Athlon64 3000 / MSI K8N platinum veel te warm

Pagina: 1
Acties:

• Rodyman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik heb sinds gisteren een nieuw systeem, maar maak me een beetje druk over de warmte van de cpu. Ik heb een :

MSI K8N-Platinum
AMD Athlon 64 3000
Zalman CNPS7000A-AlCu
Draaiend onder windows XP

In mijn BIOS en met AIDA32 haal ik voor mijn cpu temperaturen tot 65/70 graden celsius idle. Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.sportbets.nl/cputemp.JPG

Ik heb daarnaast het nieuwste bios, en als ik de zalman vol open of helemaal dicht zet scheelt misschien een paar graden (3 a 4). Ik ben toch een beetje bang dat er hier iets fout gaat, want dit zijn toch geen normale temperaturen van een athlon 64?

Daarnaast heb ik bij het monteren van de zalman koeler ook de standaard backplate en montage gebruikt die bij het msi moederbord zat, maar hier kan het toch niet aan liggen?

Ook de case temperatuur vind ik aardig hoog, daar staat op het moment nu 45 graden terwijl het in mijn kamertje maar krap 20 graden is en de kast vol open staat.

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geijkte vraag: alles goed aangedraaid? zit er echt geen speling/beweging in?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 15:09
wat voor videokaart heb je (die kunnen ook behoorlijk warm worden)
heb je een goede airflow in je kast?
is het een kabelzooitje in je kast of is alles netjes weggewerkt?
hoeveel schijven heb je dr in hangen en hoe warm worden die?
en als je dr nou een normale ventilator op laat blazan als tie openstaat? helpt dat?
k weet trouwens niet wat jouw AIDA32 doet maar de +12volt lijn op 2.18v vindt k een btje weinig 8)7

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

update je bios, volgens mij is dit een bekende bug
-heb je niet te veel koelpasta gebruikt (voel eens of de heatsink warm wordt)
-op hoeveel toeren loopt de fan? (speedfan 4.13)
-airflow?
-klopt de temperatuur wel? (als je geen instabliteit hebt is het goed)

offtopic:
wat je 12 volt lijn laag! :z

[ Voor 95% gewijzigd door Koekje op 03-07-2004 10:20 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

volgens mij idd een msi bug, heb hetzelfde met een k8t. Als je slim bent mail je msi even met het probleem, msi-info@msi-computer.nl die hebben misschien een oplossing hiervoor.

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:42
Het zou aan de backplate kunnen liggen , die schroefgaten zijn meestal net iets te lang waardoor de cooler niet goed aansluit.

er moet ook niet teveel koelpasta tussen, en heeeeeel dun laagje

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Rodyman
bonzaibuddy schreef op 03 juli 2004 @ 10:13:
update je bios, volgens mij is dit een bekende bug
-heb je niet te veel koelpasta gebruikt (voel eens of de heatsink warm wordt)
-op hoeveel toeren loopt de fan? (speedfan 4.13)
-airflow?
-klopt de temperatuur wel? (als je geen instabliteit hebt is het goed)

offtopic:
wat je 12 volt lijn laag! :z
ik heb wel redelijk wat koelpasta gebruikt, eigenlijk t complete tubetje wat bij de zalman zat, kan dat er eens wat afschrapen. (maar zoveel was t niet)

Toeren van de fan kan ik zelf wijzigen tussen 1400 en 2600 ofzo, maar dan heb ik geen merkbaar verschil.

Airflow is zeker goed, ik heb een antec sonata, alle kabels netjes weggewerkt, en deze gemeette temperatuur is met kast open

Btw wat moet ik met die 12 volt doen dan? Is dat niet goed?

Ennuh misschien beetje stomme vraag maar hoe voel ik of de heatsink warm is van die zalman?

