[DIY] Actieve subwoofer met IT MDS-08

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.909 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Samen met Kramerdeman heb ik een mooi ontwerp gemaakt voor een actieve subwoofer.

Na lang kiezen hebben we besloten de MDS-08 woofer te nemen, deze is al te krijgen voor €41 bij een duitse audiozaak.

De grootte van de kast blijft minimaal, en het uiterlijk de subwoofer moet er ''high-end'' uitzien, uiteraard gebruiken we ook bij deze subwoofer de bekende submodule van XXL-PowerSound, die een continu vermogen neerzet van 150Watt RMS aan 4Ohm.

Wij proberen het ontwerp een beetje bij dat van PLS Audio te houden:
De PLS MDS-1-CB subwoofer is een gesloten systeem met een inhoud van 18.5 liter. De toegepaste laagunit (MDS-08 4 Ohm/160 Watt met Kapton 35mmØ spoeldrager) wordt aangestuurd door een ingebouwde HYPEX HS-80 versterker met een vermogen van 85 Watt aan 4 Ohm. Voor de behuizing zijn diverse materialen gebruikt, o.a. 15mm dik MDF, 18mm dik spaanplaat, 12mm dik multiplex en als kastdemping PLS noppenplaat en BAF wol. Het een en ander heeft geleid tot een absoluut resonantievrije behuizing en een strakke weergave van de aller laagste frequenties. Afmetingen zijn 35.0 x 30.0 x 37.2 cm (HXBXD). De prijs van dit topproduct is 799,00 complete zelfbouwset 415,00.
Echter hebben wij een paar aanpassingen aangebracht, zo gebruiken wij MDF van 22mm dik, en uiteraard een aparte (10cm diepe) kast voor de versterker module. En dat allemaal voor een prijs die ver onder die van PLS audio zit :) .

Afbeeldingslocatie: http://www.albanidis-audio.de/Bilder/I.T.MDS08.jpg
Hier krijg je een beetje een beeld van de driver.

We willen de kast dus maken van 22mm MDF omdat Kramerdeman hier nog zat van heeft liggen, de plaat tussen de versterker module en de klankkast in wordt een dubbele laag MDF, 44mm dus. Vervolgens wordt de speakerkabel door de tussenwandt getrokken, en uiteindelijk weer dicht gekit.

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/94/MDS-08.jpg
Hier een simpele tekening van het ontwerp, de maten zijn nog niet bekend.

Morgen ga ik eens even simuleren of de subwoofer in zijn 18 liter kast een beetje diepgang heeft.

Er zijn hier gelukkig altijd beterweters aanwezig, dus ik zou simpelweg zeggen: kom maar op met jullie adviezen, Kramerdeman en ik houden jullie uiteraard op de hoogte van het project. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Barry|IA op 14-06-2004 23:44 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 22:53

jedel

Kevlar

de kast van mijn mds08 is 24L bruto hier gaan dus nog de speaker en de BR-pijp van af (in totaal ongeveer 4L)
dan gaat er nog wat bracing van af. laten we zeggen op zijn minst 18L netto. je zit warm ;)

ik heb gebouwd met 25mm mdf

tip: gebruikt geen te klein diamter BR-pijp; ik heb 6,5 cm diameter (regenpijp) en dat is zeker niet te groot)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"een duitse adiozaak" <= linkje???
Ik wil nl ook nog een keer een subwoofer maken, en als dit goed uitpakt ga ik jullie naapen (als dat mag :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Titelchange, denkt de lading wat beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

voodooless

Sound is no voodoo!

jedel schreef op 15 juni 2004 @ 00:31:
de kast van mijn mds08 is 24L bruto hier gaan dus nog de speaker en de BR-pijp van af (in totaal ongeveer 4L)
dan gaat er nog wat bracing van af. laten we zeggen op zijn minst 18L netto. je zit warm ;)

ik heb gebouwd met 25mm mdf

tip: gebruikt geen te klein diamter BR-pijp; ik heb 6,5 cm diameter (regenpijp) en dat is zeker niet te groot)
Het gaat hier om een gesloten systeem :X

Verder: Vul de kast volledig met dempingsmateriaal, en niet slechts op de randen! Heeft die speaker niet een beetje bass-boost nodig om een beetje diep te komen? Owja, vergeet bracing niet ;) Ik denk trouwens dat 18 mm MDF ook genoeg is.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 15-06-2004 00:53 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

18 mm is niet genoeg, 't kan maar 22 is definitely beter, doe er ook nog maar een brace in hoor. Mijne was 17,5 liter netto(18mm met brace) , met br welliswaar. Met stevig volume voel je de kast alsnog resoneren

Zoek ook nog maar een plekje om later alsnog een BR pijp te monteren, De groepdelay blijft in zo'n kleine kast heel erg netjes en aangezien dit niet zo'n zware jongen is blijft ie mooi strak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

deepspace schreef op 15 juni 2004 @ 00:52:
[...]

Het gaat hier om een gesloten systeem :X
dat vermoeden had ik al een beetje, maar dat snap ik niet helemaal.
moet toch een subwoofer worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 17:08
Voor zo'n klein kastje is 15 à 18mm MDF genoeg hoor. Ik zie dikwijls op fora dat er krankzinnige houtdiktes gebruikt worden, maar wat brengt het op voor een subwoofer?

