marceltuit schreef op maandag 12 juli 2010 @ 07:53:
Hehehe Gaatkensplas in Barendrecht, midden in een vinexwijk dus vakantieachtig valt wel mee
Over jou foto's: mooie luchten!
Ik plaats niet zovaak foto's op GoT, maar hier dan weer 2 zonsondergangen 
Zonsondergang in Copacabana/Bolivia, uitkijkend over het Titicaca meer. In mijn herinnering had ik deze in zwart-wit geschoten, maar blijkbaar toch in kleur

Zonsondergang op Isla del Sol, deze is gemaakt met de zelfontspanner en is ingeflitst.

Allebei gemaakt met m'n Panasonic LX3, de spiegelreflex heb ik nooit meer uit de kast gehaald sinds ik deze heb
Zonsondergang in Copacabana/Bolivia, uitkijkend over het Titicaca meer. In mijn herinnering had ik deze in zwart-wit geschoten, maar blijkbaar toch in kleur

Zonsondergang op Isla del Sol, deze is gemaakt met de zelfontspanner en is ingeflitst.

Allebei gemaakt met m'n Panasonic LX3, de spiegelreflex heb ik nooit meer uit de kast gehaald sinds ik deze heb
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Wauw geweldig zeg dat meer hierboven... en wat een mooi POV.
Zelf ook weer eens een paar sunsets geschoten tijdens de vakantie.

Zelf ook weer eens een paar sunsets geschoten tijdens de vakantie.

Dit was mijn laatste zonsondergang die ik maakte:

Onscherp en te donker?

Onscherp en te donker?
[ Voor 4% gewijzigd door Wii4all op 16-07-2010 16:41 ]
Burp
Verwijderd
Die eerste foto vind ik echt briljant. Een heelijke "wegdroom plaat". Mooie diepte met een prachtige reflectie in het water van de zon. Dat bootje maakt hem helemaal compleet. Misschien als je die rotsen links onderin weg cropt of shopped krijg je helemaal het "middle of f*cking nowhere" gevoel.WVL_KsZeN schreef op maandag 12 juli 2010 @ 21:38:
Ik plaats niet zovaak foto's op GoT, maar hier dan weer 2 zonsondergangen
[afbeelding]
[afbeelding]
@Propane: De 2de spreekt mij meer aan door de kleuren, nice.
@CashMoney: De 2de spreekt mij ook weer aan, ik ga meteen dromen wat te zien is vanuit de boot.
Weer een paar pics vanuit Maastricht.
Click voor groot.

Deze vind ik echt leuk omdat het aan het onweren was en de zon ging onder, leuke combinatie.
Zoals deze dus ook.
Ik was aan het twijfelen maar ga toch voor deze;

De hele set is hier te zien.
@CashMoney: De 2de spreekt mij ook weer aan, ik ga meteen dromen wat te zien is vanuit de boot.
Weer een paar pics vanuit Maastricht.
Click voor groot.

Deze vind ik echt leuk omdat het aan het onweren was en de zon ging onder, leuke combinatie.
Zoals deze dus ook.
Ik was aan het twijfelen maar ga toch voor deze;

De hele set is hier te zien.
[ Voor 10% gewijzigd door W1ckeD op 17-07-2010 12:02 ]
Life is complicated
Verwijderd

zojuist gemaakt vanaf het balkon kon zelf de zon niet zien ondergaan totdat ik deze reflectie zag van de flat tegenover me, vond het een erg mooi weerspiegeling met gave kleuren
enige tweak is exposure terug naar 0 zetten, stond op -1/3
en iets van het perspectief eruit halen
@propane: de tweede vind ik qua kleuren erg mooi alleen die boom staat me toch in de weg
@wicked: de eerste foto vind ik erg geslaagd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2010 11:13 ]
Hele geslaagde foto, is weer eens een origineel idee van een zonsondergang fotograferen.Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 22:25:
[afbeelding]
zojuist gemaakt vanaf het balkon kon zelf de zon niet ondergaan totdat ik deze reflectie zag van de flat tegenover me, vond het een erg mooi weerspiegeling met gave kleuren
enige tweak is exposure terug naar 0 zetten, stond op -1/3
en iets van het perspectief eruit halen
@propane: de tweede vind ik qua kleuren erg mooi alleen die boom staat me toch in de weg
@wicked: de eerste foto vind ik erg geslaagd
wel zonde van die plakposter rechts, die doet een beetje afbreuk aan de foto
Verwijderd
bedankt, dat irriteerde mij ook enigzins, helaas waren het alleen deze 4 ramen die de zon reflecteerde, ik heb er wel meedere gemaakt vanuit wat verschillende hoeken, maar er scheen altijd wel iets door het raam. En 1 raam naar links had ook weer iemand een poster op het raam zitten 
komt toch weer neer op te weinig zoom. Heb nu al redelijk moeten croppen, anders had ik alleen op het middelste kunnen inzoomen... helaas.
komt toch weer neer op te weinig zoom. Heb nu al redelijk moeten croppen, anders had ik alleen op het middelste kunnen inzoomen... helaas.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2010 11:17 ]
Sensei, je links zijn private links en werken niet.
Ik let niet op, excuus.
Edit:
Dan kan ik net zo goed wat posten:
Ik let niet op, excuus.
Edit:
Dan kan ik net zo goed wat posten:
[ Voor 81% gewijzigd door Armada. op 20-07-2010 13:53 ]
Je hoedt niet perse te dubbelposten hoor, volgens mij komen er genoeg reacties.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Weer eens iets anders
[ Voor 8% gewijzigd door Gutteguttegut op 20-07-2010 14:45 . Reden: Even recht gezet.... ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Dat wel, maar dan voegt mijn post in ieder geval nog wat toe aan het topic. Anders is het ook zo zinloos.Mobyrick schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:00:
Je hoedt niet perse te dubbelposten hoor, volgens mij komen er genoeg reacties.
@guttegut: Vet! Supermooi silhouet.
[ Voor 4% gewijzigd door Armada. op 20-07-2010 14:13 ]
Hee guttegutteguttegutteguttegut, zet die horizon eens recht man, doet een beetje afbreuk aan die vette plaat
[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 20-07-2010 14:46 ]
Grrr..helemaal niet op geletMobyrick schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:32:
Hee guttegutteguttegutteguttegut, zet die horizon eens recht man, doet een beetje afbreuk aan die vette plaat

Aangepast.
Volgens mij was die rots een ander bootjeVerwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 10:52:
[...]
Die eerste foto vind ik echt briljant. Een heelijke "wegdroom plaat". Mooie diepte met een prachtige reflectie in het water van de zon. Dat bootje maakt hem helemaal compleet. Misschien als je die rotsen links onderin weg cropt of shopped krijg je helemaal het "middle of f*cking nowhere" gevoel.
Nog een leuke anekdote (of : hoe debiel is WVL_KsZeN) : Ik was die (%^&-hoge) berg (op ^&^*&^-4000 meter hoogte) (in die ^&^#*-hitte) opgeklommen voor de zonsondergang en in Peru ging de zon rond 19:00 onder. Ik had het dus zo uitgekiend dat ik 18:45 bovenop zou zijn. Helaas had ik even over het hoofd gezien dat Bolivia een uur voorloopt.. Ik was dus meer dan een uur te vroeg boven en kon dus een uur in de snikhete zon blijven wachten.. FFFFUUUUU!!!
[ Voor 32% gewijzigd door WVL_KsZeN op 20-07-2010 14:59 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Verwijderd
ook een sunset van 21 juli vanuit Assen, ik wou met de boom erbij een tropische uitstraling geven aan de foto waar Assen nl niet echt voor staat.

