp te stellen". Ja natuurlijk, maar dan mag hij toch nog niet vastlopen 8)7 !! Ik heb niet echt het idee dat het goed onderzocht is.
Ik ben bang dat ik de enige ben met dit probleem want anders had het hier al wel gestaan, maar toch. Misschien herkent iemand het wel of zo.
En ik ben ook bang dat er niets anders opzit dan hem nogmaals terug te sturen.. :| zucht!
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn Z3 is nog nooit vastgelopen. Wel heb ik eens gelezen dat het wel eens voorkomt bij mensen. Iemand opperde dat het aan batterijen kan liggen die net te weinig spanning afgeven. Probeer eens een ander merk+type.. of gewoon eens met alkaline. Dit is wellicht ook de reden dat minolta de fout niet kon vinden en daarom maar "gejusteerd" heeft.
newsgroupie schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:46:
Heb sinds 2 maanden een Z3, gekocht bij Nomatica.com. Ben heel tevreden over de prestaties. Wat dan zou je zeggen!? Dit dus:

[afbeelding]

Hij loopt dus vast. Dit gebeurt zoals het nu lijkt alleen bij te weinig licht en dan vooral na het opstarten....
Dit doet hij al sinds het begin, dus ik dacht, vast een fout in de firmware of zo. Maar firmware verhogen naar v1.02 heeft niet geholpen.
Dus heb ik hem naar Minolta in Utrecht gebracht, die hebben hem inclusief bovenstaand plaatje + omschrijving naar Duitsland opgestuurd. Heb hem zaterdag teruggehad, ding uit de doos, aangezet, en ja hoor. Exact hetzelfde.
Op de pakbon stond "camera gejustiteerd" ( :? whatever dat is) en als opmerking stond er "de camera heeft voldoende licht nodig om scherp te stellen". Ja natuurlijk, maar dan mag hij toch nog niet vastlopen 8)7 !! Ik heb niet echt het idee dat het goed onderzocht is.
Ik ben bang dat ik de enige ben met dit probleem want anders had het hier al wel gestaan, maar toch. Misschien herkent iemand het wel of zo.
En ik ben ook bang dat er niets anders opzit dan hem nogmaals terug te sturen.. :| zucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Bedankt voor de tip daar zit wat in, ik ga het proberen en laat het weten!

Het was te mooi om waar te zijn.
Vanaf het begin gebruik ik al rechargable Hexino AA Ni-MH 2000mAh.
Heb het net geprobeerd met:
VOLLE rechargable Duracell Ni-MH AA/HR6/DC1500 1800mAh
VOLLE rechargable GP Ni-MH AA/HR6/180A AHC 1800mAh
NIEUWE Duracell wegwerp Alkaline Ultra M3 MN1500 LR6

En bij alle drie direct na aanzetten scherpstellen (bij normale belichting) hetzelfde.
Als ik hem dan aan/uizet dan kan ik (soms) bv 10x goed scherpstellen maar dan gebeurt het weer.
Het is dus vrij onvoorspelbaar.
Maar bedankt voor het meedenken.

[ Voor 90% gewijzigd door Pimmr op 09-12-2004 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Heb onlangs ook de Z3 aangeschaft, en ben vandaag voor het eerst in de wereld gestapt die fotografie heet :P

Bij deze laat ik een aantal foto's zien die ik met m'n "eerste shoot" (oei klinkt eng >:) ) heb gemaakt, in de hoop nuttige en bruikbare tips te krijgen voor in het vervolg :)

Klik voor een grotere versie :Y)

# 1 ISO-50 F/8 1/125 sec
Afbeeldingslocatie: http://www.digital-imagination.nl/26122004/1_.jpg

# 2 ISO-50 F/5 1/125 sec
Afbeeldingslocatie: http://www.digital-imagination.nl/26122004/3_.jpg

# 3 ISO-50 F/5 1/200 sec
Afbeeldingslocatie: http://www.digital-imagination.nl/26122004/4_.jpg

# 4 ISO-50 F/5 1/160 sec
Afbeeldingslocatie: http://www.digital-imagination.nl/26122004/6_.jpg

# 5 ISO-50 F/4,5 1/100 sec
Afbeeldingslocatie: http://www.digital-imagination.nl/26122004/8_.jpg

# 6 ISO-50 F/5,6 1/200 sec
Afbeeldingslocatie: http://www.digital-imagination.nl/26122004/9_.jpg

edit:
Een drietal foto's weggehaald omdat ze nogal dubbel waren eigenlijk

[ Voor 19% gewijzigd door wdekreij op 28-12-2004 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32579

Yep, met voldoende licht is dit een prima camera, zeker gecombineerd met een 3x telelens :) .
Mooie foto's trouwens.

Het is sparen voor iets uit de 8 of 7 mp-klasse of een low-end dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Op een avond zomaar wat foto's geschoten, en toen ik deze foto zag, dacht ik, best netjes gelukt.
http://fotos.w3news.org/z3/PICT1271.JPG
Je zou niet denken dat met z3 is geschoten met iso-200
(sluiter: 1/60sec, focus 10mm, ...)
Weinig ruis te bekennen, hoewel in volle grootte je wel wat ziet natuurlijk, maar niet zo erg, en wel maar fotoprogje weg te halen.
Deze foto is dus nog puur uit fototoestel, alleen even gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119912

w3news, lang niet meer gesproken, hoe bevalt je firmware v1.02? minder lijnen en ruis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

w3news schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:07:
Op een avond zomaar wat foto's geschoten, en toen ik deze foto zag, dacht ik, best netjes gelukt.
http://fotos.w3news.org/z3/PICT1271.JPG
Je zou niet denken dat met z3 is geschoten met iso-200
(sluiter: 1/60sec, focus 10mm, ...)
Weinig ruis te bekennen, hoewel in volle grootte je wel wat ziet natuurlijk, maar niet zo erg, en wel maar fotoprogje weg te halen.
Deze foto is dus nog puur uit fototoestel, alleen even gedraaid.
Tja, weinig over te zeggen. Op 1/60 en een goed belicht oppervlak vind je normaal gesproken nooit duidelijke ruis op ISO200. Ruis komt het vaakst voor in donkere, net iets onderbelichte gebieden.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Anoniem: 119912 schreef op zondag 09 januari 2005 @ 19:56:
w3news, lang niet meer gesproken, hoe bevalt je firmware v1.02? minder lijnen en ruis?
Ik vindt het er wel stuk beter op geworden met nieuwe firmware ja.
Merk geen lijnen meer, en ruis is ook verminderd.

Zo heel veel verstand van fotograferen heb ik ook niet, maar ik vondt wel netjes geworden voor zo'n avond foto in huis, was voor de rest niet veel fel licht daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Nou ik heb de Z3 weer ter reparatie opgestuurd, ben heeeeel benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-03 09:55

mcB

Bedankt voor de doorverzijzing naar dit topic w3news!

Heb dit topic globaal doorgelezen en ik moet zeggen dat de ruis/ strepen van de Z3 me een beetje heeft afgeschrikt. De laatste camera waar ik een paar maanden mee heb mogen schieten was een Z1 en was me heel erg goed bevallen. (Is de Z1 trouwens nog verkrijgbaar?)

Nu lees ik iets over een firmware update voor de Z3. Is dit alleen nodig voor de oudere Z3's, of zal ik bij de aanschaf van een nieuwe ook nog een update moeten doen?

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
mcB schreef op maandag 24 januari 2005 @ 02:30:
Nu lees ik iets over een firmware update voor de Z3. Is dit alleen nodig voor de oudere Z3's, of zal ik bij de aanschaf van een nieuwe ook nog een update moeten doen?
Als dat het geval is boeit het niet zo want de upgrade is heel simpel. Nieuwe firmware van de Minolta site halen, op je SD kaart zetten, camera aan en that's about it.
De rest staat in de readme.

