Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ok, het schooljaar is net afgelopen (voor de meeste dan) maar toch kijk ik vast vooruit. Volgend jaar wil ik eens af van die papieren agenda, een digitale agenda lijkt me veel makkelijker. Sinds een ibook overbodig is dacht ik aan een PDA. Ik heb veel topics gelezen, maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik nou moet nemen. Ik hoef niet percé een multimedia apparaat, maar af en toe een mp3 kunnen luisteren is toch wel mooi meegenomen, en als we dan toch mp3 hebben, dan moet ie ook wel wat filmpjes kunnen afspelen, wanneer je mp3 wilt zit je toch al snel aan de €200,-

Mijn eisen zijn simpel:

-liefst Palm, geen PPC
-Kleurenscherm
-Moet foto's kunnen weergeven
-Backlight is wel zo handig
-prijs +/- 100-250

Ik heb ook al naar de Sony Clie gekeken, maar die gaan er binnenkort uit volgens sommigen, toch maar niet dan. En ik wil ook een zo klein mogelijk apparaat, een toetsenbord vind ik compleet overbodig, dat zorgt er alleen maar voor dat het ding zwaarder wordt.

Ik zat zelf te denken aan een Tungsten E, maar sinds de Zire 71 iets duurder is, maar wel veel meer kan wil ik weten, wat zou ik moeten doen, iets meer betalen, voor een nog goedkoper model gaan dan de T|E of wachten op een prijsverlaging voor de reeds bestaande PDA's ivm een nieuwe generatie PDA's?

ik heb geen plannen voor de vakantie, dus ik kan nog wel even wachten met de aankoop, zal denk ik misschien wel wat schelen in de prijs.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 18:34
Joe-star schreef op 16 juni 2004 @ 14:30:
Ok, het schooljaar is net afgelopen (voor de meeste dan) maar toch kijk ik vast vooruit. Volgend jaar wil ik eens af van die papieren agenda, een digitale agenda lijkt me veel makkelijker. Sinds een ibook overbodig is dacht ik aan een PDA. Ik heb veel topics gelezen, maar ik ben er nog steeds niet uit wat ik nou moet nemen. Ik hoef niet percé een multimedia apparaat, maar af en toe een mp3 kunnen luisteren is toch wel mooi meegenomen, en als we dan toch mp3 hebben, dan moet ie ook wel wat filmpjes kunnen afspelen, wanneer je mp3 wilt zit je toch al snel aan de €200,-

Mijn eisen zijn simpel:

-liefst Palm, geen PPC
-Kleurenscherm
-prijs +/- 100-250

Ik heb ook al naar de Sony Clie gekeken, maar die gaan er binnenkort uit volgens sommigen, toch maar niet dan. En ik wil ook een zo klein mogelijk apparaat, een toetsenbord vind ik compleet overbodig, dat zorgt er alleen maar voor dat het ding zwaarder wordt.

Ik zat zelf te denken aan een Tungsten E, maar sinds de Zire 71 iets duurder is, maar wel veel meer kan wil ik weten, wat zou ik moeten doen, iets meer betalen, voor een nog goedkoper model gaan dan de T|E of wachten op een prijsverlaging voor de reeds bestaande PDA's ivm een nieuwe generatie PDA's?

ik heb geen plannen voor de vakantie, dus ik kan nog wel even wachten met de aankoop, zal denk ik misschien wel wat schelen in de prijs.
Ik gebruik sinds vorig jaar DIGI agenda.. tis begonnen met een simpele Siemens..

Maar ik heb nu een DELL PPC, werkt perfect.. en relatief goedkoop

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 15:44

RSpliet

*blink*

Joe star, zelf heb ik gekozen voor een PalmOne Zire 72, fijn apparaatje, schiet tenminste een beetje op (2 tot 3 keer zo snel als een Tungsten E, bijna net zo snel als TT3(vergeleken op de Palmone Meet the Models party :9)), speelt MP3's (van SDkaartjes), maakt en geeft foto's weer, en heeft bluetooth (!). Als je al een modern mobieltje hebt met bluetooth kan je dus met dit apparaat overal op internet. Als je een beetje apparaat wilt zijn die paar centen het echt waard (289 euro bij www.pdashop.nl, waar ik m besteld had).

Edit: oja, wel zo mooi om te vertellen, deze heeft een zeer scherp scherm, als je m video's ziet afspelen ben je meteen O+

[ Voor 12% gewijzigd door RSpliet op 16-06-2004 15:14 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Joe-star
  • Niet online
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 16 juni 2004 @ 15:11:
Joe star, zelf heb ik gekozen voor een PalmOne Zire 72, fijn apparaatje, schiet tenminste een beetje op (2 tot 3 keer zo snel als een Tungsten E, bijna net zo snel als TT3(vergeleken op de Palmone Meet the Models party :9)), speelt MP3's (van SDkaartjes), maakt en geeft foto's weer, en heeft bluetooth (!). Als je al een modern mobieltje hebt met bluetooth kan je dus met dit apparaat overal op internet. Als je een beetje apparaat wilt zijn die paar centen het echt waard (289 euro bij www.pdashop.nl, waar ik m besteld had).
Ja, dat is het moeilijke eraan. Ik heb geen BT gsm, en mijn netwerk thuis gebruikt gewoon UTP. Maar omdat ik een volwaardige digitale agenda wil (die ook een aantal jaren mee gaat) is zo'n Zire 72 wel handig.

Nog een vraag: als je die SD kaart in die Zire doet, steekt ie er dan uit? In het verleden heb ik pda's gezien met uitstekende sony mc's, erg lelijk

Als ik besluit die Zire te kopen, dan wacht ik nog wel eventjes tot het einde van de vakantie, hopelijk word ie nog wat goedkoper, schoolgeld etc :/ :'(

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-11 20:02
Steekt er niet uit, maar gaat er precies in. Er weer eenmaal opduwen en hij komt netjes omhoog. En pda''s worden niet snel goedkoper en zeker niet de zire 72 aangezien hij al erg scherp geprijst is.

Ik heb hem ook, prachtapparaat.. gewoon doen kan geen ppc tegen op :)

• RSpliet

RSpliet

*blink*

nee, een normaal SD-kaartje steekt niet uit, hij zit zelfs een beetje in een groef ;). Voor meer info over dit beestje kan je misschien beter even op palmclub kijken, hier bijvoorbeeld

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

In de herfst komt Palm pas met nieuwe modellen uit. Ook zul je dan pas prijsdalingen kunnen verwachten. Overigens is er helemaal niks mis met Sony Clie: de garantie loopt gewoon door.

Heb zelf een TH55: ik zou je ook als tip willen geven om eens tweedehands te kijken naar PDA's.

Alors.

• Joe-star
  • Niet online
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 16 juni 2004 @ 15:28:
nee, een normaal SD-kaartje steekt niet uit, hij zit zelfs een beetje in een groef ;). Voor meer info over dit beestje kan je misschien beter even op palmclub kijken, hier bijvoorbeeld
Ja, ik ben al dagen aan het kijken. Ik heb wat rondgevraagd en er zijn mensen die het een goed idee vinden, en mensen die me vertellen om een ibook te nemen omdat ik daar meer aan heb, maar ibooks zijn een ander verhaal natuurlijk.

Ik wil zeker weten dat ik er een tijd mee kan doen. Wat voor toepassingen zou ik kunnen gebruiken als student Grafisch Lyceum?

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Ehm, www.palmgear.com is een leuke verzameling software... maar het ligt er heel erg aan wat je wilt. Zoek je een Instant Messenger, grafisch rekenmachine, mediaspeler, spelletje of een woordenboek bijvoorbeeld. Je kan het zo gek niet bedenken of het is er.

[ Voor 3% gewijzigd door RSpliet op 16-06-2004 15:47 ]

• Joe-star
  • Niet online
Mmh, ik zal kijken ofdat ik hem ga halen, flink doorwerken en dan moet het lukken voor het begin van het schooljaar. ik zal dan nog wel wat foto's laten zien.

Verwijderd

Ikzelf heb een Tungsten E sinds enkele weken. Ik heb toen van ongeveer alle PDA's in de prijsregio die ik kon permiteren vergeleken.

Wat je moet nagaan is bijvoorbeeld hoeveel MP3's en andere dingen je wilt meenemen. Persoonlijk had ik aan 256 MB genoeg, maar als je meer wilt, is het handig om naar PPC's te kijken, aangezien sommige PPC's naast een SD(IO) slot ook een CF(II) slot hebben. De Dell Axim X5 en Acer n10 zijn dan PPC's die in je prijsregio vallen.
Als je dit niet nodig hebt, is Palm een iets betere optie. Als je nog op school zit is het handig te weten dat de synchronisatie van Microsoft Office beter is met Palm dan bij de PPC.

Als je Bluetooth en/of een camera handig vind is de Zire 72 een goede optie. Bedenk echter goed of je dit echt nodig hebt of wilt. Het scheelt ongeveer 80 euro met de Tungsten E. Als je de camera niet echt nodig hebt (je had al gezegd dat je niet zo heel veel had aan de bluetooth) zou ik denk ik persoonlijk de Tungsten E nemen. Dit waren in ieder geval mijn beweegredenen.

De Tungsten E is ook snel genoeg om alles te doen. Ik heb nog niet gehad dat ik me ergerde over de snelheid.

Het is denk ik het perfecte instapmodel voor iemand die de bluetooth en de camera niet erg hard nodig heeft. En hij valt binnen je prijsrange, wat de Zire 72 dus eigenlijk niet doet. Natuurlijk is het maar een paar euro, maar je hebt die range vast voor een reden gemaakt.

• RonaldMade
Mja de Tungsten E is ook wel leuk maar bedenk wel dat hij veeeeeeel meer voordelen heeft dan die jij opnoemt:

In benchmarks scoort de T|E 523 punten ongeveer, en de zire 72 maarliefst 1724 punten. Verder heeft de Zire 72 een scherm dat ongelofelijk helder is, en ook mooier dan die van de T|E. Verder om weer even terug te komen op de snelheid, processor gebied dus, heeft de Zire 72, de nieuwste paradepaardje van Intel XScale's. De PXA270 heeft W-MMX (Wireless MMX) en een soort van speedstep en is geklokt op 312 Mhz.

Al met al, heb ik ook flink zitten twijfelen tussen de T|E en de Zire72, maar om prefomance is de zire vele malen beter, ook kwa scherm en je hebt meer extra's. Ik zou zeggen dat de prijs/prestatieverhouding zelfs nog beter is dan die van de T|E.

Verwijderd

Ik wil zeker niet zeggen dat de Zire 72 slecht is! Dat even voorop. En ik heb hem ook overwogen (de Zire 72 en de T|E was de laatste keuze die ik moest maken).

Ja, hij is sneller, ja heeft heeft bluetooth en een camera. Als je daar veel waarde aan hecht zeg ik: zeker doen!

Maar als ik zijn lijstje bekijk
-liefst Palm, geen PPC
-Kleurenscherm
-prijs +/- 100-250
Dit kan allemaal gewoon goed met de T|E. De Zire72 kan het misschien net iets sneller en Bluetooth en Camera, maar is dat je 80 euro (bijna 180 oude guldens) wel waard? Is de T|E niet goed genoeg voor deze eisen?

Ik heb overigens gemerkt dat de prijs/kwaliteit verhouding meestal hoger ligt bij higher-end PDA's. Bijvoorbeeld als je al 290 euro voor de Zire 72 will uitgeven, voor slechts 30 euro meer heb je Wifi erbij, een nog betere processor uit de benchmarks, 2003SE (nu is dat nu nog meer een nadeel nu er nog wat problemen mee zijn) in de Dell Axim X30 312 combi. En daar heb je voor een klein geldbedrag extra weer de 624 versie. Nog sneller. Dan kom je ook in de price-range van de TH-55. Die heeft ook deze dingen (is langzamer, maar je doet ook langer met de batterij doordat je de CPU op mindere snelheid kan laten draaien), en die heeft weer Palm OS (wat dus weer iets beter is dan de PPC).
Op deze manier kan je dus voor een steeds duurdere PDA kiezen... maar hoezeer heb je dit alles nu echt nodig? Wat is de waarde voor jouzelf?

Ik denk in ieder geval dat de Zire 72 en T|E de beste keuzes zijn voor hem.. welke van de twee dan het beste is voor hem, daar moet hij zelf antwoord op geven m.b.v. onze posts.

• RonaldMade
Ben ik met je eens maar lees ook een andere reactie van Joe-star:
Ik wil zeker weten dat ik er een tijd mee kan doen. Wat voor toepassingen zou ik kunnen gebruiken als student Grafisch Lyceum?
A: grafische bewerkingen doen en foto's kijken zijn niet bepaald lichte dingen dus snelheid kan handig zijn.
B: Hij wil er een tijdje mee kunnen doen, dan raad ik je meestal aan niet voor een ouder model te gaan kiezen die weer veel eerder uitgefaseert gaat worden ed. Daarbij is de zire 72 een pas uitgebracht model waar je zeker nog wel een hele poos kan doen. Ik weet niet of dat ook nog geld voor de T|E.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03
zelf heb ik begin dit schooljaar (ik heb nog 2 weken school) een gebruikte HP Jornada 680 aangeschaft voor 70 euro. Alhoewel de toetsen wat klein zijn is het echt een super handig apparaatje en ik wil eigenlijk helemaal niet meer anders. Hij is een beetje groter van formaat dan een palm oid en hij is ook bij lang na niet zo snel (ik dacht een 66 mhz processor met 16 mb geheugen) maar hij is gewoon super handig om als agenda te gebruiken. Ook om aantekeningen in de les te maken is het echt handig. Je typt het gewoon in en thuis aangekomen duw je je jornada in het dockingstation en wordt via microsoft activesync alle data en gegevens overgezet naar je pc. Ik vind het echt ideaal. Hij is duidelijk niet voor multimedia doeleinden bedoelt maar wel een super handig machientje :Y)

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 17:12:
Persoonlijk had ik aan 256 MB genoeg, maar als je meer wilt, is het handig om naar PPC's te kijken, aangezien sommige PPC's naast een SD(IO) slot ook een CF(II) slot hebben. De Dell Axim X5 en Acer n10 zijn dan PPC's die in je prijsregio vallen.
Je hebt ook 512MB en 1024MB SDkaartjes hoor... nog sterker, ik heb er een van 512MB in m'n Zire zitten, zonder problemen. Er waren wat problemen met geheugenomvang, maar ik geloof dat dat is opgelost met OS 5.2.8 (Zire72 en Zire31, maar da's zo'n krakkemikkig ding, beter een TE dan een Zire31, geloof me. Ik heb die Zire31 even vastgehouden, maar het scherm is zo ongelofelijk slecht, dat je spijt krijgt van dat ding. En verder issie net zo goed als de TE, maar heeft de TE een UC waar dus n hele hoop assecoires voor zijn... altijd meegenomen ;)).

Verwijderd

Ik heb dat gezegd omdat de 'prijsbarriere' ligt bij de 256 mb op dit moment. hiermee bedoel ik dat na de 256mb, de prijs/mb ratio niet erg dramatisch lager ligt. 512 mb SD is meestal net zo duur of net iets goedkoper dan 2 maal 256 mb. Dat is niet zo bij 256 mb t.o.v. 128. Dat scheelt dus wel.
Flashgeheugen is ook een goedkoper dan SD, dus als je voor veel geheugen wilt gaan, is het dus een optie om voor die PPC's te gaan met beide sloten.

Het uitfaseren van T|E zal trouwens wel meevallen. En als dit gebeurd zal het waarschijnlijk zijn omdat Cobolt gereleased wordt en meer opties biedt. Maar de Zire 72 heeft dit probleem ook. Er is nog nooit een OS upgrade van Palm gekomen, dus dan zou op het moment dat de Tungsten gedateerd is, ook de Zire 72 niet meekunnen met dit nieuwe OS. Dit zou dan misschien zelfs een reden zijn om de T|E te kopen, aangezien die iets goedkoper is, en als ze toch allebei dateren zal je dus minder geld 'verliezen'.
Maar nogmaals, dit probleem is niet HEEL groot, want is al zoveel software beschikbaar op het moment dat je vrijwel alles wat je wilt doen wel kan doen (en blijven doen).

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Soulflame, de Tungsten E gebruikt PalmOS 5.2.1, de Zire72 gebruikt PalmOS 5.2.8, da's wel degelijk een update op 5.2.1, alleen zit die er pre-installed op ;).

• Joe-star
  • Niet online
Voor de dingen die ik met dat ding wil gaan doen is de T|E eigenlijk genoeg ja. De T|E heeft een backlight, is bijna even zwaar als de Zire, het enige verschil is de proc. De T|E is wel een goedkopere oplossing, die zal ik dan maar nemen. Die Zire is mooi en verleidelijk, maar het is wel even slikken hoe duur. ach, het is niet voor niets een gadget natuurlijk, maar als vervanging voor een papieren agenda is het wel een beetje duur.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~krauw018/afbeeldingen/pdazooi.gif

Ik heb hem hier zelfs al voor € 204,- gezien.

Ik moet natuurlijk ook nog een SD kaart kopen, anders kan ik geen mp3's opslaan.

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Tungsten E is ook prima keus heur, ik vond m het alleen net niet (als je alleen al naar het verschil in batterij en processor kijkt :/). Veel plezier met je nieuwe Tungsten E in ieder geval dan :) Als je echt meer wilt kan je altijd op t.net q&a je oude kwijt ;).

[ Voor 20% gewijzigd door RSpliet op 16-06-2004 23:22 ]

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Een vriend van me heeft de T|E en moet zeggen dat de batterij heel erg tegenvalt. Zelfs m'n T3 ,die ook niet een superlange batterij duur heeft, is beter. Je kan veel beter voor de Zire 72 gaan als je dat kan veroorloven.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Bij verschillende reviews zeggen ze dat de T|E best meevalt in batterijduur, zie ook brighthand.com en infosync.no. Wat je niet bij de TE moet doen is het scherm op 100% zetten. Ten eerste word je dan verblind (werkelijk helderste scherm op een PDA ooit) en ten tweede zuig je de batterij leeg: 30-50% is al meer dan zat, en is dan nog de helderder dan veel andere PDA's.

Alors.

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 14:08
Even een vraagje, wat het je tegen PPC eigenlijk? Voor een PPC ben ik veel meer software tegen gekomen. Een palm begint de Mac van de pocket computers te worden. Je kan er alles op maar de keuze is beperkt en gaat langzamerhand alleen gebruikt worden door mensen met een MS fobie.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb 2 palms gehad. Een M100 en een IIIxe. Heb veel software verzameld maar nu ik weer moest kiezen tussen een Palm en een PPC heb ik maar even meer betaald voor een PPC + nav systeempje en dat is waanzinnig. Dit kan ook op een palm maar hoeveel software heb je daar voor?

Verder zou je ook nog een smartphone (SE P800 of een Nokia 3650, dus de wat oudere modellen) kunnen nemen met een leuk abonnement. Betaal je er ook niet te veel voor.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Verwijderd

Ik ben ook trotse eigenaar van een Zire 72. Ik wou eerst ook een T|E kopen, maar toen ik zag dat de Z72 bluetooth heeft, was ik verkocht! Internetten in de trein enzo :)

Maar nog wat tips van mijn kant:
* Voor de camera/filmpjes hoef je het niet te doen. Gewoon gsm-foto-kwaliteit maar dan iets groter
* MP3, of beter nog OGG afspelen is super! Heb 10 albums op mn 256MB :)
* Je kan heele goede software krijgen voor alle palms
* Zelfs divx afspelen gaat prima!

Veel plezier met je toekomstige Zire 72 ;)

• john_bruin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05-2021
Misschien kan dit http://www.myproductadvisor.com/mpa/home.do je een beetje helpen?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

RudiVader schreef op 17 juni 2004 @ 11:44:
Even een vraagje, wat het je tegen PPC eigenlijk? Voor een PPC ben ik veel meer software tegen gekomen. Een palm begint de Mac van de pocket computers te worden. Je kan er alles op maar de keuze is beperkt en gaat langzamerhand alleen gebruikt worden door mensen met een MS fobie.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb 2 palms gehad. Een M100 en een IIIxe. Heb veel software verzameld maar nu ik weer moest kiezen tussen een Palm en een PPC heb ik maar even meer betaald voor een PPC + nav systeempje en dat is waanzinnig. Dit kan ook op een palm maar hoeveel software heb je daar voor?

Verder zou je ook nog een smartphone (SE P800 of een Nokia 3650, dus de wat oudere modellen) kunnen nemen met een leuk abonnement. Betaal je er ook niet te veel voor.
Pardon, je gaat 2 dinosaurussen van Palmpjes (3+ jaar oud!!) vergelijken met je huidige systeem? Ik ga toch ook geen Palm Tungsten|T3 vergelijken met een Philips Nino?

PalmOS is nog steeds de bestverkochte handheldsysteem in de wereld, met name in Amerika. Waarom niet in Europa? Omdat GPS hier erg populair is - vrijwel alle PocketPC topics op Tweakers gaan over GPS GPS en GPS. In Amerika gebruikt men de PDA meer voor productivity en smarphones, en daarom is PalmOS daar de best verkochte OS en de PalmOne Treo 600 de best verkochte Smartphone. Topicstarter wil zijn PDA niet voor GPS gebruiken, dus dan is PalmOS door zijn simpliciteit en flexibiliteit de beste keus.

GPS voor de Palm begint goed in opmars te komen. Met de OS4 apparaten (de apparaten die jij noemt zijn zelfs OS3) konden GPS fabrikanten niks, vanwege de 33/66 MHz Dragonball processor. Het afgelopen jaar heeft Palm qua GPS sprongen vooruit gemaakt. Digimap (www.hekosoft.de) was er bijvoorbeeld al, Mapsonic is erbij gekomen (http://www.pdashop.nl/product/268) en tenslotte heeft Tomtom nu ook Navigator voor PalmOS (sinds de patch nu ook voor meerdere modellen, ook de Sony Clié's) en dan zit er geen verschil meer tussen PPC en PalmOS qua GPS. Ja, 320x480 en 320x320 schermen vs. 240x320 en onbetaalbare VGA schermen van PPC.

Dus als ik jouw uitspraak nog eens mag aanhalen:
Dit kan ook op een palm maar hoeveel software heb je daar voor?
Lijkt het mij dat je gewoon niet georiënteerd bent in de mogelijkheden van beide soorten systemen, en daardoor een foute, gedateerde conclusie trekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Stereotomy op 17-06-2004 12:53 ]

Alors.

• Rudi Vader
Stereotomy schreef op 17 juni 2004 @ 12:52:
[...]

Pardon, je gaat 2 dinosaurussen van Palmpjes (3+ jaar oud!!) vergelijken met je huidige systeem? Ik ga toch ook geen Palm Tungsten|T3 vergelijken met een Philips Nino?

PalmOS is nog steeds de bestverkochte handheldsysteem in de wereld, met name in Amerika. Waarom niet in Europa? Omdat GPS hier erg populair is - vrijwel alle PocketPC topics op Tweakers gaan over GPS GPS en GPS. In Amerika gebruikt men de PDA meer voor productivity en smarphones, en daarom is PalmOS daar de best verkochte OS en de PalmOne Treo 600 de best verkochte Smartphone. Topicstarter wil zijn PDA niet voor GPS gebruiken, dus dan is PalmOS door zijn simpliciteit en flexibiliteit de beste keus.

GPS voor de Palm begint goed in opmars te komen. Met de OS4 apparaten (de apparaten die jij noemt zijn zelfs OS3) konden GPS fabrikanten niks, vanwege de 33/66 MHz Dragonball processor. Het afgelopen jaar heeft Palm qua GPS sprongen vooruit gemaakt. Digimap (www.hekosoft.de) was er bijvoorbeeld al, Mapsonic is erbij gekomen (http://www.pdashop.nl/product/268) en tenslotte heeft Tomtom nu ook Navigator voor PalmOS (sinds de patch nu ook voor meerdere modellen, ook de Sony Clié's) en dan zit er geen verschil meer tussen PPC en PalmOS qua GPS. Ja, 320x480 en 320x320 schermen vs. 240x320 en onbetaalbare VGA schermen van PPC.

Dus als ik jouw uitspraak nog eens mag aanhalen:

[...]

Lijkt het mij dat je gewoon niet georiënteerd bent in de mogelijkheden van beide soorten systemen, en daardoor een foute, gedateerde conclusie trekt.
Tsja, lezen en een conclusie trekken is ook een vak! Ik zeg 'nu ik weer moest kiezen tussen een palm en een ppc. Heb ik voor een ppc gekozen'. Ik neem toch niet voor jan joker een andere? Ik wilde van die IIIxe af omdat er voor mij te weinig mogelijkheden waren en moest nu weer kiezen tussen die 2. En nam de huidige modellen en vergeleek die met ppc's.
Ik kende dus alleen de Perfect Passenger en Tom Tom 3. En voor de ppc Tomtom, Route 66, Falkplan, Alturion, Engin niet te vergeten. Aangezien Tom Tom 3 ook op ppc was en ik zeer gecharmeerd ben van die software bleef het wat makkelijker kiezen voor een ppc door de andere mogelijkheden. Voor ppc heb je ook een tv ontvanger, radio ontvanger en tal van dat soort dingetjes. En misschien wil de topicstarter dat wel. Niet belangrijk voor velen maar ik vind zoiets wel grappig. En als ik het voor een leuk prijsje ergens kan opduiken, koop ik zoiets nog wel eens. Verder zijn er dus voor ppc veel meer fabrikanten bezig en is er daardoor meer een algemene standaard in accesoires.
Tsja dat Palm in Amerika zo populair is en hier niet door gps kan me niet veel boeien omdat we toch hier leven. Geld ook voor die smartphone. Symbian wordt door veel meer fabrikanten gebruikt.
Ik wil dit niet uitlaten op een ppc/palm discussie maar geef alleen mijn visie weer waarom ik voor een ppc kies. En vroeg alleen daarom waarom de topic starter geen ppc wil. Als jij dat wil beantwoorden voor hem, hoop ik dat je het goede antwoord gegeven hebt.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Grappig dat je je originele argumenten er niet meer bijhaalt: dat er voor PalmOS minder software te krijgen is, dat PalmOS de mac van de handhelds begint te worden (goh, ik wist niet dat Mac's bij de desktop een grotere marktaandeel hebben dan Windows). Daarom haalde ik ook aan dat GLOBAAL gezien, PalmOS nog steeds de grootste speler is en er meer software beschikbaar is dan voor Windows Mobile. Daarmee is jouw argument pertinent onjuist, en daardoor 'boeit' het wel degelijk om globaal naar dit soort zaken te kijken.

Wat accessoires betreft heb je wel weer gelijk, de TS moet dan maar even kijken of een TV Tuner een een Radioontvanger (die ook voor PalmOS beschikbaar is, zie www.palmclub.nl/reviews ) het waard is om een PPC te nemen.

Alors.

• Joe-star
  • Niet online
Wow, ik krijg nog best veel reacties :)

Ik heb in principe niets tegen PPC, qua software heb je daar ook genoeg keus.
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 12:09:
Ik ben ook trotse eigenaar van een Zire 72. Ik wou eerst ook een T|E kopen, maar toen ik zag dat de Z72 bluetooth heeft, was ik verkocht! Internetten in de trein enzo :)

Maar nog wat tips van mijn kant:
* Voor de camera/filmpjes hoef je het niet te doen. Gewoon gsm-foto-kwaliteit maar dan iets groter
* MP3, of beter nog OGG afspelen is super! Heb 10 albums op mn 256MB :)
* Je kan heele goede software krijgen voor alle palms
* Zelfs divx afspelen gaat prima!

Veel plezier met je toekomstige Zire 72 ;)
Hij heeft zelfs een Zire72 avatar, kan je nagaan ;)
Wat heb ik trouwens aan BT als ik geen BT Gsm heb...

Natuurlijk wil ik er lang mee doen, als ik de Z72 neem kan ik jaren vooruit, hhhm, moeilijk moeilijk })

Ik ga jullie langer in spanning laten, aan het eind van de maand ga ik er pas een kopen. :)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Spannend :D

BT is wel leuk als je computer in je kamer staat: je kunt een goedkope BT dongle kopen voor 15 EUR, daarmee heb je 10 meter bereik. Je kunt dan draadloos hotsyncen, internetten, mail bekijken vanaf je bed, en niet te vergeten draadloos je computer overnemen met PalmVNC - freeware!! Je ziet dan je desktop op het 320x320 scherm van je Palm.

[ Voor 23% gewijzigd door Stereotomy op 17-06-2004 14:56 ]

Alors.

Verwijderd

Als ik geld over had zou ik voor de Zire 72 gaan...

• Joe-star
  • Niet online
Stereotomy schreef op 17 juni 2004 @ 14:33:
Spannend :D

BT is wel leuk als je computer in je kamer staat: je kunt een goedkope BT dongle kopen voor 15 EUR, daarmee heb je 10 meter bereik. Je kunt dan draadloos hotsyncen, internetten, mail bekijken vanaf je bed, en niet te vergeten draadloos je computer overnemen met PalmVNC - freeware!! Je ziet dan je desktop op het 320x320 scherm van je Palm.
Ja dat is wel waar, lijkt me wel handig eigenlijk. Kan ik al die donald duckies op de wc een keer opruimen. :+

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik heb alleen BT signaal als ik de WC deur openlaat... :( vinden mijn huisgenoten niet zo fris...

Alors.

• Joe-star
  • Niet online
Stereotomy schreef op 17 juni 2004 @ 15:33:
Ik heb alleen BT signaal als ik de WC deur openlaat... :( vinden mijn huisgenoten niet zo fris...
Vergroot dat nou het toiletbezoek zo'n Zire72? Want zo ja: dan moet ik hem dus echt snel gaan kopen. :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Joe-star op 17-06-2004 15:57 ]

• Rudi Vader
Stereotomy schreef op 17 juni 2004 @ 13:50:
Grappig dat je je originele argumenten er niet meer bijhaalt: dat er voor PalmOS minder software te krijgen is, dat PalmOS de mac van de handhelds begint te worden (goh, ik wist niet dat Mac's bij de desktop een grotere marktaandeel hebben dan Windows). Daarom haalde ik ook aan dat GLOBAAL gezien, PalmOS nog steeds de grootste speler is en er meer software beschikbaar is dan voor Windows Mobile. Daarmee is jouw argument pertinent onjuist, en daardoor 'boeit' het wel degelijk om globaal naar dit soort zaken te kijken.

Wat accessoires betreft heb je wel weer gelijk, de TS moet dan maar even kijken of een TV Tuner een een Radioontvanger (die ook voor PalmOS beschikbaar is, zie www.palmclub.nl/reviews ) het waard is om een PPC te nemen.
@ Sterotomy: Jij leest dingen die ik niet zeg. Ik zeg niet dat er voor PPC meer software te krijgen is, ik zeg alleen dat ik meer software kan vinden. Het boeit me daarom niet dat er globaal meer palms zijn, de bepalende factor is voor mij met wat voor systemen er in mijn omgeving wordt gewerkt. Ik las ook niet dat de TS starter zijn aankoop niet voor gps ging gebruiken. Hij gaf alleen aan wat hij er in ieder geval wel mee ging doen en dat sluit de rest dan toch niet uit?

@Joe-star: Je hebt nog steeds geen enkel argument gegeven waarom je geen ppc wil. Of hoe je over een smartphone denkt. Zoals gezegd zou ik in ieder geval in jouw geval een apparaat kiezen die je in je omgeving ook veel ziet. Kun je nog eens wat uitwisselen ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Rudi Vader op 17-06-2004 16:01 . Reden: typo's ]

• Joe-star
  • Niet online
Ik wil geen PPC omdat ik geen zin heb in nog een Microsoft OS. Het zou vast allemaal mooi werken, maar ik hoef ze niet.

En ik wil geen smartphone omdat ik niet vast wil zitten aan abbo's. En ik wil een PDA zodat ik mijn agenda, cijfers en roosters kan bijhouden, dat ga ik niet op een telefoon doen. Alles wat het apparaat meer kan is mooi meegenomen, maar bellen hoeft ie niet te kunnen, ik heb immers al een telefoon (die ik trouwens nooit nodig heb)

• RonaldMade
Daarbij is PalmOS nog altijd efficienter en lichter in gebruik dan PPC. Daarbij hebben de PalmOne's op het moment 320×320 als resolutie, terwijl de meeste ppc's nog maar op 320×240 werken.

Daarnaast is PalmOS ook nog velen malen simpeler in gebruik en dus gebruiksvriendelijker :)

• Rudi Vader
Joe-star schreef op 17 juni 2004 @ 16:05:
Ik wil geen PPC omdat ik geen zin heb in nog een Microsoft OS. Het zou vast allemaal mooi werken, maar ik hoef ze niet.

En ik wil geen smartphone omdat ik niet vast wil zitten aan abbo's. En ik wil een PDA zodat ik mijn agenda, cijfers en roosters kan bijhouden, dat ga ik niet op een telefoon doen. Alles wat het apparaat meer kan is mooi meegenomen, maar bellen hoeft ie niet te kunnen, ik heb immers al een telefoon (die ik trouwens nooit nodig heb)
Dan zou ik toch voor een Zire gaan. Zijn wel wat prijsiger. Maar verschil in snelheid vind ik heel wat waard. Nieuwere software vereist eerder meer dan minder cpu snelheid en eenmaal gekocht kan je dat niet veranderen. Ook ingebouwde Bluetooth is ook handig, ook al gebruik je dat niet meteen. Het prijsverschil zou voor mij te klein zijn om daar nog over te twijfelen.
Je onderstreept wel een eerdere opmerking van me (hoewel fobie misschien een te zwaar woord is), vind ik ook wel leuk.

• Joe-star
  • Niet online
Ja, die paar euro extra is eigenlijk wel te verwaarlozen. Maar als je niets ziet in het gebruik van BT en camera's dan ga je daar wel over nadenken. Nee, die Zire is toch wel de beste keus. Ik denk niet dat iemand nog iets hoeft toe te voegen wat betreft mijn keus pda.

Hoe snel gaat BT eigenlijk? Iets van 50kb/sec toch, Ik heb daar totaal geen ervaring mee,

• RonaldMade
Joe-star schreef op 17 juni 2004 @ 16:28:
Ja, die paar euro extra is eigenlijk wel te verwaarlozen. Maar als je niets ziet in het gebruik van BT en camera's dan ga je daar wel over nadenken. Nee, die Zire is toch wel de beste keus. Ik denk niet dat iemand nog iets hoeft toe te voegen wat betreft mijn keus pda.

Hoe snel gaat BT eigenlijk? Iets van 50kb/sec toch, Ik heb daar totaal geen ervaring mee,
Binnen de 10 meter kon je in theorie zo'n 1 Mbps halen. Wat het in de praktijk is kan ik niet testen, misschien iemand anders wel.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

BT praktijk komt neer op seriele snelheden: 13 Kb/s

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

@ Sterotomy: Jij leest dingen die ik niet zeg. Ik zeg niet dat er voor PPC meer software te krijgen is, ik zeg alleen dat ik meer software kan vinden. Het boeit me daarom niet dat er globaal meer palms zijn, de bepalende factor is voor mij met wat voor systemen er in mijn omgeving wordt gewerkt. Ik las ook niet dat de TS starter zijn aankoop niet voor gps ging gebruiken. Hij gaf alleen aan wat hij er in ieder geval wel mee ging doen en dasluit de rest dan toch niet uit?
Oh, je bent gewoon een slechte zoeker, ja dat kan ook natuurlijk. :)

Dat het jou niet boeit dat er globaal meer PalmOS handhelds zijn en dat qua smartphones (de groeiarena van de toekomst) PalmOS leidt en steeds meer verkoopt, maar dat je ondertussen wel zegt dat PalmOS een beetje de Mac's van de desktop's aan het worden zijn, dat vind jij consistent? Je spreekt jezelf hier heel erg tegen, en dat had niet gehoeven als je de feiten kende en niet alleen op je omgeving of 'gevoel' afging. Kijk eens wat breder naar de wereld.

Sorry, ik vind het best als je zegt dat PPC jou beter ligt, want net zo goed ligt Palm beter bij mij. Maar hou je wel op inhoudelijke feiten en beargumenteer je uitspraken in de juiste context.

[ Voor 9% gewijzigd door Stereotomy op 17-06-2004 18:02 ]

Alors.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 18:59
Waarom geen qtek2020? 400mhz, 128mb ram bluetooth en telefoneren! Kan je met een ab. kopen voor 150 euro bij t-mobile.

Verwijderd

boekhour schreef op 17 juni 2004 @ 18:13:
Waarom geen qtek2020? 400mhz, 128mb ram bluetooth en telefoneren! Kan je met een ab. kopen voor 150 euro bij t-mobile.
1 hiij wil niet bellen
2 hij wil geen abo
3 tmobile zuigt

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik snap niet waarom die pda's geen verwisselbare batterij hebben, zon batterij houdt er toch na een paar jaar gewoon mee op??

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

ff kort....

neem absoluut een Palm, om deze simpele redenen:

- snellere interface dan PPC
- 2x zo hoge resolutie dan PPC
- veeeeeeel meer software te vinden, waaronder veel freeware
- werkt sneller bij zaken waarvoor hij gemaakt is (agenda) én waarvoor hij niet gemaakt is (multimedia)

eigen best een makkelijke keuze :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Rudi Vader
Stereotomy schreef op 17 juni 2004 @ 18:00:
[...]

Oh, je bent gewoon een slechte zoeker, ja dat kan ook natuurlijk. :)
Lees eens wat ik in dezelfde post tegen de TS als laatste zeg
Dat het jou niet boeit dat er globaal meer PalmOS handhelds zijn en dat qua smartphones (de groeiarena van de toekomst) PalmOS leidt en steeds meer verkoopt, maar dat je ondertussen wel zegt dat PalmOS een beetje de Mac's van de desktop's aan het worden zijn, dat vind jij consistent? Je spreekt jezelf hier heel erg tegen, en dat had niet gehoeven als je de feiten kende en niet alleen op je omgeving of 'gevoel' afging. Kijk eens wat breder naar de wereld.
Dream on, dalend markt aandeel: nieuws: Grote verschuivingen in marktaandelen PDA's en nieuws: Palm binnen Europa niet langer meest populaire PDA en nieuws: Europese mobile markt met 25% gegroeid in Q1 2004 en goed, voor jou ego: nieuws: Amerikaanse smartphone-gebruikers prefereren PalmOS maar hij hoeft er niet mee te kunnen bellen
Sorry, ik vind het best als je zegt dat PPC jou beter ligt, want net zo goed ligt Palm beter bij mij. Maar hou je wel op inhoudelijke feiten en beargumenteer je uitspraken in de juiste context.
Wat betreft de vergelijking Palm/Mac:
- Beide superieur aan MS
- 1 fabrikant (of zeer beperkt aantal fabrikanten) die alles maakt (besturingssysteem (nu niet helemaal meer) en hardware)
- Zit gebruikersvriendelijker in elkaar en kan toch alles
- En lijkt het ondanks alles toch af te leggen tegenover MS.
Als ik in mijn omgeving een aantal mensen heb die ppc hebben en niemand met een moderne palm (dat geldt voor de TS ook). Dan kom jij aan met je palm, kun je geen kennis uitwisselen of...... andere dingen ;) Dat was ook een van de belangrijke criteria voor mij want verder verschillen ze niet qua mogelijkheden. Maar dan tellen andere factoren mee (zoals dus ook, in mijn geval, de keuze in het aantal gps programma's).
Ik gaf alleen aan waarom ik voor een ppc heb gekozen ipv palm. Maar goed, als een mod nu gaat ingrijpen omdat het te veel off-topic gaat, kan ik het me voorstellen :)

edit: Ik zou me zo eens kunnen voorstellen dat Apple en Palm gaan fuseren of samenwerken. Ze vullen elkaar goed aan en hebben een gezamelijke, zeer sterke concurent. En ik denk dat het voor beide niet verkeerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudi Vader op 17-06-2004 20:42 ]

• Steephh
  • Laatst online: 29-11 16:55
Grappig zeg, dat er al een topic over is. Ik wil namelijk over een maand een pda voor m'n verjaardag vragen. Ik heb ook al een verglijking gemaakt op pdashop.nl

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/stephanvanzeeland/Tweakers/Screenshots/pda's.jpg

Belangrijke punten vind ik:
  • agenda
  • email
  • word
Nog eventueel leuke dingetjes die ik wel zou willen hebben:
  • internet (pda.tweakers.net)
  • mp3's/ogg's afspelen
  • bluetooth/wlan
Als de pda te duur wordt ga ik zelf bijbetalen.

_@/'

• RSpliet

RSpliet

*blink*

ook voor jou Svzje, die meest rechter kan ik het meest aanraden. Behalve dattie het nieuwst is, issie ook duidelijk het snelst, kent hij Agenda, e-mail en Word (Docs2go), kan je er mee op internet, MP3's afspelen... ogg's weet ik niet uit t hoofdje, en deze heeft bluetooth. Die Zire31 zou ik in ieder geval als ik jou was meteen schrappen. Afgezien van de magere features die je al ziet is het scherm ook gewoon bagger. And again, ik heb al die palmpjes in m'n hand gehad op de Meet the Models party (Zire31, TE, TT3, Zire72, Zire71 ook ffies, Clie TH55 had n andere bezoeker mee(ook errug mooi ding, wel duur, maar wel weer WLAN), verders de Zire zelf ook nog :+), en de Zire72 ownt ze allemaal, qua snelheid, qua prijs/prestatie, qua geluid en qua beeld (ja, hij speelt ook video'tjes af :))!

[ Voor 6% gewijzigd door RSpliet op 17-06-2004 21:19 ]

• RonaldMade
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 17 juni 2004 @ 21:18:
ook voor jou Svzje, die meest rechter kan ik het meest aanraden. Behalve dattie het nieuwst is, issie ook duidelijk het snelst, kent hij Agenda, e-mail en Word (Docs2go), kan je er mee op internet, MP3's afspelen... ogg's weet ik niet uit t hoofdje, en deze heeft bluetooth. Die Zire31 zou ik in ieder geval als ik jou was meteen schrappen. Afgezien van de magere features die je al ziet is het scherm ook gewoon bagger. And again, ik heb al die palmpjes in m'n hand gehad op de Meet the Models party (Zire31, TE, TT3, Zire72, Zire71 ook ffies, Clie TH55 had n andere bezoeker mee(ook errug mooi ding, wel duur, maar wel weer WLAN), verders de Zire zelf ook nog :+), en de Zire72 ownt ze allemaal, qua snelheid, qua prijs/prestatie, qua geluid en qua beeld (ja, hij speelt ook video'tjes af :))!
Yup met PocketTunes, kan je ook oggs en tegenwoordig ook wma afspelen. Verder hebben we dan nog MMPlayer voor divx, xvid en mpeg. Verder is de Zire 72 gewoon de meest complete PalmOS pda op het moment voor deze prijs :)

• Steephh
WLan hebben de meeste niet, maar met bluetooth moet snel genoeg zijn. Je gaat toch geen films downloaden of zow op je pda. Wat iemand al zei, gewoon een bluetooth dongle in je pc douwen, en je kan internetten. Zijn er eigenlijk ook accespoints met ingebouwd bluetooth. Als wij adsl kunnen krijgen, dan zou het leuk zijn in heel het huis te kunnen internetten.

_@/'

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op pdabuyersguide staat een beta van een Wifi kaartje. Na lang wachten zal hij binnenkort wel uitkomen. Geheugenkaartje er tijdelijk uit, Wifi kaartje erin, en internetten maar.

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Svzje, de TH55 heeft dus WLan... kijk hier maar. Als je een netwerk thuis aanlegt kan je dus op internet zonder BT gezeur (als je al een access point hebt eh...) Ik weet alleen niet in welk budget jij ze zoekt...

• Steephh
Afbeeldingslocatie: http://sport.fok.nl/i/s/static.gif

Woei...

Valt een beetje buiten de prijsklasse...
Maximaal €290 denk ik.

_@/'

• Y0ur1
  • Niet online
Svzje schreef op 17 juni 2004 @ 21:11:
Grappig zeg, dat er al een topic over is. Ik wil namelijk over een maand een pda voor m'n verjaardag vragen. Ik heb ook al een verglijking gemaakt op pdashop.nl

[afbeelding]

Belangrijke punten vind ik:
  • agenda
  • email
  • word
Nog eventueel leuke dingetjes die ik wel zou willen hebben:
  • internet (pda.tweakers.net)
  • mp3's/ogg's afspelen
  • bluetooth/wlan
Als de pda te duur wordt ga ik zelf bijbetalen.
Ik denk dat zon palm ogg niet trekt, of zie ik dat verkeerd?

• Steephh
Y0ur1 schreef op 17 juni 2004 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat zon palm ogg niet trekt, of zie ik dat verkeerd?
Als je er ook video's mee kan afspelen, zal ogg wel lukken denk ik.

_@/'

Verwijderd

ogg kan je zekers afspelen! doe ik zelf nl ook!

• Mooody

Mooody

elmoody

Tungsten E is zonder twijfel de beste uit het rijtje...

Ook kun je nadenken over een Sony SJ-25/27/25, allemaal rond de 200 euro en allemaal wat sneller dan de Tungsten E en voor de rest vergelijkbare specs....

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Joe-star
  • Niet online
Mooooody schreef op 17 juni 2004 @ 23:08:
Tungsten E is zonder twijfel de beste uit het rijtje...

Ook kun je nadenken over een Sony SJ-25/27/25, allemaal rond de 200 euro en allemaal wat sneller dan de Tungsten E en voor de rest vergelijkbare specs....
Gaan we weer :D

De Zire 72 is op lange termijn beter. Meer Cpu, Bluetooth en een beter scherm. Je hebt ook nog eens een camera. Ik was ook skeptisch, maar ik heb de voordelen van de Zire bekeken, 't is het extra geld waard.

• Y0ur1
  • Niet online
Maar als ik het goed begrijp kan ik met die zire 72 gewoon lekker internetten als ik een telefoon met bluetooth en GPRS heb?

• SmartDoDo
  • Laatst online: 19:02

SmartDoDo

Woeptiedoe

Y0ur1 schreef op 17 juni 2004 @ 23:27:
Maar als ik het goed begrijp kan ik met die zire 72 gewoon lekker internetten als ik een telefoon met bluetooth en GPRS heb?
Ja, of via een BT dongle aan je PC met eventueel een lang usb kabeltje en dan verderop met je pda internetten :Y)

Overigens geldt dat niet alleen voor de Zire 72 maar voor BT PDA's in het algemeen :)

• Mooody

Mooody

elmoody

Joe-star schreef op 17 juni 2004 @ 23:21:
[...]

Gaan we weer :D

De Zire 72 is op lange termijn beter. Meer Cpu, Bluetooth en een beter scherm. Je hebt ook nog eens een camera. Ik was ook skeptisch, maar ik heb de voordelen van de Zire bekeken, 't is het extra geld waard.
alsof dat voor iedereen geldt...
er zijn mensen die een PDA gebruiken waarvoor hij bedoeld is ;)

33mhz is al meer dan voldoende voor agenda-gebruik, bluetooth heb ik niet nodig en een camera al helemaal niet (heb al een 10D :P)
de meerprijs is het mij dus zeker niet waard....

in principe zou een eenvoudige Zire al genoeg voor mij zijn, maar dan mis ik helaas de 320x320 resolutie....

eigenlijk moet Palm zijn echte topmodel maar eens een keer gaan verkopen....
een Sony TH55, maar dan in Palm-jasje :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mooody op 17-06-2004 23:51 ]

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Mooooody schreef op 17 juni 2004 @ 23:46:
[...]

alsof dat voor iedereen geldt...
er zijn mensen die een PDA gebruiken waarvoor hij bedoeld is ;)

33mhz is al meer dan voldoende voor agenda-gebruik, bluetooth heb ik niet nodig en een camera al helemaal niet (heb al een 10D :P)
de meerprijs is het mij dus zeker niet waard....

in principe zou een eenvoudige Zire al genoeg voor mij zijn, maar dan mis ik helaas de 320x320 resolutie....

eigenlijk moet Palm zijn echte topmodel maar eens een keer gaan verkopen....
een Sony TH55, maar dan in Palm-jasje :)
Waarom een resolutie van 320x320 voor een Agenda 8)7 ? Als je m toch niet voor iets anders gebruikt...

Maar geloof mij, zoals ik al meerdere malen heb gezegt, ik ben zelf bij de 'meet the models party' van PalmOne geweest (linkje, de 2e van rechts ben ik dus ;)), en daar heb ik al die modellen ervaren. Ik zeg totaal niet dat een TE slecht is, dit model had ik ook overwogen. Maar het verschil in processor is alleen al aan de vertraging bij het starten van toepassingen (ja, ook agenda) te merken. Daarnaast ken ik mezelf, als ik een TE koop baal ik over 2 maanden dat ik niet toch de Zire72 had gekocht, omdat ik toch wel graag met bluetooth had gespeelt/internet/hotsynct.

[ Voor 32% gewijzigd door RSpliet op 18-06-2004 00:03 ]

• Joe-star
  • Niet online
Ja precies. Anders kan je net zo goed een Zire 21 nemen, kost maar €100

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 22:54:
ogg kan je zekers afspelen! doe ik zelf nl ook!
Sterker nog, de mp3-speler voor PalmOS, Aeroplayer, is een ogg player! Voor mp3 is een plugin nodig.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Ik vind dit nogal een beetje te eenzijdig. Het zijn 2 vrij verschillende apparaten, en dus ook voor 2 verschillende doelgroepen. De ene is dus ook niet 'altijd' beter dan de ander. Ik bedoel, de Sony TH-55 is ook in ieder opzicht beter dan de Zire 72. Grotere resolutie, processor kan je downsizen voor veel langer batterij-gebruik, landscape support, betere camera.. WLAN.. en dat voor maar iets van 100 euro meer! Dus dat zou dus een veel betere deal zijn!

Dit gaat natuurlijk niet op. Je moet zelf kijken naar de waarde van de toevoegingen. Ik heb net een gratis mobiel van Telfort gehad (C60, door de opvolgactie van de gratis rubberen telefoon, speciaal voor 'us students' :)), daar zit geen BT op, maar ik kan wel weer ff vooruit met die mobiel (nu ook MMS'en etc).
De camera is op zich wel leuk, maar ik vind 80 euro, (nogmaals, bijna 180 oude guldens) vrij veel voor zoiets.

Het is maar net wat je voor features je wilt. Selecteer eerst die, dan maar kijken welke PDA in die regio het beste is.

@ waarom 320x320 voor agenda
Tsja, waarom grote resoluties? meestal omdat er dan meer op je schempje past :P of omdat het scherper is.

• Joe-star
  • Niet online
Ja, er gaat hier misschien wel een hoop oftopic, maar niet dit topic sluiten. Iedereen moet nog even weten ofdat ik hem ook daadwerkelijk heb gekocht.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

De laatste twee berichten gaan over Europa. Ik had je al uitgelegd dat je langer moet kijken dan je neus. Het afzetgebied Europa/Afrika is de kleinste afzetmarkt voor handhelds. En hadden we het over dalend marktaandeel? Neen. Die tendens is er al een paar jaar, en is niet meer dan logisch omdat Microsoft gewoon een geduchte concurrent is voor PalmSource (bedrijf met 900 werknemers) en een enorme marketingapparaat achter zich heeft staan. Het feit dat het ze nog niet gelukt is na al die jaren om het grootste marktaandeel te veroveren zegt al genoeg. En waarom projecteer jij nu weer de Treo 600 als advies van mij voor de topicstarter?

Het feit dat ik het helemaal zie zitten met PalmOS als ook toekomstig marktleider is de algemene consensus dat smartphones het helemaal gaan maken, boven de tradiationele PDA's. Qua smartphones verkoopt PalmOS met Samsung en de Treo het best, en de verkoopcijfers stijgen. Symbian doet het erg goed in Europa, maar helaas is de afzetmarkt van Europa veel kleiner in vergelijking met Amerika en Azië.

Tip: spreid je bronnen en invalshoeken van argumenten de volgende keer, misschien kom je de volgende keer niet tot zo'n eenzijdige conclusie.

Alors.

• Mooody

Mooody

elmoody

S3v3n_0f_n1n3 schreef op 17 juni 2004 @ 23:59:
[...]

Waarom een resolutie van 320x320 voor een Agenda 8)7 ? Als je m toch niet voor iets anders gebruikt...
hogere resolutie is altijd beter.....zelfs voor agenda gebruik (meer afspraken op 1 scherm bijv)
en ok, ik geef toe dat ik weleens een spelletje bejeweled speel :P

• Steephh

_@/'

• Steephh
Voor een agenda moet deze goed zat zijn:

http://www.tweakers.net/pricewatch/40164

_@/'

• Steephh
Dit las ik net nog over bluetooth:

Let op dat het andere Bluetooth Device ook Class I moet ondersteunen om de maximale reikwijdte van 100 meter te kunnen halen. Als het andere apparaat Class 2 is, dan zal de maximale afstand beperkt zijn tot 10 meter.

Daar is dus ook nog verschil in :)

_@/'

• RonaldMade
Mja, leuke info maar gebruik voortaan het edit knopje :)

Daarbij als je een leuke pda wilt hebben voor weinig geld kun je ook nog altijd naar 2e hands kijken.

• Joe-star
  • Niet online
Svzje schreef op 18 juni 2004 @ 09:17:
Dit las ik net nog over bluetooth:

Let op dat het andere Bluetooth Device ook Class I moet ondersteunen om de maximale reikwijdte van 100 meter te kunnen halen. Als het andere apparaat Class 2 is, dan zal de maximale afstand beperkt zijn tot 10 meter.

Daar is dus ook nog verschil in :)
hoeveel haalt de Zire 72 dan? Ook maar 10 meter als ik het goed begrijp.

• SmartDoDo
  • Laatst online: 19:02

SmartDoDo

Woeptiedoe

Joe-star schreef op 18 juni 2004 @ 14:04:
[...]

hoeveel haalt de Zire 72 dan? Ook maar 10 meter als ik het goed begrijp.
In mijn houten huis haalt hij nog geen 10 meter hoor ;)

Denk eerder aan een meter of 2,5/3 hemelsbreed gebruikmakend van een Mycom dongle. Wanneer je geen muren/vloeren hebt waar het doorheen moet wellicht meer. Ik heb er niet voor niets een 5 meter usb kabel bijzitten, dan kan de dongle eventueel wat verplaatst worden ;)

• Mooody

Mooody

elmoody

op zich goed, maar ik heb liever een "geavanceerdere agenda", want ik moet ook regelmatig grafisch werk laten zien aan een klant....
een 320x320 scherm is toch wel gewenst, zelfs als je het als agenda gebruikt...
waarom zou een zakelijke pda als de T3 een hoge resolutie scherm hebben dan? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Mooody op 18-06-2004 15:31 ]

• RSpliet

RSpliet

*blink*

SmartDoDo schreef op 18 juni 2004 @ 14:08:
[...]

In mijn houten huis haalt hij nog geen 10 meter hoor ;)

Denk eerder aan een meter of 2,5/3 hemelsbreed gebruikmakend van een Mycom dongle. Wanneer je geen muren/vloeren hebt waar het doorheen moet wellicht meer. Ik heb er niet voor niets een 5 meter usb kabel bijzitten, dan kan de dongle eventueel wat verplaatst worden ;)
Ehm, icm een MSI dongletje komtie echt wel verder dan 3m. Da's incl betonnen muren en dichtstaande deuren. In de huiskamer (zeker 5m lager, 2 lagen vloer ertussen en n muur hemelsbreed) kan ik net wel net niet met mijn pc verbinden. Zal dus bij jou de dongle de zwakke schakel zijn.

• Joe-star
  • Niet online
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 18 juni 2004 @ 16:09:
[...]

Ehm, icm een MSI dongletje komtie echt wel verder dan 3m. Da's incl betonnen muren en dichtstaande deuren. In de huiskamer (zeker 5m lager, 2 lagen vloer ertussen en n muur hemelsbreed) kan ik net wel net niet met mijn pc verbinden. Zal dus bij jou de dongle de zwakke schakel zijn.
en hoe zit het met andere BT apparaten, hoe groot is het bereik dan?

• Rudi Vader
Stereotomy schreef op 18 juni 2004 @ 04:10:
[...]

De laatste twee berichten gaan over Europa. Ik had je al uitgelegd dat je langer moet kijken dan je neus. Het afzetgebied Europa/Afrika is de kleinste afzetmarkt voor handhelds. En hadden we het over dalend marktaandeel? Neen. Die tendens is er al een paar jaar, en is niet meer dan logisch omdat Microsoft gewoon een geduchte concurrent is voor PalmSource (bedrijf met 900 werknemers) en een enorme marketingapparaat achter zich heeft staan. Het feit dat het ze nog niet gelukt is na al die jaren om het grootste marktaandeel te veroveren zegt al genoeg. En waarom projecteer jij nu weer de Treo 600 als advies van mij voor de topicstarter?

Het feit dat ik het helemaal zie zitten met PalmOS als ook toekomstig marktleider is de algemene consensus dat smartphones het helemaal gaan maken, boven de tradiationele PDA's. Qua smartphones verkoopt PalmOS met Samsung en de Treo het best, en de verkoopcijfers stijgen. Symbian doet het erg goed in Europa, maar helaas is de afzetmarkt van Europa veel kleiner in vergelijking met Amerika en Azië.

Tip: spreid je bronnen en invalshoeken van argumenten de volgende keer, misschien kom je de volgende keer niet tot zo'n eenzijdige conclusie.
Chill, relax, denk om je bloeddruk en neem voortaan wat minder voedsel met rode kleurstoffen tot je.
Jij begon met aantallen handhelds en de verhoudingen tussen de systemen, dus marktaandeel. Ik projecteer niets maar jij blijft dingen lezen die ik niet zeg, brouwt er een verhaal omheen en noemt het onderbouwen, mij best....
Ik zie het PalmOS ook zitten maar als je in je werk/school omgeving iets anders is doorgevoerd koop ik dat. Daar heb ik dan wat aan. Als over een aantal jaar dat ding aan vervanging toe is, kijk ik opnieuw wat ik nodig heb. En hou alle opties open. Dat noem ik meer open-minded als wat jij nu loopt te blaten. Geweldig dat wereldwijde geleuter maar in mijn directe omgeving heb ik er niets aan en daar leef je nu in. Die tip wilde ik meegeven aan de TS.
Ik denk dat als jij in Engeland woonde dat jij ook een auto met een stuur aan de linkerkant koopt omdat dat wereldwijd het meest verkocht is maar je staat dagelijks te kloten omdat iedereen om je heen toch links blijf rijden.

Edit Voor StereoTomy: Mac is zeker niet halfdood en als ik palm met Mac verglijk kun je dat als compliment beschouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudi Vader op 18-06-2004 16:57 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Sorry, maar dit verhaal klinkt 180 graden de andere kant op als je openings reply. Ik wissel dagelijks bestanden uit met zowel PPC's als Palm's (agendapunten, contacts, JPG's etc.) dus ik snap je probleem niet, maar daar kun je als je zin hebt wel een ander topic voor openen.

Wat mij het meest opviel was dat je Palm halfdood verklaarde, en in hetzelfde hoekje als Mac schuift, en dat je dat deed gebaseerd op wat jij in je omgeving aan het zien bent. Ik vind het verder best als al je vrienden/collegae PPC gebruiken. Echter Palm software wordt internationaal gemaakt, en dat maakt je PDA tot het gebruiksvoorwerp wat hij is, en vooropgesteld dat de TS zich beter verdiept in de softwaretitels en niet alleen bij GPS blijft steken komt dat wel goed. En zoals ik al zei, *ik* heb geen problemen om bestanden uit te wisselen met wie dan ook in mijn omgeving, laptops, GSM's... wat je wil.

Anyway, ik ben blij dat je alles genuanceerd hebt.

Alors.

• Steephh
Nieuwsbericht op Tweakers:

http://pda.tweakers.net/?nieuws/32956

Dat is wel mooi natuurlijk...

_@/'

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik heb mijn oog laten vallen op de HP iPAQ 4350, dat is eigenlijk de 4150 maar dan met toetsenbord. Heeft iemand ervaring met de 4350 of de 4150?
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee wat ik er allemaal mee ga doen.
Het wordt mijn eerste pda-tje.
Verder snap ik niets van al die Tom Tom navigatie pakketten.
Ik wil zowel lopend als in de/een auto navigatie hebben.
Wat heb ik dan allemaal nodig?
Ik wordt er niet wijs uit :?

[ Voor 28% gewijzigd door Zondagskindje op 19-06-2004 20:35 ]

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Joe-star
  • Niet online
Zondagskindje schreef op 19 juni 2004 @ 20:08:
Ik heb mijn oog laten vallen op de HP iPAQ 4350, dat is eigenlijk de 4150 maar dan met toetsenbord. Heeft iemand ervaring met de 4350 of de 4150?
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee wat ik er allemaal mee ga doen.
Het wordt mijn eerste pda-tje.
Verder snap ik niets van al die Tom Tom navigatie pakketten.
Ik wil zowel lopend als in de/een auto navigatie hebben.
Wat heb ik dan allemaal nodig?
Ik wordt er niet wijs uit :?
Je hebt sowieso een verbinding nodig en een GPS ontvanger, dus lopen zal wel niet gaan.

Wandelen met PDA en Bluetooth GPS

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Joe-star schreef op 20 juni 2004 @ 16:06:
[...]

Je hebt sowieso een verbinding nodig en een GPS ontvanger, dus lopen zal wel niet gaan.

Je kunt ook een CompactFlash gps ontvanger nemen, op die manier kan ik met mijn toshiba e750 ook gewoon lopend/op de fiets gebruik maken van tomtom.
Het nadeel is echter dat tomtom bedoeld is voor autonavigatie, en voor wandelen dus iets minder geschikt is.
Ook zit je natuurlijk met je batterij vermogen, met zo'n gps ontvanger gaat het wat sneller natuurlijk.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Joe-star schreef op 20 juni 2004 @ 16:06:
[...]

Jij zegt dat lopen niet gaat, maar als ik het topic Wandelen met PDA en Bluetooth GPS lees, wekt dat de indruk dat het wel kan?
Maar waarschijnlijk lukt dat niet met de Ipaq 4350, begrijp ik het zo goed?
* Zondagskindje voelt zich nogal blondT
:?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het kán wel, maar zodra je het bos oid ingaat dan raakt Tomtom hevig in de war, omdat hij ervan uitgaat dat je op de weg blijft. Het kan dus wel, maar dan moet je andere software kopen.

Ik weet dat Pathaway erg goed werkt op de Palm om te gaan wandelen en trekken.

Alors.

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 11:23

T-Junkie

user brain not connected...

Ik ben ook al even opzoek naar een PDA. (Budget: +/-200euro)

Mn eerste keuze is een Sony Clie, dit omdat ik een Sony Digicam (DSC-U20 2MP) heb. Zo kan ik volgens mij mijn digicam foto's op de Clie bekijken door de MemoryStick erin te doen. (Ook de filmpjes die met een Sony DigiCam zijn gemaakt?)

Naast de gebruikelijke dingen zoals: agenda, e-mail en notities etc. die zo goed als elke PDA onderhand wel heeft.

Wil ik graag muziek afspelen: bijv. MP3's (of een ander muziekformaat afspelen. ATRAC3 mag bijv. Is misschien niet evengoed als MP3 o.i.d. maar vergeleken met andere MP3/CD/MD-audioplayers is het geluid wat uit een PDA komt minder.)

Daarnaast zou ik erg graag filmpjes willen afspelen! (Zelf ge-encodeerde! ruime ervaring met videomontage enzow)
Of die online worden aangeboden:
http://www.sonypictures.com/digent/pda/ (Kinoma)
http://www.pocketmovies.net/ (MPEG1)
http://atomfilms.shockwave.com/af/spotlight/downloads/ (?)

(Opnemen met PDA zou leuk zijn maar hoeft niet)

Ben ik dan nu echt aangewezen tot de duurdere modellen met PalmOS5?!?

Misschien kan ik een Sony Clié PEG-T675C te leen krijgen van een vriend en eventueel kopen voor +-150. Is dat een goede priijs? Hellaas is hij PalmOs 4. Maar in de pricewatch is hij nog erg duur. Waarom?
pricewatch: Sony Clié PEG-T675C

Afbeeldingslocatie: http://www.cliesource.com/images/cliemodels.gif
Deze had ik nog gevonden op: http://www.cliesource.com

Uitleg voor Mobile Movie:
http://www.sony.jp/products/mm/
Flash-ani met uitleg:
http://www.sony.jp/CLIE/products/demo/PEGA-VR100K/index.html
Engels:
http://www.memorystick.co...le/mobilemovie/index.html

• RonaldMade
Mja ik weet niet echt of een 200 Mhz proc het aankent. Ik verwacht van wel maar dan moet je natuurlijk wel wat op de codering letten he :)

Verder gebruik ik MMplayer om mee af te spelen om de palm, kan divx, xvid en mpeg etc aan. PDA;s worden bijna nooit goedkoper, meestal zitten ze redelijk aan de grens met productiekosten.

• Joe-star
  • Niet online
T-Junkie schreef op 22 juni 2004 @ 16:52:
Ik ben ook al even opzoek naar een PDA. (Budget: +/-200euro)

Mn eerste keuze is een Sony Clie, dit omdat ik een Sony Digicam (DSC-U20 2MP) heb. Zo kan ik volgens mij mijn digicam foto's op de Clie bekijken door de MemoryStick erin te doen. (Ook de filmpjes die met een Sony DigiCam zijn gemaakt?)

Naast de gebruikelijke dingen zoals: agenda, e-mail en notities etc. die zo goed als elke PDA onderhand wel heeft.

Wil ik graag muziek afspelen: bijv. MP3's (of een ander muziekformaat afspelen. ATRAC3 mag bijv. Is misschien niet evengoed als MP3 o.i.d. maar vergeleken met andere MP3/CD/MD-audioplayers is het geluid wat uit een PDA komt minder.)

Daarnaast zou ik erg graag filmpjes willen afspelen! (Zelf ge-encodeerde! ruime ervaring met videomontage enzow)
Of die online worden aangeboden:
http://www.sonypictures.com/digent/pda/ (Kinoma)
http://www.pocketmovies.net/ (MPEG1)
http://atomfilms.shockwave.com/af/spotlight/downloads/ (?)

(Opnemen met PDA zou leuk zijn maar hoeft niet)

Ben ik dan nu echt aangewezen tot de duurdere modellen met PalmOS5?!?
Heb je het hele topic al doorgelezen? Palm heeft mooie pda's die vrijwel alles kunnen wat jij wilt.

• T-Junkie

T-Junkie

Ja, heb ik gelezen.
Maar door digicam wordt t dus een Clie.

Maar voor de andere eisen:
(wordt de (MPEG) filmpjes van de digicam standaard herkent?)

Maar heb ik voor die eisen echt een PalmOS5 nodig?
En dan de duurdere versie?

• XoReP
  • Nu online
Ik heb een HP2210 en is echt heerlijk ding. PPC is denk ik gewoon de beste keus tegenwoordig. HEt enigste wat ik echt mis is een onboard wlan maar ik heb dit leed kunnen verzachten door een CF WLAN kaartje te kopen ;)

Overigens lijkt me een PPC van HP de verstandigste keus.

• Mooody

Mooody

elmoody

ZaeK schreef op 22 juni 2004 @ 23:13:
PPC is denk ik gewoon de beste keus tegenwoordig.
want :?
noem eens 1 reden waarom PPC een betere keus zou zijn ;)
Overigens lijkt me een PPC van HP de verstandigste keus.
want :?
De Asus A620BT bijv. is sowieso al sneller en goedkoper dan alle iPaqs :)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

T-Junkie schreef op 22 juni 2004 @ 22:28:
Ja, heb ik gelezen.
Maar door digicam wordt t dus een Clie.

Maar voor de andere eisen:
(wordt de (MPEG) filmpjes van de digicam standaard herkent?)

Maar heb ik voor die eisen echt een PalmOS5 nodig?
En dan de duurdere versie?
Filmpjes en fatsoenlijk JPEG's bekijken: ja, dat wordt een OS5 Palm sowieso. OS4 wordt ook zolangzamerhand passé. De goedkoopste Clié op het moment met OS5 is de TJ25 (ca. 150 EUR). Deze kan prima uit de voeten met alles behalve geluid: je kunt er geen MP3 op afspelen. Ook filmpjes hebben geen geluid omdat er alleen een buzzer inzit.

Daarna komt de TJ27, wat gewoon een TJ25 is met een (relatief goeie) 0.3 megapixel camera.

Daarna heb je de TJ35 (ca. 200 EUR), da's een opgevoerde TJ25 met dubbel geheugen en MP3 capabiliteit: dus ook mooi geluid bij je filmpjes.

Daarnaast heb je nog de keuze uit de NX73v (een enorm multimedia model met hires+ scherm (320x480 ipv 320x320 scherm - vergeet PPC's die hebben 240x320), ingebouwde camera, toetsenbord, en erg handig - een afstandsbediening in het snoer om je MP3's te besturen en ingebouwd BT. Slikt ook CF kaartjes. Enige nadeel is een wat krappe RAM.

Tenslotte hebben we de TJ37 (opgevoerde TJ27 met dubbel geheugen en Wifi), de UX50 (BT, Wifi, Camera, toetsenbord - buiten je budget denk ik) en de über Clié (welke ik heb :Y): de TH55 (ca. 400 EUR) met BT, Wifi, 32 Mb geheugen, Camera, Hires+.... alles wat je hartje begeert. En dat in een klein, plat sexy modelletje.

Overigens is het geen slecht idee om een tweedehands PDA te kopen. Ik heb er nu 5 gehad en allemaal 2e hands.

[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 23-06-2004 00:27 ]

Alors.

• T-Junkie

T-Junkie

_/-\o_ dankjewel voor het verduidelijken.

Ik ga dus nog even zoeken naar een 2dehandse. (En heel misschien een nieuwe.)

Verwijderd

Beste mensen,

ik zit nu op het moment te twijfelen tussen de iPaq 2210 en de Zire 72.

Ik heb nodig:
- een goed scherm dat geschikt is voor het lezen van e-books
- vlotte MP3/films speler
- agenda tools (zal wel bij elk apparaat tegenwoordig goed zitten)
- games
- veel (gratis?) software verkrijgbaar

Een camera vind ik niet noodzakelijk, gezien ik al een digitale camera heb.

• RonaldMade
Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 15:37:
Beste mensen,

ik zit nu op het moment te twijfelen tussen de iPaq 2210 en de Zire 72.

Ik heb nodig:
- een goed scherm dat geschikt is voor het lezen van e-books
- vlotte MP3/films speler
- agenda tools (zal wel bij elk apparaat tegenwoordig goed zitten)
- games
- veel (gratis?) software verkrijgbaar

Een camera vind ik niet noodzakelijk, gezien ik al een digitale camera heb.
- het scherm van de zire 72 is heel helder, en mooi daarbij heeft de zire 72 een resolutie van 320×320 itt 320×240 van de ipaq.
- Proc van de Zire 72 is zuiniger en bijna net zo snel, maar ondersteund wel meer dan diie van de ipaq.
- dat zullen ze beide wel goed kunnen.
- zal ook niet veel ontlopen
- mja, games zijn er voor beide er veel te krijgen, maar ipaq is ietsje in het voordeel
- de voor allebei ook ontzettend veel, misschien dat palm nog steeds net het voordeel heeft.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik vind het geweldig om een camera in mijn Sony Clié TH55 met PalmOS te hebben omdat ik niet altijd mijn Minolta bij me heb. Je hebt dan juist *net* die kodakmomenten van je vrienden op de gevoelige plaat staan, vooral filmpjes zijn dan erg leuk. Ik vind het erg meerwaarde hebben op mijn PDA.

Alors.

• ppl
  • Niet online

ppl

Stereotomy schreef op 18 juli 2004 @ 15:45:
Ik vind het geweldig om een camera in mijn Sony Clié TH55 met PalmOS te hebben omdat ik niet altijd mijn Minolta bij me heb. Je hebt dan juist *net* die kodakmomenten van je vrienden op de gevoelige plaat staan, vooral filmpjes zijn dan erg leuk. Ik vind het erg meerwaarde hebben op mijn PDA.
Wil je hem ook zakelijk gebruiken, houdt er dan rekening mee dat gsm/pda's met camera en camera's zelf niet altijd gewenst zijn. Mag je het ding afleveren bij de portier. Nut van je gsm/pda/camera is dan weer nul komma nul.

Een punt die voor veel mensen heel belangrijk is. Maarja, vind straks nog maar eens een telefoon/smartphone/pda zonder camera...

Ik heb het dus niet zo op die ingebouwde camera gevallen.
Pagina: 1 2 Laatste