edit: gecropt
@gutteguttegut: mooi plaat, misschien was het ook wel vet als ie de zon trapte.
@richard: ik denk de onderkant wel wat donker mag.

edit: gecropt
@gutteguttegut: mooi plaat, misschien was het ook wel vet als ie de zon trapte.
@richard: ik denk de onderkant wel wat donker mag.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2010 10:55 ]
@Richard: Het is inderdaad mooier als de onderkant helemaal zwart is.
@tony: Onderkant croppen inderdaad. Ik vind dat blauwe van de lichtreclame trouwens een leuk detail in de foto, dat geeft het toch nog dat 'stadse'.
@tony: Onderkant croppen inderdaad. Ik vind dat blauwe van de lichtreclame trouwens een leuk detail in de foto, dat geeft het toch nog dat 'stadse'.
Hmm, ik ben er niet helemaal uit of ik dat prikkeldraad nou juist mooi en goed gevonden moet vinden, of storend. Verder erg mooie kleuren, dat wel.
Zit al lang mee te lezen en kijken, maar nog niet eerder zelf foto's gepost..
Reacties op de vorige foto's:
@Tsunami: Prikkeldraad vind ik wel wat hebben. Geeft het toch een apart sfeertje
@Guttegut: Super kleuren en sprong mooi gevangen. Heb je de foto toevallig ook met de sprong iets minder centraal??
@Sensei: Mooi hoe de zonnestralen door de wolken heen komen.
@ WII4all: Mooie kleueren, maar vind de voorgrond te onrustig.
Bij deze 2 van mij:
1)

2)
Reacties op de vorige foto's:
@Tsunami: Prikkeldraad vind ik wel wat hebben. Geeft het toch een apart sfeertje
@Guttegut: Super kleuren en sprong mooi gevangen. Heb je de foto toevallig ook met de sprong iets minder centraal??
@Sensei: Mooi hoe de zonnestralen door de wolken heen komen.
@ WII4all: Mooie kleueren, maar vind de voorgrond te onrustig.
Bij deze 2 van mij:
1)

2)

Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500
Nee, we hebben deze foto maar 1x gedaan, er is er dus maar 1 van welke meteen goed lukte.Ivorijn schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:23:
Zit al lang mee te lezen en kijken, maar nog niet eerder zelf foto's gepost..

Prachtige zonsondergang van de week, het zijn een aantal foto's gemerged als HDR
Iemand kritiek of opmerkingen?
[ Voor 11% gewijzigd door natasdiamon op 26-07-2010 22:46 ]
toffe lucht! Vooral die sluiers zijn tof. Voorgrond is wat minder, veels te donker en te grauw. daar moet meer uit te halen zijn bij een HDR.,
@tsunami69: Vind de plaat iets te donker, oranje kleuren en kadering wel mooi gedaan
@ivorijn: 1e vind ik echt een wereldplaat, de 2e meer 13 uit een dozijn (Deze zie ik iedere dag hier uit m'n raam in de stad...
)
@natasdiamon: Hmm... het was dat er onderstond dat het een HDR was, anders had ik het er niet uitgehaald. Ik denk dat je met standaard curves en levels veel meer uit deze plaat kunt halen, zonder dat het een HDR hoeft te zijn. Wel een mooi moment... sluierbewolking is zelden zo mooi imho.
Hieronder twee van mij. Tijdje terug naar Ierland geweest en deze twee geschoten. 1 in West-Ierland, de andere op de bootreis terug naar Frankrijk.
1.

2.

Foto's zijn klikbaar voor groter (en meer foto's van m'n reis)
@ivorijn: 1e vind ik echt een wereldplaat, de 2e meer 13 uit een dozijn (Deze zie ik iedere dag hier uit m'n raam in de stad...
@natasdiamon: Hmm... het was dat er onderstond dat het een HDR was, anders had ik het er niet uitgehaald. Ik denk dat je met standaard curves en levels veel meer uit deze plaat kunt halen, zonder dat het een HDR hoeft te zijn. Wel een mooi moment... sluierbewolking is zelden zo mooi imho.
Hieronder twee van mij. Tijdje terug naar Ierland geweest en deze twee geschoten. 1 in West-Ierland, de andere op de bootreis terug naar Frankrijk.
1.

2.

Foto's zijn klikbaar voor groter (en meer foto's van m'n reis)
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
@ RobbieB: De eerste is erg leuk, heel apart ook!
Tweede, tja iedereen die ooit op het water is geweest met een digitale camera heeft zo'n foto. Deze is dan wel heel netjes gedaan!
@ natasdiamon: Leuk gedaan, erg leuk effect!
Tweede, tja iedereen die ooit op het water is geweest met een digitale camera heeft zo'n foto. Deze is dan wel heel netjes gedaan!
@ natasdiamon: Leuk gedaan, erg leuk effect!
[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 27-07-2010 00:03 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@ Natas: Mooie wolkenpartij, maar de kleuren vind ik niet bij een zonsondergang passen. Te donker, te grauw...
@ RobbieB: Het is idd wel een standaard zonsondergang, maar vond 'm zeer aanspreken door de rust in de luchtpartij.. En bedankt voor het compliment
Wat betreft jouw foto's: de eerste is heel gaaf met die wolken, alleen vind de voorgrond iets te onrustig. De tweede is zeer goed gelukt, ondanks het volledig tegen de zon in..
@ RobbieB: Het is idd wel een standaard zonsondergang, maar vond 'm zeer aanspreken door de rust in de luchtpartij.. En bedankt voor het compliment
@Amrani: WOW!! Aparte kleuren.. Is dit rechtstreeks uit de camera of is er nog wat aan bewerkt??
@ amrani
ik vind de kleuren net wat te, het oogt nu net niet natuurlijk meer. Beetje grauw groenige tint rechts bovenin.
laats zelf een poging gewaagd, is door een raam genomen helaas. En op de 1 of andere manier wilde de camera niet focussen
dus maar manueel geprobeerd...

iemand tips om meer detail/betere focus in de wolken te krijgen?
Wil graag een beetje leren
ik vind de kleuren net wat te, het oogt nu net niet natuurlijk meer. Beetje grauw groenige tint rechts bovenin.
laats zelf een poging gewaagd, is door een raam genomen helaas. En op de 1 of andere manier wilde de camera niet focussen

iemand tips om meer detail/betere focus in de wolken te krijgen?
Wil graag een beetje leren
[ Voor 13% gewijzigd door the mod man op 29-07-2010 00:20 ]
I can't wait to shoot!
In Lightroom vind ik het Clarity schuifje goed werken voor zulke dingen.
@ the mod man: Manueel focus op de wolken is erg simpel: focus naar oneindig
.
Dan krijg je direct meer aandacht voor de wolken. Wat ook niet helpt in deze foto is dat de wolken zelf weinig spannend zijn. Zie bijvoorbeeld de foto van natasdiamon; een lucht die knalt!
@ natasdiamon: Knallen die lucht! Tof.
@ RobbieB. 1: Aardig, misschien de voorgrond weg moeten laten en alleen lucht, voorgrond voegt niet zoveel toe (dus: aan het water gaan staan)? 2: Om eerlijk te zijn: te saai. Een zon zonder kleur met water zonder kleur.
1. Nachtzeilen (had de koekoek (ding rechtsonderin) eruit moeten halen, helaas zie ik dat nu pas).

2. Wolken boven het wad

3. Vanaf de jachthaven van Schiermonnikoog

4. De jachthaven van Schiermonnikoog
Dan krijg je direct meer aandacht voor de wolken. Wat ook niet helpt in deze foto is dat de wolken zelf weinig spannend zijn. Zie bijvoorbeeld de foto van natasdiamon; een lucht die knalt!
@ natasdiamon: Knallen die lucht! Tof.
@ RobbieB. 1: Aardig, misschien de voorgrond weg moeten laten en alleen lucht, voorgrond voegt niet zoveel toe (dus: aan het water gaan staan)? 2: Om eerlijk te zijn: te saai. Een zon zonder kleur met water zonder kleur.
1. Nachtzeilen (had de koekoek (ding rechtsonderin) eruit moeten halen, helaas zie ik dat nu pas).

