[Subamp] XXL PowerSound AM5080 review

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.850 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Inmiddels staat hij hier wel bekend, het gaat om een module waarmee je (bijvoorbeeld) een passieve woofer mee actief maakt, een subampje dus. :)

Specificaties:

150Watt RMS aan 4 Ohm.

90Watt RMS aan 8 Ohm. (circa)

High-input (links & rechts)

Low-input (links en rechts)

Front doorlusmogelijkheid (links & rechts)

Volume instelbaar

Crossover 50-150Hz

Totale harmonische vervorming: 0.1%

Signaal-/ruis-verhouding: 81dB

Hoe ziet de verpakking eruit :?

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/4193/Dedoos.jpg
De module is in een stevige kartonne doos verpakt, de module is aan alle kanten voorzien van zacht piepschuim. de maten van de doos zijn: L=24cm B=21cm H=11cm. De doos weeg 3.1kg met alle spullen erin.

Wat zit er in de doos :?

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/8597/Allesuitdedoos.jpg

Als we het pakket openen (wat overgins al een karwei is i.v.m de sterke tape) treffen we aan; de subwoofer versterker, een engelstalige handleiding, een franstalige handleiding en een complete bouwtekening van de versterker, wat overgins heel handig is als je de module wilt reapreren of moddificeren.

Hoe te monteren :?

Deze stap is misschien nog het belangrijkst van allemaal, het monteren van de module moet op een nauwkeurige manier uitgevoerd worden. De versterker moet een apart kastje krijgen in de subwoofer om resonanties en schade te voorkomen. Ook moet er uiteraard een beetje extra ruimte in de kast overblijven zodat alle onderdelen hun lucht een beetje kwijt kunnen, het resultaat is; een kastje van 10cm diep, en verticaal gewoon 2cm ruimte tussen het hout en de module. Vervolgens wordt de module in de kast gebracht, de randen die op het hout vallen zijn voorzien van een ''plakstrip'' waardoor de module (zelfs zonder schroefjes) al stevig in de kast gemonteerd zit. Uiteindelijk schroeven we de plaat vast aan de kast met 10 parkertjes.

Maargoedt, nu zit de versterker netjes in een afgesloten kast, dan komt het lastigste er nog aan: hoe voeren we de speaker kabel naar de speaker :? . We boren een klein gaatje in het tussenschot naar de speaker, vervolgens voeren we de kabel daar doorheen, uiteindelijk kitten we het gat weer luchtdicht.

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/1076/Speakerconectoren.jpg

Hoe zit het dan met de warmte :?

Op deze vraag heb ik een makkelijk antwoordt: Op de metalen voorplaat zien we een grote heatsink, deze staat rechtstreeks in verbinding met de 2 eindtransistors, dat zijn immers de onderdelen die het warmst worden terwijl ze er niet beter op worden. De hete lucht wordt via de transistoren doorgegeven aan de heatsink (die is voorzien van koelpasta), uiteindelijk is de warme lucht de kast uit. Uiteraard zijn zitten er ook nog andere onderdelen die het aardig warm hebben; de condensators, de transformator maar deze kunnen echter een maximale temperatuur aan van zo'n 105 graden celcius.

Welke speaker :?

Dit is jammergenoeg niet zo 1-2-3 te bepalen omdat iedere speaker zich anders gedraagdt. Toch valt er simpelweg wel te zeggen dat je voor een HT sub meestal een 10'' woofer (of groter) nodig hebt voor de benodigde basdruk. Ook adviseer ik je er niet een flut-woofer aan te hangen, de woofer krijgt het namelijk best moeilijk met zo'n 150Watt door z'n spoel, en dan willen we niet dat het geluid zijn beperkingen toont door de bereikte maximale uitslag(X-max). Hoewel het natuurlijk wel weer aangenamer is een 4 Ohm luidspreker te nemen in verband met de 150Watt aan 4 Ohm.

Geluiden corrigeren :?

Voorheen heb ik mijn twijfels over de module, het geluid vervormde. Nadat een aantal aardige GoT'ters mij (huilend van het lachen) geholpen hebben kwam ik tot de conclussie dat je het signaal voor de subamp niet te veel moet bijstellen (corrigeren). Ik had dus naar smaak gewoon mijn apparatuur ingesteld met de gevolgen: bas op de normale versterker volluit, bass op de equalizer volluit, loudness aan vervolgens had ik het volume en crossover op de subamp ook helemaal open gedraaid, en tsja..dan vervormd de boel uiteraard als je het volume van de normale versterker half open zet. (Nu luister ik via mijn Pioneer A209 trouwens op de ''direct'' modus, en daarmee blaas je pas echt de pannen van het huis! })

Conclussie: op gehoor afstemmen, maar nooit teveel input!

Versterker ontlasten :?

jup!, het voordeel van een actieve subwoofer is dat je versterker van het vermogen ontlast wordt waardoor deze weer meer vermogen naar de fronts kan sturen.

En wat is dan LFE :?

LFE is een low-input signaal, maar het voordeel van deze aansluit manier is dat het volume wel gewoon oploopt waneer je de normale versterker open draait. Om van de LFE gebruik te maken heb je echter een versterker nodig met een ''LFE-uitgang'', deze optie zit meestal wel op meerkanaal versterkers.

En wat doet de module met je fronts :?

Helemaal niets, er zitten wel aansluitingen op om simpelweg vanaf je normale versterker door te lussen naar de fronts, gebruik deze optie dus alleen als je fronts vlak bij de subwoofer staan, of als het gewoon goed uitkomt natuurlijk.

!WAARSCHUWING!

Maak geen gebruik van de bovenstaande optie als je fronts heb staan van pure klasse, ik neem aan dat dan ook je kabels van pure klasse zijn, en in dat geval wil je de kwaliteit niet beminderen door de kabels aan de module te hangen die namelijk weer niet voorzien is van de zogenaamde ''high-end'' aansluitingen.

Totaalbeelden

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/subamp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/1245/Demodule.jpg

Totaalbeelden binnenkant

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/5959/Totaalbeeldbinnenwerk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/5076/zijkantbinnenwerk.jpg

Condensatoren

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/8374/Condensatoren.jpg

Transformator

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/4967/Trafo.jpg

En hoeveel kost zo'n ding dan :?

€50 :)

Ik hoop dat ik meerdere personen nu een helder beeld van de module gegeven heb :) .

