[Dyslexie] Hoe reageer je daar op?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 21:04
Het komt steeds vaker voor op GoT dat er mensen fouten in posts maken. De rede die steeds vaker opduikt is dyslexie. Nu kwam er een heel goed voorbeeld langs namelijk: ijgen surfer
De user geeft zelf ook enkele malen aan dyslectisch te zijn en is dus niet in staat om een duidelijke openingspost te produceren. Maar het word meestal ook zeer op prijs gesteld als een user gewoon een mooie openingspost maakt met een duidelijke vraag zonder dat iemand zich kan ergeren aan de spellingsfouten.

Maar zou je zo iemand nou de schuld ervan kunnen geven dat hij niet een normale openingspost maakt en moeten we er maar overheen lezen? Of is het beter dat de dyslecten onder ons iets meer moeite moeten doen voor een fatsoenlijke post.

Ook wordt het steeds vaker in twijfel getrokken of iemand wel dyslectisch is of niet, en dat het gewoon een standaard excuus wordt voor een spellingsfout.

Het lijkt mij slim om het netjes te houden zonder geflame (geld dus ook voor mij ;) dus hierbij het goede voorbeeld.)

nav. curry684 in "Ik schaam mij dat ik mede-tweaker ben."

[ Voor 4% gewijzigd door Leejow(saait) op 24-06-2004 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Dit topic is aangemaakt aan de hand van mijn topic in SG :

Cobra_Lup in "Ik schaam mij dat ik mede-tweaker ben."
Cobra_Lup schreef op 24 juni 2004 @ 16:21:
Vandaag in een topic op PNS :
ijgen surfer

In dit topic werd een jongen die dyslectisch is ff helemaal de les gelezen, ik was te laat om mijn ongerief uit te spreken want een mod. had het topic al gesloten.
De jongen heeft zelfs een excuus in zijn signature staan, omdat hij weet dat foutloos schrijven voor hem een utopie is.

Wat ik eigenlijk had willen schrijven in het betreffende topic is het volgende :
-------------------------

Jongens en meisjes, wees eens iets aardiger voor iemand die om wat voor reden dan ook anders is. Ik vindt het rondom schofterig hoe mensen reageren op de Topic Starter.

Als ik dit soort draadjes lees, schaam ik me dood dat ik een medetweaker ben.

Dit is misschien niet een PNS topic, maar van mensen die in PNS reageren verwacht ik wel een stukje klasse en wat ik hier zie is alles behalve klasse.
Alleen de discussie ging daar over een persoon die geen toegang had tot SG en de discussie was ook al zover "vervuild" dat verplaatsen naar LA niet meer mogelijk was.

[ Voor 62% gewijzigd door Luppie op 24-06-2004 17:21 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Even mijn reactie uit SG crossposten:

Op zich is het aanvallen erop niet netjes, maar of je nu hoog of laag springt zit er bij dit specifieke topic een hoge graad van luiheid tussen. Lees maar eens goed na, er zitten namelijk foutloze zinnen tussen waar genoeg gelegenheid in zat tot verwisselingen. Ik heb hier en daar best wel wat ervaring met dyslectici, en deze heer voldoet aardig aan het algehele beeld, maar jammer genoeg kun je aan dat soort kleine dingen afleiden dat ie het bij overlezen zeker wel afdoende kan corrigeren. En dan vind ik het persoonlijk ook laks dat ie dat voor z'n topictitel niet even kon doen (zoveel spelfouten op 11 letters moet je ook met dyslexie moeite voor doen :X)

Dus wmb is de kritiek op de topicstarter absoluut niet netjes gebracht, maar tot op zekere hoogte zeker inhoudelijk terecht: ik geloof dat ie met een paar minuten extra tijd welzeker een foutloze topictitel (= visitekaartje van je topic) en een beter begrijpbare openingspost had kunnen produceren.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Dat die jongen dyslexie heeft is natuurlijk hartstikke jammer en lastig voor hem, maar zoals met elk probleem zoek je er een oplossing voor of probeer je er omheen te werken.

Bijna elke pc heeft word + spellingcontrole geinstalleerd staan dus gooi daar je post even doorheen voordat je hem online gooit. Je kan je wel verschuilen achter een tekst in je sig maar wat schiet je daar zelf mee op?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Bergie schreef op 24 juni 2004 @ 17:23:
Je kan je wel verschuilen achter een tekst in je sig maar wat schiet je daar zelf mee op?
Om in ieder geval de eerste reacties uit die thread te nuanceren: die signature heeft hij pas sinds het daar uit de hand liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

curry: Lees www.woordblind.nl eens na over wat dyslexie is... Moet hij dan een woordenboek erbij pakken om te zien of het 'eigen' of 'ijgen' is? Het is echt niet zo dat dyslectici na even nalezen wel weten hoe je een bepaald woord spelt... Interpunctie enzo heeft daar trouwens niet echt veel mee te maken, en die was inderdaad wel slordiger :P

Hoe dan ook, feit blijft dat GoT'ers niet zo dienen te reageren als in dat topic.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vriendin is ook dyslectisch (weliswaar in iets minder mate als de TS in het betreffende topic), en ik kan zeggen dat het niet bepaald iets fijns is...

Ze zit ook op een forum (fok), en past zich aan door eerst de tekst door de spellingchecker te halen.
Maar het ergste als ze weet dat iets fout is, maar niet weet wat....

Ik zie ook duidelijk het verschil tussen een dyslect en 'breezer-taal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:58
Bergie schreef op 24 juni 2004 @ 17:23:
Dat die jongen dyslexie heeft is natuurlijk hartstikke jammer en lastig voor hem, maar zoals met elk probleem zoek je er een oplossing voor of probeer je er omheen te werken.

Bijna elke pc heeft word + spellingcontrole geinstalleerd staan dus gooi daar je post even doorheen voordat je hem online gooit. Je kan je wel verschuilen achter een tekst in je sig maar wat schiet je daar zelf mee op?
Spellingscontrole heeft nou niet perfecte invloed op zulke teksten....

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
-LA- schreef op 24 juni 2004 @ 17:25:
[...]

Feit is dat de gebruiker blijkbaar wel in staat is om foutarme posts en sites te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ofdat de topicstarter nou lui is of niet, niet kan spellen of niet, in klingon taal post of in het Nederlands - als je denkt dat er iets mis is met een topic doe je een topic report of een post in Schop een Modje.

Mensen aanvallen wordt niet getoleerd op GoT - ook niet als ze toevallig slecht spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 17:25:
Mijn vriendin is ook dyslectisch (weliswaar in iets minder mate als de TS in het betreffende topic), en ik kan zeggen dat het niet bepaald iets fijns is...

Ze zit ook op een forum (fok), en past zich aan door eerst de tekst door de spellingchecker te halen.
Maar het ergste als ze weet dat iets fout is, maar niet weet wat....

Ik zie ook duidelijk het verschil tussen een dyslect en 'breezer-taal'.
Ja, dat klopt natuurlijk ook wel... in Word zie je wel dat het woord 'ijgen' niet bestaat... en behalve 'ijchen' zijn er nou niet echt veel andere mogelijkheden om het fout te schrijven, maargoed dan ben je wel echt lang bezig per post als je aan een wat ernstigere vorm van de afwijking lijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
elevator schreef op 24 juni 2004 @ 17:27:
Ofdat de topicstarter nou lui is of niet, niet kan spellen of niet, in klingon taal post of in het Nederlands - als je denkt dat er iets mis is met een topic doe je een topic report of een post in Schop een Modje.

Mensen aanvallen wordt niet getoleerd op GoT - ook niet als ze toevallig slecht spellen.
Met jou ben ik het helemaal eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
Sorcerer8472 schreef op 24 juni 2004 @ 17:25:
curry: Lees www.woordblind.nl eens na over wat dyslexie is... Moet hij dan een woordenboek erbij pakken om te zien of het 'eigen' of 'ijgen' is? Het is echt niet zo dat dyslectici na even nalezen wel weten hoe je een bepaald woord spelt... Interpunctie enzo heeft daar trouwens niet echt veel mee te maken, en die was inderdaad wel slordiger :P

Hoe dan ook, feit blijft dat GoT'ers niet zo dienen te reageren als in dat topic.
Ik lees mijn posts 3 maal door voordat ik het post om echt zeker te weten dat ik met mijn volle bewustzijn niets fout heb gedaan. Maar meestal mis je inderdaad ook wat maar je kan toch wel de helft van je fouten verbeteren als je alles hardop voorleest. Ik ben het ook met curry eens, de jongen kan best dyslectisch zijn, maar er kan best een goed deel luiheid bijzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

-LA- schreef op 24 juni 2004 @ 17:25:
[...]

Maar vist wel vrijwel iedere ij/ei en f/v verwisseling eruit.
Sorcerer8472 schreef op 24 juni 2004 @ 17:25:
curry: Lees www.woordblind.nl eens na over wat dyslexie is... Moet hij dan een woordenboek erbij pakken om te zien of het 'eigen' of 'ijgen' is? Het is echt niet zo dat dyslectici na even nalezen wel weten hoe je een bepaald woord spelt...
Vanzelfsprekend is het niet altijd direct duidelijk, maar als je dyslectisch de ene keer wel goed schrijft en de andere keer met 4 spelfouten kun je het welzeker door overlezen deels voorkomen.

Het gaat mij er niet om dat ie een 100% foutloze tekst moet produceren, die zie ik hier op GoT wel heel zelden. Maar 50% fout vind ik ook voor een dyslectische bezoeker weer een te lage score persoonlijke, en daar neigde dit wel heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Misschien is het een idee om de andere twee topics (in HK en SG) even te sluiten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Leejow(saait) schreef op 24 juni 2004 @ 17:28:
[...]

Ik lees mijn posts 3 maal door voordat ik het post om echt zeker te weten dat ik met mijn volle bewustzijn niets fout heb gedaan. Maar meestal mis je inderdaad ook wat maar je kan toch wel de helft van je fouten verbeteren als je alles hardop voorleest. Ik ben het ook met curry eens, de jongen kan best dyslectisch zijn, maar er kan best een goed deel luiheid bijzitten.
Helemaal mee eens, maar je weet gewoon niet hoeveel luiheid erbij zit. Misschien gaat spellen veel slechter als hij een beetje moe is ofzo... Ik wil hem wat dat betreft niet verdedigen, maar als je niet weet hoe erg z'n dyslexie is dan moet je er gewoon geen opmerkingen over maken vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het topic ook gelezen. Belachelijk dat je zo iemand afbrand, serieus ! |:(
Probeer jezelf es in die positie te verplaatsen en dan ben ik benieuwd hoe je het zou vinden als er zo gereageerd werd. Ik kan je garanderen dat je het niet leuk zal vinden.

Wat u niet wil wat u geschiedt..... _/-\o_ (ofzoiets)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 17:34 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:58
Het punt is meer dat hij gelijk de grond in wordt geboord en dat er nog van die dappere GoTters tussen zitten die z'n site nog vervuilen ook......

Die post had netter gekunt, foutvrij mischien niet. Maar om dan lekker met z'n alle op hem te gaan flamen.... :/

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
Sorcerer8472 schreef op 24 juni 2004 @ 17:31:
[...]

Helemaal mee eens, maar je weet gewoon niet hoeveel luiheid erbij zit. Misschien gaat spellen veel slechter als hij een beetje moe is ofzo... Ik wil hem wat dat betreft niet verdedigen, maar als je niet weet hoe erg z'n dyslexie is dan moet je er gewoon geen opmerkingen over maken vind ik.
Er moeten inderdaad geen (nare) opmerkingen over gemaakt worden, maar ik vind wel dat de topicstarter moet weten dat mensen het op prijs stellen dat iemand moeite doet voor een openingspost. Het staat zelfs bovenin als je reageert ("Lees je eigen bericht nog even door voor je post").