2. Wolken boven het wad

3. Vanaf de jachthaven van Schiermonnikoog

4. De jachthaven van Schiermonnikoog

[ Voor 21% gewijzigd door SpiceWorm op 01-08-2010 01:37 ]
@ natasdiamon, mooie sluiers, in de voorgrond had wel iets meer kleur gemogen.
@ RobbieB, mooie setje, de eerste heeft erg prettige kleuren en de 2e tegen de volle zon in of zit er nog een filter tussen?
@ M.E.Amrani, mooie plaat, ik zou de onderkant iets afgesneden hebben.
@ the mod man, kleur op zich is mooi, volgende keer niet door een raam nemen en manueel focus doen
@ SpiceWorm, de eerste in de serie vindt ik wat minder overigen zien er goed uit, mooie luchten…
@ WhiskeyPhreak, zeker cliche , maar wel goed gelukt.
Ook weer een ondergang van hier
@ RobbieB, mooie setje, de eerste heeft erg prettige kleuren en de 2e tegen de volle zon in of zit er nog een filter tussen?
@ M.E.Amrani, mooie plaat, ik zou de onderkant iets afgesneden hebben.
@ the mod man, kleur op zich is mooi, volgende keer niet door een raam nemen en manueel focus doen
@ SpiceWorm, de eerste in de serie vindt ik wat minder overigen zien er goed uit, mooie luchten…
@ WhiskeyPhreak, zeker cliche , maar wel goed gelukt.
Ook weer een ondergang van hier

@Whisky: Absoluut een leuke plaat, ondanks dat het cliche is.Klein opmerkinkje: Houdt zij nou haar haar vast? Daardoor komt het sillouet van haar hoofd er minder mooi uit.
@Tsunami: Heerlijk, mooie verhouding tussen donker, lucht en wolken.
@Tsunami: Heerlijk, mooie verhouding tussen donker, lucht en wolken.
@M.E.Amrani: Echt mooie foto, vooral die wolken rechtboven in beeld. Erg nabewerkt of was hij al bijna zo toen hij uit de camera kwam? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb op vakantie ook maar eens wat geprobeerd:

Dat is dus, zoals je vast wel hebt opgemerkt, een HDR. Misschien iets te surrealistisch?
Dat paarse rechtsboven is helaas één of andere verkleuring die ontstaan is bij het maken van de HDR. Hoe het precies komt weet ik niet.

Dat is dus, zoals je vast wel hebt opgemerkt, een HDR. Misschien iets te surrealistisch?
Dat paarse rechtsboven is helaas één of andere verkleuring die ontstaan is bij het maken van de HDR. Hoe het precies komt weet ik niet.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Iets te surrealistisch? Ik vind hem zwaar overdone. Dit soort platen doen mij totaal niets. Een beetje bewerking is leuk net zoals HDR's dit ook zijn, maar dan moet het wel binnen de perken blijven imho.Compizfox schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 19:40:
@M.E.Amrani: Echt mooie foto, vooral die wolken rechtboven in beeld. Erg nabewerkt of was hij al bijna zo toen hij uit de camera kwam? Daar ben ik wel benieuwd naar.
[afbeelding]
Ik vind persoonlijk dat wat jullie overdone noemen wel mooi. Jammer dat jullie het niet mooi vinden.
Ik heb het nu iets subtieler gedaan:

en

. Maar het feit dat je dat niet gedaan hebt maakt de foto alleen maar beter
Ik heb het nu iets subtieler gedaan:

en

Ik had verwacht dat je wel wat had 'gesjoemeld' eigenlijkM.E.Amrani schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:42:
@ Compizfox: Dank je : ). Ik heb slechts wat belichting en contrast iets verhoogd. Verder geen kleurbewerking.
Sterker nog, dit is bij lange na geen HDR, maar een tonemap. De termen worden verkeerd gebruikt, maar ik denk niet dat het ooit uit de wereld komt.
HDR staat voor High Dynamic Range, en dat is nu precies wat deze foto niet heeft. Verder ben ik geen fan van tonemappen, dus ik onthou me van commentaar
HDR staat voor High Dynamic Range, en dat is nu precies wat deze foto niet heeft. Verder ben ik geen fan van tonemappen, dus ik onthou me van commentaar
[ Voor 34% gewijzigd door Moby op 12-08-2010 21:47 ]
@Compizfox: het is ook absoluut niet mijn type bewerking. Met zo'n zonsondergang doet het een beetje post-nucleaire ontploffing aan. De compositie vind ik daarentegen wel aardig.
[small]Mobyrick en Compizfox: jullie gaan nu toch niet hetzelfde beginnen als in het test-case topic?!? ;)[small]
@M.E.Amrani: Strakke foto, mooie spikes. Erg geweldige manier om die sluierbewolking te pakken. Aan de rechterkant misschien eventjes de wolken daar wegklonen?
@tsunami69: Erg mooie foto die je zo aan de muur zou kunnen hangen of als kaart zou kunnen maken!
@WhiskeyPhreak: Hoezo cliché? Ik heb het nog niet eerder gezien hoor. Wel erg leuk gedaan! Goeie manier om silhouetten te krijgen. Misschien als de persoon aan de rechterkant de niet-uitgestoken arm naar beneden had gehouden kon je meer van de persoon zien.
Goed, dan ikzelf ook eens een keertje. Dit zijn twee shots genomen vanaf de plek waar de MMT op het Fred Lawrence Whipple Observatory staat in de richting van Kitt Peak National Observatory mid-mei (de andere keer dat het gebeurt is ergens begin september als ik het goed heb). Helaas had ik m'n langere lens niet bij me om verder in te kunnen zoomen... Oh ja, het zijn wel twee verschillende nachten!

[small]Mobyrick en Compizfox: jullie gaan nu toch niet hetzelfde beginnen als in het test-case topic?!? ;)[small]
@M.E.Amrani: Strakke foto, mooie spikes. Erg geweldige manier om die sluierbewolking te pakken. Aan de rechterkant misschien eventjes de wolken daar wegklonen?
@tsunami69: Erg mooie foto die je zo aan de muur zou kunnen hangen of als kaart zou kunnen maken!
@WhiskeyPhreak: Hoezo cliché? Ik heb het nog niet eerder gezien hoor. Wel erg leuk gedaan! Goeie manier om silhouetten te krijgen. Misschien als de persoon aan de rechterkant de niet-uitgestoken arm naar beneden had gehouden kon je meer van de persoon zien.
Goed, dan ikzelf ook eens een keertje. Dit zijn twee shots genomen vanaf de plek waar de MMT op het Fred Lawrence Whipple Observatory staat in de richting van Kitt Peak National Observatory mid-mei (de andere keer dat het gebeurt is ergens begin september als ik het goed heb). Helaas had ik m'n langere lens niet bij me om verder in te kunnen zoomen... Oh ja, het zijn wel twee verschillende nachten!

