Ik snap niet waarom die pda's geen verwisselbare batterij hebben, zon batterij houdt er toch na een paar jaar gewoon mee op??
ff kort....
neem absoluut een Palm, om deze simpele redenen:
- snellere interface dan PPC
- 2x zo hoge resolutie dan PPC
- veeeeeeel meer software te vinden, waaronder veel freeware
- werkt sneller bij zaken waarvoor hij gemaakt is (agenda) én waarvoor hij niet gemaakt is (multimedia)
eigen best een makkelijke keuze
neem absoluut een Palm, om deze simpele redenen:
- snellere interface dan PPC
- 2x zo hoge resolutie dan PPC
- veeeeeeel meer software te vinden, waaronder veel freeware
- werkt sneller bij zaken waarvoor hij gemaakt is (agenda) én waarvoor hij niet gemaakt is (multimedia)
eigen best een makkelijke keuze
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Lees eens wat ik in dezelfde post tegen de TS als laatste zegStereotomy schreef op 17 juni 2004 @ 18:00:
[...]
Oh, je bent gewoon een slechte zoeker, ja dat kan ook natuurlijk.
Dream on, dalend markt aandeel: nieuws: Grote verschuivingen in marktaandelen PDA's en nieuws: Palm binnen Europa niet langer meest populaire PDA en nieuws: Europese mobile markt met 25% gegroeid in Q1 2004 en goed, voor jou ego: nieuws: Amerikaanse smartphone-gebruikers prefereren PalmOS maar hij hoeft er niet mee te kunnen bellenDat het jou niet boeit dat er globaal meer PalmOS handhelds zijn en dat qua smartphones (de groeiarena van de toekomst) PalmOS leidt en steeds meer verkoopt, maar dat je ondertussen wel zegt dat PalmOS een beetje de Mac's van de desktop's aan het worden zijn, dat vind jij consistent? Je spreekt jezelf hier heel erg tegen, en dat had niet gehoeven als je de feiten kende en niet alleen op je omgeving of 'gevoel' afging. Kijk eens wat breder naar de wereld.
Wat betreft de vergelijking Palm/Mac:Sorry, ik vind het best als je zegt dat PPC jou beter ligt, want net zo goed ligt Palm beter bij mij. Maar hou je wel op inhoudelijke feiten en beargumenteer je uitspraken in de juiste context.
- Beide superieur aan MS
- 1 fabrikant (of zeer beperkt aantal fabrikanten) die alles maakt (besturingssysteem (nu niet helemaal meer) en hardware)
- Zit gebruikersvriendelijker in elkaar en kan toch alles
- En lijkt het ondanks alles toch af te leggen tegenover MS.
Als ik in mijn omgeving een aantal mensen heb die ppc hebben en niemand met een moderne palm (dat geldt voor de TS ook). Dan kom jij aan met je palm, kun je geen kennis uitwisselen of...... andere dingen
Ik gaf alleen aan waarom ik voor een ppc heb gekozen ipv palm. Maar goed, als een mod nu gaat ingrijpen omdat het te veel off-topic gaat, kan ik het me voorstellen
edit: Ik zou me zo eens kunnen voorstellen dat Apple en Palm gaan fuseren of samenwerken. Ze vullen elkaar goed aan en hebben een gezamelijke, zeer sterke concurent. En ik denk dat het voor beide niet verkeerd is.
[ Voor 6% gewijzigd door Rudi Vader op 17-06-2004 20:42 ]
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
Grappig zeg, dat er al een topic over is. Ik wil namelijk over een maand een pda voor m'n verjaardag vragen. Ik heb ook al een verglijking gemaakt op pdashop.nl

Belangrijke punten vind ik:

Belangrijke punten vind ik:
- agenda
- word
- internet (pda.tweakers.net)
- mp3's/ogg's afspelen
- bluetooth/wlan
_@/'
ook voor jou Svzje, die meest rechter kan ik het meest aanraden. Behalve dattie het nieuwst is, issie ook duidelijk het snelst, kent hij Agenda, e-mail en Word (Docs2go), kan je er mee op internet, MP3's afspelen... ogg's weet ik niet uit t hoofdje, en deze heeft bluetooth. Die Zire31 zou ik in ieder geval als ik jou was meteen schrappen. Afgezien van de magere features die je al ziet is het scherm ook gewoon bagger. And again, ik heb al die palmpjes in m'n hand gehad op de Meet the Models party (Zire31, TE, TT3, Zire72, Zire71 ook ffies, Clie TH55 had n andere bezoeker mee(ook errug mooi ding, wel duur, maar wel weer WLAN), verders de Zire zelf ook nog
), en de Zire72 ownt ze allemaal, qua snelheid, qua prijs/prestatie, qua geluid en qua beeld (ja, hij speelt ook video'tjes af
)!
[ Voor 6% gewijzigd door RSpliet op 17-06-2004 21:19 ]
Schaadt het niet, dan baat het niet
Yup met PocketTunes, kan je ook oggs en tegenwoordig ook wma afspelen. Verder hebben we dan nog MMPlayer voor divx, xvid en mpeg. Verder is de Zire 72 gewoon de meest complete PalmOS pda op het moment voor deze prijsS3v3n_0f_n1n3 schreef op 17 juni 2004 @ 21:18:
ook voor jou Svzje, die meest rechter kan ik het meest aanraden. Behalve dattie het nieuwst is, issie ook duidelijk het snelst, kent hij Agenda, e-mail en Word (Docs2go), kan je er mee op internet, MP3's afspelen... ogg's weet ik niet uit t hoofdje, en deze heeft bluetooth. Die Zire31 zou ik in ieder geval als ik jou was meteen schrappen. Afgezien van de magere features die je al ziet is het scherm ook gewoon bagger. And again, ik heb al die palmpjes in m'n hand gehad op de Meet the Models party (Zire31, TE, TT3, Zire72, Zire71 ook ffies, Clie TH55 had n andere bezoeker mee(ook errug mooi ding, wel duur, maar wel weer WLAN), verders de Zire zelf ook nog), en de Zire72 ownt ze allemaal, qua snelheid, qua prijs/prestatie, qua geluid en qua beeld (ja, hij speelt ook video'tjes af
)!
WLan hebben de meeste niet, maar met bluetooth moet snel genoeg zijn. Je gaat toch geen films downloaden of zow op je pda. Wat iemand al zei, gewoon een bluetooth dongle in je pc douwen, en je kan internetten. Zijn er eigenlijk ook accespoints met ingebouwd bluetooth. Als wij adsl kunnen krijgen, dan zou het leuk zijn in heel het huis te kunnen internetten.S3v3n_0f_n1n3 schreef op 17 juni 2004 @ 21:18:
ook voor jou Svzje, die meest rechter kan ik het meest aanraden. Behalve dattie het nieuwst is, issie ook duidelijk het snelst, kent hij Agenda, e-mail en Word (Docs2go), kan je er mee op internet, MP3's afspelen... ogg's weet ik niet uit t hoofdje, en deze heeft bluetooth. Die Zire31 zou ik in ieder geval als ik jou was meteen schrappen. Afgezien van de magere features die je al ziet is het scherm ook gewoon bagger. And again, ik heb al die palmpjes in m'n hand gehad op de Meet the Models party (Zire31, TE, TT3, Zire72, Zire71 ook ffies, Clie TH55 had n andere bezoeker mee(ook errug mooi ding, wel duur, maar wel weer WLAN), verders de Zire zelf ook nog), en de Zire72 ownt ze allemaal, qua snelheid, qua prijs/prestatie, qua geluid en qua beeld (ja, hij speelt ook video'tjes af
)!
_@/'
Op pdabuyersguide staat een beta van een Wifi kaartje. Na lang wachten zal hij binnenkort wel uitkomen. Geheugenkaartje er tijdelijk uit, Wifi kaartje erin, en internetten maar.
Svzje, de TH55 heeft dus WLan... kijk hier maar. Als je een netwerk thuis aanlegt kan je dus op internet zonder BT gezeur (als je al een access point hebt eh...) Ik weet alleen niet in welk budget jij ze zoekt...

Woei...
Valt een beetje buiten de prijsklasse...
Maximaal €290 denk ik.
_@/'
Ik denk dat zon palm ogg niet trekt, of zie ik dat verkeerd?Svzje schreef op 17 juni 2004 @ 21:11:
Grappig zeg, dat er al een topic over is. Ik wil namelijk over een maand een pda voor m'n verjaardag vragen. Ik heb ook al een verglijking gemaakt op pdashop.nl
[afbeelding]
Belangrijke punten vind ik:Nog eventueel leuke dingetjes die ik wel zou willen hebben:
- agenda
- word
Als de pda te duur wordt ga ik zelf bijbetalen.
- internet (pda.tweakers.net)
- mp3's/ogg's afspelen
- bluetooth/wlan
Als je er ook video's mee kan afspelen, zal ogg wel lukken denk ik.Y0ur1 schreef op 17 juni 2004 @ 22:14:
[...]