Het geeft naar mijn idee ook niets als je dyslectisch bent, ik weet zeker dat het grootste deel op GoT daar ook wel rekening mee houd. Maar als ze zien dat je een beetje moeite doet dan krijg je al genoeg goede reacties.

Gastenboeken vervuilen is trouwens een hele lage streek, ik snap niet dat iemand zijn tijd beter kan gebruiken. Die jongen heeft niets mis gedaan, het is gewoon een netiquette, en daar kan hij best op aangesproken worden maar daar hoeft hij niet afgerekend te worden!

[ Voor 14% gewijzigd door Leejow(saait) op 24-06-2004 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Bedenk ook dat het niet alleen aan z'n taalgebruik lag maar ook aan de eenvoud van de vraag (en nog erger het antwoord)

edit:

Ik bedoel dus: ik kan me indenken dat sommige mensen weleens geïrriteerd raken van een (soms) overvloed aan zogenaamde n00b-posts. Ook het niet tonen van eigen initiatief kan dit veroorzaken.

[ Voor 48% gewijzigd door pagani op 24-06-2004 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
curry684 schreef op 24 juni 2004 @ 17:22:
Dus wmb is de kritiek op de topicstarter absoluut niet netjes gebracht[...]
Is het eigenlijk wel de bedoeling dat users uberhaupt kritiek geven op taalgebruik e.d., of zouden ze dit *volledig* aan de mods moeten overlaten?

Het lijkt mij eigenlijk beter als de users alleen inhoudelijk reageren, en dat de mods de rest afhandelen... Al kan ik het zelf ook nooit laten om iets van het taalgebruik te zeggen (al probeer ik het dan wel zo niet-aanvallend-mogelijk te formuleren; XanderH in "ijgen surfer" )

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Houd er ook rekening mee dat er verschillende soorten dyslexie zijn. Je hebt mensen die gewoon niet foutloos kunnen typen maar ook mensen die heel anders denken. Voorbeeld:
Iemand ziet een eik, dan is dat automatisch een boom.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dj_Neo_Ziggy schreef op 24 juni 2004 @ 17:51:
Houd er ook rekening mee dat er verschillende soorten dyslexie zijn. Je hebt mensen die gewoon niet foutloos kunnen typen maar ook mensen die heel anders denken. Voorbeeld:
Iemand ziet een eik, dan is dat automatisch een boom.
Ik wil er best rekening mee houden, maar zoals gezegd kán de TS wel duidelijk typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-LA- schreef op 24 juni 2004 @ 17:33:
Het punt is meer dat hij gelijk de grond in wordt geboord en dat er nog van die dappere GoTters tussen zitten die z'n site nog vervuilen ook......

Die post had netter gekunt, foutvrij mischien niet. Maar om dan lekker met z'n alle op hem te gaan flamen.... :/
Inderdaad :)

Het flamen op zijn site is enorm lame, ben ook blij dat curry684 dat streng aanpakt :)

Die post had netter gekund. Ik vond ook best dat je hem erop kan wijzen, maar je hoeft hem niet gelijk de grond in te boren. Maar ik moet toegeven dat ik denk, dat als hij iets langer aan die post had besteed, dat het wel wat leesbaarder zal zijn.

Dat betekend niet dat je gelijk hem kapot kan gaan flamen :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb er best begrip voor dat die jongen dyslexie heeft (al was nog niet duidelijk dat hij aan dyslexie lijdt toen ik mijn reactie in zijn 'surftopic' postte). We kunnen daarom niet van hem eisen dat hij foutloos schrijft. Dyslexie is echter geen vrijbrief om een totaal onverzorgde post te doen. Zelfs iemand met een ernstige vorm van dyslexie kan netter schrijven dan de 'ijgen surfer'-post. Daarom even een benadering van de andere kant. Iemand die wil dat we zijn dyslexie respecteren, dient zelf te respecteren dat een dergelijke post not done is, dyslexie of niet. Als je zo'n afgrijselijke tekst durf te posten, vind ik dat een regelrechte belediging van de lezers. Als je van jezelf weet dat je zo slecht Nederlands schrijft, dien je daar rekening mee te houden. Even een snelle spellingcontrole in Word is dan wel het minste wat je kan doen.

Nogmaals: ik begrijp dat mensen met dyslexie veel fouten maken en daar heb ik wel begrip voor. Het mag alleen geen vrijbrief te zijn om je daarom totaal niet te bekommeren om wat je schrijft.

[ Voor 2% gewijzigd door Tomatoman op 24-06-2004 18:41 . Reden: Kromme zinnen dien je te verbeteren :) ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomatoman schreef op 24 juni 2004 @ 18:00:
Ik heb er best begrip voor dat die jongen dyslexie heeft (al was nog niet duidelijk dat hij aan dyslexie lijdt toen ik mijn reactie in zijn 'surftopic' postte). We kunnen daarom niet van hem eisen dat hij foutloos schrijft. Dyslexie is echter geen vrijbrief om een totaal onverzorgde post te doen. Zelfs iemand met een ernstige vorm van dyslexie kan netter schrijven 'ijgen surfer'-post. Daarom even een benadering van de andere kant. Iemand die wil dat we zijn dyslexie respecteren, dient zelf te respecteren dat een dergelijke post not done is, dyslexie of niet. Als je zo'n afgrijselijke tekst durf te posten, vind ik dat een regelrechte belediging van de lezers. Als je van jezelf weet dat je zo slecht Nederlands schrijft, dien je daar rekening mee te houden. Even een snelle spellingcontrole in Word is dan wel het minste wat je kan doen.

Nogmaals: ik begrijp dat mensen met dyslexie veel fouten maken en daar heb ik wel begrip voor. Het mag alleen geen vrijbrief te zijn om je daarom totaal niet te bekommeren om wat je schrijft.
Dat bedoel ik dus eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar spelfouten doe ik niet moeilijk over en moet je ook gewoon niet over zeuren (behalve als ze in een rant over de verloedering van de nederlandse taal of cultuur staan :P ) maar op het moment dat in een post teveel zinnen staan die niet eenduidig meer zijn, waarin leestekens missen of die grammaticaal absoluut niet correct zijn, zal ik er geen reactie op geven. En een topicstart krijgt dan gewoon een slotje.

Met dyslectie heeft het dan al weinig meer te maken. Correct en duidelijk formuleren is een kwestie van aandacht besteden aan je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik erger mij meer aan reacties als ralpje in "ijgen surfer" . Verschrikkelijk overbodig en zelfs niet gewenst als je het aan mij zou vragen. Die jongen heeft last van Dyslexie en dat kan voorkomen. Ik heb er zelf ook last van gehad (zoiets raak je officieel nooit kwijt), maar ik heb door middel van Nederlandse bijles mijn NL een beetje op kunnen halen. Hij misschien niet en dat hij daar zo op wordt aangesproken vind ik persoonlijk wel een boos mailtje/PM waard.

De grapjas die een spelfout uit mijn post gaat halen krijgt een rotte vis naar zijn/haar hoofd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
We Are Borg schreef op 24 juni 2004 @ 18:30:
De grapjas die een spelfout uit mijn post gaat halen krijgt een rotte vis naar zijn/haar hoofd :P
Wees gerust, dit is LA, de eerste die dat flikt krijgt ook nog iets anders naar z'n mail geslingerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

tomatoman schreef op 24 juni 2004 @ 18:00:
Precies. Ik ben zelf ook nogal dyslectisch en je zal vast ook menig taalfout in mijn posthistorie kunnen vinden maar veel ervan kan ik toch wel er uit halen door nog een, eventueel meerdere malen mijn post te lezen.

Blijft wel zo dat een dyslectisch persoon vaak fouten maakt omdat hij er over heen leest, een vriendin van me, 22 jaar oud, is echt erg daarin. Schrijft gewoon 'sgool' op en zelfs als je aangeeft dat in dat woord een fout zit ziet ze het vaak nog niet. En dat na weet ik veel hoe veel trainingen. Dat is dat wel een uitzonderlijk erg geval.

Maar wat controle kan absoluut geen kwaad, met of zonder hulpmiddelen.
Ik erger me zelf ook aan mensen die dan meteen roepen dat ze dyslectisch zijn (niet alleen hier op GoT maar ook IRL), probeer je zelf te redden zonder dat je je achter een handicap gaat verschuilen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Een bepaald niveau van kleine foutjes is volkomen natuurlijk (niemand is perfect) en verwacht ik eigenlijk ook bij iedereen. Het verschil in fouten die gemaakt worden door echte dyslectici en luilakken is vrij duidelijk (als je er een beetje training in hebt). Een typisch en tikje extreem voorbeeld wordt gevormd door hoofdletters en interpunctie, in beide gevallen vooral het ontbreken daarvan. Dit is een fout die over het algemeen niet of zeer weinig door dyslectici gemaakt wordt en wat dus wel aan dyslexie wordt geweten. Wat mij wel opvalt, is dat degenen die hier (op GoT) het hardste roepen dat ze dyslectisch zijn, net degenen zijn met de meeste fouten die duidelijk het gevolg zijn van luiheid. Het ergste vind ik nog dat deze personen het op die manier voor de echte dyslectici verpesten.

[ Voor 9% gewijzigd door Freee!! op 24-06-2004 19:00 . Reden: Aanvulling halverwege ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

GOT is een magisch verschijnsel

Het percentage GOTTERS dat claimt dyslectie te hebben lijkt aanzienlijk hoger te liggen dan het gemiddelde in Nederland.
Tevens, zoals Mr. Liu al aangaf, komen op GOT kenmerken voor van dyslectie welke in de normale wereld niet bekend zijn.

conclusies:
Er lopen veel te veel malloten rond hier die te lui zijn om een fatsoenlijk post te maken, en dan maar dyslectie claimen.
Dit gaat uiteraard zwaar ten nadele van de personen die daadwerkelijk dyslecties zijn.
En dat is jammer.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mr. Liu schreef op 24 juni 2004 @ 18:59:
. Het verschil in fouten die gemaakt worden door echte dyslectici en luilakken is vrij duidelijk (als je er een beetje training in hebt). Een typisch en tikje extreem voorbeeld wordt gevormd door hoofdletters en interpunctie, in beide gevallen vooral het ontbreken daarvan. Dit is een fout die over het algemeen niet of zeer weinig door dyslectici gemaakt wordt en wat dus wel aan dyslexie wordt geweten. Wat mij wel opvalt, is dat degenen die hier (op GoT) het hardste roepen dat ze dyslectisch zijn, net degenen zijn met de meeste fouten die duidelijk het gevolg zijn van luiheid. Het ergste vind ik nog dat deze personen het op die manier voor de echte dyslectici verpesten.
^^^ Hier kan ik me wel in vinden, en wat mij betreft was genoemd topic typisch een voorbeeld van iemand die dyslexie heeft. Surfer is fonetisch geschreven, typerend voor iemand die niet de klank van een woord om kan zetten in geschreven taal.

Mensen die mensen als mensuh schrijven, of in het geheel geen interpunctie gebruiken kunnen wat mij betreft een waarschuwing krijgen. Ik denk wel dat je bij twijfel gevallen voorzichtig moet zijn en het eventueel waarschuwen van de persoon maar aan een rood persoon moet overlaten.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Iedere zoveel tijd duikt er wel weer een topic over dyslexie op in LA. Dit is wel een aardig voorbeeld. Maar wat nou precies de goede manier is om er mee om te gaan is iets waarover men het nooit eens wordt.