Used to be Down Under... Foto gallery
ik kan HDR zo nu en dan wel waarderen. Ik moest me ook even inhouden om geen commentaar te geven op dat ene regeltje Compizfox "Ik heb het nu iets subtieler gedaan".......
Uiteraard is het je eigen smaak, maar zoals je kunt proeven is 90% van de fotografie-GoT'ers absoluut GEEN fan van HDR/tonemapping en zeker niet op deze cartoonige manier. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je nu denkt "ik moet toch posten wat ik mooi vind en niet iets niet-posten omdat anderen dat zo willen", maar het gaat zich erom dat je ook nadenkt waarom zoveel mensen dit niet mooi vinden. De bedoeling is natuurlijk dat je in leercurve stijgt door je ervaringen te posten, maar probeer daarbij ook andermans commentaar te begrijpen. Alleen zo kom je verder.
Je mag wat mij betreft wel dit soort tonemapped foto's blijven posten, maar ik behoed je er nu wel al voor dat je niet altijd positief commentaar zult krijgen
Uiteraard is het je eigen smaak, maar zoals je kunt proeven is 90% van de fotografie-GoT'ers absoluut GEEN fan van HDR/tonemapping en zeker niet op deze cartoonige manier. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je nu denkt "ik moet toch posten wat ik mooi vind en niet iets niet-posten omdat anderen dat zo willen", maar het gaat zich erom dat je ook nadenkt waarom zoveel mensen dit niet mooi vinden. De bedoeling is natuurlijk dat je in leercurve stijgt door je ervaringen te posten, maar probeer daarbij ook andermans commentaar te begrijpen. Alleen zo kom je verder.
Je mag wat mij betreft wel dit soort tonemapped foto's blijven posten, maar ik behoed je er nu wel al voor dat je niet altijd positief commentaar zult krijgen
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Zou je kunnen uitleggen wat je daar precies mee bedoeld?Mobyrick schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:46:
Sterker nog, dit is bij lange na geen HDR, maar een tonemap. De termen worden verkeerd gebruikt, maar ik denk niet dat het ooit uit de wereld komt.
Je moet een HDR toch tonemappen om er weer een JPG van te maken, omdat de meeste beeldschermen geen 'echte' HDR weer kunnen geven?
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Verder ben ik het er niet mee eens als je zegt dat deze foto geen HDR heeft. Als ik de originele foto's erbij pak zie ik dat deze een heel stuk meer HDR heeft dan de 'middelste' foto uit mijn AEB-range.
Wat vind je precies 'subtieler' aan de twee nieuwere versies? Ja, het blauw in de bergen is ietsje minder, maar verder is het effect nog steeds veel te overdone, je ziet nog steeds een dikke waas en overal halo's.
The devil is in the details.
Tja, hoe leg ik dat uit, bekijk die 2 foto's eens naast elkaar en je ziet wel wat het verschil is. Het is toch wel echt subtieler, niet dan?
Ik weet eigenlijk niet precies wat ik moet doen om dat 'overdone' wat minder te maken.
Ik gebruik Luminance HDR en daarmee kun je tonemappen met een aantal tonemapping-operators. Fattal spuugt hele surrealistische effecten uit. Maar eigenlijk is Fattal de enige operator die me echt aanstaat. Bij de andere operators houd je eigenlijk geen HDR over, je krijgt iets wat eigenlijk precies hetzelfde is als de originele foto, met over- en onderbelichte delen. Ik weet dus niet precies wat ik dan fout doe.
Wat ik dan normaal doe is tonemappen met Fattal én met Drago of Reinhard02, en die 2 resultaten dan in The Gimp samenvoegen.
Ik weet eigenlijk niet precies wat ik moet doen om dat 'overdone' wat minder te maken.
Ik gebruik Luminance HDR en daarmee kun je tonemappen met een aantal tonemapping-operators. Fattal spuugt hele surrealistische effecten uit. Maar eigenlijk is Fattal de enige operator die me echt aanstaat. Bij de andere operators houd je eigenlijk geen HDR over, je krijgt iets wat eigenlijk precies hetzelfde is als de originele foto, met over- en onderbelichte delen. Ik weet dus niet precies wat ik dan fout doe.
Wat ik dan normaal doe is tonemappen met Fattal én met Drago of Reinhard02, en die 2 resultaten dan in The Gimp samenvoegen.
[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 13-08-2010 12:48 ]
Sommige foto's zijn gewoon niet goed te HDR'en, bijvoorbeeld als er net wat te veel beweging tussen de verschillende foto's zit die je gebruikt. Dan kan je wel blijven kloten, maar het effect zal nooit geweldig worden. Better luck next time
The devil is in the details.
Veel beweging zit er als het goed is niet tussen, foto's zijn op een statief gemaakt 
Alleen die struiken onderaan zijn misschien wat bewogen door de wind, maar dat lijkt me ook nou niet zo heel hinderlijk omdat dat niet bepaald het onderwerp van de foto is.
Alleen die struiken onderaan zijn misschien wat bewogen door de wind, maar dat lijkt me ook nou niet zo heel hinderlijk omdat dat niet bepaald het onderwerp van de foto is.
Ligt er denk ik aan hoe erg bewogen het is. Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer het te bewogen is, het zo storend is dat het de aandacht van het echte onderwerp wegtrekt.Compizfox schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:53:
Veel beweging zit er als het goed is niet tussen, foto's zijn op een statief gemaakt
Maar dat ik bij mijn foto toch niet het geval? Of wel?
@PrinsEdje80: Ik vind dat groen in die eerste echt heel vet! Bij die 2de zou ik zelf die flare weghalen en de onderkan eraf croppen, misschien staat 16:9 beter?
@CompizFox: Sja, HDR vind ik zelf altijd lastig mooi te krijgen. Wanneer zit je voorbij die grens... Heb je Photomatix al eens geprobeerd misschien?
@M.E.Amrani: Niceeeee!
Mijn bijdrage; het is me niet gelukt het zwart helemaal dicht te laten lopen, zonder de hele plaat te verzieken. Hebben jullie tips hoe ik dat beter had kunnen doen?
@CompizFox: Sja, HDR vind ik zelf altijd lastig mooi te krijgen. Wanneer zit je voorbij die grens... Heb je Photomatix al eens geprobeerd misschien?
@M.E.Amrani: Niceeeee!
Mijn bijdrage; het is me niet gelukt het zwart helemaal dicht te laten lopen, zonder de hele plaat te verzieken. Hebben jullie tips hoe ik dat beter had kunnen doen?

Photomatix is helaas niet gratis. Ik probeer het toch liever met gratis programma's.Sensei_D schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:28:
Ik heb Picturenaut ook al geprobeerd, maar dat vind ik niets, qua tonemapping-opties is die een beetje beperkt.
Heb jij misschien tips?
Ik weet dus niet precies wat ik nu fout doe, dat ik met minder-surrealistische tonemapping-operators van die slechte resultaten krijg. (vaak onderbelicht, alleen de wolken/zonsondergang goed belicht)Compizfox schreef
Mooie wolken!Mijn bijdrage; het is me niet gelukt het zwart helemaal dicht te laten lopen, zonder de hele plaat te verzieken. Hebben jullie tips hoe ik dat beter had kunnen doen?
[afbeelding]
vorig jaar gemaakt met een cheapass digicam in kroatie:
http://fresjwebdesign.nl/zonsondergang.jpg
als ik dit zo zie, dan heb ik alweer zin om heen te gaan
http://fresjwebdesign.nl/zonsondergang.jpg
als ik dit zo zie, dan heb ik alweer zin om heen te gaan
[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 13-08-2010 14:37 . Reden: Deze is echt te groot, als je een foto dumpt is het minste wat je kan doen hem even resizen. ]
Bij de 2e foto heb ik de flare opzettelijk laten zitten, omdat je namelijk het andere observatorium in de flare tegen komt, zij het gespiegeld en op de kopSensei_D schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:28:
@PrinsEdje80: Ik vind dat groen in die eerste echt heel vet! Bij die 2de zou ik zelf die flare weghalen en de onderkan eraf croppen, misschien staat 16:9 beter?
[afbeelding]
Op jouw foto: er zit een aantal stofvlekjes op je sensor, misschien eventjes wegpoetsen (bijv recht boven de kraan). Misschien met photoshop even een laag aanmaken die het donkere gedeelte dekt en dat op zwart zetten?!?
@MartijnAbel: m'n eerste gedachte is: weg met die kabels, maar dan doen ze toch wel wat (behalve de onderste). Wel wat veel compressieartefacten in het water en ruis in de lucht.
Even checken: ik behandel dit topic net als het testcase topic, is dat een juiste manier, of is het echt een verzamel-topic om te bewonderen?
[ Voor 5% gewijzigd door PrinsEdje80 op 13-08-2010 17:57 . Reden: Linkje naar album toegevoegd ]
Used to be Down Under... Foto gallery
Deze heb ik gisteren geschoten met een 500d. Heb hem net dus dit zijn de eerste zonsondergang foto's.
Ik ben dus pas begonnen dus elk commentaar is welkom. Ook als je het echt niks vind! Hou je niet in. Ik leer graag van mijn fouten.
1

