Ik heb het ff gespeeld op mijn laptop, dit zijn mijn bevindingen:
Speelbaarheid:
Het is te doen op mijn laptop met Pentium 4 1,7Ghz, 512 MB geheugen en een onboard videokaart. Goed... Framerate is iets van 4 beeldjes per seconde, maar het draait

Tevens heb ik ook geen vastloper gehad, iets wat ik met de vorige settlers (vooral deel 4 *KUCH*

) wel regelmatig last van had. Ook met veel mannetjes en uitgebreid bouwen bleef het aardig lopen (had zelfs nog wat resource vretende prog's aanstaan

)
Gameplay:
Helaas, helaas, ze hebben idd op de economics ingeboet

Zo moet je nu bijv een mijn bouwen op een plek waar duidelijk resources aanwezig zijn (gat in de grond) Daar gaan automagisch mannetjes naartoe, tenzij je een populatielimiet hebt bereikt. Dat is alleen op te lossen door een nieuw stadscentrum te bouwen, dat slechts zeer beperkt op vooraf aangegeven plaatsen kan. Werkers, arbeiders en soldaten vullen allemaal de populatie.
Bij de resources bouw je vervolgens een huisje en een voedselvoorziening. That's it, nothing more. Geen water meer halen en graan verbouwen om de molenaar en vervolgens de bakker te voorzien, of biggenboerderijen en slachthuizen bouwen.
Deze resources kunnen nog wel versneld gemaakt worden door bijv. bij de ijzermijn een ijzersmelter neer te zetten die ieder ook weer een huisje en voedselvoorziening nodig hebben, maar daar houdt het dan ook al bij op. Je hoeft geen wapens / voorwerpen / goud meer te maken om soldaten of specifieke arbeiders te krijgen.
Wat 'nieuw' is is het unlocken van gebouwen en technieken. Je moet nu onderzoek doen om ze tevoorschijn te toveren. Tevens heb je helden die wat meer kunnen dan gewone soldaten. Zeg maar ala warcraft III. Op zich zou ik dit een welkome aanvulling vinden. Maar niet als vervanging.
Voor mijn gevoel deed het heel erg Age of Empires II (das de enige die ik uit die serie heb gespeeld

) aan gemixt met een flinke scheut Warcraft III. Je zorgt voor resources, versneld dat, doet onderzoek naar nieuwe technologiëen, voert een veldslag uit en klaar ben je.
Mijn mening is dan ook: jammer, heel erg jammer. Ze zijn met de grote stroom mee gegaan om ook uit de grote ruif te kunnen eten. Ik denk dat velen het met mij hadden gewaardeerd als ze meer hun eigen weg waren blijven bewandelen met het typische settlersgevoel (behalve die crashes dan

)
=edit=
Dit stukje is dan geschreven voor de mensen die van de oldschool settlers hielden. De mensen die dit nog nooit gespeeld hebben en van Warcraft en Age of Empires-achtige spelen houden zullen dit spel ook prima kunnen diggen
[
Voor 6% gewijzigd door
Freakertje op 28-11-2004 23:56
]