[Voeding] Fanless, 0 db Voeding

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na mijn succes met de HD encloser van silentmaxx:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/923996

Wil ik mijn pc nog stiller maken. Ik heb enkele maanden geleden de Zalman ZM300B-APS voeding gekocht (dit was voor de HD enclosers). 300W en Silent. Nou stil is hij niet. :'(
Deze zalman heeft wel een tempsensor en laat op deze waarde de fantilator draaien, maar omdat ik eigenlijk die bijna 300W helemaal nodig heb wordt de voeding heet en blaast de fantilator als een gek.
Ik heb geen zin om hiermee te gaan modden (met de fan) want ik vind de voeding al warm genoeg aanvoelen.

Ik heb ook al een Coolermaster Aero7+ aangeschaft. Ze zeggen dat hij stil is. Nou dat is die niet... :'(

Daarom wil ik alleen nog 0db (of misschien WC :P ) producten aanschaffen. Want silent is voor mij niet silent.

Ik wilde eigenlijk al jaren geleden een ProSilence Voeding en deze schoot me weer te binnen bij de gedachte van 0dB voedingen.
Na een beetj googlen kwam ik erachter dat silentmaxx deze dingen maakte! Silentmaxx heeft een goede naam bij mij. Het idee van 0dB voedingen en goede HD-enclosers.
Enkele jaren geleden hadden ze al de 350W Fanless.
Maar nu hebben ze ook de (niet te zien op de engelse site) 423W en de 503W.
Deze hebben dus veel vermogen. De 503W-behuizing is wel groter dan de ATX-norm, 3cm langer. En de 503W heeft ook een extra fan, als het heter dan 50 graden wordt gaat hij blazen met 12dB.
Voor meer informatie kijk op de http://www.silentmaxx.de/nt_prosilence_auswahl_fanless.php

Op de silentmaxx site zijn ze redelijk duur. Maar op computershop-garbens zijn ze goedkoper. Hier staat ook informatie over de voedingen.
http://www.computershop-g..._info.php?products_id=911
http://www.computershop-g..._info.php?products_id=912

Ik vind wel dat tweakers.net de onlineshop computer-garbsen mag toevoegen aan hun pricewatch. Want ze zijn heel goedkoop in Silentmaxx producten vergelijken met andere online shops in Nederland. Over andere producten heb ik me nog niet zo in verdiept. Want toen ik producten wou toevoegen kon ik de shop niet vinden.

Maarja 170 euro (excl verzendkosten) voor een 423 voeding is HEEL veel. Maar als hij totaal geen geluid maakt :9 .

Ik heb al reviews gevonden over de 350W maar nog geen reviews van die nieuwe 423W en 503W.
Dus als iemand zo aardig wil zijn... :)

En heeft iemand ervaring met deze fanless voedingen?
Positieve en negatieve punten aan zo'n voeding mogen gepost worden.

0dB voedingen van andere merken? ook welkom...

Ik wil niet 180 euro weggooien.

Post geen voedingen die wel een fan hebben. Want die vind ik niet stil. Je mag ze wel noemen als ze onder de 10dB geluid maken. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Je hebt ook fanless voedingen van Yesico,
Yesico 420W
Yesico 350W

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk ook eens op www.silenx.com voor stille producten neem bijvoorbeeld de
400W PSU met 14dba , scheelt niks met 10 dus ik d8 ik post hem toch maar en daar staat een goede review over op

http://www.silentpcreview.com/article81-page1.html

"The main purpose of this power supply is for low noise applications such as music studios, living/bed rooms, or for the user fed up with pc noise. If you fit in any of the above groups you should take a look at the entire SilenX Power Supply series and see which unit best fits your needs. Legit Bottom Line: The SilenX 400W Power Supply is one of the quietest and most stable power supplies that we have recently seen!"

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Als je een fanless voeding neemt dan kun je het beste een met een hoog maximaal vermogen nemen. Omdat je dat dan toch niet verbruikt blijft de voeding koel, en zal de ingebouwde fan niet aanslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 21:24
OC-shop.nl verkoopt ook de Yesico voedingen, misschien hadig voor de prijs ofzo?

offtopic:
en wat ga je met die zalman doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Exigence schreef op 21 juni 2004 @ 14:59:
Als je een fanless voeding neemt dan kun je het beste een met een hoog maximaal vermogen nemen. Omdat je dat dan toch niet verbruikt blijft de voeding koel, en zal de ingebouwde fan niet aanslaan :)
Jaja dan zal de fan van de fanless voeding niet aanslaan :Z

Maar die Yesico 420 watt wil ik zelf eigelijk ook al een tijdje kopen voor mijn servertje. De 350 watt zou ook ruim voldoende zijn maar voor 20 euro extra denk ik dat je net zo goed de 420 watt kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Domme opmerking van het jaar 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Ehm, joehoe:
...En de 503W heeft ook een extra fan, als het heter dan 50 graden wordt gaat hij blazen met 12dB...
Veel hoogvermogen "fanless" voedingen hebben alleen een fan die in echte "noodgevallen" aan zal slaan.

Als je een hoogvermogen voeding neemt, die maar een laag vermogen hoeft te leveren zal hij zeker niet te heet worden. Dat wilde ik er mee zeggen :)
Ze zullen waarschijnlijk allemaal ongeveer dezelfde maximumtemperatuur hebben, alleen de voeding met het hoogste vermogen zal bij die temperatuur meer vermogen moeten kunnen leveren. De koeling daarvan zal dus beter/efficienter zijn. Dus als je maar een laag vermogen vraag zal de voeding koeler blijven als bij het zelfde verbruik van een lager gewatteerde ( :? :P ) voeding.

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 21-06-2004 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Of de koeling is hetzelfde maar word gewoon sneller heet waardoor die fan aan moet springen :+
Ik zou gewoon de 420W voeding nemen dan, weet je zeker dat je in ieder geval genoeg vermogen hebt en dat ie geen geluid maakt op wat gezoem van wat onderdelen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exigence schreef op 21 juni 2004 @ 15:10:
Veel hoogvermogen "fanless" voedingen hebben alleen een fan die in echte "noodgevallen" aan zal slaan.
Dan is de fanless voeding dus niet fanless. Lekker misleidend ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Exirion schreef op 21 juni 2004 @ 15:05:
[...]

Domme opmerking van het jaar 8)7
nofi, maar ik vind jou reactie dommer. Als de reactie van Exigence dan zo dom is leg dan uit waarom, en roep niet zomaar wat !
Ik zie trouwens wel wat in zijn theorie hoor, als je een 500 watt (piek vermogen) psu koopt en je gebruikt gemiddeld maar bv. 300 watt dan zit de voeding nooit echt aan z'n piek en dus zal die minder warm worden dan een 350 watt psu die steeds aan z'n bijna piek-vermogen zit, en als dit niet klopt wil iemand het dan uitleggen ipv. te gaan blaten dat ik dom ben.

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 21-06-2004 15:17 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

sapphire schreef op 21 juni 2004 @ 15:17:
nofi, maar ik vind jou reactie dommer. Als de reactie van Exigence dan zo dom is leg dan uit waarom, en roep niet zomaar wat !
Ik zie trouwens wel wat in zijn theorie hoor, als je een 500 watt (piek vermogen) psu koopt en je gebruikt gemiddeld maar bv. 300 watt dan zit de voeding nooit echt aan z'n piek en dus zal die minder warm worden dan een 350 watt psu die steeds aan z'n bijna piek-vermogen zit, en als dit niet klopt wil iemand het dan uitleggen ipv. te gaan blaten dat ik dom ben.
Rustig, denk om je hart... Zie hier:
Lees de vetgedrukte woorden en zie daar de contradictie waar ik op reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 15:25

sapphire

Die-hard pruts0r

zet dat er dan bij ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 14:56:
kijk ook eens op www.silenx.com voor stille producten neem bijvoorbeeld de
400W PSU met 14dba , scheelt niks met 10 dus ik d8 ik post hem toch maar en daar staat een goede review over op
3dB meer is dubbel zo hard geluid. Maar wil toch naar de 0dB. Alsnog bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga denk ik niet voor de 503W. Heeft een fan en je weet maar nooit... Is groter dan ATX-norm. En is 230 euro!!! En 423 is ruim genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 15:58:
[...]

3dB meer is dubbel zo hard geluid. Maar wil toch naar de 0dB. Alsnog bedankt! _/-\o_
Je weet wel dat 3dB meer dubbel geluid is maar je hebt schijnbaar geen id dat 0dB onmogelijk is en dat zelfs als het helemaal "stil" is er nogsteeds 10/15dB aan geluid is.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjaps op 21-06-2004 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee ik ben niet de expert in geluid en dB...

nog altijd 10/15dB? bedoel je dan ongevings geluid naast de computer?

btw kom er net achter dat de silentmaxx-voedingen maar 1 SATA stekker hebben. En de Yesico twee. En ik heb 2x een raptor.
Op die OC-shop.com zie ik van elk model 2. is de silvere een nieuwere rev.?
Is er een site van Yesico?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik neem aan dat je positieve ervaringen hebt met silenmaxx?
http://www.bytesatwork.be/shop/customer/home.php?cat=532

daar ff kijke, siletmaxx watergekoelde en passiveve voedingen :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Doctor schreef op 21 juni 2004 @ 16:08:
[...]

Je weet wel dat 3dB meer dubbel geluid is maar je hebt schijnbaar geen id dat 0dB onmogelijk is en dat zelfs als het helemaal "stil" is er nogsteeds 10/15dB aan geluid is.
ik hoop dat jullie weten dat het ineen stille kamer ( dus snachts met alle apparaten uit ) rond de 15 dba ligt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 17:52:
[...]

ik hoop dat jullie weten dat het ineen stille kamer ( dus snachts met alle apparaten uit ) rond de 15 dba ligt:P
En de fluittoon na Bar/Disco bezoek? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
0db is de gehoorgrens alles eronder kan je met geen mogelijkheid horen.

10 db is normaal ademen

20 dB het ritselen van de bladeren

dus alles onder 10 moet je voor gaan zegmaar :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

chromeeh

the Gnome

Maar goed, opzich niet erg dat een 'fanless' PSU een fan heeft.....
Wel zo'n fijn gevoel dat mocht tie echt te heet worden dat tie dan heel blijft door een back-up fan :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 16:14:

btw kom er net achter dat de silentmaxx-voedingen maar 1 SATA stekker hebben. En de Yesico twee. En ik heb 2x een raptor.
Op die OC-shop.com zie ik van elk model 2. is de silvere een nieuwere rev.?
Is er een site van Yesico?
ik heb er echt twee aan zitten. De 423 Watt versie is een aangepaste 350 wat versie.
zit gewoon een extra briefje bij de met de geweizigde gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 15:58:
[...]

10db erbij is subjectief 2x zo hard :). 3db erbij is een verdubbeling van het vermogen. Twee vogels klinken samen niet twee keer zo hard als 1 vogel ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een BeQuiet voeding, leuke voeding word wel heet maar is heel erg stil. ik zou voor de 500watt versie gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 22:41:
[...]

ik heb er echt twee aan zitten. De 423 Watt versie is een aangepaste 350 wat versie.
zit gewoon een extra briefje bij de met de geweizigde gegevens.
Waar heb jij 2x een SATA stekker aan zitten? welke voeding precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben over die Zalman 300w wel te spreken maar ik heb er niets bijzonders aan hangen. Een AMD Athlon 2800(ook met zalman 7000 koeler gekoeld), 1 gb PC3500 met een Gigabyte 7VT600-1394, ATI Radeon 9600XT, 160 gb samsung sata, pioneer dvd writer, pioneer dvdspeler en die computer wordt bij mij niet of nauwelijks heet en maakt bijna geen herrie. Ook qua voltage en stroom ben ik erover te spreken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Als je bijna continu op vol vermogen draait, is het misschien handig om 2 voedingen te nemen. 1 voor alleen je moederbord + fans, en de andere voor je drives.
Met een beetje mazzel blijf je zo per voeding net onder de temperatuur dat de fan gaat draaien/duidelijk hoorbaar word :)

Met wat modden kan je 2 heel compacte en toch goed koelende voedingen krijgen. Bijvoorbeeld de componenten met de bovenkant tegen elkaar, en aan allebei de kanten een SilenX 120mm fan op 7V ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bredend schreef op 22 juni 2004 @ 00:21:
Als je bijna continu op vol vermogen draait, is het misschien handig om 2 voedingen te nemen. 1 voor alleen je moederbord + fans, en de andere voor je drives.
Met een beetje mazzel blijf je zo per voeding net onder de temperatuur dat de fan gaat draaien/duidelijk hoorbaar word :)
maar dan moet je de ene voeding handmatig aandoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:29
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 11:32:
[...]

maar dan moet je de ene voeding handmatig aandoen?
Nee dan verbindt je de groene en een willekeurige zwarte draad van de ATX stekker aan de andere ATX stekker van die voeding, dan starten ze gewoon allebei op als je je pc aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb de Silentmaxx ProSilence 503W een paar weken geleden gekocht bij Space promotion voor 275 euro. Een hoop geld maar dit is een voeding die daadwerkelijk waarmaakt hetgeen beloofd wordt. STILTE!

De hdd's, cpu, en gpu in mijn pc worden allen passief watergekoeld. Hdd's ook nog eens ondergebracht in zelfgemaakte boxen van 3cm dik rubber dus deze pc is letterlijk stil.

Ik laat hem normaal gesproken in de stand staan waarbij de fan aanspringt bij 60 graden en de voeding terugkoelt tot 40 graden. De fan is bij mij nog niet een keer aangesprongen, zelfs niet op de paar hete dagen die we dit jaar hebben gehad.

Voor de zekerheid heb ik op die dagen de stand ingeschakeld waarbij de fan continu draait (maar op het allerlaagste toerental), maar dat was eigenlijk niet nodig. Zelfs dan kan ik de voeding niet horen. De fan zit overigens achterin de voeding en niet zoals gebruikelijk aan de voorkant. Het is de stilste Papst 80mm fan.

Kortom een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deephouse schreef op 22 juni 2004 @ 21:02:
Ik heb de Silentmaxx ProSilence 503W een paar weken geleden gekocht bij Space promotion voor 275 euro. Een hoop geld maar dit is een voeding die daadwerkelijk waarmaakt hetgeen beloofd wordt. STILTE!

De hdd's, cpu, en gpu in mijn pc worden allen passief watergekoeld. Hdd's ook nog eens ondergebracht in zelfgemaakte boxen van 3cm dik rubber dus deze pc is letterlijk stil.

Ik laat hem normaal gesproken in de stand staan waarbij de fan aanspringt bij 60 graden en de voeding terugkoelt tot 40 graden. De fan is bij mij nog niet een keer aangesprongen, zelfs niet op de paar hete dagen die we dit jaar hebben gehad.

Voor de zekerheid heb ik op die dagen de stand ingeschakeld waarbij de fan continu draait (maar op het allerlaagste toerental), maar dat was eigenlijk niet nodig. Zelfs dan kan ik de voeding niet horen. De fan zit overigens achterin de voeding en niet zoals gebruikelijk aan de voorkant. Het is de stilste Papst 80mm fan.

Kortom een aanrader.
NOFI, maarreh noem 600 piek voor een voeding maar een aanrader...

Voor 200 euro heb je een watergekoelde voeding, en aangezien je al waterkoeling hebt had ik daar eerder voor gekozen, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 22:05:
[...]

NOFI, maarreh noem 600 piek voor een voeding maar een aanrader...

Voor 200 euro heb je een watergekoelde voeding, en aangezien je al waterkoeling hebt had ik daar eerder voor gekozen, maar ja.
Normaal gesproken zou dat ook de beste optie geweest zijn, maar zoals ik al schreef wordt mijn systeem PASSIEF watergekoeld. Een watergekoelde voeding zou de temperatuur van dat geheel teveel opwarmen. Een mildwarme zomerdag zou dan al voor veel te hoge temps kunnen zorgen.

En wat betreft de hoge prijs, de TS gaf aan deze voeding voor aanzienlijk minder te kunnen kopen, en bovendien vroeg hij expliciet om gebruikerservaringen. Vandaar mijn predicaat 'aanrader'.

[ Voor 15% gewijzigd door Deephouse op 23-06-2004 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deephouse schreef op 22 juni 2004 @ 21:02:

Kortom een aanrader.
Maar heb je nog problemen dat de voeding groter is dan de ATX-norm?

en voordat ik het vergeet. Hoeveel SATA-stroom stekkers heb je?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

justice_strike schreef op 21 juni 2004 @ 21:19:

10 db is normaal ademen

20 dB het ritselen van de bladeren

dus alles onder 10 moet je voor gaan zegmaar :)
dat is typisch, ik hoor geluid van -5 dB nog...
-oneindig dB dat kan je neit meer horen... omdat het een logaritmische schaal is oneindig...
als 0dB absoluut stil is, dan is 3dB 2x absoluut stil en dat is weer 0dB
dat zou dus betekenen als je naast een vliegtuigmotor staat (die op volle toeren draait) je geen gehoordbeschadiging oid krijgt hoor :w
omgevingsgeluid is er altijd, tussen 10 en 20 dB ziet niet zo'n wereld van verschil hoor, je zal er waarschijnlijk geen last van hebben, zeker als je muziek draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 09:15:
[...]

Maar heb je nog problemen dat de voeding groter is dan de ATX-norm?

en voordat ik het vergeet. Hoeveel SATA-stroom stekkers heb je?
Aan mijn ProSilence 503W zitten 2 S-ATA stroomstekkers.

Wat betreft de grootte van de voeding t.o.v. de ATX-norm, kan ik weinig zeggen. Ik heb nl. mijn systeem in een Ikea-kastje gebouwd :) dus ik heb geen idee hoeveel deze voeding van de norm afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deephouse schreef op 23 juni 2004 @ 10:04:
[...]

Aan mijn ProSilence 503W zitten 2 S-ATA stroomstekkers.

Wat betreft de grootte van de voeding t.o.v. de ATX-norm, kan ik weinig zeggen. Ik heb nl. mijn systeem in een Ikea-kastje gebouwd :) dus ik heb geen idee hoeveel deze voeding van de norm afwijkt.
hij is drie cm langer waardoor die niet aan de ATX-norm voldoet.
een plaatj:
Afbeeldingslocatie: http://www.silentmaxx.de/pics/fanlesspro_laenge_gross.jpg
link:
http://www.silentmaxx.de/nt_prosilence_fanlesspro.php

Hoeveel vermogen heeft je systeem nodig? Want als je bv al aan 400W genoeg hebt hoef je die fan toch niet aan te zetten?
En je kan die fan instellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Laatst online: 08:27
Deze review moet je echt ff doorlezen:
http://www.dirkvader.de/page/nc-silence.html
bijna alle echt stille voedingen, passief of met een stille fan worden hier besproken. Je kunt ook meteen zien wat het effect is op je kast temperatuur, die is gehoorlijk groot als je een passief gekoelde voeding koopt.

Daarom heb ik zelf voor een Be-Quiet 520Watt gekozen, die heeft wel 2 fans maar die zijn denk ik ongeveer even stil als 1 Papst NGL fan. En je kast temperatuur ligt een stuk lager. Echter als je volledige stilte wilt moet je daar vanaf zien, dus voor jou niet de ideale psu denk ik.

Anyway, ik zou toch voor 1 ding oppassen. Iets wat ook bij de review van Tweakers.net naar voren kwam, is dat de elektronica ook voor geluid kan zorgen. Zo zat er bij die Silentmaxx Pro-Silence 350Watt een brom in. Dat is misschien nog wel irritanter dan het geluid van een stil fannetje. Misschien hebben ze dat bij de nieuwste rivisies opgelost, je zou ze daarover denk ik het beste kunnen mailen, als je van plan bent voor een Silentmaxx voeding te kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door kutkip op 23-06-2004 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kutkip schreef op 23 juni 2004 @ 17:40:
Anyway, ik zou toch voor 1 ding oppassen. Iets wat ook bij de review van Tweakers.net naar voren kwam, is dat de elektronica ook voor geluid kan zorgen. Zo zat er bij die Silentmaxx Pro-Silence 350Watt een brom in. Dat is misschien nog wel irritanter dan het geluid van een stil fannetje. Misschien hebben ze dat bij de nieuwste rivisies opgelost, je zou ze daarover denk ik het beste kunnen mailen, als je van plan bent voor een Silentmaxx voeding te kiezen.
Die brom kwam in de eerste revisie voor en dat is drie, vier maanden geleden opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop enermax 851 heb er zelf 1 en die hoor je bijna niet eens als je 10cm ver van zit te luisteren ;) en bovendien heb je nog iets meer power })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 22:51:
Koop enermax 851 heb er zelf 1 en die hoor je bijna niet eens als je 10cm ver van zit te luisteren ;) en bovendien heb je nog iets meer power })
Mijn ervaring met Enermax is dat ze echt niet stiil zijn. Vooral als de rest van je systeem al fanless is is een Enermax een echte herrie maker. "Stil" verschilt per persoon. Maar als ik alle fans uit had kon ik m'n Enermax er goed bovenuit horen. Zo luid is het nou ook weer niet, maar je hoort hem, en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

vind het ook wel een erg zware eis, een voeding van 0dB, ik weet 100% zeker dat geneen dat zal halen, elke voeding maakt wel wat geluid, zonder fan's zal je alsnog de smoorspoelen horen. daarnaast heb je geen airflow meer in je kast en zul je dus casefan's erin moeten zetten.
Het mooie van een voeding met fan is dat (indien degelijke qualiteit) de PSU fan ook meteen voor ventilatie in de kast zelf zorgt, tesamen met de PSU zelf. Zelf vind ik de eisen van de TS nogal wat aan de aparte kant :P ieder zijn voorkeur natuurlijk, ikzelf stel niet zozeer eisen aan de stilte. Maar een passive voeding waarna je hoogstwaarschijnlijk nog casefans bij nodig hebt vind ik wat vreemd zeg maar :P

(zelf heb ik een zalman 400watt, die niet boven mijn 2x 7200tpm maxtors uitkomt. En dan komen er nog 4 casefans bij)

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 23-06-2004 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Ik vindt het niet zo gek hoor, ik haat het ook als een pc (veel) geluid maakt. Maar nu is bij mij al zo dat mijn crt monitor meer geluid maakt dan m'n pc. Als je echt 0dB geluid wilt, afgezien van de harddisks, zul je alles er op af moeten stemmen. Je zult een cpu moeten gebruiken die zeer weinig stroom verbruikt zodat je die passief kan koelen, anders heeft een passieve voeding ook geen zin. Wil je je cpu passief willen koelen dan kun je er ook geen dikke videokaart onder hangen enz. Wil je je pc echt stil hebben, dan kun je niet je 'gewone' systeem met wat onderdelen ombouwen tot een stille, je zult elke component specifiek uit moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
dataghost schreef op 23 juni 2004 @ 09:20:
[...]

dat is typisch, ik hoor geluid van -5 dB nog...
-oneindig dB dat kan je neit meer horen... omdat het een logaritmische schaal is oneindig...
als 0dB absoluut stil is, dan is 3dB 2x absoluut stil en dat is weer 0dB
dat zou dus betekenen als je naast een vliegtuigmotor staat (die op volle toeren draait) je geen gehoordbeschadiging oid krijgt hoor :w
omgevingsgeluid is er altijd, tussen 10 en 20 dB ziet niet zo'n wereld van verschil hoor, je zal er waarschijnlijk geen last van hebben, zeker als je muziek draait
De dB (decibel) is een logarithmisch verhoudings getal. In de audio wereld komt 0dB spl overeen met zoveel 20 micropascal luchtdrukdrukverschil oftewel 1 nanowatt per m^2 geluidsintensiteit.
20dB is dan 200 upascal en 10nw/m^2, 40dB is 2 mpascal en 100 nw/m^2 enzovoorts.
In een rustige kamer (windstil, midden in de nacht enz) heerst een geluidsdruk van tussen de 20 en 30dB, en dan meet ik dB(A) oftwel gecorrigeerd naar de menselijke oor karakteristieken. Ongecorrigeerd zit je dan al snel op de 40-50dB.

Verder is het zo dat een geluidsdruk verhoging van ca 10dB het menselijk oor ervaart als een '2 keer zo hard' geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu 2x een Zalman Fan (die bij zo'n passieve koeling van ZM hoort) erin zitten ze draaien beide op 5-Volt. Ik vind dat ze samen voor genoeg airflow zorgen. En of ik ze aan zet of uit, ik hoor het verschil niet. Of misschien komt dat nog door de andere dingen in me kast die te veel lawaai maken 8)7 .
Maar om een lang verhaal kort te maken. Ik heb de zijkant van de kast eraf en die kant van de kast is 2cm verwijdert van mij bureau (een plank). En de twee Zalman fans naar buiten gericht. (nog duidelijk :? )
Ik denk dat dan de temp nooit naar 40 graden kan komen en sterker nog 80 graden (net als in de review).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Nou ben je tweaker, of je bent het niet, dus ik zat te denken... Dus ik heb direct mijn voeding open gesloopt, en als je geod kijkt zie je dat er eigenlijk alleen een koelblok zit op 6 van die stoere mosfets. Het lijkt me niet zo'n probleem om daar een pijpje koper langs te buigen daar wat metaal aan te solderen, en daarmee een zelfgemaakte watergekoelde voeding te krijgen. Fans zijn dan niet meer nodig, en dus lijkt het me ideaal (en geodkoop). Iemand ooit zoiets gedaan, kan dat? Iemand nog tips voordat ik mijn voeding sloop?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 00:11:
ik heb nu 2x een Zalman Fan (die bij zo'n passieve koeling van ZM hoort) erin zitten ze draaien beide op 5-Volt. Ik vind dat ze samen voor genoeg airflow zorgen. En of ik ze aan zet of uit, ik hoor het verschil niet. Of misschien komt dat nog door de andere dingen in me kast die te veel lawaai maken 8)7 .
Maar om een lang verhaal kort te maken. Ik heb de zijkant van de kast eraf en die kant van de kast is 2cm verwijdert van mij bureau (een plank). En de twee Zalman fans naar buiten gericht. (nog duidelijk :? )
Ik denk dat dan de temp nooit naar 40 graden kan komen en sterker nog 80 graden (net als in de review).
Die fans ken ik ook, op 5v zijn ze zo ongelooflijk stil, echt geweldig die fans :) Jammer is alleen dat ze dunner zijn dan normaal en ook geen normaal bevestigingssysteem hebben. Maar als je je kast openhoudt moet het zeker makkelijk te doen zijn.
Luxx schreef op 24 juni 2004 @ 01:14:
Nou ben je tweaker, of je bent het niet, dus ik zat te denken... Dus ik heb direct mijn voeding open gesloopt, en als je geod kijkt zie je dat er eigenlijk alleen een koelblok zit op 6 van die stoere mosfets. Het lijkt me niet zo'n probleem om daar een pijpje koper langs te buigen daar wat metaal aan te solderen, en daarmee een zelfgemaakte watergekoelde voeding te krijgen. Fans zijn dan niet meer nodig, en dus lijkt het me ideaal (en geodkoop). Iemand ooit zoiets gedaan, kan dat? Iemand nog tips voordat ik mijn voeding sloop?
Iemand heeft dat hier op GOT wel eens met een 250Watt voeding gedaan geloof ik. Probleem is dat die dingen die je moet koelen onder hoge spanning staan, dus die kun je niet zomaar op een heatsink schroeven. Verder kun je ze geloof ik ook niet allemaal samen op één koelblok kan monteren, het fijne weet ik er ook niet van. Opzich zou het dus kunnen, mits je handig bent en uitkijkt met onderdelen waar spanning op staat. Als je het wilt waterkoelen ipv passief moet je helemaal uitkijken, een klein lekje kan dan fatale gevolgen voor je pc hebben. Dan zou ik maar beter naar professionele onderdelen uitkijken. Verder zie ik het voordeel van een watergekoelde voeding tov een passief gekoelde niet, je warmt je water er alleen maar verschrikkelijk mee op. Ik zou zeggen zoek eens hier op GOT naar die voeding, en je bent vast een stuk wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
Luxx schreef op 24 juni 2004 @ 01:14:
Ja, dat is geen probleem ik heb dat zelf ook gedaan met een 250w voeding, en het modden van gewone voeding naar watergekoelde voeding kostte 10 euro of zo (spullen bij gamma gehaald, dus kan vast nog wel goedkoper). Waar je wel op moet letten:
- De koelblokken kunnen onder spanning staan, als je pech hebt zelfs tot 115V,
dan kun je er beter niet aan beginnen. Wil je het toch doen, dan moet je de
koelblokken en jouw waterleiding elektrisch scheiden met micaplaatjes o.i.d.
- De spanning tussen de koellichamen mag niet al te groot zijn, omdat er anders
een te grote stroom gaat lopen (tenslotte leg je met koper een elektrische
verbinding). Bij mij was het spanningsverschil enkele mV. Niet iets waar ik mij
druk om maak.
- De verbinding tussen de koellichamen en de koper blokken moet voldoende
raakvlakken hebbenvoor een goede warmte overdracht. Overigens kunnen
die voeding mosfets tot 125graden aan, dus als de boel op zo'n 90 graden
opgewarmd wordt is er geen enkel probleem (tenzij er el-cheapo condensatoren
gebruikt zijn). Bij worden de blokken ongeveer 45 graden. Dat is eigenlijk al
overkill dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

kutkip schreef op 24 juni 2004 @ 01:46:
Als je het wilt waterkoelen ipv passief moet je helemaal uitkijken, een klein lekje kan dan fatale gevolgen voor je pc hebben. Dan zou ik maar beter naar professionele onderdelen uitkijken. Verder zie ik het voordeel van een watergekoelde voeding tov een passief gekoelde niet, je warmt je water er alleen maar verschrikkelijk mee op. Ik zou zeggen zoek eens hier op GOT naar die voeding, en je bent vast een stuk wijzer :)
Persoonlijk denk ik dat mijn voeding enrom heet wordt, als ik er geen airflow doorheen stuur. Natuurlijk kan ik wel enrome koelblokken en heatpipes aanleggen. maar de warmte moet gewoon weg bij de electronica. Mijn huidige systeem is "best stil" maar de tweaker in mij vind het nog niet voldoende. Ik zit te denken aan een passief watergekoeld systeem, voor niet te veel geld (lees, ik zoek nog een grote radiator die dienst zou kunnen doen, grootte vergelijkbaar met reserator, maar dan budget. Een 2e hands verwarming zou betaalbaar zijn, maar geen idee wat voor een metaal die dingen gemaakt zijn. Anders maar eens een autosloop opzoeken.)
Prince_of_Darkness schreef op 24 juni 2004 @ 08:29:
Ja, dat is geen probleem ik heb dat zelf ook gedaan met een 250w voeding, en het modden van gewone voeding naar watergekoelde voeding kostte 10 euro of zo (spullen bij gamma gehaald, dus kan vast nog wel goedkoper). Waar je wel op moet letten:
Maar als er dus niet te veel/geen spanning staat tussen de koelblokken en de "ground" kan het sowieso geen probleem zijn. Nouja, multimeter in de aanslag dan maar, Ik heb 2 (verschillende) voedingen die kans maken op dit project, dus vast wel eentje die geschikt is.
druk om maak.
- De verbinding tussen de koellichamen en de koper blokken moet voldoende
raakvlakken hebbenvoor een goede warmte overdracht. Overigens kunnen
die voeding mosfets tot 125graden aan, dus als de boel op zo'n 90 graden
opgewarmd wordt is er geen enkel probleem (tenzij er el-cheapo condensatoren
gebruikt zijn). Bij worden de blokken ongeveer 45 graden. Dat is eigenlijk al
overkill dus.
Ik zat er aan te denken om zelf andere koellichamen te maken, en die zo te vormen dat ze aan een ( koperen, waterlijding) buis te solderen. Dat moet genoeg koeling geven, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben van hetzelfde soort als de TS, ik heb ook een 300W zalman (zie mijn specs voor meer info) en ik word gestoord van het zoemende geluid wat hij produceert. Ik wil gewoon iets hebben wat fanless is en geen gekloot meer met herrie. Het ratelende geluid van mijn Raptor daarentegen stoort mij totaal niet, alhoewel ik het niet erg zou vinden als het wat meer gedempt zou zijn. Verder heb ik net een paar papst-fans besteld, een nieuwe passieve koeler voor mijn videokaart en een nieuwe volledig koperen Zalman-koeler, ter voorbereiding van mijn fanless voeding.

Dat geheel wil ik in een Nexus breeze gaan stoppen maar die wil ik eerst graag een keer zien of goede foto's. Alleen jammer dat ik de NX3500 voeding niet gebruik :S.

Deze zomer moet die voeding er gaan komen dus dit topic gaat in m'n favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Laatst online: 08-05 07:44
Zou een tagan voeding niet iets zijn,?
Deze voedingen zijn namelijk Heel erg stil, en als je dan de 480 pakt en die niet vol gebruikt gaat de 2e fan nooit aan, en de 1e draait zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exigence schreef op 23 juni 2004 @ 23:02:
[...]

Mijn ervaring met Enermax is dat ze echt niet stiil zijn. Vooral als de rest van je systeem al fanless is is een Enermax een echte herrie maker. "Stil" verschilt per persoon. Maar als ik alle fans uit had kon ik m'n Enermax er goed bovenuit horen. Zo luid is het nou ook weer niet, maar je hoort hem, en daar gaat het om.
die van hem hoor je neit en ik weet het zeker ;)... ze fans erin draaien niet eens ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:10

nFo

fooker schreef op 25 juni 2004 @ 16:20:
Zou een tagan voeding niet iets zijn,?
Deze voedingen zijn namelijk Heel erg stil, en als je dan de 480 pakt en die niet vol gebruikt gaat de 2e fan nooit aan, en de 1e draait zacht.
Ik had laatst die Tagan 480 gekocht voor 75 eurotjes.
Ik vind het een uitstekende voeding, erg stil, uitstekende voltages, een hele zooi kabels een aparte groene kabel voor de videokaart >:) enz.
Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Mmm interessant. Ik zocht net ff naar een review van die Tagan. De binnenkant is precies hetzelfde als mijn Be-quiet! voeding, ook de ventilatiegaten zitten op dezelfde plek.
Hier de Tagan: Afbeeldingslocatie: http://www.dirkvader.de/page/tagan-tg480/3.jpg
En de Be-Quiet! : Afbeeldingslocatie: http://www.teccentral.de/reviews/netzteile/be_quiet_520/innen3.jpg

De Be-quiet! zou volgens http://www.dirkvader.de slechts een halve dB stiller zijn, wel zijn er in beide andere fans gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Laatst online: 08-05 07:44
kutkip schreef op 25 juni 2004 @ 16:55:
Mmm interessant. Ik zocht net ff naar een review van die Tagan. De binnenkant is precies hetzelfde als mijn Be-quiet! voeding, ook de ventilatiegaten zitten op dezelfde plek.
Hier de Tagan: [afbeelding]
En de Be-Quiet! : [afbeelding]

De Be-quiet! zou volgens http://www.dirkvader.de slechts een halve dB stiller zijn, wel zijn er in beide andere fans gebruikt.
Er is een groot verschil vind ik..

De Be-quiet word geadverteerd als een 520 watter.
Als ie dan exact het zelfde is dan klopt dit niet?
Dan is de 520 de Peak output.

En nog.. Be Quiet! Blackline 2 Fan Titanium (ATX, 520 Watt) € 125,-
Tagan TG480-U01 480W PSU € 88,-

En mischien zijn de condensatoren wel anders?( of andere electro dingen)
Je weet het niet precies..
En ik denk niet dat je op reactie van 1 review , meteen kan zeggen of ie luider is of niet.

Wat wel leuk is aan de Tagan, zijn de enorme hoeveelheid connectoren.
En de gevlochten kabels, ziet er leuk uit:)

[ Voor 6% gewijzigd door Timo op 25-06-2004 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nog even een reactie op het hierboven aangenomen idee "zwaarder qua vermogen is beter"

Elke voeding heeft een bepaalde rendement en een bepaald verlies in rust.
Deze voedingen zijn qua rendement waarschijnlijk bijna identiek, misschien bij wat hogere vermogens komen de zwaardere voedingen iets beter uit de bus. Maar bij lager verbruik zijn de grotere waarschijnlijk minder efficient, door een hoger rustverlies. Dus als je 250W voeding het prima doet, ga dan geen >400W voeding erin pleuren, zoek iets in dezelfde orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
fooker schreef op 25 juni 2004 @ 17:22:
[...]

Er is een groot verschil vind ik..

De Be-quiet word geadverteerd als een 520 watter.
Als ie dan exact het zelfde is dan klopt dit niet?
Dan is de 520 de Peak output.

En nog.. Be Quiet! Blackline 2 Fan Titanium (ATX, 520 Watt) € 125,-
Tagan TG480-U01 480W PSU € 88,-

En mischien zijn de condensatoren wel anders?( of andere electro dingen)
Je weet het niet precies..
En ik denk niet dat je op reactie van 1 review , meteen kan zeggen of ie luider is of niet.

Wat wel leuk is aan de Tagan, zijn de enorme hoeveelheid connectoren.
En de gevlochten kabels, ziet er leuk uit:)
Be-Quiet! Levert voedingen van 300 tot 520 Watt. Maar al deze voedingen lijken intern vrij veel op elkaar. Maar het viel mij gewoon op dat beide voedingen zowat iedentiek zijn :) Die geluidsmetingen zijn allemaal op dezelfde manier uitgevoerd, dus van die gegevens kan je onderling wel uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm ik heb hier een fsb group 300 watter uit een packard hell pc, dat ding is < 7db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 17:40:
hm ik heb hier een fsb group 300 watter uit een packard hell pc, dat ding is < 7db
Wat is het nut van deze post? Je geeft totaal geen informatie en bovendien geloof ik het niet eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
FSB is hetzelfde als Fortron. Als je er van uit zou gaan dat hij het stilste model heeft, de Fortron /FSB 300-60 PN Noiseblocker Edition 300 Watt UltraSilent (lijkt me sterk omdat deze gemodificeerd is door Noiseblocker), maakt deze voeding alsnog 20dB(a) op volle toeren. Minimaal 15dB, maar dat zul je in werkelijkheid nooit halen, afgezien van bij het opstarten. 7dB(A) lijkt me trouwens onmogelijk, aangezien het voor een 120mm fan heel moeilijk zal zijn zo weinig toeren te moeten draaien om dit te bereiken. (zou iets van 500RPM moeten zijn ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
kutkip schreef op 27 juni 2004 @ 23:40:
FSB is hetzelfde als Fortron. Als je er van uit zou gaan dat hij het stilste model heeft, de Fortron /FSB 300-60 PN Noiseblocker Edition 300 Watt UltraSilent (lijkt me sterk omdat deze gemodificeerd is door Noiseblocker), maakt deze voeding alsnog 20dB(a) op volle toeren. Minimaal 15dB, maar dat zul je in werkelijkheid nooit halen, afgezien van bij het opstarten. 7dB(A) lijkt me trouwens onmogelijk, aangezien het voor een 120mm fan heel moeilijk zal zijn zo weinig toeren te moeten draaien om dit te bereiken. (zou iets van 500RPM moeten zijn ofzo)
De redenering erachter heb ik niet gepost maar dit ging dus wel door mijn hoofd :) . Bedankt voor de onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

Prince_of_Darkness schreef op 24 juni 2004 @ 08:29:
druk om maak.
Hmm, bij mij stond er 140Volt tussen de koellichamen (Qtec, en ik ging er voor het gemak vanuit dat het geen probleem zou zijn, dat had ikz o kortgesloten:-P) Nouja, ik denk dat ik maar wat mica (waar koop je dat?) tussen de mosfets en de waterkoeling moet monteren ofzo...

Eerst nog even een andere voeding ermee doet (enermax) misschien vormt de spanning daar geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
Luxx schreef op 29 juni 2004 @ 22:27:
Hmm, bij mij stond er 140Volt tussen de koellichamen (Qtec, en ik ging er voor het gemak vanuit dat het geen probleem zou zijn, dat had ikz o kortgesloten:-P) Nouja, ik denk dat ik maar wat mica (waar koop je dat?) tussen de mosfets en de waterkoeling moet monteren ofzo...

Eerst nog even een andere voeding ermee doet (enermax) misschien vormt de spanning daar geen probleem..
JA, MAAR MEET DE SPANNING EERST EN GEEN HOGE SPANNINGEN KORTSLUITEN!!!
sorry voor het schreeuwerige maar zomaar dingen kortsluiten is levensgevaarlijk!!
anyways, die mica (of silicium) isolatie plaatjes kun je gewoon bij elke elektrozaak (display electronics, conrad o.i.d.) kopen. Normaal gebruik je ze om torren op een koellichaam te zetten, maar je kunt ze dus ook voor dit doeleinde gebruiken. Overigens kun je ipv solderen/lassen de waterkoeling ook bevestigen op de koellichamen met thermische lijm (van zalman of zo). Dat werkt wat makkelijker.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

Prince_of_Darkness schreef op 30 juni 2004 @ 09:23:

anyways, die mica (of silicium) isolatie plaatjes kun je gewoon bij elke elektrozaak (display electronics, conrad o.i.d.) kopen. Normaal gebruik je ze om torren op een koellichaam te zetten, maar je kunt ze dus ook voor dit doeleinde gebruiken. Overigens kun je ipv solderen/lassen de waterkoeling ook bevestigen op de koellichamen met thermische lijm (van zalman of zo). Dat werkt wat makkelijker.
Succes!
Ik heb vandaag wat van die silicium plaatjes gehaald. De verkoper adviseerde mij om ze rechtstreeks aan de transistoren vast te maken. Op het moment zitten er dus 3 transistoren aan één koelblok, waar dus één gemeenschappelijke spanning op staat. Als ik echter dit koelblok isoleer kan daar geen stroom meer doorheen, dit kan natuurlijk nog invloed hebben op de werking van de koeler. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat bij het onterp van een voeding een koelblok als stroomgeleiding wordt gebruikt, dus dan maakt het vast niet uit als ik het koelblok loskoppel... Iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen (of een mening over heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Luxx schreef op 01 juli 2004 @ 20:43:
[...]

Ik heb vandaag wat van die silicium plaatjes gehaald. De verkoper adviseerde mij om ze rechtstreeks aan de transistoren vast te maken. Op het moment zitten er dus 3 transistoren aan één koelblok, waar dus één gemeenschappelijke spanning op staat. Als ik echter dit koelblok isoleer kan daar geen stroom meer doorheen, dit kan natuurlijk nog invloed hebben op de werking van de koeler. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat bij het onterp van een voeding een koelblok als stroomgeleiding wordt gebruikt, dus dan maakt het vast niet uit als ik het koelblok loskoppel... Iemand die hier nog iets zinnigs over kan zeggen (of een mening over heeft)
Ik hoop dat je beseft dat dat die transistoren en het koelblok met het lichtnet verbonden zijn. En dat je behalve die plaatjes ook isolatie busjes en ringetjes moet gebruiken voor de schroefjes. En dat de thermische weerstand omhoog gaat, dus dat de interne temperatuur van de te koelen onderdelen ook omhoog gaat. En dat de blower in de voeding niet alleen noodzakelijk is voor het koelen van de voeding zelf maar ook belangrijk is voor de luchtcirculatie van de rest van de pc-kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lees weer eens dit topic door en toch vreemd dat mensen niet de laatste regel van de topicstart hebben gelezen.
en gewoon vertellen dat deze voeding en echt stil is... :?

Maar ik vertelde dat wat verteld wordt dat stil is dat ik dat niet stil vind.
En dat ik alleen voedingen vroeg zonder FAN. En totaal passief gekoeld.

Maar ik ben niet de enige op het forum en vond ook WC-voedingen en voedingen onder de 10db goed. Want een voeding maakt eigenlijk geluid door elektrische schokjes, geluidjes. Maar ZONDER FAN. FANLESS.

Jammer, want iemand die nu naar geluidloze voedingen zoekt, moet nu door deze dingen heen scrollen. ;(

Helaas...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2004 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
las je wc gebruikt, kan je isolatie materiaal gebruiken, en dan kan je al het geluid wel goed isoleren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je pc te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 juli 2004 @ 21:03:
Lees weer eens dit topic door en toch vreemd dat mensen niet de laatste regel van de topicstart hebben gelezen.
en gewoon vertellen dat deze voeding en echt stil is... :?

Maar ik vertelde dat wat verteld wordt dat stil is dat ik dat niet stil vind.
En dat ik alleen voedingen vroeg zonder FAN. En totaal passief gekoeld.

Maar ik ben niet de enige op het forum en vond ook WC-voedingen en voedingen onder de 10db goed. Want een voeding maakt eigenlijk geluid door elektrische schokjes, geluidjes. Maar ZONDER FAN. FANLESS.

Jammer, want iemand die nu naar geluidloze voedingen zoekt, moet nu door deze dingen heen scrollen. ;(

Helaas...
Ik snap jou niet helemaal, want met van die gigantisch lawaaiïge schijven als de Raptor in je pc, 2 nog wel, dan haal je nooit 0 dB, al gooi je er nog 10 silentmaxx dempers tegenaan....Die raptors zijn geweldig, maar qua geluid zijn het krengen :( Dus dan heeft een voeding van 0 dB toch ook geen zin? Ik zou eerst kabels opruimen, om zodoende de airflow te verbeteren, dempingsmatten kopen, andere CPU koeler (dat heb je dus al gedaan), en nog wat van die kleine dingetjes, en als er dan nóg te veel geluid wordt geproduceerd (in your opinion) dan zou ik pas een nieuwe voeding van zoveel honderd euri kopen. Maja, dat is mijn mening, ik denk alleen dat je ook al heel wat kan bereiken door eerst een hele hoop kleine dingen te veranderen, en dan pas echt nieuwe dingen te kopen als het té erg is :X

0 dB is natuurlijk onmogelijk, hoogstens een paar dB als je zo'n Zalman kast aanschaft, en als je zelf kast stil maakt wil is 10-20 dB acceptabel. En ja, dan kan je makkelijk slapen, ookal staat ie aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Ik heb nu 2x73 GB in RAID0 en dat vind ik totaal niet irritant, zelfs zonder silencers. Die wíl ik wel graag. Het zoemende geluid van de voeding daarentegen irriteert me mateloos.

Om één of andere reden krijg ik bij die schijven het gevoel dat het KEIHARD ragt als ik aan het werken ben en dat stemt mijn gemoedstoestand gunstig :) .

Bij zo'n irri zoemende voeding heb ik dat gevoel totaal niet. Kep trouwens nu een tijdelijke voeding... een 300W Component-Pro uit een Aopen-miditowertje en geloof het of niet: Hij trekt het! Jammer dat de Nexus Breeze niet leverbaaris met de nieuwe 4090 Voeding :(

[ Voor 21% gewijzigd door Toink op 18-07-2004 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oli4100 schreef op 17 juli 2004 @ 21:56:
[...]

Ik snap jou niet helemaal, want met van die gigantisch lawaaiïge schijven als de Raptor in je pc, 2 nog wel, dan haal je nooit 0 dB, al gooi je er nog 10 silentmaxx dempers tegenaan....Die raptors zijn geweldig, maar qua geluid zijn het krengen :( Dus dan heeft een voeding van 0 dB toch ook geen zin? Ik zou eerst kabels opruimen, om zodoende de airflow te verbeteren, dempingsmatten kopen, andere CPU koeler (dat heb je dus al gedaan), en nog wat van die kleine dingetjes, en als er dan nóg te veel geluid wordt geproduceerd (in your opinion) dan zou ik pas een nieuwe voeding van zoveel honderd euri kopen. Maja, dat is mijn mening, ik denk alleen dat je ook al heel wat kan bereiken door eerst een hele hoop kleine dingen te veranderen, en dan pas echt nieuwe dingen te kopen als het té erg is :X

0 dB is natuurlijk onmogelijk, hoogstens een paar dB als je zo'n Zalman kast aanschaft, en als je zelf kast stil maakt wil is 10-20 dB acceptabel. En ja, dan kan je makkelijk slapen, ookal staat ie aan :)
wat mijn systeem is heeft niks met dit topic te maken. topic was bedoelt voor DOOD-stille voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

ik heb een doodstille voeding, hij maakt echt 0 dB samen met de rest van die PC van mij, hij is echt na 7 minuten 0 dB (na 7 minuten schakelt de HD in slaapmode, 0dB dus)

het werkt perfect, ik heb alleen de voeding ff aangepast, die mosfets dus er uit gesoldeert en op kickass koelblokken gezet, die koelblokken blijven gewoon koud...

pics: (clickable)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00307.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~sulma058/DSC00321.JPG

Binnenkort komt hier een [CM] van, ik ga nu bezig met een kast bouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice_strike schreef op 21 juni 2004 @ 21:19:
Call me crazy, maar is dan nog iets onder de 0 dB? -1 dB ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
oli4100 schreef op 17 juli 2004 @ 21:56:
[...]

Ik snap jou niet helemaal, want met van die gigantisch lawaaiïge schijven als de Raptor in je pc, 2 nog wel, dan haal je nooit 0 dB, al gooi je er nog 10 silentmaxx dempers tegenaan....Die raptors zijn geweldig, maar qua geluid zijn het krengen :(
jij hebt dus duidelijk geen raptor, ze zijn niet of nauwelijks te horen, en ze maken dus niet gigantisch veel lawaai als jij beweert!! Als je zo'n ding niet hebt, ga dan ook niet zulke claims neerzetten. Lees de info pdf is van western digital, daar staan die dingen gerate op tussen de 20~26 dba (als ik mij niet vergis). Al zou het 30 zijn dan zou je met een silencer zeker dicht tegen de 10 dba kunnen komen.
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 16:37:
[...]

Call me crazy, maar is dan nog iets onder de 0 dB? -1 dB ofzo?
Er is iets onder de 0db ja :) 0db is de menselijke gehoorgrens. Als er niets onder de 0db zou zitten, zou het onmogelijk zijn voor een hond om een hondefluitje te horen, aangezien wij die ook niet horen :)

0db is niet een absolute grens, net als de 0 graden celcius geen absolute temperatuur is heeft de dba schaal ook geen absolute 0 waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro

peddro

nee, 0 dB is niet de grens, maar heb jij wel eens wat onder 0 dB gehoord, dus zeg maar - 10 dB??? dacht het niet....
dus is 0 dB voor de mens wel een grens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
En dan is er bij de raptors nog verschil tussen de eerste en tweede gen. de eerste heeft nog een beetje een snerpend geluid, maar de tweede heeft dat weer niet. Daarom heb ik dus ook voor de 73GB's gekozen om er zeker van te zijn dat ik 2nd gens heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 21:29

Part

Helemaal niets.....

peddro schreef op 18 juli 2004 @ 17:08:
nee, 0 dB is niet de grens, maar heb jij wel eens wat onder 0 dB gehoord, dus zeg maar - 10 dB??? dacht het niet....
dus is 0 dB voor de mens wel een grens :)
0 db is ook niet een grens.
Een toon van 30Hz bij 50db kun je bv al niet eens horen en dat terwijl een toon van 3Khz bij -2db nog wel hoorbaar is.
Afbeeldingslocatie: http://www.breem.nl/fldtechniek/pggehoor-files/fletch_muns.gif

0 dBa kun je wel als onderste hoorbare grens beschouwen maar 0 dB niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

[quote]peddro schreef op 18 juli 2004 @ 15:42:
ik heb een doodstille voeding, hij maakt echt 0 dB samen met de rest van die PC van mij, hij is echt na 7 minuten 0 dB (na 7 minuten schakelt de HD in slaapmode, 0dB dus)

het werkt perfect, ik heb alleen de voeding ff aangepast, die mosfets dus er uit gesoldeert en op kickass koelblokken gezet, die koelblokken blijven gewoon koud...
[quote]
Vreemd dat ik dit nog nooit eerder hebt gezien, eigenlijk is het idee heel simpel, en blijkbaar werkt het ook nog eens.
Heb je echt helemaal geen airflow meer langs deze blokken? En gaat dat echt goed?
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik zie dat je de koelblokken gewoon op de behuizing van de kast hebt gezet. In "alle" voedingen staat er spanning op de koelblokken, heb jij dit bij de transistoren geisoleerd, of heb je dat gewoon kortgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Luxx schreef op 18 juli 2004 @ 19:24:
[quote]peddro schreef op 18 juli 2004 @ 15:42:

Vreemd dat ik dit nog nooit eerder hebt gezien, eigenlijk is het idee heel simpel, en blijkbaar werkt het ook nog eens.
Heb je echt helemaal geen airflow meer langs deze blokken? En gaat dat echt goed?

[...]

Ik zie dat je de koelblokken gewoon op de behuizing van de kast hebt gezet. In "alle" voedingen staat er spanning op de koelblokken, heb jij dit bij de transistoren geisoleerd, of heb je dat gewoon kortgesloten?
onderling mogen ze geen kortsluiting maken. Maar die transistoren hebben een mica (?) plastic velletj om zich. Dat geleid zo veel mogelijk de warmte maar geen elektriciteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro

peddro

wat LittleTeun zegt klopt, ze maken onderling geen contact met elkaar, en zo'n plaatje geleid goed de warmte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:47
peddro schreef op 18 juli 2004 @ 15:42:

pics: (clickable)

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoe zit dat met verliezen? is zag dat je niet al te dikke kabels hebt

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro

peddro

helemaal niets geen verlies. wil prima dit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

peddro schreef op 19 juli 2004 @ 10:14:
helemaal niets geen verlies. wil prima dit.....
In iedere kabel heb je verlies, alleen zolang de kabeltjes niet te warm worden, is dat niet zo'n probleem natuurlijk. Ik moet toegeven dat ik wel dikkere kabeltjes zou nemen, ze zien er erg dun uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro

peddro

ze zijn ook vrij dus, maar dikker past gewoon weg niet in de voeding, die kabeltjes worden ook niet warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Ik heb vandaag uit directe nood mijn voeding moeten vervangen en heb gekozen voor de Nexus NX-4090 Real Silent Power Supply 400Watt.

http://www.nexustek.nl/nx4090.htm

Niet fanless, maar wel stil en 55 euro goedkoper dan de fanless.... 55 euro die ik nu even niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm, ik vind me zalman 300B-APS zeker niet stil, stil, me voeding komt altijd boven alle gemuid uit, zelfs een tikkeltje boven mijn maxtor harde schijven.

aan een 300 Watt heb ik dus genoeg, systeem is stabiel en al, maar ik dacht dus aan een voeding mod, de fan vervangen door een papst of panaflo, whatever en de bovenkant van mijn voeding + bovenkant van mijn case een gat zagen (heb geen dremel of decoupeer)

Daarboven een 120mm op zetten die 2 fans allebei op 5 V zetten, dat zou toch ook moeten zijn in plaats van een "0db" of in de buurt komen van een 10 à 15 db voeding, niet?
Had ik zo in gdachten, want warme lucht gaat naar boven. (heb echt het budget niet om een voeding van 200€ uit te geven)

Dan zou de airflow ongeveer zoiets zijn --> tekening:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/InGen/ff/Airflow.JPG

is niet op schaal, sorry :p
licht grijs is de case, blauw is de airflow of richting dat fan blaast, Donkerblouw zijn de fans die er al in steken, en donkergrijs is wat ik ga wijzigen (voeding dus)

Reacties alsjeblieft ;) ;)
ps: Ik heb de tekening zo technisch mogelijk gemaakt :9

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Nu ik de Nexus NX4090 heb realiseer ik me pas wat een TAKKEHERRIE die Zalman produceerde.... dus wat dat betreft kan ik me je actie wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08 09:43

Hendal.

Chocolate moose

justice_strike schreef op 18 juli 2004 @ 16:51:

Er is iets onder de 0db ja :) 0db is de menselijke gehoorgrens. Als er niets onder de 0db zou zitten, zou het onmogelijk zijn voor een hond om een hondefluitje te horen, aangezien wij die ook niet horen :)
Ehm, volgens mij komt dat omdat de frequentie boven onze gehoorgrens ligt. Heeft niks met het aantal DB te maken.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
justice_strike schreef op 18 juli 2004 @ 16:51:
[...]

jij hebt dus duidelijk geen raptor, ze zijn niet of nauwelijks te horen, en ze maken dus niet gigantisch veel lawaai als jij beweert!! Als je zo'n ding niet hebt, ga dan ook niet zulke claims neerzetten. Lees de info pdf is van western digital, daar staan die dingen gerate op tussen de 20~26 dba (als ik mij niet vergis). Al zou het 30 zijn dan zou je met een silencer zeker dicht tegen de 10 dba kunnen komen.

[...]

0db is niet een absolute grens, net als de 0 graden celcius geen absolute temperatuur is heeft de dba schaal ook geen absolute 0 waarde
/offtopic:
/me kijkt naar zijn pc: Heej, daar hangen al een half jaar twee Raptors in in Raid 0. Oh wacht, hier zegt iemand dat ik er toch geen heb.....verassend...

offtopic:
Alsof ik zou zeggen dat ze veel geluid maken als ik er zelf geen had.... |:(

En ja, ze maken wél veel geluid, ga maar eens een review erop na zoeken. Bij iedere review wordt wel duidelijk gemaakt dat de 36GB versie een herriemaker is. De 74GB is al een stuk stiller.

offtopic:
Misschien eerst even verder kijken, voordat je met onwaarheden aan komt zetten? Bovendien verwijs je zelf naar de specs, wat op mij overkomt alsof je zelf helemaal geen ervaring hebt met die Raptor. Misschien moet jij eens een raptor kopen, en dan eens iets zeggen? En natuurlijk staan er in die specs van WD dat ie weinig geluid maakt. Staat er ook bij hoe die meting is verricht?

/ontopic: @ Jackie_Che: Ziet er goed uit qua luchtstroom; alleen die blauwe pijl die naar onderen wijst...tsja...warme lucht stijgt op he, dus misschien is een fan vanaf onder naar boven handiger?

[ Voor 5% gewijzigd door oli4100 op 21-07-2004 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die blauwe pijl die naar onderen wijst is de pijl van de cpu fan in bovenaanzicht :)

en de kleine blauwe rondjes met een stipje erin zijn de pijlen die naar buiten komenof naar je toe komen, ter info een rondje met een kruisje erin betekent dat de pijl naar binnen gaat (te vergelijken met een pijl van pijl en boog die je met de punt naar je toewijst of van je weg wijst.

en idd, al zeg ik het zelf, dit kan gaan werken, maar ben nog hard aan't denken, sinds me budget niet groot is, kan ik me geen grote fouten veroorloven.

hmm, merk nu pas dat ik nog lichtblauwe pijltjes ben vergeten in de bovenaanzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toink schreef op 21 juli 2004 @ 17:57:
Nu ik de Nexus NX4090 heb realiseer ik me pas wat een TAKKEHERRIE die Zalman produceerde.... dus wat dat betreft kan ik me je actie wel voorstellen.
hmm, die nexus van jouw zuigt of blaast die lucht?, dat kan missch wel handige info zijn voor me mod :)

*Ik maak graag dingen na :9 en of pik er ideeën uit >:) *

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2004 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:43
(bijna) alle voedingen blazen lucht naar buiten

(het is volgens mij een ATX norm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timcooijmans schreef op 21 juli 2004 @ 18:52:
(bijna) alle voedingen blazen lucht naar buiten

(het is volgens mij een ATX norm)
mja, als het lucht naar buiten de nexus voeding blaast, kan ik het ok vinden, maar de cpu waarsch niet, dan ben je verplicht om een case fan van achter te plaatsen die lucht zuigt, uit de kast. Indien de fan van de voeding lucht zuigt, dan vind cpu het ok, maar voeding niet, bijgevolg dat de voeding warmer wordt (geval bij zalman dus, ze hebben er zo van die streepgaten gemaakt, maar warmte van cpu wordt er natuurlijk mee ingesleept)

dus daarom dat bij mijn design de 120mm fan van boven wordt geplaatst, met bijgevolg een gat in de case maken van boven dus en als conclusie dat alle lucht definitief omhoog weg kan (en hopen dat die dan weg blijft :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Mijn Nexus blaast lucht naar buiten. Maar dit gaat niet meer over 0 dB fanless voedingen dus ik denk dat we ff moeten nokken naar een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toink schreef op 21 juli 2004 @ 20:45:
Mijn Nexus blaast lucht naar buiten. Maar dit gaat niet meer over 0 dB fanless voedingen dus ik denk dat we ff moeten nokken naar een ander topic.
idd :)

maareuh fanless heeft toch ook wel airflow nodig vrees ik, anders wordt die opgezadeld met de warmte die erin zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
code:
1
2
3
4
5
6
7
raptor 36.7 gb

Acoustics (average)
Idle Mode:
· 32 dBA average.
Seek Mode:
· 36 dBA

code:
1
2
3
4
5
6
7
raptor 74 gb

Acoustics (average) 
Idle Mode:
· 32 dBA average
Seek Mode:
· 36 dBA

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Points of Reference *measured in dBA or decibels 
0 The softest sound a person can hear with normal hearing 
10 normal breathing 
20 whispering at 5 feet 
30 soft whisper 
50 rainfall 
40 quiet office, library 
60 normal conversation 
110 shouting in ear 
120 thunder

geen gezeik gewoon de specs opzoeken, zit tussen de 30 en de 40, dus geen lawaai zoals gezegd word. raptor 74 gb maakt even veel lawaai als de 36gb

[ Voor 14% gewijzigd door justice strike op 22-07-2004 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
justice_strike schreef op 22 juli 2004 @ 02:50:
geen gezeik gewoon de specs opzoeken, zit tussen de 30 en de 40, dus geen lawaai zoals gezegd word. raptor 74 gb maakt even veel lawaai als de 36gb
Dat is bijzonder subjectief. Ok een raptor is niet bepaald een straaljager die op een korte afstand zijn motoren vol openzet, maar voor veel mensen (waaronder ik), is het al te veel. Het liefst zou ik nog stillere hd's hebben (en ik heb nu 2 Baracuda IV's), dus je kunt je voorstellen (vanuit dat gezichtspunt) dat ik die raptors een ongeloofelijke tyfusherrie vind maken. Ik stel mij zo voor dat de TS dat ook vindt, want anders had hij geen topic geopend over 0 dB voedingen, maar genoegen genomen met die pseudo stille "silent" voedingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Prince_of_Darkness schreef op 22 juli 2004 @ 09:04:
[...]

Dat is bijzonder subjectief. Ok een raptor is niet bepaald een straaljager die op een korte afstand zijn motoren vol openzet, maar voor veel mensen (waaronder ik), is het al te veel. Het liefst zou ik nog stillere hd's hebben (en ik heb nu 2 Baracuda IV's), dus je kunt je voorstellen (vanuit dat gezichtspunt) dat ik die raptors een ongeloofelijke tyfusherrie vind maken. Ik stel mij zo voor dat de TS dat ook vindt, want anders had hij geen topic geopend over 0 dB voedingen, maar genoegen genomen met die pseudo stille "silent" voedingen...
ik, the topic starter, heb dus ook 2x een raptor 36GB (RAID-0). Ze maken een herrie, maar je kan ook enclosers krijgen om hem een stuk stiller te maken. 0 db haal je niet, maar het blijven 2 hd die je kan horen.
Een topic dat ik ook gestart heb :P :
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/923996

/edit: btw ik heb nog steeds niet een nieuwe ( 0 db) voeding. geld moet eerst naar doom3, hl2 en andere top gamez :9 .

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juli 2004 @ 21:40:
[...]

idd :)

maareuh fanless heeft toch ook wel airflow nodig vrees ik, anders wordt die opgezadeld met de warmte die erin zit
licht eraan. Ik heb een ZM Reserator 1 en Arctic VGA cooler en de warmte wordt allemaal door deze naar buiten gebracht. misschien zou het moeten voor de hd en chipset, maar dat zijn geen echte hittestokers. En dan zal naast de passieve voeding een 5v fan naar buiten (denk ik) voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skull_One
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:14
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 10:43:
licht eraan. Ik heb een ZM Reserator 1 en Arctic VGA cooler en de warmte wordt allemaal door deze naar buiten gebracht. misschien zou het moeten voor de hd en chipset, maar dat zijn geen echte hittestokers. En dan zal naast de passieve voeding een 5v fan naar buiten (denk ik) voldoende zijn.
In principe kan het wel, maar op de langere termijn is het beter om je componentjes als spoelen e.d. wel koel te houden. Deze kunnen echt erg warm worden en dan wordt de rest ook warm, zoals je condensatoren. Ik kan iedereen aanraden je condensatoren eens per kwartaal na te kijken op lekken. Sommige mobo's hebben echt bagger condensatoren! Je northbridge wordt ook aardig warm. Ik heb zelf ook een Resorator in combi met een actieve radiator. Op dit moment wil ik de northbridge ook in het circuit opnemen om de thermische 'oplading' van de kast te verlagen. Met alleen de Resorator om dit te koelen lijkt me dit te weinig capaciteit.

Maar ff ontopic... Ik zag deze FANLESS voeding die dus helemaal passief is en een heatpipe heeft... Wellicht een optie: http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=3991

Meer info: http://www.silverstonetek.com/products-st30nf.htm

Btw, ik heb zalf een Tagan TG-480, die is inderdaad heel erg stil en van een erg goede kwaliteit. De voltages blijven erg stabiel, ook bij zware belasting.

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Skull_One schreef op 22 juli 2004 @ 12:22:
[...]
Maar ff ontopic... Ik zag deze FANLESS voeding die dus helemaal passief is en een heatpipe heeft... Wellicht een optie: http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=3991

Meer info: http://www.silverstonetek.com/products-st30nf.htm
ik was bijna verkocht, maar helaas max vermogen is 250W. :'(

geen uitsteeksel en niet al te duur.
Pagina: 1 2 Laatste