2

3

Rest van de set staat hier:
Zonsondergangen
@Sensei_D: Ik vind hem erg mooi, ik had las het kon denk ik nog iets aan de rechterkant er af gehaald zodat die vliegtuigsporen er niet meer op stonden.
@MartijnAbel: Er zit een waas overheen. Erg jammer. Volgende keer maar met een goeie camera naar Kroatië
Ik ben dus pas begonnen dus elk commentaar is welkom. Ook als je het echt niks vind! Hou je niet in. Ik leer graag van mijn fouten.
1

2

3

Rest van de set staat hier:
Zonsondergangen
@Sensei_D: Ik vind hem erg mooi, ik had las het kon denk ik nog iets aan de rechterkant er af gehaald zodat die vliegtuigsporen er niet meer op stonden.
@MartijnAbel: Er zit een waas overheen. Erg jammer. Volgende keer maar met een goeie camera naar Kroatië
[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 15-08-2010 22:01 ]
@ Sensei
Prachtige wolken, vind dat de kraan ook wat leuks toevoegt en er iets meer van maakt dan een doodnormale zonsondergang. Netjes.
@ Timeless
Mijn voorkeur gaat uit naar 1, alhoewel het blad op de voorkant iets meer had mogen zijn. En anders weglaten denk ik.
Curacao, had ik de wolken kunnen verbeteren door aan me polar. filter te draaien of was dat ding hier helemaal overbodig?
Prachtige wolken, vind dat de kraan ook wat leuks toevoegt en er iets meer van maakt dan een doodnormale zonsondergang. Netjes.
@ Timeless
Mijn voorkeur gaat uit naar 1, alhoewel het blad op de voorkant iets meer had mogen zijn. En anders weglaten denk ik.
Curacao, had ik de wolken kunnen verbeteren door aan me polar. filter te draaien of was dat ding hier helemaal overbodig?

Ik gok overbodig, want nu heb je geen "glinster" effect op het water 
@Timeless : Leuke foto's alleen bij 2. verpestt dat struikje/bosje links de foto, terwijl het bij 3 wel wat meer in de weg mag zitten
@Timeless : Leuke foto's alleen bij 2. verpestt dat struikje/bosje links de foto, terwijl het bij 3 wel wat meer in de weg mag zitten
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik zal de volgende keer dat ik daar ben er aan denken. Bedankt voor de tip.nero355 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:42:
Onderste foto vorige week op het Noordzeestrand genomen. Heb alleen wat extra zwart toegevoegd om de silhouetten aan de waterlijn echt zwart te maken. Vraag me alleen af of het niet 'te' is. Wat is jullie mening?

[ Voor 8% gewijzigd door Currahee op 17-08-2010 13:37 ]
Ik vind het prima...Currahee schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:05:
Onderste foto vorige week op het Noordzeestrand genomen. Heb alleen wat extra zwart toegevoegd om de silhouetten aan de waterlijn echt zwart te maken. Vraag me alleen af of het niet 'te' is. Wat is jullie mening?
[afbeelding]
@ Currahee, ziet er goed uit op dit formaat is het voor mij niet te zien, weet niet hoe het er op groot formaat uitziet
Link naar groter formaat toegevoegd aan post of alhier.tsunami69 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:43:
@ Currahee, ziet er goed uit op dit formaat is het voor mij niet te zien, weet niet hoe het er op groot formaat uitziet
@Currahee: Erg mooie plaat! Ondanks dat de horizon in het midden zit, vind ik de verhoudingen erg mooi. Het iets toevoegen van zwart is erg mooi.
@ Knakworst: Leuk zo dat bootje rechts onderin, alleen vind ik de zon erg centraal staan..
@Timeless: Favoriet is nummer 1. De andere 2 zijn net wat te onrustig door alle takken die in het beeld zitten.
@ Knakworst: Leuk zo dat bootje rechts onderin, alleen vind ik de zon erg centraal staan..
@Timeless: Favoriet is nummer 1. De andere 2 zijn net wat te onrustig door alle takken die in het beeld zitten.
Mooie platen al gezien hier, ik probeer ook wat toe te voegen. Heb nog bijna niks gepost en alleen in het Solo testcasefoto's om van te leren topic. Dus ik hoop dat het op recht gemeende maar nergens op gebaseerde kritiek niet verkeerd wordt begrepen!
@Sensei_D: Lekkere plaat, wat mij betreft valt de kraan een beetje weg helaas. Dat is wel een mooie extra met zulke luchten!
@Timeless: 1: Wel een mooie weerspiegeling maar het "leeft" niet echt voor mij, het stukje plant wat linksonder staat maakt het wel wat dynamischer. 2: De steiger is heel tof, net zoals de bomen en de weerspiegeling aan de rechterkant. Jammer dat de zon en de weerspiegeling net niet goed door de begroeiing links door komen. 3: hier komen de zon en de weerspiegeling er wel lekker uit, mooie foto!
@ Knakworst: Ik mis wat kleur, maar in mijn beperkte ervaring is dat in veel gevallen zo
De compositie vind ik wel prettig, de zon mooi centraal en dan het bootje net wat buiten het centrum.
@ Currahee: mooie plaat, de silhouetten komen er mooi in uit, maar heeft het niet een beetje de wolken te niet gedaan?
Mijn bijdrage: een van de vele shots gemaakt in England:
@Sensei_D: Lekkere plaat, wat mij betreft valt de kraan een beetje weg helaas. Dat is wel een mooie extra met zulke luchten!
@Timeless: 1: Wel een mooie weerspiegeling maar het "leeft" niet echt voor mij, het stukje plant wat linksonder staat maakt het wel wat dynamischer. 2: De steiger is heel tof, net zoals de bomen en de weerspiegeling aan de rechterkant. Jammer dat de zon en de weerspiegeling net niet goed door de begroeiing links door komen. 3: hier komen de zon en de weerspiegeling er wel lekker uit, mooie foto!
@ Knakworst: Ik mis wat kleur, maar in mijn beperkte ervaring is dat in veel gevallen zo
@ Currahee: mooie plaat, de silhouetten komen er mooi in uit, maar heeft het niet een beetje de wolken te niet gedaan?
Mijn bijdrage: een van de vele shots gemaakt in England:

@ Kn4kw0r5t: Hij lijkt een beetje mistig. Verder erg mooie foto.
@Currahee: De silhouetten zijn wat mij betreft goed gelukt. Enige minpuntje wat ik kan vinden is dat de zon niet helemaal rond is. Dat zou denk ik op deze foto wel erg mooi zijn.
@Hippiepaci: Wat mij betreft iets te veel boom/bosjes op de foto. Kleuren zijn wel erg fraai.
Vanavond even een stukje gefietst en kwam terug met een aantal aardige foto's. Hieronder de 3 mooiste (volgens mij).
1

