S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Maar ik mis gvd de bovenfrees, moet ik die weer gaan huren voor 2 minuten werk!
Die lijkt verdacht veel op de woofer die ik zaterdag gebouwd heb.Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 19:54:
ik heb een ontwerp gemaakt voor men sub... inhoud +/- 23 liter en BR poort ongeveer 40 cm... zoals te zien is ga ik gebruik maken van 22mm mdf in combinatie met 18 in de voorplaat...
[afbeelding]
[afbeelding]
Kom maar op met jullie commentaar!
autocad tekeningen en zaagplan komen binnenkort!
De mijne is alleen een stuk groter

Er moet alleen nog een mooi kleurtje op.
Verwijderd
Jah, jouwe is inderdaad alleen groter, passief, heeft een andere driver en is bedoelt voor in de auto..Bierkameel schreef op 28 juni 2004 @ 09:23:
[...]
Die lijkt verdacht veel op de woofer die ik zaterdag gebouwd heb.
De mijne is alleen een stuk groter
[afbeelding]
Er moet alleen nog een mooi kleurtje op.
Maar verder is het idee hetzelfde idd..

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Wis en waarachtig, probeer maar eens. Het werkt misschien niet in elke setting maar meestal win je ermee
Hij staat toch echt achterin een VW caddyJT schreef op 28 juni 2004 @ 17:50:
Ik hoop voor z'n kofferbakruimte niet dat hij dat ding gaat gebruiken in de auto
Verwijderd
Hee Peter ik zit hevig te twijfelen tussen crt en een kleine lcd/dlp projektor. Ik ben er nog niet uit. Ik heb er ook nog geen plek voor. /offtopic
ik heb afgelopen weekeinde een crt-tje gescoort, wel een analoge. Ben erg tevreeVerwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 00:11:
Moet je niet eerst even de schroefgaten wegplamuren/schuren met vloeibaar mdf?
Hee Peter ik zit hevig te twijfelen tussen crt en een kleine lcd/dlp projektor. Ik ben er nog niet uit. Ik heb er ook nog geen plek voor. /offtopic
Verwijderd
het spul weegt bij elkaar 22,5 KG

het past allemaal heel erg precies:

gebaseerd op dit ontwerp:

vanuit een andere hoek:

ook dit klopt mooi:

straks even naar de GAMMA voor wat deuvels en lijm om em in elkaar te zetten en wachten op mooi weer om buiten de boel te frezen...
heb ook nog een gatenboor nodig en een decoupeerzaag heb alleen geen geld... eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
dit is allemaal erg leuk natuurlijk ECHTER! mijn XXL amp heeft het leven gegeven... geen id hoe het kan maar hij deed et ineens niet meer.. de zekering was doorgeslagen. nieuwe erin... weer doorgebrand en nog 2 keer (met het originele zekeringetje naar 2 verschillende audiozaken geweest) Geen resultaat... amp is dus kaduuk. heb al contact gehad met Barry hierover en ik denk dat we er wel uitkomen met de garantie enzo...
ik kan em alleen dus niet testen als ie af is
ik hou jullie op de hoogte met foto's van het bouwproces!
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Ik weet niet wat huren kost, maar ik heb gister een frees gehaald voor 27,50 bij de karwei...bbbrumbrum schreef op 28 juni 2004 @ 00:30:
Maar ik mis gvd de bovenfrees, moet ik die weer gaan huren voor 2 minuten werk!
Maak ook een cirkel-geleider, bijv. deze.
Het verschil tussen cheapo en knap zit volgens mij vooral in de speling op het asje. Bij een goedkope gaat de kop een beetje heen en weer, bij een goeie istie goed gecentreerd.
Ik heb ook een cheapo crap-ding. Prima voor af en toe frezen op speakers (+/- 0.5 mm)...
[ Voor 50% gewijzigd door Redheinz op 10-07-2004 21:00 ]
Zin.
Verwijderd
gat voor woofer infrezen met zelfgemaakte rondgeleider:

Het past precies!:

de afwerking met bovenfrees en schuurpapier (is nog niet klaar!)

