[Subamp] XXL PowerSound AM5080 review

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.850 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze beginnen erover omdat walter.PPK z'n XXL erg veel ruisde, en zich afvroeg of dat bij iedereen zo is.
Waarschijnlijk hoord het ampje een beetje te ruisen..maja, je mag denk niet klagen voor dat geld, toch? :P

Is overigens niet 'gevaarlijk' ofzo, maar kan storend zijn... :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 15:13:
*KICKKIE*

[...]

Ik zag ook zo'n ding op marktplaats; linkje :*)

Zal dit ding in z'n eigen kast een Shiva in een 98Liter gesloten kast eruit spelen?
Als je ff uitgaat dat er dezelfde amp aan hangt enzo... :z
Hehe, wist niet eens dat hij het typenummer SB-140 droeg. (is volgensmij fout.) ;)

Maar ik denk serieus dat hij vrijwel gelijk is aan de Shiva qua prestaties. (De wharfedale zit overigens in een 84 liter gesloten behuizing, met 150 watt RMS amp)
Ik heb de Shiva's op de luisterdag gehoord en ze klonken mooi, maar eerlijk gezegd niet wat ik ervan verwacht had.
Ze bewogen erg graag en veel, maar je hoorde er niet bijster veel van. (misschien een te grote ruimte?)

Ik heb mijn sub al voor diverse toepassingen gebruikt, waaronder als muziekale sub thuis. Waarin die goed meekan maar helaas niet echt gecontroleerd is. (Ligt naar mijn idee aan de amp die erbij zit. Met een profi amp deed ie het veel beter en wel gecontroleerd).
En als lawaaimaker bij feestjes. Waarvoor die ook uitermate geschikt is :) . Ik weet dat hij enorm laag en enorm hard kan als het moet. En toch nog strak.

Een ruimte zoals die van de luisterdag (zaaltje voor een 100 man maximaal gok ik), zet deze sub volledig vol met een harde diepe bass. Voor grotere zalen zou je er meer in serie met elkaar kunnen zetten.
Daar is ie ook het meest geschikt voor (staat ook in de handleiding, bedoeld voor cafe's en kleine zalen). In een vrij kleine ruimte komt ie moeilijk tot zijn recht.

Ik weet dat ik erg positief klink en misschien zelfs overdreven voor de meesten ;) , maar dit zijn geen patsverhalen maar gewoon ervaringen uit de praktijk. Waar die zich in mij ogen allang bewezen heeft.
Ik doe hem dan ook nooit weg, en het liefst heb ik er meer. :P

-edit-
De woofer

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 09:18 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Damn flex, dat ontwerp ziet er mooi uit zeg! Succes met bouwen, want het zal niet eenvoudig worden (maar dat is juist de fun ;) )! Ik hoop BTW dat je meer succes hebt met het meteb/bereken van de T/S prams dan ik met die methode :P .

In de ruimte van de luisterdag zag je idd vooral de woofer bewegen, en leek je weinig te horen... Vergeet echter niet dat er overal nog andere dingen aan stonden die flink wat geluid produceerden. Zette je de sub uit wist je toch wel gelijk wat je miste ;) . Ik heb mijn sub ook in een andere grote ruimte gehad met de sub (+sats) als enigste geluidsbon, en daar was de sub zeker wel overduidelijk te horen. Maarja, je gaat nu ook een 12" sub met een 15" vergelijken (en 54L met 84 L). Kwa konus oppervlakte maakt dat toch nog wel behoorlijk veel uit! Kwa druk en SPL zul je het zeker winnen van de shiva, vandaar dat een 150 W ampje waarschijnlijk wel zat zal zijn om hard te knallen >:) , logisch dat je daar een grotere ruimte mee kan vullen!

Succes met bouwen en vergeet niet pics te posten :Y)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op 26 augustus 2004 @ 11:17:
Damn flex, dat ontwerp ziet er mooi uit zeg! Succes met bouwen, want het zal niet eenvoudig worden (maar dat is juist de fun ;) )! Ik hoop BTW dat je meer succes hebt met het meteb/bereken van de T/S prams dan ik met die methode :P .

In de ruimte van de luisterdag zag je idd vooral de woofer bewegen, en leek je weinig te horen... Vergeet echter niet dat er overal nog andere dingen aan stonden die flink wat geluid produceerden. Zette je de sub uit wist je toch wel gelijk wat je miste ;) . Ik heb mijn sub ook in een andere grote ruimte gehad met de sub (+sats) als enigste geluidsbon, en daar was de sub zeker wel overduidelijk te horen. Maarja, je gaat nu ook een 12" sub met een 15" vergelijken (en 54L met 84 L). Kwa konus oppervlakte maakt dat toch nog wel behoorlijk veel uit! Kwa druk en SPL zul je het zeker winnen van de shiva, vandaar dat een 150 W ampje waarschijnlijk wel zat zal zijn om hard te knallen >:) , logisch dat je daar een grotere ruimte mee kan vullen!

