[Dyslexie] Hoe reageer je daar op?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.750 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:35
Wat ik niet snap, is het volgende. In SeM staat een sticky:
Een topic report maak je aan door op het -icon te klikken bovenin het topic. Je kunt dan een korte melding ingeven die de moderators vervolgens zien in hun topiclijst en bij het topic zelf. Epistels erin typen is meestal niet noodzakelijk: als je "Tja :/" typt snappen we ook wel wat je wil zeggen

Verder, als je een topic report hebt gemaakt: meldt het dan niet in het topic! Dat is sfeerverpestend, flame-uitnodigend, en dient geen enkel nut.
Wat is er zo moeilijk aan om je hier aan te houden. Ik geef wel meer topics aan met TR, en dan reageer ik er verder niet in. ALS ik er dan al in reageer, dan doe ik dat on-topic.
In het geval van "ijgen surfer": Geef een TR, en als je in het topic wilt reageren, doe dat dan on-topic (is dit geval over een eigen server) en leg een beetje uit wat hij vraagt.
Toevallig was in dit geval de vraag ook nog basic. Ook dit kan ook gewoon in een TR gemeld worden, en daarmee uit. Dat hoef je helemaal niet in het topic te vermelden. Als de reden terecht is zal dat namelijk ook in de sluitpost van een mod verschijnen :)

Het verbaast me dan ook dat het zo ongelooflijk moeilijk is voor mensen om zich hieraan te houden :/

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leutje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Leutje

o7

Dat roy last heeft van dislectie was wel duidelijk. Dat roy ook nog eens een 'slechte' post gemaakt heeft was ook wel duidelijk. Dat weet roy na een paar postingen wel. En dan zijn er nog altijd zeurdozen die dan ook nog ff moeten laten weten dat ze wel kunnen 'spelluh'

Dat roy dus over zijn taalgebruik aangesproken werd leek me wel logisch. Dat hij ook over zijn slechte manier van posten aangesproken werd kon ik ook mee inkomen. alleen de manier waarop en de hoeveelheid!
Roy zit dus op een aangepaste school achter zijn pc naar zijn gastenboekkie te kijken om zich vervolgens lam te schrikken van de laatste postingen daar.

Ik heb ondanks zijn foute posts meer respect voor roy (ik ken hem verder niet eens ;)) dan voor de mensen die hem de huid vol flamen.
En respect voor GoT (curry684) dat daar ook wat aan gedaan word(T? :P)

excuses voor mijn sig. Die had ik al een tijdje :P

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
En je hebt ook nog deze: Policy mbt replies in 'slechte' topics
Ook daar weet men zich maar slecht aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij bedoeld (denk ik) niet dat ze het niet mogen accepteren, maar als je het accepteerd, doe dan in ieder geval nog wel je best om het zo leesbaar mogelijk te maken. Wat de meeste doen is gewoon eraan "toegeven" en niet eens hun best doen om het leesbaar te maken.

Dat ben ik met Stoffel eens, als iemand zo'n text schrijft, en hij heeft niet eens moeite gedaan om het leesbaar te maken (zoals Mr. Liu al zei, interpunctie is geen dyslectie fout.) dan vind ik niet dat hij moet zeiken als mensen geen moeite daarvoor gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 14:01

Luppie

www.msxinfo.net

Waarom ik hierover begonnen ben, is het volgende. Ik zag de reacties in het bewuste topic en had zoiets van "Dit kan toch niet" Ik wou hier op reageren maar tegen de tijd dat ik mijn gevoel in woorden had uitgdrukt was het topic al gesloten.
Tot mijn verbazing werd er door de bewuste mod. helemaal niks over gezegd wat ik op zich ook al vreemd vond.

Wat in dit topic ook heel vaak gezegd wordt is dat de TS van het bewuste topic wel wat beter zijn best had mogen doen. Dit is weer zo'n oordeel, voor hetzelfde geld heeft ie 1 uur over zijn TS gedaan en heeft ie het 10X overgelezen. Je best doen is maar betrekkelijk.

Ik kan nog zo mijn best doen om iets in C## te programmeren, maar zolang ik niet voldoende kennis en/of inzicht heb zal ik altijd fouten of niet nette code afleveren.

GoTTers zijn mensen en geen computers, wij hebben gevoel en denken niet bij iedere fout of vreemde wat we tegen komen "Syntax Error" of "Illigal Function Call"

Het enige wat ik wil is Respect en Respect moet je verdienen. Misschien verdiend de TS van het bewuste topic geen Respect in sommige ogen, maar dat mag geen uitnodiging zijn tot dis-respect.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobra_Lup schreef op 24 juni 2004 @ 21:57:
Waarom ik hierover begonnen ben, is het volgende. Ik zag de reacties in het bewuste topic en had zoiets van "Dit kan toch niet" Ik wou hier op reageren maar tegen de tijd dat ik mijn gevoel in woorden had uitgdrukt was het topic al gesloten.
Tot mijn verbazing werd er door de bewuste mod. helemaal niks over gezegd wat ik op zich ook al vreemd vond.

Wat in dit topic ook heel vaak gezegd wordt is dat de TS van het bewuste topic wel wat beter zijn best had mogen doen. Dit is weer zo'n oordeel, voor hetzelfde geld heeft ie 1 uur over zijn TS gedaan en heeft ie het 10X overgelezen. Je best doen is maar betrekkelijk.

Ik kan nog zo mijn best doen om iets in C## te programmeren, maar zolang ik niet voldoende kennis en/of inzicht heb zal ik altijd fouten of niet nette code afleveren.

GoTTers zijn mensen en geen computers, wij hebben gevoel en denken niet bij iedere fout of vreemde wat we tegen komen "Syntax Error" of "Illigal Function Call"

Het enige wat ik wil is Respect en Respect moet je verdienen. Misschien verdiend de TS van het bewuste topic geen Respect in sommige ogen, maar dat mag geen uitnodiging zijn tot dis-respect.
Ik heb geen dis-respect naar de TS toe, maar het is (in mijn ogen) duidelijk dat hij geen uur bezig was geweest. Want zoals al 100 keer gezegd is, interpunctie vergeten is geen dyslectie, dat is gewoon luiheid. :{

En ik denk dat de mod niets zei omdat het eigenlijk al duidelijk was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08 08:30

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben zelf ook geen nederlandswonder.... zoals vast goed in mijn posts is terug te lezen...
Ik ben dan wel nooit dyslecties verklaard, maar in de test die ik had zat ik er niet ver naast...
De conclusie was dat ik te moeilijk denk. Ik kan mij dus wel in de positie van een dislect indenken. Ik heb er ook jaren over gedaan een beetje normale zinnen te produceren. Het is gewoon erg vervelend als mensen vallen over je taalkundigheid terwijl ieder weldenkend mens met enig nadenken er toch wel iets logisch van kan maken.

Ik vindt het iig een goed idee voor de dislectiesche tweakers onder ons om in de sig of gewoon als opmerking onder een post te zetten dat ze dislectisch zijn en iemand die dan nog deze persoon aanvalt op zijn taal is gewoon zeer laag bij de grond of misschien zelfs nog lager.

Laat ik wel zeggen dat er een verschil is tussen dyslectisch en dyslectisch... er zijn ook een boel mensen die roepen dat ze dyslectisch zijn terwijl ze dit niet zijn. Een echt dyslectisch bericht is ook wel te onderscheiden van een slecht opgesteld bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mystic Spirit schreef op 24 juni 2004 @ 23:55:

Laat ik wel zeggen dat er een verschil is tussen dyslectisch en dyslectisch... er zijn ook een boel mensen die roepen dat ze dyslectisch zijn terwijl ze dit niet zijn. Een echt dyslectisch bericht is ook wel te onderscheiden van een slecht opgesteld bericht.
Klopt, zo als ik al zei: er is een groot verschil tussen dyslectie en 'msn taal' als w8en, egt en andere tenenkrommende zaken.

Ik weet niet of het voor iedereen zo geldt, maar mijn ervaring is dat bij iets emotioneels of opgefokts (zoals pc problemen) het gehalte correct Nederlands schrikbarend afneemt in vergelijking met een 'normale' situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mystic Spirit schreef op 24 juni 2004 @ 23:55:

Ik vindt het iig een goed idee voor de dislectiesche tweakers onder ons om in de sig of gewoon als opmerking onder een post te zetten dat ze dislectisch zijn en iemand die dan nog deze persoon aanvalt op zijn taal is gewoon zeer laag bij de grond of misschien zelfs nog lager.
Het is een idee, maar ik ben bang dat daar door teveel lamzakken misbruik van gemaakt gaat worden dan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik verbaas me er over dat het aantal mensen die woordblind zijn de laatste decennia zo enorm is gestegen.

Komt dit doordat men beter op de leerlingen op school let?
Komt het door de invloeden van nieuwkomers uit al of niet verre buitenlanden?
Is het onderwijs slechter geworden?
Is de hudige generatie te besodemieterd om überhaupt iets te willen leren?
Heeft SMS-taal de strijd gewonnen?

Ik heb geen idee.

Sinds ik dit forum bezoek krijg ik telkens kriebels en twijfels als iemand weer eens zijn woordblindheid als excuus noemt voor het brakke taalgebruik. Helaas moeten de goeden daar onder lijden. Ik reageer niet of nauwelijks meer op topics die ik alleen met heel veel moeite kan lezen.

Soms vraag ik, redelijk vriendelijk, wat alineas te maken of punten toe te voegen omdat anders de posting nauwelijks te lezen is.
( een wat minder voorbeeld daarvan [rml][ XP] Folders/mappen in een scherm openen werkt niet meer*[/rml] )

Ik ben nog zo'n Jan met de korte achternaam die een posting tikt, controleert door bekijk bericht te kiezen en dan op verstuur bericht druk. Zie ik dan daarna toch nog iets wat me niet bevalt gaat de editknop onherroepelijk eraan.

Met andere woorden; met een beetje geduld en aandacht voor wat je neerpent is het resultaat altijd beter te krijgen..... óók voor hen die woordblind zijn. Daar ben ik van overtuigd.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 25-06-2004 01:13 . Reden: typo en stijlfout. ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:53
Dat geloof ik ook. Daarnaast bestaan er verschillende handige hulpmiddelen waarmee zelfs de grootste dyslekt nog mee uit de voeten kan komen. Als je in MS Word bijvoorbeeld een tekst typt en deze is rood onderlijnt dan moet er toch een klein belletje gaan rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 22-07 01:20

curry684

left part of the evil twins

Over het onderwerp 'wel of niet meer dyslexie' had ik straks al een epistel geschreven in Stuffis Generalis:

Gunp01nt schreef op 24 juni 2004 @ 20:21:
[...]

Wat dat betreft is dyslectie (naast het feit dat er een hoop mensen zijn die hier oprecht aan lijden) een van de grote nieuwe smoesziekten aan het worden, naast ADHD ipv. 'mijn ouders kunnen niet opvoeden' (nogmaals: naast het feit dat er ook een hoop mensen zijn die oprecht aan ADHD lijden).
Geinig, ik zat het hele verhaal dat aanleiding was tot o.a. dit topic net aan m'n vriendin te vertellen en trok exact dezelfde vergelijking.

Net zoals een kind 20 jaar geleden nog een mep kreeg als ie zat te jengelen, gaat er tegenwoordig met dank aan overbezorgde maar verder veel te drukke en zachtaardige ouders veel te vaak het labeltje ADHD op, het is tenslotte fijner en praktischer om het in een hokje te hebben zitten, en dan liefst nog eentje waar je zelf als ouder geen schuld aan hebt.

Hetzelfde gebeurt nu met de MSN-generatie op spellinggebied, toen ik 10 jaar geleden bovenbouw middelbare school deed kreeg je bij Nederlandse proefwerken/examens nog doodleuk een heel punt (!!!) aftrek bij spelfouten, omdat je rond je 15e wel geacht werd foutloos Nederlands te kunnen schrijven. Grammatica is een 2e, maar de brakke spellingkennis van tegenwoordig kun je meer aan laakbaar schoolbeleid en MSN-breezahs toeschrijven dan aan dyslectici.

Vanzelfsprekend lopen er oprecht dyslectische mensen en ADHD-kiddo's rond, maar als we de wereld en de 'bewijzen' om ons heen moeten geloven zijn het er in beide gevallen 5 tot 10 keer zoveel als 20 jaar geleden. Als dat oprecht waar is zijn we over 50 jaar als mensheid uitgestorven ben ik bang....

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 18:51
Je moet eens aan de breezer generatie vragen of ze 3 jaar geleden al wisten wat dyslexie was. Iemand gebruikt het als (grappig/niet grappig) excuus en vervolgens gaan anderen het overnemen. Bij ons op school worden er ook nog steeds fouten afgetrokken bij spellingsfouten in tentames. Het is gewoon het idee bij de jeugd dat het niets uitmaakt hoe je spelt of schrijft op internet. Slang en afkortingen zijn ook steeds stoerder geworden, en hoe beter je zinnen af kan korten hoe meer je dan man bent.

Ik heb zelf juist het tegenovergestelde gemerkt. Een vriend van mij zei laatst dat ik op internet erg volwassen overkom en dat komt gewoon door correct te spellen en goede zinnen te maken. Onvolledige zinnen en half afgekapte woorden staan ook slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Laatst online: 08:35
Leejow(saait) schreef op 25 juni 2004 @ 01:51:
Ik heb zelf juist het tegenovergestelde gemerkt. Een vriend van mij zei laatst dat ik op internet erg volwassen overkom en dat komt gewoon door correct te spellen en goede zinnen te maken. Onvolledige zinnen en half afgekapte woorden staan ook slordig.
Dat komt bekend voor :) Dat mensen zeggen dat ik zo netjes typ, terwijl ik niets anders doe dan gewoon normaal nederlands in lopende zinnen typen. In chatgesprekken gebruik ik dan wel eens veelgebruikte afkortingen zoals "iig" en "ff" en "lol", maar verder gewoon normaal typen, en bij een spelfout het verbeteren alvorens te enteren :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben 16- en typ verre van foutloos... maar imo is het meer een kwestie van te vlug typen! Je bent (en jah, ik generaliseer nu) te lui om goed te kijken wat je hebt ingehamerd op dat toetsenbord- en laat het maar zo onder het mom van dyslect zijn. Natuurlijk zijn er echt mensen die er niets aan kunnen doen, maar imo is de overgrote meerderheid een groep (vooral) jongeren die te veel te snel willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 00:31:
[...]

Het is een idee, maar ik ben bang dat daar door teveel lamzakken misbruik van gemaakt gaat worden dan.
En het leidt ook gewoon tot stigmatisering van een groep mensen, vergelijk het met de ratels van de melaatsen van weleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een aantal punten die ik graag duidelijk wil maken.

1. Je hebt mensen die tik fouten maken, doordat ze:
- minder verstand hebben (te moeilijke woorden willen gebruiken)
- te snel tikken en niet nalezen (luiheid)
- niet met de Nederlandse taal zijn opgegroeid
- weinig tot geen boeken lezen (meer aandacht voor computergames enz.)

2. En je hebt mensen die tik fouten maken doordat ze dyslectisch zijn.

Dit zijn twee aparte punten die niks met elkaar te maken hebben. Vaak wordt er gedacht dat mensen met dyslexie minder intelligent, minder opgeleid zijn en andersom (mensen die veel fouten maken hebben dyslexie), dit is zwaar fout!

Mensen met dyslexie hebben een "afwijking" onder andere dat de twee hersenhelften niet goed samen werken hierdoor kunnen veel fouten gemaakt worden. Dit heeft dus niks met luiheid en intelligentie te maken! Zo hebben zeer bekende (intelligente) mensen ook "last" van dyslexie: einstein, roosevelt, Winston Churchill.