ik zit nu nog met het volgende: hoe werk ik de pvc buis mooi weg die ik ga gebruiken voor men BRpijp? heeft iemand hier voorbeelden van?
commentaar op men werkzaamheden is altijd zeer welkom
Tja, de BR... Ik heb al eens gezien dat iemand die met behulp van een galzen fles en een gasbrander geflared heeft gemaakt, misschien eens een keer mee experimenteren. Je kunt natuurlijk ook je gat mooi rond frezen en de PVC buis daar netjes op laten aansluiten. het PVC dan gewoon verven, dan zie je er niets meer van

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Die MDS-08 is idd erg mooi.
Ben beniewd naar het eindresultaat.
Verwijderd
of is het dan beter om ze aan een kant (de kant die ingeboord wordt vanaf de "zijkant") 10mm in te boren en aan de andere kant 20 mm?
of is dit onzin en leidt deze laatste optie alleen maar tot minder stevigheid en meer werk?
Ik heb alles 15mm ingeboord, zonder problemen.Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 22:41:
nog even een vraagje: ik heb deuvels van 3 cm lang. als ik die wil gebruiken in 22mm MDF, is het dan wel verstandig om ze 15 mm in te boren, aangezien je dan maar 7 mm overhoud?
of is het dan beter om ze aan een kant (de kant die ingeboord wordt vanaf de "zijkant") 10mm in te boren en aan de andere kant 20 mm?
of is dit onzin en leidt deze laatste optie alleen maar tot minder stevigheid en meer werk?
erg mooi gedaanVerwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 17:02:
ik zit nu nog met het volgende: hoe werk ik de pvc buis mooi weg die ik ga gebruiken voor men BRpijp? heeft iemand hier voorbeelden van?
commentaar op men werkzaamheden is altijd zeer welkom
ik heb de bas reflex buis van mijn sub laten overlappen door het hout van de voor-plaat.
dus je freest aan de achterkant een gat met het buiten-diamter van de buis en dit vrees je bv een halve plaat dikt in.
en je freest een gat met het binnen diamter van de buis helemaal door,
je kan dan een buitenste einde ook gemakklijk "flared" maken, met het afrondings frees-bitje.
een pvc buis kan je aan de binnenkant ook "flared" maken door deze boven het gasfornuis te verwarmen en dan over een wijn-fles te duwen
ik zie net dat je een dubbele voorplaat hebt:
-binnenplaat buiten diamater pijp
-buiten plaat binnen diameter pijp
[ Voor 9% gewijzigd door jedel op 12-07-2004 00:20 ]
nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)
Verwijderd
ik had een vraagje over de voorplaat. heb je de driver zelf nou in de voorste voorplaat gefreesd? of in de achterste en daarna de voorste er nog overheen?
en waarom heb je voor 2 voorplaten gekozen ?
Verwijderd

ook de bracing is kaar (het past allemaal precies

ook de versterker is verzonken:

ben ik op de goede weg? vooral over de magneetklem ben ik niet helemaal zeker... nu kan ik het nog veranderen dus kom maar op met jullie kritiek
Verwijderd
ik heb voor een dubbele voorplaat gekozen vanwege de stevigheid. hij bestaat uit een plaat van 22 en een van 18 mm (omdat ik had gelezen dat dit beter is ivm resonantie-eigenschappen, samengesteld van 2 verschillende diktes schijnt beter te zijn)Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 13:39:
naar aanleiding van dit topic ben ik ook van plan om een diy sub te gaan bouwen, zal waarschijnlijk erg veel op deze gaan lijken. Ik wil hem gebruiken voor een ht setup.
ik had een vraagje over de voorplaat. heb je de driver zelf nou in de voorste voorplaat gefreesd? of in de achterste en daarna de voorste er nog overheen?
en waarom heb je voor 2 voorplaten gekozen ?
je andere vraag heb ik in mijn post hierboven denkik al beantwoord
dit is trouwens ook mijn eerste zelfbouw project ik heb verder alles hier op GOT opgescharreld, er is veel te vinden!
veel succes!
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwijderd
Verwijderd
hij zit muurvast (speciaal voor jou wekkel, ik begreep uit je posts dat jij een grote voorstander bent van magneetklemmenWekkel schreef op 12 juli 2004 @ 23:20:
Ziet er superstrak uit. Ik neem aan dat de magneet ook echt klem zit in die klem?
MAAR...dat hij vast zit is natuurlijk mooi maar ik bedacht me dat ik, zodra de woofer vastzit en alles in elkaar gelijmd, niet meer bij de binnenkant van men kast kan komen! ik kan er niet via de amp inkomen vanwege het tussenschot en als ik mijn woofer los schroef kan ik alsnog niet via de voorkant naar binnen omdat ie dan nog vastzit in de klem...
ik weet niet hoe ik dit moet oplossen... suggesties?
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
tja... eigenlijk wel waar... een fikse klap op de achterkant zou ook moeten werken in een noodgevalVerwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 23:54:
hehehesry. Als je de woofer hebt getest en alles goed hebt aangesloten dan hoef je ook niet meer in de kast toch? Mijn woofer zit bv helemaal vastgelijmd en gekit.
ik zeg altijd maar woofer (ik kom ook pas net kijken)... chassis is de juiste benaming volgens mij...Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 00:02:
Ziet er erg gelikt uit! Mooie speaker (jaja, dat is waarschijnlijk niet de goede naam (misschien woofer) maar ik ben ik een noob). Zou er niets voor doen.
Skillz hoor. Goed ik heb mijn raveland binnen, het MDF, enkel nu de XXL amp nog ff
Het geheel komt in een dedicated HT-room, waarbij een sony vph 1041Q crt projector voor het beeld zorgt. Voorlopig wordt deze gebruikt tot er onder ons huis een kelder is uit gegraven, die we dan als HT-room gaan gebruiken. Het vervolg zal een crt PJ met digitaal chassis en grotere buizen.
Maar goed zo ver is het nog niet, voorlopig heb ik op de eerste verdieping een 3,50 brede en 5,00 lange kamer ter beschikking.
Maak het voor het bouwen van een sub nog uit wat de inhoud van je kamer is ?
Mag ik weten waar je het ontwerp vandaan hebt? Ziet er erg interessant uit. Ik ben ook wel benieuwd waarom die plank met de gaten in het midden zit, heb dat nog niet echt terug kunnen vinden.Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 12:16:
even een update: de spullen zijn binnen! (die MDS 08 is mooooi)
het spul weegt bij elkaar 22,5 KG
[plaatjes]
straks even naar de GAMMA voor wat deuvels en lijm om em in elkaar te zetten en wachten op mooi weer om buiten de boel te frezen...
heb ook nog een gatenboor nodig en een decoupeerzaag heb alleen geen geld... eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
dit is allemaal erg leuk natuurlijk ECHTER! mijn XXL amp heeft het leven gegeven... geen id hoe het kan maar hij deed et ineens niet meer.. de zekering was doorgeslagen. nieuwe erin... weer doorgebrand en nog 2 keer (met het originele zekeringetje naar 2 verschillende audiozaken geweest) Geen resultaat... amp is dus kaduuk. heb al contact gehad met Barry hierover en ik denk dat we er wel uitkomen met de garantie enzo...
ik kan em alleen dus niet testen als ie af is
ik hou jullie op de hoogte met foto's van het bouwproces!
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>
Plank met de gaten is "bracing". Is versteviging voor je kast, zodat hij zo dood mogelijk is.bluppy2 schreef op 16 juli 2004 @ 10:18:
[...]
Mag ik weten waar je het ontwerp vandaan hebt? Ziet er erg interessant uit. Ik ben ook wel benieuwd waarom die plank met de gaten in het midden zit, heb dat nog niet echt terug kunnen vinden.
Umm.. Volgens mij moet je dan toch wat subwoofer topics af gaan zoekenbluppy2 schreef op 16 juli 2004 @ 10:18:
[...]
Mag ik weten waar je het ontwerp vandaan hebt? Ziet er erg interessant uit. Ik ben ook wel benieuwd waarom die plank met de gaten in het midden zit, heb dat nog niet echt terug kunnen vinden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
ik heb em zelf ontworpen... inhoud volgde uit mijn simulaties en daar heb ik een kast omheen ontworpen... als het allemaal goed werkt zal ik wel een zaagplan met omschrijving van het bouwproces maken voor degene die intresse int ontwerp hebben...bluppy2 schreef op 16 juli 2004 @ 10:18:
[...]
overigens ben in vanaf morgen op vakantie naar italie... vanaf begin augustus ga ik verder met het project en dan volgen er natuurlijk meer foto's!
Verwijderd
Nu even voor de mensen die nog gaan bouwen onze bevindingen.
Na heel veel testen hebben wij ondervonden dat een basreflex niet het gewenste resultaat geeft. Het laag wordt "boemerig" en de plaatsing is te horen (en dat willen we nou juist niet0 ons advies dus gebruik een gesloten kast, iets minder laag maar wel heel strak en gecontrolleerd. Verder gebruiken wij voor alle zijkanten meerdere houtlagen 18mm spaanplaat op 15 mm mdf en daarop pls noppenschuim. Dus ons advies luid gebruik dikke wanden. Het is echt hoorbaar als een kast niet goed dood is! We gaan natuurlijk niet ALLES vertellen maar vragen of ideetjes kan iedereen mailen naar infoATplsaudioDOTnl.
Wij verkopen deze units trouwens ook los (maar das waarschijnlijk reclame?!?)
Verder wensen we iedereen die gaat bouwen succes toe.
Bandpass heeft namelijk mijn voorkeur omdat de speaker dan netjes binnenin zit.
Niemand kan erbij, dus kan je hem veilig op de grond zetten.
Verwijderd
Het gat voor de BR zit er nog niet in dus ik kan alle kanten nog op... maar is het geen idee om een stevige, rubberen stop te maken op het gat dat ik eruit trek zodra ik een film ga kijken en dus meer wil "blazen" met meer volume?Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 14:34:
Nu even voor de mensen die nog gaan bouwen onze bevindingen.
Na heel veel testen hebben wij ondervonden dat een basreflex niet het gewenste resultaat geeft. Het laag wordt "boemerig" en de plaatsing is te horen (en dat willen we nou juist niet0 ons advies dus gebruik een gesloten kast, iets minder laag maar wel heel strak en gecontrolleerd. Verder gebruiken wij voor alle zijkanten meerdere houtlagen 18mm spaanplaat op 15 mm mdf en daarop pls noppenschuim. Dus ons advies luid gebruik dikke wanden. Het is echt hoorbaar als een kast niet goed dood is!
wat bedtrft de dikte van de wanden zit et wel goed denk ik, het is 22 mm MDF met bracing in de lengte en in de breedte...
verder erg bedankt voor het mooie ontwerp waarop deze sub is gabaseerd
ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen voor zover dit mogelijk is (heb namelijk men internet niet betaald waardoor ik morgen mischien afgesloten wordt
Verwijderd
De BR pijp:

het lijkt wel een ikea bouwpakket

de voorkant erop:

morgen ga ik de boven- en onderkant erop lijmen en alles dichtkitten. ik ga em afwerken met hoogglans zwarte lak
morgen meer foto's!
Verwijderd
dan hoef je er hoogstens wat meer vermogen in te duwen.Barry|IA schreef op 23 juli 2004 @ 15:03:
Die sub geslotenMet het rendament van die MDS in een gesloten kast krijg je er echt geen volume uit, naar mijn idee.
ik heb/had hetzelfde met mijn Shiva sub:
simuleren met een grotere gesloten kast leverde vrijwel dezelfde curve op als BR. alleen lag het rendement zo'n 4 dB lager.
in een kleine huiskamer geen probleem. ik hoef hooguit de Hypex module ietsje harder te zetten. (staat nu nog maar op 25% open)
kleine tip als je van leuk laag houd in een film: huur de DVD "Michel Vaillant".
Verwijderd
Wow! Dat wordt al een echte speaker, he?Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 00:36:
ik ben weer wat verder met mijn project... alles is gedeuveld, de BR pijp zit erin en de bijna alles is gelijmd:
De BR pijp:
[afbeelding]
het lijkt wel een ikea bouwpakket
[afbeelding]
de voorkant erop:
[afbeelding]
morgen ga ik de boven- en onderkant erop lijmen en alles dichtkitten. ik ga em afwerken met hoogglans zwarte lak
morgen meer foto's!
Mooi hoor
Ben beniewd hoe die gaat klinken
Verwijderd
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 17:58:
ik ben weer wat verder, hij zit helemaal in elkaar en staat in de grondverf:
[afbeelding]
Hij wordt toch (glanzend) zwart?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 19:04 ]
Verwijderd
Atgast in "DIY time!! bouw van een BX10 (pics van e..."
Ik krab die restjes weg; óf met een ander schuurpapiertje, óf met een koperborstel.
Andere optie: meer schuurpapier. Maar troost je, ik heb exact hetzelfde probleem gehad.
Wise enough to play the fool
Hoe heb je die baspijp zo mooi afgewerkt? Echt prachtige voorkantVerwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 17:58:
ik ben weer wat verder, hij zit helemaal in elkaar en staat in de grondverf:
[afbeelding]
If it aint broke, fix it till it is!
Verwijderd
Ik ben gisteren ook weer begonnen met klussen aan de Volt sub. Binnenkort maar weer eens wat foto's schieten. Vooralsnog wacht ik op een bestelling van conrad.:(
Verwijderd
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Verwijderd
nu meen ik mij te herinneren dat je de bovenste laag ook op kan schuren en kan polijsen... Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt en wat ik hier voor nodig heb?
ik zal later op de dag nog een foto van het resultaat tot nu toe laten zien
Wat je wel kan doen is polijsten met commandant 4 (of 5).
Verwijderd

de foto's zijn buiten genomen dus wat je ziet weerspiegelen zijn wolken
Verwijderd
Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 17:09:
zoals beloofd wat foto's van het resultaat tot nu toe. begint erop te lijken maar ik hoop met wat polijsmiddel de kleine oneffenheden eruit te kunnen halen:
[afbeelding]
[afbeelding]
de foto's zijn buiten genomen dus wat je ziet weerspiegelen zijn wolken
Ziet er al erg high end uit vind ik.
Daar kan Bose nog wat van leren

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat zijn de afmetingen?
Vanaf hier ziet het er al strak uit
Verwijderd
40x30x40 cm (hxbxd)Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 19:31:
[...]
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat zijn de afmetingen?
kan je met commandant 5 ook kleine bobbeltjes wegwerken?teacher schreef op 15 augustus 2004 @ 14:58:
Wat je wel kan doen is polijsten met commandant 4 (of 5).
ik heb trouwens net weer mij laklaag verpest
volgens mij heb ik hem hier gezien.....kaandorp schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 20:48:
Met een suptiel schopje wil ik dit topic weer even omhoog schoppen. Ik ben namelijk erg benieuwd wat de status van het project is. En of we eventueel nog een eindresultaat met tekeningen kunnen verwachten.
Ik krijg ze zelf niet echt goed weg, maar binnekort proberen met schuurmachine, misschien wil het dan wel lukken..
Verwijderd
Tja... dit project heeft een niet zo leuk staartje gekregen. De subamp was namelijk kapot gegaan en toen heb ik em opgestuurd naar munts (de leverancier). Ik zou een nieuwe opgestuurd krijgen maar tot op heden heb ik niets ontvangen. Wel al enkele malen gebeld en dan beloven ze hem op te sturen maar er komt dus niets. Ik ga dinsdag maar weer eens bellen en ik hoop dat ie dan snel komt.kaandorp schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 20:48:
Met een suptiel schopje wil ik dit topic weer even omhoog schoppen. Ik ben namelijk erg benieuwd wat de status van het project is. En of we eventueel nog een eindresultaat met tekeningen kunnen verwachten.
De kast is verder helemaal af.
Veel plamuren en heel veel schuren idd. verder veel lagen verf en lak.B_FORCE schreef op zondag 14 november 2004 @ 12:34:
mm, ik heb ook ff een vraagje. Ik heb kleine spleetjes in mijn speaker zitten. Tussen bv het voorplaat en de zijplaat. Hoe heb je die mooi weggekregen? Flink geschuurt ofzo?
Ik krijg ze zelf niet echt goed weg, maar binnekort proberen met schuurmachine, misschien wil het dan wel lukken..
Verwijderd
ik heb elke kant horizontaal gespoten zodat de kans op druipers zo klein mogelijk is. dan de zijde laten drogen en verder gaan met de volgende. niet de hele box in 1 keer dus.
even een plaatje van de sub:

in een woord: Wouw!Verwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 13:25:
ik heb alleen voor de laatste laklaag (blanke lak) gepolijst om kleine oneffenheden weg te krijgen. probeer verder de laklaag niet te dik te spuiten maar ook zeker niet te dun. te dik wordt niet strak maar te dun "vult" de oneffenheden niet.
ik heb elke kant horizontaal gespoten zodat de kans op druipers zo klein mogelijk is. dan de zijde laten drogen en verder gaan met de volgende. niet de hele box in 1 keer dus.
even een plaatje van de sub:
[afbeelding]
Ik was al voorstander van de MDS-08 maar als ik dit zie krijg ik helemaal kriebels! Hier kan men echt wat van leren! Zeer, zeer net afgewerkt (zeker voor een beginnend DIY-er).
Maare hoe klinkt hij nu?
AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD
Verwijderd
om mezelf maar even te quoten:Dennisch schreef op maandag 15 november 2004 @ 08:50:
[...]
in een woord: Wouw!![]()
Ik was al voorstander van de MDS-08 maar als ik dit zie krijg ik helemaal kriebels! Hier kan men echt wat van leren! Zeer, zeer net afgewerkt (zeker voor een beginnend DIY-er).
Maare hoe klinkt hij nu?
klinkt dus nog niet en munts is op maandag dicht dus ga morgen weer bellenVerwijderd schreef op zondag 14 november 2004 @ 13:08:
[...]
Tja... dit project heeft een niet zo leuk staartje gekregen. De subamp was namelijk kapot gegaan en toen heb ik em opgestuurd naar munts (de leverancier). Ik zou een nieuwe opgestuurd krijgen maar tot op heden heb ik niets ontvangen. Wel al enkele malen gebeld en dan beloven ze hem op te sturen maar er komt dus niets. Ik ga dinsdag maar weer eens bellen en ik hoop dat ie dan snel komt.
De kast is verder helemaal af.

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD
Verwijderd
Daarom vraag ik aan kramerdeman:
- Hoe klinkt het uiteindelijke resultaat? (neem aan dat er nu wel inmiddels een werkende amp in hangt).
- Mag ik de preciese bouwtekeningen voor dit project?
Alvast bedankt.
Verwijderd
Verwijderd
Ja best jammer dat dit topic ineens dood is gegaan op het scherpst van de snedeVerwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:44:
Ik ben wel benieuwd hoe hij klinkt ten opzichte van de veel gebouwde AXX1010. Ik heb ook nog een XXL ampje over namelijk..:)
Verwijderd
mijn sub is idd af! pics volgen snel hiervan. hij ziet er echt heel mooi uit alleen het geluid valt lichtelijk tegen. ik weet alleen niet of dit komt door plaatsing of door de sub omdat het laag op bepaalde punten in mijn kamer wel fantastisch is. ik zal dit even uitbeelden in een tekening:
heb dus al verschillende plekken geprobeerd, maar het lukt me niet om de bas op de luisterpositie goed te krijgen (mijn kamer is overigens 5,5 bij 5)
heeft iemand nog suggesties om dit op te lossen?
Verwijderd
Subje ff op de luisterpositie zetten, an dan door de kamer heen lopen totdat je bij een punt bent dat het mooi klinkt. Dan op die plek de sub zettenVerwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 15:21:
hey allemaal,
mijn sub is idd af! pics volgen snel hiervan. hij ziet er echt heel mooi uit alleen het geluid valt lichtelijk tegen. ik weet alleen niet of dit komt door plaatsing of door de sub omdat het laag op bepaalde punten in mijn kamer wel fantastisch is. ik zal dit even uitbeelden in een tekening:
[afbeelding]
heb dus al verschillende plekken geprobeerd, maar het lukt me niet om de bas op de luisterpositie goed te krijgen (mijn kamer is overigens 5,5 bij 5)
Verwijderd
Met regelmaat geklaag van mijn moeder..
ik vind de kosten super mee vallen, in tegenstelling wat hij produceert.
En Idd de plaatsing bij mij is ook heel belangrijk, het ene deel van de kamer heb ik ook veel meer bass dan de andere, nu na wat spelen en verplaatsen kwam ik toch weer uit op gewoon naast me front speakers.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2005 20:32 ]
Een veelvoorkomend probleem. Laag frequente akoestiek is heel moeilijk voorspelbaar en mijn ervaring is dat plaatsing wel uitmaakt, maar dat vooral de luisterpositie sterk van invloed is. Als het op de luisterpositie slecht klinkt, heb je daar of een sterke dip of een sterke piek in het bereik zitten. Daar doe je eigenlijk gewoon niet zo gek veel aan, maar plaatsing van de sub heeft wel wat invloed. Luisterpositie veranderen is misschien een betere optie.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 15:21:
hey allemaal,
[afbeelding]
Verwijderd
Hoe heb je hem aangesloten?
1. Amp - Subamp - Fronts
of
2. Amp LFE - Subamp line in
Verwijderd
Heb je minder last van staande golven..(volgens klang&ton)
Iemand dat wel eens geprobeerd?
Verwijderd
Ik ben nu weer aan het twijfelen over de chassis en kast.Indoubt schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 00:17:
Yoshi: Zowel de MDS08 als de AXX1010 presteren uitstekend (zeker gezien de kosten) maar hebben wel hele verschillende karakteristieken. De MDS08 is, mits niet te groot, uitstekend voor ondersteuning van kleine luidsprekers, De AXX is meer geschikt voor HT en kan veel meer geweld aan. Beide zijn budget oplossingen maar, voor het geld, de krenten in de audiopap. Ik heb de AXX ook voor muziek gebruikt en dat ging heel behoorlijk en ik heb de MDS08 ook voor HT gebruikt en dat ging ook heel behoorlijk. Vooral de AXX moet je laag crossen als je hem met muziek gebruikt en slechts een tweede orde filter gebruikt.
Wat ik wil met de sub is snelheid, goed laag en een redelijk vermogen (ja wie wil dat niet).
De doeleinden ervan zijn: Donker laag leveren bij films in mijn HT, een toevoeging van strak laag aan mijn fronts voor 'normale' muziek, maar toch ook vooral de capaciteit hebben om als buttkicker te fungeren bij muziek met veel abrupt laag (techno/house).
De MDS vindt ik qua uiterlijk echt om te kwijlen, maar ik denk dat voor bovenstaande doeleinden toch de AXX beter volstaat?
Als ik daarvoor kies doe ik er waarschijnlijk verstandig aan om als basis deze kast te nemen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/918897/
Verwijderd
Nu heb ik nog een vraagje. Alle DIY subs die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn allemaal uit MDF gebriceerd. In principe zou ik mijn sub qua uiterlijk het liefste als beukenhout eruit laten zien (ivb met mijn andere speakers). Het moet nog wel steeds budget blijven.
Kan ik dan gewoon goedkoop beukenhout nemen ipv MDF? Of een MDF kist maken met daaroverheen een laagje beukenhout?
Een totaaltje van het links/rechts en het sub

clickable
Allemaal berkenmultiplex afgewerkt met transparante (kersen)lak. Hier een detail van het amp rack waar je het hout beter kan zien:

Het hout in de lak:

Detail sub (op proef in elkaar):

Je kan natuurlijk elk multiplex nemen wat je wilt. Maar berken is lekker goedkoop en ik vind het gewoon mooi (mits goed afgewerkt).
Verwijderd
Ziet er erg goed uit bij jou ja!Jag schreef op woensdag 13 april 2005 @ 14:06:
Twee opties: beukenmultiplex (bedoel je niet berken trouwens?) of beukenfineer icm gewoon MDF. Multiplex is prima spul om speakers mee te maken. Iets lastiger bewerken dan MDF, wel steviger! Maar vooral van belang is dat je er makkelijk mooie dingen mee kan maken. Ik heb het zelf behoorlijk veel gebruikt voor mijn speakers.
Ik ga nu kijken of ik die beukenmultiplex (is lichter van kleur als berken right?), bij de doe-het-zelf zaak kan krijgen en of ze het kunnen zagen voor me.
Verwijderd
Dat resultaat zou nog beter zijn dan de som der 2 delen omdat de 2 verschillende houtsoorten verschillende resonantiefrequenties hebben en elkaar dan uitdempen.bankrupcy schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:02:
Multiplex is mooier en veel sterker en stijver dan MDF. MDF dempt daarentegen weer beter en is veel makkelijker verwerkbaar. Multiplex gelijmt op MDF zou het beste van beide werelden verenigen.
Foto's zijn mooi, man! Dit is echt de mooiste set van heel GoT!Jag schreef op woensdag 13 april 2005 @ 14:06:
Twee opties: beukenmultiplex (bedoel je niet berken trouwens?) of beukenfineer icm gewoon MDF. Multiplex is prima spul om speakers mee te maken. Iets lastiger bewerken dan MDF, wel steviger! Maar vooral van belang is dat je er makkelijk mooie dingen mee kan maken. Ik heb het zelf behoorlijk veel gebruikt voor mijn speakers.
Een totaaltje van het links/rechts en het sub
[afbeelding]
clickable
Allemaal berkenmultiplex afgewerkt met transparante (kersen)lak. Hier een detail van het amp rack waar je het hout beter kan zien:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het hout in de lak:
[afbeelding]
Detail sub (op proef in elkaar):
[afbeelding]
Je kan natuurlijk elk multiplex nemen wat je wilt. Maar berken is lekker goedkoop en ik vind het gewoon mooi (mits goed afgewerkt).
Verwijderd
Ik had ze al gezien in een andere thread, maar ik kan het inderdaad met je eens zijnBarry|IA schreef op woensdag 13 april 2005 @ 20:22:
Foto's zijn mooi, man! Dit is echt de mooiste set van heel GoT!
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 20:38 ]
MDS-08, Berken 18mm met braces:
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/mds08_bot_small.jpg[/img]
Links: XLS10 met PR, 22mm MDF, Baffle 44mm MDF, 1 brace. Rechts AXX1010, 18MM MDF met daarover 12 MM Meranti Multiplex, 1 22mm brace:
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/thumpy1and2_small.jpg[/img]
Verwijderd
Heb je misschien ook een bouwtekening van die AXX1010?Indoubt schreef op woensdag 13 april 2005 @ 23:47:
Yoshi, het hangt van je voorkeuren af. In principe kun je zowel het een als het ander alswel een combinatie gebruiken
http://www.webpointer.nl/...hp?f_act=comments&f_id=19
Verwijderd
Ja het zaagplanSniperz schreef op donderdag 14 april 2005 @ 07:25:
misschien heb je hier wat aan
Ik zie daar ook dit op die site:

Ik heb het gevoel dat niet iedereen die horizontale plank aan de BR poort heeft bevestigd?
Is het dus erg noodzakelijk om het zo te doen?
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk, ga ik doen.SteeringWheel schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:59:
De horizontale plank + het vierkantje aan het uiteinde (binnenkant) ís je BR poort. De totale lengte x breedte bepaald de tuningsfrequentie. Dus als je precies dezelfde response wilt als Walter.PPK móet je je wel aan dit ontwerp houden.
Verwijderd
Dat is het zaagplan waar Cocona van uitging in thread: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/918897/Sniperz schreef op donderdag 14 april 2005 @ 07:25:
misschien heb je hier wat aan
nu bedenk ik me net het volgende: was dit niet een ontwerp voor 18mm dik MDF en ging Cocona daarom in de fout met het gebruik van 22mm dik MDF?
Belangrijk om te weten, want ik ga één dezer dagen naar de bouwmarkt...
Verwijderd
Verwijderd
Er staat duidelijk dat het 22mm MDF is, en dit kan je ook heel goed uit de tekening aflezen. Het plankje (7) van 292mm lang plus 2x de dikte van het hout van de zijkanten is even lang als de achterplaat (3) die 336mm is.
Verwijderd
Ja klopt ik had het verkeerd vegrepen uit die thread.Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 09:54:
http://www.webpointer.nl/...ds/Zaagplan%20AXX1010.jpg
Er staat duidelijk dat het 22mm MDF is, en dit kan je ook heel goed uit de tekening aflezen. Het plankje (7) van 292mm lang plus 2x de dikte van het hout van de zijkanten is even lang als de achterplaat (3) die 336mm is.
Toch heb ik mijn twijfels bij die maten, zijn ze niet veel te klein?
Breedte: 31,4cm
Lengte: 40,2 cm + 2x0,2cm = 40,6cm
Hoogte: 33,6cm