Succes met bouwen en vergeet niet pics te posten :Y)
Idd, maar de Shiva maakt het wel weer goed met de Xmaxx.
Niet dat die van de Wharfedale een kleine Xmax heeft, maar de Shiva heeft zeker weten meer. :)

En wat betreft het ontwerp:
Ik wou eerst een sonotube-achtig ontwerpmaken. Ik ga dit weekend nog 1 keer proberen om een stuk buis te vinden dat groot genoeg is. (40cm. doorsnede!)
Anders gaat het dit ontwerp worden, waarvoor ik door een andere prachtige speaker geinspireerd ben. (Avalon anyone? :P )

De T/S parameters laat ik waarschijnlijk bij Speakerland meten. Wordt me toch iets te moeilijk vind ik. En zonde als het misgaat.
Of ik hou me gewoon aan het oude ontwerp, maar op een of andere manier lijkt dat niet zo leuk. :)

Maar hij had al gebouwd moeten zijn, ware het niet dat ik een chronisch geld-tekort heb en dus de hele vakantie gewerkt heb. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23
Ik had nog een 60 liter basskist staan, zonder speaker.

Ik heb toen zo'n xxl amp gekocht via barry en deze in ene los kastje ingebouwd (gaat ten koste van het basskistje)

Ik wou eerst een Visaton GF250 kopen, maar kreeg gister een Rockford Fosgate Punch classic typenr PCH-812 in mijn handen gedrukt, ik kan er echter niet veel over vinden, op een vage duitse site kwam ik wat gegevens tegen, maar niet alles, is er iemand die dit type kent?

Lijkt me wel een leuk beestje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ja, ik heb m dus net binnen! Ziet er degelijk uit allemaal. Krijg hem alleen niet werkende hier. Hij is eigenlijk voor mijn sub-out op mijn SR4300 alleen die is even weg dus wil ik hem anders aansluiten. Namelijk zo:

Een kabel van mijn mengpaneel (amp-out/dubbel tulp) naar de low level input van de XXL. Dan twee kabels naar de frontspeakers (high out op de XXL) en één kabel (de gewone sub-out draadjes van de XXL) naar een passieve sub. Probleem is dat nu niks werkt, amp gaat aan (rode lichtje brand) maar komt geen geluid uit, crossover op alle posities en volume van de XXL op alle posities.....geen geluid....Wel een signaal op mengpaneel dat er geluid doorheenkomt.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ja ikke :)

Je moet in ieder geval niet verwachten dat er geluid uit de fronts komt, er zit namelijk alleen een versterker in voor de subwoofer, de frontaansluiting is enkel een doorlussing.

Het mengpaneel is óf verkeerd aangesloten, of hij heeft een te laag uitgangsvoltage. Probeer eens een ''gewoon'' hi-fi component aan de versterker te hangen, bijvoorbeeld een cd-speler, tuner, casettedeck, md-speler etc. Als het maar een linker en een rechter (tulp-) output heeft.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XXL AM 5080 subwoofermodule.
gegevens fabrikant:
150 W rms 4 ohm
50-150 Hz regelbaar
level regelbaar

afmetingen:
200 b x 220 h mm
70 mm inbouwdiepte

Hier nog wat eigen gemeten gegevens:

Voedingsspanning +/- 40,8 volt nullast, +/- 35,6 volt 8 ohm , +/- 33,1 volt 4 ohm vollast.
Netspanning bij de metingen 220 volt
Uitgangsspanning bij 50 Hz ingangsignaal:
27,50 V rms net voor clippng zonder belasting
22,30 V rms net voor clipping 8 ohm, = 62 watt output
18,93 V rms net voor clipping 4 ohm, = 89 watt output (is lager als opgegeven 150 watt)

Dempingsfactor bij 4 ohm 50Hz: 15,6

Foto's kun je bekijken op:
http://www.audiofreaks.nl/index.php?topic=80.0

Martin HSI

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee Martin mooie meting! Ziet er at reeeler uit. Wat vind je van de amp?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de amp nog niet beluisterd.
Maar voor het geld veel waar. :*)

Ik wil er nog een ontwerpje mee maken.
Een low cost sub met voor zijn geld de maximale prestatie's.

Martin HSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zie hier een aantal opmerkingen over het brommen van deze subamp. Ik wil hierbij aantekenen, dat je een versterker niet op ruis of brom moet beoordelen bij een open ingang. Controleer eerst of ruis of brom nog steeds aanwezig is bij kortgesloten ingang, of beter nog met een 1k bronweerstand (cinch plug met 1k weerstand tussen ingang en massa). Als dan nog steeds brom hoort, ligt het aan de versterker. Zo niet, dan ligt het wellicht aan de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 17:08
Hmm, een dempingsfactor van 15 is behoorlijk slecht... Niet dat je het onmiddellijk gaat horen bij een subwoofer, maar tis gewoon nogal bizar weinig.

Wel leuk om eindelijk eens te weten wat het ding écht heeft van vermogen. Overigens wel jammer dat het testsignaal 50Hz was, zo krijg je namelijk geen erg betrouwbaar resultaat... als het testsignaal exact in fase staat met de netspanning, kan je namelijk heel wat meer vermogen trekken dan als het uit fase staat. Een meting met 60Hz oid. was dan beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tweede module die ik heb ontvangen bromde in het begin een beetje. Het was al veel minder erg als die daarvoor. Na een tijd op flink vermogen te spelen is de ruis helemaal verdwenen en kun je, met signaal op de versterker, je oor op de conus houden zonder veel te horen. Dus het kan ook zonder ruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet dat iedereen zo'n probleem heeft met die Amp. Ik heb vanalles geprobeerd maar ik krijg hem niet aan 't brommen hoor ;) Hij is zo stil als een muis... Ik heb hem overigens in een niet geaard stopcontact zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 18:07:
Een low cost sub met voor zijn geld de maximale prestatie's.
Ik denk dat iedereen daar naar op zoek is en interesse in heeft ;)
Lijkt me interessant om te zien wat iemand als jij kan met weinig geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Ik heb toch nog een vraagje over het aansluiten van deze XXl amp.

Hoe hebben jullie 'm exact aangesloten met luidsprekerkabels? Want dan spreek je toch over high-level-input?

Ik heb nl twee modules die ik onder elk van mijn high-end monitoren plaats :)

Wat ik heb gedaan is:

De linker luidsprekerkabel afgetapt en op de "links in" luidsprekeraansluitingen aangesloten. En uiteraart een woofer eraan gehangen. Resultaat: geen geluid.
Nu heb ook de rechter luidsprekerkabel afgetapt en in "rechts in" luidsprekeraansluiting aangesloten. Dus beide luidsprekerkabels. Resultaat: wel geluid.

Hoort dit? of moet ik het iets anders aanpakken.

Ik heb geen normale pré-out op mijn versterker dus ik moet via de high-level input werken.

Kan iemand mijn een goed advies geven hoe ik maar 1 luidsprekerkabel kan gebruiken. Scheeld een hoop kabels nl.

zo ziet 'ie eruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/subamp.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Fireman op 05-12-2004 22:34 ]

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

als ik van mijn rechter LS-kabel nu aftap. En die dan zowel in de linker als rechter aansluitpluggen doe op de sub-module kan dat dan kwaad? Ik heb er immers twee. één voor links onder een monitor en een voor rechts.

En zo doe ik dat dan ook aan de linker kant.

Leg ik dit goed uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 17:36
Ik snap niet helemaal wat je gaat doen Fireman.
Doe gewoon luidspreker links in links en luidspreker rechts in rechts. Dat mag je gewoon parallel aan je speakers doen omdat de weerstand van de LS-in op die versterker oneindig. Als je slechts 1 kant aansluit en die op beide ingangen van die XXL aansluit heb je alleen de bass van die ene kant. Beide speakerdraden op beide ingangen van die versterker aansluiten moet je niet doen dan creer je een mono-signaal lijkt me.
Dat ie geen signaal geeft als je 1 speakersnoer aansluit zou best kunnen (?), nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd, hoewel ik niet zo'n XXL-ding heb maar andere subamps.

[ Voor 24% gewijzigd door Redheinz op 06-12-2004 21:58 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

schiet mij maar even in een kapotje. Test ik ze vanmiddag weer effe; doen ze het gewoon met één luidsprekerkabel. Dus niet twee maal (links en rechts in)

Zal misschien wel iets te enthousiast geweest zijn. Als het projectje klaar is moop ik natuurlijk dat 'ie het doet zoals ik 'm nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:14
Ok, ik zal wel simpel zijn maar ik kan geen winkel vinden die deze module verkoopt. Google vind zelfs niets als ik op xxl powersound am5080 zoek. Mijn vraag is dus simpel: waar haal je dit ding?

[ Voor 3% gewijzigd door Munchkin op 08-12-2004 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:54

Offtrack

Ondertitel

In Zaandam bij Munts, gooi dat maar ff in de search hier op GoT. Of ga "Barry_Loef" stalken.
Pagina: 1 2 Laatste