• Rodyman
The_Cook schreef op 03 juli 2004 @ 10:11:
Geijkte vraag: alles goed aangedraaid? zit er echt geen speling/beweging in?
je kunt de cooler een heeeeeeeel klein beetje naar links en rechts draaien, maar dat komt omdat die buis die door die koeler heen loopt niet helemaal vast zit, is dacht ik ook expres gedaan. maar de koeler sluit (zo ver ik weet) wel heel goed aan op processor zelf

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Rodyman schreef op 03 juli 2004 @ 10:35:
[...]
Ennuh misschien beetje stomme vraag maar hoe voel ik of de heatsink warm is van die zalman?
eh... met je vingers :o

• Rodyman
Palomar schreef op 03 juli 2004 @ 10:39:
[...]

eh... met je vingers :o
ehh ja maar ik bedoel, WAAR moet ik dan voelen? boven op dat plastic ding wat in het midden van die ventilator zit? of op die metalen bevallen er omheen?

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Rodyman schreef op 03 juli 2004 @ 10:40:
[...]

ehh ja maar ik bedoel, WAAR moet ik dan voelen? boven op dat plastic ding wat in het midden van die ventilator zit? of op die metalen bevallen er omheen?
het deel van metaal
[...]

Toeren van de fan kan ik zelf wijzigen tussen 1400 en 2600 ofzo, maar dan heb ik geen merkbaar verschil.

Btw wat moet ik met die 12 volt doen dan? Is dat niet goed?
je hoeft niets met die volt lijn te doen, ik zeg gewoon dat dat het programma niet helemaal klopt met het uitlezen van de 12 voltlijn :>
[...]

als dit niets uitmaakt, dan denk ik toch het aan een bios bug/ te veel koelpasta, welke versie van je bios heb je nu? misschien kan je je bios ''downdaten/updaten'' als je dit voor de bios flash niet had. anders is het gewoon aan te raden de meest recente bios versie er in te flashen (zoekt linkje) http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=572&kind=1

[ Voor 72% gewijzigd door Koekje op 03-07-2004 10:57 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• Rodyman
die koelplaten dus die eromheen staan dus? Die zilvere en koperen dingen?

het gaat om deze koeler nl:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/7000a_alcu_f_p.jpg

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09-2025
[...]

ik heb wel redelijk wat koelpasta gebruikt, eigenlijk t complete tubetje wat bij de zalman zat, kan dat er eens wat afschrapen. (maar zoveel was t niet)

Dat is veel te veel koelpasta. Ik heb er zelf 2 druppels op gedaan en die met een pasje uitgesmeerd. Van mijn koeler (ook 3000+ met Zalman (geen AlCl, maar Al)) draait de fan niet eens als ie idle is. Dat ding wordt totaal niet warm. Kun je voelen door aan die bladen te voelen, zoals je al gokte.

Ik zou alle pasta eraf halen en er nieuw pasta op doen. Maar dan maar heeeeel weinig :p

• Rodyman
ok ik heb even gevoeld, maar die koelvinnen zijn nog koeler als mijn hand... die temp kan dus niet kloppen lijkt me? Ik zal zo ook ff wat koelpasta eraf schrapen

enneh Dr Boktor, hoe doe jij dat dan dat je je koeler laat stoppen bij idle cpu?

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Rodyman schreef op 03 juli 2004 @ 10:57:
ok ik heb even gevoeld, maar die koelvinnen zijn nog koeler als mijn hand... die temp kan dus niet kloppen lijkt me? Ik zal zo ook ff wat koelpasta eraf schrapen

enneh Dr Boktor, hoe doe jij dat dan dat je je koeler laat stoppen bij idle cpu?
te veel koelpasta dus, of foute montage (niet strak genoeg).
dit kan je o.a. doen met speedfan

[ Voor 15% gewijzigd door Koekje op 03-07-2004 11:01 ]

• Dr. Boktor
Rodyman schreef op 03 juli 2004 @ 10:57:

Als ze superkoud zijn, wordt de warmte niet goed doorgegeven, dat is dus niet wat je wilt hebben. Even alles opnieuw doen dus. Ik zou eigenlijk ook de Zalman houder gebruiken. Je kunt de standaard koelerhouder eraf halen door hem los te schroeven en vervolgens voorzichtig op de uitstekende schroefdelen aan de bovenkant te drukken, terwijl je aan de achterkant aan het ding trekt. (zo werkt het bij mijn Asus, ik vermoed dat dat niet anders zal zijn bij jouw MSI)

Het laten stoppen van de fan is een optie van mijn moederbord: Q-Fan. Je zou eens moeten zoeken of jij dat ook hebt.

• Rodyman
het gebruiken van de zalman houder gaat niet, omdat de backplate vast zit op de MSI K8N Neo en die kun je er niet (gemakkelijk) vanaf halen.. :S
Maar die ijzers zijn niet IJS koud, maar een beetje lauw, omgevingstemperatuur denk ik..

[ Voor 26% gewijzigd door Rodyman op 03-07-2004 11:05 ]

• Rodyman
ehh ik reboot net de pc en ik zie ineens het volgende: moederbord: 46 graden en CPU: 35 graden.

Dit kan toch niet? Dat het mobo warmer is als de cpu??

• Dr. Boktor
Rodyman schreef op 03 juli 2004 @ 11:05:
het gebruiken van de zalman houder gaat niet, omdat de backplate vast zit op de MSI K8N Neo en die kun je er niet (gemakkelijk) vanaf halen.. :S
Dan neem ik maar van je aan dat de bevestigingsmethode toch anders is dan mijn Asus. Daar gaat het ook niet makkelijk, maar na wat prutsen lukt het wel.
Maar die ijzers zijn niet IJS koud, maar een beetje lauw, omgevingstemperatuur denk ik..
Maar met zo'n hoge idle temp is dat geen goed teken. Dus toch maar even fijn aan de slag ;)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:42
Nog niet in de search uitgevoerd op GoT?
Als je een Newcastle of Clawhammer CG-stepping AMD64 hebt, dan heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem als ik en komt er binnenkort een BIOS update uit.

AMD 64 3000+ 68'C idle
AMD 64 3200 oververhit of denkt het mobo dat alleen?
Another Newcastle core High temps - what to do?, AMD need to answer
Post here if you are experiencing the HIGH cpu temps with the K8N neo
Why are my temps so high?!?!?!
New bios might help those with false temp readings...

In de FAQ op het MSI support forum:
Q: My cpu is running very hot (above 45c idle)

A. Make sure that your heatsink has good contackt with the cpu-core, also make sure you used thermal-paste, and did not use an excessive amount.
If this is al good, and you still get high temperatures, feel your heatsink, does it seem warm at all? (if getting above 45c tempertures, and having good contact between cpu and heatsink, it should feel pretty hot to the touch) if not, the reported temperature is most likely wrong: This has happend for at lot of uses, especially with the newcastle core (512kb cache)...
Als je Heatsink lauw aanvoelt en je alles goed hebt gecontroleerd dan is er een grote kans dat jij ook tot deze mensen behoort met temperatuur-uitlees-problemen op de K8N ;)

Het kan geen kwaad, ik draai sinds 4 juni met deze temps. Het vervelende is dat bij mij C&Q maar deels werkt en standaard de CPU fan op full speed draait.

Het duurt (vind ik) nu al wel erg lang voordat er een officiële BIOS update uit is :(
In die beta 1.2A BIOS uit onderste link hebben al veel mensen baat bij de verbeteringen in de uitlezing, al werkt C&Q nog steeds niet helemaal goed, naar het schijnt.

