DKU-2 datakabel werkt niet! |
Als alle pogingen om je DKU-2 datakabel te installeren falen, dan heb je wellicht een kabel ontvangen met een fabricagefout! Dit topic legt precies uit wat er mis is met deze kabels en hoe je de kabel kan fixen. Voor alle duidelijkheid: Het gaat hier om de DKU-2 imitatiekabel voor de Nokia 6230, 3300 en 6650. Deze ziet er ongeveer uit zoals hieronder: ![]() De USB stekker is gegoten aan de kabel. Op de USB stekker staat de tekst "NKI 3300". De stekker die vervolgens in de telefoon gaat kan opengemaakt worden. Er staat bij mij geen tekst op deze stekker. De gehele kabel is zwart. Dit even om zeker te weten dat iedereen met dezelfde kabel te maken heeft. ![]() |
Wat is er dan mis met die kabel? | ||
In ieder geval Stuntprijzen.net heeft verkeerd gesoldeerde kabels verstuurd. Hier zit een fabricagefout in en Stuntprijzen.net kan hier dus ook niets aan doen. Pinobigbird heeft zijn kabel doorgemeten en vergeleken met het originele schema van De Generaal. Zie hieronder hoe het geheel is aangesloten: code: De middelste twee aderen (wit en blauw) zijn dus omgedraaid.
Hieronder een foto van deze situatie: ![]() ![]() |
Hoe fix ik die kabel dan? |
Je kunt de kabel werkend krijgen door de stekker die aan je telefoon gaat (de POP port) open te maken en de witte en de blauwe aderen los te solderen en om te draaien. Je kunt de POP port open krijgen door de drie miniscule clipjes (2 mm groot ongeveer) een klein beetje open te buigen en zodoende de twee helften te splitsen. Nog even voor de duidelijkheid: Er hoeft in deze kabel géén diode aanwezig te zijn! Het verwisselen van de witte en blauwe ader is voldoende. ![]() |
Help! Ik heb geen soldeerbout! |
Pinobigbird ook niet, en die heeft de volgende oplossing: Ik heb geen soldeerbout, dus ik heb het opgelost met zwart isolatietape. 1 Open de connector door de lipjes aan de zijkant iets te buigen, en scheidt de twee helften. 2 Wurm de trekontlasting los van de kabel en schuif deze naar achter. 3 Snij de kabel 1 cm in de lengterichting in om meer ruimte te krijgen. 4 Snij de witte en blauwe draden door en strip deze 3 mm. 5 Verbindt de witte met de blauwe draad en vice versa. 6 Dek deze af met kleine stukjes isolatietape. 7 Schuif de trekontlasting terug en sluit de connector. ![]() |
Ik wil niet solderen! |
Als je het geen prettig idee vind om zelf aan de kabel te gaan rommelen, dan kun je hem terugsturen. Stuntprijzen.net heeft al zijn klanten inmiddels een e-mail gestuurd met de omschrijving van het probleem. Hieronder een gedeelte uit deze e-mail: {...} Mocht u dit niet willen doen dan kunt u de kabel retourneren en dan sturen wij u een nieuwe kabel op zodra wij ze weer hebben (verwacht met een week of 2). Indien u het probeerd en het lukt niet dan kunt u alsnog de kabel retourneren, wij staan dus garant voor de garantie als het niet lukt. {...} Spreekt voor zich lijkt me Dit geldt uiteraard alleen voor de defecte kabels geleverd door Stuntprijzen.net ![]() |
Installatie van de kabel |
Vergeet niet als je de kabel probeert te installeren eerst het voorheen geïnstalleerde USB apparaat te verwijderen in apparaatbeheer (Rechtermuisknop Deze Computer -> Eigenschappen -> Tabblad Hardware -> Apparaatbeheer). Dit is het apparaat waarvan de driver door Windows niet gevonden kon worden omdat je kabel eerst niet goed was. Het klopt dat je ongeveer zeven nieuwe apparaten moet installeren als de kabel en telefoon gedetecteerd worden. Zie hieronder de voorbeelden: ![]() Er wordt een extra Nokia 6230 USB modem geïnstalleerd. ![]() Er wordt een hele nieuwe groep Wireless Communication Devices aangemaakt. Hier zie je ook gelijk dat het vreemde, onherkenbare apparaat dat werd geïnstalleerd met je 'foute' kabel niet meer is geïnstalleerd. Mocht het niet werken, en heb je iets van BlueTooth geïnstalleerd? Verwijder dan eventjes alles wat met BlueTooth te maken heeft. BlueTooth drivers gebruiken namelijk ook COM-poorten. Hierdoor kunnen de drivers van je DKU-2 kabeltje in de war raken. Als die geïnstalleerd is, kun je je BlueTooth spulletjes weer installeren. Als alles faalt zou je nog een andere USB poort kunnen proberen. Of een USB poort direct op je moederbord (dus niet via een USB hub of iets dergelijks). Verder is inmiddels bekend dat op Windows XP machines (mét en zónder Service Pack) de drivers van de kabel (en Nokia software) niet altijd goed functioneren. Hier is helaas nog geen oplossing voor. ![]() |
Downloads |
1 De juiste driver van Nokia om je DKU-2 kabel werkend te krijgen. 2 De handleiding van Nokia voor het installeren van de DKU-2 kabel. 3 De Nokia Register Cleaner 2 om je register helemaal leeg te maken van alles wat ruikt naar Nokia. Handig als je ff helemaal opnieuw wil beginnen. ![]() |
Even voor de duidelijkheid: Dit is géén topic om Stuntprijzen.net op enige manier af te kraken. Het is de bedoeling mensen aan een werkende kabel te helpen ![]() |
[ Voor 165% gewijzigd door Anoniem: 116405 op 29-06-2004 19:58 ]