[ Voor 50% gewijzigd door Pimmr op 25-01-2005 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is tegenwoordig de Z5, leuk ding!.......2" scherm, ruisarme 5 mp fotos.....
Waar zet ik mijn Z3 te koop? ;-)

http://konicaminolta.com/...mage/dimage-z5/index.html

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 30995 op 28-01-2005 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
Z5 is zeker leuk, maar dan wil ik dit keer de zwarte versie :9~
Als iemand genoeg voor mijn Z3 bied, en Z5 te koop is, ... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136010

De display mode switch van mijn Z3 lijkt niet meer te werken. Mijn camera kan alleen nog in de mode 'foto's bekijken' werken.

Ik had een aantal foto's verwijderd van mijn SD-card door op de prullenbakknop te drukken en wilde weer terugschakelen naar de opnamemodus. Het leek alsof de schakelaar wat zwaarder ging dan normaal en daarna bleek dat ik andere 2 modussen (?) niet meer kon inschakelen.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- batterijen eruit en er na ongeveer een uur weer in.
- default instellingen gereset (verwachtte ik niets van)
- laatste firmware opnieuw geinstalleerd

Het hielp allemaal niets.

Ik heb natuurlijk ook nog op diverse forums gezocht. Maar daar heb ik tot nu toe ook nog niets gevonden.

Iemand een ander idee dan teruggaan naar de winkel voor garantie?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 136010 op 14-02-2005 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Klinkt als een hardware probleem. Het lijkt erop dat de contacten van de schakelaar niet meer gemaakt worden.
Dat het omschakelen naar je idee zwaar ging zal de oorzaak zijn.
Daar je nog garantie hebt zou ik hem zeker laten repareren.
Mijn Z3 is bijna terug van de 2e keer reparatie.
Je bent hem zeker 3-4 weken kwijt.... (repareren gebeurt in Duitsland)

Laat de dealer er even naar kijken, als hij ook tot de conclusie komt dat reparatie enige optie is (hoogstwaarschijnlijk wel) dan kan je hem het beste zelf opsturen naar of langsbrengen in Utrecht, dat scheel weer tijd.
Bel anders de TD van Minolta in Utrecht : 030-2470840

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de reactie.

Ik ben gisteren bij de leverancier langs geweest. Deze kwam ook tot de conclusie dat de schakelaar waarschijnlijk kapot is. De Z3 is nu weg naar Minolta.

Wat voor reparatie moest er aan de jouwe gebeuren?

• Pimmr
Ga vandaag ff bellen of ik hem morgen kan ophalen.
newsgroupie schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:46:

[afbeelding]

Dat plaatje lijkt verdacht veel op het bekende 'opstartscherm' van Windows ;-(
Vastlopen heb ik idd nog niet gehad met de nieuwste firmware (na het installeren van v1.02e dus).
Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

MJV

Heb dit topic doorgezocht(replies per pagina op 999) maar kon geen antwoord vinden.

Kun je nu wel of niet sluitertijd, diafragma, witbalans etc handmatig instellen op de Z3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, je kan dat allemaal handmatig instellen.

Je kunt de camera ook op 'halfautomaat' instellen: sluitertijd- of diafragmakeuze.
Je kan 1 witbalans opslaan. Er zijn (dacht ik) 5 voorgeprogrammeerd.

Voor de manual, zie:
http://www.konicaminoltae...e/manuals/manuals_en.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 17:18

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hoe zit het nu met de ruis tov gelijkwaardige cameras? is het erger of ligt het op hetzelfde niveau

was van plan deze aan te schaffen maar die berichten over noise ben ik niet zo blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

weet toevallig iemand of de Z5 ook die problemen van de Z3 heeft? Want ik wilde me dus een Z3 kopen, maar ik zag op de website van Minolta dat die Z5 toch beter is.
Iemand ervaringen met de Z5 ?Of moet een nieuw topic geopend worden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138776

hallo ik heb gehoord dat er voor de minolta z3 ook teleconverters te koop zijn die het optische zoombereik tot 4x toe vergroten dus in totaal 48x optische zoom is er iemand die dat kan bevestigen en zo ja een prijs indicatie geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Op de Z3 zit een Minolta flitsschoen. Nu wou ik op marktplaats een oude Minolta flitser kopen om deze voor mijn Z3 te gebruiken.

Nu is mijn vraag, is dat mogelijk?

[ Voor 22% gewijzigd door MJV op 06-03-2005 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De handleiding geeft op dat alleen de volgende types Minoltaflitsers werken:

2500(D)
3600HS(D)
5600HS(D)

Ga er vanuit dat de overige Minolta Flitsers NIET werken (misschien een macro flitser, maar dat heb ik niet nagetrokken.

Metz (http://www.metz.de/) levert flitsers die merkonafhankelijk zijn, maar er zijn geen SCA-adapters voor ontwikkeld ("deze zijn in planning")

De bovenstaande Minoltaflitsers zijn via Internet in het buitenland stukken goedkoper te krijgen dan in Nederland.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Anoniem: 136010 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 18:03:
De handleiding geeft op dat alleen de volgende types Minoltaflitsers werken:

2500(D)
3600HS(D)
5600HS(D)

Ga er vanuit dat de overige Minolta Flitsers NIET werken (misschien een macro flitser, maar dat heb ik niet nagetrokken.

Metz (http://www.metz.de/) levert flitsers die merkonafhankelijk zijn, maar er zijn geen SCA-adapters voor ontwikkeld ("deze zijn in planning")

De bovenstaande Minoltaflitsers zijn via Internet in het buitenland stukken goedkoper te krijgen dan in Nederland.

Succes.
Bedankt voor je informatie :).
Dus er zijn wel 'universele' flitsers van hun maar er is nog een adapter ontwikkelt om hem op een Z3 te monteren?

Ik heb even rondgekeken op Marktplaats, maar daar zijn alleen Gezocht: verzoeken te vinden voor deze drie flitsers. Blijkbaar kwamen meer mensen op het idee dat zo'n flitser wel leuk was voor hun Z3.

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 07-03-2005 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, dat bedoel ik: Voor de Metzflitsers zijn (nog?) geen adapters voor de Z3 ontwikkeld.

Overigens gebruik ik zelf de 5600HS(D). Het is een heerlijk ding. Flinke lichtopbrengst en bij indirect flitsen mooie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 13:52

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 136010 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 16:54:
Overigens gebruik ik zelf de 5600HS(D). Het is een heerlijk ding. Flinke lichtopbrengst en bij indirect flitsen mooie foto's.
Alleen een beetje duâh voor een Z3. Zeg maar net zo duur als de camera zelf. Ik heb een A1 met een Sigma EF500DG Super (of zoiets). Die is functioneel vrijwel gelijk aan de 5600HSD en kost op eBay €199 (Duitsland). Als je een flitser zoekt die veel kan (alle kanten op draaien, strobe, slave) is dit een hele interessante optie.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even een opmerking over de functionaliteit van de Minolta 5600HS(D) trouwens: het autofocus hulplicht van de flitser kan niet worden niet gebruikt. :(
Het lijkt een beperking van de camera te zijn: het zit nl. wel op de flitser.
De Sigma's kende ik trouwens niet. Zien er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn camera is weer terug. Het schakelaartje doet het weer. Blij toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85043

ik ben ook op zoek naar een nieuwe cam, wat ik zoek :

-rond de 4 MP
-Veel optische zoom
-Beeld stabilisator

En dit alles komt terug in de Minolta Z3..
Maar ik ga de camera ook veel gebruiken voor concert fotografie, waar dus wisselende omstandigheden zijn bijv : donker of juist veel licht, veel lichteffecten, veel beweging
Kan iemand mij vertellen of de minolta z3 hiervoor aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi cyberkane,

Als je ff je e-mail doorgeeft aan me (kijk in mijn profiel voor mijn e-mail) dan geef ik je een link naar concertfotos die ik met de Z3 heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85043

mailtje is onderweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140626

Hallo allemaal.
Ik denk in de toekomst de z3 te kopen. Heb zowat alle vergelijkingen op gezocht van digitale fototoestellen. En prijs kwaliteit komt voor mij de Z3 dus het beste uit. 319€ voor een nieuw toestel is zekers te doen. De SD kaartjes zijn voor mij ook intres....
Ik leest hier ook uit jullie verslagen wat de voor en nadelen zijn van het toestel. tja. Een digitale fototoestel kopen is zoals een auto kopen, denk ik. Eerst kijken waar je het voor nodig hebt. Je moet bvb geen monovolumewagen kopen als m'n alleen is bvb. een smartje doet het in dit geval dan ook al heel goed. Heb nog wat trijwels tussen de Z3 en de Z5. verschil van 100€ voor 1 megapixel bij is nogal een flinke kluif.Ik hoef geen foto's uit te printen op gtoot formaat, dus bij 4 MP blijven denk ik. Ik heb hier foto's gezien, getroken met de Z3, ze zijn voor mijn opinie, meer dan behoorlijk. Bij veel licht zou ik niet weten waarom een duurder toestel te kopen, kunnen die foto's beter? denk niet. Misschien voor de mega freaks wel. In duistere omstandigheden zal het toestel het natuurlijk veel zwaarder te verduren krijgen, da's ergens wel normaal, he. Vanaf 1000 € zal je wel toestellen vinden die het beter doen.
Dus mijn idee is voor 319€ zal je niks beters vinden dan de Z3. In de toekomst waarschijnlijk wel, maarja waar stop het allemaal,he. ik heb nu een kodakje cx6200 2MP geen zoom, geen belichtingsinstelling, gewoon niks, enkel "shoot and go" Ik wil nu wel eens mijn horizon verleggen.
zie mijn kodakpics op mijn website klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
offtopic:
en? :?

Komen er trouwens nog firmware updates voor deze camera uit? Ik heb gekeken op de site van KM, maar kon zo snel niet iets vinden O-) Ik hoop het wel, want hoewel ik deze camera sowieso komende week ga kopen (denk ik), hoop ik toch dat KM nog iets doet aan die ruis (al was het maar softwarematig, dat je het uit/aan kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Ja die is idd moeilijk te vinden ..... :X

Google dimage z3 firmware

[ Voor 5% gewijzigd door Pimmr op 30-03-2005 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Nou ik zou het nog even laten weten...
Mijn Z3 is na de 2e keer dat hij voor hetzelfde probleem in reparatie is gegaan langer als 3 maanden weggeweest.
In dit tijd heb ik talloze keren gebeld met Konica Minolta en iedere keer hadden ze een ander excuus voor waarom mijn camera nog niet terug was.
De service van die gasten is echt uitermate slecht :r .

Ik heb toen ik hem eindelijk werkend terughad een uitgebreide klachtenbrief geschreven waarin ik Konica Minolta aansprakelijk stelde voor het feit dat ze mijn reparaties niet goed en niet binnen een acceptabele termijn hadden uitgevoerd. Ik eisde geld terug, of een Z5. Ik heb tenslotte éen half jaar geleden voor een nieuwe camera betaald, en die is nu opgevolgd door de Z5.
Uiteindelijk heb ik dan een Z5 gekregen :P

Eén tip, laat je iets repareren, doe dat via een fotovakhandelaar. Rechtstreeks contact is niet te doen.
Met de vakhandelaar kan je afspraken maken, Konica Minolta doet dat niet of komt er in ieder geval nooit op terug.
Heb je je cam via een webwinkel ga dan eerst terug naar de webwinkel en niet direct aanspraak maken op je garantie bij KM. Die fout heb ik dus gemaakt.
Stuur alles aangetekend op met ontvangstbevestiging.

Zo. Nu ga ik eens wat plaatjes schieten.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 13:42
Hmm ik zit erg te twijfelen tussen de Z3 en de Fujifilm S5500, ik vind de Z3 een stuk mooier :9, maar tegelijkertijd ziet de fujifilm er professioneler uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.konicaminolta.se/pe/bilder/download/dimage_z3_slant_web.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.cameras.co.uk/assets/fuji-finepix-S5500.jpg

Hoe zit het met de Z3 eigenlijk met inzoomen? Kun je gewoon met je hand aan de lens draaien zoals bij de fujifilm of moet je met knopjes werken? (dat eerste lijkt me sneller/prettiger werken).

Ook lees ik veel klachten over defecten bij de Z3, komt dat vaak voor of zelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Z3 heeft knopjes.
Ook lees ik veel klachten over defecten bij de Z3, komt dat vaak voor of zelden?
:{

Hoe relatief vaker je klachten leest van een bepaalde camera, rekening mee houdend hoe goed hij verkoopt, hoe meer kans op problemen uiteraard. Het zal volgens mij wel loslopen.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Stereotomy schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 01:21:
Z3 heeft knopjes.

Hoe relatief vaker je klachten leest van een bepaalde camera, rekening mee houdend hoe goed hij verkoopt, hoe meer kans op problemen uiteraard. Het zal volgens mij wel loslopen.
das waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
De voordelen van de Z3 zijn dat hij sneller foto's kan maken (heb ik begrepen), er mooier uitziet (persoonlijk uiteraard), SD kaarten gebruikt ipv XD (wederom persoonlijk, ik heb nog een aantal SD kaartjes liggen), meer optische zoom en beeldstabilisator

De voordelen van de fujifilm zijn dat hij beter in het donker kan fotograferen, je met de hand kan inzoomen en iets goedkoper is

Hmm denk toch dat ik voor de Z3 ga, of is de Z5 ook de moeite waard? rechtvaardigd de prijs de meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

rechtvaardigd de prijs de meerwaarde?
Dat kunnen wij niet voor je bepalen. :)

Klinkt als een enkeltje winkel en een knoop-doorhak cursus voor jou. :)

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Stereotomy schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 03:09:

Dat kunnen wij niet voor je bepalen. :)
nee maar wel eventuele eigen ervaringen posten zodat ik daaruit conclusies kan trekken
Klinkt als een enkeltje winkel en een knoop-doorhak cursus voor jou. :)
in een winkel kun je hem alleen even vasthouden en uitproberen, qua specs en ervaringen kun je makkelijker op internet vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

nee maar wel eventuele eigen ervaringen posten zodat ik daaruit conclusies kan trekken

Je hebt hier DERTIEN pagina's aan eigen ervaringen in deze thread! En als je de zoekfunctie gebruikt, vast nog wel meer.
in een winkel kun je hem alleen even vasthouden en uitproberen, qua specs en ervaringen kun je makkelijker op internet vergelijken
En *daar* gaat het juist om. Met specs maak je geen foto's. Er komt een moment van achter je computer wegkruipen en naar de winkel gaan om een beslissing te nemen.

Succes.

[ Voor 7% gewijzigd door Stereotomy op 30-04-2005 04:32 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Stereotomy schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 04:31:

Je hebt hier DERTIEN pagina's aan eigen ervaringen in deze thread! En als je de zoekfunctie gebruikt, vast nog wel meer.
dat wel, maar weinig concreets over het verschil tussen Z5 en Z3 :)
En *daar* gaat het juist om. Met specs maak je geen foto's. Er komt een moment van achter je computer wegkruipen en naar de winkel gaan om een beslissing te nemen.

Succes.
ik kan genoeg foto's vinden die gemaakt zijn met die camera's, ik kan hem het goedkoopste krijgen bij een webshop in duitsland dus ik hoef niet naar de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
2" LCD en 5mp zijn de grootst merkbare verschillen.
Vooral 2" scherm is perfect _/-\o_
Hij ziet er *iets* strakker uit 8)

Voor de rest weinig verschil.

Paar goeie reviews vd Z5:
Z5@DCRP
Z5@Megapixel.net
Z5@Steve's digicams

[ Voor 49% gewijzigd door Pimmr op 01-05-2005 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
newsgroupie schreef op zondag 01 mei 2005 @ 11:09:
2" LCD en 5mp zijn de grootst merkbare verschillen.
Vooral 2" scherm is perfect _/-\o_
Hij ziet er *iets* strakker uit 8)

Voor de rest weinig verschil.