Persoonlijk vind ik dat het van twee kanten moet komen. Dat iemand fouten maakt omdat hij dyslectisch is kan je hem niet aanrekenen. Aan de andere kant, als je weet dat je dyslectisch bent, dien je wel meer aandacht aan je posts te besteden. Draai hem door een spellingchecker, lees hem nog eens zorgvuldig na. Niet zondermeer op "verstuur" drukken en zeggen "ik kan niets doen aan die fouten, want ik ben dyslectisch."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ken zelf een aantal mensen die dyslectisch zijn, maar die tikken over het algemeen foutlozer dan de meeste mensen die ik tegenkom op internet. Ze doen er dan wel een stuk langer over, maar doen er wel de moeite voor om het bericht zo correct en goed mogelijk over te laten komen. Juist omdat ze er bewust van zijn dat ze dat zijn!

Wat die user heeft gepost, wat indirect dit topic heeft veroorzaakt, zou best dyslectie kunnen zijn, alleen dan is de user gewoonweg te lui om een correct leesbaar bericht te proberen te maken. Deze user verschuilt zich er veel te veel achter, en wekt bij mij de indruk alleen maar snel het bericht getikt te hebben en op versturen gedrukt te hebben zonder te controleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Fludizz op 24-06-2004 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

P_de_B schreef op 24 juni 2004 @ 19:07:
[...]
Mensen die mensen als mensuh schrijven, of in het geheel geen interpunctie gebruiken kunnen wat mij betreft een waarschuwing krijgen. Ik denk wel dat je bij twijfel gevallen voorzichtig moet zijn en het eventueel waarschuwen van de persoon maar aan een rood persoon moet overlaten.
Ik denk eigenlijk dat we dat maar gewoon volledig aan de mensen in het rood over moeten laten middels Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif. Zo'n waarschuwing is namelijk vrijwel altijd off-topic plus dat daar allerlei flamewars uit kunnen volgen. Helaas ben ik daar ook wel eens in verzeild geraakt (en sindsdien heb ik beter geleerd).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-09 15:37

Stoffel

Engineering the impossible

Zoals ik ook al in het HK topic postte, ik vraag me af hoe oud die TS is? Als hij 11 jaar oud èn dyslectisch is kan ik me wel enigzins voorstellen dat er zoiets uit voort komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:48

Dentheman

Zie signature

_-SToFFeL-_ schreef op 24 juni 2004 @ 19:14:
Zoals ik ook al in het HK topic postte, ik vraag me af hoe oud die TS is? Als hij 11 jaar oud èn dyslectisch is kan ik me wel enigzins voorstellen dat er zoiets uit voort komt :)
Ik denk niet dat hij elf is, als je zijn site bekijkt geeft hij grote geldbedragen aan vuurwerk uit 8) .
offtopic:
Ik mag niet meer dan €30 per oud-en-nieuw de lucht in schieten

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja.. Ik reageer daar gewoon niet op :Y Ik lees er namelijk zelf stug overheen omdat ik zelf ook een beetje zo ben.. Maar ben absoluut niet dislexties en zal dat dus ook niet als excuus ergens gaan gebruiken! Maar dit soort topics zijn dus voor mij altijd een beetje raar omdat ik zelf nooit zie wat die ander dan fout heeft gedaan :/ Het staat er toch gewoon goed :? Pas na 6 keer lezen zie ik dan wat er fout is/was :P

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik wou toch ook ff reageren hierop.

Ik ben zelf niet echt Dyslexties ( klopt dat? )...nou ja...

Er blijft een soort onbegrip onder mensen heersen bij mensen die Dyslexties zijn, of een soortgelijk probleem hebben.
Zo van "dat is toch lagere school werk! "
Nou helaas, voor velen niet...

Ik kan zelf bijvoorbeeld erg slecht Nederlands schrijven, mijn spelling is echt meer dan verschrikkelijk. Ik probeer hier erg op te letten, maar maak nog steeds grove fouten. Inderdaad gebeurd het regelmatig op GoT dat je hierop gecorigeerd word, enerzijds fijn, anderzijds erg iritant want ik weet dat ik die fouten maak, hoe zeer ik ook mijn best doe.

Laat me iets in het Engels schrijven, en dit gebeurt foutloos. Raar maar waar. Mijn Engels is echt 100% better als mijn Nederlands.

Heb ik nooit opgelet op school? Tuurlijk wel, ben ik Dislexties... denk het niet. Kan alleen veel woorden niet corect schrijven in het NL. Vooral met die nieuwe spelling.

Mijn laatste NL les is 15 jaar geleden, en ben toen met moeite geslaagd. ( ze wouden me weghebben ;) )

Ik denk dat er tegenwoordig veel fouten worden gemaakt door te snel schrijven, en vooral tegenwoordig, doordat veel leerlingen/studenten juist met bijv. de laptop werken met taalcorrectie niks leren van die fouten.

Het heeft denk ik ook veel te maken met aanleg/interesse van die persoon ( zonder Dyslexie! ).
Nederlands intereseert me echt helemaal niet, Engels daarintegen wel.

Er is maar 1 ding wat ik echt niet kan en dat is rekenen. ik ben cijferblind,
als je zegt tegen mensen dat je Dyslexties bent begrijpen de meeste dat wel, maar zeg dat je niet kunt rekenen, een telefoon nr kunt onthouden, of bij iets aftekenen een kladblok en rekenmachine nodig hebt omdat het anders echt niet lukt, en je word vaak erg raar aangekeken.

Kan ik andere dingen wel goed? Ja Engels, Natuur/scheikunde en met de handjes werken.

Ik denk dat dit voor veel mensen met Dyslexie ook geld, slecht in 1 ding, maar bovengemiddeld goed in een ander. Dit is mischien niet echt een feit, maar ervaar het vaak wel zo bij andere mensen.

Dus geef een GoT'er ( of wie dan ook! ) het voordeel van de twijfel bij een schrijven, als je elkaar begrijpt is het toch goed, hoe je een vraag of antwoord ook formuleerd.

Zo, ik weet niet of iemand hier iets mee kan, maar moest het gewoon ff kwijt.

edit:
Zie mijn sig maar! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Shaggy op 24-06-2004 19:32 ]

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Leuk is dat. Moeten we ons met zijn allen een oordeel gaan vormen over de mate van dislectie van een TS voordat er een besluit valt of iemand afgebrand mag worden of niet. Wat doet dat er in vredesnaam toe. De topicstart was ver onder de maat en dan mag er een slotje op. Persoonlijke aanvallen mogen niet. Simpel toch?
Dislectie is geen vrijbrief om onleesbaar proza te produceren en krom taalgebruik is geen reden om iemand af te zeiken.
offtopic:
Misschien een kleine toelichting: ik was gezegend met een stotter waar inmiddels een hele generatie logopedisten een goed belegde boterham aan heeft overgehouden. Mensen die menen daar leuk over te kunnen doen komen van een koude kermis thuis en ik zal vaker een briefje tikken waar anderen snel een telefoontje plegen. Geloof me, door mij gebeld worden was een bezoeking.

edit:

oops, sneller tikken. Was een reactie op enkele reacties hoger op in de lijn

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 24-06-2004 19:36 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De crew kan best iemand verzoeken om, als die persoon echt veel fouten maakt, eerst een spellingscontrole te laten uitvoeren, in het bijzonder bij de wat langere posts of startposts. Dat is niet lullig, dat is gewoon terecht, als het nodig is.

Als iemand er niet op aangesproken wil worden zal ervoor moeten zorgen dat een post enigszins fatsoenlijk leesbaar is.

Vervelend? Ja het zal best een beetje vervelend zijn voor iemand met dyslexie. Maar dat is imho beter dan dat het vervelend is voor iedereen die het moet lezen. Mensen gaan pas reageren als iets echt heel erg fout is, of als het aantal kleine foutjes de irritatiedrempel overschrijdt.

Het klinkt misschien grof, maar het leest echt niet gemakkelijker als ik weet dat iemand dyslexie heeft. Het enige verschil is dat ik dan geen behoefte heb om er iets over te zeggen. Als iedereen dat nou zou hebben zou dat erg schelen, zeker als personen met dyslexie een spellingscontrole uitvoeren voordat ze een post van enige omvang doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij betreft excuses voor de off-topic posts in dat topic, heb hier ook al een PM voor te pakken, had niet gehoeven. Ik blijf wel overigens bij mijn mening, maar het had niet in een tech-forum gehoeven. Wil er wel even bij vermelden dat ik op zoek was naar het Apache/PHP/SQL-topic van vandaag voor 'm, maar toen zat er al een slotje op.

Daarnaast is z'n guestbook onder spammen wel weer erg lame hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Laatst online: 23:16
Ach, ik vind een schrijf foutje niet erg.
Maar waar ik me het meest aan stoor, is hoe snel er op gewezen wordt door verschillende mensen.

Binnen nog geen uur zijn er al ruim 10 verschillende mensen geweest die zwaar off topic gaan.
En alleen maar gaan blaten over TAALFOUTEN.

Hier kan ik me groen en geel aan ergeren
Zelf ook al hoe ze het doen.
Respect voor de medemens is er niet meer.
Want ze lopen wel te blaten dat het fout is, maar te vertellen hoe het dan wel moet dat is er niet bij.

Dus vind ik die mensen die op iemand zijn fouten let, zonder daarbij ook maar een zinnig woord los te laten over hoe hij/zij het dan wel had moeten doen.
Net zo fout bezig zijn.
Maar het schijnt erg in te zijn dat er veel mensen er alleen maar op uit zijn om andere alleen maar op hun fouten aan te spreken.
Ik vind dit een kwalijke zaak.
Want ik heb het ook wel erg vaak, dat ik op mijn fouten gewezen wordt.
Dit vind ik niet erg.
Want daar leer je van, maar als ik dan lees op welke manier ze het doen.
En dan ook nog eens kijk naar zijn / haar leeftijd.
Dan krijg ik al het vader gevoel, want de meeste mensen die andere op hun fouten wijst,
Die hadden bijna mijn eigen kinderen kunnen wezen.
Dit zo wel door mede forums gebruiker en zo wel van moderators.
Dus als je iemand op zijn fouten wijst, doe het dan wel goed.
En leg ook de fout uit die zij / hij gemaakt.
En let vooral op je eigen taal gebruik, voordat je iemand zijn huid vol scheld.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Kijk het is vooral de manier waarop :)

Ik zie dat jij je heel erg veel moeite hebt gedaan om correcte interpunctie in je post te verwerken. Dat het dan eigenlijk niet klopt is niet erg, je hebt je best gedaan.

De persoon in dat topic had duidelijk zijn best niet gedaan. Je zwakke punten kennen is één ding, er gewoon aan toegeven en zonder ook maar te proberen je best te doen doorgaan is wat mij betreft niet acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Laatst online: 23:16
_-SToFFeL-_ schreef op 24 juni 2004 @ 20:09:
[...]

Kijk het is vooral de manier waarop :)

Ik zie dat jij je heel erg veel moeite hebt gedaan om correcte interpunctie in je post te verwerken. Dat het dan eigenlijk niet klopt is niet erg, je hebt je best gedaan.

De persoon in dat topic had duidelijk zijn best niet gedaan. Je zwakke punten kennen is één ding, er gewoon aan toegeven en zonder ook maar te proberen je best te doen doorgaan is wat mij betreft niet acceptabel.
Nee dat is wel zo.
Mij hoor je niet zeggen dat ik geen fouten maak.
Maar zelf zal je mij niet tegen andere horen klagen dat ze fouten maken.
Want als ik ergens last mee heb, dan lees ik het gewoon niet.
En dan krijgt die persoon misschien geen antwoord op zijn vragen.
En ga hij/zij uiteinderlijk toch wel proberen om het goed tedoen.

