Harddisk verrot?

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ontzettend vreemde problemen met me pc. Nadat ik dit probleem heb opgelost, kreeg ik opeens tijdens veel CPU belasting BSOD's met "BAD_EXHANDLE" stopcodes.

nahja, misschien was dat omdat ik nog steeds dezelfde windows draaide als bij me vorige (ander type) moederbord. XP dus maar effe opnieuw installeren.

cdtje erin en booten... so far so good... KUT!! een BSOD met "PAGEFAULT_IN_NONPAGED_AREA".

ik diagnostic tooltje van Western Digital gedownload, omdat ik al vermoedde dat er iets met de harddisk was omdat Speedfan hem niet fit vond... programmaatje start op maar wou niet testen...
dus sloopte ik me ATA133 naar S-ATA convertor er tussenuit... nog een keer het programmaatje starten... ja nu deed ie het wel, en geen errors gevonden (quicktest).

kijken of ik de XP setup nu wel goed doorkwam... nee weer niet, maar nu een BSOD met de melding "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".

effe me oude XP install weer ingegaan en effe bij het programma Speedfan gekeken, want die heb ik eerder zien mekkeren over de fitness van me harddisk.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/harddisk.jpg

dat die fitness-balk onderaan niet 100% is, was voor zover ik weet al sinds de aankoop, dus ik hechtte daar geen waarde aan omdat het een nieuwe schijf betrof.

maar als je kijkt bij "Power On Hours Count" en "Power Cycle Count", dan zien je dat er letters in voorkomen. Dat hoort dus niet.

voorheen stond bij "Power On Hours Count" 182 ofzo, maar waar komt dat cijfer nou opeens vandaan? dit lijkt me niet echt goed.

het gaat dus om een Western Digital 80gb 8MB Cache van enkele weken oud.

ik weet dat de BSOD met de melding "PAGEFAULT_IN_NON_PAGED_AREA" inhoudt dat er iets mis is met het geheugen of de harddisk (heb ik uit de BSOD-Guide uit WOS). Maar aangezien Speedfan deze resultaten geeft denk ik dat ik het eerder bij me harddisk moet zoeken dan bij me geheugen.

komt iemand dit bekent voor? zou me harddisk verrot zijn?

edit: ik ga nu de extended test van de diagnostic tool draaien en kijken wat dat oplevert. ik zal morgen de resultaten posten van die langere test.

[ Voor 19% gewijzigd door mjszwo op 02-07-2004 03:38 ]

Verwijderd

• IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL zijn meestal driverfouten
  • PAGEFAULT_IN_NON_PAGED_AREA zijn meestal (al dan niet virtueel/swap)geheugenfouten.
  • BAD_EXHANDLE (0xA7) : "The kernel mode handle table detected an inconsistent handle table entry state". Lijkt mij dus ook nogal (virtueel)geheugen georienteerd of beschadiging/conflicten van bepaalde systeembestanden.
Check in ieder geval memtest en de HDD diagnostic tools in de Faq's.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 04:10 ]

• mjszwo
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 03:59:
  • PAGEFAULT_IN_NON_PAGED_AREA zijn meestal (al dan niet virtueel/swap)geheugenfouten.
  • BAD_EXHANDLE (0xA7) : "The kernel mode handle table detected an inconsistent handle table entry state". Lijkt mij dus ook nogal (virtueel)geheugen georienteerd of beschadiging/conflicten van bepaalde systeembestanden.
harddisk heb ik vannacht uitgebreid laten checken met dat WD tooltje, en geheugen net getest, allebei geen errors.

driverfouten lijken me niet aan de orde, aangezien het op de XP setup gaat en die laadt alleen wat standaard drivers die al op de CD staan.

volgende de BSOD-Guide in WOS staat die "pagefault_in_non_paged_area" ook voor problemen met de harddisk.

in hoeverre kan ik Speedfan serieus nemen met het feit dat de drivefitness volgens hem niet optimaal is?

en waarom staan er opeens letters tussen de raw-data die ik via S.M.A.R.T. binnen krijg?

[ Voor 10% gewijzigd door mjszwo op 02-07-2004 10:27 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Caponi schreef op 02 juli 2004 @ 03:33:
maar als je kijkt bij "Power On Hours Count" en "Power Cycle Count", dan zien je dat er letters in voorkomen. Dat hoort dus niet.
en waarom staan er opeens letters tussen de raw-data die ik via S.M.A.R.T. binnen krijg?
Die letters vallen allemaal onder het hexadecimale bereik, dus dat raw veld zal dan wel hexdecimaal* gerepresentateerd zijn, dus daar hoef je niet op te letten.

* hexadecimaal: in het kort: 16-tallig stelsel, namelijk 0 t/m 9 en dan A t/m F voor wat wij decimaal 10 t/m 15 noemen. Op deze manier kan je 4 bits met 1 hexadecimale letter/cijfer beschrijven.

[ Voor 22% gewijzigd door Voutloos op 02-07-2004 10:32 ]

{signature}

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had het laatst ook ja, bepaalde (bijna willekeurige) BSOD-errors, diegene die je hier poste kwamen ook langs. Het kan inderdaad je harddisk zijn, je memory kan het ook zijn. In mijn geval was er iets mis met m'n CPU/Voeding. Mijn ervaring is: Krijg je vaak dezelfde BSOD error, dikke kans dat het een software fout is (driver). Krijg je verschillende, heb je een grote kans dat er iets mis is met je hardware.
In ieder geval, zoek verder dan enkel je harde schijf. Probeer een andere voeding, probeer ander geheugen, zet je CPU in safe mode, ... .

🌞🍃

• mjszwo
  • Niet online
Voutloos schreef op 02 juli 2004 @ 10:30:
[...]

[...]

Die letters vallen allemaal onder het hexadecimale bereik, dus dat raw veld zal dan wel hexdecimaal* gerepresentateerd zijn, dus daar hoef je niet op te letten.

* hexadecimaal: in het kort: 16-tallig stelsel, namelijk 0 t/m 9 en dan A t/m F voor wat wij decimaal 10 t/m 15 noemen. Op deze manier kan je 4 bits met 1 hexadecimale letter/cijfer beschrijven.
aha dat zou inderdaad een goeie verklaring zijn.

ik heb nog even wat getest, en ik kreeg net in de XP setup weer een BSOD met "Pagefault_in_non_paged_area" met als lokatie ntfs.sys.

dus ik nog een keer proberen, of hij weer zou aangeven dat het in ntfs.sys zou zitten, maar toen kreeg ik weer een "Pagefault_in_non_paged_area" zonder melding om welk bestand het waarschijnlijk ging.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 03:59:
Over het algemeen zijn de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL driver problemen in combinatie met geheugen problemen. Het zou dus inderdaad de HDD kunnen zijn met een beschadiging binnen het virtuaal geheugen of een probleem met je interne geheugen.

Deze melding kreeg ik altijd bij gebruik van twee geheugen modules icm AMD Cool and Quiet. Verwijdering van de AMD driver en/of uitschakeling van Cool and Quiet verhielp in mijn geval deze problemen. In de meeste gevallen, als service engineer, bleek de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL gerelateerd aan defect geheugen.

Ik zou voor de compleetheid je geheugen testen met memtest.

Overigens, zou je wellicht wat meer informatie kunnen geven van je systeem? Bijvoorbeeld geheugen, moederbord, cpu, voeding(swaarden), etc? Wellicht kunnen wij dan met betere ideeen komen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door nwagenaar op 02-07-2004 11:03 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• mjszwo
  • Niet online
nwagenaar schreef op 02 juli 2004 @ 10:59:
[...]

Over het algemeen zijn de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL driver problemen in combinatie met geheugen problemen. Het zou dus inderdaad de HDD kunnen zijn met een beschadiging binnen het virtuaal geheugen of een probleem met je interne geheugen.

Deze melding kreeg ik altijd bij gebruik van twee geheugen modules icm AMD Cool and Quiet. Verwijdering van de AMD driver en/of uitschakeling van Cool and Quiet verhielp in mijn geval deze problemen. In de meeste gevallen, als service engineer, bleek de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL gerelateerd aan defect geheugen.

Ik zou voor de compleetheid je geheugen testen met memtest.

Overigens, zou je wellicht wat meer informatie kunnen geven van je systeem? Bijvoorbeeld geheugen, moederbord, cpu, voeding(swaarden), etc? Wellicht kunnen wij dan met betere ideeen komen ;)
maar het gaat om de XP setup. die gebruikt toch geen virtueel geheugen? het probleem treedt op zodra ik kies op welke partitie XP geinstalleerd moet gaan worden.

met drivers heb ik dus ook niks te maken omdat alleen een paar standaard setup driver worden geladen door de XP setup.

memtest86 heb ik al gedraait zoals ik eerder al zei, geen fouten.

en me specs vindt je in me signature, en hier zie je de voltlijnen van me voeding:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/aopen.png

• mjszwo
  • Niet online
hmm ik lees net in een topic dat speedfan niet echt betrouwbaar is: Maxtor / speedfan

aangezien het dus niet persee aan me harddisk hoeft te liggen kan ik beter even een topic in WOS openen lijkt mij.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Caponi schreef op 02 juli 2004 @ 10:25:
harddisk heb ik vannacht uitgebreid laten checken met dat WD tooltje, en geheugen net getest, allebei geen errors.
Post je volledige PC-specificaties, incluis de voeding. Neem dit ook alvast door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :) Niet iedereen heeft signatures op enabled staan en de informatie kan niet consistent zijn. Wanneer iemand over 1 jaar via de search op dit topic terecht komt en je hebt ondertussen je specs veranderd, dan kan dat tot verwarringen/misvattingen leiden ;)

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 02-07-2004 12:53 ]

• mjszwo
  • Niet online
BalusC schreef op 02 juli 2004 @ 12:52:
[...]
Post je volledige PC-specificaties, incluis de voeding. Neem dit ook alvast door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :) Niet iedereen heeft signatures op enabled staan en de informatie kan niet consistent zijn. Wanneer iemand over 1 jaar via de search op dit topic terecht komt en je hebt ondertussen je specs veranderd, dan kan dat tot verwarringen/misvattingen leiden ;)
daar heb je gelijk in.

AMD Athlon XP 3200+
Abit NF7-S
Corsair Valueram 512mb pc3200 400mhz
Western Digital 80GB 8MB Cache (WD800JB)
Sapphire Radeon 9200 Atlantis 256mb
Aopen 350watt voeding

ik word echt zo moe van dit gezeik, ik heb echt alles al 3x vervangen, behalve de harddisk... ik zit er serieus over na te denken om me moederbord en cpu terug te brengen en intel te nemen. ik ben nou al een maand aan het kutten met dit instabiele kutsysteem.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens een tijdje op FSB@100 te draaien :)

• mjszwo
  • Niet online
BalusC schreef op 02 juli 2004 @ 13:14:
Probeer eens een tijdje op FSB@100 te draaien :)
dan komt ie inderdaad de setup wel prima door... ben hem nu effe aan het stresstesten en dat lijkt ie ook gewoon vol te houden, ik krijg geen "bad_exhandle" BSOD.

zou mijn eerdere probleem (zie startpost voor topic link) dan nog steeds niet zijn opgelost?

• mjszwo
  • Niet online
ik ben nu zo ziek geworden van al die problemen met me AMD, dat ik het hele handeltje heb terug gebracht en een P4 2,8ghz met Asus P4P800SE heb gehaalt, en dit draait WEL prima :)

Verwijderd

Jammer dat je zo nijdig bent geworden dat je alles inruilt voor iets wat (wel) werkt.

Enkele maanden geleden heb ik vergelijkbare "storingen en BSOD" gekregen. Gelukkig was ik bezig om mijn geheugen uit te breiden van 256 naar 768 Mb waardoor ik vrij snel de boosdoener te pakken had. Het bij geprikte geheugen kon niet lopen op de instellingen en de bussnelheid.
Mem bus verlaagt met 25% en het euvel was weg. Ook wel ruime timings van het geheugen gebruikt.

Probleem opgelost, ware het niet dat de geheugenbanken nu veel trager werken dan waarvoor ik ze heb aangeschaft.

Na aanschaf van een ander MB (Aopen AX4G pro naar Asus P4P800) lopen de geheugenbanken nu zelfs iets overklokt. :*)

Afijn, voor jouw dus niet meer van belang maar wellicht voor anderen nog wel, vandaar toch mijn bevindingen.

Edit: Zoals BaluC dus ook al had getipt.......

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 17:52 ]

Pagina: 1