royhoi schreef op 25 juni 2004 @ 23:31:
Hallo,
Ik kom er net achter dar meneer albert einstyne (of hoe je dat dan ook schrijft) ook erg dyslectys was dus dat zecht maar weer dat mensen met dyslektie niet dom zijn.
roy
Ja joh, Einstein een dyslecticus. Ik weet niet waar je
dat vandaan hebt, maar een dyslecticus zou no way tien keer dezelfde integraal achter elkaar foutloos kunnen opschrijven, laat staan een redelijk gecompliceerde vergelijking. Laat staan een complete theorie in een artikel afleiden*.
* hiermee wordt Einsteins 'Grundlagen der Allgemeinen Relativitaetstheorie' in de Annalen der Physik bedoeld, google maar eens oiddr.lowtune schreef op 26 juni 2004 @ 16:01:
Ik vind het eigenlijk al zeer verbazingwekkend dat er mensen zijn die zich zo enorm kunnen storen aan taalfouten. Of het nu van iemand is die last heeft van dyslexie of niet.
Feit is dat je hier met
geschreven medium te maken hebt. Op een conferentie ga je ook niet praten met een afschuwelijk plat Amsterdams accent.
Deze "soort" mensen pretendeert taalpurist te zijn, terwijl het volgens mij gewoon kinderen van een jaar of 15 zijn die op school "bReEzErTaAl" spreken. Een mix van Turks, Marrokaans en Nederlands, om zelf maar niet gepest te worden op school. [
Dit "soort" mensen dat pretendeerd wijsheid in pacht te hebben, en alle jeugd over een kam scheert, dient zichzelf eens een spiegel voor te houden voordat anderen beticht wordt van kortzichtigheid en het niet beheersen van het ABN.
Ik vind dit werkelijk erg droevig dat juist dat soort mensen zo sterk afgeeft op mensen met dyslexie. Zeker in de online gaming wereld is het aantal 15-jarige etterbakjes toegenomen. En het is daarom niet denkbeeldig dat dat ook hier op het forum het geval is.
Nogmaals: beticht anderen niet van kortzichtigheid voordat je je eigen argumenten eens goed doorgrondt op validiteit. Ik zie nergens enige parallen tussen het grootste techforum van de Benelux en de online gaming wereld. Sowieso is het tweede mondiaal en het eerste niet, ten tweede is een dergelijk argument het equivalent van beweren dat omdat meer bouwvakkers de Telegraaf zijn gaan lezen vanwege de uitgebreide sport (let wel: dat is puur hypothetisch, niets kwaads over bouwvakkers), er minder postdocs de wetenschapskatern van de Volkskrant zijn gaan lezen.
Wat ik eigenlijk wil zeggen na bovenstaand (onduidelijk) verhaal is: let op jezelf, wij ben jij om een ander de grond in te boren vanwege een "handicap"? Enne: maak je niet zo druk om taalfouten, dat is beter voor je hart, leef je nog langer ook!
Geef dan niet zo af op de jeugd als je niet wil dat mensen afgeven. Beticht een ander niet van iets dat je zelf wel doet, dan kun je net zo goed meteen de politiek ingaan.
dr.lowtune schreef op 27 juni 2004 @ 01:45:
[...]
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat ik me er over kan verbazen dat mensen er meteen zo'n punt van maken. Het komt nog wel eens voor dat een TS een vraag stelt en in plaats van antwoorden een cursus nederlands krijgt. Volgens mij is dit een tech-forum en niet een taal-forum.
Nogmaals: het is een
forum, en dus geen spreekbuis. Het moet ten eerste duidelijk zijn zodat mensen je kunnen helpen, en ten tweede moet het ook na 5 maanden nog te begrijpen als iemand het terugvind.
Tuurlijk kan het voor sommige mensen lastig zijn om een tekst die met taalfouten is geschreven correct te interpreteren. Wat ik in zo'n geval doe is zoeken naar de intentie van de tekst door de fouten te negeren (geloof me, dat werkt

).
Hier gaat hetzelfde op: je negeert fouten die met enige goodwill en een simpele spellingscheker te vinden zijn. Zelfs een dyslecticus kan met word werken. Doet hij dat niet, kan hij dat niet, dan hoort hij sowieso kwa niveau niet op GoT thuis. En dan is het cirkeltje rond. Je mag best wat hoogstaandere eisen stellen als je 's lands grootste techcommunity bent.
Luiheid is de mens helaas niet vreemd....Hier heb je zeker weten een punt, omdat je er toch van uit mag gaan dat iedereen een tekstverwerker met spelingscontrole heeft (en anders staan er op internet ook wel een paar). Echter niet iedereen denkt hier aan bij het schrijven van een post, zeker nieuwe users niet, of mensen die niet goed weten hoe ze met hun handicap om moeten gaan. Misschien een idee om spellingscontrole te implementeren in react?
Als je na tig jaar nog niet weet hoe je met je eigen handicap moet omgaan, zou ik hulp gaan zoeken... Sowieso kun je best wat
gezond verstand verwachten van iemand die iets gaat
schrijven. Ik hoop voor de gemiddelde dyslecticus dat hij/zij niet dezelfde moeite steekt in een simpele tekstcontrole voor een opdrachtje voor school.
Dat is meteen het probleem hier. Een hoop mensen zouden daarmee automatisch voldoen aan het stigmata "contactgestoorde computernerd" ,omdat ze iemand die de taal niet machtig is de grond in boren. Voorgaande zin trekt alles natuurlijk in het extreme omdat het een probleem is wat in de hele maatschappij leeft, het is niet iets wat dit forum landelijk zal kunnen veranderen, als de users maar wel leren er mee om te gaan
Ik weet dat ik in herhaling val, maar nogmaals: je schijnt je niet te realiseren dat je hier met geschreven communicatie van doen hebt.
Agreed....De intentie is mijn inziens om te bepalen hoe users om moeten gaan met de dyslexie van mede users. Hoe men moet reageren op bijvoorbeeld een onleesbare post.
Mijns insziens zou de intentie van een dyslecticus ook eens bij zichzelf moeten liggen, in plaats van zich op te stellen als de zielige sukkel die niet kan tikken omdat ie een handicap heeft. Perfecte posts zijn natuurlijk een extremum, maar enige goodwill (het ij/ei verhaal toont dat aan) mag je op zijn
minst wel tonen als je geholpen wilt worden.
Tot slot wil ik het bij het topic waarom de hele discussie begon nog even voor JSS opnemen: het topic ging niet dicht vanwege spellingsfouten, maar omdat de informatie simpelweg te vinden is. JSS heeft nergens in zijn slotje iets gezegd over spelfouten, maar alleen dat de TS mocht zoeken. En die eis geldt voor alle niet-dyslectici net zo hard bij mijn weten.
[
Voor 1% gewijzigd door
G33rt op 27-06-2004 20:50
. Reden: tags waren blijven hangen ]