Mijn mening:
- Dyslexie is meetbaar
- Dyslexie wordt te veel onterecht gebruikt voor iemand die veel fouten maakt
- Dyslexie wordt vaak gebruikt als excuus voor iemand die fouten maakt
-Er zijn te veel mensen die slecht tikken terwijl er geen spraken is van dyslexie
-Door veel te lezen en goed na te denken over de Nederlandse taal is het goed aan te leren om tik fouten te voorkomen, ook voor de mensen met dyslexie (duurt wel even, maar vooruitgang zal er altijd zijn).

Voor de mensen die commentaar willen geven: zelf heb ik dyslexie (in mijn leven genoeg testen gedaan die dit bewezen hebben, heb ongeveer voor 200 pagina's aan uitslagen) en ben nu hbo afgestudeerd, ga nu beginnen op de universiteit. Ik maak veel tik- en schrijffouten maar zal er alles aan doen om zo veel mogelijk te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 03:12:
Ik ben 16- en typ verre van foutloos... maar imo is het meer een kwestie van te vlug typen! Je bent (en jah, ik generaliseer nu) te lui om goed te kijken wat je hebt ingehamerd op dat toetsenbord- en laat het maar zo onder het mom van dyslect zijn. Natuurlijk zijn er echt mensen die er niets aan kunnen doen, maar imo is de overgrote meerderheid een groep (vooral) jongeren die te veel te snel willen...
Fusion, met alle respect en niet bedoeld om jou zwart te maken, maar jij geeft een heel klein beetje aan waar het probleem zit (denk ik). Jij gebruikt in jouw post 2X het woord (afkorting) imo. Als ik mij niet vergis is het een afkorting die staat voor "In My Opinion"

Normaal gesproken zou ik dit niet aankaarten, maar in een post waarin je aangeeft dat veel jongeren te snel willen had ik liever gezien dat je had gesteld : Ik ben van mening dat, ..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 04:29:
Voor de mensen die commentaar willen geven: zelf heb ik dyslexie (in mijn leven genoeg testen gedaan die dit bewezen hebben, heb ongeveer voor 200 pagina's aan uitslagen) en ben nu hbo afgestudeerd, ga nu beginnen op de universiteit. Ik maak veel tik- en schrijffouten maar zal er alles aan doen om zo veel mogelijk te verbeteren.
Maar voor de essentie van het verhaal zijn er in deze discussie enkele mensen (volgens mij zelfs een statistisch verantwoorde subgroep van de community) geweest die meldden dyslectisch te zijn, en dat in zoals jij nu ook doet grammaticaal en spellingstechnisch vrijwel perfecte of op z'n minst kwalitatief uitermate acceptabel leesbare posts. Ergo het discussiepunt, namelijk dat dyslexie geen vrijbrief is om onleesbare onbegrijpelijke posts te maken, is wat mij betreft eigenlijk wel duidelijk.

Lijkt me dus dat we aan het huidige modbeleid, namelijk dat iedereen een post/topic moet kunnen produceren dat door alle bezoekers duidelijk leesbaar is, weinig tot niets hoeven te veranderen. Voor de duidelijkheid: iedereen hier leest probleemloos door 1 spelfout per zin heen, sommigen met wat meer irritatie dan anderen. Maar meer dan dat is voor vrijwel iedereen reden tot irritatie, en daarmee genoeg reden tot ingrijpen, dyslectisch of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 19:02
curry684 schreef op 25 juni 2004 @ 09:05:
[...]

Maar meer dan dat is voor vrijwel iedereen reden tot irritatie, en daarmee genoeg reden tot ingrijpen, dyslectisch of niet.
Inderdaad. Als je niet in staat bent een rijbewijs te halen en toch maar besluit het verkeer in te gaan, en bij elke aanrijding te zeggen: "Jah sorry maar ben niet in staat om het rijbewijs te halen" en vervolgens op begrip hoopt, sjah dat werkt niet. Evenzo met posten, weet je van jezelf dat je posts bij het merendeel veel irritatie zullen opwekken, wees dan verstandig en post niet.

Voorwaarde is dus wel dat je bewust bent van je slechte manier van spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MetHod schreef op 25 juni 2004 @ 09:20:
[...]

Inderdaad. Als je niet in staat bent een rijbewijs te halen en toch maar besluit het verkeer in te gaan, en bij elke aanrijding te zeggen: "Jah sorry maar ben niet in staat om het rijbewijs te halen" en vervolgens op begrip hoopt, sjah dat werkt niet. Evenzo met posten, weet je van jezelf dat je posts bij het merendeel veel irritatie zullen opwekken, wees dan verstandig en post niet.

Voorwaarde is dus wel dat je bewust bent van je slechte manier van spellen.
Kom nou, wat een onzin zeg. Er zijn echt gradaties in de mate van dyslectie, dus dat de ene dyslect wel een zin foutloos kan schrijven wil nog niet zeggen dat iedere dyslect dat kan.

Je zegt nu dus: iemand die dyslectisch is, en niet zeker weet of hij zijn post foutloos kan spellen, kan beter niet posten? Natuurlijk is het voor henzelf verstandig eerst hun post door de spellingscontrole te halen, maar fouten als 'surfer' ipv 'server' worden er ook dan niet uit gehaald. Dat je dan beter niet kan posten omdat sommige mensen zich er wel eens aan zouden kunnen ergeren is belachelijk.

Als je je ergert aan een post ram je toch gewoon op backspace, en ga je weer iets anders doen :?

nogmaals, ik heb ook een grote hekel aan mensen die w8ten/mensuh etc gebruiken, daar heb ik het niet over

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 20:03

ralpje

Deugpopje

P_de_B, ik begrijp je standpunt. Mening van de meeste mensen hier is echter, is dat iemand die blijkbaar de moeite kan nemen om schoolwerk, teksten voor websites en dat soort zaken te laten controleren / nalezen door iemand anders dat ook kan doen bij een TS. Dat er in een reply op een topic een (al dan niet groot) aantal spelfouten zitten, zal de meeste mensen niet uitmaken, maar op het moment dat jij van mensen inzet verwacht (om jouw probleem op te lossen) dien je, in ieder geval naar mijn mening, ook zelf wat inzet te doen om het probleem op een duidelijke, leesbare manier te omschrijven.
Inderdaad, de reactie zoals in het topic waar dit allemaal uit voortvloeit waren overtrokken, ook die van mij, en ik wil dan ook graag mijn excuses aanbieden richting de TS.
Aan de andere kant blijf ik dus van mening dat wat inzet bij het maken van een topicstart geen kwaad kan, aangezien je van reagerende forum-genoten dezelfde inzet verwacht.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:14

Wuursj

want worst is al bezet

GuardianAngel schreef op 25 juni 2004 @ 01:10:
Ik verbaas me er over dat het aantal mensen die woordblind zijn de laatste decennia zo enorm is gestegen.
Ik denk niet dat dat aantal zo gestegen is. Eerder dat bij die gevallen het beestje een naam krijgt. Vroeger was je gewoon slecht in taal, nu kan dat ook dyslectie zijn. In mijn familie aan moeders kant heerst dyslectie nogal onder de mannen. Op de raporten van mijn ooms staan dat ze slecht zijn in taal of dat ze niks uitvoerden voor die vakken. Bij mij weet ik in ieder geval waar door het komt en dat kan trainen in de talen makkelijker maken. Ook kan het sommige elendige situaties minder erg maken. Zo werd ik op de brugklas nogal hard aangepakt door mijn Frans leraar, hij dacht dat ik niks uitvoerde terwijl ik echt daaaagen zal te leren, samen met mijn moeder en er dan nog niks van bakte. Na dat na vele testen dyslectie blijkt te zijn kreeg ik toch wat meer waardering en geloofde hij tenminste dat ik wel wat uitvoerde.
Nu krijgen dyslectische mensen ook kleine voordelen. Zo krijg ik een half uurtje meer tijd voor een tentamen en een aantal dingen kunnen mondeling afgenomen worden (bijvoorbeeld theorie rijexamen).
Komt het door de invloeden van nieuwkomers uit al of niet verre buitenlanden?
Is het onderwijs slechter geworden?
Is de hudige generatie te besodemieterd om überhaupt iets te willen leren?
Heeft SMS-taal de strijd gewonnen?
Dit rijtje heeft niks met dyslectie te maken. Allemaal voorbeelden van slechte beheersing van de taal, wat vrij eenvoudig getraint kan worden. Als hier dyslectie aan toegekent wordt, gaat bij die toekenning iets ernstig fout.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 18:51
Er moet ook een verschil gemaakt worden tussen mensen die echt dyslexie hebben en de mensen die gewoon een fatale spelfout maken en het maar dyslexie noemen. Het is steeds bekender geworden en het is dan ook steeds makkelijker om het zo te noemen terwijl diegene gewoon lui is om een beetje normaal te kunnen spellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrppfrijlink
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik vraag me af of indereen wel begrijpt wat het preciese probleem is bij dyslexie. Ik heb zelf dyslexie en zag in het topic "ijgen surfer" eerst bijna geen fouten. Deze fouten zie ik pas als ze genoemd worden. Dus als ik dit topic had getypt had ik het echt niet eerst door een spellings control heen gehaald.

Voor de rest zeggen veel mensen "als je het overleest zie je toch wel dat dit niet goed is". Nou nee, ik kan er dagen naar kijken en zie ik nog geen fout. Dat is nou net het probleem.

Tuurlijk zijn er veel mensen die ook gewoon te lui zijn om hun best er voor te doen. Maar dan nog, moet je iemand dan zo afbranden? Deze jonge heeft het waarschijnlijk al moeilijk genoeg met zijn dyslexie en met dat soort opmerkingen wordt het ook niet beter. Zelf werdt ik op de basis school bestempeld als "Dom". Iedereen weet toch hoe je machine schrijft? Ja na 3 jaar speltherapie kan ik het wel een beetje, maar nog moet ik hier lang over denken. En ik was dus erg blij met mijn stikertje dyslexie! Eindelijk werdt erkend dat het niet kwam omdat ik niet wou, maar omdat ik niet kan.

Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik met zweet in mijn handen dit bericht typ, bang om fouten te maken. Maar om bij elk bericht dat je ergens achter laat eerst word op te starten en je bercht te checken... Nee daar wordt ik niet blij van. En even snel over lezen is er ook niet bij, aangezien ik er bijna 3 uur over heb gedaan om dit hele topic door te lezen.

Trouwens niet bedoeld op medeleiden op te wekken maar dit moest ik even kwijt.

Only the dead have seen the end of war (Plato)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:39

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

dhrppfrijlink schreef op 25 juni 2004 @ 12:38:
Ik vraag me af of indereen wel begrijpt wat het preciese probleem is bij dyslexie. Ik heb zelf dyslexie en zag in het topic "ijgen surfer" eerst bijna geen fouten. Deze fouten zie ik pas als ze genoemd worden. Dus als ik dit topic had getypt had ik het echt niet eerst door een spellings control heen gehaald.

Voor de rest zeggen veel mensen "als je het overleest zie je toch wel dat dit niet goed is". Nou nee, ik kan er dagen naar kijken en zie ik nog geen fout. Dat is nou net het probleem.

Tuurlijk zijn er veel mensen die ook gewoon te lui zijn om hun best er voor te doen. Maar dan nog, moet je iemand dan zo afbranden? Deze jonge heeft het waarschijnlijk al moeilijk genoeg met zijn dyslexie en met dat soort opmerkingen wordt het ook niet beter. Zelf werdt ik op de basis school bestempeld als "Dom". Iedereen weet toch hoe je machine schrijft? Ja na 3 jaar speltherapie kan ik het wel een beetje, maar nog moet ik hier lang over denken. En ik was dus erg blij met mijn stikertje dyslexie! Eindelijk werdt erkend dat het niet kwam omdat ik niet wou, maar omdat ik niet kan.

Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik met zweet in mijn handen dit bericht typ, bang om fouten te maken. Maar om bij elk bericht dat je ergens achter laat eerst word op te starten en je bercht te checken... Nee daar wordt ik niet blij van. En even snel over lezen is er ook niet bij, aangezien ik er bijna 3 uur over heb gedaan om dit hele topic door te lezen.

Trouwens niet bedoeld op medeleiden op te wekken maar dit moest ik even kwijt.
Slechts 1 foutje zo snel gevonden :> dus met jouw post is helemaal niets mis mee, dat is natuurlijk de grap in deze. Iedereen kan zien dat je je best hebt gedaan op deze post dus een paar foutjes mekkert niemand over, waarschijnlijk maak ik meer fouten in deze post.

Het is heel vervelend als men dyslectisch is, maar ik denk dat je in deze maatschappij toch wel een fatsoenlijk stukje tekst moet kunnen produceren. Zeker omdat al gezegd is dat men niet dom is met deze handicap, maar bijv. een baan op HBO / universitair niveau vraagt toch echt van mensen dat ze op papier een beetje fatsoenlijk kunnen communiceren. Denk aan rapporten, verslagen en documentatie van projecten en dan vooral naar klanten toe.

Correcte spelling en gramatica brengt nuance in een taal, het zorgt er voor dat er precies beschreven kan worden wat je bedoeld zonder enorme context. Daarom vinden veel mensen die spelling ook zo belangrijk. Op 1 van de sites over dyslexie stond een engels gedicht wat een mooi voorbeeld is van dyslexie en tegelijk een mooi voorbeeld is waarom correcte spelling belangrijk is. (kan het niet meer terug vinden)

Just my 2 cents

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

dhrppfrijlink schreef op 25 juni 2004 @ 12:38:
Maar dan nog, moet je iemand dan zo afbranden?
Dat absoluut niet, dat staat buiten kijf. Daar zijn ook de nodige acties voor ondernomen.
Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik met zweet in mijn handen dit bericht typ, bang om fouten te maken.
En toch herken ik in jouw post dyslexie zoals ik het van anderen gewend ben. Je maakt 1 ij/ei fout en vergeet hier en daar wat 'stomme klanken' (stom als in onhoorbaar), zoals 'jonge' ipv 'jongen'. Dit is een miniem aantal fouten dat de leesbaarheid van jouw post absoluut niet negatief beinvloedt, en alleen als lichtelijk storend kan worden ervaren door absolute nitpickers als ik zelf: maar ik haal zelfs dubbele spaties uit verslagen als ik ze voor iemand overlees dus ik ben niet echt representatief ;)

De essentie van het verhaal is dus: als iedereen met dyslexie zou posten op een vergelijkbare manier als jij nu is er geen probleem. Pas zodra de post of topicstart onbegrijpelijk wordt door de taalverkrachting is er voor het forum als geheel een probleem, omdat de gebruikers geirriteerd raken en vooral het probleem niet opgelost wordt. En jouw post illustreert duidelijk dat het welzeker mogelijk is begrijpelijk te typen voor een dyslect wat mij betreft.

