Toon posts:

[DIY] Subwoofer toevoeging

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oioi,

ik wou dus een nieuwe sub gaan bouwen ter verbetering van mijn huidige systeem. Ik heb nu 2x 3weg systeem van 120watt RMS staan + een zelf bouw box van ong. 140 watt RMS, dit is al een soort boombox (50-250 Hz).

Nu wil ik dus graag een versteviging van mijn <60Hz. Mijn budget is ong. 300 eurie.

Het liefst een actieve sub, aangezien ik nu een Yamaha AX490 heb van 4x50 watt, die op de huidige boxen zit.

We zijn al zover gekomen dat we een Magnat Xecutor gaan gebruiken van 220/440 watt, en waarschijnlijk de DT150 als versterker. Nu nog een Filter + Kast ...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 22:32 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

18 of 20mm MDF, Magnat Xecutor 12" en dan een leuke submodule. En als het je nog minder om kwaliteit gaat, dan moet je een 18" Raveland nemen (véél bas voor weinig geld (+ pics)). En door minder vermogen te nemen dan je woofer aan kan kan je hem alleen maar sneller opblazen.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 16-06-2004 21:09 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou zeggen: zoek, en gij zult vinden! Er zijn hier echt een heleboel topics over subwoofers en hoe je de bouw/simulatie moet aanpakken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand dit berekenen met leuke module ?, en heeft iemand specs en linkjes van die Magnat Executor ? En welke versterker kan ik dan het best gebruiken ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tuurlijk kunnen we dat simuleren. Specs vind je denk ik op www.Magnat.de (al staat daar niet erg veel).

Maarja, wie weet valt dat ding wel buiten je budget? Dus: wat is je budget? Wat ook belangrijk is: hoeveel plek heb je? Voor die Magnat heb je behoorlijk wat Liters nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 16-06-2004 21:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 20:59:
Mijn budget is ong. 300 eurie
:P 300 dus. Denk dat dat wel iets op moet leveren ;).

Die magnat gezien. Das idd wel een :9~ ding ;). Magnat staat bij mij vrij hoog int vaandel. Aangezien ik een boel mensen ken die dingen hebben van dit merk, en er zeer te vreden mee zijn. Ok, we hebben nu dus een woofer (hijs maar 94€), nu moet er nog een kast omheen + versterker. Iemand ?

P.s. ik heb ruimte ruimte voor een sub van 1x1 meter :+ , dus dat zit echt wel goed ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 21:23 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Je kan ook kwaliteit met kwantiteit combineren, neem bijvoorbeeld de AXX1010 van Raveland, of zijn grotere 12'' broer de AXX1212 (74EUR), deze driver krijg je in een BR kast nog best diep!, (wat het dus ook weer aantrekkelijk maakt voor films).

Door de goedkope driver hou je al wat meer centen over voor de submodule, waardoor je dus weer naar de wat betere modules kan kijken, het komt namelijk vaak voor dat de versterker het einde bereikt heeft, terwijl de woofer het nog niet eens warm krijgt.

Maak een kastje van 22mm MDF, verstevig de kast op zwakkere punten, monteer de subwoofer vresterker in een apart kastje en je hebt een bak lawaai met nog een beetje kwaliteit ook.
:)

Edit: De Magnat 94EUR, vergeet die Raveland maar :P

Edit: ik lees net Subsonik z'n verhaal, toch maar wel de Raveland 8) , ik vindt die AXX zelfs al enorme surroundringen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Barry|IA op 16-06-2004 21:27 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28
JT schreef op 16 juni 2004 @ 21:07:
(...)
En door minder vermogen te nemen dan je woofer aan kan kan je hem alleen maar sneller opblazen.
Hardnekkig misverstand ;) Een sub kan je enkel thermisch omzeep helpen, met teveel vermogen dus. Een beetje (of zelfs veel) clippen, daar maalt een woofer echt niet om :)

Ontopic: misschien is de Raveland AXX1515 wel wat? Heeft iig enorme rubbers, en biedt veel kwaliteit voor het geld (99 EUR).

[edit] ik zie net dat Barry me voor was met de Raveland AXX serie :)

[ Voor 6% gewijzigd door subsonik op 16-06-2004 21:25 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor de amp zou ik ff kijken naar de inkoopactie van Barry_Loef, dan heb je voor 50 euro een prima amp. Die magnat zou ik niet nemen in ieder geval. reken je ongeveer 50 euro voro hout en afwerking, dan hou je nog 200 euro over voor een mooie woofer. Daar heb je zelfs al een mooie Peerless XLS12 of Adire Shiva voor. Vraag me echter af of je er dan wel een amp van 50 euro achter moet hangen :X Dan zou ik idd voor de tip van subsonik gaan!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 16-06-2004 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
What about vulling ? Is dat nodig bij zon sub ?

• Barry|IA
jup!, dempingdoeken, aan alle kanten aanbrengen, niet te dicht op de woofer anders bestaat de kans dat er op den duur wol in je woofer komt, niet van dat spul nemen met prikkels (weet de naam ff niet), dat is enkel voor de middetoner.

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3700/3770/3774/377417_BB_00_FB.EPS.jpg
Ik denk ook dat ik eens met zo'n beestje aan de slag ga, weet iemand toevallig de x-max van dit ding?

[ Voor 29% gewijzigd door Barry|IA op 16-06-2004 21:32 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Gaat lekker snel zo ;)

Ffies over het soort kast, dat wordt dus waar schijnlijk een grote (70 liter ofzo ?)
, dan heb ik het over de magnat xecutor -> http://www.magnat.de/car/...ail=115112&area=2&lang=en

En dan nog de versterker ?

• Barry|IA
Je moet er wel een stabiele versterker aan hangen, de DT150 misschien, Je hebt ook de DT300 maar die valt ten eerst buiten je prijsklasse, en ten tweede heeft die hoorbaar niet zo veel winst.

Ik wil ook wel over een xxl beginnen hoor, maar ik wacht tot een ander dat doet, begint anders wel erg op een reclame praatje te ljiken. :P

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 16 juni 2004 @ 21:35:
Je moet er wel een stabiele versterker aan hangen, de DT150 misschien, Je hebt ook de DT300 maar die valt ten eerst buiten je prijsklasse, en ten tweede heeft die hoorbaar niet zo veel winst.

Ik wil ook wel over een xxl beginnen hoor, maar ik wacht tot een ander dat doet, begint anders wel erg op een reclame praatje te ljiken. :P
DT150 ??, misschien een Merk naam + specs ?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Als ik hoor dat je veel plek hebt, en voor de herrie wil gaan (ja, ik heb de ;) gezien)
dan zou ik toch echt voor de 18" van raveland gaan. Hoe meer kast, hoe lager die gaat.
Als je hem echt huge wil maken kun je 4e orde bandpass overwegen, ik durf alleen niet te zeggen hoe je dan eindigd qua belastbaarheid, maar dat lijkt me echt geen probleem met een gevoeligheid van 94dB ;)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Detonation DT-150, 150W RMS aan 4 Ohm Classe D amp. Ik heb zelf de DT-300, en dat is echt een super ampje :) Hier een pdf: http://www.lautsprechershop.de/pdf/detonation/dt150.pdf

Over die Magnat. 70 Liter kan wel idd, maar dan kom je uit op een gesloten kast (weet niet of dat erg betroubaar is als ik met maar 3 of 4 TS parameters simuleer, ik gok van niet), een een behoorlijk hoge Q (bijna 0.8). Wil je strakker geluid, dan zul je groter moeten. Wil je lager, dan moet je Bass-reflex maken, en dan wordt het al direct weer een stuk groter.

Ik zou dus niet voor de magnat gaan als ik jou was.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 16-06-2004 21:46 ]

• Barry|IA
Google: DT150 subwoofer versterker [klik: zoeken], sorry voor mijn beperkte info maar ik moet namelijk zo weg, lees dit topic eens even goed door: [rml][ Subamp] XXL PowerSound AM5080 review[/rml]/ zo krijg je al een betje een idee wat zo'n module wel en niet doet.

Verwijderd

Topicstarter
Erm....

btw -> die DT150 die past nogal niet int budget, aangezien die 198€ is :P.
Misschien iets lichters ?

En hoe zit het met filters ? ik heb echt 0 verstand van die dingen, en hoe duur ze zijn

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 21:57 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 21:45:
Erm....

btw -> die DT150 die past nogal niet int budget, aangezien die 198€ is :P.
Misschien iets lichters ?
een DT150 à 200,- en een raveland WHX-488 à 70,-
lijtk mij prima binnen het budget en als je het mij vraagt krijg je gewoon niet meer bang voor je buck dan bij die opstelling + mega kast.

maargoed, het is maar een mening :)

Verwijderd

Topicstarter
Is binnen idd budget maar dan moet die magnat a 94€ nog bij ipv die raveland

Maar hoe duur zijn filters ?, of zitten die in die amp ?

En dan nog iets : Werd mij aangeraden om zelf een amp te bouwen, met een 5e graads filter, daar zou je makkelijk 400 RMS kunne uithalen. Is dit geschikt voor een Sub, en hoe zit het met de kwaliteit en regelbaarheid, er van uitgaande dat ik behoorlijk wat soldeer ervaring heb :+

En misschien kan ik nog wat met die XXL PowerSound AM5080, maar die heeft nogal een hoge ruisverhouding (81dB) voor die magnat (94dB)

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is dat Zelfbouw gedoe trouwens veel werk ?
Lijkt mij trouwens dat dat toch wel ten koste van je kwaliteit gaat als je een 200 watt versterker hebt ofzo :S

• Barry|IA
Dat ruisverhouding gedoe heeft niks met de woofer te maken, dat is gewoon het geluid wat je hoort waneer er of weinig of geen geluid door de speaker gaat, en geloof mij (ik heb dat ding) dat hoor je niet, alleen als je je oor op de speaker drukt.
En filters zitten in de amp. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zelfbouw kan zeker, en je kunt ook idd 400 W RMS halen met het juiste ontwerp. Ik denk echter niet dat het zo veel goedkoper zal zijn. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik er niet zo 1,2,3 aan beginnen. Verder moet je nog actieve filteres maken (liefst regelbaar). Dat is natuurlijk nog extra werk. Al met al die die XXL amp gewoon super voor de prijs. Die signaal ruisverhouding is niet zo slecht hoor, zeker niet voor het geld.

Verwijderd

Topicstarter
Dus die kan ik goed gebruiken ?

Dan hebben we nu :

Magnat Xecutor 1200
XXL PowerSound AM5080 met ingebouwd filter

Zou iemand es kunnen kijken wat voorn kast ik hier omheen moet bouwen ?
En hoeveel / groot de pijpen moeten. Keb namelijk geen id hoe zon programmatje
werkt, 1 keer gekeken, ik zag 100000000 variabelen, en ik dacht, OMG, laat maar

• JT

JT

VETAK y0

subsonik schreef op 16 juni 2004 @ 21:24:
[...]

Hardnekkig misverstand ;) Een sub kan je enkel thermisch omzeep helpen, met teveel vermogen dus. Een beetje (of zelfs veel) clippen, daar maalt een woofer echt niet om :)
Je krijgt anders toch zo een blokgolf-achtig iets wat je woofer niet kan hebben ?
Ontopic: misschien is de Raveland AXX1515 wel wat? Heeft iig enorme rubbers, en biedt veel kwaliteit voor het geld (99 EUR).

[edit] ik zie net dat Barry me voor was met de Raveland AXX serie :)
Denk dat de Magnat Xecutor 12 harder gaat dan de AXX. Meer xmax, het dubbele. Als ik dan over de 10 en 12" praat.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 16-06-2004 23:02 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 16 juni 2004 @ 22:58:
Je krijgt anders toch zo een blokgolf-achtig iets wat je woofer niet kan hebben ?
Neem een blokgolf en gooi daar een low pass filter overheen -> geen blokgolf meer :)
Denk dat de Magnat Xecutor 12 harder gaat dan de AXX. Meer xmax, het dubbele.
je hebt dan ook wel een berg extra kastvolume nodig ;) Maar zijn er misschien ergens wat meer TS parameters van dat ding te vinden? fs/VAS/QTS is wat erg weinig :X

[ Voor 34% gewijzigd door voodooless op 16-06-2004 23:03 ]

• JT

JT

VETAK y0

Dus een woofer is niet te slopen met te weinig vermogen :? Ik heb toch echt het tegendeel meegemaakt...

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
/ontopic

Iemand nog iets over die Kast berekenen ?? En ! wat !voorn kast ik hier omheen moet bouwen ? En hoeveel / groot de pijpen moeten.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:04 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

download winisd (www.linearteam.dk), voer de parameters in, en simuleer een kist.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Ffies tussen door, ik heb nu een Yamaha AX490, een goed werkend oud beessie, als ik die op die sub versterker (XXL PowerSound AM5080 ) aan wil sluiten, moet ik dan voorversterken (dus direct uit me versterker poort). Of kan ie dan gewoon met een tulpje uit met Rec Out ofzo ?, of nog beter, gelijk uit me geluidskaart.

Verwijderd

T/S parameters:

Impedance 4 Ohm
Nominal/musical power handling 220/440 Watt
Sensivity/Soundpressure level 92 db/W/m
FS/VAS/QTS 29 Hz/ 58 l/ .58

Dit klopt niet helemaal geloof ik...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:14 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:10:
T/S parameters:

System 12" woofer for cabinet usage
Impedance 4 Ohm
Frequency spectrum 19-1500 Hz
Nominal/musical power handling 220/440 Watt
Sensivity/Soundpressure level 92 db/W/m
FS/VAS/QTS 29 Hz/ 58 l/ .58
high power double magnet system
wide foam suspension for 16 mm linear throw
double spider
2"high power aluminum voice coil
silver coated screw terminal for optimized powerhandling
highly stable polypropylene flat cap
injected Magnat logo
Precies dat bedoel ik :? Buiten FS/VAS/QTS, alleeen gevoeligheid en Xmax (en eventueel impedatie). Ik vraag me af of je daar wel een betrouwbare simulatie mee kan doen...

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 16-06-2004 23:13 ]

Verwijderd

Het klopt gewoon niet die 92 moet meer iets van 85 zijn denk ik Anders kom je op een negatieve Qes uit.

Hij moet in een kist van +/- 200 liter om een Q van 0,7 te halen 8)7

Ok een kist van >60 liter zal wel volstaan. De kist zal volledig gestuffed moeten worden met fiberfill want anders wordt het niet strak denk ik. Zal een leuk subje geven.

Br is geen optie de woofer is gemaakt voor gesloten kisten.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:10:
Ffies tussen door, ik heb nu een Yamaha AX490, een goed werkend oud beessie, als ik die op die sub versterker (XXL PowerSound AM5080 ) aan wil sluiten, moet ik dan voorversterken (dus direct uit me versterker poort). Of kan ie dan gewoon met een tulpje uit met Rec Out ofzo ?, of nog beter, gelijk uit me geluidskaart.
Alledrie kan ;) Wat het beste klinkt moet je voor jezelf ff uitzoeken. kwestie van testen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij zeggen wat de Xmax is ? ik dacht Top vermogen, maar dat bleek niet zo, aangezien alle voorbeelden in progje zoiets van 0.0004 hebben ofzo :$

Verwijderd

Topicstarter
WTF !!!!!

Er komt uit dat ik iets van 192 L nodig heb :S:S:S LoLZ

ffies kijken hoeveel dat in cm is

- edit - Owh :P het valt gelukkig mee :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:23 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:17:
Kan iemand mij zeggen wat de Xmax is ? ik dacht Top vermogen, maar dat bleek niet zo, aangezien alle voorbeelden in progje zoiets van 0.0004 hebben ofzo :$
Xmax is de maximale lineare excursie die de woofer een kant op kan maken. Dit is dus de afstand die de woofer kan gebruiken om nog een goede reproductie van een geluidsgolf te maken. Om het maar eens heel ongenuanceerd te zeggen: des te groter des te beter. Verder geld bij een gesloten behuizing: Des te lager de frequentie, des te hoger de excursie. Des te meer SLP, des te meer excursie.

Ga je over deze maximale excursie dan is deze niet meer linear en gaat de woofer vervormen. Ga je nog wat verder, kun je de poolplaat raken, en dat is erg slecht voor de woofer!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:20:
WTF !!!!!

Grofweg een kubus van 80x80x80 cm

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:20:
WTF !!!!!

192l voor wat ? Xecutor heeft ongeveer 50l nodig, welke woofer bedoel je dan ?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 16 juni 2004 @ 23:23:
[...]

192l voor wat ? Xecutor heeft ongeveer 50l nodig, welke woofer bedoel je dan ?
Er komt bij mij 192.1 Liter uit :S

Verwijderd

50 liter kan ook maar dan is de kast overgedempt. Het zal niet zo'n probleem zijn. Volgens mij is de Xmax maar 8 mm en is die 16mm peak-peak.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een antwoord op die kast ? bv. afmetingen ?

Verwijderd

neem een vierkante kast met binnenmaten zo groot als je aanvaardbaar acht en minimaal iets van 40x40x40 Het komt niet op 5 liter zullen we maar zeggen.

Je hebt een budget van 250 euro voor de woofer? Ik zou kijken voor een andere woofer bv:

Adire Tempest. 250 euro moet lukken.

Newtronics:

http://www.visaton-bausae...de/auto/newtronics_15.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton-bausaetze.de/auto/images/new_sub15s.jpg

Bruut apparaat voor maar 230 euro. Ik weet niet of Strassacker hem nog heeft?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:34 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

192 Liter idd als je BR wil getuned op 20 Hz. Dit zou ik zeker afraden, alleen al gezien de enorme group delay.

Gesloten zou je idd 50 liter kunnen gebruiken, echter (zoals ik al eerder zei), met een Q van 0.8(32). Dan dendert de woofer een beetje na en het geluid is een stuk minder strak. Als je wat plek hebt zou ik voor rond je 90~100 liter gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 16-06-2004 23:33 ]

• Barry|IA
Met welke woofer?, en hoezo 192Liter?, ik bedoel heb je wel gesimuleerd?
Beantwoord deze vraagjes even: op hoeveel Hz ligt het -3dB punt?, hoeveel SPL heb je nog bij 20/30/40/50Hz?, hoe varrieert de golflijn zich bij het tabblad Group Delay?

Ik denk dat je geen idee hebt wat ik bedoel, neem dus eerst de tijd om een beetje te leren hoe een woofer in mekaar zit, en het bouwen van de kast, voordat je gaat vragen hoe groot je kast moet zijn, met de afmetingen van de br-buis. Neem de tijd en het eindresultaat is gelijk 2 keer beter...euh harder. :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan ben ik toch inprincipe klaar :

Magnat Xecutor 1200 : http://www.magnat.de/car/...ail=115112&area=2&lang=en

XXL PowerSound AM5080 : [rml][ Subamp] XXL PowerSound AM5080 review[/rml]

En een Kast van ong. 40x40x40cm, met 1x 10ø cm Baspijp.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:32:
Nou dan ben ik toch inprincipe klaar :

XXL PowerSound AM5080 : [rml][ Subamp] XXL PowerSound AM5080 review[/rml]

En een Kast van ong. 40x40x40cm, met 1x 10ø cm Baspijp.
Waar haal je die baspijp nu weer vandaan :? Je moet een gesloten behuizing maken.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 16-06-2004 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 16 juni 2004 @ 23:32:
Met welke woofer?, en hoezo 192Liter?, ik bedoel heb je wel gesimuleerd?
Beantwoord deze vraagjes even: op hoeveel Hz ligt het -3dB punt?, hoeveel SPL heb je nog bij 20/30/40/50Hz?, hoe varrieert de golflijn zich bij het tabblad Group Delay?

Ik denk dat je geen idee hebt wat ik bedoel, neem dus eerst de tijd om een beetje te leren hoe een woofer in mekaar zit, en het bouwen van de kast, voordat je gaat vragen hoe groot je kast moet zijn, met de afmetingen van de br-buis. Neem de tijd en het eindresultaat is gelijk 2 keer beter...euh harder. :P
Erm -> dit goed :

http://83.116.147.135/images/WinISD.JPG

Die bas pijp, heb ik omdat dat een extra lage bass geeft

Zoals ik al zei -> ik haal dit allemaal uit WinISD, ik heb gewoon een nieuwe driver ingevoerd, met jullie variabelen, en dan gezegd, 1 driver, 1 basspoort. That's All Folks

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:36 ]

Verwijderd

Nee Klopt niet. De woofer kan echt niet in die configuratie. Dan krijg je een bump van 5 dB bij 27Hz. Je hebt volgens mij een Fs van 39 ipv 29

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BR werkt niet op zo'n klein kostvolume, dan zul je toch echt een andere woofer moeten gebruiken. Je kunt niet zomaar in iedere willekeurige kast een buis rammen en dan denken dat je meer bass hebt :X Anders hoefde je immers ook niet te simuleren ;)

hier nog wat meer TS parameters: http://www.magnat.de/ratg.../magnat_parameter2003.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door voodooless op 16-06-2004 23:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, jullie zeiden dat een basspijp meer bass gaf :P, dus ik zeg tegen WinISD dat ie erin in moet pleuren, maar het is dus beter zonder baspijp, omdat ik dat een kleinere kast heb , mindere na sleur, en strakkere bass

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:27:
Heeft iemand een antwoord op die kast ? bv. afmetingen ?
Doe nou eens rustig man, er zijn al tig opties gegeven die allemaal daadwerkelijk ergens op gebaseerd zijn. Zonder Thiele/Small paramters of vergelijkbare kun je net zo goed in een glazen bol kijken.
Dit is allemaal eigenlijk loos geblaat en gaat uiteindelijk ten koste van de goodwill van de vaste forummers. We zijn allemaal bereid te helpen, maar je moet duidelijk aangeven wat je wil.

Je zegt dat je budget 300,- is. Daar kun je wat mee. Je zeg dat je veel volume wil, dan wil je een groot membraanoppervlak of een erg effeciente speaker. Aangezien je uit dit budget ook nog een versterker moet halen is het verstandig te zoeken naar een effeciente speaker. Dan heb je namelijk minder versterkerpower nodig.
Vergis je hier niet in. 87dB gevoeligheid met 50 watt is gelijk aan 94dB gevoeligheid met een 10 watt versterker.

De raveland is een effeciente woofer voor weinig. Als de Thiele/Small parameters daadwerkelijk overeenkomen met de gegeven waarden, dan kun je er een hele goede sub mee bouwen. Veel power, diepgang if needed en weinig versterker vermogen benodigd. Het enige nadeel aan deze woofer is dat je gewoon een grote kast nodig hebt. Als je echt die 1m³ ter beschikking hebt die je zegt te hebben, denk dan geen 2x na. (zeg ik dan)

Wil je het geheel wat kleiner houden, zoek een beproefd ontwerp, iedereen wil een kleine sub en er zijn dan ook al heel wat projectjes voorbij gekomen op got die precies dat wilden.

Verwijderd

Ja maar als je de parameters fout invult dan komt er iets verkeerds uit.

Niet alle woofers zijn zomaar geschikt voor een Bassreflex behuizing en ook zeker niet altijd geschikt voor gesloten behuizingen.

Verander nou eerst even dieFs van 39 in 29Hz. Ik heb het idee dat je het wat te snel wilt. En ik wil me even bij AT aansluiten voor 300 euro kun je wel iets beters maken.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
K,

Ik wil ->

Een goede sub ter aanvulling van mijn <60 Hz.

Hij moet ->

Hard gaan, goede SPL hebben, niet persee klein te zijn.
Alles bij elkaar <300 eurie zijn,

Ik heb tot zover dit aangeraden gekregen ->

Raveland AXX1515 : http://www.speakertrade.c...play.php?product=Laxx1515

En als versterker die DT150 en de XXL PowerSound AM5080

Wat is voor mij de beste keuze, alles bij elkaar gezien,
ik heb namelijk geen id, hoe ik uit al die waardes van WinISD moet afleiden, of het een goede box is :S

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:47 ]

• JT

JT

VETAK y0

Die streep moet een beetje vlak zijn, hou het erop dat hij bij 45hz mag gaan dalen.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 16 juni 2004 @ 23:48:
Die streep moet een beetje vlak zijn, hou het erop dat hij bij 45hz mag gaan dalen.
En als dat niet zo is, wat moet ik dan gaan veranderen ? inhoud van de box ofzo ?.

Btw. Heb ik het nu over closed, of vented ?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik had je ook nog de Raveland WHX-488 aangeraden.
Bij die woofer geldt, hoe groter de kast hoe beter.
Hij kost maar 70,- heeft een gevoeligheid van 94dB en hoe groter de kast hoe beter.
zie ook: [rml]Atgast in "[ DIY] Subwoofer toevoeging"[/rml]
100liter = f3 van 42
200liter = f3 van 33
500liter = f3 van 27
500 liter is natuurlijk huge, en als je toch je halve kamer aant opofferen bent, dan kun je beter direkt voor de 1m³ gaan :D
audiofiel verantwoord en een -6dB op 21Hz

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:50:
Btw. Heb ik het nu over closed, of vented ?
Geen idee waar je het over hebt, weet jij dat zelf wel dan :+ (no offence)

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 16 juni 2004 @ 23:50:
Ik had je ook nog de Raveland WHX-488 aangeraden.
Bij die woofer geldt, hoe groter de kast hoe beter.
Hij kost maar 70,- heeft een gevoeligheid van 94dB en hoe groter de kast hoe beter.
zie ook: [rml]Atgast in "[ DIY] Subwoofer toevoeging"[/rml]
100liter = f3 van 42
200liter = f3 van 33
500liter = f3 van 27
500 liter is natuurlijk huge, en als je toch je halve kamer aant opofferen bent, dan kun je beter direkt voor de 1m³ gaan :D
audiofiel verantwoord en een -6dB op 21Hz
:$, zo ver wou ik eigenlijk toch niet gaan ;), ik zat nu te denken aan 45x45x45cm,
dat is ong 91 L.

Hoe doe ik dit nu "tunen" ? Zodat ie zo goed mogelijk werkt ?
En maakt vented/closed hier veel uit ? wat is het beste ?
Of moet ik hier gewoon een beslissing nemen, wat ik het mooiste vind :P

hij gaat nu btw bij de 45 al een tijdje naar beneden die lijn :P (bij gain)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:56 ]

• JT

JT

VETAK y0

Spelen met inhoud EN tuningfrequentie onder de tab 'box'

Strakste: gesloten
Diepste en hoogste rendement (3dB meer): open

[ Voor 43% gewijzigd door JT op 16-06-2004 23:57 ]

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

:$, zo ver wou ik eigenlijk toch niet gaan , ik zat nu te denken aan 45x45x45cm,
dat is ong 91 L.
Dat is dus ongeveer 50 Liter. Haal je daar nog het kastmateriaal vanaf, dan hou je nog ongeveer 45 liter over...

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 16 juni 2004 @ 23:56:
Spelen met inhoud EN tuningfrequentie onder de tab 'box'

Strakste: gesloten
Diepste en hoogste rendement (3dB meer): open
OK, ik doe dus OPEN/BASSPIJP, laat dit nu dan ffies goed zijn ;).

En over dat Tuning Freq. er staat daar bij mij alleen een QTC ? (en volume)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 13:47 ]

Verwijderd

Ik heb net verteld dat niet elke woofer in elke kast past. Probeer bij de Xecuter de lijn maar eens vlak te maken met een basreflexbehuizing.

• JT

JT

VETAK y0

Ach, 70l/20hz en dan 2 buizen van 5cm/33cm is goed te doen :) En pas wel op met gesloten dat het diep genoeg gaat.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 16 juni 2004 @ 23:58:
[...]

Dat is dus ongeveer 50 Liter. Haal je daar nog het kastmateriaal vanaf, dan hou je nog ongeveer 45 liter over...
why is dat 50 :? :?

4.5x4.5x4.5!dm! (dm3 = L) = 91.125 L ???

Doe ik nu iets verkeerd ?

• JT

JT

VETAK y0

Kastdikte eraf, woofer heeft ook nog inhoud. Kom je wel op meer dan 50l uit. Voor de rest mag je ietsje beter lezen en ook iets zelf proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 17-06-2004 00:03 ]

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja: 4.5^3 = 50,34 Liter :X , en dan heb ik nog niets afgetrokken...

[ Voor 47% gewijzigd door voodooless op 17-06-2004 00:04 ]

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27
misschien dat ik het ergens over het hoofd heb gezien, maar weet iemand een site/boek waar alle principes van een actieve baskast uitgelegd worden. waar alle parameters op slaan en waar je op moet letten etc? er staat wel veel in de verschillende topics, maar als ik het helemaal wil doorhebben lijkt me één site/boek wel handig? (liefst NL/ENG)

[ Voor 25% gewijzigd door clements op 17-06-2004 00:05 ]

Verwijderd

De Qtc is de dempingsfactor van de kast. Zoals je misschien weet werkt een gesloten kast ism de conus als 2e orde massaveersysteem. Een audiofiele dempingsfactor bijgenaamd de Bessel allignment is 0,5 De meest gebruikte Butterworth allignment is 0,707 en de overgedempte Chebbychev allignment is 1,0 zal wat correctie nodig hebben. Probeer niet boven de 1,0 uit te komen. De demping beinvloed je door het kastvolume te veranderen.

2 buizen van rond 5cm daar krijg je ruis mee denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:07 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

doe toch maar ^3 hoor ;)
met 2cm kastdikte wordt het dus 4.1^3 = 68,921
daar gaat dan nog eens de amp vanaf en eventuele bracing.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

alclemenso schreef op 17 juni 2004 @ 00:03:
misschien dat ik het ergens over het hoofd heb gezien, maar weet iemand een site/boek waar alle principes van een actieve baskast uitgelegd worden. waar alle parameters op slaan en waar je op moet letten etc?
www.diysubwoofers.org

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dam jongens... Ik ben echt ruk vandaag... Ik had mijn rekenmachine op hex staan i.p.v dec :X

SORRY 8)7 :Z

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 17 juni 2004 @ 00:03:
Ja: 4.5^3 = 50,34 Liter :X , en dan heb ik nog niets afgetrokken...
n00b :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dmv. WinISD dit :

Kast van 4.5^3 = 91,125 L -> Met MDF 22mm = 4.1^3 = 68,921L

een Qtc van 0.79

Dit alles is ZONDER basspijpen

Mijn Gain lijn daalt vanaf ong. 80 (dan begint ie minimaal te dalen)

http://83.116.147.135/images/Grafiek.JPG

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:11 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ja, en wat is het punt waarop je lijn gat zakken en waar is je lijn -3dB ?

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:07:
Ik heb nu dmv. WinISD dit :

Kast van 4.1^3 = 68,921 L

een Qtc van 0.79

Dit alles is ZONDER basspijpen
Dat is denk ik best wel prima :) de Q is wat aan de hoge kant, maar het is niet dramatisch. In ieder geval veeeeeeeeel beter dan BR met een mega group delay.

Verwijderd

Aclemenso ik raad je ook aan even WinISD te downloaden en daar eens mee te experimenteren. Je krijgt zo een beter gevoel wat de verschillende parameters doen.

69 liter geeft een Q van 0,83 heb je de Fs al veranderd? Je grafiek klopt niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 17 juni 2004 @ 00:08:
[...]

Dat is denk ik best wel prima :) de Q is wat aan de hoge kant, maar het is niet dramatisch. In ieder geval veeeeeeeeel beter dan BR met een mega group delay.
Ty _/-\o_ .

Hoe zou ik nu mijn kast nog kunnen verbeteren ? Die Tuning Freq. zie ik namelijk niet, en moet ik volume omhoog of omlaag gooien voor betere kwaliteit ?

Zie huidige -> http://83.116.147.135/Images/Grafiek.JPG

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:09:
Aclemenso ik raad je ook aan even WinISD te downloaden en daar eens mee te experimenteren. Je krijgt zo een beter gevoel wat de verschillende parameters doen.

69 liter geeft een Q van 0,83 heb je de Fs al veranderd?
Heb jij weer andere parameters dan? Als ik de extra parameters gebruik uit de PDF die ik eerster postte, dan kom ik op een Q van 0.799 . Je zit dan op ongeveer -12 dB @ 20 Hz. Met wat roomgain zit je dan prima :)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.n/download/magnat.png

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 17-06-2004 00:18 ]

• JT

JT

VETAK y0

-2,5dB op 50hz gaat niet diep. Kies dan iets in de buurt van 90 a 100l.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 17 juni 2004 @ 00:15:
-2,5dB op 50hz gaat niet diep. Kies dan iets in de buurt van 90 a 100l.
Probeer het :D, ffies wachten

-edit Klaar ->

Wordt er niet veeel beter op kijk maar ->

Nieuw : http://83.116.147.135/images/Grafiek.JPG

Oud : http://83.116.147.135/images/Grafiek-oud.JPG

Ong. 0.20 dB @ 45Hz meer

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:22 ]

Verwijderd

Dude er klopt geen reet van. Check nou je parameters eens!

http://83.116.147.135/images/WinISD.JPG Kijk nou eens naar de Fs die staat bij jou op 39 en die moet op 29

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:23:
Ik heb precies ingevuld wat jullie zeiden check ->

http://83.116.147.135/images/param.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:23:

http://83.116.147.135/images/WinISD.JPG Kijk nou eens naar de Fs die staat bij jou op 39 en die moet op 29
Gedaan, nog meer ?

Ey THNX man, dat was al iets, nu heeft hij bij 50 Hz -0.95 dB

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:28 ]

Verwijderd

OK en nu even opnieuw simuleren en dan staat er wel even wat anders. Dat scheelt enorm in output namelijk.

Ik zeg 80 liter. :X

Door de lage gevoeligheid moet er wel een zware amp achter anders wordt het echt niks. Minimaal een DT150. Liever een DT300.

Met de DT150 zal de sub 102 dB halen bij 30 hz. Met room gain zal het wel goed komen.

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:27:
OK en nu even opnieuw simuleren en dan staat er wel even wat anders. Dat scheelt enorm in output namelijk.

Ik zeg 80 liter. :X

Door de lage gevoeligheid moet er wel een zware amp achter anders wordt het echt niks. Minimaal een DT150. Liever een DT300.
Nu dus 80 L, met nieuwe gegevens :

Grafiek nieuw : http://83.116.147.135/images/Grafiek.JPG

Grafiek oud : http://83.116.147.135/images/Grafiek-oud.JPG

Kan ik em niet op die XXL PowerSound AM5080 laten draaien ?
Op welke manier kan dat ? Want ik wil wel Onder die 300€ blijven

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:33 ]

Verwijderd

De XXL zal denk ik in de praktijk 100 watt continu kunnen leveren. met 100 watt kom je aan 100dB SPL. Dat wordt nou niet direct stampen zeg maar.

Of je bouwt een stereo opstelling met die XXL amp maar dat gaat ook tegenvallen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:35:
De XXL zal denk ik in de praktijk 100 watt continu kunnen leveren. met 100 watt kom je aan 100dB SPL. Dat wordt nou niet direct stampen zeg maar.
Het is nog steeds mijn slaapkamer hè ;).

Ik bedoel... Het moet gewoon flink hard gaan (vrijstaand huis :+)

Maar je bedoelt, dat deze speaker niet optimum presteert in zon omgeving ?

Verwijderd

Tja het is maar wat je gewend bent. De THX norm is 105 db op de luisterplek en dat kun je wel vergeten met deze sub ook met roomgain. Maar het zal wel redelijk volume geven.

Kijk als je goedkope componenten neemt moet je gewoon niet teveel verwachten. als je harder wilt zul je echt een andere woofer moeten nemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:40:
Tja het is maar wat je gewend bent. De THX norm is 105 db op de luisterplek en dat kun je wel vergeten met deze sub ook met roomgain. Maar het zal wel redelijk volume geven.

Kijk als je goedkope componenten neemt moet je gewoon niet teveel verwachten. als je harder wilt zul je echt een andere woofer moeten nemen.
Bedoel je met harder -> Duurder ? of Raveland ? :+

Hoever kom ik trouwens met dat spul op je site Walter.PPK ? ik zag dees
-> http://www.webpointer.nl/~hometheater/cms/news.php?fus_cat=6

Dat lijkt me goed, aangezien hij 200/500 Watt is :S, en maar 120€

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:46 ]

Verwijderd

Harder is een combinatie van factoren.

Simuleer maar eens de Adire Tempest in een 80 liter behuizing die zal een stuk harder gaan en beter klinken. Maar daar hangt een prijskaartje aan.

Zoals je zegt andere prijsklasse. we praten hier toch over een budget van 300 euro? Het vermogen van een speaker zegt niks maar dan ook niks over hoe hard het kan gaan.

De axx1010 gaat best wel hard maar hij zal de 30hz niet halen met een hoog spl.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:47:
Harder is een combinatie van factoren.

Simuleer maar eens de Adire Tempest in een 80 liter behuizing die zal een stuk harder gaan en beter klinken. Maar daar hangt een prijskaartje aan.

Zoals je zegt andere prijsklasse. we praten hier toch over een budget van 300 euro?
Japz, maar speelde die sub op je site goed ?, kan ik daar dan bv. nog kleine dingen aan veranderen, andere sub. enz. dat ie onder de 300€ blijft, maar toch goed klinkt, ik denk dat ik namelijk die Magnat al Uber hard zou vinden, met wat ik nu ben gewent. (LIFE 4x 120 Watt RMS (4weg, 1 hoog, 1 hoog-mid, 2 laag), volgens mij zelfs van de aldi)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:51 ]

• JT

JT

VETAK y0

Harder, dan moet je die 18" Raveland nemen voor 70e :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Heb je het nou over mijn Shiva/PR15?

Tja voor het budget zou je een Shiva icm de XXL amp kunnen nemen en dan in een BR kast steken dan kom je een eindje in de buurt ja O-)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 00:52 ]

Verwijderd

Ja in jouw geval zou ik de AXX1010 vervangen door een AXX1515

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:53:
Ja in jouw geval zou ik de AXX1010 vervangen door een AXX1515
Heb al @ Conrad -> auto audio :p,

Waar kan ik de precieze specs vinden, zodat ik hem kan WinISD'en ?

En walter, Jij hebt in jouw ontwerp onderin een soort terugloop van hout, moet ik die meetellen met de Inhoud ?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 01:00 ]

• JT

JT

VETAK y0

Damn, een BEETJE werk mag zelf wel ! Het staat notabene op die site waar die 1010 vandaan komt !

Edit: never mind

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 17-06-2004 00:59 ]

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:56:
[...]

Heb al @ Conrad -> auto audio :p,

Waar kan ik de precieze specs vinden, zodat ik hem kan WinISD'en ?

En walter, Jij hebt in jouw ontwerp onderin een soort terugloop van hout, moet ik die meetellen met de Inhoud ?
Idd, een beetje zelf zoeken mogen we hier wel verwachten. Google is niet voor niets uitgevonden :X http://www.speakertrade.c...play.php?product=Laxx1515

Pagina: 1 2 Laatste