2

3

allen klikbaar voor groter.
Vraag me alleen af of ik bij foto 3 de lantaarnpalen nog even weg moet halen.
@Currahee: De silhouetten zijn wat mij betreft goed gelukt. Enige minpuntje wat ik kan vinden is dat de zon niet helemaal rond is. Dat zou denk ik op deze foto wel erg mooi zijn.
@Hippiepaci: Wat mij betreft iets te veel boom/bosjes op de foto. Kleuren zijn wel erg fraai.
Vanavond even een stukje gefietst en kwam terug met een aantal aardige foto's. Hieronder de 3 mooiste (volgens mij).
1

2

3

allen klikbaar voor groter.
Vraag me alleen af of ik bij foto 3 de lantaarnpalen nog even weg moet halen.
@ Timeless: Je foto's vind ik niet zo spannend. Bij zulke foto's kun je het best iets (fiets, bank, gebouw of zelfs een persoon) zoeken om als silhouet in je foto te gebruiken. Dat kan je foto veel spectaculairder maken. Ook lijken de foto's teveel op elkaar, en is het daarom niet nodig om ze alle 3 te plaatsen. Nummer 3 vind ik het mooist, ik zou wel een flink stuk van de lucht wegcroppen. Lantaarnpalen zou ik niet weghalen : )
@Hippiepaci: Sorry, deze vind ik niet zo goed gelukt. Waarom heb je ervoor gekozen om helemaal in te zoomen? Ik denk dat het mooier zou zijn om de hele boom in beeld te hebben
@ Currahee: Erg mooi! Lekker simplistisch, mooie bewerking ook!

@ Mr. Amrani
Mooie plaat. Ik denk alleen stiekem dat deze mooier was geweest wanneer hij een paar minuten eerder was geschoten. Rechtsonder is er wel erg veel zwart.
Afgelopen maandag op Elba (Italië) geschoten.
Mooie plaat. Ik denk alleen stiekem dat deze mooier was geweest wanneer hij een paar minuten eerder was geschoten. Rechtsonder is er wel erg veel zwart.
Afgelopen maandag op Elba (Italië) geschoten.

Niet direct het eerste waar je aan denkt als je deze foto ziet, maar het is wel een foto genomen bij zonsondergang.

Nightsky by Anwar W, on Flickr
@Spiceworm: iets meer fill light (voor de berg rechtsonder) en wat blackening (voor de contouren links van de foto) icm wat meer kleurverzadiging, zou de foto net wat meer laten stralen. De omgeving is sowieso mooi.
@M.E. Amrani: Beetje gemengde gevoelens bij deze plaat. Enerzijds een duidelijke zonsondergang, waardoor je in deze setting een beeld krijgt alsof de mensen een soort van in trance richting de zon varen. Anderzijds zie je te weinig van de mensen, omdat het te donker is. Er is net niet genoeg gefixeerd op de countouren van de schepen, omdat je nog enig detail kan onderscheiden in het donker. Ben wel benieuwd hoe het eruit komt te zien als je de setting zowel lichter als donkerder maakt.
@Timeless (19 aug): Je foto's doen je nick enigszins eer aan. Het is op zich prima vastgelegd, tijdloos... Alleen de omgeving is dermate saai, dat het dan ook niets meer is dan dat. De wow factor ontbreekt.

Nightsky by Anwar W, on Flickr
@Spiceworm: iets meer fill light (voor de berg rechtsonder) en wat blackening (voor de contouren links van de foto) icm wat meer kleurverzadiging, zou de foto net wat meer laten stralen. De omgeving is sowieso mooi.
@M.E. Amrani: Beetje gemengde gevoelens bij deze plaat. Enerzijds een duidelijke zonsondergang, waardoor je in deze setting een beeld krijgt alsof de mensen een soort van in trance richting de zon varen. Anderzijds zie je te weinig van de mensen, omdat het te donker is. Er is net niet genoeg gefixeerd op de countouren van de schepen, omdat je nog enig detail kan onderscheiden in het donker. Ben wel benieuwd hoe het eruit komt te zien als je de setting zowel lichter als donkerder maakt.
@Timeless (19 aug): Je foto's doen je nick enigszins eer aan. Het is op zich prima vastgelegd, tijdloos... Alleen de omgeving is dermate saai, dat het dan ook niets meer is dan dat. De wow factor ontbreekt.
@wilmundo: Hij is een beetje scheef, maar de kleuren zijn erg prettig!
@SpiceWorm: Wat meer verzadiging in de kleuren zou deze plaat helpen denk ik. Verder een fraaie compositie, er is wel flare maar die stoort mij niet echt.
@M.E.Amrani: Mooi! De kleuren in de lucht en de silhouetten van de schepen werken goed vind ik. Misschien dat er wat van de onderkant afgesneden kan worden.
@Timeless: Alle drie de foto's lijken erg op elkaar. Nummer 2 vind ik de beste van de drie, die heeft de mooiste wolken.
@hippiepaci: Ik vind de compositie een beetje rommelig, en het is jammer dat niet alles scherp is. Ik denk dat met een wat kortere sluitertijd de foto mooier was geweest, omdat de lucht dan minder overbelicht is en de bomen zijn toch al zwart
De twee van mij zijn eigenlijk zonsopgangen, maar ja het idee is hetzelfde, alleen met mist
Over de eerste twijfel ik zelf een beetje, er is wel veel overbelicht maar ik vind het wel werken in dit geval.
1.

2.
@SpiceWorm: Wat meer verzadiging in de kleuren zou deze plaat helpen denk ik. Verder een fraaie compositie, er is wel flare maar die stoort mij niet echt.
@M.E.Amrani: Mooi! De kleuren in de lucht en de silhouetten van de schepen werken goed vind ik. Misschien dat er wat van de onderkant afgesneden kan worden.
@Timeless: Alle drie de foto's lijken erg op elkaar. Nummer 2 vind ik de beste van de drie, die heeft de mooiste wolken.
@hippiepaci: Ik vind de compositie een beetje rommelig, en het is jammer dat niet alles scherp is. Ik denk dat met een wat kortere sluitertijd de foto mooier was geweest, omdat de lucht dan minder overbelicht is en de bomen zijn toch al zwart
De twee van mij zijn eigenlijk zonsopgangen, maar ja het idee is hetzelfde, alleen met mist
Over de eerste twijfel ik zelf een beetje, er is wel veel overbelicht maar ik vind het wel werken in dit geval.
1.

2.

Mooie plaatjes hier allemaal, zijn zonsopkomsten ook toegestaan?
Richard! schreef op woensdag 01 september 2010 @ 20:00:
Mooie plaatjes hier allemaal, zijn zonsopkomsten ook toegestaan?
Maar dat is natuurlijk imhoPowerUp schreef op woensdag 01 september 2010 @ 19:43:
@Powerup: die eerste is enerzijds erg gaaf met die stralen, anderzijds is hij linksboven wel errug wit. zonde! de tweede vind ik niet zo heel spectaculair
@Ricahrd: Wat mij betreft wel, is vaak allebei even mooi en als je het er niet bij zegt zie je vaak het verschil niet. behalve dan dat er 's ochtends iets meer kans op mist is
Hierbij van mij weer eens een recht toe recht aan zonsondergangetje. vond hem zelf wel aardig genoeg om even met jullie te delen.

The Burning Lek by Marcel Tuit, on Flickr
@Ricahrd: Wat mij betreft wel, is vaak allebei even mooi en als je het er niet bij zegt zie je vaak het verschil niet. behalve dan dat er 's ochtends iets meer kans op mist is
Hierbij van mij weer eens een recht toe recht aan zonsondergangetje. vond hem zelf wel aardig genoeg om even met jullie te delen.