Dus van deze kant kan je het ook bekijken.
Maar ik heb makkelijk praten,
Ik ben iemand die niet goed is in geschreven taal, maar wel goed kan praten.

Zo heeft elke mens zijn goede en mindere goede kanten :)

[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 24-06-2004 20:20 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

_-SToFFeL-_ schreef op 24 juni 2004 @ 20:09:
[...]

Je zwakke punten kennen is één ding, er gewoon aan toegeven en zonder ook maar te proberen je best te doen doorgaan is wat mij betreft niet acceptabel.
Dus jij beweerd, dat mensen die Dyslexties zijn ( of iets dergelijks ), dit weten en aangeven, en daardoor grove fouten maken, automatisch zwak zijn omdat ze er in jouw ogen niks aan doen?

Sorry dit slaat echt nergens op.

Ik heb redelijk gestudeerd, ben erg goed in een aantal dingen, maar weet van mezelf ook dat ik mindere dingen heb.

Heb ik moeite gedaan om deze zwakheden te verbeteren...Zeker wel. ik lees veel, schrijf veel ( in bijv. GoT ) alleen maar om mezelf te trainen geen fouten meer te maken.

Op het moment dat je erkent een probleem te hebben ben je voor de helft klaar. dan kun je eraan gaan werken, of dit lukt of resultaat heeft is ten tweede!

Al pak ik alle rekenboeken van de wereld erbij, voor mijn part waarmee je een baby leert rekenen, dan nog kom ik daar niet uit!

Somige mensen kunnen gewoon somige dingen niet! punt.
Maar omdat dit buiten de "normale" standaart valt ben je een buitenbeentje c.q. nietsnut, want je doet er niks aan...

Dit is echt praten over dingen waar je geen verstand van hebt, en zo dus meehelpen aan de vooroordelen/veroordelingen jegens deze mensen...

Als ik tegen iemand zeg maak voor mij eens een prothese, hoeveel kunnen het dan? ook naar jaren van schooling? velen kunnen het, maar diegene die het niet kunnen, zullen het ook nooit kunnen, simple as that..

Ik denk dat er teveel de gedachte uitgaat, dat iedereen hier bijv. op GoT een wizz-kid is, jarenlang heeft gestudeerd en dus ook wel fatsoenlijk NL kan typen...
Hellaas zijn deze dingen niet altijd verenigbaar.

Als je niet als prof kunt tenissen, is dat ok... want niet iedereen kan dat hé..
Maar iedereen kan toch Nederlands...
Beetje kort door de bocht, vinden jullie ook niet?

P.s. Geen Flame bedoeld, maar kan erg kwaad worden over dit soort onbegrip/misverstanden en vooroordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blackhole schreef op 24 juni 2004 @ 20:18:
[...]

Nee dat is wel zo.
Mij hoor je niet zeggen dat ik geen fouten maak.
Maar zelf zal je mij niet tegen andere horen klagen dat ze fouten maken.
Want als ik ergens last mee heb, dan lees ik het gewoon niet.
En dan krijgt die persoon misschien geen antwoord op zijn vragen.
En ga hij/zij uiteinderlijk toch wel proberen om het goed tedoen.

Dus van deze kant kan je het ook bekijken.
Maar ik heb makkelijk praten,
Ik ben iemand die niet goed is in geschreven taal, maar wel goed kan praten.

Zo heeft elke mens zijn goede en mindere goede kanten :)
Laat ik in elk geval zeggen dat je niet zoveel spellingsfouten maakt maar wel enkele stijlfouten. Zo is je gevoel voor interpunctie ver te zoeken. Je typt berichten zeg maar "in telegramstijl":

Hallo.
Ik ben MrRudi.
En ik ben een zeikerd.
Op taalgebied.

Terwijl dit veel lekkerder leest:

Hallo, Ik ben MrRudi. Ik ben een zeikerd op taalgebied.

Nu wilde ik hierbij ook meteen even opmerken dat ik dit nu niet aan het typen ben om je te verbeteren, maar om in te haken op het "het gaat erom hoe je het zegt" principe. Helaas is het namelijk zo dat zelfs als je een beleefd berichtje typt waarin je iemand op zijn fouten wijst, en daar zoals ik hierboven doe, een goede uitleg bijzet, je nog als zeikerd wordt gezien. Zelfs als je alleen maar aangeeft dat 'hun' toch echt een bezit aanduidt en geen groep mensen (zij, hen).

[edit]
@Shaggy: ik relateer de weinige keren dat ik verbeteringen post dat nooit aan opleidingsniveau of intelligentie. Ik ga ook nooit uitgebreide verbeteringen zitten posten. Ik wil alleen graag wijzen op simpele regeltjes, kleine dingen die je wel kunnen helpen. Zoals mijn eerder gegeven "hun, hen, zij" voorbeeld, of "enige" en "enigste". Ik heb zelf helemaal niet gestudeerd (MAVO diploma that's it) dus daar heeft het - wat mij betreft - niks mee te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

johnnyv.nl schreef op 24 juni 2004 @ 18:32:
[...]

Wees gerust, dit is LA, de eerste die dat flikt krijgt ook nog iets anders naar z'n mail geslingerd...
Mwah, ik geloof dat er afgelopen 12 maanden 2 OW's zijn gegeven in LA, dus maak je daar maar niet zo snel zorgen over :) Een feedback-forum streng modereren is nu eenmaal niet echt een toonbeeld van open inspraak-gerichte cultuur, ergo we proberen de teugels hier zo los mogelijk te laten.

Maar on-topic zag ik de vraag langskomen of iedere vorm van terechtwijzen aan rood volk overgelaten moet worden: nee dat gebeurt nu niet en nee dat hoeft niet. Maar zoals altijd: houdt het netjes en binnen de marges. Als er iemand een belabberde openingspost maakt, reageer dan inhoudelijk en maak desnoods een vriendelijke opmerking erbij over de presentatie. Het is iedereen's goed recht om de kwaliteit van dit forum te vereisen, maar houdt het gewoon vriendelijk en reageer er ook ontopic bij: als het onvriendelijk moet worden zijn wij daar altijd wel toe bereid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het percentage GOTTERS dat claimt dyslectie te hebben lijkt aanzienlijk hoger te liggen dan het gemiddelde in Nederland.
Het zou me niets verbazen als het nog waar is ook. GOT is nu niet bepaald een dwarsdoorsnede van de nederlandse bevolking
Je zwakke punten kennen is één ding, er gewoon aan toegeven en zonder ook maar te proberen je best te doen doorgaan is wat mij betreft niet acceptabel.
Wat ik bedoel: hoezo niet acceptabel? Moeten er dan sancties volgen, een openbare correctie of een santa da fé? Wat boeit het wat jij en ik niet al dan niet acceptabel vinden? Waar komt die neiging om onze eigen maatlat overal langs te leggen toch vandaan?
Het enige verschil is dat ik [als ik weet dat iemand dyslectisch is] geen behoefte heb om er iets over te zeggen.
Blijft wat mij betreft toch de vraag waar in het andere geval de behoefte vandaan komt om er wèl iets over te zeggen.
Het is hier geen taalforum of een of andere klassituatie. Iedereen mag posten, mits hij/zij leesbaar nederlands produceert. En de beoordeling of dat in voldoende mate het geval is laat ik met liefde aan de crew over.
Een startpost die krom of lam is opgesteld nodigt mij ook niet uit tot een reactie en ik ben ook niet de beroerdste om spel en tikfouten op te merken. Maar een correctie moet m.i. wel een doel dienen.

[ Voor 10% gewijzigd door Lustucru op 24-06-2004 20:41 . Reden: beroerste, ja echt! ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

shaggy8675 schreef op 24 juni 2004 @ 20:25:
[...]

Dus jij beweerd, dat mensen die Dyslexties zijn ( of iets dergelijks ), dit weten en aangeven, en daardoor grove fouten maken, automatisch zwak zijn omdat ze er in jouw ogen niks aan doen?

Sorry dit slaat echt nergens op.
Gelukkig dan maar dat ik dat niet bedoel en ook zeer zeker niet zeg. Ik stel voor dat je mijn post nog eens rustig leest.

Verder druk je jezelf nu in een slachtofferrol terwijl dat nergens voor nodig is, ik ga dus ook voor de rest niet inhoudelijk in op je post. Die barst namelijk van de aannames en beschuldigingen die niet terecht en nergens op gebaseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

_-SToFFeL-_ schreef op 24 juni 2004 @ 20:37:
[...]

Gelukkig dan maar dat ik dat niet bedoel en ook zeer zeker niet zeg. Ik stel voor dat je mijn post nog eens rustig leest.

Verder druk je jezelf nu in een slachtofferrol terwijl dat nergens voor nodig is, ik ga dus ook voor de rest niet inhoudelijk in op je post. Die barst namelijk van de aannames en beschuldigingen die niet terecht en nergens op gebaseerd zijn.
Hehe, leuk zo hé ;)
Komt ie weer: Geen flame bedoeld hoor, niks persoonlijks hoor .

Zoals ik jouw post lees, interpreteer ik jouw schrijven als hetgeen waarop ik gereageerd heb.

Die slachtofferrol zoals je het noemt, is wat zwaar uitgerdrukt, maar is wel iets wat vele mede GoT'er hier en daarbuiten dagelijks meemaken.

Dit zijn geen aannames etc. zonder fundering. Waarom denk je dat ik in mijn sig schrijf dat ik geen NL kan typen? niet voor niks.

Juist door de ervaring met andere mensen op het forum heb ik dit erbij geplaatst.

Kijk vanuit jouw standpunt snap ik je reactie heel goed, maar kan dit soms ook komen omdat jezelf geen soortgelijk probleem hebt, en daardoor maar 1 kant van het geheel kent?

Maar ja, hoe je het ook went of keert.
Respecteer elkaar, niet iedereen heeft Nederlands gestudeert en Cum Laude geslaagd.
Geef elkaar de ruimte, en loop niet om kleine dingen te zeiken die je zelf beter/anders kan.... dat doet de regering wel voor ons..hehe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

In [SG] is inmiddels ook al opgemerkt op wat voor school de TS zit. Waarschijnlijk vol goede bedoelingen, maar dan pleit ik toch voor een 'veil of ignorance' (Rawls) tav elkaar. Houd er rekening mee dat iemand op een of andere wijze beperkt kan zijn, maar houd er ook rekening mee dat iemand gewoon te lam kan zijn. En stel je reactie op beide mogelijkheden af, ongeacht welke van de twee nu de werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Laatst online: 10-09 12:29
Wat ik niet snap, is het volgende. In SeM staat een sticky:
Een topic report maak je aan door op het -icon te klikken bovenin het topic. Je kunt dan een korte melding ingeven die de moderators vervolgens zien in hun topiclijst en bij het topic zelf. Epistels erin typen is meestal niet noodzakelijk: als je "Tja :/" typt snappen we ook wel wat je wil zeggen

Verder, als je een topic report hebt gemaakt: meldt het dan niet in het topic! Dat is sfeerverpestend, flame-uitnodigend, en dient geen enkel nut.
Wat is er zo moeilijk aan om je hier aan te houden. Ik geef wel meer topics aan met TR, en dan reageer ik er verder niet in. ALS ik er dan al in reageer, dan doe ik dat on-topic.
In het geval van "ijgen surfer": Geef een TR, en als je in het topic wilt reageren, doe dat dan on-topic (is dit geval over een eigen server) en leg een beetje uit wat hij vraagt.
Toevallig was in dit geval de vraag ook nog basic. Ook dit kan ook gewoon in een TR gemeld worden, en daarmee uit. Dat hoef je helemaal niet in het topic te vermelden. Als de reden terecht is zal dat namelijk ook in de sluitpost van een mod verschijnen :)

Het verbaast me dan ook dat het zo ongelooflijk moeilijk is voor mensen om zich hieraan te houden :/

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leutje
  • Niet online

Leutje

o7

Dat roy last heeft van dislectie was wel duidelijk. Dat roy ook nog eens een 'slechte' post gemaakt heeft was ook wel duidelijk. Dat weet roy na een paar postingen wel. En dan zijn er nog altijd zeurdozen die dan ook nog ff moeten laten weten dat ze wel kunnen 'spelluh'

Dat roy dus over zijn taalgebruik aangesproken werd leek me wel logisch. Dat hij ook over zijn slechte manier van posten aangesproken werd kon ik ook mee inkomen. alleen de manier waarop en de hoeveelheid!
Roy zit dus op een aangepaste school achter zijn pc naar zijn gastenboekkie te kijken om zich vervolgens lam te schrikken van de laatste postingen daar.

