Toon posts:

[DIY] Subwoofer toevoeging

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 376 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 17 juni 2004 @ 01:03:
[...]

Idd, een beetje zelf zoeken mogen we hier wel verwachten. Google is niet voor niets uitgevonden :X http://www.speakertrade.c...play.php?product=Laxx1515
:P Ben niet lui h00r, maar ik wou graag al die Fs en SPL shit hebben voor WinISD, ik dacht dat jullie misschien een goede site hadden voor die shit, ik kan alleen de standaard shit vinden

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 01:07:
[...]

:P Ben niet lui h00r, maar ik wou graag al die Fs en SPL shit hebben voor WinISD, ik dacht dat jullie misschien een goede site hadden voor die shit, ik kan alleen de standaard shit vinden
De TS parameters staan EEN click verder: http://www.speakertrade.c...data.php?product=Laxx1515

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
OMG . SORRY SORRY SORRY :P:P:P

SERIEUS NIET GEZIEN :P, ben geen duitste fanaat :P Idd, ik ben een beetje gaar zolaat :P

Verwijderd

Topicstarter
Hmz die er klopt geen kont van bij mij in WinISD, hij geeft -6dB @ 50 Hz

-edit Aha. dat was closed,

Vented, geeft ie zelf een +1.1 dB bij 50 Hz :D:D:D (@ 80 L)

Wat moet ik nu nog doen ? Past die XXL PowerSound AM5080 hier nog op ?
Waar kan ik die Tuning Freq. het beste op zetten voor een mooi laag diep geluid ?
Ong 35 Hz ?

(kga nu slapen, morgen ben weer ;))

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 01:22 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-08 18:14

Indoubt

Always be indoubt until sure

Kijk dan ook eens naar die conrad amp 300w RMS versie voor 150€, samen met een AXX1515 van 100€. De axx serie komt niet superlaag zoals de peerless XLS serie of de adire subwoofers maar de AXX1515 heeft wel een efficiency van 93db en kan in een relatief kleine kast. De amp heeft nog een basboost.

Verwijderd

Topicstarter
Indoubt schreef op 17 juni 2004 @ 01:23:
Kijk dan ook eens naar die conrad amp 300w RMS versie voor 150€, samen met een AXX1515 van 100€. De axx serie komt niet superlaag zoals de peerless XLS serie of de adire subwoofers maar de AXX1515 heeft wel een efficiency van 93db en kan in een relatief kleine kast. De amp heeft nog een basboost.
:? Welke categorie staan die :? Kan em niet vinden, alleen een zwakke 2x40w pioneer

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
subamps bij conrad
Volgens mij wel een stapje beter dan zo'n XXL. Stapje minder (filters o.a. 2de orde) dan detonation/hypex.
Let op: Bass boost van +6dB bij 35 Hz. Zijn dus eigenlijk perfect voor gesloten systemen. Evt. kan je zelf de bass boost eraf solderen.

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
Redheinz schreef op 17 juni 2004 @ 09:56:
subamps bij conrad
Volgens mij wel een stapje beter dan zo'n XXL. Stapje minder (filters o.a. 2de orde) dan detonation/hypex.
Let op: Bass boost van +6dB bij 35 Hz. Zijn dus eigenlijk perfect voor gesloten systemen. Evt. kan je zelf de bass boost eraf solderen.
Maar die conrad is al 120€ voor een 1x150 Watt @ 4 Ohm. Dat is een stuk duurder dan die XXL. (die is geloof ik ook 150Watt). Wat merk ik hier dan als verschil ?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Niks naar mijn idee :) . Maar als je even geduld hebt, en je wacht op een uitgebreide vermogenstest enzo, ik vindt die xxl geweldig, maar die Conrad zal ongetwijfeld beter zijn. Het is net hoeveel geld jij voor dat verschil over hebt.