[voetnoot]

Er is trouwens ook een duidelijk verschil tussen topicstarts en reacties. Van een topicstart (oftewel: ik vraag hulp) vind ik leesbaarheid wel degelijk dermate belangrijk dat je daarvoor even Word op mag starten en de spellingschecker eroverheen kan mikken als je bang bent voor fouten. In een reactie is het al een stuk minder belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door curry684 op 25-06-2004 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

curry684 schreef op 25 juni 2004 @ 13:01:
[...]
En toch herken ik in jouw post dyslexie zoals ik het van anderen gewend ben. Je maakt 1 ij/ei fout en vergeet hier en daar wat 'stomme klanken' (stom als in onhoorbaar), zoals 'jonge' ipv 'jongen'.
Precies de fouten die ook ook direct zag (en andere heb ik niet zo snel kunnen vinden).
Dit is een miniem aantal fouten dat de leesbaarheid van jouw post absoluut niet negatief beinvloedt, en alleen als lichtelijk storend kan worden ervaren door absolute nitpickers als ik zelf: maar ik haal zelfs dubbele spaties uit verslagen als ik ze voor iemand overlees dus ik ben niet echt representatief ;)
Hier nog zo'n nitpicker die het hier volkomen mee eens is.
De essentie van het verhaal is dus: als iedereen met dyslexie zou posten op een vergelijkbare manier als jij nu is er geen probleem. Pas zodra de post of topicstart onbegrijpelijk wordt door de taalverkrachting is er voor het forum als geheel een probleem, omdat de gebruikers geirriteerd raken en vooral het probleem niet opgelost wordt. En jouw post illustreert duidelijk dat het welzeker mogelijk is begrijpelijk te typen voor een dyslect wat mij betreft.
In één woord: AMEN
[voetnoot]

Er is trouwens ook een duidelijk verschil tussen topicstarts en reacties. Van een topicstart (oftewel: ik vraag hulp) vind ik leesbaarheid wel degelijk dermate belangrijk dat je daarvoor even Word op mag starten en de spellingschecker eroverheen kan mikken als je bang bent voor fouten. In een reactie is het al een stuk minder belangrijk.
Goed punt.

Samengevat: Weer iemand die in iets andere bewoordingen herhaalt wat ik ook al vaker gepost heb, ook in deze draad.

EDIT:
Als erkende dyslectici als dhrppfrijlink zo'n nette reply kunnen maken, dan denk ik dat er echt wel reden is om duidelijk herkenbare luilakken grondig de mantel uit te vegen. GoT wil een zeker niveau handhaven, iets waar ik een groot voorstander van ben, en dat wordt zeker bevorderd door ook het niveau van de Nederlandse taal in de gaten en op peil te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Freee!! op 25-06-2004 16:31 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus omdat 1 iemand met dyslectie een goede reply kan maken zijn dus die gene die dat niet kunnen luilakken? Er zijn meerdere soorten van dyslectie en meerdere gradaties.
Voor de niet dislecten selecteer een een stuk tekst van een dyslecties persoon en gooi dat in word en kijk eens wat voor alternatieve word bied voor de foute woorden (en dat doet die alleen als het foute woord niet bestaat bv ligt en licht zijn bijde goede woorden dus word doet er niks mee) Alternatieven voor ijgen, Hijgen, Nijgen,Rijgen,Tijgen,Vijgen,Zijgen << wijlke ?ijgen moet je kiezen ?

Een keer extra nalezen ? laat nou 1 van de mogenlijke eigeschappen van een dyslectisie zijn dat er niet echt gelezen wordt wat er staat maar wat je denkt dat er staat, het kan zijn dat je dan over spelfouten heen leest.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrppfrijlink
Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 14:50:
Als erkende dyslectici als dhrppfrijlink zo'n nette reply kunnen maken, dan denk ik dat er echt wel reden is om duidelijk herkenbare luilakken grondig de mantel uit te vegen. GoT wil een zeker niveau handhaven, iets waar ik een groot voorstander van ben, en dat wordt zeker bevordert door ook het niveau van de Nederlandse taal in de gaten en op peil te houden.
Daar bij moet wel vermeld worden dat ik met deze reply wel een half uur tot een uur zoet ben geweest :| . En dan zien jullie toch nog fouten die ik nu nog steeds niet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
dhrppfrijlink schreef op 25 juni 2004 @ 15:45:
[...]

Daar bij moet wel vermeld worden dat ik met deze reply wel een half uur tot een uur zoet ben geweest :| . En dan zien jullie toch nog fouten die ik nu nog steeds niet zie.
Ik vind het ook dikke onzin dat iemand die daadwerkelijk dyslecties is, zo erg lang met z'n post bezig moet zijn omdat het anders wel eens niet goed kan vallen bij bepaalde mensen. Kom nou zeg.

en verder wat spook hierboven zegt.

Bij deze het aanbod, iedereen die last heeft van dyslectie mag z'n post naar mij mailen, ik zal hem z.s.m. redelijk foutloos terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

dhrppfrijlink schreef op 25 juni 2004 @ 15:45:
[...]
Troost je, de meeste mensen zien die niet. Ik vind het bewonderenswaardig dat jij de moeite neemt om zolang met zo'n reply bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 16:37:
[...]

Troost je, de meeste mensen zien die niet. Ik vind het bewonderenswaardig dat jij de moeite neemt om zolang met zo'n reply bezig te zijn.
Exact :)

Nog een kleine for-the-record erbij: er loopt een aantal mensen op GoT rond met een note 'Dyslectisch', zodat we er bij het modden rekening mee kunnen houden. Er wordt dus wel op gelet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

curry684 schreef op 25 juni 2004 @ 16:41:
[...]

Nog een kleine for-the-record erbij: er loopt een aantal mensen op GoT rond met een note 'Dyslectisch', zodat we er bij het modden rekening mee kunnen houden. Er wordt dus wel op gelet ;)
Ik had zoiets al eens eerder gehoord, maar ben blij dat dat bevestigd wordt. Tevens denk ik dat het misschien een idee is, als af en toe even gecontroleerd wordt of iemand een dergelijke aanduiding terecht in zijn sig en/of ondertitel vermeldt.

[ Voor 2% gewijzigd door Freee!! op 25-06-2004 17:03 . Reden: Typo |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
curry684 schreef op 25 juni 2004 @ 16:41:
[...]

[insert thumbs up smiley]

goede zaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 16:49:
[...]

Ik had zoiets al eens eerder gehoord, maar ben blij dat dat bevestigd wordt. Tevens denk ik dat het misschien een idee is, als af en toe even gecontroleerd wordt of iemand een dergelijke aanduiding terecht in zijn sig en/of ondertitel vermeldt.
waarom zou hij/zij...???

Als je dat verwacht van dyslectici, dan vind ik het ook reeël om dat van iedereen te verwachten...
varierend van ik heb een loden voet, ADHD, dylectie, S5, geen benen, geen verstand, authisme, blind, doof, pdd-nos, bordeline, oost-indisch doof, psychotischg, narcistisch, kan alleen schelden, amnesie, syndroom van down, open ruggetje, mist linkerneushaar, enz.

ja er zitten absurde dingen tussen om te laten zien dat het imho belachelijk om mensen te dwingen met iets als een jodenster rond te laten lopen

PS. ik weet dat dit waarschijnlijk mis gequote gaat worden, maar uiteindelijk gaat het erom dat een klein groepje (100 van de tig duizend?) perfecte spelling eisen en iedereen die daar niet aan kan voldoen maar een publikelijke gele kaart in hun sig zetten van sorrie ik ben min of meer gehandicapt.

Oh enne taal puristen... als je op andermans fouten wijst maak dan zelf nergens anders een taalfout want je zet jezelf imho totaal te kakken. (en vaak zijn er meer dingen goed dan je denkt :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Duur! op 25-06-2004 21:45 ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Niet online
om ff terug te komen op de vraag van het toppic..
Zelf heb ik een voorkeur als er na een reactie iets van oja tavel schrijf je als tafel komt.
10 recties met ben je dom ofzo en leer spellen of gebruik een spellingtcheck of qwasie lollige opmerkingen werken zwaar negatief.

Om dat te verduidelijken.. mensen die dyslecties zijn hebben in veel gevallen een lagereschool doorlopen waar ze niet konden spellen enzo niet konden meekomen met taal en kans op gewoon als gewoon dom en lui betiteld te zijn. Dat alles kan aardig zorgen voor angst om te schrijven/typen maar ook algemene vaal angst en een laag zelfvertrouwen.
al die nutteloze recties kunnen dus aardig kwetsent zijn en veel meer impact hebben als bedoeld/verwacht.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Duur schreef op 25 juni 2004 @ 21:43:
[...]
waarom zou hij/zij...???

Als je dat verwacht van dyslectici, dan vind ik het ook reeël om dat van iedereen te verwachten...
Er zijn een aantal gebruikers die in hun sig aangeven dyslectisch te zijn. Dat moeten ze zelf weten, zolang het op waarheid berust. Als het echter niet op waarheid berust, dient (naar mijn niet zo bescheiden mening) de crew in te grijpen. Ik zeg niet dat ze er actief naar moeten zoeken, maar als ze het toevallig zien ...
varierend van ik heb een loden voet, ADHD, dylectie, S5, geen benen, geen verstand, authisme, blind, doof, pdd-nos, bordeline, oost-indisch doof, psychotischg, narcistisch, kan alleen schelden, amnesie, syndroom van down, open ruggetje, mist linkerneushaar, enz.
Deze dingen hebben over het algemeen geen invloed op de spelling.
ja er zitten absurde dingen tussen om te laten zien dat het imho belachelijk om mensen te dwingen met iets als een jodenster rond te laten lopen
Ik wil helemaal niemand dwingen, het gaat er mij om dat er mensen zijn die het (voor zover ik kan nagaan) vrijwillig in hun sig zetten.
PS. ik weet dat dit waarschijnlijk mis gequote gaat worden, maar uiteindelijk gaat het erom dat een klein groepje (100 van de tig duizend?) perfecte spelling eisen en iedereen die daar niet aan kan voldoen maar een publikelijke gele kaart in hun sig zetten van sorrie ik ben min of meer gehandicapt.
Ik eis hier in ieder geval niets, noch die perfecte spelling (ik maak zelf teveel fouten) noch dat mensen iets daarover in hun sig zetten.
Oh enne taal puristen... als je op andermans fouten wijst maak dan zelf nergens anders een taalfout want je zet jezelf imho totaal te kakken. (en vaak zijn er meer dingen goed dan je denkt :) )
Ik wijs er alleen op in topics die daar specifiek over gaan (en dan mogen anderen mij ook zeker op mijn fouten wijzen) of als het echt de spuigaten uitloopt (en ergens hierboven om een dyslecticus te vertellen dat het wel meevalt). Ik vind het inderdaad vaak wel vermakelijk om te zien hoe die taalpuristen aan het blunderen zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-07 16:25

royhoi

-

Hallo,
Ik wil eerst even wat zeggen ik ben niet achtelijk ik ga naar een normalen school om te leeren voor auto monteur.
En op zomige momenten gaat het foutloos typen beter dan de ander keer maar ik merk er zelf niets van ik heb die tekst van mijn "ijgen surfer" een paar keer doorgelezen en geen fouten meer gevonden.Ik denk dus dat het foutloos is dus ik verwacht ook gewone normale reacties op mijn post wand ik wouw gewoon weten hoe ik mijn eigen webserver kon op zetten.
En dan lees ik in andren posts dat het gewoon luihijd is maar ik hat de post wel een paar keer door gelezen.

Voor dat je een post gaat posten van "Ze moeten maar niet posten of ze moeten het maar een paar keer doorlezen. ga dan eerst even naar de volgen de site of zoek eerst op op google op wat het prisies is http://home.hetnet.nl/~dyslexie1/

roy

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:04

UTM

royhoi schreef op 25 juni 2004 @ 23:07:
Hallo,
Ik wil eerst even wat zeggen ik ben niet achtelijk ik ga naar een normalen school om te leeren voor auto monteur.
En op zomige momenten gaat het foutloos typen beter dan de ander keer maar ik merk er zelf niets van ik heb die tekst van mijn "ijgen surfer" een paar keer doorgelezen en geen fouten meer gevonden.Ik denk dus dat het foutloos is dus ik verwacht ook gewone normale reacties op mijn post wand ik wouw gewoon weten hoe ik mijn eigen webserver kon op zetten.
En dan lees ik in andren posts dat het gewoon luihijd is maar ik hat de post wel een paar keer door gelezen.

Voor dat je een post gaat posten van "Ze moeten maar niet posten of ze moeten het maar een paar keer doorlezen. ga dan eerst even naar de volgen de site of zoek eerst op op google op wat het prisies is http://home.hetnet.nl/~dyslexie1/

roy
Klasse jonge! Laat je niet overrompellen. Ik hoop (samen met andere Gotters) dat jouwn uitleg genoeg is voor de wat minder ontwikkelde Gotter die blijkbaar dyslectie niet kent :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Hallo,
Ik kom er net achter dar meneer albert einstyne (of hoe je dat dan ook schrijft) ook erg dyslectys was dus dat zecht maar weer dat mensen met dyslektie niet dom zijn.
;)
roy

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

royhoi schreef op 25 juni 2004 @ 23:31:
Hallo,
Ik kom er net achter dar meneer albert einstyne (of hoe je dat dan ook schrijft)
Als eigennaam in ieder geval met een hoofdletter :P (Albert Einstein)
ook erg dyslectys was dus dat zecht maar weer dat mensen met dyslektie niet dom zijn.
;)
roy
Hij was niet de enige. Als je deze draad nog eens rustig door leest, kom je onder andere ook Winston Churchill tegen.

EDIT:
Ook Roosevelt wordt genoemd, maar er wordt niet aangegeven of dit Theodore of Franklin Delano betreft, ervan uitgaande dat de Amerikaanse president bedoeld wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Freee!! op 25-06-2004 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Hallo,
Ik kom er net achter dar meneer albert einstyne (of hoe je dat dan ook schrijft) ook erg dyslectys was dus dat zecht maar weer dat mensen met dyslektie niet dom zijn.
;)
roy
Mensen met dyslektie zijn helemaal niet dom. Hoe kom je daarbij? Ik bedoel iemand die geen dyslektie heeft, is toch ook bijvoorbaat niet slim?. Het hangt heus niet ervan of je slim bent of niet wanneer je wel/geen dyslektie hebt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Dat weet ik wel ( ik heb het zelf) maar er zijn hier nogsteets mensen die denken dat als je dyslexie heb dat je dan ook meteen dom bent.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

royhoi schreef op 25 juni 2004 @ 23:47:
Dat weet ik wel ( ik heb het zelf) maar er zijn hier nogsteets mensen die denken dat als je dyslexie heb dat je dan ook meteen dom bent.
Sorry, maar mensen die dat denken zijn imo gewoon dom. En simpel en kortzichtig :X. Net of bv dyslektie afbreuk doet aan je 'slimheid' :Z

[ Voor 9% gewijzigd door UTM op 25-06-2004 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

hallo ,
ik mag even van roy gebruik maken van dit forum.ik ben zijn moeder .
ik ben heel trots op roy dat hij ,ondanks zijn dyslectie ,gewoon spontaan dingen durft te schrijven en ik hoop dat hij na deze toestand dat ook blijf doen !

het is fijn dat zo veel mensen hun mening weergeven en er over mee praten .

het is een moeizaam proces om een dyslectie verklaring te krijgen ,zodat iedereen je probleem serieus neemt.
en laten we het niet afdoen met gemakzucht en luiheid , die tijd hebben we wel gehad.

het is wel eng .....ik ben als de dood dat ik een fout maak en heb ook veel bewondering voor die mensen, met dyslectie ,die op deze berichten reageren.

maar genoeg hier over ...gewoon een beetje tolerantie en begrip voor elkaar dat maakt het leven een stuk aangenamer.

en roy.......jij komt er wel ! ;)

anja

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

royhoi schreef op 26 juni 2004 @ 00:19:
hallo ,
ik mag even van roy gebruik maken van dit forum.ik ben zijn moeder .
ik ben heel trots op roy dat hij ,ondanks zijn dyslectie ,gewoon spontaan dingen durft te schrijven en ik hoop dat hij na deze toestand dat ook blijf doen !

het is een moeizaam proces om een dyslectie verklaring te krijgen ,zodat iedreen je probleem serieus neemt.
en laten we het niet afdoen met gemakzucht en luiheid , die tijd hebben we wel gehad.

het is wel eng .....ik ben als de dood dat ik een fout maak en heb ook veel bewondering voor die mensen, met dyslectie ,die op deze berichten reageren.

maar genoeg hier over ...gewoon een beetje tolerantie en begrip voor elkaar dat maakt het leven een stuk aangenamer.

anja
Amen d:)b Dat bedoel ik dus positief :)

[ Voor 3% gewijzigd door UTM op 26-06-2004 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Leejow(saait) schreef op 25 juni 2004 @ 11:20:
Er moet ook een verschil gemaakt worden tussen mensen die echt dyslexie hebben en de mensen die gewoon een fatale spelfout maken en het maar dyslexie noemen. Het is steeds bekender geworden en het is dan ook steeds makkelijker om het zo te noemen terwijl diegene gewoon lui is om een beetje normaal te kunnen spellen..
En hoe denk je dat verschil te kunnen maken? Wie bepaalt of het echt is of lamzakkerigheid?
Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 21:55:
[...]

Er zijn een aantal gebruikers die in hun sig aangeven dyslectisch te zijn. Dat moeten ze zelf weten, zolang het op waarheid berust. Als het echter niet op waarheid berust, dient (naar mijn niet zo bescheiden mening) de crew in te grijpen. Ik zeg niet dat ze er actief naar moeten zoeken, maar als ze het toevallig zien ...

[...]

Deze dingen hebben over het algemeen geen invloed op de spelling.

[...]

Ik wil helemaal niemand dwingen, het gaat er mij om dat er mensen zijn die het (voor zover ik kan nagaan) vrijwillig in hun sig zetten.

[...]

Ik eis hier in ieder geval niets, noch die perfecte spelling (ik maak zelf teveel fouten) noch dat mensen iets daarover in hun sig zetten.
Nu werd Roy wel degelijk aangeraden om het in zijn sig te zetten zodat anderen er rekening mee konden houden, wat suggereert dat als je het niet in je sig zet dat je er dan maar harder op afgerekend kunt worden. En dat stoort mij toch wel enigszins.

Ik kan me wel vinden in wat Duur schrijft dus. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik ben Brabo, o nee, ik was tot voor kort analfabeet, ach sorry ben drie jaar geleden pas geimmigreerd, dus let niet op mijn taalgebruik. En vervolgens svp wel aan kunnen tonen dat het echt ook zo is. De volgende stap misschien de overlegging van een gestempelde doktersverklaring bij inschrijving? Doet me toch een beetje denken aan verzekeringsplaatjes met een gat erin. Kan iedereen er rekening mee houden dat je het niet te breed hebt.

Is het nou zo'n grote moeite om rekening te houden met de mogelijkheid dat foutloos spellen niet iedereen gegeven is? Ik zie nog steeds niet in waarom mijn reactie op een post af moet hangen van mijn al dan niet toevallige kennis van de persoonlijke omstandigheden van de topicstarter.

oké, je bent eerder geneigd een reply te posten als de topicstart de indruk wekt dat mensen zelf enige inspanning hebben verricht en spel en tikfouten zijn leuk om te zien en op te merken. Spel en tikfouten staat niet voor niets op ruim 4500 posts. Maar bovenal zijn dislectici niet zielig of zo, ze hebben alleen een woordprobleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Lustucru op 26-06-2004 01:13 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 16:49:
[...]

Best case hoeft dat helemaal niet: want in best case houdt de userbase zich verre van commentaar op de spellingskwaliteit van medegebruikers en gaat men ervan uit dat de crew dat achter de schermen wel op orde heeft ;)

Ik kan van 2 gebruikers excluis royhoi persoonlijk bevestigen dat ik een dergelijke note heb gezet aan de hand van mailwisselingen. Om een vergelijkbaar geval aan te halen staat er ook bij BalusC een note waarin staat dat hij doof is: mocht hij nog user zijn dan helpt het ons wel om bijvoorbeeld een flamerige reactie in een topic over dove mensen correct te relativeren. En om een ander LA-topic erbij te grijpen: dit soort voor users terecht onzichtbare kennis helpt ons hier en daar ook om al of niet in te grijpen in topics waar een topic report over staat. Een TR over slechte spelling in een topic van iemand die 'known dyslectic' is gaat bijvoorbeeld linea recta de prullenbak in, en alleen met feedback indien daar enige aanleiding toe bestaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

curry684 schreef op 26 juni 2004 @ 03:43:
[...]
Best case hoeft dat helemaal niet: want in best case houdt de userbase zich verre van commentaar op de spellingskwaliteit van medegebruikers en gaat men ervan uit dat de crew dat achter de schermen wel op orde heeft ;)
Best case is iets waar ik op zich groot voorstander van ben, maar we hebben hier (helaas en gelukkig) te maken met feilbare mensen.
Ik kan van 2 gebruikers excluis royhoi persoonlijk bevestigen dat ik een dergelijke note heb gezet aan de hand van mailwisselingen.
Ik weet van twee dyslectici en 1 persoon die het in zijn sig heeft staan en ik heb ze alledrie ontmoet. Dat zijn geen van alle domme jongens.
Om een vergelijkbaar geval aan te halen staat er ook bij BalusC een note waarin staat dat hij doof is: mocht hij nog user zijn dan helpt het ons wel om bijvoorbeeld een flamerige reactie in een topic over dove mensen correct te relativeren.
Ook wel handig inderdaad.
En om een ander LA-topic erbij te grijpen: dit soort voor users terecht onzichtbare kennis helpt ons hier en daar ook om al of niet in te grijpen in topics waar een topic report over staat. Een TR over slechte spelling in een topic van iemand die 'known dyslectic' is gaat bijvoorbeeld linea recta de prullenbak in, en alleen met feedback indien daar enige aanleiding toe bestaat :)
Zover had ik nog niet eens doorgedacht, maar ik kan het er alleen maar mee eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:35
Niesje schreef op 26 juni 2004 @ 01:09:
Nu werd Roy wel degelijk aangeraden om het in zijn sig te zetten zodat anderen er rekening mee konden houden, wat suggereert dat als je het niet in je sig zet dat je er dan maar harder op afgerekend kunt worden. En dat stoort mij toch wel enigszins.
En ik was dus degene die hem dat aanraadde... Daarmee wil ik dus absoluut niet zeggen dat ik het logisch vind dat mensen hem er op gaan afrekenen als hij dit niet in zijn sig zou zetten, maar dat topic is dus wel een mooi praktijkvoorbeeld dat het wel voorkomt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

royhoi schreef op 26 juni 2004 @ 00:19:

....................

anja
Anja, Roy,

Ik ben blij dat het gewaardeerd wordt dat ik dit hele euvel aangesneden heb. Ik ben zelf dan wel niet dyslectisch en heb er ook helemaal niks mee. Het enige wat ik constateerde was, dat iemand (Roy) zo dusdanig afgebrand werd dat ik zoiets had van : Dit doe je in het gewone leven niet, dus doe je het hier op het forum helemaal niet. Eerst had ik er een topic over op SG (Stuffis Generalis) alleen daar kan Roy niet biij vandaar dat we nu een nieuw topic hier hebben gemaakt.

Trouwens als je nog hulp nodig hebt met je webserver Roy, dan mail je maar. Ik weet ook niet alles maar help graag mensen. (mail is cobra_lup @ hotmail.com )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Niet online
royhoi het belangrijkste van een posting is wat er in staat en niet hoe het gespeld is :)
Wat bij mij nog wel eens wil helpen is na een half uurtje nog een keer terug gaan naar m'n posting en deze nog een keer goed doorlezen. Dan zit die wat minder vers in m'n hoofd en lees ik beter wat er staat en kan ik vaak een aantal grote fouten er uithalen.

en laat je niet afschrikken door zeikers en taalpuristen, veel lezen en schrijven helpt. daardoor leer je een hoop worden gewoon goed te typen zonder dat je hoeft na te denken hoe je ze spelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Niet online
Niesje schreef op 26 juni 2004 @ 01:09:
[...]
En hoe denk je dat verschil te kunnen maken? Wie bepaalt of het echt is of lamzakkerigheid?
[...]
Let eens op op het soort fouten wat gemaakt worden en lees de link die royhoi een paar postings eerder heeft neergezet. Dan kun je aardig zien of het luiheid is of niet.

lees de posting founetiesch en als die dan klopt is het al snel dyslecties en niet luiheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind deze gang van zaken echt schokkend, jammer dat ik dit topic nu pas zie. Of Royhoi nu wel of niet dislexie heeft, doet hier niet ter zake: De users die daar postten dat hij moet leren spellen verdienen In My Humble Opinion (om zelf verre van afkortingen te blijven) een OW, maar daar ga ik niet over.

Feit is dat ze zelf wel commentaar hebben op die jongen, die volgens mij in ieder geval dislexie heeft want iemand zonder lees/schrijf afwijking post dit niet, ook niet iemand die lui is, maar waarschijnlijk 'sowieso' nog niet correct kunnen schrijven, net als 9 van de 10 andere tweakers.
Het is de meest gemaakte taalfout hier, en ik zie m keer op keer verschijnen maar ik zeg er niks van. Ook van overduidelijke spellingsfouten zeg ik niks, ook niet als het BrEeZaH of 1337 sp34k is, dan maak ik een topic report en dat zou iedereen moeten doen.

Mijn antwoord op de vraag van de topicstarter:
Niet. Althans niet in het topic. Je maakt een topic report met de mededeling dat er geen touw aan vast te knopen valt en als er al leuke mensen langs zijn geweest die het nodig vonden hun frustratie te uitten meld je dat ook in het report.
Verder doe je niks. Behalve als je een antwoord kan geven op de vraag, dan doe je dat.

Aan de mensen die een 'foute' reactie hebben geplaatst:
Lees zelf de FAQ nog maar eens waar je deze user op wijst, en met name deze twee punten:
Plaats geen onzinnige replies.
Wees te allen tijde behulpzaam en toon respect naar anderen en het forum.
en
Laat niet merken dat je de topicstarter dom vindt; dat hij / zij iets niet weet wat jij wel weet, daar kan hij / zij ook niks aan doen.
Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan via Schop een Modje of door het aanmaken van een topicreport; zie verder deze mededeling.
Want dat hebben jullie dus niet gedaan, met uitzondering van XanderH, hulde voor zijn reply.
Ik ontleed even één van de vele replies:
jurri@n schreef op 24 juni 2004 @ 16:05:
Misschien is het handig als je eerst de FAQ eens leest, om vervolgens naar de search te gaan, want hierover zijn volgens mij al duizende topics.

En anders biedt Google wel een antwoord.
Ten eerste wijst hij op de FAQ waar hij zich zelf niet aan (kan) houd(en)(t), ten tweede maakt hij zelf een spel/tikfout: duidzende.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 18:09

dr.lowtune

Deugt niet

Ik vind het eigenlijk al zeer verbazingwekkend dat er mensen zijn die zich zo enorm kunnen storen aan taalfouten. Of het nu van iemand is die last heeft van dyslexie of niet.

Deze "soort" mensen pretendeert taalpurist te zijn, terwijl het volgens mij gewoon kinderen van een jaar of 15 zijn die op school "bReEzErTaAl" spreken. Een mix van Turks, Marrokaans en Nederlands, om zelf maar niet gepest te worden op school.

Ik vind dit werkelijk erg droevig dat juist dat soort mensen zo sterk afgeeft op mensen met dyslexie. Zeker in de online gaming wereld is het aantal 15-jarige etterbakjes toegenomen. En het is daarom niet denkbeeldig dat dat ook hier op het forum het geval is.

Wat ik eigenlijk wil zeggen na bovenstaand (onduidelijk) verhaal is: let op jezelf, wij ben jij om een ander de grond in te boren vanwege een "handicap"? Enne: maak je niet zo druk om taalfouten, dat is beter voor je hart, leef je nog langer ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

XanderH schreef op 26 juni 2004 @ 12:37:
[...]

En ik was dus degene die hem dat aanraadde... Daarmee wil ik dus absoluut niet zeggen dat ik het logisch vind dat mensen hem er op gaan afrekenen als hij dit niet in zijn sig zou zetten, maar dat topic is dus wel een mooi praktijkvoorbeeld dat het wel voorkomt...
Zo had ik het ook van je begrepen. :) het is praktisch gezien denk ik zelfs een goed advies, maar principieel vind ik het treurig dat het nodig zou zijn. Bovendien heb je dan altijd nog van die wijsneuzen tweakers die zich afvragen of je dat wel terecht in je sig zet.
spook schreef op 26 juni 2004 @ 14:21:
[...]

Let eens op op het soort fouten wat gemaakt worden en lees de link die royhoi een paar postings eerder heeft neergezet. Dan kun je aardig zien of het luiheid is of niet.

lees de posting founetiesch en als die dan klopt is het al snel dyslecties en niet luiheid
Het is van tweeen één. Of dislectie is wel herkenbaar en dan is het in je sig zetten overbodig, of het is het niet en dan blijft zo'n sig open voor discussie. Dit soort gegevens is handig voor de crew om gericht te kunnen modereren ( _/-\o_ curry) en voor de de userbase zou het m.i. niet uit mogen maken, ergo overbodig.

Bovenal, ik zie liever een aardige brief/nuttige post in 'BrEazuh' (?zoiets?) dan de in uiterst correct nederlands opgestelde epistels van de ontvanger der Rijksbelastingen. Ik verdom het om me een oordeel aan te moeten meten over de achtergronden van een poster voor ik zou reageren op zijn spelfouten. Dan reageer je toch gewoon niet?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op 26 juni 2004 @ 16:01:
Ik vind het eigenlijk al zeer verbazingwekkend dat er mensen zijn die zich zo enorm kunnen storen aan taalfouten. Of het nu van iemand is die last heeft van dyslexie of niet.
Je begrijpt heus wel dat mensen zich eraan kunnen storen. Als er extreem veel of duidelijke fouten worden gemaakt dan leest dat niet prettig. Ik ben iemand die erg snel leest. Bij zulke topics ga ik keer op keer genadeloos op m'n bek omdat ik veel moeite moet doen om iemand te proberen te begrijpen.
Er zijn niet voor niets spellingsregels en dergelijke, die zijn er om te zorgen dat we elkaar allemaal sneller en beter kunnen begrijpen. Als dat niet lukt, dan is dat vervelend. Ik stoor me het meest aan fouten die je met de meest brakke spellingscontrole software er nog uit zou vissen.
Maar alsjeblieft, ga niet doen alsof het belachelijk is dat mensen zich daaraan kunnen storen.
Deze "soort" mensen pretendeert taalpurist te zijn, terwijl het volgens mij gewoon kinderen van een jaar of 15 zijn die op school "bReEzErTaAl" spreken. Een mix van Turks, Marrokaans en Nederlands, om zelf maar niet gepest te worden op school.
Ik moet nu serieus moeite doen om niet in lachen uit te barsten. Hier ga ik niet serieus op in. Het slaat compleet nergens op.
Wat ik eigenlijk wil zeggen na bovenstaand (onduidelijk) verhaal is: let op jezelf, wij ben jij om een ander de grond in te boren vanwege een "handicap"? Enne: maak je niet zo druk om taalfouten, dat is beter voor je hart, leef je nog langer ook!
Ik vind het jammer als iemand die weet dat hij een handicap heeft zich erachter gaat verschuilen. Het is vast enorm vervelend, maar er zijn eenvoudig maatregelen te treffen die het gros van de reacties over je spelling kunnen voorkomen. Ik zeg het nog maar eens: spellingscontrole.

We zitten hier op een forum vol met mensen die dagelijks met computers werken. Ga nou niet vertellen dat wij niet weten dat computers razendsnel duizenden checks kunnen doen. Woorden als 'ijgen' tonen IMHO aan dat iemand de moeite niet heeft genomen om een spellingscontrole te doen.

Dat kun je iemand net zo goed te verwijten als wanneer iemand een vraag stelt waaruit blijkt dat de betreffende persoon niet eens van tevoren zelf even heeft gezocht naar een antwoord.

Dit neemt overigens niet weg dat de personen die (half) offtopic reacties plaatsten over spelling ook fout zaten, maar dat was mijns inziens niet de intentie van deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 20:03

ralpje

Deugpopje

curry684 schreef op 26 juni 2004 @ 03:43:
[...]
En om een ander LA-topic erbij te grijpen: dit soort voor users terecht onzichtbare kennis helpt ons hier en daar ook om al of niet in te grijpen in topics waar een topic report over staat. Een TR over slechte spelling in een topic van iemand die 'known dyslectic' is gaat bijvoorbeeld linea recta de prullenbak in, en alleen met feedback indien daar enige aanleiding toe bestaat :)
En juist dan vind ik het weer jammer dat de user die de TR maakt, niet te horen krijgt wat er met zijn TR gebeurt.
Ik kan me voorstellen dat user het frusterend vinden dat hun zoveelste TR over een niet te lezen TS nooit beantwoord wordt, er geen modbreak of slotje volgt, zonder dat zij te horen krijgen waarom.
In het kader van de privacy van de TS kan ik me voorstellen dat een modje geen PM terugstuurt dat de betreffende TS dislectisch is, maar een feedback richting de auteur van de TR met de simpele mededeling dat de spel- en taalfouten maar even voor lief genomen moeten worden is dan wél zo netjes, imho.

En ik heb niet zo'n hekel aan afkortingen, zoals je ziet :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Laatst online: 06-08 20:18

Ik vind dit werkelijk erg droevig dat juist dat soort mensen zo sterk afgeeft op mensen met dyslexie. Zeker in de online gaming wereld is het aantal 15-jarige etterbakjes toegenomen. En het is daarom niet denkbeeldig dat dat ook hier op het forum het geval is.

En hier kan ik me helemaal in vinden. Ik kan me hier op GoT dood aan ergeren dat er honderden mensen zijn die anderen steeds maar weer op hun fouten wijzen. Als moderator is het je taak om mensen erop te wijzen. Ok dan doe je goed werk. Dat is welgeteld één bericht op één topic! Als er vijftien andere wannabe modjes lopen te klooien en mensen af te kraken denk ik echt van wat is dit voor nieuwkomer-racisme?

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

ralpje schreef op 26 juni 2004 @ 18:44:
[...]

En juist dan vind ik het weer jammer dat de user die de TR maakt, niet te horen krijgt wat er met zijn TR gebeurt.
Serieus, dat is niet te doen. :X. Zo gauw ze dat verplicht rennen raken alle modjes binnen een week overspannen :o. TR is ervoor om zo "subtiel" mogelijk iets fouts aan te geven ,wat in jouw ogen fout is, aan de mod. Als je al 50 TR hebt gedaan en met geen van allen is wat gedaan, zou je bijv een mod kunnen mailen om daar ophelderng over te vragen. Blijkbaar is jouw reden voor TR dan niet helemaal in overeenstemming met het modbeleid :). Elke TR gaan beantwoorden zou veel te veel werk vragen, echt waar :o.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

ralpje schreef op 26 juni 2004 @ 18:44:
[...]

Ik kan me voorstellen dat user het frusterend vinden dat hun zoveelste TR over een niet te lezen TS nooit beantwoord wordt, er geen modbreak of slotje volgt, zonder dat zij te horen krijgen waarom.
In het kader van de privacy van de TS kan ik me voorstellen dat een modje geen PM terugstuurt dat de betreffende TS dislectisch is, maar een feedback richting de auteur van de TR met de simpele mededeling dat de spel- en taalfouten maar even voor lief genomen moeten worden is dan wél zo netjes, imho.

En ik heb niet zo'n hekel aan afkortingen, zoals je ziet :)
Zoals fee-tje reeds zegt: niet te doen in de hoeveelheden waarop TR's langskomen. Om het nog maar even helder te stellen: asjeblieft hoe meer TR's hoe liever! Al hebben we 10 dubbele TR's, alles liever dan geen TR en een rotzooi die we per ongeluk niet spotten. Maar met soms 10 TR's op een topic is feedback gewoon onbegonnen werk, zoals iedereen zich voor kan stellen. En als user moet je dan maar gewoon vrede hebben met wat een TR is: een hint richting de moderators dat er wellicht iets fout zit in dat topic. De afhandeling van de TR is 'at crew discretion' en afhankelijk van posthistory, notes en wellicht andere voorkennis die wij wel hebben en jullie niet. Elitair? Nee, daar zijn we crew voor, om dat soort afwegingen te kunnen en moeten maken :) En dat we daar in principe geen verantwoording over afleggen lijkt me voor zich spreken, net zoals we daar in de meeste gevallen graag wel verantwoording over afleggen indien direct via mail/IM gevraagd.

Mocht je dus echt vinden dat je TR's genegeerd wordt: stuur idd eens een mail richting de mods waarvan je vind dat ze dat doen. Waarschijnlijk kunnen ze je veel vertellen over het modbeleid en waarom ze jouw TR's niet per definitie volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Je begrijpt heus wel dat mensen zich eraan kunnen storen. Als er extreem veel of duidelijke fouten worden gemaakt dan leest dat niet prettig. Ik ben iemand die erg snel leest. Bij zulke topics ga ik keer op keer genadeloos op m'n bek omdat ik veel moeite moet doen om iemand te proberen te begrijpen.
Er zijn niet voor niets spellingsregels en dergelijke, die zijn er om te zorgen dat we elkaar allemaal sneller en beter kunnen begrijpen. Als dat niet lukt, dan is dat vervelend. Ik stoor me het meest aan fouten die je met de meest brakke spellingscontrole software er nog uit zou vissen.
Maar alsjeblieft, ga niet doen alsof het belachelijk is dat mensen zich daaraan kunnen storen.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat ik me er over kan verbazen dat mensen er meteen zo'n punt van maken. Het komt nog wel eens voor dat een TS een vraag stelt en in plaats van antwoorden een cursus nederlands krijgt. Volgens mij is dit een tech-forum en niet een taal-forum.

Tuurlijk kan het voor sommige mensen lastig zijn om een tekst die met taalfouten is geschreven correct te interpreteren. Wat ik in zo'n geval doe is zoeken naar de intentie van de tekst door de fouten te negeren (geloof me, dat werkt ;) ).
Ik moet nu serieus moeite doen om niet in lachen uit te barsten. Hier ga ik niet serieus op in. Het slaat compleet nergens op.
Het slaat wel ergens op omdat ik er toch ook meermaals mee geconfronteerd word, dit mede doordat ik het dagelijks kan zien aan sommige vrienden van mijn zusje, maar dat ter zijde, want het is hier vrij off-topic.
Ik vind het jammer als iemand die weet dat hij een handicap heeft zich erachter gaat verschuilen. Het is vast enorm vervelend, maar er zijn eenvoudig maatregelen te treffen die het gros van de reacties over je spelling kunnen voorkomen. Ik zeg het nog maar eens: spellingscontrole.
Luiheid is de mens helaas niet vreemd....Hier heb je zeker weten een punt, omdat je er toch van uit mag gaan dat iedereen een tekstverwerker met spelingscontrole heeft (en anders staan er op internet ook wel een paar). Echter niet iedereen denkt hier aan bij het schrijven van een post, zeker nieuwe users niet, of mensen die niet goed weten hoe ze met hun handicap om moeten gaan. Misschien een idee om spellingscontrole te implementeren in react?
We zitten hier op een forum vol met mensen die dagelijks met computers werken. Ga nou niet vertellen dat wij niet weten dat computers razendsnel duizenden checks kunnen doen. Woorden als 'ijgen' tonen IMHO aan dat iemand de moeite niet heeft genomen om een spellingscontrole te doen.
Dat is meteen het probleem hier. Een hoop mensen zouden daarmee automatisch voldoen aan het stigmata "contactgestoorde computernerd" ,omdat ze iemand die de taal niet machtig is de grond in boren. Voorgaande zin trekt alles natuurlijk in het extreme omdat het een probleem is wat in de hele maatschappij leeft, het is niet iets wat dit forum landelijk zal kunnen veranderen, als de users maar wel leren er mee om te gaan
Dat kun je iemand net zo goed te verwijten als wanneer iemand een vraag stelt waaruit blijkt dat de betreffende persoon niet eens van tevoren zelf even heeft gezocht naar een antwoord.
En in zo'n geval krijg je dus ook meteen een hoop onzinnige replies. En volgens mij is er al vaker besproken wat er in zo'n geval moet gebeuren :)
Dit neemt overigens niet weg dat de personen die (half) offtopic reacties plaatsten over spelling ook fout zaten, maar dat was mijns inziens niet de intentie van deze topic.
Agreed....De intentie is mijn inziens om te bepalen hoe users om moeten gaan met de dyslexie van mede users. Hoe men moet reageren op bijvoorbeeld een onleesbare post.

Fout voorbeeld: "w00t l33r typ3n n44b"
Goed voorbeeld: "helaas is je post voor sommige mensen minder goed te begrijpen, zou je daarom alsjeblieft willen proberen of je hem wat duidelijker kan maken? Er staan trouwens ook wat spelfoutjes in, wist je dat je die er uit kan halen via de spellingscontrole van je tekstverwerker?"

Beide voorbeelden zijn verre van perfect, maar geven wel mijn visie op de zaak weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

HawVer schreef op 26 juni 2004 @ 20:41:
[...]
En hier kan ik me helemaal in vinden. Ik kan me hier op GoT dood aan ergeren dat er honderden mensen zijn die anderen steeds maar weer op hun fouten wijzen. Als moderator is het je taak om mensen erop te wijzen. Ok dan doe je goed werk. Dat is welgeteld één bericht op één topic! Als er vijftien andere wannabe modjes lopen te klooien en mensen af te kraken denk ik echt van wat is dit voor nieuwkomer-racisme?
Kan jij je voorstellen dat er mensen zijn op GOT die zich (zoals jij je irriteert aan wannabe mods (en terecht)) zwaar irriteren aan personen die niet in staat zijn om het fatsoen in acht te nemen om een post fatsoenlijk te spellen (echte dyslectici nagelaten)

Wat ik echt walgelijk vind is dat er mensen rondlopen die claimen dyslectisch te zijn en dat niet zijn, maar ja, het is een goed excuus om niet naar je spelling te kijken, of wat je getyped hebt.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Emmeau schreef op 27 juni 2004 @ 01:49:
[...]
Kan jij je voorstellen dat er mensen zijn op GOT die zich (zoals jij je irriteert aan wannabe mods (en terecht)) zwaar irriteren aan personen die niet in staat zijn om het fatsoen in acht te nemen om een post fatsoenlijk te spellen (echte dyslectici nagelaten)
Ja dat kan ik me helemaal voorstellen... alleen niet dat je iemand daarover gaat affakkelen in een topic. Daarvoor zijn er topic reports of kun je een modje schopen in het daarvoor bestemde SeM
Wat ik echt walgelijk vind is dat er mensen rondlopen die claimen dyslectisch te zijn en dat niet zijn, maar ja, het is een goed excuus om niet naar je spelling te kijken, of wat je getyped hebt.
Kijk er zijn altijd mensen die misbruik maken, bij de slechtschrijfers, maar helaas zie ik ook vaak genoeg bij de correcteurs van slecht geschreven posts spel en of schrijf fouten die al op de basisschool verteld worden.

't is een kwestie van geven en nemen... de Dyslectici doen hun uiterste best om fatsoenlijk te schrijfen... en de puristen doen hun uiterste best om fatsoenlijk te schrijfen. En met die laatste bedoel ik dus echt de Nettiquette om na te streven.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Hallo,
;)
roy
Ja joh, Einstein een dyslecticus. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar een dyslecticus zou no way tien keer dezelfde integraal achter elkaar foutloos kunnen opschrijven, laat staan een redelijk gecompliceerde vergelijking. Laat staan een complete theorie in een artikel afleiden*.

* hiermee wordt Einsteins 'Grundlagen der Allgemeinen Relativitaetstheorie' in de Annalen der Physik bedoeld, google maar eens oid
Feit is dat je hier met geschreven medium te maken hebt. Op een conferentie ga je ook niet praten met een afschuwelijk plat Amsterdams accent.
Deze "soort" mensen pretendeert taalpurist te zijn, terwijl het volgens mij gewoon kinderen van een jaar of 15 zijn die op school "bReEzErTaAl" spreken. Een mix van Turks, Marrokaans en Nederlands, om zelf maar niet gepest te worden op school. [
Dit "soort" mensen dat pretendeerd wijsheid in pacht te hebben, en alle jeugd over een kam scheert, dient zichzelf eens een spiegel voor te houden voordat anderen beticht wordt van kortzichtigheid en het niet beheersen van het ABN.
Nogmaals: beticht anderen niet van kortzichtigheid voordat je je eigen argumenten eens goed doorgrondt op validiteit. Ik zie nergens enige parallen tussen het grootste techforum van de Benelux en de online gaming wereld. Sowieso is het tweede mondiaal en het eerste niet, ten tweede is een dergelijk argument het equivalent van beweren dat omdat meer bouwvakkers de Telegraaf zijn gaan lezen vanwege de uitgebreide sport (let wel: dat is puur hypothetisch, niets kwaads over bouwvakkers), er minder postdocs de wetenschapskatern van de Volkskrant zijn gaan lezen.
Geef dan niet zo af op de jeugd als je niet wil dat mensen afgeven. Beticht een ander niet van iets dat je zelf wel doet, dan kun je net zo goed meteen de politiek ingaan.
dr.lowtune schreef op 27 juni 2004 @ 01:45:
[...]
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat ik me er over kan verbazen dat mensen er meteen zo'n punt van maken. Het komt nog wel eens voor dat een TS een vraag stelt en in plaats van antwoorden een cursus nederlands krijgt. Volgens mij is dit een tech-forum en niet een taal-forum.
Nogmaals: het is een forum, en dus geen spreekbuis. Het moet ten eerste duidelijk zijn zodat mensen je kunnen helpen, en ten tweede moet het ook na 5 maanden nog te begrijpen als iemand het terugvind.
Tuurlijk kan het voor sommige mensen lastig zijn om een tekst die met taalfouten is geschreven correct te interpreteren. Wat ik in zo'n geval doe is zoeken naar de intentie van de tekst door de fouten te negeren (geloof me, dat werkt ;) ).
Hier gaat hetzelfde op: je negeert fouten die met enige goodwill en een simpele spellingscheker te vinden zijn. Zelfs een dyslecticus kan met word werken. Doet hij dat niet, kan hij dat niet, dan hoort hij sowieso kwa niveau niet op GoT thuis. En dan is het cirkeltje rond. Je mag best wat hoogstaandere eisen stellen als je 's lands grootste techcommunity bent.
Luiheid is de mens helaas niet vreemd....Hier heb je zeker weten een punt, omdat je er toch van uit mag gaan dat iedereen een tekstverwerker met spelingscontrole heeft (en anders staan er op internet ook wel een paar). Echter niet iedereen denkt hier aan bij het schrijven van een post, zeker nieuwe users niet, of mensen die niet goed weten hoe ze met hun handicap om moeten gaan. Misschien een idee om spellingscontrole te implementeren in react?
Als je na tig jaar nog niet weet hoe je met je eigen handicap moet omgaan, zou ik hulp gaan zoeken... Sowieso kun je best wat gezond verstand verwachten van iemand die iets gaat schrijven. Ik hoop voor de gemiddelde dyslecticus dat hij/zij niet dezelfde moeite steekt in een simpele tekstcontrole voor een opdrachtje voor school.
Dat is meteen het probleem hier. Een hoop mensen zouden daarmee automatisch voldoen aan het stigmata "contactgestoorde computernerd" ,omdat ze iemand die de taal niet machtig is de grond in boren. Voorgaande zin trekt alles natuurlijk in het extreme omdat het een probleem is wat in de hele maatschappij leeft, het is niet iets wat dit forum landelijk zal kunnen veranderen, als de users maar wel leren er mee om te gaan
Ik weet dat ik in herhaling val, maar nogmaals: je schijnt je niet te realiseren dat je hier met geschreven communicatie van doen hebt.
Agreed....De intentie is mijn inziens om te bepalen hoe users om moeten gaan met de dyslexie van mede users. Hoe men moet reageren op bijvoorbeeld een onleesbare post.
Mijns insziens zou de intentie van een dyslecticus ook eens bij zichzelf moeten liggen, in plaats van zich op te stellen als de zielige sukkel die niet kan tikken omdat ie een handicap heeft. Perfecte posts zijn natuurlijk een extremum, maar enige goodwill (het ij/ei verhaal toont dat aan) mag je op zijn minst wel tonen als je geholpen wilt worden.