Ik heb ondanks zijn foute posts meer respect voor roy (ik ken hem verder niet eens ;)) dan voor de mensen die hem de huid vol flamen.
En respect voor GoT (curry684) dat daar ook wat aan gedaan word(T? :P)

excuses voor mijn sig. Die had ik al een tijdje :P

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
En je hebt ook nog deze: Policy mbt replies in 'slechte' topics
Ook daar weet men zich maar slecht aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij bedoeld (denk ik) niet dat ze het niet mogen accepteren, maar als je het accepteerd, doe dan in ieder geval nog wel je best om het zo leesbaar mogelijk te maken. Wat de meeste doen is gewoon eraan "toegeven" en niet eens hun best doen om het leesbaar te maken.

Dat ben ik met Stoffel eens, als iemand zo'n text schrijft, en hij heeft niet eens moeite gedaan om het leesbaar te maken (zoals Mr. Liu al zei, interpunctie is geen dyslectie fout.) dan vind ik niet dat hij moet zeiken als mensen geen moeite daarvoor gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Waarom ik hierover begonnen ben, is het volgende. Ik zag de reacties in het bewuste topic en had zoiets van "Dit kan toch niet" Ik wou hier op reageren maar tegen de tijd dat ik mijn gevoel in woorden had uitgdrukt was het topic al gesloten.
Tot mijn verbazing werd er door de bewuste mod. helemaal niks over gezegd wat ik op zich ook al vreemd vond.

Wat in dit topic ook heel vaak gezegd wordt is dat de TS van het bewuste topic wel wat beter zijn best had mogen doen. Dit is weer zo'n oordeel, voor hetzelfde geld heeft ie 1 uur over zijn TS gedaan en heeft ie het 10X overgelezen. Je best doen is maar betrekkelijk.

Ik kan nog zo mijn best doen om iets in C## te programmeren, maar zolang ik niet voldoende kennis en/of inzicht heb zal ik altijd fouten of niet nette code afleveren.

GoTTers zijn mensen en geen computers, wij hebben gevoel en denken niet bij iedere fout of vreemde wat we tegen komen "Syntax Error" of "Illigal Function Call"

Het enige wat ik wil is Respect en Respect moet je verdienen. Misschien verdiend de TS van het bewuste topic geen Respect in sommige ogen, maar dat mag geen uitnodiging zijn tot dis-respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cobra_Lup schreef op 24 juni 2004 @ 21:57:
Waarom ik hierover begonnen ben, is het volgende. Ik zag de reacties in het bewuste topic en had zoiets van "Dit kan toch niet" Ik wou hier op reageren maar tegen de tijd dat ik mijn gevoel in woorden had uitgdrukt was het topic al gesloten.
Tot mijn verbazing werd er door de bewuste mod. helemaal niks over gezegd wat ik op zich ook al vreemd vond.

Wat in dit topic ook heel vaak gezegd wordt is dat de TS van het bewuste topic wel wat beter zijn best had mogen doen. Dit is weer zo'n oordeel, voor hetzelfde geld heeft ie 1 uur over zijn TS gedaan en heeft ie het 10X overgelezen. Je best doen is maar betrekkelijk.

Ik kan nog zo mijn best doen om iets in C## te programmeren, maar zolang ik niet voldoende kennis en/of inzicht heb zal ik altijd fouten of niet nette code afleveren.

GoTTers zijn mensen en geen computers, wij hebben gevoel en denken niet bij iedere fout of vreemde wat we tegen komen "Syntax Error" of "Illigal Function Call"

Het enige wat ik wil is Respect en Respect moet je verdienen. Misschien verdiend de TS van het bewuste topic geen Respect in sommige ogen, maar dat mag geen uitnodiging zijn tot dis-respect.
Ik heb geen dis-respect naar de TS toe, maar het is (in mijn ogen) duidelijk dat hij geen uur bezig was geweest. Want zoals al 100 keer gezegd is, interpunctie vergeten is geen dyslectie, dat is gewoon luiheid. :{

En ik denk dat de mod niets zei omdat het eigenlijk al duidelijk was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben zelf ook geen nederlandswonder.... zoals vast goed in mijn posts is terug te lezen...
Ik ben dan wel nooit dyslecties verklaard, maar in de test die ik had zat ik er niet ver naast...
De conclusie was dat ik te moeilijk denk. Ik kan mij dus wel in de positie van een dislect indenken. Ik heb er ook jaren over gedaan een beetje normale zinnen te produceren. Het is gewoon erg vervelend als mensen vallen over je taalkundigheid terwijl ieder weldenkend mens met enig nadenken er toch wel iets logisch van kan maken.

Ik vindt het iig een goed idee voor de dislectiesche tweakers onder ons om in de sig of gewoon als opmerking onder een post te zetten dat ze dislectisch zijn en iemand die dan nog deze persoon aanvalt op zijn taal is gewoon zeer laag bij de grond of misschien zelfs nog lager.

Laat ik wel zeggen dat er een verschil is tussen dyslectisch en dyslectisch... er zijn ook een boel mensen die roepen dat ze dyslectisch zijn terwijl ze dit niet zijn. Een echt dyslectisch bericht is ook wel te onderscheiden van een slecht opgesteld bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mystic Spirit schreef op 24 juni 2004 @ 23:55:

Laat ik wel zeggen dat er een verschil is tussen dyslectisch en dyslectisch... er zijn ook een boel mensen die roepen dat ze dyslectisch zijn terwijl ze dit niet zijn. Een echt dyslectisch bericht is ook wel te onderscheiden van een slecht opgesteld bericht.
Klopt, zo als ik al zei: er is een groot verschil tussen dyslectie en 'msn taal' als w8en, egt en andere tenenkrommende zaken.

Ik weet niet of het voor iedereen zo geldt, maar mijn ervaring is dat bij iets emotioneels of opgefokts (zoals pc problemen) het gehalte correct Nederlands schrikbarend afneemt in vergelijking met een 'normale' situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Mystic Spirit schreef op 24 juni 2004 @ 23:55:

Ik vindt het iig een goed idee voor de dislectiesche tweakers onder ons om in de sig of gewoon als opmerking onder een post te zetten dat ze dislectisch zijn en iemand die dan nog deze persoon aanvalt op zijn taal is gewoon zeer laag bij de grond of misschien zelfs nog lager.
Het is een idee, maar ik ben bang dat daar door teveel lamzakken misbruik van gemaakt gaat worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik verbaas me er over dat het aantal mensen die woordblind zijn de laatste decennia zo enorm is gestegen.

Komt dit doordat men beter op de leerlingen op school let?
Komt het door de invloeden van nieuwkomers uit al of niet verre buitenlanden?
Is het onderwijs slechter geworden?
Is de hudige generatie te besodemieterd om überhaupt iets te willen leren?
Heeft SMS-taal de strijd gewonnen?

Ik heb geen idee.

Sinds ik dit forum bezoek krijg ik telkens kriebels en twijfels als iemand weer eens zijn woordblindheid als excuus noemt voor het brakke taalgebruik. Helaas moeten de goeden daar onder lijden. Ik reageer niet of nauwelijks meer op topics die ik alleen met heel veel moeite kan lezen.

Soms vraag ik, redelijk vriendelijk, wat alineas te maken of punten toe te voegen omdat anders de posting nauwelijks te lezen is.
( een wat minder voorbeeld daarvan [rml][ XP] Folders/mappen in een scherm openen werkt niet meer*[/rml] )

Ik ben nog zo'n Jan met de korte achternaam die een posting tikt, controleert door bekijk bericht te kiezen en dan op verstuur bericht druk. Zie ik dan daarna toch nog iets wat me niet bevalt gaat de editknop onherroepelijk eraan.

Met andere woorden; met een beetje geduld en aandacht voor wat je neerpent is het resultaat altijd beter te krijgen..... óók voor hen die woordblind zijn. Daar ben ik van overtuigd.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 25-06-2004 01:13 . Reden: typo en stijlfout. ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Dat geloof ik ook. Daarnaast bestaan er verschillende handige hulpmiddelen waarmee zelfs de grootste dyslekt nog mee uit de voeten kan komen. Als je in MS Word bijvoorbeeld een tekst typt en deze is rood onderlijnt dan moet er toch een klein belletje gaan rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Over het onderwerp 'wel of niet meer dyslexie' had ik straks al een epistel geschreven in Stuffis Generalis:

Gunp01nt schreef op 24 juni 2004 @ 20:21:
[...]

Wat dat betreft is dyslectie (naast het feit dat er een hoop mensen zijn die hier oprecht aan lijden) een van de grote nieuwe smoesziekten aan het worden, naast ADHD ipv. 'mijn ouders kunnen niet opvoeden' (nogmaals: naast het feit dat er ook een hoop mensen zijn die oprecht aan ADHD lijden).
Geinig, ik zat het hele verhaal dat aanleiding was tot o.a. dit topic net aan m'n vriendin te vertellen en trok exact dezelfde vergelijking.

Net zoals een kind 20 jaar geleden nog een mep kreeg als ie zat te jengelen, gaat er tegenwoordig met dank aan overbezorgde maar verder veel te drukke en zachtaardige ouders veel te vaak het labeltje ADHD op, het is tenslotte fijner en praktischer om het in een hokje te hebben zitten, en dan liefst nog eentje waar je zelf als ouder geen schuld aan hebt.

Hetzelfde gebeurt nu met de MSN-generatie op spellinggebied, toen ik 10 jaar geleden bovenbouw middelbare school deed kreeg je bij Nederlandse proefwerken/examens nog doodleuk een heel punt (!!!) aftrek bij spelfouten, omdat je rond je 15e wel geacht werd foutloos Nederlands te kunnen schrijven. Grammatica is een 2e, maar de brakke spellingkennis van tegenwoordig kun je meer aan laakbaar schoolbeleid en MSN-breezahs toeschrijven dan aan dyslectici.

Vanzelfsprekend lopen er oprecht dyslectische mensen en ADHD-kiddo's rond, maar als we de wereld en de 'bewijzen' om ons heen moeten geloven zijn het er in beide gevallen 5 tot 10 keer zoveel als 20 jaar geleden. Als dat oprecht waar is zijn we over 50 jaar als mensheid uitgestorven ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
Je moet eens aan de breezer generatie vragen of ze 3 jaar geleden al wisten wat dyslexie was. Iemand gebruikt het als (grappig/niet grappig) excuus en vervolgens gaan anderen het overnemen. Bij ons op school worden er ook nog steeds fouten afgetrokken bij spellingsfouten in tentames. Het is gewoon het idee bij de jeugd dat het niets uitmaakt hoe je spelt of schrijft op internet. Slang en afkortingen zijn ook steeds stoerder geworden, en hoe beter je zinnen af kan korten hoe meer je dan man bent.

Ik heb zelf juist het tegenovergestelde gemerkt. Een vriend van mij zei laatst dat ik op internet erg volwassen overkom en dat komt gewoon door correct te spellen en goede zinnen te maken. Onvolledige zinnen en half afgekapte woorden staan ook slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Laatst online: 10-09 12:29
Leejow(saait) schreef op 25 juni 2004 @ 01:51:
Ik heb zelf juist het tegenovergestelde gemerkt. Een vriend van mij zei laatst dat ik op internet erg volwassen overkom en dat komt gewoon door correct te spellen en goede zinnen te maken. Onvolledige zinnen en half afgekapte woorden staan ook slordig.
Dat komt bekend voor :) Dat mensen zeggen dat ik zo netjes typ, terwijl ik niets anders doe dan gewoon normaal nederlands in lopende zinnen typen. In chatgesprekken gebruik ik dan wel eens veelgebruikte afkortingen zoals "iig" en "ff" en "lol", maar verder gewoon normaal typen, en bij een spelfout het verbeteren alvorens te enteren :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben 16- en typ verre van foutloos... maar imo is het meer een kwestie van te vlug typen! Je bent (en jah, ik generaliseer nu) te lui om goed te kijken wat je hebt ingehamerd op dat toetsenbord- en laat het maar zo onder het mom van dyslect zijn. Natuurlijk zijn er echt mensen die er niets aan kunnen doen, maar imo is de overgrote meerderheid een groep (vooral) jongeren die te veel te snel willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 00:31:
[...]

Het is een idee, maar ik ben bang dat daar door teveel lamzakken misbruik van gemaakt gaat worden dan.
En het leidt ook gewoon tot stigmatisering van een groep mensen, vergelijk het met de ratels van de melaatsen van weleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een aantal punten die ik graag duidelijk wil maken.

1. Je hebt mensen die tik fouten maken, doordat ze:
- minder verstand hebben (te moeilijke woorden willen gebruiken)
- te snel tikken en niet nalezen (luiheid)
- niet met de Nederlandse taal zijn opgegroeid
- weinig tot geen boeken lezen (meer aandacht voor computergames enz.)

2. En je hebt mensen die tik fouten maken doordat ze dyslectisch zijn.

Dit zijn twee aparte punten die niks met elkaar te maken hebben. Vaak wordt er gedacht dat mensen met dyslexie minder intelligent, minder opgeleid zijn en andersom (mensen die veel fouten maken hebben dyslexie), dit is zwaar fout!

Mensen met dyslexie hebben een "afwijking" onder andere dat de twee hersenhelften niet goed samen werken hierdoor kunnen veel fouten gemaakt worden. Dit heeft dus niks met luiheid en intelligentie te maken! Zo hebben zeer bekende (intelligente) mensen ook "last" van dyslexie: einstein, roosevelt, Winston Churchill.

Mijn mening:
- Dyslexie is meetbaar
- Dyslexie wordt te veel onterecht gebruikt voor iemand die veel fouten maakt
- Dyslexie wordt vaak gebruikt als excuus voor iemand die fouten maakt
-Er zijn te veel mensen die slecht tikken terwijl er geen spraken is van dyslexie
-Door veel te lezen en goed na te denken over de Nederlandse taal is het goed aan te leren om tik fouten te voorkomen, ook voor de mensen met dyslexie (duurt wel even, maar vooruitgang zal er altijd zijn).

Voor de mensen die commentaar willen geven: zelf heb ik dyslexie (in mijn leven genoeg testen gedaan die dit bewezen hebben, heb ongeveer voor 200 pagina's aan uitslagen) en ben nu hbo afgestudeerd, ga nu beginnen op de universiteit. Ik maak veel tik- en schrijffouten maar zal er alles aan doen om zo veel mogelijk te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 03:12:
Ik ben 16- en typ verre van foutloos... maar imo is het meer een kwestie van te vlug typen! Je bent (en jah, ik generaliseer nu) te lui om goed te kijken wat je hebt ingehamerd op dat toetsenbord- en laat het maar zo onder het mom van dyslect zijn. Natuurlijk zijn er echt mensen die er niets aan kunnen doen, maar imo is de overgrote meerderheid een groep (vooral) jongeren die te veel te snel willen...
Fusion, met alle respect en niet bedoeld om jou zwart te maken, maar jij geeft een heel klein beetje aan waar het probleem zit (denk ik). Jij gebruikt in jouw post 2X het woord (afkorting) imo. Als ik mij niet vergis is het een afkorting die staat voor "In My Opinion"

Normaal gesproken zou ik dit niet aankaarten, maar in een post waarin je aangeeft dat veel jongeren te snel willen had ik liever gezien dat je had gesteld : Ik ben van mening dat, ..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 04:29:
Voor de mensen die commentaar willen geven: zelf heb ik dyslexie (in mijn leven genoeg testen gedaan die dit bewezen hebben, heb ongeveer voor 200 pagina's aan uitslagen) en ben nu hbo afgestudeerd, ga nu beginnen op de universiteit. Ik maak veel tik- en schrijffouten maar zal er alles aan doen om zo veel mogelijk te verbeteren.
Maar voor de essentie van het verhaal zijn er in deze discussie enkele mensen (volgens mij zelfs een statistisch verantwoorde subgroep van de community) geweest die meldden dyslectisch te zijn, en dat in zoals jij nu ook doet grammaticaal en spellingstechnisch vrijwel perfecte of op z'n minst kwalitatief uitermate acceptabel leesbare posts. Ergo het discussiepunt, namelijk dat dyslexie geen vrijbrief is om onleesbare onbegrijpelijke posts te maken, is wat mij betreft eigenlijk wel duidelijk.

Lijkt me dus dat we aan het huidige modbeleid, namelijk dat iedereen een post/topic moet kunnen produceren dat door alle bezoekers duidelijk leesbaar is, weinig tot niets hoeven te veranderen. Voor de duidelijkheid: iedereen hier leest probleemloos door 1 spelfout per zin heen, sommigen met wat meer irritatie dan anderen. Maar meer dan dat is voor vrijwel iedereen reden tot irritatie, en daarmee genoeg reden tot ingrijpen, dyslectisch of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
curry684 schreef op 25 juni 2004 @ 09:05:
[...]

Maar meer dan dat is voor vrijwel iedereen reden tot irritatie, en daarmee genoeg reden tot ingrijpen, dyslectisch of niet.
Inderdaad. Als je niet in staat bent een rijbewijs te halen en toch maar besluit het verkeer in te gaan, en bij elke aanrijding te zeggen: "Jah sorry maar ben niet in staat om het rijbewijs te halen" en vervolgens op begrip hoopt, sjah dat werkt niet. Evenzo met posten, weet je van jezelf dat je posts bij het merendeel veel irritatie zullen opwekken, wees dan verstandig en post niet.

Voorwaarde is dus wel dat je bewust bent van je slechte manier van spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
MetHod schreef op 25 juni 2004 @ 09:20:
[...]

Inderdaad. Als je niet in staat bent een rijbewijs te halen en toch maar besluit het verkeer in te gaan, en bij elke aanrijding te zeggen: "Jah sorry maar ben niet in staat om het rijbewijs te halen" en vervolgens op begrip hoopt, sjah dat werkt niet. Evenzo met posten, weet je van jezelf dat je posts bij het merendeel veel irritatie zullen opwekken, wees dan verstandig en post niet.

Voorwaarde is dus wel dat je bewust bent van je slechte manier van spellen.
Kom nou, wat een onzin zeg. Er zijn echt gradaties in de mate van dyslectie, dus dat de ene dyslect wel een zin foutloos kan schrijven wil nog niet zeggen dat iedere dyslect dat kan.

Je zegt nu dus: iemand die dyslectisch is, en niet zeker weet of hij zijn post foutloos kan spellen, kan beter niet posten? Natuurlijk is het voor henzelf verstandig eerst hun post door de spellingscontrole te halen, maar fouten als 'surfer' ipv 'server' worden er ook dan niet uit gehaald. Dat je dan beter niet kan posten omdat sommige mensen zich er wel eens aan zouden kunnen ergeren is belachelijk.

Als je je ergert aan een post ram je toch gewoon op backspace, en ga je weer iets anders doen :?

nogmaals, ik heb ook een grote hekel aan mensen die w8ten/mensuh etc gebruiken, daar heb ik het niet over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

ralpje

Deugpopje

P_de_B, ik begrijp je standpunt. Mening van de meeste mensen hier is echter, is dat iemand die blijkbaar de moeite kan nemen om schoolwerk, teksten voor websites en dat soort zaken te laten controleren / nalezen door iemand anders dat ook kan doen bij een TS. Dat er in een reply op een topic een (al dan niet groot) aantal spelfouten zitten, zal de meeste mensen niet uitmaken, maar op het moment dat jij van mensen inzet verwacht (om jouw probleem op te lossen) dien je, in ieder geval naar mijn mening, ook zelf wat inzet te doen om het probleem op een duidelijke, leesbare manier te omschrijven.
Inderdaad, de reactie zoals in het topic waar dit allemaal uit voortvloeit waren overtrokken, ook die van mij, en ik wil dan ook graag mijn excuses aanbieden richting de TS.
Aan de andere kant blijf ik dus van mening dat wat inzet bij het maken van een topicstart geen kwaad kan, aangezien je van reagerende forum-genoten dezelfde inzet verwacht.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

GuardianAngel schreef op 25 juni 2004 @ 01:10:
Ik verbaas me er over dat het aantal mensen die woordblind zijn de laatste decennia zo enorm is gestegen.
Ik denk niet dat dat aantal zo gestegen is. Eerder dat bij die gevallen het beestje een naam krijgt. Vroeger was je gewoon slecht in taal, nu kan dat ook dyslectie zijn. In mijn familie aan moeders kant heerst dyslectie nogal onder de mannen. Op de raporten van mijn ooms staan dat ze slecht zijn in taal of dat ze niks uitvoerden voor die vakken. Bij mij weet ik in ieder geval waar door het komt en dat kan trainen in de talen makkelijker maken. Ook kan het sommige elendige situaties minder erg maken. Zo werd ik op de brugklas nogal hard aangepakt door mijn Frans leraar, hij dacht dat ik niks uitvoerde terwijl ik echt daaaagen zal te leren, samen met mijn moeder en er dan nog niks van bakte. Na dat na vele testen dyslectie blijkt te zijn kreeg ik toch wat meer waardering en geloofde hij tenminste dat ik wel wat uitvoerde.
Nu krijgen dyslectische mensen ook kleine voordelen. Zo krijg ik een half uurtje meer tijd voor een tentamen en een aantal dingen kunnen mondeling afgenomen worden (bijvoorbeeld theorie rijexamen).
Komt het door de invloeden van nieuwkomers uit al of niet verre buitenlanden?
Is het onderwijs slechter geworden?
Is de hudige generatie te besodemieterd om überhaupt iets te willen leren?
Heeft SMS-taal de strijd gewonnen?
Dit rijtje heeft niks met dyslectie te maken. Allemaal voorbeelden van slechte beheersing van de taal, wat vrij eenvoudig getraint kan worden. Als hier dyslectie aan toegekent wordt, gaat bij die toekenning iets ernstig fout.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
Er moet ook een verschil gemaakt worden tussen mensen die echt dyslexie hebben en de mensen die gewoon een fatale spelfout maken en het maar dyslexie noemen. Het is steeds bekender geworden en het is dan ook steeds makkelijker om het zo te noemen terwijl diegene gewoon lui is om een beetje normaal te kunnen spellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrppfrijlink
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik vraag me af of indereen wel begrijpt wat het preciese probleem is bij dyslexie. Ik heb zelf dyslexie en zag in het topic "ijgen surfer" eerst bijna geen fouten. Deze fouten zie ik pas als ze genoemd worden. Dus als ik dit topic had getypt had ik het echt niet eerst door een spellings control heen gehaald.

Voor de rest zeggen veel mensen "als je het overleest zie je toch wel dat dit niet goed is". Nou nee, ik kan er dagen naar kijken en zie ik nog geen fout. Dat is nou net het probleem.

Tuurlijk zijn er veel mensen die ook gewoon te lui zijn om hun best er voor te doen. Maar dan nog, moet je iemand dan zo afbranden? Deze jonge heeft het waarschijnlijk al moeilijk genoeg met zijn dyslexie en met dat soort opmerkingen wordt het ook niet beter. Zelf werdt ik op de basis school bestempeld als "Dom". Iedereen weet toch hoe je machine schrijft? Ja na 3 jaar speltherapie kan ik het wel een beetje, maar nog moet ik hier lang over denken. En ik was dus erg blij met mijn stikertje dyslexie! Eindelijk werdt erkend dat het niet kwam omdat ik niet wou, maar omdat ik niet kan.

Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik met zweet in mijn handen dit bericht typ, bang om fouten te maken. Maar om bij elk bericht dat je ergens achter laat eerst word op te starten en je bercht te checken... Nee daar wordt ik niet blij van. En even snel over lezen is er ook niet bij, aangezien ik er bijna 3 uur over heb gedaan om dit hele topic door te lezen.

Trouwens niet bedoeld op medeleiden op te wekken maar dit moest ik even kwijt.

Only the dead have seen the end of war (Plato)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 20:21

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

dhrppfrijlink schreef op 25 juni 2004 @ 12:38:
Ik vraag me af of indereen wel begrijpt wat het preciese probleem is bij dyslexie. Ik heb zelf dyslexie en zag in het topic "ijgen surfer" eerst bijna geen fouten. Deze fouten zie ik pas als ze genoemd worden. Dus als ik dit topic had getypt had ik het echt niet eerst door een spellings control heen gehaald.

Voor de rest zeggen veel mensen "als je het overleest zie je toch wel dat dit niet goed is". Nou nee, ik kan er dagen naar kijken en zie ik nog geen fout. Dat is nou net het probleem.

Tuurlijk zijn er veel mensen die ook gewoon te lui zijn om hun best er voor te doen. Maar dan nog, moet je iemand dan zo afbranden? Deze jonge heeft het waarschijnlijk al moeilijk genoeg met zijn dyslexie en met dat soort opmerkingen wordt het ook niet beter. Zelf werdt ik op de basis school bestempeld als "Dom". Iedereen weet toch hoe je machine schrijft? Ja na 3 jaar speltherapie kan ik het wel een beetje, maar nog moet ik hier lang over denken. En ik was dus erg blij met mijn stikertje dyslexie! Eindelijk werdt erkend dat het niet kwam omdat ik niet wou, maar omdat ik niet kan.

Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik met zweet in mijn handen dit bericht typ, bang om fouten te maken. Maar om bij elk bericht dat je ergens achter laat eerst word op te starten en je bercht te checken... Nee daar wordt ik niet blij van. En even snel over lezen is er ook niet bij, aangezien ik er bijna 3 uur over heb gedaan om dit hele topic door te lezen.

Trouwens niet bedoeld op medeleiden op te wekken maar dit moest ik even kwijt.
Slechts 1 foutje zo snel gevonden :> dus met jouw post is helemaal niets mis mee, dat is natuurlijk de grap in deze. Iedereen kan zien dat je je best hebt gedaan op deze post dus een paar foutjes mekkert niemand over, waarschijnlijk maak ik meer fouten in deze post.

Het is heel vervelend als men dyslectisch is, maar ik denk dat je in deze maatschappij toch wel een fatsoenlijk stukje tekst moet kunnen produceren. Zeker omdat al gezegd is dat men niet dom is met deze handicap, maar bijv. een baan op HBO / universitair niveau vraagt toch echt van mensen dat ze op papier een beetje fatsoenlijk kunnen communiceren. Denk aan rapporten, verslagen en documentatie van projecten en dan vooral naar klanten toe.

Correcte spelling en gramatica brengt nuance in een taal, het zorgt er voor dat er precies beschreven kan worden wat je bedoeld zonder enorme context. Daarom vinden veel mensen die spelling ook zo belangrijk. Op 1 van de sites over dyslexie stond een engels gedicht wat een mooi voorbeeld is van dyslexie en tegelijk een mooi voorbeeld is waarom correcte spelling belangrijk is. (kan het niet meer terug vinden)

Just my 2 cents

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

dhrppfrijlink schreef op 25 juni 2004 @ 12:38:
Maar dan nog, moet je iemand dan zo afbranden?
Dat absoluut niet, dat staat buiten kijf. Daar zijn ook de nodige acties voor ondernomen.
Voor de rest wil ik nog even kwijt dat ik met zweet in mijn handen dit bericht typ, bang om fouten te maken.
En toch herken ik in jouw post dyslexie zoals ik het van anderen gewend ben. Je maakt 1 ij/ei fout en vergeet hier en daar wat 'stomme klanken' (stom als in onhoorbaar), zoals 'jonge' ipv 'jongen'. Dit is een miniem aantal fouten dat de leesbaarheid van jouw post absoluut niet negatief beinvloedt, en alleen als lichtelijk storend kan worden ervaren door absolute nitpickers als ik zelf: maar ik haal zelfs dubbele spaties uit verslagen als ik ze voor iemand overlees dus ik ben niet echt representatief ;)

De essentie van het verhaal is dus: als iedereen met dyslexie zou posten op een vergelijkbare manier als jij nu is er geen probleem. Pas zodra de post of topicstart onbegrijpelijk wordt door de taalverkrachting is er voor het forum als geheel een probleem, omdat de gebruikers geirriteerd raken en vooral het probleem niet opgelost wordt. En jouw post illustreert duidelijk dat het welzeker mogelijk is begrijpelijk te typen voor een dyslect wat mij betreft.

[voetnoot]

Er is trouwens ook een duidelijk verschil tussen topicstarts en reacties. Van een topicstart (oftewel: ik vraag hulp) vind ik leesbaarheid wel degelijk dermate belangrijk dat je daarvoor even Word op mag starten en de spellingschecker eroverheen kan mikken als je bang bent voor fouten. In een reactie is het al een stuk minder belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door curry684 op 25-06-2004 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

curry684 schreef op 25 juni 2004 @ 13:01:
[...]
En toch herken ik in jouw post dyslexie zoals ik het van anderen gewend ben. Je maakt 1 ij/ei fout en vergeet hier en daar wat 'stomme klanken' (stom als in onhoorbaar), zoals 'jonge' ipv 'jongen'.
Precies de fouten die ook ook direct zag (en andere heb ik niet zo snel kunnen vinden).
Dit is een miniem aantal fouten dat de leesbaarheid van jouw post absoluut niet negatief beinvloedt, en alleen als lichtelijk storend kan worden ervaren door absolute nitpickers als ik zelf: maar ik haal zelfs dubbele spaties uit verslagen als ik ze voor iemand overlees dus ik ben niet echt representatief ;)
Hier nog zo'n nitpicker die het hier volkomen mee eens is.
De essentie van het verhaal is dus: als iedereen met dyslexie zou posten op een vergelijkbare manier als jij nu is er geen probleem. Pas zodra de post of topicstart onbegrijpelijk wordt door de taalverkrachting is er voor het forum als geheel een probleem, omdat de gebruikers geirriteerd raken en vooral het probleem niet opgelost wordt. En jouw post illustreert duidelijk dat het welzeker mogelijk is begrijpelijk te typen voor een dyslect wat mij betreft.
In één woord: AMEN
[voetnoot]

Er is trouwens ook een duidelijk verschil tussen topicstarts en reacties. Van een topicstart (oftewel: ik vraag hulp) vind ik leesbaarheid wel degelijk dermate belangrijk dat je daarvoor even Word op mag starten en de spellingschecker eroverheen kan mikken als je bang bent voor fouten. In een reactie is het al een stuk minder belangrijk.
Goed punt.

Samengevat: Weer iemand die in iets andere bewoordingen herhaalt wat ik ook al vaker gepost heb, ook in deze draad.

EDIT:
Als erkende dyslectici als dhrppfrijlink zo'n nette reply kunnen maken, dan denk ik dat er echt wel reden is om duidelijk herkenbare luilakken grondig de mantel uit te vegen. GoT wil een zeker niveau handhaven, iets waar ik een groot voorstander van ben, en dat wordt zeker bevorderd door ook het niveau van de Nederlandse taal in de gaten en op peil te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Freee!! op 25-06-2004 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus omdat 1 iemand met dyslectie een goede reply kan maken zijn dus die gene die dat niet kunnen luilakken? Er zijn meerdere soorten van dyslectie en meerdere gradaties.
Voor de niet dislecten selecteer een een stuk tekst van een dyslecties persoon en gooi dat in word en kijk eens wat voor alternatieve word bied voor de foute woorden (en dat doet die alleen als het foute woord niet bestaat bv ligt en licht zijn bijde goede woorden dus word doet er niks mee) Alternatieven voor ijgen, Hijgen, Nijgen,Rijgen,Tijgen,Vijgen,Zijgen << wijlke ?ijgen moet je kiezen ?

Een keer extra nalezen ? laat nou 1 van de mogenlijke eigeschappen van een dyslectisie zijn dat er niet echt gelezen wordt wat er staat maar wat je denkt dat er staat, het kan zijn dat je dan over spelfouten heen leest.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrppfrijlink
  • Laatst online: 16-01-2024
Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 14:50:
Als erkende dyslectici als dhrppfrijlink zo'n nette reply kunnen maken, dan denk ik dat er echt wel reden is om duidelijk herkenbare luilakken grondig de mantel uit te vegen. GoT wil een zeker niveau handhaven, iets waar ik een groot voorstander van ben, en dat wordt zeker bevordert door ook het niveau van de Nederlandse taal in de gaten en op peil te houden.
Daar bij moet wel vermeld worden dat ik met deze reply wel een half uur tot een uur zoet ben geweest :| . En dan zien jullie toch nog fouten die ik nu nog steeds niet zie.

Only the dead have seen the end of war (Plato)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
dhrppfrijlink schreef op 25 juni 2004 @ 15:45:
[...]

Daar bij moet wel vermeld worden dat ik met deze reply wel een half uur tot een uur zoet ben geweest :| . En dan zien jullie toch nog fouten die ik nu nog steeds niet zie.
Ik vind het ook dikke onzin dat iemand die daadwerkelijk dyslecties is, zo erg lang met z'n post bezig moet zijn omdat het anders wel eens niet goed kan vallen bij bepaalde mensen. Kom nou zeg.

en verder wat spook hierboven zegt.

Bij deze het aanbod, iedereen die last heeft van dyslectie mag z'n post naar mij mailen, ik zal hem z.s.m. redelijk foutloos terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

dhrppfrijlink schreef op 25 juni 2004 @ 15:45:
[...]
Troost je, de meeste mensen zien die niet. Ik vind het bewonderenswaardig dat jij de moeite neemt om zolang met zo'n reply bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 16:37:
[...]

Troost je, de meeste mensen zien die niet. Ik vind het bewonderenswaardig dat jij de moeite neemt om zolang met zo'n reply bezig te zijn.
Exact :)

Nog een kleine for-the-record erbij: er loopt een aantal mensen op GoT rond met een note 'Dyslectisch', zodat we er bij het modden rekening mee kunnen houden. Er wordt dus wel op gelet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

curry684 schreef op 25 juni 2004 @ 16:41:
[...]

Nog een kleine for-the-record erbij: er loopt een aantal mensen op GoT rond met een note 'Dyslectisch', zodat we er bij het modden rekening mee kunnen houden. Er wordt dus wel op gelet ;)
Ik had zoiets al eens eerder gehoord, maar ben blij dat dat bevestigd wordt. Tevens denk ik dat het misschien een idee is, als af en toe even gecontroleerd wordt of iemand een dergelijke aanduiding terecht in zijn sig en/of ondertitel vermeldt.

[ Voor 2% gewijzigd door Freee!! op 25-06-2004 17:03 . Reden: Typo |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
curry684 schreef op 25 juni 2004 @ 16:41:
[...]

[insert thumbs up smiley]

goede zaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Mr. Liu schreef op 25 juni 2004 @ 16:49:
[...]

Ik had zoiets al eens eerder gehoord, maar ben blij dat dat bevestigd wordt. Tevens denk ik dat het misschien een idee is, als af en toe even gecontroleerd wordt of iemand een dergelijke aanduiding terecht in zijn sig en/of ondertitel vermeldt.
waarom zou hij/zij...???

Als je dat verwacht van dyslectici, dan vind ik het ook reeël om dat van iedereen te verwachten...
varierend van ik heb een loden voet, ADHD, dylectie, S5, geen benen, geen verstand, authisme, blind, doof, pdd-nos, bordeline, oost-indisch doof, psychotischg, narcistisch, kan alleen schelden, amnesie, syndroom van down, open ruggetje, mist linkerneushaar, enz.

ja er zitten absurde dingen tussen om te laten zien dat het imho belachelijk om mensen te dwingen met iets als een jodenster rond te laten lopen

PS. ik weet dat dit waarschijnlijk mis gequote gaat worden, maar uiteindelijk gaat het erom dat een klein groepje (100 van de tig duizend?) perfecte spelling eisen en iedereen die daar niet aan kan voldoen maar een publikelijke gele kaart in hun sig zetten van sorrie ik ben min of meer gehandicapt.

Oh enne taal puristen... als je op andermans fouten wijst maak dan zelf nergens anders een taalfout want je zet jezelf imho totaal te kakken. (en vaak zijn er meer dingen goed dan je denkt :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Duur! op 25-06-2004 21:45 ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
om ff terug te komen op de vraag van het toppic..
Zelf heb ik een voorkeur als er na een reactie iets van oja tavel schrijf je als tafel komt.
10 recties met ben je dom ofzo en leer spellen of gebruik een spellingtcheck of qwasie lollige opmerkingen werken zwaar negatief.

Om dat te verduidelijken.. mensen die dyslecties zijn hebben in veel gevallen een lagereschool doorlopen waar ze niet konden spellen enzo niet konden meekomen met taal en kans op gewoon als gewoon dom en lui betiteld te zijn. Dat alles kan aardig zorgen voor angst om te schrijven/typen maar ook algemene vaal angst en een laag zelfvertrouwen.
al die nutteloze recties kunnen dus aardig kwetsent zijn en veel meer impact hebben als bedoeld/verwacht.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Duur schreef op 25 juni 2004 @ 21:43:
[...]
waarom zou hij/zij...???

Als je dat verwacht van dyslectici, dan vind ik het ook reeël om dat van iedereen te verwachten...
Er zijn een aantal gebruikers die in hun sig aangeven dyslectisch te zijn. Dat moeten ze zelf weten, zolang het op waarheid berust. Als het echter niet op waarheid berust, dient (naar mijn niet zo bescheiden mening) de crew in te grijpen. Ik zeg niet dat ze er actief naar moeten zoeken, maar als ze het toevallig zien ...
varierend van ik heb een loden voet, ADHD, dylectie, S5, geen benen, geen verstand, authisme, blind, doof, pdd-nos, bordeline, oost-indisch doof, psychotischg, narcistisch, kan alleen schelden, amnesie, syndroom van down, open ruggetje, mist linkerneushaar, enz.
Deze dingen hebben over het algemeen geen invloed op de spelling.
ja er zitten absurde dingen tussen om te laten zien dat het imho belachelijk om mensen te dwingen met iets als een jodenster rond te laten lopen
Ik wil helemaal niemand dwingen, het gaat er mij om dat er mensen zijn die het (voor zover ik kan nagaan) vrijwillig in hun sig zetten.
PS. ik weet dat dit waarschijnlijk mis gequote gaat worden, maar uiteindelijk gaat het erom dat een klein groepje (100 van de tig duizend?) perfecte spelling eisen en iedereen die daar niet aan kan voldoen maar een publikelijke gele kaart in hun sig zetten van sorrie ik ben min of meer gehandicapt.
Ik eis hier in ieder geval niets, noch die perfecte spelling (ik maak zelf teveel fouten) noch dat mensen iets daarover in hun sig zetten.
Oh enne taal puristen... als je op andermans fouten wijst maak dan zelf nergens anders een taalfout want je zet jezelf imho totaal te kakken. (en vaak zijn er meer dingen goed dan je denkt :) )
Ik wijs er alleen op in topics die daar specifiek over gaan (en dan mogen anderen mij ook zeker op mijn fouten wijzen) of als het echt de spuigaten uitloopt (en ergens hierboven om een dyslecticus te vertellen dat het wel meevalt). Ik vind het inderdaad vaak wel vermakelijk om te zien hoe die taalpuristen aan het blunderen zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:45

royhoi

-

Hallo,
Ik wil eerst even wat zeggen ik ben niet achtelijk ik ga naar een normalen school om te leeren voor auto monteur.
En op zomige momenten gaat het foutloos typen beter dan de ander keer maar ik merk er zelf niets van ik heb die tekst van mijn "ijgen surfer" een paar keer doorgelezen en geen fouten meer gevonden.Ik denk dus dat het foutloos is dus ik verwacht ook gewone normale reacties op mijn post wand ik wouw gewoon weten hoe ik mijn eigen webserver kon op zetten.
En dan lees ik in andren posts dat het gewoon luihijd is maar ik hat de post wel een paar keer door gelezen.

Voor dat je een post gaat posten van "Ze moeten maar niet posten of ze moeten het maar een paar keer doorlezen. ga dan eerst even naar de volgen de site of zoek eerst op op google op wat het prisies is http://home.hetnet.nl/~dyslexie1/

roy

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:00

UTM

royhoi schreef op 25 juni 2004 @ 23:07:
Hallo,
Ik wil eerst even wat zeggen ik ben niet achtelijk ik ga naar een normalen school om te leeren voor auto monteur.
En op zomige momenten gaat het foutloos typen beter dan de ander keer maar ik merk er zelf niets van ik heb die tekst van mijn "ijgen surfer" een paar keer doorgelezen en geen fouten meer gevonden.Ik denk dus dat het foutloos is dus ik verwacht ook gewone normale reacties op mijn post wand ik wouw gewoon weten hoe ik mijn eigen webserver kon op zetten.
En dan lees ik in andren posts dat het gewoon luihijd is maar ik hat de post wel een paar keer door gelezen.

Voor dat je een post gaat posten van "Ze moeten maar niet posten of ze moeten het maar een paar keer doorlezen. ga dan eerst even naar de volgen de site of zoek eerst op op google op wat het prisies is http://home.hetnet.nl/~dyslexie1/

roy
Klasse jonge! Laat je niet overrompellen. Ik hoop (samen met andere Gotters) dat jouwn uitleg genoeg is voor de wat minder ontwikkelde Gotter die blijkbaar dyslectie niet kent :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Hallo,
Ik kom er net achter dar meneer albert einstyne (of hoe je dat dan ook schrijft) ook erg dyslectys was dus dat zecht maar weer dat mensen met dyslektie niet dom zijn.
;)
roy

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

royhoi schreef op 25 juni 2004 @ 23:31:
Hallo,
Ik kom er net achter dar meneer albert einstyne (of hoe je dat dan ook schrijft)
Als eigennaam in ieder geval met een hoofdletter :P (Albert Einstein)
ook erg dyslectys was dus dat zecht maar weer dat mensen met dyslektie niet dom zijn.
;)
roy
Hij was niet de enige. Als je deze draad nog eens rustig door leest, kom je onder andere ook Winston Churchill tegen.

EDIT:
Ook Roosevelt wordt genoemd, maar er wordt niet aangegeven of dit Theodore of Franklin Delano betreft, ervan uitgaande dat de Amerikaanse president bedoeld wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Freee!! op 25-06-2004 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

royhoi schreef op 25 juni 2004 @ 23:31:
Hallo,
Ik kom er net achter dar meneer albert einstyne (of hoe je dat dan ook schrijft) ook erg dyslectys was dus dat zecht maar weer dat mensen met dyslektie niet dom zijn.
;)
roy
Mensen met dyslektie zijn helemaal niet dom. Hoe kom je daarbij? Ik bedoel iemand die geen dyslektie heeft, is toch ook bijvoorbaat niet slim?. Het hangt heus niet ervan of je slim bent of niet wanneer je wel/geen dyslektie hebt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Dat weet ik wel ( ik heb het zelf) maar er zijn hier nogsteets mensen die denken dat als je dyslexie heb dat je dan ook meteen dom bent.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

royhoi schreef op 25 juni 2004 @ 23:47:
Dat weet ik wel ( ik heb het zelf) maar er zijn hier nogsteets mensen die denken dat als je dyslexie heb dat je dan ook meteen dom bent.
Sorry, maar mensen die dat denken zijn imo gewoon dom. En simpel en kortzichtig :X. Net of bv dyslektie afbreuk doet aan je 'slimheid' :Z

[ Voor 9% gewijzigd door UTM op 25-06-2004 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

hallo ,
ik mag even van roy gebruik maken van dit forum.ik ben zijn moeder .
ik ben heel trots op roy dat hij ,ondanks zijn dyslectie ,gewoon spontaan dingen durft te schrijven en ik hoop dat hij na deze toestand dat ook blijf doen !

het is fijn dat zo veel mensen hun mening weergeven en er over mee praten .

het is een moeizaam proces om een dyslectie verklaring te krijgen ,zodat iedereen je probleem serieus neemt.
en laten we het niet afdoen met gemakzucht en luiheid , die tijd hebben we wel gehad.

het is wel eng .....ik ben als de dood dat ik een fout maak en heb ook veel bewondering voor die mensen, met dyslectie ,die op deze berichten reageren.

maar genoeg hier over ...gewoon een beetje tolerantie en begrip voor elkaar dat maakt het leven een stuk aangenamer.

en roy.......jij komt er wel ! ;)

anja

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

royhoi schreef op 26 juni 2004 @ 00:19:
hallo ,
ik mag even van roy gebruik maken van dit forum.ik ben zijn moeder .
ik ben heel trots op roy dat hij ,ondanks zijn dyslectie ,gewoon spontaan dingen durft te schrijven en ik hoop dat hij na deze toestand dat ook blijf doen !

het is fijn dat zo veel mensen hun mening weergeven en er over mee praten .

het is een moeizaam proces om een dyslectie verklaring te krijgen ,zodat iedreen je probleem serieus neemt.
en laten we het niet afdoen met gemakzucht en luiheid , die tijd hebben we wel gehad.

het is wel eng .....ik ben als de dood dat ik een fout maak en heb ook veel bewondering voor die mensen, met dyslectie ,die op deze berichten reageren.

maar genoeg hier over ...gewoon een beetje tolerantie en begrip voor elkaar dat maakt het leven een stuk aangenamer.

en roy.......jij komt er wel ! ;)

anja
Amen d:)b Dat bedoel ik dus positief :)

[ Voor 3% gewijzigd door UTM op 26-06-2004 00:23 ]

Pagina: 1 2 Laatste