Samen met Kramerdeman heb ik een mooi ontwerp gemaakt voor een actieve subwoofer.
Na lang kiezen hebben we besloten de MDS-08 woofer te nemen, deze is al te krijgen voor €41 bij een duitse audiozaak.
De grootte van de kast blijft minimaal, en het uiterlijk de subwoofer moet er ''high-end'' uitzien, uiteraard gebruiken we ook bij deze subwoofer de bekende submodule van XXL-PowerSound, die een continu vermogen neerzet van 150Watt RMS aan 4Ohm.
Wij proberen het ontwerp een beetje bij dat van PLS Audio te houden:
.

Hier krijg je een beetje een beeld van de driver.
We willen de kast dus maken van 22mm MDF omdat Kramerdeman hier nog zat van heeft liggen, de plaat tussen de versterker module en de klankkast in wordt een dubbele laag MDF, 44mm dus. Vervolgens wordt de speakerkabel door de tussenwandt getrokken, en uiteindelijk weer dicht gekit.

Hier een simpele tekening van het ontwerp, de maten zijn nog niet bekend.
Morgen ga ik eens even simuleren of de subwoofer in zijn 18 liter kast een beetje diepgang heeft.
Er zijn hier gelukkig altijd beterweters aanwezig, dus ik zou simpelweg zeggen: kom maar op met jullie adviezen, Kramerdeman en ik houden jullie uiteraard op de hoogte van het project.
Na lang kiezen hebben we besloten de MDS-08 woofer te nemen, deze is al te krijgen voor €41 bij een duitse audiozaak.
De grootte van de kast blijft minimaal, en het uiterlijk de subwoofer moet er ''high-end'' uitzien, uiteraard gebruiken we ook bij deze subwoofer de bekende submodule van XXL-PowerSound, die een continu vermogen neerzet van 150Watt RMS aan 4Ohm.
Wij proberen het ontwerp een beetje bij dat van PLS Audio te houden:
Echter hebben wij een paar aanpassingen aangebracht, zo gebruiken wij MDF van 22mm dik, en uiteraard een aparte (10cm diepe) kast voor de versterker module. En dat allemaal voor een prijs die ver onder die van PLS audio zitDe PLS MDS-1-CB subwoofer is een gesloten systeem met een inhoud van 18.5 liter. De toegepaste laagunit (MDS-08 4 Ohm/160 Watt met Kapton 35mmØ spoeldrager) wordt aangestuurd door een ingebouwde HYPEX HS-80 versterker met een vermogen van 85 Watt aan 4 Ohm. Voor de behuizing zijn diverse materialen gebruikt, o.a. 15mm dik MDF, 18mm dik spaanplaat, 12mm dik multiplex en als kastdemping PLS noppenplaat en BAF wol. Het een en ander heeft geleid tot een absoluut resonantievrije behuizing en een strakke weergave van de aller laagste frequenties. Afmetingen zijn 35.0 x 30.0 x 37.2 cm (HXBXD). De prijs van dit topproduct is 799,00 complete zelfbouwset 415,00.

Hier krijg je een beetje een beeld van de driver.
We willen de kast dus maken van 22mm MDF omdat Kramerdeman hier nog zat van heeft liggen, de plaat tussen de versterker module en de klankkast in wordt een dubbele laag MDF, 44mm dus. Vervolgens wordt de speakerkabel door de tussenwandt getrokken, en uiteindelijk weer dicht gekit.

Hier een simpele tekening van het ontwerp, de maten zijn nog niet bekend.
Morgen ga ik eens even simuleren of de subwoofer in zijn 18 liter kast een beetje diepgang heeft.
Er zijn hier gelukkig altijd beterweters aanwezig, dus ik zou simpelweg zeggen: kom maar op met jullie adviezen, Kramerdeman en ik houden jullie uiteraard op de hoogte van het project.
[ Voor 16% gewijzigd door Barry|IA op 14-06-2004 23:44 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz