Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 08:16:
Vraagje :-)
Wat mij gisteravond met de A80 écht tegenviel btw, is de rode ogen-reductie (op standje automaat). Personen met grijze ogen gaan goed, bruin-oogjes geven een very spooky reflectie. Mét rode ogen reductie! En ook als ze gedurende de belichtingsmeting en het voorflitsen naar de camera kijken. Mijn oude digitale camera (Sony DSC S30) heeft daar geen probleem mee. Opvallend is dat het probleem NIET bestaat als je de foto neemt op een afstand tot 1 meter. Op grotere afstand wel. Wie herkent dit, wie weet wat ik aan kan doen?
:-) Ik quote mijn eigen bericht :-)
Dank voor de eerste reacties op mijn rode ogen opmerking. Gisteravond ben ik op een Hindoestaans feest geweest. Echt schokkend wat met de ogen gebeurd op een afstand verder dan ongeveer 1:20 mtr. Ik sta er versteld van dat ik het in de honderden berichten hier niet tegenkom (of kijk ik er na een uurtje of wat zoeken overheen??).
Natuurlijk kan ik gaan bewerken. PSP staat al te popelen. Maar dit is niet helemaal wat ik zoek op acceptabele kwaliteit. Waarom levert Canon dan geen camera die slechts sepia-foto's maakt óf grijstinten? Je kan het toch immers inkleuren in PSP??? Wat is de toegevoerde waarde van direct printen naar een Canon fotoprinter als je eerst moet retoucheren?
Ik heb de Canon A80 nu precies twee weken. Mijn aankoop is gebaseerd geweest op drie reviews én op de ervaringen die ik hier lees.
Het lijkt mij dit nogal basic is; fotograferen van personen met flits.
Wie maakt nu en dan foto's op een feestje en heeft tips voor mij om het duivelse rode ogen effect (écht!, ik zal wel wat uploaden) te voorkomen (en dus niet achteraf genezen).
Één van de vele voorbeelden:

Let svp niet op de rest van de kwaliteit ;-)
Ik heb een 35 mm compactcamera (van Canon) die het probleem niet heeft, én ik heb ook een Sony DSC S30 die er geen last van heeft (en ook nog eens genoegen neemt met veel minder licht). Op beide toestelletjes gebruik ik uitsluitend de ingebouwde flitser. Beiden hebben itt tot de A80 zo blijkt nu wél een rode-ogenreductie dmv voorflitsen.
Ik zoek tips! Bijvoorbeeld hoe ik straks ga fotograferen op een bruiloft (geheid flisten en geheid mensen). Wat ik doe met de A80 als ik straks op vakantie wat kroeg- en restaurantfoto's maak. Geheid flits én geheid mijn bruin-ogige echtgenote .......