Tot slot wil ik het bij het topic waarom de hele discussie begon nog even voor JSS opnemen: het topic ging niet dicht vanwege spellingsfouten, maar omdat de informatie simpelweg te vinden is. JSS heeft nergens in zijn slotje iets gezegd over spelfouten, maar alleen dat de TS mocht zoeken. En die eis geldt voor alle niet-dyslectici net zo hard bij mijn weten.

[ Voor 1% gewijzigd door G33rt op 27-06-2004 20:50 . Reden: tags waren blijven hangen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Niet online
G33rt schreef op 27 juni 2004 @ 20:46:
[...]
Ja joh, Einstein een dyslecticus. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar een dyslecticus zou no way tien keer dezelfde integraal achter elkaar foutloos kunnen opschrijven, laat staan een redelijk gecompliceerde vergelijking. Laat staan een complete theorie in een artikel afleiden*.

* hiermee wordt Einsteins 'Grundlagen der Allgemeinen Relativitaetstheorie' in de Annalen der Physik bedoeld, google maar eens oid
wouw je hebt speciale testen om te bepalen dat iemand dyslexties is maar jij kunt het zomaar uit de losse pols. Voor de duidelijkheid, niet elke dyslext heeft problemen met overschrijven of getallen en waarempel je hebt zels dyslexten die aardig goed foutloos kunnen schrijven. Maar dat weet jij allang en daarom kun jij ook zomaar die conclusie trekken.
Feit is dat je hier met geschreven medium te maken hebt. Op een conferentie ga je ook niet praten met een afschuwelijk plat Amsterdams accent.
Dus fakkel je de gene met Amsterdams accent een beetje af recht in zijn gezicht, want dat gebeurd dus regelmatig oa hier op GOT met dyslexten.
Dit "soort" mensen dat pretendeerd wijsheid in pacht te hebben, en alle jeugd over een kam scheert, dient zichzelf eens een spiegel voor te houden voordat anderen beticht wordt van kortzichtigheid en het niet beheersen van het ABN.
Wijnig op aan te merken buiten dat je nu zelf netzo hard aan het generaliseren bent.
Nogmaals: het is een forum, en dus geen spreekbuis. Het moet ten eerste duidelijk zijn zodat mensen je kunnen helpen, en ten tweede moet het ook na 5 maanden nog te begrijpen als iemand het terugvind.
Mee eens, maar een stapel reacties over de spelfouten maakt het niet leesbaarder, en als je vandaag snapt wat er staat vermoed ik dat je het over 5 maanden nog steeds kunt snappen.
Hier gaat hetzelfde op: je negeert fouten die met enige goodwill en een simpele spellingscheker te vinden zijn. Zelfs een dyslecticus kan met word werken. Doet hij dat niet, kan hij dat niet, dan hoort hij sowieso kwa niveau niet op GoT thuis. En dan is het cirkeltje rond. Je mag best wat hoogstaandere eisen stellen als je 's lands grootste techcommunity bent.
Ja alleen snap jij niet hoe goed de spellingscontrolle werkt, hoevaak deze geen oplossing geeft of juist verkeerde oplossingen. Zeker de verkeerde oplossingen maken juist een text onleesbaar.
Als je na tig jaar nog niet weet hoe je met je eigen handicap moet omgaan, zou ik hulp gaan zoeken... Sowieso kun je best wat gezond verstand verwachten van iemand die iets gaat schrijven. Ik hoop voor de gemiddelde dyslecticus dat hij/zij niet dezelfde moeite steekt in een simpele tekstcontrole voor een opdrachtje voor school.
Als dyslexten niet een beetje met hun handicap hebben leren omgaan komen ze niet op een tekst gebasseerd medium. en heel erg duidelijk is het nu wel dat jij niet snapt wat dyslextie inhoud. Zonder verdomdeveel moeite te doen kun je met een beetje dyslextie met je 18de eindelijk de lagereschool verlaten. Ik kan je ook vertellen dat juist die spellingscontrolle mij 3 punten voor een werkstuk heeft gekost omdat die een paar foutjes maakte in de correcties.
Ik weet dat ik in herhaling val, maar nogmaals: je schijnt je niet te realiseren dat je hier met geschreven communicatie van doen hebt.
Denk je echt dat iemand met problemen met taal en of spelling niet heel erg goed weet of iets een geschreven communitie is?
Mijns insziens zou de intentie van een dyslecticus ook eens bij zichzelf moeten liggen, in plaats van zich op te stellen als de zielige sukkel die niet kan tikken omdat ie een handicap heeft. Perfecte posts zijn natuurlijk een extremum, maar enige goodwill (het ij/ei verhaal toont dat aan) mag je op zijn minst wel tonen als je geholpen wilt worden.
Het enige wat ik van jou vraag is een beetje begrip en tolerantie. Ik vraag je niet mijn problemen op te lossen. Doe ik zelf wel. Ik heb mijn exames gehaald zonder speciale regelingen, zonder meer tijd en braaf schriftelijk ipv mondeling. Ik hoef je hulp niet tov spelling. Enkel iets wat normaal zou moeten zijn en je naar iedereen zou moeten hebben Begrip en Tolerantie niks bijzonders dus.

[ Voor 4% gewijzigd door spook op 27-06-2004 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

...Ik heb het wel eens meegemaakt ;) en so what, je kan je er aan ergeren, of je kan de moeite nemen om het te begrijpen.
Pretendeer ik de wijsheid in pacht te hebben,komt dat expliciet in één van mijn posts voor? Nee....hiermee generaliseer jij ook. Dus dan kunnen we samen in de spiegel kijken.

Het is trouwens pretendeert. Tevens scheer ik niet alle 15 jarigen over één kam, maar alleen de groep die zich aan het beschreven gedrag schuldig maakt. Nergens in mijn post verwijs ik naar de hele jeugd.
Nogmaals: beticht anderen niet van kortzichtigheid voordat je je eigen argumenten eens goed doorgrondt op validiteit. Ik zie nergens enige parallen tussen het grootste techforum van de Benelux en de online gaming wereld. Sowieso is het tweede mondiaal en het eerste niet, ten tweede is een dergelijk argument het equivalent van beweren dat omdat meer bouwvakkers de Telegraaf zijn gaan lezen vanwege de uitgebreide sport (let wel: dat is puur hypothetisch, niets kwaads over bouwvakkers), er minder postdocs de wetenschapskatern van de Volkskrant zijn gaan lezen.
Deze vergelijking klopt niet. Er zijn meer jongeren die aan online gaming doen en op dit forum zitten, dan postdocs die in de bouw werken. Wat ik niet expliciet er bij vermeld heb, maar er wel mee bedoelde, is dat het een verschijnsel is wat me opvalt.
Geef dan niet zo af op de jeugd als je niet wil dat mensen afgeven. Beticht een ander niet van iets dat je zelf wel doet, dan kun je net zo goed meteen de politiek ingaan.
Hiermee generaliseer je in één klap alle politici, geef je af op de politiek en toon je je intolerantie jegens dyslectici
Met 150 posts tussendoor over taal- en spellingsfouten wordt het inderdaad veel overzichtelijker 8)7 ;)
Hier gaat hetzelfde op: je negeert fouten die met enige goodwill en een simpele spellingscheker te vinden zijn. Zelfs een dyslecticus kan met word werken. Doet hij dat niet, kan hij dat niet, dan hoort hij sowieso kwa niveau niet op GoT thuis. En dan is het cirkeltje rond. mag best wat hoogstaandere eisen stellen als je 's lands grootste techcommunity bent.
Dat is net zoiets als asielzoekers weren omdat ze de taal niet spreken....Wij zijn immers een van de rijkere landen en mogen dus eisen stellen aan de immigranten?

Van een techcommunity moeten mensen juist leren, je moet ze niet buitensluiten omdat ze de taal minder beheersen, of omdat ze over een IQ < 140 beschikken. Het komt zo echt over alsof je er een elite-forum van wil maken.
Hier ben je zelf bezig de dyslectici in een vakje te stoppen wat gekoppeld is aan luiheid...Hiermee generaliseer je de "gemiddelde dyslecticus". Iets wat je mij nog aanrekende over jongeren.
Ik realiseer het me wel, maar is het raar om aan te nemen dat mensen die hier zo intolerant zijn, ook intolerant zijn als het andere media betreft(en daarbij andere handicaps)? Ik besef me dat dit heel kort door de bocht is, maar misschien moet men wel kort door de bocht gaan om te zorgen dat er iets verandert in de houding ten opzichte van spelfouten op dit forum.
Generalisatie....

Ik vind het een uitdaging om met jou een discussie aan te gaan, daar wij allebei steken laten vallen op het gebied van generaliseren en ABN ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Hallo,
Ik denk dat ...knip... G33rt ...knip... eerst maar eens op google moet opzoeken wat "Dyslexie" is 8)7

modbreak: het mag netjes blijven...

[ Voor 50% gewijzigd door curry684 op 28-06-2004 08:47 ]

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nou nou, wat een topic hoor. Dat het niet op en top relaxed is om spelfouten te lezen is een punt. Echter om hier een heel topic over te beginnen en er ook nog zogenaamd "serieus"over doen en dan nog de opmerking maken dat er geen "geflame" (wtf?) aan te pas komt, enkel om het goede voorbeeld te geven; diep en diep triest.

En trouwens, gebruik als je dat dan toch wilt doen met het goede voorbeeld geven enzo, dan Nederlandse woorden hè, grote jongen.

(slaat op topicstarter)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
[...]

:( Doe even normaal. Als jij nu zelf even op google zoekt zie je dat het wel zo is.
Moet je er vooral zo'n 'ik weet het beter voetnoot bij zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Mensen, ik snap best dat bij zo'n gevoelig onderwerp als dyslexie de emoties hoog op kunnen lopen, maar probeer dan in ieder geval wel volwassen te reageren op elkaar :)

Dus aan iedereen: als je een post ziet waarvan je denkt, hola dat gaat scheef, niet erop in gaan hakken, maar doe een TR of schiet een modje aan via icq, dan kan dit topic netjes verlopen ipv dat mensen op elkaar in gaan hakken terwijl dat totaal niet nodig is ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Aan iedereen: deze discussie aub netjes houden, ook als er minder tactische opmerkingen langs komen. Mocht je vinden dat ingrijpen nodig is, de knop voor Topic Reports zit bovenin en er zijn genoeg moderators LA ;)

G33rt: lees aub de rest van het topic even.

edit:
hoi Remy :)

[ Voor 4% gewijzigd door curry684 op 28-06-2004 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 00:14:
Nou nou nou, wat een topic hoor. Dat het niet op en top relaxed is om spelfouten te lezen is een punt. Echter om hier een heel topic over te beginnen en er ook nog zogenaamd "serieus"over doen en dan nog de opmerking maken dat er geen "geflame" (wtf?) aan te pas komt, enkel om het goede voorbeeld te geven; diep en diep triest.

En trouwens, gebruik als je dat dan toch wilt doen met het goede voorbeeld geven enzo, dan Nederlandse woorden hè, grote jongen.

(slaat op topicstarter)
Als je het topic een beetje doorgelezen had, dan had je ook wel in de gaten gehad dat dit topic helemaal niet gaat over spelfouten. Dit topic gaat over Dyslexie en de manier waarop Tweakers hier mee om gaan. Aanleiding hiervoor waren een aantal k*treply's op een post van iemand met Dyslexie.

Nu kan je wel de andere kant op kijken en er niks van zeggen, maar dat is niet de wereld waarin ik wil leven. Ik ben van mening dat er dan iets moet gebeuren of dat er iets van gezegd moet worden. Als ik jou reply zie dan maakt het jou allemaal geen ruk uit, dat is jou mening en dat respecteer ik dan ook.

Ik vraag mij alleen af dat als je dit toch een onzin topic vindt waarom je dan in hemelsnaam moet reageren. Het is wel stoer hoor om de grote jongen uit te hangen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Helaas gaat dislexie niet op voor getallen en daarmee vergelijkingen en theorieen die slechts uit variabelen bestaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2004 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 28 juni 2004 @ 14:49:
[...]

Helaas gaat dislexie niet op voor getallen en daarmee vergelijkingen en theorieen die slechts uit variabelen bestaan :)
Dyscalculie is echter wel gerelateerd. Op de vraag of dyslectici per definitie dyscalculie hebben:
Nee, soms lijkt het erop. De oorzaak hiervan zijn dan fonologische verwerkingsproblemen binnen onze 'talige' rekendidactiek. Maak de didactiek ruimtelijk, schematisch en het gaat al een stuk beter.
Tafelkennis dient ook vaak te worden begeleid. Gebruik dan meer tijd, meer inzicht, ezelsbruggen en een tafelkaart.
Echte dyscalculie is een tekort aan ruimtelijk inzicht en logisch schematisch denken. Ook dat komt voor. Zelfs de combinatie met dyslexie zal bij enkele leerlingen voorkomen. Deze stoornis is dan wel ernstig en moeilijk te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
P_de_B schreef op 28 juni 2004 @ 08:43:
[...]

:( Doe even normaal. Als jij nu zelf even op google zoekt zie je dat het wel zo is.
Moet je er vooral zo'n 'ik weet het beter voetnoot bij zetten
Op het moment dat je met literatuur aankomt ben ik je bereid te geloven. En die ik-weet-het-beter-voetnoot is puur omdat, zoals iemand na je al zegt, dat het niet op zou gaan voor vergelijkingen. Een artikel bestaat niet alleen uit vergelijkingen. Het artikel in kwestie heb ik zelfs hier liggen, en er staat meer tekst dan vergelijking in.
dr.lowtune schreef op 27 juni 2004 @ 23:21:
[...]

...Ik heb het wel eens meegemaakt ;) en so what, je kan je er aan ergeren, of je kan de moeite nemen om het te begrijpen.
Ik neem die moeite ook wel, maar een ij/ei fout is makkelijk te fixen met Word, zoals Exirion aangaf. Daarmee wil ik niet zeggen dat dyslectici in het algemeen lui zijn, maar dat die ene TS in kwestie even op de spellingscontroleknop had kunnen drukken.
[..]
Pretendeer ik de wijsheid in pacht te hebben,komt dat expliciet in één van mijn posts voor? Nee....hiermee generaliseer jij ook. Dus dan kunnen we samen in de spiegel kijken.

Het is trouwens pretendeert. Tevens scheer ik niet alle 15 jarigen over één kam, maar alleen de groep die zich aan het beschreven gedrag schuldig maakt. Nergens in mijn post verwijs ik naar de hele jeugd.
Pretendeer ik met mijn uitspraak wijsheid in pacht te hebben? Evenmin scheer ik alle dyslectici over een kam.
[...]