De wanden zelf kunnen niet gaan resoneren, want hun resonantiefrequentie ligt véél hoger dan het frequentiegebied waar een subwoofer ingezet wordt.

Het enige dat dan kan gebeuren, is dat je kast de omgekeerde beweging gaat maken van het membraan: het membraan komt bv naar voren, en duwt de kast naar achter. Niks aan de hand, is gewoon een piepklein beetje output dat je verliest ;) Dergelijke effecten heb je ook met muren, kasten, ... die meetrillen in je kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De duitste zaak waar ik de woofer heb besteld is http://www.klingtgut-lsv.de/

het is idd een gesloten systeem. Dit omdat het uitgangspunt van dit project de subwoofer is die bij www.plsaudio.nl wordt aangeboden (zie nieuws, berichtje 3).

Uit mijn eigen simulaties kwam idd ook al naar voren dat een BR ook een goede optie is.
Hier ben ik dan ook nog niet helemaal uit en suggesties zijn naturlijk erg welkom.

Mijn doel is om uiteindelijk een subje te bouwen met high end look zoals de eerder genoemde plsaudiosub met een lekker geluidje (zal niet super laag en hard gaan maar wel voldoende voor wat extra diepgang) voor een zeer laag budget ( tot nu toe 50 E voor amp en 41,95 voor de Woofer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jedel schreef op 15 juni 2004 @ 08:30:
[...]

dat vermoeden had ik al een beetje, maar dat snap ik niet helemaal.
moet toch een subwoofer worden?
Waar haal jij de kennis vandaan dat een sub BR moet zijn?

Alle subs van bijvoorbeeld Rel (op eentje na) zijn gesloten. Gesloten betekent meestal meer controle, alleen wel minder snel een hard volume. Je hebt een wat sterkere versterker nodig dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 15 juni 2004 @ 10:18:
Voor zo'n klein kastje is 15 à 18mm MDF genoeg hoor. Ik zie dikwijls op fora dat er krankzinnige houtdiktes gebruikt worden, maar wat brengt het op voor een subwoofer?

De wanden zelf kunnen niet gaan resoneren, want hun resonantiefrequentie ligt véél hoger dan het frequentiegebied waar een subwoofer ingezet wordt.

Het enige dat dan kan gebeuren, is dat je kast de omgekeerde beweging gaat maken van het membraan: het membraan komt bv naar voren, en duwt de kast naar achter. Niks aan de hand, is gewoon een piepklein beetje output dat je verliest ;) Dergelijke effecten heb je ook met muren, kasten, ... die meetrillen in je kamer.
De wanden gaan meetrillen en als extra klankbord fungeren. Dus dikte van de wanden is zeker van belang, maar vanaf een gegeven moment zal de extra dikte weinig meer brengen. Dan zijn verstevigingen veel effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 11:22:
[...]
Waar haal jij de kennis vandaan dat een sub BR moet zijn?

Alle subs van bijvoorbeeld Rel (op eentje na) zijn gesloten. Gesloten betekent meestal meer controle, alleen wel minder snel een hard volume. Je hebt een wat sterkere versterker nodig dan.
Rel's ST lijn is gebaseerd op het Bass-reflex ontwerp, er zijn er dus wel meer dan 1. De Q lijn is wel weer gesloten.

En je verliest inderdaad een 3db gevoeligheid tov een bass-reflex systeem. Dat zou wel mijn keus zijn wanneer ik deze woofer gebruik. De extra boost die je hierdoor krijgt kan net wel even lekker zijn. Maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 11:54:
[...]
Rel's ST lijn is gebaseerd op het Bass-reflex ontwerp, er zijn er dus wel meer dan 1. De Q lijn is wel weer gesloten.

En je verliest inderdaad een 3db gevoeligheid tov een bass-reflex systeem. Dat zou wel mijn keus zijn wanneer ik deze woofer gebruik. De extra boost die je hierdoor krijgt kan net wel even lekker zijn. Maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. :)
De eerste 3 van de St-lijn zijn gesloten dacht ik, alleen de laatste 4 zijn BR.

Maar iig, ik vond het gewoon raar dat iemand beweerde in de context dat sub altijd BR zijn. Zo stond het er iig.
En idd, met zo'n woofer zou BR misschien net wat beter harder klinken. Ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je ermee wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 mogelijkheden:

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/mds08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/mds082.jpg

Beetje teveel compressie. De gele is de meest rechtse in de freq. grafiek en de onderste in de groupdelay grafiek.

Het is maar een 8" speaker. Als je voor gesloten gaat zou ik minstens 4 drivers nemen in een stereo setup.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Even een simpele simulatie om ons standpunt van gesloten te bevestigen:

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/2189/MDS-08GroupDelay.jpg
Zoals je ziet heeft een gesloten behuizing veel minder group delay, aangezien Kramerdeman een strakke bas wilt hebben kiezen we voor gesloten.

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/1357/SPL.jpg
Voor de SPL zou het een overweging kunnen zijn, BR gaat immers wel een stuk lager, maar uiteindelijk valt gesloten ook wel een beetje te corrigeren.

Overgins hebben we gekozen voor MDF van 22mm omdat Kramerdeman hier nog een hele hoop van heeft liggen, echter heeft hij zoveel liggen dat wel besloten hebben een dubbele wand te maken tussen de versterker en klankkast in.

De subwoofer wordt van binnen bekleedt met dempingsmatriaal, maar niet van dat slappe spul wat tussen je speaker komen kan.

Uiteindelijk is het uiterlijk van de kast ook heel belangrijk, de kast wordt hoogglans zwart op mooie (glimmende) spikes, ook wordt de speaker verzonken in de behuizing.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig maar zo dat wordt zo geen subwoofer natuurlijk.

Wat dacht je van een basreflex behuizing van +/- 25 liter en dan koop/maak je er een rubberen stop bij en dan kun je er gesloten of br van maken wanneer je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dan doen we inderdaad BR maar dan gewoon 18liter, volgens mijn simulaties hebben we dan een veel mooiere Group Delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Als je nog genoeg hout hebt liggen, waarom maak je dan niet 2 kastjes? ;)
Pas zodra je ze allebei goed beluisterd hebt en een keuze gemaakt hebt ga je dan afwerken.

Kost (bijna) niets en je krijgt in ieder geval geen spijt later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Of een baspoort met slot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 12:49
Mooi projectje. Ik denk dat ik hier af en toe ook eens zal komen snuisteren :P
Vooral die schets van de kast ziet er mij handig uit. :)

Specs: http://specs.tweak.to/9454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 11:54:
[...]

Kleine correctie je ondervindt een (gemiddeld) 3dB lagers SPLmax geen 3dB lagere SPLref. Het grote voordeel van een BR buis is immers niet dat het dieper doorklinkt (het valt juist steiler af, het feit dat 'ie langer recht doorloopt kun je met een gesloten kast ook EQ'en) maar dat je rond de resonantiefrequentie van de BR buis de X (uitwijking) drastisch beperkt waardoor je minder snel tegen de accoustische belasting oploopt.

[ Voor 3% gewijzigd door MM op 15-06-2004 17:25 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm,

die lui van www.klingtgut-lsv.de hebben nog niets van bevestiging gestuurt en ze reageren niet op men mails... heeft iemand ervaring met deze zaak?
had eerder wel wat posts gelezen van mensen die daar deze woofer hadden besteld maar die kan ik niet meer vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net toch een mailtje gehad... 56 E incl verzendkosten... is dit te veel? oftewel wat kan ik beter aanschaffen voor zo'n bedrag?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Dat lijkt me de normale prijs (41 + 15 verzenden).
Ik heb er een tijdje geleden ook luidsprekeronderdelen besteld en toen was ik ook zoiets kwijt aan verzending

Deze woofer kost in NL heel wat meer in ieder geval (euro of 70 geloof ik) dus je bent nog steeds voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 09:43
Waar hebben jullie de sub-module vandaan ?

[ Voor 4% gewijzigd door petervandamned op 16-06-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
mucho gracias

op die inkoop actie zat ik te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Voeg me dan even toe op msn: barryloef@hotmail.com. Ik zit namelijk samen met m.m achter die inkoopactie :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Hij kan ook gewoon alles via ia.net doen hoor, is net zo makkelijk :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 16:36:
hmmm,

die lui van www.klingtgut-lsv.de hebben nog niets van bevestiging gestuurt en ze reageren niet op men mails... heeft iemand ervaring met deze zaak?
had eerder wel wat posts gelezen van mensen die daar deze woofer hadden besteld maar die kan ik niet meer vinden...
Verschillende keren besteld en tot volle tevredenheid. Maar als je haast hebt kun je beter wat anders verzinnen. Ze zijn absoluut niet snel en het duurt zomaar drie weken. Heeft eigenlijk alleeen maar zin als je veel besteld want volgens mij kost de unit bij S&C iets van 59€ en dan ben je beduidend sneller plus dat je eenvoudiger garantie zaken kunt afhandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat wordt wachten dan :) wat op zich niet slecht uitkomt omdat ik binnenkort toch midden in tentames zit... ik vind het zowieso wel eens lachen om iets uit het buitenland te halen, dat had ik nog nooit gedaan... en ik bespaar toch weer een paar euro :*)

even iets heel anders: ik heb gister een bovenfrees gekocht voor de afwerking en ik ben er wat mee gaan klooien maar weet nog niet precies hoe ik goed met zo'n ding moet omgaan...
kent iemand een site die (met veel plaatjes het liefst) uitlegt hoe je het beste resultaat krijgt met dit stuk gereedschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 17:36
2 maal besteld bij klingtgut. 1 maal na ~ een maand in huis. 1 maal na ~2 maanden in huis. Als ie het niet voorraad heeft kan het volgens mij wat langer duren.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meer dan een maand :'( mij is verteld dat ie het op de bus doet zodra hij et geld heeft ontvangen... doet een pakketje er zo lang over dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 23:50:
meer dan een maand :'( mij is verteld dat ie het op de bus doet zodra hij et geld heeft ontvangen... doet een pakketje er zo lang over dan?
Was bij mij inderdaad ook het geval, duurde een maand ongeveer. Maar dat kwam voornamelijk doordat een tweeter niet op voorraad was. Daarna was het met een week ofzo in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Indoubt schreef op 17 juni 2004 @ 00:32:
[...]

Verschillende keren besteld en tot volle tevredenheid. Maar als je haast hebt kun je beter wat anders verzinnen. Ze zijn absoluut niet snel en het duurt zomaar drie weken. Heeft eigenlijk alleeen maar zin als je veel besteld want volgens mij kost de unit bij S&C iets van 59€ en dan ben je beduidend sneller plus dat je eenvoudiger garantie zaken kunt afhandelen
S&C ? url ? want op google vind ik weinig
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 23:29:

even iets heel anders: ik heb gister een bovenfrees gekocht voor de afwerking en ik ben er wat mee gaan klooien maar weet nog niet precies hoe ik goed met zo'n ding moet omgaan...
kent iemand een site die (met veel plaatjes het liefst) uitlegt hoe je het beste resultaat krijgt met dit stuk gereedschap?
Pak wat rest stukjes mdf en ga ermee aan de slag. Voor de rest zou je op kluspagina kunnen zoeken, weet niet of er veel staat?

ff op google :

1
nico
verder heb ik op sbs6 klussenenwonen wel eens dit onderwerp voorbij zien komen

Beste manier is gewoon oefenen op rest stukken, voordat je daadwerkelijk gaat frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FF een beetje offtopic, ik hoop dat Barry niet te boos wordt. :)

Ik heb nog de speaker liggen uit een Tannoy Msub10 waar ooit de versterker van gestorven is.
Zou die XXL subamp daar geschikt voor zijn? Of zou de kwaliteit van die speaker zodanig zijn dat hij duurder spul waard is?

tnx en srry voor de overlast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S&C is speaker & co. zoek maar eens op google.

Je kunt zo'n apparaat op 2 manieren bedienen.

Als je bv je hoeken wilt afronden van een bestaande kist met een bovenfrees neem je de frees in de vorm van een bel. Die monteer je op het gereedschap. Dan draai je het frame los zodat het in de uiterste stad schiet.Zet het apparaat op het hout. dan druk je het apparaat in het frame naar beneden totdat de rand van de frees aan de bovenkant net niet het hout raakt en dan zet je het frame vast. Aangezien de frees een geleidingslagertje heeft zal de zijkant nooit beschadigen en zal de afronding perfect worden.

Als je een plint of een plank wil voorzien van een afronding kan je het apparaat ook inklemmen in de workmate. Je stelt hem op dezelfde manier af maar dan op zijn kop. Nu moet je wel 2 geleidingsbalkjes of een geleidigssysteem op de workmat klemmen. Vervolgens laat je de plint of plank langs de geleiding glijden en dan freest het apparaat een mooi hoekje.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben lekker aant frezen :)

Cirkel is perfect rond geworden en strak afgewerkt

Afwerken gaat ook aardig, op een klein foutje na

verder heb ik 2 ideeen over de BRpoort Is er verschil in geluid en zo ja welke klinkt het best? (gaat niet om afmetingen. zijn kladjes en autocad tekening volgt snel)

optie 1 (staat dan natuurlijk op pootjes, ben ik vergeten):

optie 2 :

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ligt het aan mijn computer dat ik geen plaatjes zie bij je laatste post?
Zal iig niet de eerste keer zijn. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Je bent niet de enige, ik moest een username en paswoord invoeren :/

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

was men eerste keer met plaatjes... foutje gemaakt... mijn excuses! zal proberen het op te lossen

gelukt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik had het ook ja in het begin, maar ziet er al keurig uit hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:54:
S&C is speaker & co. zoek maar eens op google.
Ik heb dat zaagplannetje van je maar overgenomen :Y)
Scheelt me weer een hoop rekenwerk.

Leuke website BTW voor welke beamer ga je later? CRT toch zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand nog opmerkingen over de BR poorten die ik eerder voorstelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ehm...

Stel dat je poort naar de bodem wijst, en je pootjes zijn kort, én je hebt hoopolig tapijt (ik noem maar iets) dan zou het kunnen zijn dat je wat poort output mist.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Bovendien krijg je in zo'n geval een virtuele verlenging van de bass-reflexpijp. Dus een (misschien marginale) verlaging van de resonantie-frequentie.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een ontwerp gemaakt voor men sub... inhoud +/- 23 liter en BR poort ongeveer 40 cm... zoals te zien is ga ik gebruik maken van 22mm mdf in combinatie met 18 in de voorplaat...
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/voorkant2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/zijkant2.jpg

Kom maar op met jullie commentaar! :*)

autocad tekeningen en zaagplan komen binnenkort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Netjes!, ik zou alleen de kast wat groter maken, maar dat is smaak denk ik.
Waarin heb je die tekening gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

De bocht van de pijp, daar ben ik niet wild van. Kan je geen mooie gebogen kniestuk gebruiken of is dat gewoon het tekenprogramma wat je parten speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is het tekenprogramma... ben er nog mee bezig maar gebruik dit proggie pas net...
wordt dus een mooie bocht int echt

de grootte is bepaald door mijn simulaties... bij meer volume neemt de group delay snel toe. dat wil ik niet dus ik hou em klein

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ja, je group-delay neemt toe, maar wel bij lagere frequenties, waar je met een kleine box nieteens output hebt.... Bovendien is de group-delay waar beide designs output hebben waarschijnlijk lager voor de grote dan voor de kleine box.
Misschien toch een overweging waard?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik bijvoorbeeld het volume vergroot met 3 liter van 23 naar 26 neemt de group delay toe van 14 ms bij 30,45 Hz naar 16 ms bij 31,98 Hz. dit terwijl er in de gain en spl echt bijna niets veranderd... het is dan toch beter om voor 23 liter te kiezen of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 19:54:
ik heb een ontwerp gemaakt voor men sub... inhoud +/- 23 liter en BR poort ongeveer 40 cm... zoals te zien is ga ik gebruik maken van 22mm mdf in combinatie met 18 in de voorplaat...
[afbeelding]

[afbeelding]

je magneet klem zit op deze manier voor je ventilatie gat in het polepiece
dat is natuurlijk nooit goed.
als je daar neit genoeg ruimte voor vrijlaat dan gaat ie (nog erger) blazen.

persoonlijk zie ik het nut van een magneet klem niet als een stevig gegoten alu chasis hebt (sorry wekkel)

welke T/S getallen gebruik je?
in mijn topic staan de T/S parameters gemeten door speaker en co

[ Voor 10% gewijzigd door jedel op 26-06-2004 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 20:19:
dat is het tekenprogramma... ben er nog mee bezig maar gebruik dit proggie pas net...
En dat programma is...? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recoil schreef op 27 juni 2004 @ 20:32:
[...]

En dat programma is...? :P
het programma heet Sketchup 3.1
heb het programma gekregen van een vriend van me die bouwkunde doet(het is bedoeld voor het ontwerpen van gebouwen ed) en weet niet waar het op internet te vinden is.
jedel schreef op 26 juni 2004 @ 14:45:
[...]

welke T/S getallen gebruik je?
in mijn topic staan de T/S parameters gemeten door speaker en co
ik heb gesimuleerd met die parameters en daar volgt een kleinere behuizing uit...
dus back to the drawingboard :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Laat me raden... 17,5 liter netto, stevig stuffen dus zo'n 10% erbij is 19 liter wat gezien wordt door de luidspreker. Dus "reken" volume is 19 liter

Als het anders is hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

BR stevig stuffen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Doe ik toch ook, alleen beetje tussen sub en ingang poorten vrijlaten.... ;)

Maar ik mis gvd de bovenfrees, moet ik die weer gaan huren voor 2 minuten werk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 19:54:
[afbeelding]

[afbeelding]

Die lijkt verdacht veel op de woofer die ik zaterdag gebouwd heb.
De mijne is alleen een stuk groter :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bierkameel/Woofer/woofer1.jpg
Er moet alleen nog een mooi kleurtje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bierkameel schreef op 28 juni 2004 @ 09:23:
[...]

Die lijkt verdacht veel op de woofer die ik zaterdag gebouwd heb.
De mijne is alleen een stuk groter :P

[afbeelding]
Er moet alleen nog een mooi kleurtje op.
Jah, jouwe is inderdaad alleen groter, passief, heeft een andere driver en is bedoelt voor in de auto..
Maar verder is het idee hetzelfde idd.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ik hoop voor z'n kofferbakruimte niet dat hij dat ding gaat gebruiken in de auto :X

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij was toch voor in een VW-busje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Wis en waarachtig, probeer maar eens. Het werkt misschien niet in elke setting maar meestal win je ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

JT schreef op 28 juni 2004 @ 17:50:
Ik hoop voor z'n kofferbakruimte niet dat hij dat ding gaat gebruiken in de auto :X
Hij staat toch echt achterin een VW caddy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je niet eerst even de schroefgaten wegplamuren/schuren met vloeibaar mdf?

Hee Peter ik zit hevig te twijfelen tussen crt en een kleine lcd/dlp projektor. Ik ben er nog niet uit. Ik heb er ook nog geen plek voor. /offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 00:11:
Moet je niet eerst even de schroefgaten wegplamuren/schuren met vloeibaar mdf?

Hee Peter ik zit hevig te twijfelen tussen crt en een kleine lcd/dlp projektor. Ik ben er nog niet uit. Ik heb er ook nog geen plek voor. /offtopic
ik heb afgelopen weekeinde een crt-tje gescoort, wel een analoge. Ben erg tevree :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een update: de spullen zijn binnen! (die MDS 08 is mooooi)
het spul weegt bij elkaar 22,5 KG :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/materiaal2.jpg

het past allemaal heel erg precies:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/materiaal3.jpg
gebaseerd op dit ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/ontwerp3.jpg
vanuit een andere hoek:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/materiaal4.jpg
ook dit klopt mooi:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/ontwerp4.jpg

straks even naar de GAMMA voor wat deuvels en lijm om em in elkaar te zetten en wachten op mooi weer om buiten de boel te frezen...
heb ook nog een gatenboor nodig en een decoupeerzaag heb alleen geen geld... eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

dit is allemaal erg leuk natuurlijk ECHTER! mijn XXL amp heeft het leven gegeven... geen id hoe het kan maar hij deed et ineens niet meer.. de zekering was doorgeslagen. nieuwe erin... weer doorgebrand en nog 2 keer (met het originele zekeringetje naar 2 verschillende audiozaken geweest) Geen resultaat... amp is dus kaduuk. heb al contact gehad met Barry hierover en ik denk dat we er wel uitkomen met de garantie enzo...
ik kan em alleen dus niet testen als ie af is :'(

ik hou jullie op de hoogte met foto's van het bouwproces!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Zeer mooi! Maar om een klein beetje indruk te krijgen van de prestaties van de MDS kan je hem ook rechtstreeks aan je HK hangen, bijvoorbeeld op het rechter front kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Laatst online: 10:10

Offtrack

Ondertitel

bbbrumbrum schreef op 28 juni 2004 @ 00:30:
Maar ik mis gvd de bovenfrees, moet ik die weer gaan huren voor 2 minuten werk! :+
Ik weet niet wat huren kost, maar ik heb gister een frees gehaald voor 27,50 bij de karwei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Zo'n goedkope frees is prima voor af en toe klooien met speakers.
Maak ook een cirkel-geleider, bijv. deze.
Het verschil tussen cheapo en knap zit volgens mij vooral in de speling op het asje. Bij een goedkope gaat de kop een beetje heen en weer, bij een goeie istie goed gecentreerd.
Ik heb ook een cheapo crap-ding. Prima voor af en toe frezen op speakers (+/- 0.5 mm)...

[ Voor 50% gewijzigd door Redheinz op 10-07-2004 21:00 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meer foto's:

gat voor woofer infrezen met zelfgemaakte rondgeleider:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/afwerking1.jpg

Het past precies!:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/afwerking2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/afwerking3.jpg

de afwerking met bovenfrees en schuurpapier (is nog niet klaar!)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/afwerking4.jpg

ik zit nu nog met het volgende: hoe werk ik de pvc buis mooi weg die ik ga gebruiken voor men BRpijp? heeft iemand hier voorbeelden van?

commentaar op men werkzaamheden is altijd zeer welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
gesloten laten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeer mooi ziet dat eruit, vooral ook de vergelijking met de CAD tekeningen _/-\o_

Tja, de BR... Ik heb al eens gezien dat iemand die met behulp van een galzen fles en een gasbrander geflared heeft gemaakt, misschien eens een keer mee experimenteren. Je kunt natuurlijk ook je gat mooi rond frezen en de PVC buis daar netjes op laten aansluiten. het PVC dan gewoon verven, dan zie je er niets meer van :)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/BR.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer zo'n verslavend DIY project van start gegaan _/-\o_
Die MDS-08 is idd erg mooi.

Ben beniewd naar het eindresultaat. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog even een vraagje: ik heb deuvels van 3 cm lang. als ik die wil gebruiken in 22mm MDF, is het dan wel verstandig om ze 15 mm in te boren, aangezien je dan maar 7 mm overhoud?
of is het dan beter om ze aan een kant (de kant die ingeboord wordt vanaf de "zijkant") 10mm in te boren en aan de andere kant 20 mm?

of is dit onzin en leidt deze laatste optie alleen maar tot minder stevigheid en meer werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 22:41:
nog even een vraagje: ik heb deuvels van 3 cm lang. als ik die wil gebruiken in 22mm MDF, is het dan wel verstandig om ze 15 mm in te boren, aangezien je dan maar 7 mm overhoud?
of is het dan beter om ze aan een kant (de kant die ingeboord wordt vanaf de "zijkant") 10mm in te boren en aan de andere kant 20 mm?

of is dit onzin en leidt deze laatste optie alleen maar tot minder stevigheid en meer werk?
Ik heb alles 15mm ingeboord, zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 17:02:

ik zit nu nog met het volgende: hoe werk ik de pvc buis mooi weg die ik ga gebruiken voor men BRpijp? heeft iemand hier voorbeelden van?

commentaar op men werkzaamheden is altijd zeer welkom :)
erg mooi gedaan

ik heb de bas reflex buis van mijn sub laten overlappen door het hout van de voor-plaat.

dus je freest aan de achterkant een gat met het buiten-diamter van de buis en dit vrees je bv een halve plaat dikt in.

en je freest een gat met het binnen diamter van de buis helemaal door,
je kan dan een buitenste einde ook gemakklijk "flared" maken, met het afrondings frees-bitje.

een pvc buis kan je aan de binnenkant ook "flared" maken door deze boven het gasfornuis te verwarmen en dan over een wijn-fles te duwen

ik zie net dat je een dubbele voorplaat hebt:
-binnenplaat buiten diamater pijp
-buiten plaat binnen diameter pijp

[ Voor 9% gewijzigd door jedel op 12-07-2004 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naar aanleiding van dit topic ben ik ook van plan om een diy sub te gaan bouwen, zal waarschijnlijk erg veel op deze gaan lijken. Ik wil hem gebruiken voor een ht setup.

ik had een vraagje over de voorplaat. heb je de driver zelf nou in de voorste voorplaat gefreesd? of in de achterste en daarna de voorste er nog overheen?

en waarom heb je voor 2 voorplaten gekozen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook de tweede plaat van men baffle in gefreesd, de randen in de tweede plaat zijn bedoeld om de woofer met de inkepingen (te zien op de tweede foto) tegen de achterste plaat te laten komen. hierdoor komt de woofer goed klem te zitten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/infrezen3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/infrezen4.jpg

ook de bracing is kaar (het past allemaal precies :))

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/infrezen2.jpg

ook de versterker is verzonken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/infrezen.jpg

ben ik op de goede weg? vooral over de magneetklem ben ik niet helemaal zeker... nu kan ik het nog veranderen dus kom maar op met jullie kritiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 13:39:
naar aanleiding van dit topic ben ik ook van plan om een diy sub te gaan bouwen, zal waarschijnlijk erg veel op deze gaan lijken. Ik wil hem gebruiken voor een ht setup.

ik had een vraagje over de voorplaat. heb je de driver zelf nou in de voorste voorplaat gefreesd? of in de achterste en daarna de voorste er nog overheen?

en waarom heb je voor 2 voorplaten gekozen ?
ik heb voor een dubbele voorplaat gekozen vanwege de stevigheid. hij bestaat uit een plaat van 22 en een van 18 mm (omdat ik had gelezen dat dit beter is ivm resonantie-eigenschappen, samengesteld van 2 verschillende diktes schijnt beter te zijn)

je andere vraag heb ik in mijn post hierboven denkik al beantwoord
dit is trouwens ook mijn eerste zelfbouw project ik heb verder alles hier op GOT opgescharreld, er is veel te vinden!
veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ziet er geweldig uit! Jij gaat hier echt bekend staan als: 'Supernette DIYer' _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er superstrak uit. Ik neem aan dat de magneet ook echt klem zit in die klem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mocht dit niet het geval zijn kun je de magneet klem zetten met bv rubber. Ziet er idd piekfijn uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 12 juli 2004 @ 23:20:
Ziet er superstrak uit. Ik neem aan dat de magneet ook echt klem zit in die klem?
hij zit muurvast (speciaal voor jou wekkel, ik begreep uit je posts dat jij een grote voorstander bent van magneetklemmen ;) )

MAAR...dat hij vast zit is natuurlijk mooi maar ik bedacht me dat ik, zodra de woofer vastzit en alles in elkaar gelijmd, niet meer bij de binnenkant van men kast kan komen! ik kan er niet via de amp inkomen vanwege het tussenschot en als ik mijn woofer los schroef kan ik alsnog niet via de voorkant naar binnen omdat ie dan nog vastzit in de klem...

ik weet niet hoe ik dit moet oplossen... suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehehe :) sry. Als je de woofer hebt getest en alles goed hebt aangesloten dan hoef je ook niet meer in de kast toch? Mijn woofer zit bv helemaal vastgelijmd en gekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er erg gelikt uit! Mooie speaker (jaja, dat is waarschijnlijk niet de goede naam (misschien woofer) maar ik ben ik een noob). Zou er niets voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 23:54:
hehehe :) sry. Als je de woofer hebt getest en alles goed hebt aangesloten dan hoef je ook niet meer in de kast toch? Mijn woofer zit bv helemaal vastgelijmd en gekit.
tja... eigenlijk wel waar... een fikse klap op de achterkant zou ook moeten werken in een noodgeval :*)
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 00:02:
Ziet er erg gelikt uit! Mooie speaker (jaja, dat is waarschijnlijk niet de goede naam (misschien woofer) maar ik ben ik een noob). Zou er niets voor doen.
ik zeg altijd maar woofer (ik kom ook pas net kijken)... chassis is de juiste benaming volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou 'm niet vastlijmen, klemmen zou voldoende moeten zijn. Desnoods zet je 'm klem met een stukje schuimrubber er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Het ziet er allemaal veel belovend uit :) Vooral zoals kramerdeman die sub heeft bevestigd.
Skillz hoor. Goed ik heb mijn raveland binnen, het MDF, enkel nu de XXL amp nog ff :) Dan kan deze jongen ook aan de slag en uiteraard met pics even zijn beleving weer geven.

Het geheel komt in een dedicated HT-room, waarbij een sony vph 1041Q crt projector voor het beeld zorgt. Voorlopig wordt deze gebruikt tot er onder ons huis een kelder is uit gegraven, die we dan als HT-room gaan gebruiken. Het vervolg zal een crt PJ met digitaal chassis en grotere buizen.

Maar goed zo ver is het nog niet, voorlopig heb ik op de eerste verdieping een 3,50 brede en 5,00 lange kamer ter beschikking.

Maak het voor het bouwen van een sub nog uit wat de inhoud van je kamer is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Laatst online: 23-09 08:29

Bluppy2

Hip!

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 12:16:
even een update: de spullen zijn binnen! (die MDS 08 is mooooi)
het spul weegt bij elkaar 22,5 KG :)
[plaatjes]

straks even naar de GAMMA voor wat deuvels en lijm om em in elkaar te zetten en wachten op mooi weer om buiten de boel te frezen...
heb ook nog een gatenboor nodig en een decoupeerzaag heb alleen geen geld... eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

dit is allemaal erg leuk natuurlijk ECHTER! mijn XXL amp heeft het leven gegeven... geen id hoe het kan maar hij deed et ineens niet meer.. de zekering was doorgeslagen. nieuwe erin... weer doorgebrand en nog 2 keer (met het originele zekeringetje naar 2 verschillende audiozaken geweest) Geen resultaat... amp is dus kaduuk. heb al contact gehad met Barry hierover en ik denk dat we er wel uitkomen met de garantie enzo...
ik kan em alleen dus niet testen als ie af is :'(

ik hou jullie op de hoogte met foto's van het bouwproces!
Mag ik weten waar je het ontwerp vandaan hebt? Ziet er erg interessant uit. Ik ben ook wel benieuwd waarom die plank met de gaten in het midden zit, heb dat nog niet echt terug kunnen vinden.

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

bluppy2 schreef op 16 juli 2004 @ 10:18:
[...]
Mag ik weten waar je het ontwerp vandaan hebt? Ziet er erg interessant uit. Ik ben ook wel benieuwd waarom die plank met de gaten in het midden zit, heb dat nog niet echt terug kunnen vinden.
Plank met de gaten is "bracing". Is versteviging voor je kast, zodat hij zo dood mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

[...]

Umm.. Volgens mij moet je dan toch wat subwoofer topics af gaan zoeken :X Is toch zowat een standaard onderdeel van een goede subwoofer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ik heb em zelf ontworpen... inhoud volgde uit mijn simulaties en daar heb ik een kast omheen ontworpen... als het allemaal goed werkt zal ik wel een zaagplan met omschrijving van het bouwproces maken voor degene die intresse int ontwerp hebben...
overigens ben in vanaf morgen op vakantie naar italie... vanaf begin augustus ga ik verder met het project en dan volgen er natuurlijk meer foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een ontzettend leuk topic. Vooral omdat het door ons ontworpen model als referentie wordt gebruikt. We zouden wel graag van de gelegenheid gebruik willen maken om even aan te geven dat hij bij ons idd een stuk duurder is maar dat er ook echt verschil in (kan) zit(ten). Wij gebruiken bijv. als versterker de HYPEX 80 een dure module maar wel 1 die zijn kwaliteiten heeft bewezen. Alles wordt natuurlijk voorgezaagd etc. en ja wij moeten nog wel iets kunnen eten :).

Nu even voor de mensen die nog gaan bouwen onze bevindingen.
Na heel veel testen hebben wij ondervonden dat een basreflex niet het gewenste resultaat geeft. Het laag wordt "boemerig" en de plaatsing is te horen (en dat willen we nou juist niet0 ons advies dus gebruik een gesloten kast, iets minder laag maar wel heel strak en gecontrolleerd. Verder gebruiken wij voor alle zijkanten meerdere houtlagen 18mm spaanplaat op 15 mm mdf en daarop pls noppenschuim. Dus ons advies luid gebruik dikke wanden. Het is echt hoorbaar als een kast niet goed dood is! We gaan natuurlijk niet ALLES vertellen maar vragen of ideetjes kan iedereen mailen naar infoATplsaudioDOTnl.
Wij verkopen deze units trouwens ook los (maar das waarschijnlijk reclame?!?)

Verder wensen we iedereen die gaat bouwen succes toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Die sub gesloten :? Met het rendament van die MDS in een gesloten kast krijg je er echt geen volume uit, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Deze sub als bandpass is dat al eens geprobeerd?
Bandpass heeft namelijk mijn voorkeur omdat de speaker dan netjes binnenin zit.
Niemand kan erbij, dus kan je hem veilig op de grond zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 14:34:
Nu even voor de mensen die nog gaan bouwen onze bevindingen.
Na heel veel testen hebben wij ondervonden dat een basreflex niet het gewenste resultaat geeft. Het laag wordt "boemerig" en de plaatsing is te horen (en dat willen we nou juist niet0 ons advies dus gebruik een gesloten kast, iets minder laag maar wel heel strak en gecontrolleerd. Verder gebruiken wij voor alle zijkanten meerdere houtlagen 18mm spaanplaat op 15 mm mdf en daarop pls noppenschuim. Dus ons advies luid gebruik dikke wanden. Het is echt hoorbaar als een kast niet goed dood is!
Het gat voor de BR zit er nog niet in dus ik kan alle kanten nog op... maar is het geen idee om een stevige, rubberen stop te maken op het gat dat ik eruit trek zodra ik een film ga kijken en dus meer wil "blazen" met meer volume?
wat bedtrft de dikte van de wanden zit et wel goed denk ik, het is 22 mm MDF met bracing in de lengte en in de breedte...
verder erg bedankt voor het mooie ontwerp waarop deze sub is gabaseerd _/-\o_

ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen voor zover dit mogelijk is (heb namelijk men internet niet betaald waardoor ik morgen mischien afgesloten wordt :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben weer wat verder met mijn project... alles is gedeuveld, de BR pijp zit erin en de bijna alles is gelijmd:

De BR pijp:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/midden.jpg

het lijkt wel een ikea bouwpakket :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/ikea.jpg

de voorkant erop:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/voorkant.jpg

morgen ga ik de boven- en onderkant erop lijmen en alles dichtkitten. ik ga em afwerken met hoogglans zwarte lak

morgen meer foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 23 juli 2004 @ 15:03:
Die sub gesloten :? Met het rendament van die MDS in een gesloten kast krijg je er echt geen volume uit, naar mijn idee.
dan hoef je er hoogstens wat meer vermogen in te duwen.
ik heb/had hetzelfde met mijn Shiva sub:
simuleren met een grotere gesloten kast leverde vrijwel dezelfde curve op als BR. alleen lag het rendement zo'n 4 dB lager.
in een kleine huiskamer geen probleem. ik hoef hooguit de Hypex module ietsje harder te zetten. (staat nu nog maar op 25% open)

kleine tip als je van leuk laag houd in een film: huur de DVD "Michel Vaillant".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 00:36:
ik ben weer wat verder met mijn project... alles is gedeuveld, de BR pijp zit erin en de bijna alles is gelijmd:

De BR pijp:
[afbeelding]

het lijkt wel een ikea bouwpakket :)

[afbeelding]

de voorkant erop:

[afbeelding]

morgen ga ik de boven- en onderkant erop lijmen en alles dichtkitten. ik ga em afwerken met hoogglans zwarte lak

morgen meer foto's!
Wow! Dat wordt al een echte speaker, he?
Mooi hoor :9~

Ben beniewd hoe die gaat klinken :Y)
Pagina: 1 2 Laatste