Edit:

En stel nou dat die xxl echt bagger is, over een tijdje kan je zelf versterkers ombouwen, of met de hulp hier. Zo kan je bijvoorbeeld een ringkern travootje inbouwen ipv de normale travo, de transistoren, de condensatoren, zo heb je al een hele andere versterker :) .

[ Voor 38% gewijzigd door Barry|IA op 17-06-2004 13:19 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Lijkt me niet echt geschikt eigenlijk. Die zwaarste conrad uitvoering zal wel een stuk beter zijn als de XXL. Maar goed de AXX1515 en de zwaarste conrad amp en dan zit je nog onder het budget.

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik denk ik toch voor die Conrad van 140.

Maar ik heb nu dus die RAVELAND AXX 1515 5, en die Conrad amp. Ik heb met WinISD ong. de ideale kast berekent, ik maak hem 120 liter, dus vulling en rest meegereken is dat ong. 100/90 L. En dan monteer ik de versterker in een apart kastje (erachter of bovenop). Ik heb er nu 1 basspijp in zitten, maar dat moet ik nog ffies checken of 2 misschien beter is, maar dat berekent WinISD wel.

Nou zou ik graag nog weten hoeveel wol ik moet gebruiken voor de binnen kant. en hoe dat makkelijk is te monteren Gewoon lijmen, of nieten ?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 13:33 ]

• Barry|IA
Genoeg wol om alle wanden te bekleden, dan losjes erin nieten, en misschien een soort gaas eroverheen zodat het niet in je speaker kan komen.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Zit er btw in die conrad amp een filter ?

• Barry|IA
jup! :)

• Redheinz
Ik weet niet wat je daarvan gaat merken. Als ik het zo inschat zal die XXL sneller aan zijn grenzen zitten. Voor 120 (of 150) euro kan je natuurlijk betere componenten in zo'n versterker bouwen dan voor 50.
Bij de conrad-versterkers weet je nog ongeveer wat je koopt:
2de orde filters, Bass-boost in de voorversterker, subsonic filter, fase-schakelaar (of traploos bij de duurste conrad).
Bij die XXL staat eigenlijk niets gespecificeerd.
Dit geeft mij een beter gevoel bij die conrads (in ieder geval de 2 duurste modellen). Het blijft een feit dat ik niet onderbouw wat ik roep. Het is slechts een idee. Maar dat kan je doortrekken: De Detonations/hypexen/duurdere Sitroniks/thommessen zullen weer beter zijn dan die conrads.
Geeft mij een beetje het idee van
Low budget (XXL), budget (Conrad) en higher end (thommessen c.s.).
Maar een luistertest lijkt mij wel een keer leuk (Noord Holland).
K+T en HH hebben diverse keren de Mivoc-modules getest en goed bevonden. Voor mooiere woofers gebruiken ze echter de duurdere apparaten. Ik wil wel eens zien wat zij van die Conrad dingen vinden. Ik denk persoonlijk dat die conrad-amps ongeveer gelijk zijn aan de mivocs qua kwaliteit (150W/4Ohm = Parts express 792). De duurste Conrad lijkt wat beter (=Parts express 796 en Adire AVA250).
Reeds eerder gemeld:
Let op dat je met die conrad-amps een 5 a 6 dB bass-boost hebt bij 30 a 35 hertz (35 volgens de specs).
Deze versterker is een goed maatje voor die AXX1515, gesloten zeker. Bass-reflex kan je er nog over denken om de bass-boost te modificeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Redheinz op 17-06-2004 13:43 ]

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
Nou , erm... , dan ben ik toch een beetje klaar ?

Driver : RAVELAND AXX 1515 5

Amp + Filter : Conrad 300 Watt

Kast = 120 liter met nog te berekenen aantal basspijpen (1 of 2).

Amp komt buiten het speaker gedeelte, Heeft iemand nog een tip hoe ik mijn kabel zo luchtdicht mogelijk naar buiten kan leiden ?

Gesloten komt trouwens niet echt goed bij WinISD :?, dan gaat ie al vrij vroeg naar beneden :S, Bass reflex is volgens mij toch echt beter

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 13:45 ]

• Redheinz
Gesloten ziet er niet goed uit omdat je het filter niet mee kan simuleren (Low-pass filter + Bass boost + hig pass (subsonic)).
Maar bouw 'm maar gepoort. Kan je altijd nog dicht stuffen. Discussie is al (meer dan) eens gevoerd. Dit wordt een mooi beuk-apparaat. Die gaat je veel HT-plezier geven, voor muziek zou ik wat anders maken. Kamers tot 50 m2 kan ie makkelijk bebassen (nieuw werkwoord) en meer ook nog wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Redheinz op 17-06-2004 13:57 ]

Zin.

Verwijderd

Wederom heb ik geen flauw idee waar je nou mee bezig bent.
120 liter is een beetje groot denk je niet? Je zult ook rekening met die basboost moeten houden bij 35 hz.
Het lastige is dat je niet precies weet wat de flanksteilheid is en de breedte van de boost.

Ik gok op 56 liter bij 27hz getuned. Dan heb je geen last van hoge groupdelay en zal de 6dB bassboost bij 35 hz een redelijk vlakke respons geven.

Ik denk dat deze met muziek ook redelijk zal functioneren.

Als je die Conrad amp gaat inzetten kom je denk wel aan een 106 - 108 dB spl bij 30hz. Zeer netjes dacht ik zo.

Een andere optie is een stereo opstelling met 2 AXX1212's wat denk je daarvan?

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 14:08 ]

• Redheinz
56 liter getuned op 27 Hz. Dan krijgen we een behoorlijke BR-piep. Ik denk dat je daarmee op PR over moet stappen.
In mijn CT196 (AXX1212, 50 liter getuned op 30 Hz) was ie al 42 cm lang.
Uit linearteam: met 11 cm doorsnede en 56 liter: 61.786 cm.
Iets vergroten naar 70 liter levert realistischere waardes op voor de lengte..

Zin.

Verwijderd

Een slotpoort van 400x10 met een lengte van 53 cm moet hier wel een eind aan kunnen maken. Maar groter maken kan nooit kwaad.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 14:19 ]

• Barry|IA
offtopic:
Ik ben geslaagd !!! :*)

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

offtopic:
Nogmaals gefeliciteerd! ;)

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

Topicstarter
Zie hieronder ;)

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Redheinz schreef op 17 juni 2004 @ 13:53:
Gesloten ziet er niet goed uit omdat je het filter niet mee kan simuleren (Low-pass filter + Bass boost + hig pass (subsonic)).
Maar bouw 'm maar gepoort. Kan je altijd nog dicht stuffen. Discussie is al (meer dan) eens gevoerd. Dit wordt een mooi beuk-apparaat. Die gaat je veel HT-plezier geven, voor muziek zou ik wat anders maken. Kamers tot 50 m2 kan ie makkelijk bebassen (nieuw werkwoord) en meer ook nog wel.
Omg, :p, ik heb maar 3x6=18m2 :P. Hoeveel heb je daarvoor nodig ? :P
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 13:58:
Wederom heb ik geen flauw idee waar je nou mee bezig bent.
120 liter is een beetje groot denk je niet? Je zult ook rekening met die basboost moeten houden bij 35 hz.
Het lastige is dat je niet precies weet wat de flanksteilheid is en de breedte van de boost.

Ik gok op 56 liter bij 27hz getuned. Dan heb je geen last van hoge groupdelay en zal de 6dB bassboost bij 35 hz een redelijk vlakke respons geven.

Ik denk dat deze met muziek ook redelijk zal functioneren.

Als je die Conrad amp gaat inzetten kom je denk wel aan een 106 - 108 dB spl bij 30hz. Zeer netjes dacht ik zo.

Een andere optie is een stereo opstelling met 2 AXX1212's wat denk je daarvan?
Hmz, mensen zeiden tegen mij -> Hoe groter hoe beter, maar wat is Group Delay precies ? en hoe merk je dat in geluid ?.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 18:01 ]

• Barry|IA
Group Delay vindt je in het laatste tabblad in WinISD, hoe hoger deze grafiek komt: hoe later de bas bij het gehoor aankomt, met gevolg een ''boemerig'' geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 17 juni 2004 @ 18:14:
Group Delay vindt je in het laatste tabblad in WinISD, hoe hoger deze grafiek komt: hoe later de bas bij het gehoor aankomt, met gevolg een ''boemerig'' geluid.
En dat willen we niet ? Moet ik dan toch overgaan naar Closed ?, ik had eigenlijk me al een beetje voorbereid op Vented. Of helpt een 2e basspijp ? Want bij closed, zit ik bij Gain , bij 45 Hz al op -7.44dB :| , of doe ik dan iets fout ? Als ik het volume omlaag gooi (met vented), dan wordt het al een stuk beter, ong ideaal als ik rond de 50 L zit met een tuning van 39

Zou iemand dit ALSTUBLIEFT voor mij willen simuleren :? _/-\o_ . Ik namelijk nu geen id meer wat het beste is, een Closed, maar dan heb je DIK minder bass, of een vented, maar dan heb je group delay, zelfs met een volume van 50L en een tuning van 39, heb ik dan nog 13ms @ 45 Hz

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 18:35 ]

Verwijderd

De AXX1515 is niet gebouwd voor gesloten behuizingen.

Als je die Conrad amp neemt zou ik 80 liter @25Hz nemen.

Neem je een amp zonder correctie: 50 liter @39 hz. Maak je nou maar niet te druk om die groupdelay. Zolang je onder de 20ms blijft kan het wel geloof ik. Wat was die vuistregel ookweer?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 18:47 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 18:22:
[...]

En dat willen we niet ? Moet ik dan toch overgaan naar Closed ?, ik had eigenlijk me al een beetje voorbereid op Vented. Of helpt een 2e basspijp ? Want bij closed, zit ik bij Gain , bij 45 Hz al op -7.44dB :| , of doe ik dan iets fout ? Als ik het volume omlaag gooi (met vented), dan wordt het al een stuk beter, ong ideaal als ik rond de 50 L zit met een tuning van 39
Ik weet niet wat jij wil, maar ik hoef geen boomerige bass. Doe mij maar closed. Maar als de group delay acceptabel is en de poort groot zat, is BR natuurlijk wel te overwegen.
Zou iemand dit ALSTUBLIEFT voor mij willen simuleren :? _/-\o_ . Ik namelijk nu geen id meer wat het beste is, een Closed, maar dan heb je DIK minder bass, of een vented, maar dan heb je group delay, zelfs met een volume van 50L en een tuning van 39, heb ik dan nog 13ms @ 45 Hz
Over welke woofer hebben we het nu eigenlijk (opeens is er zoveel bij gekomen dat ik het nog maar half kon volgen ;) )

13 ms is best nog wel redelijk voor de group delay lijkt me. Closed heeft idd wat minder bass, maar dat dat nu zo dik minder is...

Zie hier de curve van mijn 54 Liter gesloten shiva (met DT-300, wel met een beetje bass-EQ) Dit is ZONDER roomgain BTW! Mijn afstemming op dit moment is als in de roze curve (wel met lagere cutoff).
Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/3_curve_20_25_30_hz.gif
[klikbaar]

Ik kan nu niet zeggen dat dit ding zo dramatisch zagt gaat. Hij heeft vorige week in een gigantische ruimte gestaan (ik gok 60x10x6 meter). Hij stond niet eens half open en vulde de nagenoeg volledige ruimte met een flinke, diepe, droge bass.

Ik wil hiermee aangeven dat gesloten zo slecht nog niet is kwa SPL in het laag. En de 100 dB die ik hier een keer heb zien langskomen: dat is behoorlijk hard hoor: Ik denk dat de buren dan wel komen aankloppen (ook in een vrijstaand huis).

Verwijderd

Die shiva kan perfect in een gesloten behuizing. De shiva heeft ook een bijbehorende gemiddeld EBP. Ik heb mijn sub ook eens meegenomen naar een feestje in een grote boerenschuur ter ondersteuning van een stel 901's. De integratie is machtig. Mensen hebben zo iets van dat ding doet helemaal niks het komt allemaal uit die Bose's. Dan zet ik hem uit en dan is het even schrikken >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 18:52 ]

• Barry|IA
Ja kijk het is maar net wat de TS hebben wilt, vroeger wou ik namelijk ook juist een ''boem'' bas, misschien hij ook wel. Echter raadt ik hem gewoon aan geduld te hebben, en vermeld aub bij elke simulatie met welke speaker je dat deedt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik deed dat met de Raveland AXX 1515 5. Maar ik zou dus inprincipe ZAT hebben met een closed systeem. Aangezien ik maar een ruimte hoef te vullen van 3x6x2.5m. ?

• Barry|IA
Ja kijk weet je wat het is, ik weet niet wanneer jij ''zat'' geluid hebt, ik kan wel zeggen van wel, maar dan luister je zelf en vindt je het niks, dus laten we de tijd nemen en gewoon een woofer + amp uitzoeken in combinatie met een kast die het beste presteert, qua kwaliteit en kwantiteit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 17 juni 2004 @ 19:05:
Ja kijk weet je wat het is, ik weet niet wanneer jij ''zat'' geluid hebt, ik kan wel zeggen van wel, maar dan luister je zelf en vindt je het niks,
Helemaal mee eens, het is maar net wat JIJ wil en goed vind.
dus laten we de tijd nemen en gewoon een woofer + amp uitzoeken in combinatie met een kast die het beste presteert, qua kwaliteit en kwantiteit.
En hier is weer een probleem: de meningen zijn daarover, zoals je vast al gemerkt hebt, behoorlijk verdeelt. Ook hier geld weer: wat JIJ ervan vindt. Er is geen heilige bijbel die zegt dat iets op een bepaalde manier goed is. Het is een samenhang van componenten, een daarnaast nog een hele grote scheut smaak :)

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 17-06-2004 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
tja, ik heb nu 2x 120 watt RMS zuilen, 4weg, 1 hoog, 1mid, 2 bass.

Plus, nog 1 hatchback, met 4 woofers (zelfde type als boven). Maar dit is allemaal ali merk. Dus ik wou eens wat beters, ik vind deze al behoorlijk hard gaan, maar ik mis gewoon het <50Hz gedeelde, gewoon de vanzelf sprekende blazende knal, na een crash van een auto in een film. :P Kunnen jullie dit verwoorden naar een soort sub ? Ik begin namelijk te denken dat ik eigenlijk aan die magnat Xecutor al zat zou hebben

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 19:16:
Dat zal dan wel gewoon 3 weg zijn met twee woofers ;) Die 120 W zegt verder 0.0 over de kwaliteit ervan.
Plus, nog 1 hatchback, met 4 woofers (zelfde type als boven). Maar dit is allemaal ali merk. Dus ik wou eens wat beters, ik vind deze al behoorlijk hard gaan, maar ik mis gewoon het <50Hz gedeelde, gewoon de vanzelf sprekende blazende knal, na een crash van een auto in een film. :P Kunnen jullie dit verwoorden naar een soort sub ? Ik begin namelijk te denken dat ik eigenlijk aan die magnat Xecutor al zat zou hebben
Die <50 Hz zul je met al deze woofers zonder problemen halen, zowel gesloten als BR. De een wat meer SPL dan de ander, maar ik denk dat er een flink verschil zal zijn met je huidige "ali's".

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 17 juni 2004 @ 19:23:
[...]

Dat zal dan wel gewoon 3 weg zijn met twee woofers ;) Die 120 W zegt verder 0.0 over de kwaliteit ervan.

[...]

Die <50 Hz zul je met al deze woofers zonder problemen halen, zowel gesloten als BR. De een wat meer SPL dan de ander, maar ik denk dat er een flink verschil zal zijn met je huidige "ali's".
Ik denk nu dus dat ik richting de gesloten kant toe ga, omdat ik daar nog steeds dikke bass uitpomp, maar toch een goede strakke bass houd (wat ook wel fijn is bij gaming). Bij een gesloten kast moet ik wel een wat grotere behuizing hebben toch ? Ik zat zo te denken aan de 100 L. Jullie ideen ?

(dat ali merk blijkt trouwens LIFE te zijn, ooit van gehoord?)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 19:32 ]

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 19:16:

Ik denk dat je aan een MDS-08 zelfs nog wel meer dan genoeg hebt, maar jij kwam gelijk met je budget, logisch dan dat wij het geld opmaken :P . Jij vraagt aan ons een sub die gewoonweg blaast, maar wij weten dat je na een half jaar al iets meer naar kwaliteit zoekt, dus duurt het even wat langer, en komop zeg..het komt niet vaak voor dat je al zo ontzettend veel reacties krijgt na slechts één dag ;) .

En over dat <50Hz spelen: dat gaat zoals deepspace al zegt met alle sub's wel lukken, anders heten het al geen subwoofers meer imo, jij zal straks met woofers te maken hebben die zelfs netjes onder de 35Hz spelen, echter moet dit wel met een acceptabel volume, en een acceptabel geluid, hou je bijvoorbeeld van een ''strakke'' basweergave: ''KNAL! stilte KNAL! stilte KNAL stilte etc.'' of hou je meer van een ''boemerige'' basweergave: BOEHHHMmmBOEHHHMmm etc.

Probeer deze vragen eens zo goed mogelijk te beantwoorden, vervolgens zoeken wij een geschikte driver uit, we kiezen een versterker uit met een bak (continu) vermogen, we berekenen je kast inhoud/type, en jij hoeft het alleen in elkaar te zetten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 17 juni 2004 @ 19:43:
[...]

Probeer deze vragen eens zo goed mogelijk te beantwoorden, vervolgens zoeken wij een geschikte driver uit, we kiezen een versterker uit met een bak (continu) vermogen, we berekenen je kast inhoud/type, en jij hoeft het alleen in elkaar te zetten.
Helemaal eens met de rest van je verhaal... maar...

- Ten eerste vind ik dat als je aan zo'n project begint, dat je er ook nog wat van moet leren. Ik heb het niet graag als mensen bij dingen aanlever die ik dan maar ff in elkaar moet gaan zetten. Ik heb graag dat ik zelf ook weet wat ik aan het doen ben! Ik hoop dat de TS deze mening met mij deelt, anders hoeven we hem immers ook niets meer uit te leggen
- Probleem twee is dat WE met verschillende opties zullen komen (iedereen heeft immers zijn eigen uitgesproken mening over hoe het het beste zou moeten). De TS zal uiteindelijk toch ZELF een keuze moeten maken... En dat kan die alleen doen als ie een beetje wat van de materie snapt!

Verwijderd

Topicstarter
K,

ik heb vanmiddag es flink nagedacht enzo.
Aangezien ik nu al een set heb die behoorlijk presteert boven de 50Hz.
En dikke knallen kan geven (niet maag pompend), denk ik toch dat ik voor de boemerige bass ga, dus de uitlopers naar beneden, denk bv. aan de bass in het liedje Usher - Yeah. dat soort bass wil ik erbij. Dit wordt dus waarschijnlijk BR ?

• Barry|IA
Allereerst wil ik even zeggen dat deepspace echt hele goede bedoelingen heeft met dit project O-) . En nu ga ik mij eens heel erg afvragen wat de TS nu wilt, wil je nou een strakke diepe bas, voor vooral in games zoals je zelf zegt?, of een uitlopende ''boem'' bas voor in usjer muziek zoals je zelf zegt?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Haha :+ Ik vind het gewoon zonde als mensen graag iets willen hebben, er weinig vanaf weten, en dan heel snel iets bij elkaar verzinnen en het maken/kopen, en er dan achteraf achter komen dat het toch niet het juiste was (die neiging heb ik zelf ook af en toe). Daarom dring ik er ook op aan dat men zich verdiept voor men overhaast beslissingen neemt.

Probleem van de TS dat ie zich waarschijnlijk weinig kan voorstellen van de verschillen tussen BR en gesloten... Wat is nu strak? Wat is BOOOOOOOOOOOM? Misschien moet de TS wel bij de luistermiddag van binnenkort langskomen. Daar zijn naast een aantal amps, ook wat speakers te horen, en waarschijnlijk ook wat sub's. Dan krijgt ie een idee hoe zoiets klinkt en kan hij zelf zeggen wat hij graag anders zou willen horen. Of er daadwerkelijk ook een BR en gesloten sub bij zal zijn kan ik niet zeggen...

Verder mijn persoonlijke mening: Voor dat Usher nummer wil je juist geen BOOOOOOOOMOEOEOEOEOEOEOEOEOEOEOEOOEOEMOOOOOOOOOMFRUTFRUTFRUT, maar gewoon lekker BOOOOOOOOOOOOOOOM :Y) Die bassen zijn erg lang en zijn dus vanzelf al een beetje boomerig. Heb je nu een opgefuckte BR (met een mega group delay), dan wordt het een compleet rommeltje. (kleine noot terzeide: wonder boven wonder clipt dat nummer niet, ik sta echt versteld ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 17-06-2004 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha. kijk dat is nu duidelijk heid, ik wist helemaal niet dat je juist geen dikke delay moest hebben voor dat nummer. Maar ik vind het idd dan wel een goed id om een keer langs te komen bij zon luistermiddag en een keer goed het verschil horen tussen Closed & Vented. Weet iemand een site met adressen / datums ?

• Barry|IA

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dat is een review ;), die had ik al gelezen, ik zou graag 1tje weten waar ik zelf heen kan.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Luisterdag naar aanleiding van de BMM amp review
Je kunt er toch zelf heen. Het gaat niet alleen om de review van de amp. Er zal nog wel meer apperatuur aanwezig zijn. Voor een nOOb (no offence) zal het zeker wel leerzaam zijn :)

• Barry|IA
Ik zou het niet eens durven daar te verschijnen, ben bang dat als ik dat gehoord heb: euhm...doeg huidig speakersetje :D

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 17 juni 2004 @ 20:54:
Ik zou het niet eens durven daar te verschijnen, ben bang dat als ik dat gehoord heb: euhm...doeg huidig speakersetje :D
Ach valt best wel mee toch, die van mij zijn er immers ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
Owh sry, ik dacht dat er juni stond 8)7 , Is dat ok als ik daar langs kom? of moet ik ffies een e-mailtje naar iemand sturen ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 21:00:
Owh sry, ik dacht dat er juni stond 8)7 , Is dat ok als ik daar langs kom? of moet ik ffies een e-mailtje naar iemand sturen ?
Instructies lezen in het topic en hopen dat de rest het ook goed vind dat je mag komen ;) Zet er even je motivatie bij, dan komt het allemaal goed.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-08 18:14

Indoubt

Always be indoubt until sure

300watt conrad amp, AXX1515, 80 liter netto kast, afstemfrequentie Fs 37Hz, 2 basreflexpoorten 145mm lang van dikwandig grijs pvc 75mm uitwendig, (circa 68mm inwendig) 145 mm is totale lengte inclusief wanddoorvoer. Groupdelay blijft onder 20 millseconden, dat is niet heel goed en niet heel slecht maar waarschijnlijk zeer acceptabel.

De 300w amp heeft geen enclosure, dus die moet je zelf maken, integreren in de subkist is eenvoudig door gewoon een MDF doos te maken om de amp heen. Wel het volume van de doos aftrekken van je nuttig besteedbaar volume dus als de doos 8 liter wordt dan moet je een kist bouwen van 88 liter, reken ook 5 liter voor speaker en br pijpen en bouw een kist met intern 93 liter volume. Volgens mij kom je een heel einde met buitenmaten van 50*50*50cm en MDF van 22mm dik

Met 93db(1w, 1m) en 300 watt kun je heel behoorlijk volume geven, ruim 105db op de luisterplek moet wel lukken. De AXX voelt zich minder thuis in een gesloten box, dan komt ie gewoon niet zo laag.

Gezien je initiele pakket van nice to haves lijkt dit me de beste optie. Een shiva gaat bijvoorbeeld lager maar zal minder hard gaan en valt eigenlijk buiten je budget, een MDS-08 gaat misschien bijna even laag als de AXX maar veel minder hard. Een XLS10 of 12 valt buiten het budget, gaat minder hard maar wel lager.

Voor 18m2 kamer is het wel heel stevig, maar zonder buren......

Conrad 300W+AXX1515 ongeveer 260€ zonder hout, verf, lijm etc
Conrad 150W+MDS08 ongeveer 160-180 zonder hout, verf lijm etc
Conrad 150W+AXX1010 ongeveer 170-180 zonder hout, verf lijm etc
XXX amp is slechts 50€ dus misschien een gedkoop alternatief voor de 150w versie
De 150W conrad heeft wel een enclosure.

Je hebt bij zo'n amp verder weinig meer nodig, de kabel zit er aan , er zit volume regeling, crossover, automatische aan en uitschakeling en fase verstelling op(traploos op 300w versie)

Success

• Redheinz
Ff een heleboel plaatjes:
1: BR zonder filter (60liter getuned op 30 Hz)
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/br60gf
2:BR met filter op 40 Hz (met bassboost op 35 Hz, ter vergelijk kan je respons van 300-796 vergelijken
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/br6040
3:BR met filter op 180 Hz
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/br60180
4:Gesloten met filter op 40 Hz (40 liter)
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/cl4040
5:gesloten met filter op 120 Hz
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/cl40120
6: Gesloten met filter op 180 Hz
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images/cl40180

Volgens mij is hier te zien dat je prima gesloten kunt bouwen, dat het je voornamelijk output scheelt (ca. 5 dB) en dat je wat voorzichtiger moet draaien aan je filterknop.
Effect (Volgens mij): Knallendere bas (droog, lekker strak). Iets minder diep maar dat is maar een paar Hz, maakt niet echt uit.
Dit is ook mijn ervaring met een Infinity 120.3SE. Die had ik eerst in een 100 liter BR op 22 HZ getuned. Nu in ongeveer 25 liter gesloten. Veel strakker met misschien wat minder output waar ik (nog) geen last van heb gehad....
Leest iemand hier iets anders uit?

[ Voor 14% gewijzigd door Redheinz op 17-06-2004 23:28 ]

Zin.

• Redheinz
Ik raad je wel aan een versterker in een behuizing te bouwen, het kost je bij de bouw niet veel moeite extra en als de behuizing van je subamp niet luchtdicht is of die 3 mm plastic gaat meetrillen heb je er in ieder geval geen probleem mee.

Zin.

• Barry|IA
Inderdaad, sterker nog hoe dik de behuizing van je versterker ook is, maak altijd een aparte kast, anders kan je net zo goed je kast van plastic maken. Het kost even wat meer moeite maar je kan beter alle resonanties uitsluiten zodat je straks niet voor verassingen komt te staan.

Maar ik ga slapen, weltrusten.

Verwijderd

Topicstarter
Eventjes langs de weg, weet iemand waar ik voor een goede prijs magnat kan halen ?

Bij Speakertrade verkopen ze alleen die raveland dingen, ik weet niet of iemand hier goede ervaringen heeft met een winkel die magnat verkoopt
Pagina: 1 2 Laatste