@
Jorammeke: sfeervolle plaat, maar naar mijn smaak wel erg rood zo. Verder vind ik het jammer dat je zon een beetje last heeft van een halo. Heb je toevallig in Lightroom de Highlights heel ver teruggetrokken? Daarnaast is het natuurlijk jammer van de flares die hier niet echt mooi uitpakken. Het idee van de foto / compositie vind ik wel erg leuk.
@
PowerUp:
#1 heel erg gave zon, perfect scherp ook, zonder clipping of halo's. Het idee met die mist vind ik leuk, maar ik vind alleen nu de achtergrond wel erg grauwig. Alleen die laaghangende mist was misschien leuker geweest, maar dan had je waarschijnlijk die zon er niet zo opgekregen.
#2 naar mijn mening de minste van de vier. Ik vind dat stuk lucht in de verte vlak boven de horizon wel mooi, maar de bovenste helft van de foto vind ik niet echt bijzonder.
#3 deze lucht werkt al een heel stuk beter omdat er gewoon meer gebeurt. Ik vind alleen het silhouet van de voorgrond niet zo interessant. Dat pakt op foto #2 weer beter uit.
#4 met deze foto heb ik een beetje hetzelfde als met #2, in de bovenste helft (en dan natuurlijk vooral rechts) gebeurt er vrij weinig. Ik zie dat je deze foto al breder dan 16:9 hebt gecropped (namelijk 1.84:1), maar ik zou er zelf boven nog iets meer afhalen denk ik. De lucht in de onderste helft vind ik wel erg mooi, maar komt niet erg goed tot z'n recht door dat grote saaie grijze stuk aan de bovenkant. Het silhouet van de voorgrond vind ik hier overigens veel beter dan bij #2 en #3. Het steekt beter af en er zit wat meer afwisseling in.
Dan nu wat zonsopgangen en -ondergangen van mij:
#1 Dit is één van de eerste foto's die ik met m'n vorige camera (PowerShot A570 IS) had gemaakt op 15 november 2007. Het is op de campus van Universiteit Twente op een koude ochtend in november 2007. Ik vind hier zelf de reflectie in de vijver erg leuk.
#2 Zelfde als #1, maar dan net buiten de campus aan de noordzijde.
#3 Zelfde als #2
#4 Zelfde als #2
#5 Geschoten op het strand tussen Bloemendaal aan Zee en IJmuiden in februari 2008.
#6 Zelfde als #5. Dit is mijn favoriet van deze serie, die lucht vind ik echt heel gaaf.
#7 Zelfde als #5 en #6, alleen dan nog 25 minuten later geschoten dan #6. Deze is alleen van bovenop een duin (
Parnassia) geschoten in plaats van vanaf het strand en is ook iets meer naar het zuiden gericht.
#8 Deze foto heb ik gisteravond geschoten op
Het Hulsbeek bij Oldenzaal. Ieder jaar beginnen we daar halverwege mei met beachrugbytraining ter voorbereiding van
Ameland Beach Rugby Festival in juni. Dinsdagavond zag ik dat je daar best wel leuk licht hebt 's avonds en daarom had ik gisteravond m'n Canon 600D meegenomen om tussendoor even wat plaatjes te schieten van het rugbyen als ik wissel stond. Aan het eind heb ik toen ook een aantal foto's gemaakt van de zonsondergang.
#9 zelfde als #8
#10 zelfde als #8