Ik denk dat zon palm ogg niet trekt, of zie ik dat verkeerd?
_@/'
Tungsten E is zonder twijfel de beste uit het rijtje...
Ook kun je nadenken over een Sony SJ-25/27/25, allemaal rond de 200 euro en allemaal wat sneller dan de Tungsten E en voor de rest vergelijkbare specs....
Ook kun je nadenken over een Sony SJ-25/27/25, allemaal rond de 200 euro en allemaal wat sneller dan de Tungsten E en voor de rest vergelijkbare specs....
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Gaan we weerMooooody schreef op 17 juni 2004 @ 23:08:
Tungsten E is zonder twijfel de beste uit het rijtje...
De Zire 72 is op lange termijn beter. Meer Cpu, Bluetooth en een beter scherm. Je hebt ook nog eens een camera. Ik was ook skeptisch, maar ik heb de voordelen van de Zire bekeken, 't is het extra geld waard.
Maar als ik het goed begrijp kan ik met die zire 72 gewoon lekker internetten als ik een telefoon met bluetooth en GPRS heb?
Ja, of via een BT dongle aan je PC met eventueel een lang usb kabeltje en dan verderop met je pda internettenY0ur1 schreef op 17 juni 2004 @ 23:27:
Maar als ik het goed begrijp kan ik met die zire 72 gewoon lekker internetten als ik een telefoon met bluetooth en GPRS heb?
Overigens geldt dat niet alleen voor de Zire 72 maar voor BT PDA's in het algemeen
alsof dat voor iedereen geldt...Joe-star schreef op 17 juni 2004 @ 23:21:
[...]
Gaan we weer
De Zire 72 is op lange termijn beter. Meer Cpu, Bluetooth en een beter scherm. Je hebt ook nog eens een camera. Ik was ook skeptisch, maar ik heb de voordelen van de Zire bekeken, 't is het extra geld waard.
er zijn mensen die een PDA gebruiken waarvoor hij bedoeld is
33mhz is al meer dan voldoende voor agenda-gebruik, bluetooth heb ik niet nodig en een camera al helemaal niet (heb al een 10D
de meerprijs is het mij dus zeker niet waard....
in principe zou een eenvoudige Zire al genoeg voor mij zijn, maar dan mis ik helaas de 320x320 resolutie....
eigenlijk moet Palm zijn echte topmodel maar eens een keer gaan verkopen....
een Sony TH55, maar dan in Palm-jasje
[ Voor 9% gewijzigd door Mooody op 17-06-2004 23:51 ]
Waarom een resolutie van 320x320 voor een AgendaMooooody schreef op 17 juni 2004 @ 23:46:
[...]
alsof dat voor iedereen geldt...
er zijn mensen die een PDA gebruiken waarvoor hij bedoeld is
33mhz is al meer dan voldoende voor agenda-gebruik, bluetooth heb ik niet nodig en een camera al helemaal niet (heb al een 10D)
de meerprijs is het mij dus zeker niet waard....
in principe zou een eenvoudige Zire al genoeg voor mij zijn, maar dan mis ik helaas de 320x320 resolutie....
eigenlijk moet Palm zijn echte topmodel maar eens een keer gaan verkopen....
een Sony TH55, maar dan in Palm-jasje
Maar geloof mij, zoals ik al meerdere malen heb gezegt, ik ben zelf bij de 'meet the models party' van PalmOne geweest (linkje, de 2e van rechts ben ik dus ;)), en daar heb ik al die modellen ervaren. Ik zeg totaal niet dat een TE slecht is, dit model had ik ook overwogen. Maar het verschil in processor is alleen al aan de vertraging bij het starten van toepassingen (ja, ook agenda) te merken. Daarnaast ken ik mezelf, als ik een TE koop baal ik over 2 maanden dat ik niet toch de Zire72 had gekocht, omdat ik toch wel graag met bluetooth had gespeelt/internet/hotsynct.
[ Voor 32% gewijzigd door RSpliet op 18-06-2004 00:03 ]
Ja precies. Anders kan je net zo goed een Zire 21 nemen, kost maar €100
Sterker nog, de mp3-speler voor PalmOS, Aeroplayer, is een ogg player! Voor mp3 is een plugin nodig.Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 22:54:
ogg kan je zekers afspelen! doe ik zelf nl ook!
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verwijderd
Ik vind dit nogal een beetje te eenzijdig. Het zijn 2 vrij verschillende apparaten, en dus ook voor 2 verschillende doelgroepen. De ene is dus ook niet 'altijd' beter dan de ander. Ik bedoel, de Sony TH-55 is ook in ieder opzicht beter dan de Zire 72. Grotere resolutie, processor kan je downsizen voor veel langer batterij-gebruik, landscape support, betere camera.. WLAN.. en dat voor maar iets van 100 euro meer! Dus dat zou dus een veel betere deal zijn!S3v3n_0f_n1n3 schreef op 17 juni 2004 @ 21:18:
)!
Dit gaat natuurlijk niet op. Je moet zelf kijken naar de waarde van de toevoegingen. Ik heb net een gratis mobiel van Telfort gehad (C60, door de opvolgactie van de gratis rubberen telefoon, speciaal voor 'us students'
De camera is op zich wel leuk, maar ik vind 80 euro, (nogmaals, bijna 180 oude guldens) vrij veel voor zoiets.
Het is maar net wat je voor features je wilt. Selecteer eerst die, dan maar kijken welke PDA in die regio het beste is.
@ waarom 320x320 voor agenda
Tsja, waarom grote resoluties? meestal omdat er dan meer op je schempje past
Ja, er gaat hier misschien wel een hoop oftopic, maar niet dit topic sluiten. Iedereen moet nog even weten ofdat ik hem ook daadwerkelijk heb gekocht.
De laatste twee berichten gaan over Europa. Ik had je al uitgelegd dat je langer moet kijken dan je neus. Het afzetgebied Europa/Afrika is de kleinste afzetmarkt voor handhelds. En hadden we het over dalend marktaandeel? Neen. Die tendens is er al een paar jaar, en is niet meer dan logisch omdat Microsoft gewoon een geduchte concurrent is voor PalmSource (bedrijf met 900 werknemers) en een enorme marketingapparaat achter zich heeft staan. Het feit dat het ze nog niet gelukt is na al die jaren om het grootste marktaandeel te veroveren zegt al genoeg. En waarom projecteer jij nu weer de Treo 600 als advies van mij voor de topicstarter?Dream on, dalend markt aandeel: nieuws: Grote verschuivingen in marktaandelen PDA's en nieuws: Palm binnen Europa niet langer meest populaire PDA en nieuws: Europese mobile markt met 25% gegroeid in Q1 2004 en goed, voor jou ego: nieuws: Amerikaanse smartphone-gebruikers prefereren PalmOS maar hij hoeft er niet mee te kunnen bellen
Het feit dat ik het helemaal zie zitten met PalmOS als ook toekomstig marktleider is de algemene consensus dat smartphones het helemaal gaan maken, boven de tradiationele PDA's. Qua smartphones verkoopt PalmOS met Samsung en de Treo het best, en de verkoopcijfers stijgen. Symbian doet het erg goed in Europa, maar helaas is de afzetmarkt van Europa veel kleiner in vergelijking met Amerika en Azië.
Tip: spreid je bronnen en invalshoeken van argumenten de volgende keer, misschien kom je de volgende keer niet tot zo'n eenzijdige conclusie.
Alors.
hogere resolutie is altijd beter.....zelfs voor agenda gebruik (meer afspraken op 1 scherm bijv)S3v3n_0f_n1n3 schreef op 17 juni 2004 @ 23:59:
[...]
Waarom een resolutie van 320x320 voor een Agenda? Als je m toch niet voor iets anders gebruikt...
en ok, ik geef toe dat ik weleens een spelletje bejeweled speel
Dit las ik net nog over bluetooth:
Let op dat het andere Bluetooth Device ook Class I moet ondersteunen om de maximale reikwijdte van 100 meter te kunnen halen. Als het andere apparaat Class 2 is, dan zal de maximale afstand beperkt zijn tot 10 meter.
Daar is dus ook nog verschil in
Let op dat het andere Bluetooth Device ook Class I moet ondersteunen om de maximale reikwijdte van 100 meter te kunnen halen. Als het andere apparaat Class 2 is, dan zal de maximale afstand beperkt zijn tot 10 meter.
_@/'
Mja, leuke info maar gebruik voortaan het edit knopje 
Daarbij als je een leuke pda wilt hebben voor weinig geld kun je ook nog altijd naar 2e hands kijken.
Daarbij als je een leuke pda wilt hebben voor weinig geld kun je ook nog altijd naar 2e hands kijken.
hoeveel haalt de Zire 72 dan? Ook maar 10 meter als ik het goed begrijp.Svzje schreef op 18 juni 2004 @ 09:17:
Dit las ik net nog over bluetooth:
In mijn houten huis haalt hij nog geen 10 meter hoorJoe-star schreef op 18 juni 2004 @ 14:04:
[...]
hoeveel haalt de Zire 72 dan? Ook maar 10 meter als ik het goed begrijp.
Denk eerder aan een meter of 2,5/3 hemelsbreed gebruikmakend van een Mycom dongle. Wanneer je geen muren/vloeren hebt waar het doorheen moet wellicht meer. Ik heb er niet voor niets een 5 meter usb kabel bijzitten, dan kan de dongle eventueel wat verplaatst worden
op zich goed, maar ik heb liever een "geavanceerdere agenda", want ik moet ook regelmatig grafisch werk laten zien aan een klant....Svzje schreef op 18 juni 2004 @ 09:12:
Voor een agenda moet deze goed zat zijn:
http://www.tweakers.net/pricewatch/40164
een 320x320 scherm is toch wel gewenst, zelfs als je het als agenda gebruikt...
waarom zou een zakelijke pda als de T3 een hoge resolutie scherm hebben dan?
[ Voor 11% gewijzigd door Mooody op 18-06-2004 15:31 ]
Ehm, icm een MSI dongletje komtie echt wel verder dan 3m. Da's incl betonnen muren en dichtstaande deuren. In de huiskamer (zeker 5m lager, 2 lagen vloer ertussen en n muur hemelsbreed) kan ik net wel net niet met mijn pc verbinden. Zal dus bij jou de dongle de zwakke schakel zijn.SmartDoDo schreef op 18 juni 2004 @ 14:08:
[...]
In mijn houten huis haalt hij nog geen 10 meter hoor
Denk eerder aan een meter of 2,5/3 hemelsbreed gebruikmakend van een Mycom dongle. Wanneer je geen muren/vloeren hebt waar het doorheen moet wellicht meer. Ik heb er niet voor niets een 5 meter usb kabel bijzitten, dan kan de dongle eventueel wat verplaatst worden
en hoe zit het met andere BT apparaten, hoe groot is het bereik dan?S3v3n_0f_n1n3 schreef op 18 juni 2004 @ 16:09:
[...]
Ehm, icm een MSI dongletje komtie echt wel verder dan 3m. Da's incl betonnen muren en dichtstaande deuren. In de huiskamer (zeker 5m lager, 2 lagen vloer ertussen en n muur hemelsbreed) kan ik net wel net niet met mijn pc verbinden. Zal dus bij jou de dongle de zwakke schakel zijn.
Chill, relax, denk om je bloeddruk en neem voortaan wat minder voedsel met rode kleurstoffen tot je.Stereotomy schreef op 18 juni 2004 @ 04:10:
[...]
De laatste twee berichten gaan over Europa. Ik had je al uitgelegd dat je langer moet kijken dan je neus. Het afzetgebied Europa/Afrika is de kleinste afzetmarkt voor handhelds. En hadden we het over dalend marktaandeel? Neen. Die tendens is er al een paar jaar, en is niet meer dan logisch omdat Microsoft gewoon een geduchte concurrent is voor PalmSource (bedrijf met 900 werknemers) en een enorme marketingapparaat achter zich heeft staan. Het feit dat het ze nog niet gelukt is na al die jaren om het grootste marktaandeel te veroveren zegt al genoeg. En waarom projecteer jij nu weer de Treo 600 als advies van mij voor de topicstarter?
Het feit dat ik het helemaal zie zitten met PalmOS als ook toekomstig marktleider is de algemene consensus dat smartphones het helemaal gaan maken, boven de tradiationele PDA's. Qua smartphones verkoopt PalmOS met Samsung en de Treo het best, en de verkoopcijfers stijgen. Symbian doet het erg goed in Europa, maar helaas is de afzetmarkt van Europa veel kleiner in vergelijking met Amerika en Azië.
Tip: spreid je bronnen en invalshoeken van argumenten de volgende keer, misschien kom je de volgende keer niet tot zo'n eenzijdige conclusie.
Jij begon met aantallen handhelds en de verhoudingen tussen de systemen, dus marktaandeel. Ik projecteer niets maar jij blijft dingen lezen die ik niet zeg, brouwt er een verhaal omheen en noemt het onderbouwen, mij best....
Ik zie het PalmOS ook zitten maar als je in je werk/school omgeving iets anders is doorgevoerd koop ik dat. Daar heb ik dan wat aan. Als over een aantal jaar dat ding aan vervanging toe is, kijk ik opnieuw wat ik nodig heb. En hou alle opties open. Dat noem ik meer open-minded als wat jij nu loopt te blaten. Geweldig dat wereldwijde geleuter maar in mijn directe omgeving heb ik er niets aan en daar leef je nu in. Die tip wilde ik meegeven aan de TS.
Ik denk dat als jij in Engeland woonde dat jij ook een auto met een stuur aan de linkerkant koopt omdat dat wereldwijd het meest verkocht is maar je staat dagelijks te kloten omdat iedereen om je heen toch links blijf rijden.
Edit Voor StereoTomy: Mac is zeker niet halfdood en als ik palm met Mac verglijk kun je dat als compliment beschouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door Rudi Vader op 18-06-2004 16:57 ]
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
Sorry, maar dit verhaal klinkt 180 graden de andere kant op als je openings reply. Ik wissel dagelijks bestanden uit met zowel PPC's als Palm's (agendapunten, contacts, JPG's etc.) dus ik snap je probleem niet, maar daar kun je als je zin hebt wel een ander topic voor openen.
Wat mij het meest opviel was dat je Palm halfdood verklaarde, en in hetzelfde hoekje als Mac schuift, en dat je dat deed gebaseerd op wat jij in je omgeving aan het zien bent. Ik vind het verder best als al je vrienden/collegae PPC gebruiken. Echter Palm software wordt internationaal gemaakt, en dat maakt je PDA tot het gebruiksvoorwerp wat hij is, en vooropgesteld dat de TS zich beter verdiept in de softwaretitels en niet alleen bij GPS blijft steken komt dat wel goed. En zoals ik al zei, *ik* heb geen problemen om bestanden uit te wisselen met wie dan ook in mijn omgeving, laptops, GSM's... wat je wil.
Anyway, ik ben blij dat je alles genuanceerd hebt.
Wat mij het meest opviel was dat je Palm halfdood verklaarde, en in hetzelfde hoekje als Mac schuift, en dat je dat deed gebaseerd op wat jij in je omgeving aan het zien bent. Ik vind het verder best als al je vrienden/collegae PPC gebruiken. Echter Palm software wordt internationaal gemaakt, en dat maakt je PDA tot het gebruiksvoorwerp wat hij is, en vooropgesteld dat de TS zich beter verdiept in de softwaretitels en niet alleen bij GPS blijft steken komt dat wel goed. En zoals ik al zei, *ik* heb geen problemen om bestanden uit te wisselen met wie dan ook in mijn omgeving, laptops, GSM's... wat je wil.
Anyway, ik ben blij dat je alles genuanceerd hebt.
Alors.
Ik heb mijn oog laten vallen op de HP iPAQ 4350, dat is eigenlijk de 4150 maar dan met toetsenbord. Heeft iemand ervaring met de 4350 of de 4150?
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee wat ik er allemaal mee ga doen.
Het wordt mijn eerste pda-tje.
Verder snap ik niets van al die Tom Tom navigatie pakketten.
Ik wil zowel lopend als in de/een auto navigatie hebben.
Wat heb ik dan allemaal nodig?
Ik wordt er niet wijs uit
[ Voor 28% gewijzigd door Zondagskindje op 19-06-2004 20:35 ]
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Je hebt sowieso een verbinding nodig en een GPS ontvanger, dus lopen zal wel niet gaan.Zondagskindje schreef op 19 juni 2004 @ 20:08:
Ik heb mijn oog laten vallen op de HP iPAQ 4350, dat is eigenlijk de 4150 maar dan met toetsenbord. Heeft iemand ervaring met de 4350 of de 4150?
Wandelen met PDA en Bluetooth GPS
Je kunt ook een CompactFlash gps ontvanger nemen, op die manier kan ik met mijn toshiba e750 ook gewoon lopend/op de fiets gebruik maken van tomtom.Joe-star schreef op 20 juni 2004 @ 16:06:
[...]
Je hebt sowieso een verbinding nodig en een GPS ontvanger, dus lopen zal wel niet gaan.
Het nadeel is echter dat tomtom bedoeld is voor autonavigatie, en voor wandelen dus iets minder geschikt is.
Ook zit je natuurlijk met je batterij vermogen, met zo'n gps ontvanger gaat het wat sneller natuurlijk.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Jij zegt dat lopen niet gaat, maar als ik het topic Wandelen met PDA en Bluetooth GPS lees, wekt dat de indruk dat het wel kan?Joe-star schreef op 20 juni 2004 @ 16:06:
[...]
Je hebt sowieso een verbinding nodig en een GPS ontvanger, dus lopen zal wel niet gaan.
Maar waarschijnlijk lukt dat niet met de Ipaq 4350, begrijp ik het zo goed?
* Zondagskindje voelt zich nogal blondT
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Het kán wel, maar zodra je het bos oid ingaat dan raakt Tomtom hevig in de war, omdat hij ervan uitgaat dat je op de weg blijft. Het kan dus wel, maar dan moet je andere software kopen.
Ik weet dat Pathaway erg goed werkt op de Palm om te gaan wandelen en trekken.
Ik weet dat Pathaway erg goed werkt op de Palm om te gaan wandelen en trekken.
Alors.
Ik ben ook al even opzoek naar een PDA. (Budget: +/-200euro)
Mn eerste keuze is een Sony Clie, dit omdat ik een Sony Digicam (DSC-U20 2MP) heb. Zo kan ik volgens mij mijn digicam foto's op de Clie bekijken door de MemoryStick erin te doen. (Ook de filmpjes die met een Sony DigiCam zijn gemaakt?)
Naast de gebruikelijke dingen zoals: agenda, e-mail en notities etc. die zo goed als elke PDA onderhand wel heeft.
Wil ik graag muziek afspelen: bijv. MP3's (of een ander muziekformaat afspelen. ATRAC3 mag bijv. Is misschien niet evengoed als MP3 o.i.d. maar vergeleken met andere MP3/CD/MD-audioplayers is het geluid wat uit een PDA komt minder.)
Daarnaast zou ik erg graag filmpjes willen afspelen! (Zelf ge-encodeerde! ruime ervaring met videomontage enzow)
Of die online worden aangeboden:
http://www.sonypictures.com/digent/pda/ (Kinoma)
http://www.pocketmovies.net/ (MPEG1)
http://atomfilms.shockwave.com/af/spotlight/downloads/ (?)
(Opnemen met PDA zou leuk zijn maar hoeft niet)
Ben ik dan nu echt aangewezen tot de duurdere modellen met PalmOS5?!?
Misschien kan ik een Sony Clié PEG-T675C te leen krijgen van een vriend en eventueel kopen voor +-150. Is dat een goede priijs? Hellaas is hij PalmOs 4. Maar in de pricewatch is hij nog erg duur. Waarom?
pricewatch: Sony Clié PEG-T675C

Deze had ik nog gevonden op: http://www.cliesource.com
Uitleg voor Mobile Movie:
http://www.sony.jp/products/mm/
Flash-ani met uitleg:
http://www.sony.jp/CLIE/products/demo/PEGA-VR100K/index.html
Engels:
http://www.memorystick.co...le/mobilemovie/index.html
Mn eerste keuze is een Sony Clie, dit omdat ik een Sony Digicam (DSC-U20 2MP) heb. Zo kan ik volgens mij mijn digicam foto's op de Clie bekijken door de MemoryStick erin te doen. (Ook de filmpjes die met een Sony DigiCam zijn gemaakt?)
Naast de gebruikelijke dingen zoals: agenda, e-mail en notities etc. die zo goed als elke PDA onderhand wel heeft.
Wil ik graag muziek afspelen: bijv. MP3's (of een ander muziekformaat afspelen. ATRAC3 mag bijv. Is misschien niet evengoed als MP3 o.i.d. maar vergeleken met andere MP3/CD/MD-audioplayers is het geluid wat uit een PDA komt minder.)
Daarnaast zou ik erg graag filmpjes willen afspelen! (Zelf ge-encodeerde! ruime ervaring met videomontage enzow)
Misschien kan ik een Sony Clié PEG-T675C te leen krijgen van een vriend en eventueel kopen voor +-150. Is dat een goede priijs? Hellaas is hij PalmOs 4. Maar in de pricewatch is hij nog erg duur. Waarom?
pricewatch: Sony Clié PEG-T675C

Deze had ik nog gevonden op: http://www.cliesource.com
Uitleg voor Mobile Movie:
http://www.sony.jp/products/mm/
Flash-ani met uitleg:
http://www.sony.jp/CLIE/products/demo/PEGA-VR100K/index.html
Engels:
http://www.memorystick.co...le/mobilemovie/index.html
Mja ik weet niet echt of een 200 Mhz proc het aankent. Ik verwacht van wel maar dan moet je natuurlijk wel wat op de codering letten he 
Verder gebruik ik MMplayer om mee af te spelen om de palm, kan divx, xvid en mpeg etc aan. PDA;s worden bijna nooit goedkoper, meestal zitten ze redelijk aan de grens met productiekosten.
Verder gebruik ik MMplayer om mee af te spelen om de palm, kan divx, xvid en mpeg etc aan. PDA;s worden bijna nooit goedkoper, meestal zitten ze redelijk aan de grens met productiekosten.
Heb je het hele topic al doorgelezen? Palm heeft mooie pda's die vrijwel alles kunnen wat jij wilt.T-Junkie schreef op 22 juni 2004 @ 16:52:
Ik ben ook al even opzoek naar een PDA. (Budget: +/-200euro)
Ja, heb ik gelezen.
Maar door digicam wordt t dus een Clie.
Maar voor de andere eisen:
(wordt de (MPEG) filmpjes van de digicam standaard herkent?)
Maar heb ik voor die eisen echt een PalmOS5 nodig?
En dan de duurdere versie?
Ik heb een HP2210 en is echt heerlijk ding. PPC is denk ik gewoon de beste keus tegenwoordig. HEt enigste wat ik echt mis is een onboard wlan maar ik heb dit leed kunnen verzachten door een CF WLAN kaartje te kopen 
Overigens lijkt me een PPC van HP de verstandigste keus.
Overigens lijkt me een PPC van HP de verstandigste keus.
wantZaeK schreef op 22 juni 2004 @ 23:13:
PPC is denk ik gewoon de beste keus tegenwoordig.
noem eens 1 reden waarom PPC een betere keus zou zijn
wantOverigens lijkt me een PPC van HP de verstandigste keus.
De Asus A620BT bijv. is sowieso al sneller en goedkoper dan alle iPaqs
Filmpjes en fatsoenlijk JPEG's bekijken: ja, dat wordt een OS5 Palm sowieso. OS4 wordt ook zolangzamerhand passé. De goedkoopste Clié op het moment met OS5 is de TJ25 (ca. 150 EUR). Deze kan prima uit de voeten met alles behalve geluid: je kunt er geen MP3 op afspelen. Ook filmpjes hebben geen geluid omdat er alleen een buzzer inzit.T-Junkie schreef op 22 juni 2004 @ 22:28:
Ja, heb ik gelezen.
Daarna komt de TJ27, wat gewoon een TJ25 is met een (relatief goeie) 0.3 megapixel camera.
Daarna heb je de TJ35 (ca. 200 EUR), da's een opgevoerde TJ25 met dubbel geheugen en MP3 capabiliteit: dus ook mooi geluid bij je filmpjes.
Daarnaast heb je nog de keuze uit de NX73v (een enorm multimedia model met hires+ scherm (320x480 ipv 320x320 scherm - vergeet PPC's die hebben 240x320), ingebouwde camera, toetsenbord, en erg handig - een afstandsbediening in het snoer om je MP3's te besturen en ingebouwd BT. Slikt ook CF kaartjes. Enige nadeel is een wat krappe RAM.
Tenslotte hebben we de TJ37 (opgevoerde TJ27 met dubbel geheugen en Wifi), de UX50 (BT, Wifi, Camera, toetsenbord - buiten je budget denk ik) en de über Clié (welke ik heb
Overigens is het geen slecht idee om een tweedehands PDA te kopen. Ik heb er nu 5 gehad en allemaal 2e hands.
[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 23-06-2004 00:27 ]
Alors.
Ik ga dus nog even zoeken naar een 2dehandse. (En heel misschien een nieuwe.)
Verwijderd
Beste mensen,
ik zit nu op het moment te twijfelen tussen de iPaq 2210 en de Zire 72.
Ik heb nodig:
- een goed scherm dat geschikt is voor het lezen van e-books
- vlotte MP3/films speler
- agenda tools (zal wel bij elk apparaat tegenwoordig goed zitten)
- games
- veel (gratis?) software verkrijgbaar
Een camera vind ik niet noodzakelijk, gezien ik al een digitale camera heb.
Ik heb nodig:
- games
- het scherm van de zire 72 is heel helder, en mooi daarbij heeft de zire 72 een resolutie van 320×320 itt 320×240 van de ipaq.Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 15:37:
Beste mensen,
Ik heb nodig:
- games
- Proc van de Zire 72 is zuiniger en bijna net zo snel, maar ondersteund wel meer dan diie van de ipaq.
- dat zullen ze beide wel goed kunnen.
- zal ook niet veel ontlopen
- mja, games zijn er voor beide er veel te krijgen, maar ipaq is ietsje in het voordeel
- de voor allebei ook ontzettend veel, misschien dat palm nog steeds net het voordeel heeft.
Ik vind het geweldig om een camera in mijn Sony Clié TH55 met PalmOS te hebben omdat ik niet altijd mijn Minolta bij me heb. Je hebt dan juist *net* die kodakmomenten van je vrienden op de gevoelige plaat staan, vooral filmpjes zijn dan erg leuk. Ik vind het erg meerwaarde hebben op mijn PDA.
Alors.
Wil je hem ook zakelijk gebruiken, houdt er dan rekening mee dat gsm/pda's met camera en camera's zelf niet altijd gewenst zijn. Mag je het ding afleveren bij de portier. Nut van je gsm/pda/camera is dan weer nul komma nul.Stereotomy schreef op 18 juli 2004 @ 15:45:
Ik vind het geweldig om een camera in mijn Sony Clié TH55 met PalmOS te hebben omdat ik niet altijd mijn Minolta bij me heb. Je hebt dan juist *net* die kodakmomenten van je vrienden op de gevoelige plaat staan, vooral filmpjes zijn dan erg leuk. Ik vind het erg meerwaarde hebben op mijn PDA.
Een punt die voor veel mensen heel belangrijk is. Maarja, vind straks nog maar eens een telefoon/smartphone/pda zonder camera...
Ik heb het dus niet zo op die ingebouwde camera gevallen.
Verwijderd
Hmm, ik heb eigenlijk ook wel graag WLan erbij.
Zou ik dan voor een Zire72 gaan met een SD WLan kaart of dan meteen voor een iPAQ 4150?
Zou ik dan voor een Zire72 gaan met een SD WLan kaart of dan meteen voor een iPAQ 4150?
Een Sony Clié TH55 met BT/Wifi/Camera en hires 320x480 scherm (tegen een magere 240x320 van de iPaq 4150). 
De SD WLan kaart werkt niet op de Zire72, alleen op de Zire71.
[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 19-07-2004 14:14 ]
Alors.
Dilemma's dilemma's...
Ik ben ook (nog steeds) in de markt voor een nieuwe PDA, en dan liefst een met ingebouwde GPS. Ik zit te azen op een Palm (Zire 72 denk ik), maar dan zit je met een GPS-ontvanger met kabel (wat ik niet wil), of een in het CF-slot, waar je dan dus weer geen geheugenkaart in kunt stoppen met plattegronden voor de GPS. Mooi mooi mooi...
Heeft iemand misschien tips om hier toch een mouw aan te passen?
Oh ja, een TH55 met Bluetooth GPS-ontvanger zou dan mooi zijn, maar die ligt ietwat buiten mijn budget (400e)...
Ik ben ook (nog steeds) in de markt voor een nieuwe PDA, en dan liefst een met ingebouwde GPS. Ik zit te azen op een Palm (Zire 72 denk ik), maar dan zit je met een GPS-ontvanger met kabel (wat ik niet wil), of een in het CF-slot, waar je dan dus weer geen geheugenkaart in kunt stoppen met plattegronden voor de GPS. Mooi mooi mooi...
Heeft iemand misschien tips om hier toch een mouw aan te passen?
Oh ja, een TH55 met Bluetooth GPS-ontvanger zou dan mooi zijn, maar die ligt ietwat buiten mijn budget (400e)...
Nomen nescio
De Zire72 heeft Bluetooth hoor, dus daar kun je een Bluetooth GPS ontvanger aan koppelen.
Alors.
Weet ik, maar als ik kijk naar de Zire, een BT GPS-ontvanger, een houder voor in de auto, eventueel een extra GPS-ontvanger voor in de auto (met draad) en een autolader, dan zit ik toch ruim over de 500 euro. Als ik dan kijk naar bv de Mitac Mio 168, daar zit alles op en aan en die kost ongeveer 400... En dat is dus ongeveer mijn budget. Ik wil alleen liever een Palm(OS) dan PPC...
Nomen nescio
Tweedehandse Tungsten|T2 dan geen oplossing? Dat ding brengt niet meer dan 150-200 EUR op nu, kun je prima Mapsonic op draaien.
Alors.
Moet ik eens kijken, ken de specs daar niet van. Alleen MapSonic, tja... Dat kost ook weer tig euro, en met dank aan m'n neef heb ik thuis TomTom Nav 3 origineel liggen voor Europa en de UK (september vakantie, jaja!
). Weet je misschien of dat ook een beetje draait?
Nomen nescio
Tomtom Nav 3 draait niet op PalmOS, hoewel op de CD's wel Palmbestanden staan. Daar heb je Tomtom versie 4 voor nodig, ofwel Tomtom Navigator voor PalmOS.
Tomtom draait overigens helaas ook niet op de Tungsten T of T2.
Toch maar die Mitac dan... (bah)
Alors.
Verwijderd
Ik had wat reviews van de TH55 gelezen en daar schreven ze allemaal dat het een beetje sloom ging, ook met het afspelen van films, ondanks dat de TH55 een aparte grafische processor heeft (hoewel de gewone proc wel sloom is).Stereotomy schreef op 19 juli 2004 @ 14:14:
Een Sony Clié TH55 met BT/Wifi/Camera en hires 320x480 scherm (tegen een magere 240x320 van de iPaq 4150).
Klopt dat?
Eerste les computerkunde: STAAR JE NIET BLIND OP DE MHZ's.
De snelheid van een systeem is van een heleboel dingen afhankelijk, de CPU snelheid (die niet eens in MHz wordt weergegeven), hoe de OS met de instructies omgaat, wat de systeemeisen van dat OS zijn etc. etc. Windows Mobile heeft nu eenmaal veel hogere systeemeisen nodig dan PalmOS, vandaar dat je de grote processoren vaak in dat soort PDA's vindt. Als ik mijn TH55 benchmark is hij 25% sneller dan de 144 MHz OMAP processor in de Tungsten|T en T2.
Ik zou trouwens niet weten waarom je uberhaupt films op een PDA wil kijken, maargoed. Dat gaat echt snel vervelen, dat converteren -> overzenden op kaart -> op een iel schermpje kijken. Je kunt erg goed MPEG-2 en MPEG-4 films afspelen in de ingebouwde filmplayer, alleen die filmplayer maakt gebruik van de processor. Zo kan ik met de ingebouwde camera prachtig filmpjes opnemen en die moeiteloos op 320x480 terugbekijken. DivX gaat met een apart programma inderdaad wat schokkerig. MP3 doet hij prima op de achtergrond met allerlei andere programma's op de voorgrond.
Verder kwam ik van een Tungsten T3 af toen ik de TH55 kocht (de Tungsten|T3 is argumenteerbaar de meest snelle PDA in gebruik vanwege de 400 MHz Xscale processor en de efficiente PalmOS) maar ik heb geen seconde de pure snelheid van de T3 gemist. Wél had de TH55 een enorm goede batterijduur ivm de T3, 20 uur continu MP3 afspelen is geen probleem.
De snelheid van een systeem is van een heleboel dingen afhankelijk, de CPU snelheid (die niet eens in MHz wordt weergegeven), hoe de OS met de instructies omgaat, wat de systeemeisen van dat OS zijn etc. etc. Windows Mobile heeft nu eenmaal veel hogere systeemeisen nodig dan PalmOS, vandaar dat je de grote processoren vaak in dat soort PDA's vindt. Als ik mijn TH55 benchmark is hij 25% sneller dan de 144 MHz OMAP processor in de Tungsten|T en T2.
Ik zou trouwens niet weten waarom je uberhaupt films op een PDA wil kijken, maargoed. Dat gaat echt snel vervelen, dat converteren -> overzenden op kaart -> op een iel schermpje kijken. Je kunt erg goed MPEG-2 en MPEG-4 films afspelen in de ingebouwde filmplayer, alleen die filmplayer maakt gebruik van de processor. Zo kan ik met de ingebouwde camera prachtig filmpjes opnemen en die moeiteloos op 320x480 terugbekijken. DivX gaat met een apart programma inderdaad wat schokkerig. MP3 doet hij prima op de achtergrond met allerlei andere programma's op de voorgrond.
Verder kwam ik van een Tungsten T3 af toen ik de TH55 kocht (de Tungsten|T3 is argumenteerbaar de meest snelle PDA in gebruik vanwege de 400 MHz Xscale processor en de efficiente PalmOS) maar ik heb geen seconde de pure snelheid van de T3 gemist. Wél had de TH55 een enorm goede batterijduur ivm de T3, 20 uur continu MP3 afspelen is geen probleem.
Alors.
Weet je dat zeker? Ik kon zweren dat 1 van de grootste verbeteringen van TT3 is, dattie ook op PalmOS 5 draait... Ik zal zo eens gaan fröbelen met de PEG-25 van m'n vrouw, kijken of ik je niet terecht kan wijzen...Stereotomy schreef op 19 juli 2004 @ 16:23:
Tomtom Nav 3 draait niet op PalmOS, hoewel op de CD's wel Palmbestanden staan. Daar heb je Tomtom versie 4 voor nodig, ofwel Tomtom Navigator voor PalmOS.
Nomen nescio
Hij draait niet op de Tungsten T en T2 omdat die te weinig dynamic heap geheugen hebben. Iets waar de Clié's in ieder geval géén last van hebben. Het heeft niks met OS versies te maken in dit geval.
(en al maak ik af en toe zeker een fout, ik denk dat mijn basiskennis wel goed zit
)
http://www.palmclub.nl voor meer info over Tomtom en waar het allemaal mee werkt.
(en al maak ik af en toe zeker een fout, ik denk dat mijn basiskennis wel goed zit
http://www.palmclub.nl voor meer info over Tomtom en waar het allemaal mee werkt.
[ Voor 15% gewijzigd door Stereotomy op 19-07-2004 22:40 ]
Alors.
Mja, had ik kunnen weten natuurlijk, een beetje Stereotomy terecht wijzen...
Tja, dan nog maar ff doorsparen...
Edit:
He, het kwartje valt nu pas! Dus TT3 draait ook niet op een Zire 72?
[ Voor 24% gewijzigd door Bra-Jo op 19-07-2004 23:07 ]
Nomen nescio
Denk dat Tomtom prima op een Zire72 draait. Hij staat niet officieel als compatible te boek maar ik zie verder geen problemen waarom hij niet zou draaien.
Dynamic heap geheugen is een beetje obscuur in de Palmwereld, het staat nergens in de specslijst. Dus het beste wat je kunt doen is iemand vinden die een Zire72 heeft en Tomtom daarop aan de praat heeft. Of even mailen naar tomtom of ze kunnen bevestigen dat het daarop draait. Eerst was het alleen de Tungsten T3 en de Tungsten C namelijk, maar dat officiele lijstje is nu al veel langer. Weet dus niet of de Zire72 officieel daarop staat, maar volgens mij moet het gewoon lukken.
Dynamic heap geheugen is een beetje obscuur in de Palmwereld, het staat nergens in de specslijst. Dus het beste wat je kunt doen is iemand vinden die een Zire72 heeft en Tomtom daarop aan de praat heeft. Of even mailen naar tomtom of ze kunnen bevestigen dat het daarop draait. Eerst was het alleen de Tungsten T3 en de Tungsten C namelijk, maar dat officiele lijstje is nu al veel langer. Weet dus niet of de Zire72 officieel daarop staat, maar volgens mij moet het gewoon lukken.
Alors.
Verwijderd
De PalmOne Tungsten T3 heb ik gehad, en het apparaat viel mij ontzettend tegen.
Hier is een opsomming van problemen:
Instabiel, 2 keer opsturen naar engeland vor reparaties, gammel schuifding, batterijduur, piepend scherm, geen handschrift-herkenning, meeste programmas kunnen de resolutie niet aan. Onhandig file-syteem en interface (ik ben windows user, vandaar), het is een lelijk ding (is persoonlijk), constante angst dat het uit je handen valt/ breekt, bluetooth zuigt (is retetraag), internetten via bluetooth kan alleen met de userguide van palmclub.nl, want je zal er nooit van zijn leven zelf uitkomen. Het goede aan de tungsten was natuurlijk datgeen wat niet genoemd mag worden!
Daarvoor heb ik mogen genieten van de Ipaq 1915, wat een subliem apparaatje is. Betrouwbaar, lange batterij, uiterlijk zeer sexy en klein (dat is een geaccepteerd feit in de community). Als de extra functies niet noodzakelijk zijn, is dit een schitterend ding.
Zit er wel weer aan te denken om een th55 aan te schaffen, zoals stereometrie gedaan heeft ;-)
Instabiel, 2 keer opsturen naar engeland vor reparaties, gammel schuifding, batterijduur, piepend scherm, geen handschrift-herkenning, meeste programmas kunnen de resolutie niet aan. Onhandig file-syteem en interface (ik ben windows user, vandaar), het is een lelijk ding (is persoonlijk), constante angst dat het uit je handen valt/ breekt, bluetooth zuigt (is retetraag), internetten via bluetooth kan alleen met de userguide van palmclub.nl, want je zal er nooit van zijn leven zelf uitkomen. Het goede aan de tungsten was natuurlijk datgeen wat niet genoemd mag worden!
Daarvoor heb ik mogen genieten van de Ipaq 1915, wat een subliem apparaatje is. Betrouwbaar, lange batterij, uiterlijk zeer sexy en klein (dat is een geaccepteerd feit in de community). Als de extra functies niet noodzakelijk zijn, is dit een schitterend ding.
Zit er wel weer aan te denken om een th55 aan te schaffen, zoals stereometrie gedaan heeft ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2004 23:43 ]
Nounou, zo erg kan het niet geweest zijn. Ik heb ook een TT3 gehad maar geef de voorkeur aan mijn TH55. Aan de TT3 valt alleen de batterijduur tegen. Handschrifherkenning zuigt zowel op de PPC als op de Palm als op een willekeurige andere PDA. Het is leuk als het werkt, maar sneller dan grafitti (of block recogniser zoals het op de PPC genoemd wordt) is het nooit. Daar ligt ook de basis van grafitti: het is makkelijker om een handschrift van de computer aan te leren dan de computer jouw handschrift aan te leren.Verwijderd schreef op 20 juli 2004 @ 23:40:
De PalmOne Tungsten T3 heb ik gehad, en het apparaat viel mij ontzettend tegen.
<knip>
Ik kan wel begrijpen dat je wat negatief naar dit model kijkt omdat je hem 2x hebt moeten terugsturen. Ik heb er zelf nul komma nul problemen mee gehad, was zeer degelijk (aluminium behuizing, waar vind je dat tegenwoordig nog) en compact in de binnenzak.
Enne... dat BT retetraag is daar kan de arme Tungsten ook niks aan doen, dan moet je uitvinder van BT even schoppen. Daarnaast heb ik zowel voor de TT3 als voor de TH55 alleen maar programma's die de hoge resolutie ondersteunen: misschien heb je veel OS4 programma's erop gegooid?
[ Voor 32% gewijzigd door Stereotomy op 22-07-2004 20:23 ]
Alors.
Op de site van Dell staat de Dell AximTM X5 GPS, maar is dit een echt alles in 1 pakket. Oftwel, kan ik dit direct in de auto gebruiken als navigatiesysteem in NL zonder dat ik nog dingen bij hoeft te kopen? (even los gezien van "leuke" accesoires).
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Ik ben mezelf ook aan het orienteren op een leuke PDA.
Ik wil vooral agenda functie en mp3 afspelen voor als ik in de trein zit. Qua tijd denk ik dan aan 2 a 3 uur mp3 spelen en verder de rest van de dag gebruik als notetaker en agenda.
Nu lijkt de Zire 31 ruim genoeg voor mij, hoor er hier echter veel mindere dingen over.
Wat zou de reden zijn om toch over te gaan op een ander model.
Ik wil vooral agenda functie en mp3 afspelen voor als ik in de trein zit. Qua tijd denk ik dan aan 2 a 3 uur mp3 spelen en verder de rest van de dag gebruik als notetaker en agenda.
Nu lijkt de Zire 31 ruim genoeg voor mij, hoor er hier echter veel mindere dingen over.
Wat zou de reden zijn om toch over te gaan op een ander model.
De reden is de beetje verlopen 160x160 scherm. Liefst dan 3 tientjes erbij en de Tungsten|E noemen. Die is meer dan ideaal voor wat je ermee wil. Lekker MP3 afspelen met goed geluid, klein, strak, goed uitziend model, zeer inuitief en efficient, betrouwbaar.
De Tungsten|E was niet voor niets wereldwijd de best verkochte PDA van 2003.
De Tungsten|E was niet voor niets wereldwijd de best verkochte PDA van 2003.
Alors.
voor een paar tientjes meer heb ik dan de wat oudere Zire 71. Dan vind ik dat wel een mooie overweging.
Ik ben op zoek naar een mooie PDA, key factors zijn :
1. CF slot
2. MP3 afspelen, paar filmpjes misschien ook
3. Redelijke performance
4. Prijs.
BT en/of WiFi is niet nodig
Ik zit te denken aan een asus 620, maar heeft iemand anders nog een suggestie?
Worden die 640x480 nog betaalbaar? (ong 300EUR?)
1. CF slot
2. MP3 afspelen, paar filmpjes misschien ook
3. Redelijke performance
4. Prijs.
BT en/of WiFi is niet nodig
Ik zit te denken aan een asus 620, maar heeft iemand anders nog een suggestie?
Worden die 640x480 nog betaalbaar? (ong 300EUR?)
die 640 worden dit jaar niet meer betaalbaar (rond de 300) , verwacht dat ze rond de 500 blijven hangen voorlopig omdat ze gewoon top range zijn
Hier met m'n Ipaq 2210 (range : 10m) en Sitecom Class 1 (range : 100m) dongle haal ik soms wel 25/30 meter...SmartDoDo schreef op 18 juni 2004 @ 14:08:
[...]
In mijn houten huis haalt hij nog geen 10 meter hoor
Denk eerder aan een meter of 2,5/3 hemelsbreed gebruikmakend van een Mycom dongle.
Dongle hangt dmv kabel op 2.5m hoogte tegen de muur in m'n woonkamer
Heb het getest met de range meter in de BT soft op de Ipaq....
Ipaq in m'n wagen en rijden...
Wel is het weird dat ik op sommige plaatsen binnen de 10 meter bijna geen ontvangst had, en dan op 20 meter en verder op bepaalde plekken dan weer wel...
Is wel handig af en toe, heb 'k iets te doen tijdens 't tanken (benzinestation hier recht over de deur
edit:
excuses voor de late reply, maar las net het hele topic door, vandaar
)
excuses voor de late reply, maar las net het hele topic door, vandaar
[ Voor 10% gewijzigd door dodge_911 op 11-08-2004 18:33 ]
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Opzich is de Zire 71 wel een heel mooi apparaatje, die cam is ook zo slecht nog niet. Echter is het slide mechanisme van dit apparaat 3x niks. Een vriend van mij had de zg. Zire 71 PE (Plakband Editie), dat schuifmechanisme had het begeven, waardoor z'n palm zonder plakband niet werkte.magicstar schreef op 11 augustus 2004 @ 00:26:
voor een paar tientjes meer heb ik dan de wat oudere Zire 71. Dan vind ik dat wel een mooie overweging.
Verder weet ik jou budget niet zo goed, maar toch moet ik weer de Zire 72 aanraden. Als je de cam echter nauwelijks gebruikt zal een Zire 71 ook een mooi apparaatje zijn, maar de 72 reageert gewoon net een stukje sneller (mede door de bijna 3x zo snelle processor) zonder dat deze inlevert op de batterij. Heb je geen Bluetooth nodig, dan zal ik idd eerder neigen naar een Tungsten E, vergeleken met een Zire 71 doet deze nauwelijks onder, en hij is een stuk robuuster. Wel heeft deze dan ook geen cam, maar voor zakelijk gebruik maakt dat niet uit toch
2 a 3 uurtjes muziek is best wel veel voor een PDA, nu heb ik dit niet echt getest, maar als dit 3 uur heen en 3 uur terug moet zijn, dan red je dat met geen enkele, dan zal je toch beter een losse MP3 speler kunnen kopen voor de muziek, een iPod doet een stuk langer met de batterij.
Alhoewel ik nu erg snel zeg dat geen enkele batterij dat red, moet ik daar wel bij zeggen dat de Sony Clie TH-55 wel erg goede prestaties levert qua batterij. Deze heeft BT, Wifi, maar met dat uitgeschakeld kan ie wel errug lang MP3 spelen. Dan zal je eventjes op internet moeten zoeken.
edit:
Ik heb die Zire72 (scheerapparaat) zelf ook heur, mag ik ook eens een typo maken?
Ik heb die Zire72 (scheerapparaat) zelf ook heur, mag ik ook eens een typo maken?
[ Voor 6% gewijzigd door RSpliet op 11-08-2004 23:12 ]
Verwijderd
ja dan lijkt mij een 620 idd een hele mooie optie, vooral omdat die niet te duur is. Ook al willen al die palm-fanboys hier het tegendeel beweren, werkt deze pocket pc uitstekend (niet dat een palm dat niet doet!).
1. CF slot heeft ie, gebruik nu een 512mb kaart van traxdata voor 70 eu gekocht.
2. Mp3s speelt ie goed af, en doet ie zelf in performance mode (lagere processor snelheid), ik gebruik vooral pocketmusic. Voor Films gebruik ik Betaplayer, en ik speel dan vooral afleveringen af en het gaat perfect.
3. Perfomance is eigenlijk top of the line, er zijn wel wat snellere processoren op de markt, maar ik betwijfel of je dat echt merkt. Het is die extra 100-200eu niet waard.
4. Ik heb em voor 264eu bij pcoost gekocht, super service en nog steeds rete tevreden.
1. CF slot heeft ie, gebruik nu een 512mb kaart van traxdata voor 70 eu gekocht.
2. Mp3s speelt ie goed af, en doet ie zelf in performance mode (lagere processor snelheid), ik gebruik vooral pocketmusic. Voor Films gebruik ik Betaplayer, en ik speel dan vooral afleveringen af en het gaat perfect.
3. Perfomance is eigenlijk top of the line, er zijn wel wat snellere processoren op de markt, maar ik betwijfel of je dat echt merkt. Het is die extra 100-200eu niet waard.
4. Ik heb em voor 264eu bij pcoost gekocht, super service en nog steeds rete tevreden.
Daar val je toch door de mand: de Zire72 heeft geen slider.Opzich is de Zire 72 wel een heel mooi apparaatje, die cam is ook zo slecht nog niet. Echter is het slide mechanisme van dit apparaat 3x niks
Verder speelt de Tungsten T3 zonder scherm aan 10 uur MP3 af (zie test forum Palmclub.nl - dus reallife test) en de Sony Clie TH55 doet 24 uur (!!!!!!!!!!!!1) MP3 met scherm uit. Geen enkele PDA kan daaraan tippen.
Alors.
Het wordt voor mij mijn eerste PDA en het gaat mij vooral om het MP3 spelen, Ebooks ( voornamelijk PDF) en het bij houden van mijn agenda. Vind het net een beetje teveel om voor de Zire 72 nu € 300 uit te geven. Ik ga me nog eens verdiepen in de T|E die ziet er wel net iets minder vlot uit, neigt weer iets meer naar zakelijk.
Keuzes, keuzes
edit:
Het mp3 spelen zal max 3 uur zijn en tussendoor kan ik dan wel ergens een stopcontact vinden waarschijnlijk. Langste treinreis is 1,5 uur
Het mp3 spelen zal max 3 uur zijn en tussendoor kan ik dan wel ergens een stopcontact vinden waarschijnlijk. Langste treinreis is 1,5 uur
[ Voor 14% gewijzigd door magicstar op 12-08-2004 18:07 ]
De Sony Clié PEG-TJ35 is dan misschien wat. Die heeft Picsel viewer waar je veel beter PDF'jes mee kunt lezen.
Het is uiteindelijk toch een T|E geworden met geheugen en troep uiteindelijk toch weer €300 uitgegeven
Waarom gaat het altijd zo hard.
Waarom gaat het altijd zo hard.
Weet iemand nog een goede deal met Ipaq + bluetooth + TomTom gps? Ik heb al door het periodieke gadgetaanbieding topic gezocht maar daar vond ik niets.
PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717
Bedankt voor jullie reactie nog, ik heb gekozen voor de A620, ik heb hem voor 200EUR gekocht, met een 64Mb CF kaartje erbij.
Ik zal nog even zoeken hier bij GoT, maar wie weet er een mooi beschermhoesje voor? De etui die je erbij krijgt is stevig maar beschermt niet tijdens het gebruik van de PDA.
Ik zal nog even zoeken hier bij GoT, maar wie weet er een mooi beschermhoesje voor? De etui die je erbij krijgt is stevig maar beschermt niet tijdens het gebruik van de PDA.
Verwijderd
Nog een vraagje over de agenda. De PPC zou beter of niet beter synchroniseren dan een PDA, maar ik neem gewoon maar aan dat iets wel of niet kan synchroniseren?
Zijn bij die dingen echt alles van outlook te synchroniseren met de agenda in die handhelddingen? Dus ook exacte planning en opmerkingen en herinneringen en locaties, begintijden, eindtijden, enzovoorts?
Kunnen die betaalbare (200-300) ook nog met MS Project syncen, of kan dat niet?
Als ik er één zou kopen zou ik hem voornamelijk voornamelijk voor agenda, soms word, excel gebruiken en misschien soms voor mp3, maar niet voor foto's, spelletjes, videobeelden of wat dan ook en ik wil toch zeker weten dat je qua agenda ook alles kan syncen met de PDA of PPC. (en ja hij moet wel kleur zijn, anders vind ik het een brak ding en gebruik ik hem nooit)
Zijn bij die dingen echt alles van outlook te synchroniseren met de agenda in die handhelddingen? Dus ook exacte planning en opmerkingen en herinneringen en locaties, begintijden, eindtijden, enzovoorts?
Kunnen die betaalbare (200-300) ook nog met MS Project syncen, of kan dat niet?
Als ik er één zou kopen zou ik hem voornamelijk voornamelijk voor agenda, soms word, excel gebruiken en misschien soms voor mp3, maar niet voor foto's, spelletjes, videobeelden of wat dan ook en ik wil toch zeker weten dat je qua agenda ook alles kan syncen met de PDA of PPC. (en ja hij moet wel kleur zijn, anders vind ik het een brak ding en gebruik ik hem nooit)
edit:
Ik heb er vandaag even in de winkel mee gespeeld. Maakt niet echt verschil vond ik met agenda, allebij wel goed, handig en logisch
Ik heb er vandaag even in de winkel mee gespeeld. Maakt niet echt verschil vond ik met agenda, allebij wel goed, handig en logisch
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 19:05 ]
Hey Togt, vraagje: bij welke shop kocht je 'm voor slechts 200 euro? In de pricewatch kost de A620 al minstens 259 euro namelijk.Togt schreef op 17 augustus 2004 @ 16:27:
Bedankt voor jullie reactie nog, ik heb gekozen voor de A620, ik heb hem voor 200EUR gekocht, met een 64Mb CF kaartje erbij.
Bij mijn favoriete handel: marktplaats !!
Nieuw in verpakking, met bon(=garantie) erbij en een 64Mb kaartje heb ik hem afgehaald voor 195EUR.
Nieuw in verpakking, met bon(=garantie) erbij en een 64Mb kaartje heb ik hem afgehaald voor 195EUR.
Verwijderd
ja ik zoek eigenlijk ook zon bescherm hoesje, maar togt ik zou echt "investeren" in een nieuwe cf kaart. Ik heb er een met 512 en die was geneens zo duur (70eu) en dat is toch een stuk fijner eerlijk gezegd.
Tja, omdat het hier meer ging over de PDA zelf, en niet het gedoe eromheen wou ik dat niet melden, het ging me meer om de package-deal van de PDA zelf (namelijk met 64Mb kaart)
Ik had inderdaad bij Mycom een 512Mb CF kaartje gekocht (65EUR).
Grote voordeel vind ik het delen van die geheugen kaartjes tussen PDA en camera (A70 in mijn geval)
Ik ben inderdaad nog op zoek naar een case/beschermkap of hoe noem je zoiets voor mijn A620, ik vind het onhandig eerst die PDA uit zijn tasje te halen, vervolgens te gebruiken zonder verdere beschermkap, en dan weer terug te stoppen in zijn tasje. Dat moet toch makkelijker kunnen? Dat leren omhulsel vind ik erg lelijk.
Ik had inderdaad bij Mycom een 512Mb CF kaartje gekocht (65EUR).
Grote voordeel vind ik het delen van die geheugen kaartjes tussen PDA en camera (A70 in mijn geval)
Ik ben inderdaad nog op zoek naar een case/beschermkap of hoe noem je zoiets voor mijn A620, ik vind het onhandig eerst die PDA uit zijn tasje te halen, vervolgens te gebruiken zonder verdere beschermkap, en dan weer terug te stoppen in zijn tasje. Dat moet toch makkelijker kunnen? Dat leren omhulsel vind ik erg lelijk.
Ik weet dat er voor bepaalde HP's (5450/5550) een plastic case is, waar de iPAQ inschuift en een doorzichtige plastic hoes openklapt aan de voorkant zodat je op schrem kan spelen.Togt schreef op 19 augustus 2004 @ 09:30:
Verwijderd
ok lui ik heb zo'n Mio 168 gekocht maar de tom rom 3 weet niet welke GPS module die hij moet gebruiken. Heeft iemand wat info voor me? Thanks.
In de C'T van deze maand is er een grote test.
Ik denk dat ik mijn keuze qua PDA heb gemaakt: de 4150. Echter komt nu het volgende, het geheugenkaartje. Ik heb in diverse topics al gelezen dat er verschillende snelheden zijn in SDkaarten. Dit hangt ook nog eens af welke controller er in de PDA zelf zit. Mijn vraag, tot welke snelheid SD-kaart kan er in mijn PDA.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Heb ik nog niet eerder gehoord. Proberen in de winkel? Als het goed is tot 1GB Microdrive en 512MB SD-card
Verwijderd
Om het nog maar even af te maken. Het is de T | E geworden.
Gebruik hem voor:
* agenda (werkt prima, alleen wordt het postcodeveld omgewisseld met de straatnaam o.i.d. ten opzichte van outlook2000)
* MP3 luisteren (heb er een 256 SD kaart bij). Beeldscherm gaat uit, dus mp3-luisteren kost minder stroom dan e-books lezen.
* artikelen in pdf o.i.d. lezen. Leuk voor in de trein.
* artikelen maken (als ik in de trein opeens creatieve ingevingen krijg)
* Uitgaven bijhouden (HiMoney als freeware gevonden en dat is handig voor een arme student als ik
)
* lemmings of tetris spelen
* tekeningetjes maken in notepad
* heb er een freeware NL-EN EN-NL EN-IT IT-EN woordenboekje voor gevonden (nog meer talen, maar die heb ik niet geïnstalleerd).
De accu gaat snel op, maar vooral als je veel spelletjes aan het spelen bent, of i.i.g. het scherm lang aan hebt staan. Als je gewoon muziek luistert, afentoe een afspraak noteerd of leest, zo nu en dan een stukje tekst typt, valt het best mee. Het is niet zo irritant als bij mijn oude nokia 8210 met slecht bereik
Data via de meegeleverde usb-kabel en de pda op de SD-kaart zetten gaat gruwelijk langzaam. Steek ik de SD-kaart gewoon in de USB-houder die bij mijn fototoestel zat, kan ik opeens wel heel snel data pompen naar die SD-kaart.
Tot slot had ik als linkshandige het pennetje liever links gehad, maar daar zal ik maar niet moeilijk over gaan doen
Ik ben er zeer tevreden mee. Zeker als ik kijk wat ik anders extra had moeten betalen. Op de datatransfer na, is hij nooit langzaam ofzo. Echt zwaar zijn die applicaties natuurlijk ook niet
. Ik doe er meer mee dan ik afhankelijk dacht dat ik er mee zou doen.
Edit:
wat SD-kaarten betreft. Even dacht ik "moet ik een snellere nemen". Toen bedacht ik dat het snelste wat ik deed mp3 luisteren was, dus toen heb ik gewoon de goedkoopste gepakt. Ik had ergens nog gelezen dat mp3 dan heel soms kan haperen, maar dat heb ik nooit gehad. Films van de SD-kaart draaien doe ik toch nooit.
Je kunt op de site van alternate gewoon kijken welke assecoires er beschikbaar zijn. Volgens hen kan er ook een elite pro in de 4150, maar op de site van HP zijn ze er niet echt duidelijk in.
Gebruik hem voor:
* agenda (werkt prima, alleen wordt het postcodeveld omgewisseld met de straatnaam o.i.d. ten opzichte van outlook2000)
* MP3 luisteren (heb er een 256 SD kaart bij). Beeldscherm gaat uit, dus mp3-luisteren kost minder stroom dan e-books lezen.
* artikelen in pdf o.i.d. lezen. Leuk voor in de trein.
* artikelen maken (als ik in de trein opeens creatieve ingevingen krijg)
* Uitgaven bijhouden (HiMoney als freeware gevonden en dat is handig voor een arme student als ik
* lemmings of tetris spelen
* tekeningetjes maken in notepad
* heb er een freeware NL-EN EN-NL EN-IT IT-EN woordenboekje voor gevonden (nog meer talen, maar die heb ik niet geïnstalleerd).
De accu gaat snel op, maar vooral als je veel spelletjes aan het spelen bent, of i.i.g. het scherm lang aan hebt staan. Als je gewoon muziek luistert, afentoe een afspraak noteerd of leest, zo nu en dan een stukje tekst typt, valt het best mee. Het is niet zo irritant als bij mijn oude nokia 8210 met slecht bereik
Data via de meegeleverde usb-kabel en de pda op de SD-kaart zetten gaat gruwelijk langzaam. Steek ik de SD-kaart gewoon in de USB-houder die bij mijn fototoestel zat, kan ik opeens wel heel snel data pompen naar die SD-kaart.
Tot slot had ik als linkshandige het pennetje liever links gehad, maar daar zal ik maar niet moeilijk over gaan doen
Ik ben er zeer tevreden mee. Zeker als ik kijk wat ik anders extra had moeten betalen. Op de datatransfer na, is hij nooit langzaam ofzo. Echt zwaar zijn die applicaties natuurlijk ook niet
Edit:
wat SD-kaarten betreft. Even dacht ik "moet ik een snellere nemen". Toen bedacht ik dat het snelste wat ik deed mp3 luisteren was, dus toen heb ik gewoon de goedkoopste gepakt. Ik had ergens nog gelezen dat mp3 dan heel soms kan haperen, maar dat heb ik nooit gehad. Films van de SD-kaart draaien doe ik toch nooit.
Je kunt op de site van alternate gewoon kijken welke assecoires er beschikbaar zijn. Volgens hen kan er ook een elite pro in de 4150, maar op de site van HP zijn ze er niet echt duidelijk in.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 22:26 ]