The Burning Lek by Marcel Tuit, on Flickr
@PowerUp: Mee eens, zat ar al mee: of horizon recht, of vleugel recht. In versie 2.0 heb ik de horizon recht getrokken. Zie hieronder. Jouw foto 1: nice, ik vind het mooi om te zien hoe het licht verstrooit. Foto 2: fijne diepte in je foto. Beide foto's vind ik knap op de plaat gelegd/fijn nabewerkt.
@Marceltuit: Ik vind je plaat fijn wegkijken, door de overwegend zachte kleuren. Als je je watermerk weghaalt, dan is dat een flinke verbetering. Die stenen linksonder dragen namelijk bij aan je compositie en precies daar is je watermerk. Ja, ik moet je wel hebben he met je watermerk?
Goed, versie 2.0 en daaronder een foto van zonsopgang in de White Desert.

Sunrise by Anwar W, on Flickr

Silhouette by Anwar W, on Flickr
@Marceltuit: Ik vind je plaat fijn wegkijken, door de overwegend zachte kleuren. Als je je watermerk weghaalt, dan is dat een flinke verbetering. Die stenen linksonder dragen namelijk bij aan je compositie en precies daar is je watermerk. Ja, ik moet je wel hebben he met je watermerk?
Goed, versie 2.0 en daaronder een foto van zonsopgang in de White Desert.

Sunrise by Anwar W, on Flickr

Silhouette by Anwar W, on Flickr
@ilmundo: ach geeft niks hoor wat betreft het watermerk
ik moet bekennen dat het er ook maar automatisch in geplempt wordt door lightroom. Vanavond als ik er erg in heb eens uitzoeken of ik er een subtielere in kan zetten.
Jou 2e vind ik best tof, enige minpuntje vind ik dat het hoofd van die persoon wegvalt achter het beeld (?)
Misschien kan er een stukje van de onderkant af? dat is nu wel erg veel zwart...
Jou 2e vind ik best tof, enige minpuntje vind ik dat het hoofd van die persoon wegvalt achter het beeld (?)
Misschien kan er een stukje van de onderkant af? dat is nu wel erg veel zwart...
Thanks voor je feedback! Je hebt gelijk, haar hoofd valt inderdaad weg. Ik had die foto dusdanig bewerkt dat ze onherkenbaar zou blijven. Verder heb ik hieronder nog een foto opgenomen. Het blijft mij verbazen hoe verschillend de uitkomst kan zijn bij het nabewerken van exact 1 en dezelfde locatie icm dezelfde lichtomstandigheden. Zie hieronder.

Spectacular sunrise by Anwar W, on Flickr

Spectacular sunrise by Anwar W, on Flickr
ja dat klopt inderdaad, zeker als je met raw schiet dan kan je van 1 foto wel 10 verschillende versies maken als het niet meer is.
over je tweede foto: deze vind ik enerzijds mooier door de mooiere kleuren in de lucht. aan de andere kant vind ik het jammer dat de persoon weg is, EN die flare onder dat uitsteeksel is een beetje nadrukkelijker aanwezig. De foto lijkt hierdoor een stuk drukker (weet even niet hoe ik het beter kan omschrijven).
over je tweede foto: deze vind ik enerzijds mooier door de mooiere kleuren in de lucht. aan de andere kant vind ik het jammer dat de persoon weg is, EN die flare onder dat uitsteeksel is een beetje nadrukkelijker aanwezig. De foto lijkt hierdoor een stuk drukker (weet even niet hoe ik het beter kan omschrijven).
Wow Powerup wat een geweldige plaat die eerste!
En wilmundo jij hebt iets vastgelegd wat ik altijd al geweldig vind in een vliegtuig.
Hier nog een paar van mij en meer at Flickr.
Allemaal geschoten met een iPhone 3GS en gebruikt gemaakt van verschillende Apps.
[Klik voor groter]

En wilmundo jij hebt iets vastgelegd wat ik altijd al geweldig vind in een vliegtuig.
Hier nog een paar van mij en meer at Flickr.
Allemaal geschoten met een iPhone 3GS en gebruikt gemaakt van verschillende Apps.
[Klik voor groter]

Life is complicated
@wilmundo : Mooie silhouetten, mooie kleuren, mooie lucht. Mooie foto's
Alhoewel de vleugel wellicht nog wat scherper kon.
@W1ckeD: Je merkt wel dat ze met een mobiele telefoon geschoten zijn maar qua sfeer en kleur die ze nog uitstralen maakt dat het helemaal goed
@user88: Een beetje te flets naar mijn mening liever wat minder geel en meer oranje. Ook vind ik de situatie niet erg mooi om naar te kijken.
Dit is mijn toevoeging.

(stiekem is het een zonsopkomst)
Edit: Dit is dan wel een zonsondergang. (van vorig jaar)
Alhoewel de vleugel wellicht nog wat scherper kon.
@W1ckeD: Je merkt wel dat ze met een mobiele telefoon geschoten zijn maar qua sfeer en kleur die ze nog uitstralen maakt dat het helemaal goed
@user88: Een beetje te flets naar mijn mening liever wat minder geel en meer oranje. Ook vind ik de situatie niet erg mooi om naar te kijken.
Dit is mijn toevoeging.

(stiekem is het een zonsopkomst)
Edit: Dit is dan wel een zonsondergang. (van vorig jaar)

[ Voor 15% gewijzigd door walletje-w op 29-09-2010 20:18 ]
@user88: Beetje flets geworden. De lucht is niet zo bijzonder en de zee had ook een rotsbodem kunnen zijn 
@walletje-w: Die 2e foto doet me heel erg denken aan een standaard wallpaper die bij Ubuntu zit. En dat is een compliment
Heb hem nu alleen even niet bij de hand omdat ik onder windows draai, als ik eraan denk zal ik hem straks nog posten ter vergelijk.
Mijn inzending, een foto die ik afgelopen zomer heb geschoten van de Tyrifjorden in Noorwegen:

Geschoten met een Olympus E-620, op wat rechtzetten na komt ie zo uit de camera.
@walletje-w: Die 2e foto doet me heel erg denken aan een standaard wallpaper die bij Ubuntu zit. En dat is een compliment
Mijn inzending, een foto die ik afgelopen zomer heb geschoten van de Tyrifjorden in Noorwegen:

Geschoten met een Olympus E-620, op wat rechtzetten na komt ie zo uit de camera.
@marceltuit
In de grote versie lijkt het water voorin een beetje onscherp maar boeien, er zit een mooie sfeer in.
@ W1ckeD
Mooi gelukt, m.n. de 2e.
@ MadMarky
Ik denk dat als je'm cropt tot landscape dat ie beter uitkomt.
Daarnet genomen bij de Ooijpolder, klik voor groter. Ik ga een keertje een tele kopen...
In de grote versie lijkt het water voorin een beetje onscherp maar boeien, er zit een mooie sfeer in.
@ W1ckeD
Mooi gelukt, m.n. de 2e.
@ MadMarky
Daarnet genomen bij de Ooijpolder, klik voor groter. Ik ga een keertje een tele kopen...

| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Even wat foto's zo genomen: met compact ( TZ7) en ik als amateur fotograaf
vind ze voor mij doen nog wel leuk. kwam langs een rijtje bomen en een maisveld waarop de zonsondergang scheen, vond het zelf wel een mooie compositie.
1e vind ik persoonlijk het mooiste sfeertje creëren

1. wat donkerder; zodat het licht wat meer naar voren komt

2. wat lichter, haalt sfeer uit de foto vind ik persoonlijk maar brengt meer details van de bomen(voorgrond) en vooral het linker ondergedeelte is me te groen.