Paar goeie reviews vd Z5:
Z5@DCRP
Z5@Megapixel.net
Z5@Steve's digicams
het scherm is inderdaad een stuk groter

heb even in de pricewatch gekeken en het scheelde maar 3 tientjes ofzo, dus heb de z5 besteld :)

[ Voor 14% gewijzigd door plakbandrol op 02-05-2005 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103390

Ik ben ook geinteresseerd in de Minolta Dimage Z3, maar na het lezen van verschillende reviews kom ik op een gegeven moment het volgende tegen:

Bottom line - the DiMAGE Z3 is a mixed bag, its powerful lens, Anti-Shake technology, and speedy performance will interest many, however the less than stellar "out of camera" image quality will put off others.

En het gaat me dan met name om het vetgedrukte gedeelte. Wat wordt hier precies mee bedoelt? Het gaat hierin om de scherpte van afbeeldingen.. maar wat is out of camara image quality precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 103390 schreef op maandag 02 mei 2005 @ 18:23:
Ik ben ook geinteresseerd in de Minolta Dimage Z3, maar na het lezen van verschillende reviews kom ik op een gegeven moment het volgende tegen:

Bottom line - the DiMAGE Z3 is a mixed bag, its powerful lens, Anti-Shake technology, and speedy performance will interest many, however the less than stellar "out of camera" image quality will put off others.

En het gaat me dan met name om het vetgedrukte gedeelte. Wat wordt hier precies mee bedoelt? Het gaat hierin om de scherpte van afbeeldingen.. maar wat is out of camara image quality precies?
Uhm..."afbeeldingskwaliteit uit de camera" :P

Ik denk dat ze hiermee bedoelen dat de kwaliteit van de camera als je hem rechstreeks uit de doos haalt, aanzet en alles op auto laat staan te wensen over laat. Dus de out-of-the-box kwaliteit zeg maar. Kennelijk is de kwaliteit als je manueel dingen instelt (veel) beter.

offtopic:
Of praat ik poep... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103390

Ok thanx ;)

Had ik er niet echt uitgehaald. Je vertaling klinkt wel redelijk plausible.
Ga ik misschien toch voor de Minolta ipv de Olympus C765 of de Fuji S5500.

Hoe meer je leest.. hoe moeilijker de keuze wordt.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Gedeeltelijk. Bij de Z5 ging het vooral om de ruis die op de foto's te zien waren. Die krijg je als je dingen manueel op ISO 320 zet ook wel. Soms, bij schemering of donker is het gewoon nodig, een hoge ISO.

Daarnaast kunnen de beelden van de Z5 ook nog het best even ge post-processed worden in photoshop, om optimaal resultaat te krijgen. Maar dan is het dus niet meer out-of-the-camera.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Als je de foto's resized naar bijvoorbeeld 1024x768 of 800x600 is de kwaliteit toch wel perfect lijkt me? Dat is de grootte waarop je de foto's bekijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Ik heb de Z5 binnen, hier zijn wat foto's die ik in de buurt heb gemaakt..

http://4aal.nl/temp/z5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

plakbandrol schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 01:55:
Als je de foto's resized naar bijvoorbeeld 1024x768 of 800x600 is de kwaliteit toch wel perfect lijkt me? Dat is de grootte waarop je de foto's bekijkt
8)7 8)7 |:( |:(

Jaaaa, we kopen een peperdure camera van 4 megapixel en we resizen hem naar 800x600!

8)7

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
Stereotomy schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:42:
8)7 8)7 |:( |:(

Jaaaa, we kopen een peperdure camera van 4 megapixel en we resizen hem naar 800x600!

8)7
natuurlijk... op volledig formaat past hij niet op m'n scherm, ik bewaar de originelen wel natuurlijk maar je bekijkt ze nooit op die grootte (moet je eerst naar alle kanten scrollen voordat je de totale foto hebt gezien). De volledige grootte gebruik ik alleen bij uitvergrotingen of uitsneden.

het lijkt me nogal essentieel of je eventuele noise alleen ziet bij maximale grootte, of ook bij kleinere resoluties

[ Voor 8% gewijzigd door plakbandrol op 04-05-2005 13:48 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste