Toon posts:

Raken we de binding met het leven kwijt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig stond ik een paar minuten geleden in de tuin en nam de tijd om even de sterrenhemel te bekijken. Het is helder dus ze was goed te zien. Het was ook heerlijk stil buiten. Ik begon me toen wat af te vragen: Draait de mensheid niet een beetje door ?

Ik woon in een grote stad en kan bijna nooit eens vrij de horizon in kijken zonder dat er 50 meter of minder alweer een gebouw voor je neus staat. Soms krijg ik het gevoel 'opgesloten' te zitten in een industriele stad die aan het doordraaien is.

Het leven is vaak een sneltrein en we denken vaak nauwelijks meer na over het leven an sich: Wat moet ik vanavond eten? Hoelaat ga ik uit? Allemaal natuurlijk belangrijk, maar moeten we ons juist ook niet weereens meer wat vaker gaan afvragen wat onze rol in de wereld cq. het heelal is?

Of is het leven niets meer dan geld: opstaan, werken, plezier maken en weer slapen?

Let op: Ik ben absoluut niet religieus en ben ook niet opzoek naar een religie om zin in het leven te geven o.i.d. Het is meer dat ik de idee heb dat we af en toe het contact met het 'leven' zelf verliezen doordat we zodruk met vanalles en nog wat bezig zijn dat we vaak op de automatische piloot draaien...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 01:03 ]

• Eelis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-02-2015
.

[ Voor 102% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:28 ]

Verwijderd

Toevallig stond ik een paar minuten geleden in de tuin en nam de tijd om even de sterrenhemel te bekijken. Het is helder dus ze was goed te zien. Het was ook heerlijk stil buiten. Ik begon me toen wat af te vragen: Draait de mensheid niet een beetje door ?

Ik woon in een grote stad en kan bijna nooit eens vrij de horizon in kijken zonder dat er 50 meter of minder alweer een gebouw voor je neus staat. Soms krijg ik het gevoel 'opgesloten' te zitten in een industriele stad die aan het doordraaien is.

Het leven is vaak een sneltrein en we denken vaak nauwelijks meer na over het leven an sich: Wat moet ik vanavond eten? Hoelaat ga ik uit? Allemaal natuurlijk belangrijk, maar moeten we ons juist ook niet weereens meer wat vaker gaan afvragen wat onze rol in de wereld cq. het heelal is?

Of is het leven niets meer dan geld: opstaan, werken, plezier maken en weer slapen?
Tja, in mijn sig (en de tekst waar die uit komt) wordt dat beter verwoord dan ik zelf zou kunnen doen hier ;)

Wat betreft die laatste vraag, ik geloof niet dat ik een rol in het leven heb en daarmee wordt die vraag nogal zinloos. Veel relevanter vind ik de vraag wat ik nu werkelijk wil. En die is ook niet zo gemakkelijk te beantwoorden.
Let op: Ik ben absoluut niet religieus en ben ook niet opzoek naar een religie om zin in het leven te geven o.i.d. Het is meer dat ik de idee heb dat we af en toe het contact met het 'leven' zelf verliezen doordat we zodruk met vanalles en nog wat bezig zijn dat we vaak op de automatische piloot draaien...
Als je dat besef hebt, zal je je af moeten vragen hoeveel het je waard is daar wat aan te doen...

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 05:42
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 01:02:

Je leven is gewoon wat jij er zelf van maakt. De ervaring dat je nooit de horizon kunt zien komt gewoon door het feit dat je in de stad woont. Verhuis naar het oosten, naar Groningen of Drenthe en dan ben je dat probleem kwijt.

Toch zul je het leven wel zo moeten zien, geniet er van zolang je leeft, want dood zijn kun je na het leven nog lang genoeg. En ieder heeft z'n eigen manier van genieten van het leven, maar doe gewoon de dingen die je leuk vindt, en wat ikzelf heel belangrijk vindt is dat je een doel blijft houden in je leven. Iets om naar te kunnen uitkijken.

Of wij een echte rol spelen in het Heelal is nog maar de vraag, we zijn een ontiegelijk klein radertje van het geheel, en zelfs in bv. Startrek, waarin de mensheid is geevolueerd tot een machtig ras met een grote vloot ruimteschepen blijft men nog beperkt tot ons eigen melkwegstelsel (wat zeg ik, 1/4 van onze melkweg, het Alpha Quadrant).

Het leuke van het leven is het proberen van nieuwe dingen, of nieuwe kennis vergaren op wetenschappelijke en technologisch gebied. Althans dat is mijn passie, wetenschap en astronomie.

Kijk, uiteindelijk kun je altijd nog besluiten jezelf van een brug te werpen :)

Mijn YouTube Channel

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Snowwie schreef op 15 juni 2004 @ 11:45:
[...]

Je leven is gewoon wat jij er zelf van maakt. De ervaring dat je nooit de horizon kunt zien komt gewoon door het feit dat je in de stad woont. Verhuis naar het
oosten, naar Groningen of Drenthe en dan ben je dat probleem kwijt.
* Rey Nemaattori woont in hartje Arnhem(vlakbij station velperpoort) maar ik heb genoeg horizon hoor.(Vanaf het balkon is oa de brug van Emmerich te zien op een heldere dag)

Persoonlijk houd ik niet zo van dorpen en plattelands steden met hun "ons kent ons" gevoel. Ik haat zulke sociale controle...
Of wij een echte rol spelen in het Heelal is nog maar de vraag, we zijn een ontiegelijk klein radertje van het geheel, en zelfs in bv. Startrek, waarin de mensheid is geevolueerd tot een machtig ras met een grote vloot ruimteschepen blijft men nog beperkt tot ons eigen melkwegstelsel (wat zeg ik, 1/4 van onze melkweg, het Alpha Quadrant).
In Star Trek heeft de mensheid nog net eens 1/4e van het heelal onder controle, daar delen we het alfa quadrant met tientallen rassen, waarvan sommigen(zoals de romulanen) vijandig zijn. Sterker nog, zonder de federatie(waartoe dus ook vele andere rassen behooren) zouden we nauwelijks op de kaart staan :P
Ik heb het niet zo op mensen die er een eind aan breien...

Zin in het leven, of contact met het leven is idd een beetje vaag. Wat bedoel je ermee? moeten we even stilstaan bij het feit dat we leven oid? Of bedoelje dat we gevangen zitten in een wereld vol tijden, glas staal & beton?(je hebt nooit tijd om echt eens te doen wat je wilt omdat je altijd wel een afsrpaak hebt, of school/werk etc. etc.)

Veel alternativen zijn d'r niet voor om én onze technoligische standaard te handhaven en vrij te zijn van de producten van deze standaard(werktijden, wolkenkrabbers, grote populaties etc)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 18:27

GeekK

Rag Mama Rag

De meeste reacties benaderen wat Cowboy-Bebop zegt erg individualistisch - dan verhuis je toch? - je leven is wat je er zelf van maakt - hoeveel is het je waard er iets aan te doen?

De laatste opmerking kan ik nog wel achterstaan. Maar CB heeft in de laatste regel over "we". Niet dat ik daar te veel aan wil ophangen, maar toch...

Als jou leventje prima is, met een mooi uitzicht op de natuur, dan is het ok? Ik weet niet of jullie het zo bedoelen, want ik neem aan dat er ook andere mensen in jullie leven zijn.
Ik kan wel begrijpen wat de TS zegt over het contact met het leven verliezen als je steeds op de automatische piloot zit. Soms ben je zo bezig met routine dat je je inderdaad opgesloten voelt en geen contact meer voelt met de wereld om je heen.

Dat de TS hierover nadenkt is toch positief?

Zo'n houding van "zo zit het nu eenmaal in elkaar", "doe dingen die je leuk vindt", "dan verhuis/vertrek je toch" vindt ik tamelijk fatalistisch/hedonistisch. Niet dat ik iets tegen hedonisme heb, maar jullie brengen het wel erg smal.

[ Voor 14% gewijzigd door GeekK op 16-06-2004 02:46 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik ben het de TS eens dat je af en toe eens moet stoppen met rennen en moet kijken waar je heen gaat.

Maar uiteindelijk is het voor de moderne mens al heel wat als hij gewoon een leuke dag achter de rug heeft en dat ook durft toe te geven, zonder dat hij bang is dat het morgen een slechte dag wordt of al de dingen waar hij van geniet op eens kwijt is.

O... en continue op GoT zitten en over de 1400 posts hebben zorgt er ook wel voor dat je een stukje binding met het leven verliest hoor ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Die "We" waar onze topicstarter het over heeft vindt 't op het moment allemaal wel best in de grote, drukke sneltreinstad... We leven in een samenleving die steeds sneller gaat. Hebben we tijd om te leven? Weinig. Maar de mensheid als geheel gaat vooruit...

... toch?

Forget your fears...
...and want to know more...

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

maar moeten we ons juist ook niet weer eens meer wat vaker gaan afvragen wat onze rol in de wereld cq. het heelal is?
Om tot de conclusie te komen dat we geen rol hebben?
Het is meer dat ik de idee heb dat we af en toe het contact met het 'leven' zelf verliezen
Er is niet zoiets als 'het leven', in de zin van een voorbeeld dat ons vertelt hoe het 'zou moeten'. In principe is wat de mensheid doet 'het leven'; er is niets om mee te vergelijken. Je kan je afvragen of dat juist is, maar met 'contact verliezen met de natuur' of 'het leven' heeft het niets te maken, omdat dat uitgaat van bepaalde geidealiseerde ideeen van 'de natuur' en 'het leven' die erg subjectief en cultuurgebonden zijn.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Aetje schreef op 16 juni 2004 @ 07:26:
Die "We" waar onze topicstarter het over heeft vindt 't op het moment allemaal wel best in de grote, drukke sneltreinstad... We leven in een samenleving die steeds sneller gaat. Hebben we tijd om te leven? Weinig. Maar de mensheid als geheel gaat vooruit...

... toch?
Vooruit qua kennis, technologie, populatie, dominantie? Zeker, maar of de kwaliteit van leven daarmee evenredig omhoog gaat, is nog maar de de vraag, en da's waarschijnlijk waar de TS op doelt...dat economienen opgezweept worden tot nieuwe hoogten, de nieuwste mobiels even veel kunnen als een pc etc. hoeft niet te betekenen dat je gelukkig bent, diepgang hebt of onmisbaar bent voor de mensheid....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 12:33
Het is een kwestie van prioriteiten.

Ik neig er zelf altijd heel erg naar om overal wetenschappelijke verklaringen en onderbouwingen voor te zoeken en daarop mijn leven te baseren.

Veel mensen leven mijns inziens tegenwoordig met oogkleppen op want het enige wat ze interesseert zijn idiote dingen als:
geld, voetbal, op het strand liggen bakken, breezahs / bier zuipen om maar 's wat te noemen.

Dat soort dingen zijn leuk voor vermaak maar irrelevant voor 'the big picture' .
Soms kan ik wel pissig worden om hoe gemakkelijk sommige mensen omgaan met het leven.
Het motto 'je leeft maar één keer' bijvoorbeeld. Vaak wordt het als excuus genomen om alles te doen wat verboden is, terwijl je het eigenlijk om zou moeten draaien om tot besef te komen dat je je leven nuttig moet besteden. Beteken iets voor de mensheid in plaats van je leven te verdrijven met enkel vertier. :{

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024

Je hebt helemaal gelijk zo denk ik er dus ook over en ik vind het wel goed dat je dat zo hier zegt.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

-ScuL- schreef op 16 juni 2004 @ 12:15:
Dat soort dingen zijn leuk voor vermaak maar irrelevant voor 'the big picture' .
Soms kan ik wel pissig worden om hoe gemakkelijk sommige mensen omgaan met het leven.
Het motto 'je leeft maar één keer' bijvoorbeeld. Vaak wordt het als excuus genomen om alles te doen wat verboden is, terwijl je het eigenlijk om zou moeten draaien om tot besef te komen dat je je leven nuttig moet besteden. Beteken iets voor de mensheid in plaats van je leven te verdrijven met enkel vertier. :{
Ik herken de openingspost helemaal, en wat jij zegt ook. Voor een groot deel klopt het denk ik wel, maar misschien wat minder extreem dan we denken.

Het is een trend sinds de opkomst van dingen als MTV en TMF (laten we zeggen sinds een jaar of 15 geleden) dat media steeds meer gericht zijn op jongeren. Ze proberen de doelgroep aan te spreken in hun eigen taal en cultuur en de media bepalen voor een groot deel hoe wij onze eigen samenleving zien en ervaren. Alles moet snel, cool en hip enzo :z Zonder dat we het ons echt realiseren laten we ons al snel een gedragspatroon en wereldbeeld aanpraten. Soms heb ik het idee dat we in een pubermaatschappij leven die voortdurend op zoek is naar nieuwe grezen.

In ieder geval, dat mensen het steeds drukker krijgen met steeds minder belangrijke zaken ben ik wel met je eens. Soms moet je echt de tijd hebben om je uit alle waanzin terug te trekken en dingen te relativeren om niet gek te worden en je niet mee te laten sleuren in de SBS6-cultuur :)

Politiek incorrect om te zeggen misschien: ik zie ook een duidelijke link tussen intelligentie/ontwikkeling en de manier van leven. Je hoort vaak dat de middelmaat regeert en dat is ook echt zo. Als mensen die wat bewuster leven daar voortdurend mee geconfronteerd worden dan kan dat wel eens frustraties oproepen, maar je moet je ook niet gek laten maken en dingen laten opleggen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ik denk idd hetzelfde. Het is meer dan werken, geld enz. Er zijn zat andere mensen die je kan helpen of die je eigenlijk moet helpen. Ik zat laatst ook te bedenken wat ik na men studie ga doen. Gelijk werken of nog een jaar in een land gaan werken voor evangelisatie ofzo. Anders heb je ook zo'n standaard leven: school-studeren-werken-pensioen-dood. En daar heb ik nu niet zo'n zin in. Maar wat je nu om je heen ziet, is dat iedereen op zichzelf gericht is en weinig meer om andere mensen bekommert. Eigenlijk moet daar gewoon verandering in komen. Maar ja, in je eentje kan je de wereld niet veranderen ...

Verwijderd

Vroeger dacht men volgens mij niet meer na over het leven dan nu. Als er iets is wat een centrale gedachten van de mens is sinds de oertijd is: "Wat moet ik vanavond eten?". Er zullen altijd mensen zijn die nauwelijks over het leven nadenken en mensen die er veel mee bezig zijn.

Verwijderd

Denk eens na over wat je zou doen wanneer je financieel onafhankelijk zou zijn; denk eens na over wat je zou doen als je wist dat je nog maar een dag te leven had; denk eens na over wat je gelukkig zou kunnen maken. En probeer je leven een beetje bij te sturen in die richting :)
[...]

Toch is dat wel het laatste wat ik zou doen :+

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Ik vind de openingspost ook heel herkenbaar. Alles moet tegenwoordig maar snel en hip zijn, het moet een kick geven etc. etc. Terwijl tegenlijkertijd de diepgang evenredig afneemt.

Een voorbeeldje: ik kan genieten van rustig in de tuin zitten en bv. de vogels observeren. Hoe ze over het gras scharrelen, een duik nemen in de waterbak op het terras etc. Of op een onstuimige novemberdag kijken naar de voortjagende wolken aan de hemel. Luisteren naar het geruis van bomen ipv het gebonk van house. Misschien word ik gewoon oud. :+ :P

Het lijkt erop dat mensen zich helemaal niet meer bezighouden met hun omgeving, de natuur etc. Het wordt ze aangepraat door de media. Het lijkt wel of Idols etc. het summum van het bestaan zijn; er is alleen maar plaats voor "the young and resteless". Geen plek voor overdenkingen en filosofie. Daar moet je bij nadenken en that is voor nerds en studiepikkies B) . Niet echt gaan proberen te "voelen", want dat kon wel eens eng zijn.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Ik denk dat dat gevoel voornamelijk voort komt uit het feit dat je geen doel voor ogen hebt wat je met je leven wil. Het 'binding met het leven' is daar een uiting van. Zoals je zelf ook zegt, vraag je je af wat de zin van het leven is.

De zin van het leven moet je zelf ontdekken. Ga dingen doen, kom je tuin uit, kom achter je computer vandaan. De beste tip: ga reizen. Geen geld? Ga naar de bieb. Kijk om je heen wat er te halen valt en je komt vanzelf iets tegen waar je hart ligt. Praat met mensen. Luister meer dan dat je praat. Als je praat, weet waar je het over hebt.

Grappig dat je (jullie) religie erbij halen. Mensen die geloven hebben dit soort vragen minder denk ik, omdat ze de zin van het leven uit hun geloof halen. Het geloof geeft een zin aan je leven.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

afgelopen maandag kon ik niet goed slapen en ben om 3 uur snachts een wandelingetje gaan maken .

liep een stuk over de dijk aan de rijn en zag de lichtjes van de brug, auto's, bedrijven en keek in de lucht waar vanalle sterretjes duidelijk in bekende patronen goed te zien waren.

ik luisterde naar het ruissen van het beetje wind door de hoge bomen, zag een boot langzaam voorbij varen en bedacht me hoe mijn toekomst eruit zou moeten zien, wat ikzelf bereikt heb etc. - aangezien na een ongeluk 4 jaar gelee mijn leven totaal fucked up is, maar ik vergeet veel wat soms een oplossing kan zijn hehe.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

EXX schreef op 17 juni 2004 @ 15:34:
Ik vind de openingspost ook heel herkenbaar. Alles moet tegenwoordig maar snel en hip zijn, het moet een kick geven etc. etc. Terwijl tegenlijkertijd de diepgang evenredig afneemt.
Volgens mij niet hoor... Zoveel diepgang was er niet in het dagelijks leven door de eeuwen heen. En altijd was er wel een sociale druk vanuit de maatschappij die vond dat je cool/hip moest zijn. Vroeger kon dit helaas wat minder, omdat je moet investeren in coolheid, en mensen vroeger nauwelijks de middelen hadden om rond te komen... en dat gaat toch voor coolheid. De rijkeren in welk tijdperk dan ook, investeerden wel in dingen om cool over te komen. Tegenwoordig, in deze welvarende maatschappij heeft iedereen de middelen om rond te komen, en ook nog een bult geld over om te investeren in coolheid. Dus doen we dat ook graag, omdat we niet graag een paria van de maatschappij worden.

NB: de definitie van cool verandert natuurlijk van dag tot dag, en in de oudheid was er misschien ook een soort religieuze/traditionele druk om te voldoen aan een bepaald beeld ('cool zijn') te zijn, nu is dat meer een meer verwatert wordt de sociale druk van mensen onder elkaar om te voldoen aan een bepaald beeld sterker.

En dan nu het punt van de TS eens behandelen om toch nog ontopic te geraken :D
Dat doen we al tijden... het zit blijkbaar niet in de aard van de mens om langzaam aan te doen, want we hebben ons altijd vlug ontwikkeld. Ontwikkeling is direct afhankelijk van welvaart, en daarvan is er steeds meer, dus gaat de ontwikkeling ook steeds sneller. Stilstand is achteruitgang. Probeer jij maar eens langzamer aan te doen... dat gaat je niet lukken (al was het alleen maar doordat de rest van de wereld net zo hard als altijd blijft doordraaien, terwijl jij stilstaat en contempleert :P )
Wat hebben leven in een stad en de binding van het leven met elkaar te maken?
Je doet net of het vroeger beter was, maar dat is volgens mij niet zo. Je kunt je tijd beter wijden aan de dingen die er echt toe doen (voedsel/onderdak), en aangezien men daar vroeger praktisch de hele dag mee bezig was was er niet echt tijd om te gaan zitten peinzen of alles wel zo zou moeten als het nu ging. Tegenwoordig echter kun je de hele dag op de bank zitten en kom je nog wel rond als het moet, dus is er meer tijd om te gaan peinzen, wat dus ook vollop gedaan wordt. Mensen gaan zoeken naar iets wat er nooit is geweest en halen zich dus van alles in het hoofd. Dat ze 'een rol spelen in het heelal' bijvoorbeeld.

Conclusie:
Niet echt nee...

edit:
[quote]Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 16:02:
Grappig dat je (jullie) religie erbij halen. Mensen die geloven hebben dit soort vragen minder denk ik, omdat ze de zin van het leven uit hun geloof halen. Het geloof geeft een zin aan je leven.[/quote]

Good point. Veronderstelt dat er in old times wel degelijk tijd over was, naast het voorzien in levensbehoeften, dan werdt dat voor een groot deel gevuld met geloofsbeleving/-belijding en mocht men daarna nog peinzen ook nog, dan gaf religie een mooi antwoord op die vragen. Inmiddels verdwijnt dat meer en meer en blijven mensen zitten met onbeantwoordde vragen. (niet dat ik religie wil promoten, maar voor sommige mensen die zicht teveel afvragen en te weinig gaan zoeken naar antwoorden zou het een mooie oplossing zijn :P )

[ Voor 11% gewijzigd door UDuckling5 op 17-06-2004 16:12 ]

Flap

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 16:02:
Mensen die geloven hebben dit soort vragen minder denk ik, omdat ze de zin van het leven uit hun geloof halen. Het geloof geeft een zin aan je leven.
Hier kun je heel lang over discussieren. Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten: ik vind dat het geloof te vaak als het antwoord op alles wordt beschouwd. Het is enorm arrogant als gelovigen menen dat mensen zonder godsdienst iets missen en daarom eigenlijk niet voor vol aangezien kunnen worden. Alsof je zonder religie geen compleet of volwaardig mens bent. En dan vooral ook ongelovigen aan het hoofd blijven zeuren dat ze nu eindelijk eens moeten gaan geloven ;)

Ik zie het eerder anders: geloof is vaak erg naief. Het is meer jezelf voor de gek houden door de wereld en het leven te zien zoals je het zelf graag wilt (gekleurd door jouw interpretatie van de religie). Mensen zoeken veiligheid en geborgenheid in het geloof. Je zou het dwaas kunnen noemen he? Nee, dat doe ik niet. Maar dan moet het ook niet zo zijn dat godsdienstloze mensen worden beschouwd als mensen zonder inhoud in hun leven. Het is maar net wat je er zelf van maakt, met of zonder geloof.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op 17 juni 2004 @ 16:15:
[...]

Hier kun je heel lang over discussieren. Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten: ik vind dat het geloof te vaak als het antwoord op alles wordt beschouwd. Het is enorm arrogant als gelovigen menen dat mensen zonder godsdienst iets missen en daarom eigenlijk niet voor vol aangezien kunnen worden. Alsof je zonder religie geen compleet of volwaardig mens bent. En dan vooral ook ongelovigen aan het hoofd blijven zeuren dat ze nu eindelijk eens moeten gaan geloven ;)

Ik zie het eerder anders: geloof is vaak erg naief. Het is meer jezelf voor de gek houden door de wereld en het leven te zien zoals je het zelf graag wilt (gekleurd door jouw interpretatie van de religie). Mensen zoeken veiligheid en geborgenheid in het geloof. Je zou het dwaas kunnen noemen he? Nee, dat doe ik niet. Maar dan moet het ook niet zo zijn dat godsdienstloze mensen worden beschouwd als mensen zonder inhoud in hun leven. Het is maar net wat je er zelf van maakt, met of zonder geloof.
Ik zie het anders. Jij ziet gelovigen als zoekende, ik zie ze als mensen die gevonden hebben. Mensen die geloven hebben God gevonden, zijn daar blij mee en hebben daarmee een zin aan hun leven gegeven.

Jammer dat je gelovigen arrogant en naief noemt. Zijn vaak wel mensen die nagedacht hebben over het leven. Dat jij het er niet mee eens bent, dat is jouw zaak. Ik denk dat er minder gelovigen zijn (procentueel) die niet-gelovigen afzeiken, dan andersom, maar goed, das miere(n)neuken.

offtopic:
Ik ben niet gelovig, maar heb er natuurlijk wel een mening over.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 16:24:
Ik zie het anders. Jij ziet gelovigen als zoekende, ik zie ze als mensen die gevonden hebben. Mensen die geloven hebben God gevonden, zijn daar blij mee en hebben daarmee een zin aan hun leven gegeven.
Dat is nu precies het punt wat ik wilde maken: je kunt het van twee kanten bekijken ;) En het gebeurt vaak dat er ellende is omdat gelovigen de heilige overtuiging hebben dat wat zij geloven het ware is.

Dat zij blij zijn met hun overtuiging vind ik prima. Laat iedereen vooral geloven wat ie zelf wil en daar tevreden mee zijn. Maar kom niet vertellen dat religie een essentieel onderdeel van een zinvol leven is. Je kan op ontelbare manieren zinvol inhoud geven aan je leven en domweg ergens in geloven hoeft niet voor iedereen weggelegd te zijn :)

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:08
Eelis schreef op 15 juni 2004 @ 02:41:
[...]

Opgesloten? Niemand houdt je tegen om uit die grote stad te vertrekken en ergens in een plattelandsgehucht of veluwedorpje te gaan wonen hoor. Of vind je dat er uberhaupt geen dichte bebouwing of grote gebouwen zouden moeten zijn?

[...]

Ik vind "contact met het leven" erg vaag. Bedoel je nu dat je vindt dat de gemiddelde mens te weinig met filosofische/religieuze vraagstukken bezig is?
nee hij bedoeld je leeft iederedag maar weer opnieuw, gaat naar je werk doet je werk gaat naar huis.
maar nooit kijken we is om ons heen, naar de schoonheid van de natuur.
heb jij bijv al gezien welke kleur de bloemen deze maand hebben die in bloei staan. heb je gezien hoe de bomen weer mooi groen worden.
kijk om je heen, geniet van wat je ziet. dan bedoel ik niet in een stad maar kijk is buiten op het platteland om je heen. vraag je is af waarom die vogel steeds heen en weer vliegt met een takje in zn bek.
leef niet steeds van dag tot dag op je automatische piloot.
van mij mag je, maar ik houd van de natuur en geniet er iedere dag opnieuw van

Verwijderd

Exirion schreef op 17 juni 2004 @ 16:30:
[...]

Dat is nu precies het punt wat ik wilde maken: je kunt het van twee kanten bekijken ;) En het gebeurt vaak dat er ellende is omdat gelovigen de heilige overtuiging hebben dat wat zij geloven het ware is.

Dat zij blij zijn met hun overtuiging vind ik prima. Laat iedereen vooral geloven wat ie zelf wil en daar tevreden mee zijn. Maar kom niet vertellen dat religie een essentieel onderdeel van een zinvol leven is. Je kan op ontelbare manieren zinvol inhoud geven aan je leven en domweg ergens in geloven hoeft niet voor iedereen weggelegd te zijn :)
Ik heb helemaal niks gezegd over het goed of slecht zijn van religie, nogmaals offtopic, als ik 't zo goed vond, geloofde ik zelf wel. Je overtuiging doordrukken bij andere, op welke manier dan ook, vind ik fout. Voor de een is het essentieel, voor de andere niet, maar degene met een geloof heeft wel een zin, daar kun je niet omheen.

Het enige relevante in dit topic is dat het geloof je een zin van het leven geeft. Of dit de goede zin is, is open voor discussie. Het was meer een soort voorbeeld. Cowboy_Bebop geeft aan een zin te zoeken.

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Opperhoof schreef op 17 juni 2004 @ 16:31:
leef niet steeds van dag tot dag op je automatische piloot.
van mij mag je, maar ik houd van de natuur en geniet er iedere dag opnieuw van
Je hebt houden van de natuur dus mooi toegevoegd aan je automatische piloot?

Je wilt die automatische piloot waarschijnlijk helemaal niet kwijt. Je wilt je zekerheden behouden, en de luxe die het gevolg is van die piloot ook. Je kunt wel zeggen dat je er boven moet staan, maar alleen de mensen die buiten de maatschappij vallen ( bijv. werklozen, of nog beter, gevangenen of mensen die andersinds echt opgesloten zitten; kortom, mensen met wie je liever niet ruilt ) leven hun leven zonder die automatische piloot van jullie en die zijn prolly niet gelukkiger dan jij en ik.

[ Voor 45% gewijzigd door UDuckling5 op 17-06-2004 16:43 ]

Flap

Pagina: 1