3. van wat dichterbij genomen en vind ik persoonlijk mooier dan 4e.
aangezien je hier wel mooi detail ziet en het opvallende gedeelte uit foto 2 niet op de foto ziet(links onder)

4. net iets te donker.
vind ze voor mij doen nog wel leuk. kwam langs een rijtje bomen en een maisveld waarop de zonsondergang scheen, vond het zelf wel een mooie compositie.
1e vind ik persoonlijk het mooiste sfeertje creëren

1. wat donkerder; zodat het licht wat meer naar voren komt

2. wat lichter, haalt sfeer uit de foto vind ik persoonlijk maar brengt meer details van de bomen(voorgrond) en vooral het linker ondergedeelte is me te groen.

3. van wat dichterbij genomen en vind ik persoonlijk mooier dan 4e.
aangezien je hier wel mooi detail ziet en het opvallende gedeelte uit foto 2 niet op de foto ziet(links onder)

4. net iets te donker.
[ Voor 151% gewijzigd door Downstar2 op 10-10-2010 19:47 ]
Dit beeld heb ik de laatste paar dagen als ik uit mn raam kijk bij zonsondergang.
daily view by mitch C., on Flickr

@mekkieboek
Hoezo tele? De foto was imo mooier geweest als de hele groep ganzen erop stond. En de horizon recht zou staan
@downstar
Nummer 4 vind ik er het mooist. De gloed van de zon komt het best tot z'n recht en je hebt geen overbelichting meer op de mais. Dat je de blaadjes niet meer goed ziet boeit niet zo.
@Xfix
Is dat vignetting van je lens of was de zonsondergang echt zo? Geeft in ieder geval wel een gelsaagd effect
En verder:

Meer kreeg ik er niet op ondanks de 14mm lens (wel 2x cropfactor, dus 28mm@35mm formaat)
Vind persoonlijk de portrait versie mooier maar ik hoor graag jullie mening
Hoezo tele? De foto was imo mooier geweest als de hele groep ganzen erop stond. En de horizon recht zou staan
@downstar
Nummer 4 vind ik er het mooist. De gloed van de zon komt het best tot z'n recht en je hebt geen overbelichting meer op de mais. Dat je de blaadjes niet meer goed ziet boeit niet zo.
@Xfix
Is dat vignetting van je lens of was de zonsondergang echt zo? Geeft in ieder geval wel een gelsaagd effect
En verder:
Dat vind ik niet, de kracht van de foto vind ik juist dat de zonreflectie helemaal naar je toe komt over de golven. Als je de foto cropt hou je gewoon een ondergaande zon over. Ik heb toen ook wel foto's op landscape genomen, zoals deze:mekkieboek schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:08:
[...]
@ MadMarky
[...]

Meer kreeg ik er niet op ondanks de 14mm lens (wel 2x cropfactor, dus 28mm@35mm formaat)
@Dj-sannieboy, ik weet dat het wat lastiger is met een compact maar probeer de volgende keer onder te belichten. Dan wordt je voorgrond donkerder en de lucht geler/roder.
En nog eentje van mij van afgelopen weekend.
En nog eentje van mij van afgelopen weekend.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Ik heb helaas geen spiegelreflex en ook niet bijster veel verstand van fotograferen. Vind het wel leuk om te doen en met instellingen te spelen, maar zoals je aangeeft is het lastiger met een compact camera. Zal het zeker in m'n achterhoofd houden voor een volgende keer. Zal ongetwijfeld pas de volgende vakantie worden.MewBie schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:57:
@Dj-sannieboy, ik weet dat het wat lastiger is met een compact maar probeer de volgende keer onder te belichten. Dan wordt je voorgrond donkerder en de lucht geler/roder.
Zelf een beetje gespeeld vanuit mijn raam @ den bosch

[ Voor 4% gewijzigd door Wannial op 13-10-2010 14:06 ]
@ Yeseterror
Vind ze beetje te donker. Wel goede kleuren. Bovenste heeft wel een mooi effect!
Ik weet niet of dit ook als zonsondergang telt. Ik vind van wel iig.

Sunset Silhouet by Bas Wouters, on Flickr
Vind ze beetje te donker. Wel goede kleuren. Bovenste heeft wel een mooi effect!
Ik weet niet of dit ook als zonsondergang telt. Ik vind van wel iig.

Sunset Silhouet by Bas Wouters, on Flickr
[ Voor 29% gewijzigd door Gdzr op 13-10-2010 14:11 ]
@Gdzr: Leuk zo'n silhouet, geeft je wat om te kijken.

Kwam vanmorgen uit mijn HTC Desire rollen

Kwam vanmorgen uit mijn HTC Desire rollen
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@Gdzr, cliché, maar wel toffe foto!
@zonoskar, horizon is scheef, wel mooie kleuren.
@zonoskar, horizon is scheef, wel mooie kleuren.
Laatste maanden weinig tijd gehad om er 's avonds uit te lopen voor mooie plaatjes, maar vanuit m'n raam heb ik ook nog wel eens een mooi uitzicht. Geen top platen en wat blaadjes in de weg, maar ik vond een aantal wel erg mooi qua kleuren en/of wolkenspel.
Kleine versies gelinkt naar de foto pagina:

Kleine versies gelinkt naar de foto pagina:

Dankje voor je feedbackMadMarky schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:24:
@mekkieboek
@downstar
@Xfix
En verder:
[...]
Dat vind ik niet, de kracht van de foto vind ik juist dat de zonreflectie helemaal naar je toe komt over de golven. Als je de foto cropt hou je gewoon een ondergaande zon over. Ik heb toen ook wel foto's op landscape genomen, zoals deze:
[afbeelding]
Verder nog tips voor een volgende keer ?
@propane: zoals je zelf al zegt: de kleuren en de motieven van de wolken zijn mooi, maar de compositie kijkt een beetje vreemd.
Het avondeten naar binnen geschrokt en snel met mijn camera op pad gegaan om het laatste stukje licht van de zon te vangen. Het silhouette is een deel van het dorp Grevenbicht en wat oude fruitbomen en meer van die groene ongein die er zoal staat. Lichtjes bewerkt (hinderlijke straatlampen ed. weggecloned).

en bij deze de camera een klein stukje gedraaid. Achteraf wel gevloekt vanwege de heg die enkele storend uitstekende takken heeft. Misschien nog eens teruggaan met een snoeischaar op zak
Het avondeten naar binnen geschrokt en snel met mijn camera op pad gegaan om het laatste stukje licht van de zon te vangen. Het silhouette is een deel van het dorp Grevenbicht en wat oude fruitbomen en meer van die groene ongein die er zoal staat. Lichtjes bewerkt (hinderlijke straatlampen ed. weggecloned).

en bij deze de camera een klein stukje gedraaid. Achteraf wel gevloekt vanwege de heg die enkele storend uitstekende takken heeft. Misschien nog eens teruggaan met een snoeischaar op zak

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 14-10-2010 20:14 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
De horizon is daar scheef, je kijkt schuin tegen de aflopende stuwwal voor Nijmegen aan. Is echt een mooi stuk Nederland / Duitsland daar. Maar je hebt gelijk dat het een storende achtergrond is. Ik vind het zelf meer jammer van de ruis door de onnodige (vergetenMadMarky schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 22:24:
@mekkieboek

Een tele omdat ik graag enkele ganzen uitvergroot in silouet tegen een kolosale ondergaande zon had willen hebben. Met max 70 mm gaat dat niet.
Over Tyrifjorden, ik vind je 2e (landscape) mooier. Het water op de voorgrond voegt (vind ik) ondanks de zonreflectie niet zoveel toe. Het kleurverloop in de lucht vind ik dan mooier.
Maar da's 3 x 'vind ik'. Ik bedoel 4 x
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen