Laat ik ook eens een flinke kick geven...
Ik gebruik mijn A80 - met tussenpozen - vrij intensief, al 3 à 4 jaar. Heb intussen zo'n 13.000 foto's gemaakt. Maar hoewel er volgens mij nog een stuk meer zouden moeten bijkunnen als ik de verhalen van anderen lees, vrees ik dat mijn A80 de geest aan het geven is.
Een paar weken geleden merkte ik dat hij ineens geen foto's meer kon maken als ik inzoomde tussen 1 en 3x: het leek wel alsof de sluiter niet meer op tijd wilde sluiten, met gigantisch overbelichte foto's als resultaat. Volledig uitgezoomd én volledig ingezoomd geen enkel probleem.
Intussen begon er ook een ander probleem: dikwijls opende de sluiter zichzelf niet eens bij het opstarten van de camera; ik moest hem eens (soms een paar keer) aan- en uitzetten of een paar keer op 'disp' drukken om de liveview even uit en weer aan te zetten. Na een tijdje ging dat zelfs alleen goed als de camera volledig ingezoomd was (waarbij je het diafragma dus ook een stuk groter ziet in de lens). Ook foto's maken ging alleen nog volledig ingezoomd, anders weer enorm overbelicht.
Na een paar dagen was dat weer helemaal omgekeerd: nu wilde de sluiter (met een beetje geluk) enkel volledig uitgezoomd opengaan en ook foto's lukten alleen op die manier. Alleen wilde hij minder en minder opengaan, ik moest al verschillende keren proberen.
Dat is de afgelopen dagen/weken gebeurd, maar sinds vandaag wil de sluiter helemaal niet meer opengaan. Op tientallen keren proberen is hij vandaag één of twee keer opengegaan. Het vreemde is dat als de sluiter eenmaal open is, hij gewoon op alle sluitertijden en diafragma's foto's kan maken (weliswaar alleen volledig uitgezoomd, dat blijft). En de foto's zijn ook even normaal als anders. Ik zie er echt geen logica in.
Moet ik m'n trouwe A80 nu volledig opgeven, is de sluiter volledig lam of is dit iets anders? Maar hoe verklaar je dan dat áls de sluiter wil opengaan, hij perfect blijft werken zolang de camera aan staat? Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, zoals factory reset, lichte tikjes geven om het openen van de sluiter wat te 'stimuleren' enzovoort, zonder resultaat.
Ik was sowieso van plan om binnenkort naar een dSLR te upgraden, maar ik had er toch op gerekend om m'n A80 nog te kunnen gebruiken, die neem je veel makkelijker zomaar even mee dan een dSLR. En tot die tijd (dSLR is ook niet bepaald gratis ...) zit ik zonder camera (of met een camera die ik 9 keer op 10 niet kan gebruiken), dat is wel erg zuur.
[
Voor 7% gewijzigd door
Steve op 06-12-2007 00:41
]