Begin alsjeblieft niet over verzendingen en betalingen! Dat kunnen we allemaal via msn afhandelen of via de IA. Doormiddel van dit topic zullen de (toekomstige) bezitters van de versterker hier hun ervaringen meningen posten waardoor het straks één lange review wordt, de lezers willen dan ook niet gestoord worden met reply's over: Hoe en waar koop ik de module. Bedankt voor jullie begrip

Versie 1.1

[ Voor 22% gewijzigd door Barry|IA op 21-06-2004 15:01 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk ding voor het geld :) Staat er ook ergen hoeveel W dat ding uit het lichtnet kan trekken (hoeveel A is de zekering BV) En wat zit er van binnen in? Heb je daar ook pics van misschien. Zo lijkt het meer een reclamepraatje om hem te verkopen, dan een review ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Mowah..ik vond het achteraf juist meer op een handleiding lijken. :P

Je sluit em aan op 230V~ , met een zekering van 1Ampré, dus 230Watt opgenomen vermogen, geen goedkope op de stroomrekening dus.

En foto's van de binnenkant kan ik helaas nog niet maken, omdat deze camera niet meer automatisch scherp stelt.

Edit:

Het lijkt trouwens nog niet echt op een review dit, maar achteraf denk/hoop ik; dat er straks allemaal mooie losse topic's ontstaan waarin ze graag hun DIY woofertje willen showen, en dan zie ik mijn oude vertrouwde XXL erin hangen..als dat niet ontroerend is weet ik het ook niet meer :P

[ Voor 33% gewijzigd door Barry|IA op 12-06-2004 22:03 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:32

ThaHandy

Discovery Channel

deepspace schreef op 12 juni 2004 @ 21:54:
Leuk ding voor het geld :) Staat er ook ergen hoeveel W dat ding uit het lichtnet kan trekken (hoeveel A is de zekering BV) En wat zit er van binnen in? Heb je daar ook pics van misschien. Zo lijkt het meer een reclamepraatje om hem te verkopen, dan een review ;)
1A traag (T1AL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 12:49
Ik zie het zitten! Ik heb vandaag geld ontvangen voor mijn verjaardag en het geld is geen probleem meer! Dus er kan wel al iets fout gaan met het hout ofzo

Maar euh prijs 50€, hoe zit het met de verzendkosten naar België? :) Dat zal dan wel geen 50€ meer zijn é

Specs: http://specs.tweak.to/9454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
nee, maar laten we dit soort zakelijke gesprekken gewoon op msn afhandelen of IA. Dat is namelijk een stuk leuker voor de lezers, die willen een review zien, niet hoe je dat ding voor weinig geld in Belgie krijgt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, oke, dat is wel netjes. Mijn vertrouwen in de amp groeit. Mijn DT-300 heeft een 3.15 A zekering (724 W dus :X) en een dikke ringkern (geloof 500 VA ofzo). Voor een amp met een efficientie van 95% kun je dus nagaan dat er behoorlijk wat vermogen in de speaker wordt gepompt (waarschijnlijk meer dan de gespecte 300W, zo nodig). Bij een gewone Klasse "analoge" amp is deze efficeintie veel lager. Om dan 150W in een speaker te pompen, heb je wat meer stroom uit het lichtnet nodig. Deze amp doet dat blijkbaar en dus zullen die 150W idd wel binnen het bereik liggen. Voor 50 euro een super ding. Schakelt ie zich eigenlijk ook automatisch uit (standby) als ie niet in gebruik is?

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 12-06-2004 22:24 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Nee, dat jammergenoeg niet. Het is gewoon een aan/uit schakelaar zonder standby funtcie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 17:08
Ik wil eventueel wel eens wat meetwerk doen op zo'n module, wat bv. het exacte uitgangsvermogen is enzo... Aan de grootte van de heatsink te zien is die 150W nogal érg aan de ruime kant (vergelijk eens met de heatsink van die BMM amp, en die is "maar" 120W rms...)

Probleem is natuurlijk dat ik zo geen module heb ;) Misschien iets voor op de BMM-amp luisterdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Helemaal perfect! :)

Ik had toch het een en ander te zeggen over je ''vergelijkenis'' met die BMM en die XXL: ik denk dat die RMS waardes opzich wel kloppen, maar het verschil tussen die BMM en XXL is; dat die BMM een volledig bereik versterken moet (zo'n 20~22.000Hz) en dat zonder hoorbare vervorming, en die XXL versterkt alleen het ''lage'' bereik (zo'n 50~150Hz).

Dan heb je ook nog eens de ''voor-de-zekerheid'' regel. :) , zo heb je bij een P.A toepassing ALTIJD betere cooling, voor het geval dat hij in een minder coole omgeving gebruikt wordt, dit wil echter niet zeggen dat het geluid voor het gehoor aangenamer klinkt. (uiteindelijk weer wel uiteraard)

Dan heb je ook nog es het efficiente vermogen, zo heb je gewoon een opgenomen vermogen in die amp van 230Watt (1A x 230V), dat vermogen moet weg op een of andere manier, dat kan je OF naar je speakers sturen zodat je een efficiente RMS waarde berekenen kan, (die meting zou je praktisch al kunnen waarnemen aan de temperatuur van de spoel), maar het vermogen kan uiteraard ook gewoon ''verloren'' gaan aan overbodige lampjes en andere toeters en bellen.

En dan heb je ook nog eens simpelweg de keuze van de normen. :) Die makers van de BMM amp denken bijvoorbeeld: wat de eindknorren 90 graden!! dat laten ze dan gewoon niet toe, ze willen het laten dalen tot zo'n 70 graden en kiezen dus een grotere of misschien simpelweg betere heatsink, terwijl die makers van XXL denken: huh wat 90 graden komop daar doen ze het maar mee! :'(

Al met al denk ik dat ik het verhaaltje boven deze zin morgen snel weg zal editten; omdat ik wel eens vaker rare teksten gepost had omdat ik een beetje teveel aldi bier op had. :)

Daarmee wil ik zeggen tegen subsonik: brand me niet te hard af morgen als je dit leest, ik had een zware dag, en dan mag ik ook wel een biertje he. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 13-06-2004 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op 13 juni 2004 @ 00:52:
Helemaal perfect! :)

Ik had toch het een en ander te zeggen over je ''vergelijkenis'' met die BMM en die XXL: ik denk dat die RMS waardes opzich wel kloppen, maar het verschil tussen die BMM en XXL is; dat die BMM een volledig bereik versterken moet (zo'n 20~22.000Hz) en dat zonder hoorbare vervorming, en die XXL versterkt alleen het ''lage'' bereik (zo'n 50~150Hz).
Dat maakt niks uit. Lage tonen hebben de meeste energie nodig.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Als je 150W RMS continu uit een klasse AB amp wil stampen, heb je sowieso 70W warmte. Dat raak je gewoon niet kwijt in zo'n kleine heatsink :) Ik schat die heatsink niet groter dan 4x5x10cm, waardoor de thermische weerstand rond de 2K/W ligt, en het ding een slordige 140°C boven omgevingstemperatuur zou worden. Das echt wel te warm voor een transistor, trust me :P

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat die 150W het piekvermogen is gedurende 1 milliseconde, met 10% vervorming. Qua RMS continu vermogen zit je dan eerder rond de 100W. Maar goed, vermogen maakt eigenlijk maar bitter weinig uit voor de hoeveelheid SPL, het verschil tussen 100W en 150W merk je eigenlijk niet eens. Voor de prijs moet je het iig niet laten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kun je dat ding kopen voor 50 euri dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 11:22:
Waar kun je dat ding kopen voor 50 euri dan?
Bij Munts in Zaandam, zie dit topic en deze inmiddels afgesloten inkoopactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 09:10
hey bar, misschien word het tijd dat je in de IA betalingsgegevens bekendmaakt en verzendkosten / levertijden

misschien kun je hem weer even opendoen, denk dat er nog wel wat meer mensen zijn die er een willen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Nogmaals, laten we dit @MSN afhandelen, de bedoeling van dit topic is dat mensen een indruk van de versterker krijgen, niet van de betalingen/verzendingen etc, ik zet het ook wel in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zal binnenkort betalingsinfo aan de IA toevoegen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

subsonik schreef op 13 juni 2004 @ 10:00:
Als je 150W RMS continu uit een klasse AB amp wil stampen, heb je sowieso 70W warmte. Dat raak je gewoon niet kwijt in zo'n kleine heatsink :) Ik schat die heatsink niet groter dan 4x5x10cm, waardoor de thermische weerstand rond de 2K/W ligt, en het ding een slordige 140°C boven omgevingstemperatuur zou worden. Das echt wel te warm voor een transistor, trust me :P

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat die 150W het piekvermogen is gedurende 1 milliseconde, met 10% vervorming. Qua RMS continu vermogen zit je dan eerder rond de 100W. Maar goed, vermogen maakt eigenlijk maar bitter weinig uit voor de hoeveelheid SPL, het verschil tussen 100W en 150W merk je eigenlijk niet eens. Voor de prijs moet je het iig niet laten :*)
Je draait vast niet continu op 150w :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik zou het zelf eerlijkgezegd niet weten hoeveel dat ding dan (exact) kan leveren qua vermogen, ik weet wel dat wat ik er tot nu toe in heb gestopt, dat het er ook weer uitkwam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
JT schreef op 13 juni 2004 @ 15:50:
[...]

Je draait vast niet continu op 150w :)
Nee, maar op een kwart tot half vermogen maakt een amp nog meer warmte dan bij vol vermogen, hoe raar het ook is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm...weird. Nou ja, 50e is niet veel en ook al zou het dan 100w zijn dan is dat nog netjes :) Of het blijkt klasse D te zijn :P 8)7 :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:10

Jag

subsonik schreef op 13 juni 2004 @ 15:58:
[...]

Nee, maar op een kwart tot half vermogen maakt een amp nog meer warmte dan bij vol vermogen, hoe raar het ook is :)
Lijkt me sterk, maar dan nog, je zal ook niet vaak tot een kwart van de max power output komen. Ik bedoel, je hoeft toch niet elk moment de ramen uit de sponningen te trillen toch :) ? Je zal in praktijk eerder op zo'n 20 a 30dB onder absolute maximum draaien. 0.1 en 1 Watt, en dat dan ook nog maar gedurende korte momenten.
Maar ja, het is natuurlijk wel zo dat je hem vol continu op 4 Ohm moet kunnen belasten zonder dat er dingen gaan overhitten, dat ben ik met je eens. Die 150W zal idd wat optimistisch zijn. Ook gezien de 1A zekering.

[ Voor 17% gewijzigd door Jag op 13-06-2004 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Me camera doet het weer! _/-\o_ , ik post vandaag nog pics bij de startpost (versie 1.1 dus ;) ).

Edit: klaar, mijn excuses voor de slechte foto's camera blijkt toch nog niet helemaal te werken.

[ Voor 33% gewijzigd door Barry|IA op 13-06-2004 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jag schreef op 13 juni 2004 @ 16:24:
[...]
Maar ja, het is natuurlijk wel zo dat je hem vol continu op 4 Ohm moet kunnen belasten zonder dat er dingen gaan overhitten, dat ben ik met je eens.
Bij muziekweergave hoeft een versterker nooit voor langere tijd zijn maximale vermogen te leveren, dus het is niet redelijk om van een versterker te eisen dat deze vol continu zijn maximale vermogen moet kunnen leveren. De meeste luidsprekers zouden dit ook niet overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

CornelisJ schreef op 13 juni 2004 @ 18:28:
[...]
Bij muziekweergave hoeft een versterker nooit voor langere tijd zijn maximale vermogen te leveren, dus het is niet redelijk om van een versterker te eisen dat deze vol continu zijn maximale vermogen moet kunnen leveren. De meeste luidsprekers zouden dit ook niet overleven.
Ja, dat had ik net zelf ook helemaal uiteen gezet :+. Maar ik vind dat je er in het ontwerp toch wel rekening mee moet houden, als worst case scenario. Al gebeurt het maar door een fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Mooi bakje :)
Verlang al om hem in te bouwen, jammer dat het nog zolang duurt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Jag schreef op 13 juni 2004 @ 16:24:
[...]
Lijkt me sterk, maar dan nog, je zal ook niet vaak tot een kwart van de max power output komen. Ik bedoel, je hoeft toch niet elk moment de ramen uit de sponningen te trillen toch :) ?
Hoezo, een sub zet je toch altijd voluit?! 8)

Maar om m'n stelling wat kracht bij te zetten: bekijk volgend grafiekje van warmteproductie in functie van uitgangsvermogen eens (geript uit LM3886 datasheet, maar is wel representatief voor een doorsnee klasse AB amp)

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/forum_images/power.jpg

Zoals je ziet, dissipeert een amp zelfs op 1/10 van z'n vermogen al behoorlijk veel. Dat is natuurlijk maar -10dB, maar als je "voluit" draait zal je altijd wel tussen de -10 en de 0dB zitten. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat bij "normaal" gebruik er helemaal geen probleem hoeft te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
subsonik: Jij wou een vermogentestje doen met die xxl, (ik heb foto's bij de startpost toegevoegd), hoe vindt je de opbouw eruit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Idd, je hebt gelijk met die power dissipation. Dat ding gebruikt idd meer bij full power dan bij half vermogen.
Maar tussen de -10dB en 0dB bij vol gas? Eerder tussen de -50dB en 0dB :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Jammer dat er niet al een kastje omheen zit, dit had een hoop werk gescheeld, de meeste subamps zijn toch wel gesloten?

Toch maar een besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ja dat is inderdaad jammer, en de meeste ampjes zijn al gesloten ja. uiteindelijk geeft dit toch een beter resultaat, nu staat de speaker tegen een houte kast aan de beuken in plaats van een metalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Das wel weer zo, ware het niet dat ik een compleet afgewerkte kast heb staan, van binnenuit een bak maken word wel heel erg onpraktisch en moeilijk (zie webpage onder kopje subwoofer)

Kdenk dat ik er van te voren een kastje omheen maak en dat dan mee laat verzinken zodat alleen de omlijsting van de subamp iets groter word, dit lijkt me het makkelijkst tenminste.

Toch handig als je opa jarenlang houtbewerking heeft gegeven op school :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-10 08:00
zou deze amp geschikt zijn om een peerless XLS 10 + slave aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passikal501
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07
107mb schreef op 17 juni 2004 @ 00:06:
zou deze amp geschikt zijn om een peerless XLS 10 + slave aan te sturen?
dit vraag ik me eigenlijk ook af ik heb ook zo`n subje thuis staan ik zoek alleen nog een geschikte en goedkope amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil jullie allemaal ff uitnodigen om naar DEZE link te kijken!

Lijkt verdacht veel op de xxl versterker vind ik.... Alleen 80W RMS, en de originele fabrikantnaam erop (8>
Het is een versterker van het bedrijf Hangzhou Newsources Electronics Ltd, made in china dus ;)

Ik vermoed zelf dat subsonik misschien wel gelijk heeft wanneer hij zegt dat 150W rms wat veel is voor deze versterker :P

Maar goed, dan nog is 50 euries niet veel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit ziet er idd bekend uit..
en die 150 watt is natuurlijk piek.

Wel denk ik dat deze amp ietsje te mager is om die peerless goed tot zijn recht te laten komen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passikal501
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 10:34:
Ik wil jullie allemaal ff uitnodigen om naar DEZE link te kijken!

Lijkt verdacht veel op de xxl versterker vind ik.... Alleen 80W RMS, en de originele fabrikantnaam erop (8>
Het is een versterker van het bedrijf Hangzhou Newsources Electronics Ltd, made in china dus ;)

Ik vermoed zelf dat subsonik misschien wel gelijk heeft wanneer hij zegt dat 150W rms wat veel is voor deze versterker :P

Maar goed, dan nog is 50 euries niet veel :)
Die 80 Watt is aan 8ohm dus 4 ohm heeft die wat meer vermogen

P=U²/R dus U²=P*R = 80*8 = 640 wortel van 640 is 25.3Volt
P=U²/R = 25.3²/4 =160.0225 Watt

dus aan 4 ohm zou deze versterker zo`n 160 Watt leveren dus dat klopt volgens mij wel aardig met die 150 Watt die ze opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Passikal schreef op 19 juni 2004 @ 11:50:
[...]

Die 80 Watt is aan 8ohm dus 4 ohm heeft die wat meer vermogen

P=U²/R dus U²=P*R = 80*8 = 640 wortel van 640 is 25.3Volt
P=U²/R = 25.3²/4 =160.0225 Watt

dus aan 4 ohm zou deze versterker zo`n 160 Watt leveren dus dat klopt volgens mij wel aardig met die 150 Watt die ze opgeven.
Daar heb je een punt, had ik ff niet aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
Ondersteund deze subamp ook 2 Ohm?
En hoeveel Watt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Nop, minimaal 4Ohm, anders krijgt de amp het te zwaar :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Laatst online: 03-10 17:36
Only one way to find out of dat ding 2 Ohm trekt. Ik vermoed van niet.
Hobby Hifi heeft een subwoofer uitgedacht met 'budget'-componenten waarbij ze de versterker (Mivoc AM120) een 2 ohm load geven. Hun theorie is dat je woofers beter niet in serie kan schakelen omdat ze elkaar dan (te) veel beinvloeden. Die versterker trok het wel en wordt ook niet gespec'ed op 2 Ohm.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dat geloof ik niet helemaal.Ik heb een keer mijn shakers 2 ohm geschakeld en op m'n sr7300 aangesloten. Maar die gaf het bij een bepaald volume op en klikte in protect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Wat geloof je niet helemaal, Walter?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk dat verhaal over hobby hifi..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Tsja, een SR7300 is wel wat anders dan een sub-amp die ervoor gemaakt is een beetje mishandeld te worden. Zat een linkje bij.... Blijft dat die xxl het waarschijnlijk niet (hard) trekt.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvraag is hoe goed de cross over is.
Dus als je hem instelt op 50 Hz, of de tonen daarboven dan ook echt effectief weggefiltert worden.

Ik heb een JBL Northridge E150P Subje, (toch over het algemeen geen slechte serie) en als ik daar de cross instel op 50 hz, en met WINisd toongenerator een toon van 80Hz produceer, staat mijn sub te trillen voor zijn leven. 8)7
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de cross over? :/

Hij is dan trouwens aangesloten via de LFE uitgang van mijn versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Dat is 1 van de manco's van goedkope(re) subamps. Het filter is matiger. Bij de duurdere apparaten zijn ze 3de (Detonation, Thommessen, sitronik) of 4de orde (Hypex). Goedkopere (Mivoc, Parts express) hebben 2de orde filters. Misschien gaat men bij XXl wel over tot 1ste orde :? ? Men moet natuurlijk ergens op besparen.... Als je dat ding aansluit op de subwoofer-uitgang van je receiver/processor dan zal je er niet veel last van hebben, dunkt me. Die filtert dan lekker mee.
Kijk eens bij PE 300-794. Daar staat een respons-curve van die versterker, dan zie je dat voor een 2de orde filtertje ingesteld op 40 Hz de respons bij 80 Hz zo 6 a 7 dB lager is, nog niet eens 2 keer zo zacht. Bovendien zie je vaak dat de box zelf (met versterkeing zonder filter) de respons van 30 naar 80 Hz nog een aantal dB's toeneemt wardoor het filter dus teniet wordt gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Redheinz op 25-06-2004 08:08 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet mogelijk een los actief filter er voor te schakelen? Of zijn die zo prijzig dat dat niet de moeite is?
Ik bedoel, ik wil hem het liefst laten ophouden waar mijn fronts beginnen..nu overlappen ze elkaar een heel stuk..

Blijkbaar is de subamp in mijn JBL dus ook erg goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Dat zei ik niet. Zo'n PE-versterker is mid-range. Dat is jouw sub ook. Dus er zal geen goedkoop versterkertje in zitten. Kan je ook zien aan het feit dat je bv. een fase-schakelaar of regelaar hebt. Als je een dB-meter hebt zou je eens een spectrum op kunnen nemen bij verschillende instellingen van je filter. Leuk ende leerzaam! Want je hebt ook nog te maken met room-gain, de ruimte waar je subwoofer staat zal bepaalde frequenties versterken en andere verzwakken.
Ja, je hebt filters en equalizers die gebruikt kunnen worden voor dat soort taken voor redelijk weinig:
Ik zelf gebruik een behringer DSP-1100 om de respons vlak te krijgen op mijn luisterplek (alleen in gebruik voor subs). Zij maken ook cross-overs (cx2310 bv.). Prima kwaliteit voor weinig. Zou ik je echter niet direkt aanraden te gaan gebruiken.

PS. Ik had je post net helemaal goed gelezen, dat het ging over een ander apparaat was half doorgedrongen. In vorige post wat bijgeschreven.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die grafiek bekeken. Best interessant.
Ik heb helaas geen dB meter, is het niet op 1 of andere manier mogelijk dit met een microfoon op de pc te doen? Kan die vast ook een mooi grafiekje van maken dan..

Je zegt dat je niet direct zou aanraden om zon los crossover te gebruiken, waarom niet dan?

Edit:
Nouja, het gaat me niet alleen om die JBL, ik heb die XXL ook besteld, en ik neem aan dat daar ongeveer hetzelfde voor geldt. vandaar dat ik het in dit topic vraag..

Edit2:
Die Behringer Crossover is alsnog 2x zo duur als die XXL amp zelf, en hij is bovendien stereo. Als ik zoek op actieve crossovers kom ik veel op DIY filters. (http://www.soton.ac.uk/~apm3/diyaudio/AXO.html)
Zou dit qua prijs te doen zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Zelfbouw actieve filters ben ik niet bekend mee. Maar het lijkt me lastig om de prijs van zo'n Behringer te evenaren. Het filtertje van die XXL lijkt me prima hoor. Walter PKK heeft hem in [rml][ SUB] zelfbouw subwoofer[/rml] net binnen en die heeft wel wat ervaring met die dingen. Zijn oordeel zou ik wel vertrouwen. Dus vraag hem eens in dat topic?

[ Voor 15% gewijzigd door Redheinz op 23-06-2004 14:53 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kon dit topic niet vinden |:(

Goed ik heb hem dus net binnen en ik weet niet wat de flanksteilheid is maar zoals je zei Redheinz via de subout filtert ie prima. Ik heb het idee dat het een 2e orde filter is. Het filter in de DT300 is idd 3e orde en is mijn oren steil genoeg. Je gaat problemen krijgen wanneer de speaker teveel van zich laat horen in het hogere bereik want dan corrigeer je met het 2e orde filter niet genoeg en krijg je een slappe rolloff. Later meer hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
@JZPR: Ik heb even getest: Mijn fronts op small, sub via Pre-outs, sub-filter op 40 Hz. Ik krijg ook nog wat output, al is het heel wat minder (niet gemeten) (conrad 301044). Dus als jij je fiter op 50 zet en je hebt op 80 nog output verbaast mij dat niets.

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Het is toch niet meer dan logisch dat je bij 80hz nog output hebt als je bij 50hz filtert? zelf bij een 4e orde filter is dat nog zo.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker als je speaker al bij 50 begint af te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Natuurlijk is dat logisch. Het is echter wel aardig om het te kwantificeren. Zo'n grafiekje is wel leuk om naar te kijken, maar als je niet de informatie hebt dat een mens 10 dB als 2 maal harder/zachter ervaart dan zegt het nog weinig.
Als je heel sec ernaar kijkt: filter op 40 Hz, 2 de orde:
80Hz = -12dB, 100 Hz = ~-15dB (SR6200 small = crossover 100Hz). Van (gesloten) sub nog wat outputwinst naar hogere frequenties: kom je op ~ -10dB tussen 80 en 100, dat is zo grofweg 2 maal zachter. Dat leek me ongeveer wel te kloppen.
Steilheid van het filter van mijn SR6200 is een onbekende.
Bij een 4de orde kom je dan op ca. -20dB, mocht deze grove berekening kloppen, dat is 4 maal zachter, dan zou je toch weinig over moeten houden.
Bij een gepoorte sub (Aanname: Lineaire respons tot 30 Hz) zou je met een 2de orde filter op 50 Hz ook ongeveer 10dB minder output hebben bij 80 Hz dan bij 40 a 50 Hz.

[ Voor 28% gewijzigd door Redheinz op 25-06-2004 07:56 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Laatst online: 05-10 10:10

Offtrack

Ondertitel

Barry|IA schreef op 12 juni 2004 @ 21:36:
Hoe zit het dan met de warmte :?

Op deze vraag heb ik een makkelijk antwoordt: Op de metalen voorplaat zien we een grote heatsink, deze staat rechtstreeks in verbinding met de 2 eindtransistors, dat zijn immers de onderdelen die het warmst worden terwijl ze er niet beter op worden. De hete lucht wordt via de transistoren doorgegeven aan de heatsink (die is voorzien van koelpasta), uiteindelijk is de warme lucht de kast uit. Uiteraard zijn zitten er ook nog andere onderdelen die het aardig warm hebben; de condensators, de transformator maar deze kunnen echter een maximale temperatuur aan van zo'n 105 graden celcius.
Ik was vandaag in Munts amp winkel. En die meneer daar adviseerde mij om wel wat lucht sleuven/roosters/gaten in het "Amp compartiment" te maken, vanwege de hitte.
Wat moet ik nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hmm..je moet me daar wel gezien hebben! :P Je kan sleuven maken, ik heb het niet gedaan, en het voldot ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Nou ik heb 'em ook binnen hoor, nog niet de tijd gehad om 'em aan een sub te hangen maar hier even wat theoretische testresultaten :)

Theoretisch vermogen
Gemeten piekvoltage (onbelast) bij 3dB Crest: 36v
8ohm -> 4,5A -> 0,5wortel2 x 4,5 x 36 = 115w
4ohm -> 9,0A -> 0,5wortel2 x 9,0 x 36 = 230w
NB: Omdat muziek meestal een Crestfactor heeft van
6dB (Of soms zelfs meer) kun je uitgaan van de helft
van dit vermogen als je een luidspreker opzoekt:
120w aan 4ohm en 60w aan 8ohm minimaal

Crossover
crossover 150hz
100hz = 29,8v
150hz = 21,6v
200hz = 10,1v
250hz = 03,8v
300hz = 02,5v
400hz = 01,0v
500hz = 00,1v

crossover 50hz

050hz = 27,5v
100hz = 12,8v
150hz = 05,5v
200hz = 01,9v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb nog een Wharfedale sub staan met een kapotte versterker. Volgens mij is dat dan wel voor mij interessant om in te bouwen. Of zie ik iets overhet hoofd?

Er zit 15" woofer in >:) dus daar zal het probleemniet liggen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 14-07-2004 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Zelfs een Creative speaker zou geschikt zijn :P , of het klinkt is een ander verhaal. Lijkt mij wel een goede optie, dat de woofer 15'' is zegt niet veel.

Wil je er ook een andere kast voor bouwen? Of laat je de kast gewoon voor wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Volgens Flex82 is er met de speaker van mijn sub niks mis, sterker nog het is een verdomd leuke speaker! Alleen de amp is dus brak.

Maar als ik het al zou gaan doen, dan wordt het een lange termijn project en zal ik de kast gelijk houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Heb je misschien een foto van de sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ja die heb ik:
[img]url=http://images.amazon.com/images/P/B00004SY52.01.LZZZZZZZ.jpg[/img]

Hij kan tot 19Hz (volgens de specs) en de versterker die erbij zat was 150Watt. Typenummer is Wharfedale Topaz SW-15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, das inderdaad een serieuze sub!

Misschien heb ik ook wel interesse in die amp.
Ik heb nl mijn (ietwat stoffige) marquant woofer uit de kast getrokken (weegt een goede 4,5 kilo), en heb er vanavond ff een kastje van 50x50x50 voor gemaakt, van 18mm MDF, met de nodige bracing. Leuke vergulde kabel klemmetjes gekocht, en morgen het een en ander zagen.
Tijdelijk laat ik hem wel ff spelen op mijn Harman/Kardon versterker, als het bevalt komt die XXL ook wel in aanmerking voor mijn sub :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Inmiddels ook al even aan de op got inmiddels fameuze raveland 18" drivers aangesloten, die gezamelijk naast hun 4ohm impedantie een gevoeligheid van 97dB/1m in de weegschaal leggen. Ik kan je verzekeren werkelijk alles dreunt mee, in hoeverre de XXL ook in staat is met een shiva veel geluidsdruk te produceren hoor je morgen van me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

m.m schreef op 15 juli 2004 @ 00:29:
Inmiddels ook al even aan de op got inmiddels fameuze raveland 18" drivers aangesloten, die gezamelijk naast hun 4ohm impedantie een gevoeligheid van 97dB/1m in de weegschaal leggen. Ik kan je verzekeren werkelijk alles dreunt mee, in hoeverre de XXL ook in staat is met een shiva veel geluidsdruk te produceren hoor je morgen van me :)
Dat kan ik je al vertellen, de shiva heeft vandaag staan rommelen op m'n broer z'n feestje. Parallel aangesloten ging hij behoorlijk los, maar de low input gooide hier en daar wat roet in t eten. Ik vermoed dat dit komt door een te lage ingangsimpedantie, aangezien m'n M-audio kaart absoluut geen moeite had met de low-input. Misschien dat dus de low input wat te veel vermogen vraagt van de bron en dat een iets mindere bron dus al snel voor vervorming zorgt. Meer darover zodra ik t een en ander gemeten heb.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op 14 juli 2004 @ 18:35:
Volgens Flex82 is er met de speaker van mijn sub niks mis, sterker nog het is een verdomd leuke speaker! Alleen de amp is dus brak.

Maar als ik het al zou gaan doen, dan wordt het een lange termijn project en zal ik de kast gelijk houden :)
hey Os ;)
Idd erg leuke speaker, maar ik heb ook last van een brakke versterker bij dat ding. ;(
Bij mij ruist hij, dwz hij bromt enorm. Waarschijnlijk ergens een fout op de print ofzo met de aarde.
Hij is verder ontzettend goed die versterker, 150 RMS en 300 watt piek. Jammer dat ze zo bezuinigd hebben op de amp.
Oscar Mopperkont schreef op 14 juli 2004 @ 19:27:
Hij kan tot 19Hz (volgens de specs) en de versterker die erbij zat was 150Watt. Typenummer is Wharfedale Topaz SW-15
Geloof me, hij kan echt tot de 19 Hz. ;)

Ik heb een professionele 300 watt mono-versterker eraan gehangen en die kon ik voluit zetten, zonder vervormen of aan zijn x-max te komen. Mijn god wat een harde, maar toch erg gecontroleerde bas. In een 80 liter behuizing.
Hij wordt ook regelmatig gebruikt voor feestjes. ;)

Daarom heb ik het volste vertrouwen in dat ding, ook zeker in zijn kwaliteit van geluid. Maar ik ga de 150 watt sub-versterker van dit topic er niet aanhangen, die is toch echt veel te veel onder de maat voor deze speaker.
Een goede 300 watt Hypex of Detonation of vergelijkbaar kan die denk ik beter hebben.

ps.
Voor plaatjes van de speaker Klik hier
En ik gah em zeker verbouwen, want na al die feestjes is de kast nu helemaal met deuken en krassen bezaaid. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

En als het Flex82 gelukt is, schijnt hij het kunstje nog een keer te gaan flikken ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op 15 juli 2004 @ 09:32:
En als het Flex82 gelukt is, schijnt hij het kunstje nog een keer te gaan flikken ;) :P
Hehe, het heet niet voor niet zelfbouw ,Os. ;)
En als je toch op andere gedachten komt, dan wil ik de speaker wel overnemen. :) Kan ik stereo subs neerzetten, of 1 grote sub met 2x15". >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Kun je ze inbouwen in je front speakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-edit-
Ik moet niet 2x klikken...... :+

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op 15 juli 2004 @ 11:35:
Kun je ze inbouwen in je front speakers!
Zou idd kunnen ja! Dan filter ik de woofer eerder af en dan laat ik de subs tot een 80 Hz doen ofzo.

Leuk idee....

Dan moet ik wel twee actieve modules hebben. Dan komt de XXL ineens wel weer in het zicht. Dan maar wat power tekort. Want twee keer een DT300 wordt wel erg duur. (2x400 euro ofzo :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Atgast schreef op 15 juli 2004 @ 01:27:
[...]

Dat kan ik je al vertellen, de shiva heeft vandaag staan rommelen op m'n broer z'n feestje. Parallel aangesloten ging hij behoorlijk los, maar de low input gooide hier en daar wat roet in t eten. Ik vermoed dat dit komt door een te lage ingangsimpedantie, aangezien m'n M-audio kaart absoluut geen moeite had met de low-input. Misschien dat dus de low input wat te veel vermogen vraagt van de bron en dat een iets mindere bron dus al snel voor vervorming zorgt. Meer darover zodra ik t een en ander gemeten heb.
Toevallig het oude model DT-300 (met interne dipswitch)? Met zo'n model heb ik namelijk gelijkaardige ervaringen... even mijzelf quoten:
Overigens kan ik iedereen heel hard aanraden de high level input te gebruiken. Bij de low level input hadden we al op relatief lage vermogens bizarre vervormingen, ik dacht eerst dat de woofer stuk was, maar het was wel degelijk de DT-300 die keihard lag te vervormen. We hebben de scoop eraan gehangen, en wat ooit een sinus was, werd iets wat meer weg had van een hobbelig en hoekig berglandschap. Het lag overigens niet aan het ingangssignaal zelf, dat bleef een perfecte sinus. Bij de high level input hadden we deze problemen dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik heb het ook met de XXL amp. Als ik een cd-speler op de RCA aansluit gaat het geluid al vervormen waneer de amp voor een kwart open staat. Echter op de High-Level beukt ie vrolijk door! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 15 juli 2004 @ 18:04:
Ik heb het ook met de XXL amp. Als ik een cd-speler op de RCA aansluit gaat het geluid al vervormen waneer de amp voor een kwart open staat. Echter op de High-Level beukt ie vrolijk door! ;)
Waarschijnlijk heeft de low-level input een gevoeligheid van 0,7~1,0 V. Een CD-speler heeft standaard een output van 2 V..... verklaart dus wel waarom de boel begint te vervormen. :) . je kan er voor kiezen om je uitgang van je CD-speler te halveren met twee weerstanden, maar of het daar nou beter van wordt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Het lijkt mij heel simpel: de low-level is gewoon bedoeld voor een regelbare pre-amp. Zelfde in feite als een LFE.

Edit:

Mijn Pioneer A209 heeft jammergenoeg geen pre-out's. Is er een simpele manier om zelf pre-out's te maken? Niet zoiets als tape-out want het volume moet wel meegaan waneer ik het volume van de Pioneer wijzig.

[ Voor 48% gewijzigd door Barry|IA op 15-07-2004 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Barry_Loef: ik snap je opmerking niet, en ik vermoed dat jij ze ook niet snapt ;)

BTW, de meeste versterkers met een good-old analoge volumeknop kan je redelijk eenvoudig van pre-outs voorzien, door het signaal op de lopers van de potmeter af te tappen. Nadeel: hoge uitgangsimpedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:29

Bluppy2

Hip!

hoe zou deze amp het doen met een Peerless XLS-10?
dat hij wat te licht is voor een Shiva is onderhand wel duidelijk... Maar ik ben nieuwsgierig of dit genoeg zou zijn voor een kleine kamer...

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Of ie te licht is voor een Shiva ligt er aan hoe hard je um wilt zetten. Mn dt300 laat werkelijk alls trillen als ik volume op 50% zet. Als ik mn dt300 rechtstreeks op de LFE output van mn SACD speler zet moet ik zelfs terug naar 10% voor een dragelijk resultaat en zelfs op die 10% heeft ie dan gigantische uitlsag. SACD speler is Philips 963SA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 15 juli 2004 @ 18:21:
Het lijkt mij heel simpel: de low-level is gewoon bedoeld voor een regelbare pre-amp. Zelfde in feite als een LFE.

Edit:

Mijn Pioneer A209 heeft jammergenoeg geen pre-out's. Is er een simpele manier om zelf pre-out's te maken? Niet zoiets als tape-out want het volume moet wel meegaan waneer ik het volume van de Pioneer wijzig.
Mijn Onkyo heeft ook geen pre-outs.
Ik heb gekeken of je zo pre-outs kan maken. Dat kan wel, maar als je volume-regeling digitaal is (Dus je volumeknop kan je oneindig doordraaien), dan is het via een chip geregeld en niet te doen. (Tenzij je verstand heb van digitale elektrotechniek)

Helaas dus niet (makkelijk) te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Gelukkig is mijn Pioneer nog volledig Anoloog! O-) Maar subsonik wat bedoel je met hoge uitgangsimpedantie? Ik wil hem namelijk gewoon niet meer op de high-level aansluiten.

Edit:

Hoe doe je dat eigenlijk die pre-out's? Ik heb namelijk ook wel intresse in 2 monoblokken van BMM! :D

[ Voor 25% gewijzigd door Barry|IA op 15-07-2004 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niks doen met de koptelefoon uitgang?
Ik weet de waardes van het koptelefoon 'kanaal' niet (volt, etc.), maar misschien kan je daar een pre-out van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hmm..Zit wat in! Dat zou wel mooi zijn zeg. Mijn koptelefoon-kanaal kan namelijk meespelen terwijl de speakers ook aanwezig zijn.

Subsonik weet jij misschien of dit een optie is? Mij lijkt het voltage in zo'n koptelefoon-kanaal groter dan in een pre-out, maar met een paar weerstandjes moet dat toch geen probleem zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 15 juli 2004 @ 20:57:
Hmm..Zit wat in! Dat zou wel mooi zijn zeg. Mijn koptelefoon-kanaal kan namelijk meespelen terwijl de speakers ook aanwezig zijn.

Subsonik weet jij misschien of dit een optie is? Mij lijkt het voltage in zo'n koptelefoon-kanaal groter dan in een pre-out, maar met een paar weerstandjes moet dat toch geen probleem zijn? :)
Ik ben geen subsonik, maar een koptelefoonuitgang heeft toch een extreem andere impedantie?

Ik heb lange tijd de koptelefoonuitgang van de tv op mijn versterker gehad. En dat klonk erg brak.

Maar misschien is het van een koptelefoonuitgang van een redelijke versterker een beter signaal..... who knows.
Je hebt heus toch wel nog een versterker ergens? Probeer het eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dat het écht slecht zal klinken kan ik mij nauwelijks voorstellen, er zijn immers koptelefoons die 10x beter klinken dan welke luidspreker dan ook. Die zijn dan wel voor de impedantie (van bijvoorbeeld 600ohm) gemaakt, maar het gaat alleen maar om een pre-out.

Je hebt gelijk Flex, ik moet het maar gewoon proberen. Ook heb ik mijn TV wel eens via het koptelefoon-kanaal aangesloten op een versterker, dat klonk ook brak! Maar waneer je de TV even hard/zacht zet als het ingangssignaal van een CD-speler klinkt het natuurlijk gewoon. Maar dan had ik verder ook geen EQ correctie in de TV ofzo, zou wel stom zijn! :X

Edit:

Oké! Ik heb hier een Sugden eindbak. Morgen even een geschikt kabeltje halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 15-07-2004 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Gelukkig heeft een koptelefoon veel minder vermogen nodig, het voltage wat je versterker kan leveren zal in principe geen probleem zijn, bij 600ohm bij een voltage van 20v heb je toch nog een wattage van 0,66w, en geloof me dat is meer dan dat jij in je koptelefoon wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je kan uiteraard ook de koptelefoonuitgang gebruiken, of zelfs gewoon via een weerstandsdeler op de luidsprekeruitgang werken... Maar guess what een subwooferamp met hi-level en low-level ingang binnenin doet? Juist, exact hetzelfde. Het nut ontgaat mij dus een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Damn! Jij weet er veel van :D Ik wil dus via een pre-out omdat ik dan wel mijn boxen kan EQ'en zonder dat mijn sub hier last van krijgt.

Edit: Uiteraard moet de pre-out dus 'koptelefoon-kanaal' wel volledig EQ vrij zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Barry|IA op 16-07-2004 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe snel hadden jullie de amp binnen? Volgens barry is de amp vorige week zaterdag verstuurd en heb nu na anderhalve week nog niks binnen.... Iemand met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35
schaamteloze crosspost:

hey mensen, ff een kickje
ik ben op zoek naar een versterker voor alleen mijn subwoofer in mijn auto.
zou deze versterker hiervoor geschikt zijn?

Jullie zeggen dat er dikke travo in zit. welke voltages komen daar dan uit, misschien kan ik em dan in mn auto inbouwe

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
De versterker heeft zo'n 2x 40V nodig. Zinloos om te proberen dat in een auto in te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Er is wel wat te fixen natuurlijk met 2 serieel geschakelde spanningsverdubbelaars maar het geheel wordt dan wel erg complex en ook redelijk duur, je kunt denk ik beter een car ampje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

laurens0619 schreef op 09 augustus 2004 @ 23:42:
schaamteloze crosspost:

hey mensen, ff een kickje
ik ben op zoek naar een versterker voor alleen mijn subwoofer in mijn auto.
zou deze versterker hiervoor geschikt zijn?

Jullie zeggen dat er dikke travo in zit. welke voltages komen daar dan uit, misschien kan ik em dan in mn auto inbouwe
Het is niet de bedoeling dat je met je vraag meerdere oude topics kickt, open een nieuw topic of plaats het in één oude draad, in JBL 101787X 25CM Woofer heb je gewoon exact hetzelfde stuk tekst gecopy/paste. Dit zorgt heus niet voor meer aandacht voor je vraag en zorgt er alleen maar voor onoverzichtelijkheid op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35
subsonik: bedankt voor je heldere uitleg, had niet verwacht dat er 2x 40v uit zou komen

wannabe mod mm:
Ja daarom zeg ik ook crosspost. had hem eerst per ongeluk in verkeerde topic geplaatst kwam ik achter dus had ik hem hier neergezet.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laurens0619 schreef op 10 augustus 2004 @ 10:14:
subsonik: bedankt voor je heldere uitleg, had niet verwacht dat er 2x 40v uit zou komen

wannabe mod mm:
Ja daarom zeg ik ook crosspost. had hem eerst per ongeluk in verkeerde topic geplaatst kwam ik achter dus had ik hem hier neergezet.
Als dat het geval is mail dan even naar één van de moderators. Op deze manier crossposten heeft geen stijl. Dan maakt het ook niet uit of jij er het labeltje "schaamteloos" aanhangt. Dat maakt het niet goed.

Ik heb de post in dat andere topic verwijderd aangezien hij inderdaad hier beter op z'n plaats is. Dan kan er nu weer lekker ontopic verder worden gegaan. :)

@m.m gebruik in zo'n geval de topic report functie. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*KICKKIE*
Oscar Mopperkont schreef op 14 juli 2004 @ 19:27:
Ja die heb ik:
[[url=url=http://images.amazon.com/images/P/B00004SY52.01.LZZZZZZZ.jpg]afbeelding[/url]]

Ik zag ook zo'n ding op marktplaats; linkje :*)

Zal dit ding in z'n eigen kast een Shiva in een 98Liter gesloten kast eruit spelen?
Als je ff uitgaat dat er dezelfde amp aan hangt enzo... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Naar aanleiding van het aantal klachten over het ''brommen'' van de versterker: wil ik jullie even vragen om hier de ervaringen over het ''brommen'' te plaatsen.

Ik had het probleem ook aan het begin, en toen lag het ook aan mijn stopcontact. Let ook goed op de plaatsing van de kabels, leg een voedingskabel dus nooit in de buurt van speakerkabels of interlinks. Probeer niet de brom volledig weg te krijgen, want dat lukt toch niet, er is jammergenoeg altijd een signaal-/ruis verhouding waar je niet omheen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Mijne heeft ook last van brommen, maar ik vind het zo storend niet. Als ik hem afleg duurt het 10sec ofzo eer hij volledig afligt. Je hoort hem als het ware uitdoven. De mijne zit in een verlengkabel en deze zit dan in een stekkerdoos bij nog 4 of 5 stekkers die volledig bezet zijn door mijn receiver, cd speler, oplader, lava lamp. Langs die verlengkabel loopt de kabel van de receiver naar de woofer en een luidsprekersdraad naar een box die onder mijn bed ligt :9

Ook als ik het geluid van mijn radio op nul zet dan hoor je hem wel brommen, lichtjes.

Waarom beginnen jullie over dat gebeuren? Is dat niet goed voor de amp ofzo? Ik kan zeggen dat de sub beneden dat niet heeft als ik het mij goed herinner. Das dan ook een Jamo sub met down-firing.

Pagina: 1 2 Laatste