Deze vergelijking klopt niet. Er zijn meer jongeren die aan online gaming doen en op dit forum zitten, dan postdocs die in de bouw werken. Wat ik niet expliciet er bij vermeld heb, maar er wel mee bedoelde, is dat het een verschijnsel is wat me opvalt.
Natuurlijk klopt die vergelijking niet. Dat is juist het hele punt van de vergelijking - een symmetrie met de jouwe maken om te laten zien dat die scheef is.
Hiermee generaliseer je in één klap alle politici, geef je af op de politiek en toon je je intolerantie jegens dyslectici
Ik laat hoogstens mijn mening over in het rond roepende politici zien, niet over dyslectici.
[...]

Dat is net zoiets als asielzoekers weren omdat ze de taal niet spreken....Wij zijn immers een van de rijkere landen en mogen dus eisen stellen aan de immigranten?

Van een techcommunity moeten mensen juist leren, je moet ze niet buitensluiten omdat ze de taal minder beheersen, of omdat ze over een IQ < 140 beschikken. Het komt zo echt over alsof je er een elite-forum van wil maken.
Nee, maar je mag dus wel verwachten dat men moeite doet met zoeken. En dat gaat net zo hard op voor dyslectici als voor niet-dyslectici. Ook al is de TS in kwestie dan dislecticus, het topic had geen bestaansrecht in PNS. Dat we op GoT geen beginnersweb zijn is een discussie die al lang en breed gevoerd en waarvan de uitkomst bekend is...
Hier ben je zelf bezig de dyslectici in een vakje te stoppen wat gekoppeld is aan luiheid...Hiermee generaliseer je de "gemiddelde dyslecticus". Iets wat je mij nog aanrekende over jongeren.
Nee, je interpreteert het fout mijns insziens. Ik reken luie mensen luiheid aan. En ja, in mijn optiek bevat dat ook een dyslecticus die weet dat hij/zij dat is en dan niet even de spellingscontrole voor de meeste pertinente en irritante fouten. Ik zal net zo hard een 16-jarige die te lui is om goed te spellen maar geen dyslecticus dat aanrekend.
Ik realiseer het me wel, maar is het raar om aan te nemen dat mensen die hier zo intolerant zijn, ook intolerant zijn als het andere media betreft(en daarbij andere handicaps)? Ik besef me dat dit heel kort door de bocht is, maar misschien moet men wel kort door de bocht gaan om te zorgen dat er iets verandert in de houding ten opzichte van spelfouten op dit forum.
Er was, vind ik, niemand intolerant tegen dyslectici. Waar men de TS op aanviel was zijn algehele houding die inzet laakte. Zowel in tech-opzicht (wat voor JSS de aanleiding was tot het slotje), als in spellingsopzicht. De TS had ook dit kunnen doen:

Helaas ben ik een dyslecticus. Daarom kan mijn topicstart ietwat warrig ogen. In ieder geval heb ik gepoogd deze post door een spellingschecker te halen, zodat ik hoop dat mensen me beter kunnen helpen

Met zo'n slotzin toon je zo veel meer keer goodwill, dat deze hele discussie om het afbranden van dyslectici niet was gestart, maar dat JSS zich in zijn handen had kunnen wrijven en zijn sadistische kant tonen.

Neem dat laatste natuurlijk niet al te serieus en met name letterlijk he ;)
[...]
Generalisatie....

Ik vind het een uitdaging om met jou een discussie aan te gaan, daar wij allebei steken laten vallen op het gebied van generaliseren en ABN ;)
Zoals als reactie op een citaat enkele citaten hierboven al aangaf, bedoel ik dat algemener richting mensen die verwachten geholpen te worden maar inzet laken.

Om maar weer lief met zn allen te doen, zodat ReemF (O-)) en curry niet hoeven te modbreaken, maar inhoudelijk mee kunnen doen: ik heb werkelijk niets tegen dyslectici en ik heb ook alle respect voor dyslectici die op een forum mee proberen te doen. Echter, mensen die geen inzet tonen, op tech- danwel algemeen (bijvoorbeeld zo'n slotzinnetje zoals hierboven om aan te geven dat je moeite doen) gebied, vind ik wat minder. De post die ik maakte was niet als aanval op dyslectici bedoeld, maar was kritisch richting mensen wiens posts inzet laken bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
G33rt schreef op 28 juni 2004 @ 19:56:
[...]

Op het moment dat je met literatuur aankomt ben ik je bereid te geloven. En die ik-weet-het-beter-voetnoot is puur omdat, zoals iemand na je al zegt, dat het niet op zou gaan voor vergelijkingen. Een artikel bestaat niet alleen uit vergelijkingen. Het artikel in kwestie heb ik zelfs hier liggen, en er staat meer tekst dan vergelijking in.
Wat bedoel je nu, dat je me nu gelooft, of dat ik eerst bronnen moet aangeven die aan jouw standaarden voldoen?
[...]

Ik neem die moeite ook wel, maar een ij/ei fout is makkelijk te fixen met Word, zoals Exirion aangaf. Daarmee wil ik niet zeggen dat dyslectici in het algemeen lui zijn, maar dat die ene TS in kwestie even op de spellingscontroleknop had kunnen drukken.
Het probleem met spellingscontrole is dat ze een hele andere suggestie kunnen geven dan dat bedoeld was, een dyslect kan niet zeggen of het voorgestelde wel goed is, met het risico dat het nog onduidelijker wordt wat de bedoeling is. Immers, als er staat 'mijn ijgen huis' weet jij nog wel wat bedoeld word, een spellingscontrole kan dat zelfs nog erger maken. nee, in het geval van ijgen zal Word wel goed verbeterenOok zal een spellingscontrole woorden als 'surfer' niet verbeteren omdat dat immers een bestaand Nederlands woord is. Een woord als uploaden wordt opladen, ook niet echt duidelijk.

Dus het kan wel wat helpen, maar als er meerdere suggesties worden gedaan is het nog lastig kiezen welke het moet zijn.
Nee, maar je mag dus wel verwachten dat men moeite doet met zoeken. En dat gaat net zo hard op voor dyslectici als voor niet-dyslectici. Ook al is de TS in kwestie dan dislecticus, het topic had geen bestaansrecht in PNS. Dat we op GoT geen beginnersweb zijn is een discussie die al lang en breed gevoerd en waarvan de uitkomst bekend is...
Dit heeft niets te maken met het inhoudelijke niveau van het topic, maar met de spelfouten. Ik heb ook geen problemen met het feit dat het topic dicht gegaan is. Het topic voldeet niet aan de eisen voor een topic in PNS en dan moet het zeker dicht. Dit topic gaat puur over de spelfouten die gemaakt werden/
[...]

Nee, je interpreteert het fout mijns insziens. Ik reken luie mensen luiheid aan. En ja, in mijn optiek bevat dat ook een dyslecticus die weet dat hij/zij dat is en dan niet even de spellingscontrole voor de meeste pertinente en irritante fouten. Ik zal net zo hard een 16-jarige die te lui is om goed te spellen maar geen dyslecticus dat aanrekend.
Dit blijft een herhaling van zetten, maar ik denk juist dat het, naast de praktische bezwaren die ik al genoemd heb, onzin is dat een dyslect eerst een post door word moet halen voor hij of zij hier mag posten. Ik kan er prima mee leven dat iemand door zijn dyslexie spelfouten maakt, en zal de post proberen te beoordelen op inhoud, niet op de verpakking. Natuurlijk leest een topic zonder spelfouten makkelijker, en erger ik me aan msn achtige topics, maar dat moet niet leiden tot een sanctie tegen iemand die dyslectisch is.
[...]

Er was, vind ik, niemand intolerant tegen dyslectici. Waar men de TS op aanviel was zijn algehele houding die inzet laakte. Zowel in tech-opzicht (wat voor JSS de aanleiding was tot het slotje), als in spellingsopzicht. De TS had ook dit kunnen doen:

Helaas ben ik een dyslecticus. Daarom kan mijn topicstart ietwat warrig ogen. In ieder geval heb ik gepoogd deze post door een spellingschecker te halen, zodat ik hoop dat mensen me beter kunnen helpen
Waarom deze disclaimer? Dat moet toch niet nodig zijn? Modjes die een topic eventueel kunnen sluiten zien in de notes wel dat de TS dyslexie heeft, als alle andere wannabee modjes niet reageren heeft een dergelijk topic gewoon een kans. Eventueel dien je een TR in.
Om maar weer lief met zn allen te doen, zodat ReemF (O-)) en curry niet hoeven te modbreaken, maar inhoudelijk mee kunnen doen: ik heb werkelijk niets tegen dyslectici en ik heb ook alle respect voor dyslectici die op een forum mee proberen te doen. Echter, mensen die geen inzet tonen, op tech- danwel algemeen (bijvoorbeeld zo'n slotzinnetje zoals hierboven om aan te geven dat je moeite doen) gebied, vind ik wat minder. De post die ik maakte was niet als aanval op dyslectici bedoeld, maar was kritisch richting mensen wiens posts inzet laken bedoeld.
Dit hele topic gaat juist over dyslectie, niet over de matige topicstart. Ik heb het idee dat je dit topic helemaal niet gelezen hebt en zomaar wat dingen roept. Dit doe je op een dergelijke manier dat je in ieder geval bij mij ergenis opwekt. Het zal misschien niet zo bedoeld zijn maar zo komt het wel over.

Het niveau van een forum als GoT komt echt niet in het gevaar van spelfouten door een dyslect in een topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Wat bedoel je nu, dat je me nu gelooft, of dat ik eerst bronnen moet aangeven die aan jouw standaarden voldoen?
dat je eerst met fatsoenlijke bronnen aankomt ja, bijvoorbeeld een biografie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

G33rt schreef op 28 juni 2004 @ 20:37:
[...]

dat je eerst met fatsoenlijke bronnen aankomt ja, bijvoorbeeld een biografie ofzo.
Als dan diegene die bronnen eist, ook een eenvoudige bron ff doorleest als www.balansdigitaal.nl (een belangengroep voor ouders van kinderen die o.a. dyslectie hebben, maar ook Dyscalcullie, ADHD, PDD-NOS en aanverwanten)

Als je dat gedaan had had je geweten dan Dyslectie geen invloed hoeft te hebben op de meest ingewikkelde wiskundige formules. Want dat is geen taal maar code, wat weer een heel ander deel van je kennis aanspreekt.

En als je ff verder zoekt hoeveel moeite er door die ouders al gedaan moet worden om voor kinderen met die problemen, de juiste vorm van onderwijs te krijgen, waar ze gezien de wetgeving recht op hebben, maar meestal niet krijgen.

Zo lang de meerderheid deze problemen wenst te blijven ontkennen, zullen de problemen alleen maar toenemen...

Daarbij komt dat de meeste dyslecticie een gewoon goed ontwikkeld taal gevoel hebben, en vaak een enorm opmerkings vermogen hebben voor fijne nuances. Alleen schrijven en lezen is lastig.

En voor de spellingscontrole gebruikers... bij meerdere bedrijven, zeker juridische, is het verboden om er eentje te installeren. Juist vanwege de onvoorspelbaarheid van die scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
P_de_B schreef op 28 juni 2004 @ 20:23:

Het probleem met spellingscontrole is dat ze een hele andere suggestie kunnen geven dan dat bedoeld was, een dyslect kan niet zeggen of het voorgestelde wel goed is, met het risico dat het nog onduidelijker wordt wat de bedoeling is. Immers, als er staat 'mijn ijgen huis' weet jij nog wel wat bedoeld word, een spellingscontrole kan dat zelfs nog erger maken. nee, in het geval van ijgen zal Word wel goed verbeterenOok zal een spellingscontrole woorden als 'surfer' niet verbeteren omdat dat immers een bestaand Nederlands woord is. Een woord als uploaden wordt opladen, ook niet echt duidelijk.

Dus het kan wel wat helpen, maar als er meerdere suggesties worden gedaan is het nog lastig kiezen welke het moet zijn.
maar dan zijn de echt smerige tikfouten er wel uit. Met name de klinkers zal word vaak goed zetten.
Dit heeft niets te maken met het inhoudelijke niveau van het topic, maar met de spelfouten. Ik heb ook geen problemen met het feit dat het topic dicht gegaan is. Het topic voldeet niet aan de eisen voor een topic in PNS en dan moet het zeker dicht. Dit topic gaat puur over de spelfouten die gemaakt werden/

[...]

Dit blijft een herhaling van zetten, maar ik denk juist dat het, naast de praktische bezwaren die ik al genoemd heb, onzin is dat een dyslect eerst een post door word moet halen voor hij of zij hier mag posten. Ik kan er prima mee leven dat iemand door zijn dyslexie spelfouten maakt, en zal de post proberen te beoordelen op inhoud, niet op de verpakking. Natuurlijk leest een topic zonder spelfouten makkelijker, en erger ik me aan msn achtige topics, maar dat moet niet leiden tot een sanctie tegen iemand die dyslectisch is.
Ik vind dat je een post ook moet beoordelen op zn inhoud, maar toon ook wat goodwill in plaats van voor je uit te prevelen 'ja ik ben dyslectisch dus ik vind dat ik het recht heb om topics met spelfouten te openen omdat iedereen het lekker toch van me accepteert'. Want zo komen die topics op mij over.
Waarom deze disclaimer? Dat moet toch niet nodig zijn? Modjes die een topic eventueel kunnen sluiten zien in de notes wel dat de TS dyslexie heeft, als alle andere wannabee modjes niet reageren heeft een dergelijk topic gewoon een kans. Eventueel dien je een TR in.
Evenzo zou uitleg wat en waarop je gezocht hebt dan toch niet meer nodig zijn? Immers: mensen kunnen toch verwachten dat je je best doet en daarom goed zoekt?

Dat is een simpele omkering van de redenering, maar ik denk dat iedereen over elkaar heen zou vallen als zo'n beleid in werking wordt gesteld. Die disclamer vind ik gewoon netjes en tonen van goodwill dat je wel goed wil spellen, maar helaas de capaciteiten niet hebt, maar dat je toch aan anderen gedacht hebt en getracht hebt je tekst te verbeteren. Als niet-dyslectici rekening dienen te houden met dyslectici, mag het van mij ook andersom door in ieder geval een klein beetje moeite te tonen. Dat doet al heel veel.
Dit hele topic gaat juist over dyslectie, niet over de matige topicstart. Ik heb het idee dat je dit topic helemaal niet gelezen hebt en zomaar wat dingen roept. Dit doe je op een dergelijke manier dat je in ieder geval bij mij ergenis opwekt. Het zal misschien niet zo bedoeld zijn maar zo komt het wel over.

Het niveau van een forum als GoT komt echt niet in het gevaar van spelfouten door een dyslect in een topic.
Als het niveau van GoT niet in gevaar komt van spelfouten, moet je consequent zijn vind ik. Dat houdt in, dat de -uh manier van woorden afkappen (of afkappuh, in het geval van de -uh manier) toe moet worden gestaan. Immers: het effect is het hetzelfde!

Ik blijf inzet nog steeds hoog in het vaandel houden, zowel op leesbaarheid als op inhoud. Dat houd in dat iemand die dyslectisch is, best even zijn tekstje door een spellingscheck kan halen om rekening te houden met anderen, en evenzo dienen de anderen rekening te houden met de foutjes van de dyslecticus, als hij/zij moeite doet.

Al staat een post schots en scheef van de spelfouten, maar geeft de TS netjes aan dat hij het wel geprobeerd heeft maar hij de post toch niet schoner kwa fouten krijgt, heeft dat voor mij veel meer waarde dan een post met minder fouten (die dan toch storend zijn) van iemand die niet aangeeft zn best te doen. Inzet en moeite zou prioriteit nummer een moeten zijn als je graag geholpen wilt worden, ook op het gebied van presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
G33rt schreef op 28 juni 2004 @ 20:37:
[...]

Nederlandstalig

http://www.gezondheid.be/...?fuseaction=art&art_id=61
http://www.educare.nl/content.php?PID=13
http://www.gezondheidsple...d=202&actie=toon&letter=a
http://www.dwk.nl/kast/data/284/dyslexie.htm
http://www.joancele.nl/school_dyslexie_kind.php
http://www.vandale.nl/138/nieuws/taalnieuws/44568
http://www.uitvinders.nl/diversen/ADHD.htm
http://www.stichtingtaalhulp.nl/STdyslx.htm
http://www.dyslexieweb.nl/wat_nu.php?menu=hulp

engelstalig:

http://www.audiblox2000.com/dyslexia_dyslexic/dyslexia.htm
http://www.fact-index.com/d/dy/dyslexia.html
http://www.brainyencyclop...opedia/d/dy/dyslexia.html
http://www.dyslexia.ie/maths.htm

een willekeurige selectie uit google. Ik ga niet een biografie van Einstein kopen om daaruit te citeren. Ik heb de beste man nooit gekend, maar het lijkt er wel op dat er een kern van waarheid zit in de uitspraak dat Einstein dyslecties was. Ik begrijp ook niet waarom jij zo zeker bent dat het niet waar is
Als het niveau van GoT niet in gevaar komt van spelfouten, moet je consequent zijn vind ik. Dat houdt in, dat de -uh manier van woorden afkappen (of afkappuh, in het geval van de -uh manier) toe moet worden gestaan. Immers: het effect is het hetzelfde!
Het gaat erom dat mensen die een bepaalde aandoening hebben waardoor ze niet in staat zijn foutloos te spellen net zo goed een post mogen maken. Ik denk dat je daar een uitzondering voor moet maken. Zeker gezien de praktische bezwaren die kunnen kleven aan het gebruik van een spellingschecker. Voor de zoveelste keer, luiheid in spellen mag wat mij betreft aangepakt worden.

Voor de rest is het een terugkerend verhaal, jij bent van mening dat spelfouten in een topic door een dyslect gelijk staan aan luiheid omdat ze de tekst niet door word hebben gehaald of omdat ze niet een disclaimer erbij zetten. We zullen het daar wel niet over eens worden. Natuurlijk kan het de TS helpen dat hij in een disclaimer vermeldt dat hij dyslectisch is, omdat als eis te stellen gaat mij te ver.

[ Voor 31% gewijzigd door P_de_B op 28-06-2004 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Duur schreef op 28 juni 2004 @ 20:45:
[...]

Als dan diegene die bronnen eist, ook een eenvoudige bron ff doorleest als www.balansdigitaal.nl (een belangengroep voor ouders van kinderen die o.a. dyslectie hebben, maar ook Dyscalcullie, ADHD, PDD-NOS en aanverwanten)

Als je dat gedaan had had je geweten dan Dyslectie geen invloed hoeft te hebben op de meest ingewikkelde wiskundige formules. Want dat is geen taal maar code, wat weer een heel ander deel van je kennis aanspreekt.
Zoals ik net al zei: het artikel is veel meer tekst dan vergelijkingen. Een theorie is niet een serie vergelijkingen aan elkaar plempen maar ook een keurige tekst erbij maken zodat mensen je denkstappen kunnen volgen. Gezien de grootte en complexiteit van het verhaal kan Einstein dan schier onmogelijk een dyslecticus geweest zijn.

edit:

ik acht sites als deze niet echt betrouwbare bronnen hoor.. :X

edit2:

ik blijf overigens bij mijn standpunt gezien de grote hoeveelheid onware dingen die over Einstein circuleren (zo zou hij bijvoorbeeld slecht op school zijn geweest, wat niet waar is omdat een 1 in duitsland het hoogste cijfer is). Er gaan wel geruchten dat Einstein dyslecticus zou zijn geweest, maar een gerucht neemt al snel ontzeggelijk grote vormen aan als mensen elkaar napraten (kijk naar eens naar een hoax), bijvoorbeeld omdat hij het geld van zn Nobelprijs aan zijn toenmalige vrouw gaf: zij zou zijn artikelen hebben kunnen geschreven, maar dat is nooit bewezen. Echt hard beweren dat Einstein wel of niet een dyslecticus is kun je dus niet, tenzij je zijn gepubliceerde brieven gaat bekijken (die hier wel ergens in huis staan, dus ik zal ooit eens kijken).

[ Voor 36% gewijzigd door G33rt op 28-06-2004 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
G33rt schreef op 28 juni 2004 @ 20:57:
[...]

Zoals ik net al zei: het artikel is veel meer tekst dan vergelijkingen. Een theorie is niet een serie vergelijkingen aan elkaar plempen maar ook een keurige tekst erbij maken zodat mensen je denkstappen kunnen volgen. Gezien de grootte en complexiteit van het verhaal kan Einstein dan schier onmogelijk een dyslecticus geweest zijn.

edit:

:Z hoe heb je je best gedaan deze eruit te pikken. Ik hoor je niet over de andere, daarnaast zei ik dat het een willekeurige selectie was. Je zult begrijpen dat ik niet een door een notaris ondertekende verklaring kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Ik heb die niet eruit gepikt, dat was een willekeurige site. Zie verder mn edit in de vorige post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Of einstein nu dislect was of niet boeit in deze discussie niet erg. In ieder geval zal het artikel wat je voor je hebt liggen ongetwijfeld wel een redacteur gepasseerd zijn. :)

Aan de andere kant zie je idd steeds hetzelfde rijtje beroemde dislecten opduiken, en dat maakt mij tamelijk wantrouwig. Er gaat meer onzin over beroemdheden de wereld rond en het zou niet de eerste keer zijn dat een beroemdheid geclaimd wordt door de een of andere club. Vooraanstaande Einsteinkenners geloven er niet veel van.
Dislexia ontline: Einstein?s Biographers Disprove Claim that He was Dyslexic

Lijkt een broodje Albert.

In ieder geval was Einstein ook in staat informeel proza te schrijven zonder dat het (voorzover mijn kennis van het duits reikt) wemelde van schrijffouten. Oordeel zelf op: http://alberteinstein.inf...o?DocumentID=19878&Page=1

Disclaimer: waarmee ik allerminst wil suggereren dat hiermee is aangetoond dat A.E. niet dyslectisch was. De discussie op googleanswers geeft al duidelijk de moeilijkheid van postmortale dyslexie diagnostiek aan. Laten we daar over ophouden.

[ Voor 27% gewijzigd door Lustucru op 28-06-2004 21:45 . Reden: link naar dagboek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrppfrijlink
G33rt schreef op 28 juni 2004 @ 20:57:
[...]edit:

Hoezo zou dit geen betrouwbare bron zijn? Ik vind zelf dat er op deze site heel duidelijk wordt weer gegeven wat het probleem is met dyslexie. Het is dan niet wetenschapelijk onderbouwd, maar ik herken mezelf er erg duidelijk in.

En waarom zou Einstein geen dyslexie kunnen hebben? mijn vader heeft wiskunde gestudeerd en heeft ook dyslexie. Dus met cijfers en formules werken is echt geen probleem voor alle mensen met dyslexie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
offtopic:
Omdat dat soort sites vanalles en nogwat beweren over Einstein. Soorgelijke sites zeggen ook altijd dat Einstein slecht op school was, bijvoorbeeld. Er zijn teveel mythes. Bedankt overigens, justmental :)

Laten we overigens weer verder gaan met de inhoud van het topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G33rt schreef op 28 juni 2004 @ 22:06:
offtopic:
Omdat dat soort sites vanalles en nogwat beweren over Einstein. Soorgelijke sites zeggen ook altijd dat Einstein slecht op school was, bijvoorbeeld. Er zijn teveel mythes. Bedankt overigens, justmental :)

Laten we overigens weer verder gaan met de inhoud van het topic :P
/me denkt nu aan een verhaal van Mickey en Goofey uit een Donald Duck pocket >:)

Maar inderdaad, de discussie of Einstein nou wel of niet dislectisch was is off topic en draagt niet verder bij aan dit topic :) Dus back on topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Niet online
Even terug komen op de spellingscontrolle. Ja die haald simpele fouten met ui/u/ue ij/ei v/f enzo er uit. Maar dezelfde spellingscontrolle geeft ook vaak een stuk of 10 alternativen die 1 of 2 letters verschil hebben, om die verschillen te vinden kost me een kwartiertje en dan moet ik nog de goeie uitzoeken. Om het dan nog erger te maken is die zelfde spellingscontrole ook nog goed om maar 1 alternatief te geven die echter niet klopt of geeft geen alternatieven.
Het gevolg van de spellingscontrolle is dus vaak dat de ei/ij v/f fouten er uit zijn maar ook dat er worden vervangen zijn voor compleet verkeerde worden en dat verkeerde worden blijven staan omdat dit toevallig bestaande woorden zijn.
Mischien dat het voor jullie leesbaarder wordt daardoor maar een half uur er na snap ik er niks meer van door dat er teveel foute woorden instaan.
Haal het volgende stukje tekst van jezelf eens door de spellingscontrolle van word en verbeter vervolgens alle worden die word als fout aanmerkt met de alternatieven die word aanbied zonder zelf verbeteringen te maken die niet door word gegeven worden en maak de tekst foutloos. Het omzetten van woorden naar andere taal word niet door word aanbevolen dus valt er buiten. (en ja een hoop worden die hier standaard gebruikt worden zijn geen Nederlands maar voor iemand met dyslextie kan dat wel eens lastig zijn om er uit te halen)
offtopic:
Omdat dat soort sites vanalles en nogwat beweren over Einstein. Soorgelijke sites zeggen ook altijd dat Einstein slecht op school was, bijvoorbeeld. Er zijn teveel mythes. Bedankt overigens, justmental

Laten we overigens weer verder gaan met de inhoud van het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrppfrijlink
Ik bedoelde in mijn vorige post eigenlijk te zeggen dat deze link erg goed aangegeeft wat het probleem is met dyslexie. Dat stukje over beroemdheden moet je dan maar even niet me rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
spook schreef op 29 juni 2004 @ 08:26:
Even terug komen op de spellingscontrolle. Ja die haald simpele fouten met ui/u/ue ij/ei v/f enzo er uit. Maar dezelfde spellingscontrolle geeft ook vaak een stuk of 10 alternativen die 1 of 2 letters verschil hebben, om die verschillen te vinden kost me een kwartiertje en dan moet ik nog de goeie uitzoeken. Om het dan nog erger te maken is die zelfde spellingscontrole ook nog goed om maar 1 alternatief te geven die echter niet klopt of geeft geen alternatieven.
Het gevolg van de spellingscontrolle is dus vaak dat de ei/ij v/f fouten er uit zijn maar ook dat er worden vervangen zijn voor compleet verkeerde worden en dat verkeerde worden blijven staan omdat dit toevallig bestaande woorden zijn.
Mischien dat het voor jullie leesbaarder wordt daardoor maar een half uur er na snap ik er niks meer van door dat er teveel foute woorden instaan.
Haal het volgende stukje tekst van jezelf eens door de spellingscontrolle van word en verbeter vervolgens alle worden die word als fout aanmerkt met de alternatieven die word aanbied zonder zelf verbeteringen te maken die niet door word gegeven worden en maak de tekst foutloos. Het omzetten van woorden naar andere taal word niet door word aanbevolen dus valt er buiten. (en ja een hoop worden die hier standaard gebruikt worden zijn geen Nederlands maar voor iemand met dyslextie kan dat wel eens lastig zijn om er uit te halen)
Ik denk dat er nu door ervaringsdeskundigen genoeg reden is aangegeven waarom een spellingscontrole niet de oplossing is. In dat geval lijkt het me niet meer dan logisch dat mensen met dyslexctie kunnen rekenen op coulance bij het beoordelen van hun topic en dat er ook wordt opgetreden tegen mensen die menen opmerkingen te moeten maken. Ik ben wel benieuwd naar een crewstandpunt in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool, dan ben ik van af nu ook dyslectisch, ik heb ook ADHD, en een contactstoornis, dus wanneer ik een beetje grof tegen iemand doe kan ik er niks aan doen, zo ben ik nu eenmaal. En typen kan nu ook veel sneller want tik en spelfouten geven niet.

Nee dus, er wordt wel een bepaald niveau van iemand verwacht maar mensen met dyslectie worden getolereerd, ik vind dit net zo irritant als wanneer ik iets te bot reageer, dat is zoals ik ben en zij hebben dyslectie, dus zoals zij zijn. Maar ik heb de capaciteit om mijn post even door te lezen en dus kunnen zij dat ook wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Dat je dyslectisch bent geloof ik niet, maar dat je wat traag reageert wel :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:37:
Dat je dyslectisch bent geloof ik niet, maar dat je wat traag reageert wel :P
Ik heb Anti-ADHD :P
Zag niet dat de melding 'het is blaalalalba dagen geleden' er stond :D En wanneer ik iets post wordt het topic meestal snel dichtgegooid, dus help ik de modjes even...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 06-08 02:35

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:40:
Ik heb Anti-ADHD :P
Zag niet dat de melding 'het is blaalalalba dagen geleden' er stond :D En wanneer ik iets post wordt het topic meestal snel dichtgegooid, dus help ik de modjes even...
Je zou het misschien kunnen overwegen dat als meerdere moderators bezwaar hebben tegen jouw posts, dat het dan aan jou ligt, en niet aan hun. :z

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Zullen we deze gewoon laten liggen waar hij lag anders? Kleine kans dat de discussiedeelnemers van toen hier nog weer even hun standpunten gaan verduidelijken of herhalen. Laten we verder praten in Taalgebruik op GoT over taal op GoT. :)

Met dank namens de gehele feestcommissie. ;)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:28:
Cool, dan ben ik van af nu ook dyslectisch, ik heb ook ADHD, en een contactstoornis, dus wanneer ik een beetje grof tegen iemand doe kan ik er niks aan doen, zo ben ik nu eenmaal. En typen kan nu ook veel sneller want tik en spelfouten geven niet.

Nee dus, er wordt wel een bepaald niveau van iemand verwacht maar mensen met dyslectie worden getolereerd, ik vind dit net zo irritant als wanneer ik iets te bot reageer, dat is zoals ik ben en zij hebben dyslectie, dus zoals zij zijn. Maar ik heb de capaciteit om mijn post even door te lezen en dus kunnen zij dat ook wel doen.
Dude, denk nu eens na. Je zegt dus dat mensen met dyslectie maar niet meer getolereerd moeten worden of dat je eigen niveauloze posts maar door de vingers moeten worden gezien :? Er zit echt wel verschil tussen mensen die dyslectie hebben, en mensen die posts zonder inhoud cq. niveau maken. Je kunt niet de tolerantie voor mensen die dyslectie hebben aangrijpen als excuus om maar wat onzin te posten.

En kom nu niet aan met het feit dat niet iedereen die spelfouten maakt dyslectie heeft. Dat weet ik ook wel, en ik erger me soms ook wel een posts waarin me en mijn door elkaar gehaald is. Ik heb het over mensen die echt de diagnose dyslectie hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P_de_B schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 19:38:
[...]

Dude, denk nu eens na. Je zegt dus dat mensen met dyslectie maar niet meer getolereerd moeten worden of dat je eigen niveauloze posts maar door de vingers moeten worden gezien :? Er zit echt wel verschil tussen mensen die dyslectie hebben, en mensen die posts zonder inhoud cq. niveau maken. Je kunt niet de tolerantie voor mensen die dyslectie hebben aangrijpen als excuus om maar wat onzin te posten.

En kom nu niet aan met het feit dat niet iedereen die spelfouten maakt dyslectie heeft. Dat weet ik ook wel, en ik erger me soms ook wel een posts waarin me en mijn door elkaar gehaald is. Ik heb het over mensen die echt de diagnose dyslectie hebben gekregen.
Wat jij zegt zei ik ook hoor :9
Pagina: 1 2 Laatste