Ruzor schreef op 14 juni 2004 @ 13:57:
[...]
True true, ik had het alleen over prepaid bellen. Ik heb zelf geen ervaring met abbonementen en de prijzen daarvan, dus daar kan ik niet over oordelen.
[...]
Maar als je bij Orange ook voor prepaid gratis je nummer over kan laten zetten waarom dan niet bij anderen?! Helaas was het bereik met Orange bij mij niet goed, anders was ik zeker bij Orange gebleven. Daar kunnen ze dus ook klanten mee winnen en daar kunnen ze ook winst meemaken. Dan heb je ook een bepaalde omzet en verspreid je een goede naam wat ook weer leid tot klanten die een abbonement willen. Ik vind dus zeker dat er op de prepaid markt veel meer concurrentie mag zijn, dit is zeker geen kleine markt.
[...]
We komen dichter bij elkaar en we zijn het grotendeels met elkaar eens

. Ik ben ook van mening dat sms'en in NL goedkoper
kán, maar dat wil voor de consument niet zeggen dat dit ook gebeurt. Bij een provider is het gewoon een kwestie van afwegen en als een provider gewoon meer omzet uit sms haalt bij een prijs van 5 cent, zal een provider dit ook gewoon doen! Het punt is dat alle providers in NL denken dat de maximale omzet bij 22 cent per bericht ligt. Dan is het gewoon een kwestie van
kunnen, maar niet
willen. Verder is prepaid bellen duur als je veel belt, maar voor veel bellen is het product prepaid niet voor bedoeld. Voor mensen die veel bellen is namelijk een abonnement met belminuten bedacht. Qua abonnementen zijn de Nederlandse providers niet duur in vergelijking met het nabije buitenland. Een systeem als 200 belminuten, ongeacht de binnenlandse bestemming, wordt door T-Mobile bij onze oosterburen sinds een paar maanden aangeprezen. In Nederland bestaat dit systeem al sinds 1998 (Telfort was de eerste, geloof ik).
En wat betreft nummerbehoud: destijds was het de OPTA erom te doen dat mensen wel kunnen overstappen, zonder dat ze hun mobiele nummer kwijtraken. Sommige nummers hebben namelijk een waarde. Als je een loodgietersbedrijfje hebt en je wil van provider wisselen, maar je hebt op al je visitekaartjes je mobiele nummer voor spoedopdrachten laten drukken, kun je al je visitekaartjes weggooien als je een verplicht nieuw mobiel nummer krijgt. Aangezien er wel kosten aan deze procedure zijn verbonden, heeft de OPTA bepaalt dat de nieuwe aanbieder daarvoor maximaal fl. 20 in rekening mag brengen, nu omgerekend 9,07 euro. De 'oude' provider mag voor nummerbehoud geen kosten in rekening brengen. Het staat de nieuwe provider dus vrij om die 20 piek al dan niet in rekening te brengen. Dat Orange dat niet goed, pleit voor ze. Telfort doet het ook niet en T-Mobile naar mijn weten ook niet. Dat KPN en Vodafone wel kosten in rekening brengen, tja: als jij dat onredelijk vindt t.o.v. Orange...be my guest, maar ik vind het nog steeds geen hoog bedrag. Gezien het feit dat het porteren van een nummer coördinatie vergt tussen de oude en nieuwe provider en ik denk dat het een aanbieder meer kost dan 9,07.
Tot slot, jij had het wellicht over prepaid bellen, maar de persoon die jij citeerde, had het over mobiel bellen in het algemeen. Maar goed, einde discussie?
Laten we het weer over gratis simkaarten van Hi hebben. Ik ben benieuwd of er een mooi nummer aan gekoppeld is