Toon posts:

AMD 64 3200 oververhit of denkt het mobo dat alleen?

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Sinds gisteren loopt de temperatuur van mijn processor binnen enkele minuten na starten op naar 70 graden, vervolgens slaat mijn pc vast. :O
Het gebeurde nadat ik hem enkele dagen aan heb laten staan en opnieuw wilde opstarten.

Normaal gesproken heb ik temps van 40 – 45 graden.

Ik heb mijn koeler gecheckt, hij bleek er echt goed op te zitten, evengoed schoongemaakt en opnieuw met dun laagje koelpasta (van Zalman) er weer opgezet, geen verbetering.

Het blok wordt voelt ook absoluut niet warm aan, maar bij een echt koude start geeft de PC-health al 68 graden aan, na korte tijd loopt de pc zelfs in het bios scherm vast.
Als ik de pc hierna weer opstart laat hij het MSI logo zien, vervolgens blijft het beeld zwart.

In eerste instantie dacht ik dat het moederboard de temperatuur verkeerd aangaf en zodoende de pc afsloot, maar aangezien hij ook voor het laden van windows vastloopt (dus in de bios schermen) vrees ik dat er iets met de processor mis is. (toch geloof ik nog steeds niet dat hij echt zo warm is als er wordt aangegeven).

AMD 64 3200+ (2000 Mhz)
MSI KT8 NEO FISR
2x 256 Kingstion Hyperx 434
Maxtor 120Gb 7200 2Mb
Seagate Barracuda 120Gb 7200
Ati Radeon 9600XT (Medion)
Pioneer 105 DVD-writer (Medion)
Antec Sonata kast

Koelers:
Zalman CNPS7000Cu op de processor.
Zalman ZM80C-HP op de videokaart.

Wat ik al heb gedaan:

Ik had eerst nog niet in de gaten dat de temperatuur zo hoog aangegeven werd, dus ik heb van alles geprobeerd:

- Omstebeurt slechts 1 reepje geheugen in de pc, daarna zelfs zonder geheugen geprobeerd (geen doorslaand succes)
- DVD-writer los, alsmede de seagate harde schijf. (Maxtor is bootschijf)
- Andere grafische kaart erin gepropt uit mijn 2e pc.

Gelukkig heb ik nog garantie op zowel processor als moederboard, welke van de 2 moet ik nu terugsturen voor RMA?
|:(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een Athlon64 heeft een interne temperatuursensor die vrij betrouwbaar behoort te zijn. Er kunnen meer oorzaken zijn:
1) Interne temperatuursensor stuk » CPU omruilen
2) Moederbord leest temperatuur verkeerd uit » BIOS update? Anders mobo omruilen
3) Koeler zit niet goed vast (je gaf het zelf al aan: de koeler voelt koud aan ondanks dat de CPU schijnbaar heet is = slecht contact tussen CPU en koeler, zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?") » koeler opnieuw monteren

3) is makkelijk te controleren. 1) en 2) kun je alleen uitsluiten door het met een ander A64 CPU en/of een ander A64 mobo te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel,

Oja, ik was vergeten te vermelden dat ik al een week met de laatste bios stabiel draai.

Ik vrees dat je gelijk hebt wat het testen betreft, helaas ken ik niemand met een AMD 64 systeem.

Ik denk dat ik zowel Mobo als Proc. terugstuur naar de winkel met het vriendelijke verzoek om het te controleren.

Verwijderd

Je bent niet alleen.

Zie ook:
AMD 64 3000+ 68'C idle

Verwijderd

Topicstarter
Hee, die had ik niet gezien }:O

Het trieste in mijn geval is wel dat mijn processor echt niets meer doet na een paar minuten.

Zou de metalen ommanteling van mijn processor misschien geen goed contact met de kern kunnen maken? want zoals eerder vermeld zit mijn koeler er echt goed op.

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 11:58

Hendal.

Chocolate moose

Wat voor koelprut heb je gebruikt bij je koeler, day basis spul dat erop zit?
Als dat zo is is het mogelijk dat dat spul opgedroogd is en niet meer goed warmte doorgeeft.

Ik zou de koeler er gewoon een keer afhalen , inspecteren, en daarna met wat arctic zilver prut erweer opzetten en kijken of het probleem er nog is.

8) (lekker weertje he)

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Verwijderd

Topicstarter
quote: (lekker weertje he)

Heheh, veel te mooi om 8ter een pc te zitten.

Ik ga zeker arctic silver troep kopen, maar de zalman rommel die ik er nu tussen had was niet uitgedroogd, mijn systeem is ook nog maar een maand oud.

Verwijderd

Aangezien zoveel mensen het hebben (op het MSI forum zitten er nog stuk of 30 met een Athlon 64 3000+ of 3200+ Newcastle) lijkt het me sterk dat het iets met je koeling te maken heeft.

Ik heb zelf een Zalman 7000 Cro erop zitten. Een cooler die hem toch rond de 35 graden moet houden en hij geeft exact dezelfde tempratuur aan als toen de AMD boxed cooler er nog op zat.

Bij mij loopt ie niet vast, maar hij laat wel de fans heel irritant op top speed draaien.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

ik heb ook de zalman 7000(alcu) cooler en ik heb ook zo'n een belachelijk hoge temperatuur, bleek uiteindelijk de fan niet te draaien, in het begin deed mijn cooler het perfect, maar nu dus niet meer. kijk daar even naar. :)

dan kan het dus niet :P ^^
Het blok wordt voelt ook absoluut niet warm aan
zit het blok er wel strak genoeg op de cpu?

offtopic:
de zaak waar ik de fan heb gekocht wil me niet een vervangend model sturen/reageren op mijn emails/ telefoon
wat kan ik doen? behalve: ze bestoken met emails, en tig keer bellen :'(

[ Voor 26% gewijzigd door Koekje op 08-06-2004 19:14 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

ligt het misschien niet aan het moederbord?
ik heb nu al veel gevallen gezien met hetzelfde mobo als jou

Verwijderd

Mailtje naar MSI zorgde voor opheldering. Probleem is bekend (komt door een register dat uit de C variant van de Newcastle core is verwijderd door AMD)

BIOS update komt eraan.

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Hoera! hij doet het weer! nu op 38 graden idle.

Ik zat te rommelen aan het stekkertje waarmee de fan van mijn voeding op het mamaplankje aangesloten is, ineens ging deze harder blazen.

Volgens mij was dat de truc, ik denk dat de problemen ontstonden omdat het stekkertje niet goed zat.

Ik kan het niet geheel verlaren, misschien las mijn mobo de verkeerde temp uit omdat er een soort van kortsluiting op die fan-sensor zat ofzo,

Voorlopig hou ik mijn hart vast, na een paar dagen stabiel ga ik weer eens overclocken!

In ieder geval ben ik weer een blije tweakert!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 08:28:
Ik zat te rommelen aan het stekkertje waarmee de fan van mijn voeding op het mamaplankje aangesloten is, ineens ging deze harder blazen.
Dit heeft bij mij niet geholpen... Blijkbaar toch een andere oorzaak dan bij mij.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1