[ Voor 86% gewijzigd door gertvdijk op 03-07-2004 11:38 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 09:14
De temp van de case ,systemp in je corecenter wordt gemeten in de southbridge chip (passief gekoeld) en is meestal hoger als de cpu( in idle ).Heb je de amd proc driver ook geinstalleerd( voor cool/quiet )

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Volgens mij zit die koeler er _echt_ niet goed op, op een heatsinkje moet je ongeveer een rijstkorrel grootte aan koelprut doen. Het dient alleen om de oneffenheden tussen heatsink en core te effenen zodat er een zo groot mogelijk koeloppervlak ontstaat.
Haal die koeler er eens af en schraap al die prut er af en monteer daarna de koeler weer, als je core zo warm wordt en je koelblok niet dan zit het daartussen

Overigens haal je deze temps ook in het bios?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 13:16
De backplate van de Neo Platinum is heel eenvoudig te verwijderen met bijvoorbeeld een fohn en bijvoorbeeld een creditcard ofzo..
Gewoon backplate warm maken en voorzichtig de credit card eronder steken.
Let wel op in het midden van de plate zitten nog wat onderdelen op het bord dus let op dat je die er niet afsteekt.

Er zit gewoon een soort dubbelzijdige stikker tussen bord en plaat.

• Rodyman
Turkish schreef op 03 juli 2004 @ 11:24:
Volgens mij zit die koeler er _echt_ niet goed op, op een heatsinkje moet je ongeveer een rijstkorrel grootte aan koelprut doen. Het dient alleen om de oneffenheden tussen heatsink en core te effenen zodat er een zo groot mogelijk koeloppervlak ontstaat.
Haal die koeler er eens af en schraap al die prut er af en monteer daarna de koeler weer, als je core zo warm wordt en je koelblok niet dan zit het daartussen

Overigens haal je deze temps ook in het bios?
jep bios zijn precies dezelfde temps

maar ben nu ff die koelprut eraf halen... brb

• Rodyman
Sanchezzz schreef op 03 juli 2004 @ 11:31:
De backplate van de Neo Platinum is heel eenvoudig te verwijderen met bijvoorbeeld een fohn en bijvoorbeeld een creditcard ofzo..
Gewoon backplate warm maken en voorzichtig de credit card eronder steken.
Let wel op in het midden van de plate zitten nog wat onderdelen op het bord dus let op dat je die er niet afsteekt.

Er zit gewoon een soort dubbelzijdige stikker tussen bord en plaat.
Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe jij dat precies doet dan? ik krijg er met geen mogelijkheid beweging in nl :S

• Rodyman
ok het werkt! Nieuw BIOS geinstalleerd en de koeler goed vast gemaakt en nu zit ik op een stabiele 45 graden. Dat is toch prima lijkt me?

Nu is testen met wat flinke berekeningen :) eens ff wat dvdtjes omzetten :)

bedankt allemaal in ieder geval!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:16

Wokschotel

Op 6 wielen

Rodyman schreef op 03 juli 2004 @ 13:48:
ok het werkt! Nieuw BIOS geinstalleerd en de koeler goed vast gemaakt en nu zit ik op een stabiele 45 graden. Dat is toch prima lijkt me?

Nu is testen met wat flinke berekeningen :) eens ff wat dvdtjes omzetten :)

bedankt allemaal in ieder geval!
Waar heb je die bios vandaan? Ik heb soortgelijke problemen.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:48
Wokschotel schreef op 06 juli 2004 @ 08:40:
[...]
ik denk zelf http://www.msi.com.tw/ ? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Beerkeeper op 06-07-2004 10:37 . Reden: wel de goede link geven :P ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cooling kwestie. Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling.

Neem ook eens de PMG FAQ door onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?" en natuurlijk de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling voor informatie/tips/suggesties omtrent koelers en koeling :)

• Rodyman
Wokschotel schreef op 06 juli 2004 @ 08:40:
[...]
ff op forum van msi: http://forum.msi.com.tw/ bekijken.. 1.2C beta-bios is sinds 2 dagen uit en werkt bij mij redelijk goed.

Enige minpuntje nog dat het powerlampje nu af en toe aan en uti gaat, maar dat wordt vast gefixed met de stable versie
Pagina: 1