Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Canon Powershot S60 topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.018 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alex214
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-09-2019
Omdat er weinig / geen info over deze nieuwe cam van Canon (Canon Powershot S60) in het forum te vinden is dit topic.

• Reviews:
Deze cam is in mei 2004 uitgekomen daarom zijn er op dit moment nog niet veel
(uitgebreide) reviews. De volgende heb ik gevonden:

http://www.dpreview.com/news/0405/04051001canons60.asp
http://www.dcresource.com...ot_s60-review/index.shtml
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S60/S60A.HTM
http://www.digitalreview.ca/cams/CanonS60.shtml
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s60.html (erg uitgebreid!)
http://reviews.cnet.com/C...4505-6501_7-30879530.html (met filmpje over de cam)

• Verschillen ten opzichte van de S50:
• New body design, smaller and lighter
• New lens: 28 - 100 mm equiv. (3.6x), F2.8 - F5.3
• New image size: 2048 x 1536
• New movie clip size: 640 x 480, 10 fps, up to 30 sec
• Max shutter speed up to 1/2000 sec from 1/1500 sec
• PictBridge support
• Higher capacity NB-L2H battery

Voor de duidelijkheid: het is geen 6MP camera, wat de titel wel doet denken, het is 5 MP.

• Sample images:
Op de Japanse canon website zijn een paar sample afbeeldingen te downloaden.
http://web.canon.jp/Imaging/pss60/spl/IMG_0189.jpg http://web.canon.jp/Imaging/pss60/spl/IMG_1603.jpg http://web.canon.jp/Imaging/pss60/spl/IMG_0094.jpg http://web.canon.jp/Imaging/pss60/spl/IMG_0226.jpg

Er staan ook nog twee onderwater afbeeldingen op. Leuk is dat deze cam standaard een onderwater whitebalance setting heeft. De vraag is alleen of het veel gebruik zal worden.

• Afbeelding van de S60:
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1084205198.jpg

Canon S60 @ pricewatch
Tweakers nieuwsbericht

Ik ben van plan deze cam te gaan kopen, misschien kunnen mensen die deze cam al hebben hun ervaringen hier delen met eventueel gemaakte foto's :)

Update 21-06-2004:
Langzamerhand verschijnen er steeds meer foto's, gemaakt met de Powershot S60, op het internet. Na het lezen van de steeds meer komende negatieve reakties moet de eventuele koper zich misschien gaan afvragen of de "kwaliteit" van deze camera de 500 euro waard is.

Problemen en minpunten tot nu to:
- Ruis gehalte is erg hoog bij ISO 200 en 400. Voorbeeld Steves Digicams review: iso200 en iso400 (grote files).

- De hoeken van de foto's zijn erg onscherp en vervormd. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk met de nieuwe lens te maken waardoor het met een simpele software update niet op te lossen is. Zie o.a. deze foto te vinden op de review van dcresource.

[Voor 18% gewijzigd door Alex214 op 21-06-2004 20:08]

• Jan_IA
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07-08-2006
quote:
Amstelveen, The Netherlands, 10 May 2004.
:D Hoe toevallig (mijn woonplaats is Amstelveen).

Ontopic:
Ik vind m er mooier uitzien dan de S50, maar verder zie ik niet zo zeer het voordeel ervan in. De verschillen zijn minimaal, het enige nuttige is de lens, en misschien dat sommigen de image size van 3MP kunnen waarderen.

• n00bs
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 14:39

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik wilde net dit topic aanmaken ;) ben jij mij net voor :p
In ieder geval is de prijs van deze camera al aan het dalen in NL, in de pricewatch is die nu voor 486 Euro te koop. Dus dat is wel gunstig.

Wat ik alleen jammer vind, is dat er nergens een Final review te vinden is :?
Nergens staan samples of feitelijke waarden over de shutterlag etc, aangezien het prototypes waren die getest werden. Maar aangezien de camera nu al zeker 2 weken leverbaar is, had ik wel verwacht dat er wat meer enthousiasme zou zijn rondom deze camera.

Ik vind het zelf een mooie camera, maar durf de koop nog niet aan, totdat ik op subjectieve sites zoals dpreview een goede review heb kunnen lezen met sample foto's.

Ook ben ik nog op zoek (als ik deze camera koop) naar 512MB CF kaartjes... tot nu toe lijk mijn PQI F1, of Transcend de beste keuze qua performance.

• Alex214
Steves digicams heeft zijn review nu afgemaakt (met sample images)
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s60_samples.html

Ik had ook al ergens anders meer samples gevonden, ik zal ff kijken of die websites nog kan vinden.

Wat ik me afvraag: deze cam gaat aan en uit door de cover opzij te schuiven, hoe zit het dan als de cam in een onderwater housing zit?

• Karp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 22:04
quote:
Jan schreef op 11 juni 2004 @ 16:32:
[...]

:D Hoe toevallig (mijn woonplaats is Amstelveen).

Ontopic:
Ik vind m er mooier uitzien dan de S50, maar verder zie ik niet zo zeer het voordeel ervan in. De verschillen zijn minimaal, het enige nuttige is de lens, en misschien dat sommigen de image size van 3MP kunnen waarderen.
Hij is kleiner
Heeft een groter zoom bereik
En een hogere batterijcapaciteit

Vind ik toch wel noemenswaardige dingen

www.erikkroes.nl

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik wilde eerst deze camera kopen, na het zien van de final sample foto's weet ik dat ik hem niet wil kopen...

De kwaliteit van de foto's zijn buitegewoon slecht. Als je kijkt bij ALLE foto's dan zie je dat de buiteranden ontzettend wazig zijn. Daarnaast lijkt er ook wel een probleem te zijn met de focussing in het centrum.

Wat ook opvalt is de enorme hoeveelheid ruis, zelfs bij ISO50

Kleuren zijn verder wel erg goed

Ik heb met Canon NL gebeld met en heb een direct intern nummer gekregen. Ik heb daarop met een vrouw gesproken die de bevindingen van deze foto's door gaat spelen met de productmanager en zo ver ik heb begrepen dit hogerop zal doorspelen. Alleen imv EK sponsering van Canon, zal dit niet meteen gebeuren. Mijn nummer is genoteerd en word eventueel teruggebeld.

Dus de klantgerichtheid is in ieder geval goed van Canon... maar de foto's vallen mij echt enorm tegen. En dat voor een camera van 500 Euro :? nu weet ik dus weer niet welke camera ik wil kopen.

[Voor 41% gewijzigd door n00bs op 15-06-2004 11:11]

• Alex214
Ik vond de meeste foto's idd ook tegenvallen en vooral dat de hoeken nogal wazig waren. Hier zijn een paar samples waar dat duidelijk te zien is.

Ondertussen weet ik ook niet meer wat ik moet halen. Ik wil wel graag een cam met dezelfde functionaliteiten, opties (dus geen Ixus ofzo) en hij moet (redelijk) klein zijn :) De Canon A80 is ook wel leuk, maar daar zitten weer batterijen bij :(

Deze persoon is trouwens ook niet echt positief over de S60: http://forums.dpreview.co...orum=1010&message=9159755

[Voor 14% gewijzigd door Alex214 op 15-06-2004 12:26]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb gisteren thuis nog veeeeeeel ergere foto's gezien van de S60... daar was die onscherpheid echt superzichtbaar. Ik snap echt niet dat Canon dit model op de markt durft te brengen, aangezien de kwaliteit beduidend slechter is dan vele oudere en goedkopere modellen.

Ik weet niet of iemand op de ruis heeft gelet :? maar zelfs bij ISO50 was het al duidelijk zichtbaar :? op ISO400 was het niet om aan te zien :r

Ik snap dan ook niet waar die nieuwe lens goed voor was... alles aan beeldkwaliteit is minder dan voorgaande modellen... misschien dat de snelheid iets beter is geworden. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.

En een vervangende camera met dezelfde specs met wel een goede kwaliteit is er gewoon niet, de digitale techniek gaat helaas niet snel genoeg

• Karp
quote:
n00bs schreef op 15 juni 2004 @ 14:25:
Ik heb gisteren thuis nog veeeeeeel ergere foto's gezien van de S60... daar was die onscherpheid echt superzichtbaar. Ik snap echt niet dat Canon dit model op de markt durft te brengen, aangezien de kwaliteit beduidend slechter is dan vele oudere en goedkopere modellen.

Ik weet niet of iemand op de ruis heeft gelet :? maar zelfs bij ISO50 was het al duidelijk zichtbaar :? op ISO400 was het niet om aan te zien :r

Ik snap dan ook niet waar die nieuwe lens goed voor was... alles aan beeldkwaliteit is minder dan voorgaande modellen... misschien dat de snelheid iets beter is geworden. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.

En een vervangende camera met dezelfde specs met wel een goede kwaliteit is er gewoon niet, de digitale techniek gaat helaas niet snel genoeg
Als ik het zo zie zijn ze er sinds mijn S45 alleen maar op achteruit gegaan
De s50 had al een stuk meer ruis dan de s45. En de s60 is nu nog erger lijkt het.
Het enige wat minder is aan de s45 is de macrostand van 10cm. Maar dat valt te overleven.
Dus ik zou bijna zeggen, vind ergens een oude s45. kost je vast niet zo veel :)

www.erikkroes.nl

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ja het is een optie om voor een S45 te gaan, maar ik wil zo graag een hoge resolutie om ook mooie grote afdrukken te kunnen laten maken. Daarnaast spreken de features van de S60 mij meer aan dan van de S45. Ook design en het formaat/gewicht...

• Karp
quote:
n00bs schreef op 15 juni 2004 @ 15:19:
Ja het is een optie om voor een S45 te gaan, maar ik wil zo graag een hoge resolutie om ook mooie grote afdrukken te kunnen laten maken. Daarnaast spreken de features van de S60 mij meer aan dan van de S45. Ook design en het formaat/gewicht...
tja, weinig vergelijkbare camera's in die klasse.
Als ik er nu een uit zou moeten kiezen zou ik het zo snel ook niet weten. Misschien een pentax optio 555?
de sony p120 gezien dit weekend, ook leuke camera maar iets minder uitgebreid en toegankelijk dan de canon.

www.erikkroes.nl

• Alex214
Ik had ergens gelezen dat de Powershot S serie een zogenaamde "bug" heeft met het automatisch instellen van het diafragma. Pas bij een sluitertijd kleiner (of sneller) dan 1/1000 sec. veranderen de settings van het diaframa groter dan f/2.8 (schrijf je toch zo?).

Met een groter diafragma schijnt de wazigheid in de hoeken minder te worden.

Ik zal die post even opzoeken. Geen id of het klopt natuurlijk :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
Alex214 schreef op 15 juni 2004 @ 15:55:
Ik had ergens gelezen dat de Powershot S serie een zogenaamde "bug" heeft met het automatisch instellen van het diafragma. Pas bij een sluitertijd kleiner (of sneller) dan 1/1000 sec. veranderen de settings van het diaframa groter dan f/2.8 (schrijf je toch zo?).

Met een groter diafragma schijnt de wazigheid in de hoeken minder te worden.

Ik zal die post even opzoeken. Geen id of het klopt natuurlijk :)
Als de diafragma waarde hoger wordt, neemt de effectieve diameter van de lens af. Daardoor neemt de scherpte in het algemeen toe, vooral omdat lensen niet perfect zijn en dit zie je vooral in de buitenste randen... maar bij de S60 is het wel erg waardeloos... lijkt wel de kwaliteit van mijn Samsung E700 telefoon (plastic lens)
quote:
Karp schreef op 15 juni 2004 @ 15:36:
[...]

tja, weinig vergelijkbare camera's in die klasse.
Als ik er nu een uit zou moeten kiezen zou ik het zo snel ook niet weten. Misschien een pentax optio 555?
de sony p120 gezien dit weekend, ook leuke camera maar iets minder uitgebreid en toegankelijk dan de canon.
Naar die Pentax had ik ook al gekeken... redelijk vergelijkbare specs en zelfs nog iets kleiner en lichter. Alleen is deze camera zo ver ik weet behoorlijk traag :( (en oud).

Wat ook een leuke camera is, is de Olympus 410 (spatwaterdicht en stofdicht), maar weet verder niets van de kwaliteit.

[Voor 32% gewijzigd door n00bs op 15-06-2004 16:10]

• FP|IA
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Foto's worden juist sneller waziger als je een groot diafragma (laag F-getal) gebruikt, vanwege de kleine scherptediepte. Een klein diafragma (groot F-getal) levert een grotere scherptediepte op, en maakt de foto's scherper.

Een lage F-waarde maakt wel scherpe foto's, maar het gebied dat scherp blijft is klein. Bij F/2.8 is bijvoorbeeld een gebied van 1 meter vóór en 1 meter áchter het object scherp. Dezelfde foto met F/8 levert bijvoorbeeld een gebied van 4 meter vóór en achter het object dat scherp is. (De getallen zuig ik even uit mijn duim. Exacte scherptediepte kun je uitrekenen, maar dat is van een aantal variabelen afhankelijk, en dat heb ik hier niet gedaan.)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
FirePower schreef op 15 juni 2004 @ 16:13:
Foto's worden juist sneller waziger als je een groot diafragma (laag F-getal) gebruikt, vanwege de kleine scherptediepte. Een klein diafragma (groot F-getal) levert een grotere scherptediepte op, en maakt de foto's scherper.

Een lage F-waarde maakt wel scherpe foto's, maar het gebied dat scherp blijft is klein. Bij F/2.8 is bijvoorbeeld een gebied van 1 meter vóór en 1 meter áchter het object scherp. Dezelfde foto met F/8 levert bijvoorbeeld een gebied van 4 meter vóór en achter het object dat scherp is. (De getallen zuig ik even uit mijn duim. Exacte scherptediepte kun je uitrekenen, maar dat is van een aantal variabelen afhankelijk, en dat heb ik hier niet gedaan.)
Lees mijn vorige post nog eens ff goed ;) daar staat het gewoon goed. Ik spreek ook van de diafragma waarde... en lensopening ;)

• Karp
quote:
n00bs schreef op 15 juni 2004 @ 16:05:
Naar die Pentax had ik ook al gekeken... redelijk vergelijkbare specs en zelfs nog iets kleiner en lichter. Alleen is deze camera zo ver ik weet behoorlijk traag :( (en oud).

Wat ook een leuke camera is, is de Olympus 410 (spatwaterdicht en stofdicht), maar weet verder niets van de kwaliteit.
410 is een leuke camera maar totaal andere klasse natuurlijk
als je snelheid wilt is de p120 echt wel de moeite waard om te bekijken, echt razendsnel.

www.erikkroes.nl

• Alex214
Ik vind trouwens dat de conclusies bij de reviews van digitale camera's ook maar waardeloos. Hier een paar quotes van Steve:
quote:
The PowerShot S60 is Canon's 2004 upgrade to its popular S50, incorporating the same 5-megapixel imager and DIGIC processor but adding more versatility in the form of the 28-100mm (35mm-equivalent) 3.6x optical zoom lens. The S60 is an enthusiasts' camera, offering complete exposure control and manual focus, but its automatic and scene modes allow beginners to obtain excellent results without any fuss.
quote:
Like most camera's in its class, the S60 exhibits noticeable barrel distortion at wide angle, and slight chromatic aberration (purple fringing) throughout the zoom range. The S60's lens is not only versatile, but razor sharp as well; Canon optics have always been at the sharp end of the consumer digicam spectrum, and the S60's is no exception.
Het lijkt wel alsof de reviewer dingen zegt die Canon graag wilt horen :S. Ik heb ondertussen genoeg mensen gezien op internet die het tegengestelde zeggen.

• Karp
quote:
Alex214 schreef op 15 juni 2004 @ 17:04:
Ik vind trouwens dat de conclusies bij de reviews van digitale camera's ook maar waardeloos. Hier een paar quotes van Steve:

[...]

[...]

Het lijkt wel alsof de reviewer dingen zegt die Canon graag wilt horen :S. Ik heb ondertussen genoeg mensen gezien op internet die het tegengestelde zeggen.
de review is goed voor orientatie. conclusie bagger.
dat vond ik ook al ja. nogal opvallend.

www.erikkroes.nl

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik hoop dat Dpreview en imaging resource met een goede "belastende" review naar buiten komen, zodat Canon misschien wel noodgedwongen is om de handel terug te nemen of wat dan ook... zo dat er wat aan gedaan wordt. Want 500 Euro is een vette rip off. Kijkend naar de kwaliteit is deze camera niet meer dan 300 Euro waard.

• Jan_IA
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07-08-2006
quote:
Alex214 schreef op 15 juni 2004 @ 17:04:

[...]

[...]

WAT!!!?? :? Nauwelijks CA :? Kijk maar eens naar dit plaatje :r Waarschuwing: dat is een fullsize pic, dus ong. 2MB.

Eerlijk gezegd vind ik dit echt bagger, de S50 maakt veel mooiere beelden... Die staat nu bovenaan m'n lijstje, alhoewel het design niet echt je van het is.

[Voor 12% gewijzigd door Jan_IA op 15-06-2004 18:27]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

op deze foto kan je ook zien hoe slecht de kwaliteit is http://www.steves-digicam.../s60/samples/IMG_0249.JPG Lijkt wel of die boom links totaal horizontaal vervormd wordt :?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Kijk hier eens, dit zijn die foto's waar ik op doelde:
http://www.hockeythoughts.net/s60

• Alex214
De hoeken zijn idd waardeloos .... ze zijn niet alleen wazig maar ook overdreven vervormd :(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Kunnen we niet allemaal ff naar Canon mailen... hoe meer klachten hoe beter ;) en dan gelijk wat van de voorgaande sample foto's mee mailen :)

• Alex214
quote:
n00bs schreef op 16 juni 2004 @ 09:27:
Kunnen we niet allemaal ff naar Canon mailen... hoe meer klachten hoe beter ;) en dan gelijk wat van de voorgaande sample foto's mee mailen :)
Goed plan! Maar op de canon website is geen email adres te vinden :(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
Alex214 schreef op 16 juni 2004 @ 11:37:
[...]
Goed plan! Maar op de canon website is geen email adres te vinden :(
Je kan ze ook bellen www.canon.nl 023-56 81 603

Anyway hier een link met foto's van een zeer positieve geruriker van deze camera
http://www.docwisdom.com/...Text=&daysOld=&submit1=Go

Ik zie op deze foto's dezelfde BOUT kwaliteit :r ik snap echt niet waarom mensen er nog positief over doen :? ja ok het is beter dan Trust... maar dan heb je het wel gehad. De A80 van Canon maakt veel mooiere foto's dan deze camera en is een stuk goedkoper.

[Voor 4% gewijzigd door n00bs op 16-06-2004 12:36]

• jasjenl
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 02-06 15:02

jasjenl

Liab A Tymo

Toch wel jammer als de kwaliteit van de s60 zo tegen blijkt te vallen, op papier leek me dit qua features echt een ideale camera. Met name het redelijke groothoek bereik van de lens sprak me wel aan, volgens mij is er wat dat betreft in deze prijsklasse en dit camera formaat helaas geen enkel echt alternatief. Is de kwaliteit nu echt zo matig als je de foto's bekijkt? Ik ben nog vrij nieuw op het gebied van digicam's, dus ik zie nog niet zo goed waar ik nu op moet letten. Ik heb wel eens wat review foto's van de s60 op Steve's Digicams vergeleken met bijv. de s50 en de a80 en daarbij leek me de s60 toch niet echt slechter. Of mis ik nu wat?

• Flits flits
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-08-2014
De zoveelste keer dat nog voordat iemand een camera in levende lijve heeft gezien, het ding in de grond wordt geboord op grond van wat op het net rondzwervende plaatjes..
Het lijkt me goed eens te wachten op een serieuze review.......... (niet van Steve s.v.p.)

• Karp
quote:
Flits flits schreef op 16 juni 2004 @ 18:08:
De zoveelste keer dat nog voordat iemand een camera in levende lijve heeft gezien, het ding in de grond wordt geboord op grond van wat op het net rondzwervende plaatjes..
Het lijkt me goed eens te wachten op een serieuze review.......... (niet van Steve s.v.p.)
het gaat juist niet om de review
maar de foto's die er mee gemaakt zijn
die zijn allemaal voorzien van dezelfde wazig afwijking

www.erikkroes.nl

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
Flits flits schreef op 16 juni 2004 @ 18:08:
Er staan hier meer links ook van mensen die deze camera gekocht hebben, zie mijn voorgaande link.
Totale blur en overal dezelfde wazige resultaten.

Mocht DPreview er wel scherpe plaatjes mee krijgen, zegt dit nog niets. Men mag namelijk verwachten dat zelfs een n00b op de auto. stand wel goede foto's hiermee kan maken. En dat is simpelweg niet zo.

Ik had dus ook foto's gezien van mensen die die camera geweldig vinden... maar de foto's zijn niet om aan te zien. Blijkbaar hadden die mensen hiervoor een Intertoys camera. Maar echt bijna elke digitale camera maakt betere foto's dan deze 500 euro dure camera.

• Silent Thunder
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 29-04 11:12
quote:
n00bs schreef op 16 juni 2004 @ 18:58:
[...]

Er staan hier meer links ook van mensen die deze camera gekocht hebben, zie mijn voorgaande link.
Totale blur en overal dezelfde wazige resultaten.

Mocht DPreview er wel scherpe plaatjes mee krijgen, zegt dit nog niets. Men mag namelijk verwachten dat zelfs een n00b op de auto. stand wel goede foto's hiermee kan maken. En dat is simpelweg niet zo.

Ik had dus ook foto's gezien van mensen die die camera geweldig vinden... maar de foto's zijn niet om aan te zien. Blijkbaar hadden die mensen hiervoor een Intertoys camera. Maar echt bijna elke digitale camera maakt betere foto's dan deze 500 euro dure camera.
kan het niks te maken hebben met zware jpeg compressie ofzo bij die amateur-reviewers?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Nee dat kan niet, je kan zien welke settings er gebruikt zijn, daarnaast kan je de foto's opslaan en openen met photoshop en de compressiefactor zien...

Daarnaast komt deze blur voornamelijk in de hoeken voor en is er ook nog vervorming te zien van het beeld.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Heeft iemand al wat meer reviews kunnen vinden?

• Alex214
Nog niet, maar ik blijf wel zoeken :)

• Alex214
quote:
Rating: - Love the S60!
This is the first small digital camera that gives me most of the options, and picture quality of my SLR film cameras. And it fits in a pocket. The wide angle pictures (28mm equivalent to 35mm) are awesome. Edge to edge sharpness is superb and contrast is VERY good. The tiny ends of the corners (NOT the edges of the frame), only at wide angle, look a little soft, but not noticeable in "normal" photos. The person who says he has un-sharp edges in wide angle images either has a defective camera or has a beef to grind. The edges are absolutely no problem at 28mm.

I sent out some wide angle images to have eight 5x7 prints, and two 8x10's made into prints. When I got them back I inspected the corners carefully only to find the corners were as sharp as a tack. Turns out the frame corners are trimmed to fit regular size paper, duh!

Ergonomics are great. Controls are much improved over the previous S-series cameras. Focus is fast, my S60 takes about .60 of a second to confirm focus. If there is any shutter lag, I can't tell. The new lens finds focus in low light much more consistently than the S500. I have tried shooting all day, with some flash, and a lot of image reviews on the LCD, and I haven't run down the new high capacity battery yet. The manual options are extensive, intuitive, and very useful for achieving serious high quality prints. The ability to review an image almost instantly by pressing one button, and instantly returning to shooting mode by pressing the shutter button half way down is a real time saver.

Pros:

Amazing lens quality considering at wide angle, this really a 5.8mm lens! Barrel distortion at 28mm is very acceptable and consistent with other wide angle lenses. Macro and tele shots are beautiful.

Full manual control (even focus), several auto bracketing options, and very flexible AF and AE options and features.

RAW mode. The Canon RAW software is a bit slow, but this is the way to go if you are into digital darkroom techniques and large prints.

Long Lasting battery that charges very quickly.

LCD screen is very sharp and smooth looking.

Very clean and smooth iso50 and iso100 images.

5mp. After working with other 4mp images, the extra 1mp really shows up when preparing an image for an 11 x 14 print or larger.

Small enough to take anywhere.

Build quality. Mostly metal. The battery door is plastic, but this seems to be the trend with all small cameras.

User control of in-camera contrast, sharpness, and color saturation.

Custom setting that remembers and recalls all user settings.

Cons:

Won't fit in a shirt pocket or tight pant pockets well as the S500.

Sliding lens "door" takes getting used to, but seems very secure.

No anti-reflective coating on the LCD screen.

Iso 200 is somewhat noisy, and iso400 is noisy, but not as noisy as our S500 at iso400.

Histogram is only available on playback.

Battery door should latch more tightly.

No spare batteries (the new type) available yet anywhere.

Conclusion - If you are a photography enthusiast, this is the best way to achieve very high quality (user controllable) images in a very portable, flexible camera. The S60 is a fantastic bargain.
En deze:
quote:
Rating: - The Powershot S60, not what I expected.
Judging by the photos I saw on the website below (if you don't see a link is because it was deleted) I would have to say that the CANON has excelent reasons to worry about their new line of cameras. The Canon S60 seems to be truly the product of, how can I say it gently, a brain malfunction? The distorion around the edge of each photo is beyond belief, not something you can fix in post. The overall resolution is lower than the Canon A series cameras, which are half price and offer less megapixels. And the grain on the pictures? What is Canon thinking? This whole thing reminds me of that other new lousy camera Canon is selling now for a thousand dollars, the Canon PowerShot Pro 1, another overpriced mistake. I love Canon, but something is going wrong over at that company this year, I suspect they are trying to cut cost by manufacturing in places other than Japan. However, no excuse for poor design, and sligtly misleading advertising (28mm equivalent should be 28mm not some weird plastic looking distorted and useless image). If I see some improvement in the future I will rewrite this review, in the meantime I suggest you stay away from those two models. Here is the link: http://www.hockeythoughts.net/s60/
Bron: http://www.digit-all-came...as/item-2-mcec82000b.html

[Voor 18% gewijzigd door Alex214 op 18-06-2004 14:44]

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Toch wel dubieus: de meeste negatieve reacties die ik tot nog toe over deze camera heb gelezen lijken van mensen te komen die de camera niet zelf hebben getest maar alleen de foto's op internet hebben gezien, de beperkte reviews van mensen die de camera wel daadwerkelijk in handen hebben gehad zijn daarentegen wel positief. Dat geldt ook voor de twee bovenstaande, lichtelijk tegenstrijdige meningen over de camera. Nu zal een eigenaar van een nieuwe fancy camera wellicht wat positief bevooroordeeld zijn over zijn pas verworven aanwinst, maar ik vraag me toch af in hoeverre de slechte beoordelingen terecht zijn.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
jasjenl schreef op 18 juni 2004 @ 15:41:
Toch wel dubieus: de meeste negatieve reacties die ik tot nog toe over deze camera heb gelezen lijken van mensen te komen die de camera niet zelf hebben getest maar alleen de foto's op internet hebben gezien, de beperkte reviews van mensen die de camera wel daadwerkelijk in handen hebben gehad zijn daarentegen wel positief. Dat geldt ook voor de twee bovenstaande, lichtelijk tegenstrijdige meningen over de camera. Nu zal een eigenaar van een nieuwe fancy camera wellicht wat positief bevooroordeeld zijn over zijn pas verworven aanwinst, maar ik vraag me toch af in hoeverre de slechte beoordelingen terecht zijn.
Houdt er rekening mee dat NIEMAND zijn 500 Euro dure camera die hij net gekocht heeft zal afkraken... daarnaast is een mening van iemand NIET belangrijk. Het gaat om feitelijke waarnemingen en die kan je zien op diverse sites. Het is sinds tijden dat ik zulke slechte foto's heb gezien.

Nog wat reviews van mensen die hem gekocht hebben:

Opinion
I've upgraded from an S50. Image quality seems to be better, and it's nice to have histograms (though not live ones), but there's a bunch of stuff Canon should have fixed or made better. All in all I don't think it was worth upgrading.

Problems
(a) tripod socket no longer in line with lens center (b) battery compartment cover flimsy and seems worse than S50 (c) you still cannot use RAW format with the scene modes - which means if you want to use RAW, half of the (quite useful) exposure modes are unavailable (d) cover is much more difficult to open than S50 (the S50 had more of an outdent; on the S60 you almost need to press down on the cover, which actually makes it more difficult.

Opinion
An unbelievable amount of features in such a small package. Well built, and great picture quality. It may take a good week or so to learn every feature within the camera, and even then, you might forget that you have them at your disposal.

I first jumped into the digital market back in 2000 with a skimpy 1.3 mp Olympus. Up until now it has been my "who cares about the quality, I just want this shot" point and shoot. For my quality shots, I rely on my Canon A-1. I finally got to the point where the 1.3 just could not do anything I wanted to do with it, so my choice was to just return to shooting all film, or upgrade. Now I am a college student (actually just graduated), so I couldnt afford this camera on my own. Luckily graduation has its perks. So, I have had about a week to play with this camera, and I am loving every minute of it. I took it out last night for some time exposures and was really happy with the performance.

My favorite features include the adjustable flash intensity, the 28mm lens, auto-bracketing, adjustable flash curtain, and construction overall.

I would highly recommend this camera to anyone who can afford it. It is definately the best quality and best bang for the buck in the compact 5mp market.

keep checking this link for new updates:

http://www.docwisdom.com/...Text=&daysOld=&submit1=Go

Problems
The sliding cover seems like something that may see the most wear and tear. I have never had a problem with the sliding cover on my olympus going out, I hope canon's are just as reliable.
quote:
Hello.

I am a new S60 and digital camera owner. I have a few simple questions. First off, how do I turn my camera mode into RAW format only? I have a 4 gig flash card, and feel like I should use it. I read over the manual, but found nothing about how to switch into RAW mode...only superfine/fine.

Second, I'm running on superfine mode, taking pictures at the highest resolution, but I only get "crisp" detail when I view the image at 50% mode :(. Is this normal, or am I doing something wrong? I was taking landscapes, in landscape mode, and would post a picture, but my server probably lacks the bandwidth. Thank you...

- Derek
quote:
Bought the Canon S60 tonight, and I'm taking it to the airshow at the Volkel Airforce Base in The Netherlands tomorrow. Don't think I've got enough time to go through the manual, and my main cam will be the 300D, but if you've got any requests, I'll try to keep them in mind when I do use it.

Haven't got much to say about it yet, because I can't really test it indoors now, but:

1) I think shutter lag is about average for a P&S. Compared to the 300D it is of course very slow, but that's normal.

2) Bottom left and right corners seem indeed consistently soft, definitely not sharp. If you print 4"by 6" I don't think you'll notice it however.

3) It's not as small as some of the other cams, but at least it feels like a camera, not as a match box or credit card.

4) Plastic door for the battery and mem card seems a bit weird, as the rest is metal. Too early to tell if that will have an effect on durability.

5) Took a couple of pics, and when I took out the mem card, it felt a bit hot. Seemed strange after such a short period. Maybe I'm too sensitive.

That's all for now. I hope to bring you a more detailed report tomorrow evening

So far, I've got issues I need to evaluate concerning:
- General sharpness
- Colors
- Noiselevels at ISO 100 already
- The viewvinder
quote:
I just got my S60. While it is an excellent camera in many respects (it is light, small, fast, with lots of features and manual controls), it has one major shortcoming - the images are greatly overexposed in the Auto mode. Please take a look, and let me know if any of you have similar problems with your S60. Do you think I got a defective camera? or is it a trend that is common to Canon S series? Also, do you think PF and corner softness in the images is abnormal?

Here is the link to my briefcase (see EXIF info at the bottom of my post):

http://f2.pg.briefcase.yahoo.com/... .../lst?.dir=/My+Documents&.view=l
http://www.pbase.com/apropos/s60_exposure_testing

IMG_1006 - image shot in program mode
IMG_1009 - image shot in auto mode

Thanks in advance,
nikita
quote:
I just got my S60 (this was an upgrade to my S30), and the pictures just don't seem that sharp. My pictures don't even seem as sharp as some of the other ones I have seen posted in this forum or the ones on Canon's web site. I didn't have a chance to play with the camera before I purchased it [online], so I don't know if my results are typical, if my camera is not working properly, or if I am doing something wrong.

At first, I wondered if the camera was not set to Superfine mode. But it was, so I began to wonder if perhaps my camera's Superfine wasn't working properly-- but I was able to get three various file sizes at the three different JPEG quality levels. I see a lot of noise of on objects where I thought they should be clear (for example, on the road shot on the web page below, the trees are grainy, the building (especially the roof) is grainy, the cars are grainy...). Then I wondered about the ISO, but I don't see a way to force an ISO equivalent for AUTO mode, so I have tried using "P"rogram mode to force ISO 50, but things still seem off.

Also, bright objects (the lamppost on the first picture on the web page below, my friend's shirt on the second picture on the web page below) have a little CA.

Here are three shots that I took today with my camera. I posted them at full quality at http://home.earthlink.net/~nmassey/s60/. If you have any advice, I would greatly appreciate it! Other S60 users, is this normal? Am I doing something wrong?? Am I being too picky??

Thanks!

Nate
Macrofoto van de S60
http://homepages.wmich.edu/~k3howell/spiderfly.jpg

28mm foto van de S60
http://mysite.verizon.net...uilderfiles/bus_s60-3.jpg

http://forums.dpreview.co...orum=1010&message=9065967
quote:
I can only compare with my S50:

On sharpness I get the feeling the S60 performs a bit worse.

For example in the first shot, looking at the bricks in the upper part of the building, some areas are blury. I do not get this on my S50. Was the first shot taken with the lens at 28mm ? If so I supect the S60 lens is not that sharp at wide angle.

On CA I think it is about the same. Especially visible at the edges of trees.

I would like to see a shot of trees with a blown out sky behind them. This brings out the worst CA in an S50, wonder what is is like for an S60.

In the S50 and also in the S60 I believe, there is an option to increase the sharpness.

The posted pictures I see taken with S30 cameras are usually very sharp.
I can not always match this with my S50.

[Voor 45% gewijzigd door n00bs op 19-06-2004 10:53]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter, kan je misschien alle extra informatie dat handig is in de topicstart plaatsen voor overzichtelijkheid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alex214
quote:
n00bs schreef op 19 juni 2004 @ 10:56:
Topicstarter, kan je misschien alle extra informatie dat handig is in de topicstart plaatsen voor overzichtelijkheid
Tuurlijk wil ik dat, maar welke info is allemaal nuttig ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Geen id :p
Mocht er iets nuttigs tussen zitten ;) bv links naar foto's... samenvattende conclusie van het tot nu toe gevonden materiaal...

maar hey het is jouw topic ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karp
En de belangrijke vraag is nu, is het een software of een hardware probleem.
Canon heeft voor de S60 namelijk een nieuw type lens ontwikkeld om de camera kleiner te krijgen, en ik ben bang (concluderend van wat ik tot nu toe gezien heb) dat het daar aan ligt.
Een focussing probleem zoals eerder genoemd zou volgens mij niet op vrijwel alle foto's en alleen in de hoeken problemen geven.
Is het wel een focussing probleem, dan is het te hopen dat een firmware update alles kan oplossen.

www.erikkroes.nl

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat ik zie aan de foto's, is dat alle foto's een focussing probleem hebben, dit kan duiden op een software probleem, maar ook is duidelijk te zien, dat er op alle foto's in de buitenranden een blur zit en zelfs vervorming van het beeld, dit kan geen softwarefout zijn. Dit is absoluut een lens probleem.

Weer een nieuwe post van iemand op dpreview:
quote:
Opinion
I've sent it back. It's worse than the S50 I was upgrading from. There's a bunch of stuff Canon should have fixed or made better, and image quality is actually inferior.

Problems
(a) tripod socket no longer in line with lens center (b) battery compartment cover flimsy and seems worse than S50 (c) you still cannot use RAW format with the scene modes - which means if you want to use RAW, half of the (quite useful) exposure modes are unavailable (d) cover is much more difficult to open than S50 (the S50 had more of an outdent; on the S60 you almost need to press down on the cover, which actually makes it more difficult. (e) images are less sharp even at middle range of zoom than the S50, particularly in the corners
Mijn conclusie van de S60:
Mooi desgin, mooie specs, maar dit wordt echt een grote flop voor Canon. Ik hoop dat Canon toch deze modellen terug gaat nemen en aanpassen waar nodig, of snel met een nieuwe versie uit gaat komen... maar ik snap echt niet waar ze het lef vandaan halen om een camera op de markt te brengen die gewoon zo slechte foto's neerzet en dat voor een prijs van rond de 500 Euro |:(

[Voor 74% gewijzigd door n00bs op 21-06-2004 12:12]

• Alex214
Zijn er al tweakers onder ons die deze cam aangeschaft hebben?

Ik heb wel webspace om de foto's te hosten :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik denk niet dat een tweakert deze cam nog gaat aanschaffen :D

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

quote:
n00bs schreef op 21 juni 2004 @ 20:41:
Ik denk niet dat een tweakert deze cam nog gaat aanschaffen :D
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
jasjenl schreef op 21 juni 2004 @ 23:40:
[...]
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn :)
Ga jij er 1 kopen dan?

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

quote:
n00bs schreef op 22 juni 2004 @ 13:46:
[...]
Ga jij er 1 kopen dan?
Misschien, eerst nog wat meer reviews afwachten en kijken of ik er van een winkel een tijdje een kan proberen. Als de gebreken die er nu in lijken te zitten me niet al te zeer storen of zelfs niet aanwezig zijn, zou het er inderdaad wel eens van kunnen kopen dat ik 'm ga aanschaffen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Maar vergeet niet de gebruikers reviews van mensen die ook een S50 hadden. En melden dat de S50 beter was dan de S60. Dan kan je beter de S50 kopen.

Ik zou op zich ook graag de S60 willen... vind hem er mooi uitzien en lekker compact. Maar het gaat uiteindelijk om de foto kwaliteit.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

quote:
n00bs schreef op 22 juni 2004 @ 15:39:
Maar vergeet niet de gebruikers reviews van mensen die ook een S50 hadden. En melden dat de S50 beter was dan de S60. Dan kan je beter de S50 kopen.
Zeker, ik ga de S60 ook niet zomaar kopen als hij werkelijk zoveel minder is dan de S50. Maar de voornaamste reden om voor de S60 te gaan zou de wide angle lens zijn, aangezien ik het ontbreken van een min-of-meer groothoek stand bij de meeste andere camera's in deze klasse toch wel een groot nadeel vind. Als je daarvoor dan een klein beetje in kwaliteit moet inleveren, dan is dat jammer maar helaas. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel die kwaliteit van de S60 dan minder is; als het echt zo slecht is, moet ik er nog eens goed over nadenken.

• Alex214
Het kan aan mij liggen,
maar zijn deze foto's nou zo slecht ?

http://home.earthlink.net/~nmassey/s60/

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je die eerste foto bekijkt (ik heb overigens alle foto's van die site aan n00bs laten zien en kwamen tot de zelfde conclusie als ik), dan zie je over de gehele foto onscherpte.
In de hoeken is duidelijk meer onscherpte waar te nemen, vooral in de linkerbovenhoek (was mij al opgevallen bij meerdere onafhankelijke sites).
Daarnaast is er ligt een chromatische aberatie waar te nemen en bij de top van het dak een groenige gloed.
Voor de rest zie je veel ruis in de foto

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Toch blijf ik me afvragen in hoeverre je dit allemaal gaat zien als je de foto's gaat afdrukken. Ik denk dat ik eens een aantal van die foto's naar een afdruk centrale stuur om ze op papier te laten afdrukken, als dat er goed genoeg uit ziet in mijn ogen, ga ik waarschijnlijk toch voor deze camera.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
jasjenl schreef op 23 juni 2004 @ 23:13:
Toch blijf ik me afvragen in hoeverre je dit allemaal gaat zien als je de foto's gaat afdrukken. Ik denk dat ik eens een aantal van die foto's naar een afdruk centrale stuur om ze op papier te laten afdrukken, als dat er goed genoeg uit ziet in mijn ogen, ga ik waarschijnlijk toch voor deze camera.
Moet je ze wel op 20x30cm afdrukken... 10x15 zal sowieso haarscherp zijn ;)

• stefimke
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-06 17:14

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
jasjenl schreef op 23 juni 2004 @ 23:13:
Je ziet er _niks_ van bij afdrukken in normale formaten, en zelfs op 20*30 zal het nog niet storend zijn. Ik word zo strontziek van al dat gepixelmuggenzift tegenwoordig. Elke keer weer worden camera's neergesabelt op grond van wat samples die her en der van internet zijn geplukt, of info uit reviews van een of andere idiote studio-situatie. Ga naar buiten en heb plezier met je camera.
Wie gaat er nou op 100% naar 5MP+ foto's kijken? Die eventuele purple fringing kun je met enkele muisclicks in PS weghalen en gebrek aan scherpte is ook geen probleem met USM (of er moet totaal fout gefocussed zijn, dan is er natuurlijk niets meer te redden).

Zowiezo gaat er al een wereld voor je open als je vanaf een analoge compactcam naar een fatsoenlijke digicam gaat. Je gaat toch ook niet met een loep op naar je oude analoge vakantiefoto's kijken? Heb laatst nog "leuke vakantiefoto's uit Turkije" bekeken van iemand, van 2 personen uit een 2 verschillende analoge compacts. Resultaat: korrel, onscherp, flets, kleurzwemen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
stefimke schreef op 24 juni 2004 @ 12:45:
[...]

Je ziet er _niks_ van bij afdrukken in normale formaten, en zelfs op 20*30 zal het nog niet storend zijn. Ik word zo strontziek van al dat gepixelmuggenzift tegenwoordig. Elke keer weer worden camera's neergesabelt op grond van wat samples die her en der van internet zijn geplukt, of info uit reviews van een of andere idiote studio-situatie. Ga naar buiten en heb plezier met je camera.
Wie gaat er nou op 100% naar 5MP+ foto's kijken? Die eventuele purple fringing kun je met enkele muisclicks in PS weghalen en gebrek aan scherpte is ook geen probleem met USM (of er moet totaal fout gefocussed zijn, dan is er natuurlijk niets meer te redden).

Zowiezo gaat er al een wereld voor je open als je vanaf een analoge compactcam naar een fatsoenlijke digicam gaat. Je gaat toch ook niet met een loep op naar je oude analoge vakantiefoto's kijken? Heb laatst nog "leuke vakantiefoto's uit Turkije" bekeken van iemand, van 2 personen uit een 2 verschillende analoge compacts. Resultaat: korrel, onscherp, flets, kleurzwemen.
Als je ruim 500 Euro neerlegd voor je camera inc. CF dan mag je ook wel verwachten dat de kwaliteit goed is... daarnaast is het idioot dat de voorgaande modellen beter van kwaliteit waren dan het laatste model.
en natuurlijk is een klein beetje storing in het beeld niet zo erg, maar je ziet bij deze camera DUIDELIJK grote verstoringen bij alle hoeken van alle diverse foto's van diverse sites (van test sites tot amateurs). Dat is simpelweg NIET acceptabel
voor een camera in deze prijsklasse.

Het focusprobleem is ook iets wat niet zo hoort te zijn en waar geen genoegen mee hoeft genomen te worden en dan nog te denken aan de enorme hoeveelheid ruis... leuk als je wat meer doet aan nachtopnames e.d.

Ik heb veel camera's ondertussen gezien en de plaatjes van deze camera behoren dus echt wel in vergeliking tot de budget modellen

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
n00bs schreef op 24 juni 2004 @ 13:10:
Als je ruim 500 Euro neerlegd voor je camera inc. CF dan mag je ook wel verwachten dat de kwaliteit goed is... daarnaast is het idioot dat de voorgaande modellen beter van kwaliteit waren dan het laatste model.
500 euro is toch niet overdreven veel in verhouding van wat er allemaal in digicam-wereld te koop is? Zeker niet als je het "Canon" embleempje meeteld. M'n S45 was destijds de helft duurder bij introductie.

Ik denk dat het probleem is dat men teveel uit de lens wil halen... het is en blijft een "compact". Het is een miniscuul lensje waar ze een gigantisch bereik mee aankunnen. Gek he dat er dan wat ongewenste bij-verschijnselen optreden. Ik begrijp goed dat Canon zich "uniek" wil maken door 28mm aan te bieden in 't compact-segment. Je kunt echter met zo'n mini-lensje niet de kwaliteit halen van een grote zware L-lens voor een (D)SLR.

Het is fijn dat Canon 28mm aanbiedt in een compact. Daarmee kun je best leuke foto's maken. Ideaal voor stadstripjes, eindelijk krijg je namelijk die Eiffeltoren erop zonder er een kilometer vanaf te hoeven staan. En op normaal-formaat afdrukjes voor in 't album ziet 95% van de mensen die je de foto's laat zijn absoluut geen afwijkingen.
Wil je echter minder lens-gerelateerde afwijkingen dan zul je een grotere camera (met dus een grotere lens) moeten overwegen. Ik ben bijvoorbeeld na lang wikken en wegen voor de Minolta A2 gegaan (welke overigens ook neergesabeld werd door dpreview terwijl andere review-sites 'm wel goed vonden). Voor _mij_ (maar dat is strikt persoonlijk) het ideale compromis tussen kwaliteit/prijs/grootte.

[Voor 3% gewijzigd door stefimke op 24-06-2004 13:30]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

500 Euro is nog altijd 1100 piek, en is en blijft een hoop geld. Voor bijna de helft minder heb je ook een Canon digicam met betere kwaliteit dus je redenatie klopt niet echt. En natuurlijk maak ik geen vergelijking met een SLR camera, ik doe een vergelijking met andere Canon camera's en andere merken in dezelfde prijsklasse (of zelfs lagere prijsklasse). Daarnaast hadden ze een nieuwe lens gebruikt, groter en zou beter moeten zijn dan zijn voorganger. Maar heeft dus bewezen mindere kwaliteit te zijn. Vervormingen in het beeld kunnen gewoon niet horen bij een camera als deze. Als je dit in de laagste prijsklasse tegenkomt... tja dat kan, maar niet bij de bovengrens van de middenkwaliteit.

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Blijft inderdaad een berg geld. Mijn redenatie klopt wel... ik denk dat 't probleem zit in de lens: het is blijkbaar niet mogelijk om een GOEDE, mini-lens te maken met zo'n zoombereik.
Is de kwaliteit over het hele zoombereik beroerd of alleen <35mm?

Mjah.. je kunt er nog lang over zeuren maar als de camera je niet aanstaat dan ga je toch gewoon een alternatief zoeken?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat ik heb gezien bij meerdere focal lenghts. Dus dat zuigt hard :(

Kijk ik wilde deze camera dol graag kopen... maar het valt mij steeds meer tegen ook de reacties van mensen die deze camera gekocht hebben ter upgrade van hun vorige S45 of S50.

En idd. ik ben ook op zoek naar een alternatief, met dezelfde specs en compactheid, maar met wel een goede lens afbeelding... maar ik hoop stiekem dat Canon wat aan de problemen gaat doen van deze camera. Als er maar genoeg reacties komen op deze camera dan kan Canon hier moeilijk omheen...

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Wat is belangrijker voor je? Dat je 28mm hebt of dat de camera compact is? Ik denk gewoon dat het een van beiden is, samen gaat 't blijkbaar niet.

Canon zal niks doen aan deze camera. Zoiets is niet met een firmware upgrade op te lossen.

• schumacher
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19-04 15:02
quote:
n00bs schreef op 24 juni 2004 @ 14:32:
Wat ik heb gezien bij meerdere focal lenghts. Dus dat zuigt hard :(

Kijk ik wilde deze camera dol graag kopen... maar het valt mij steeds meer tegen ook de reacties van mensen die deze camera gekocht hebben ter upgrade van hun vorige S45 of S50.

En idd. ik ben ook op zoek naar een alternatief, met dezelfde specs en compactheid, maar met wel een goede lens afbeelding... maar ik hoop stiekem dat Canon wat aan de problemen gaat doen van deze camera. Als er maar genoeg reacties komen op deze camera dan kan Canon hier moeilijk omheen...
Je zegt dat je de camera dolgraag wilt kopen, maar iedere mogelijkheid, post en review die je kunt vinden gebruik je om hem af te kraken. 't Lijkt wel of je voor de concurrentie werkt.

Ik ben het met stefimke eens. Als je deze camera koopt, moet je een paar schoonheidsfoutjes op de koop toe nemen. Deze camera koop je omdat je een compacte(!), degelijke en betrouwbare camera zoekt. Mijn S30 heeft me die mogelijkheden ook gegeven, en deze camera zal ook echt niet teleurstellen. En dat canon een 28-mm lens levert, kun je alleen vooruitstrevend noemen. In de praktijk zul je waarschijnlijk niet zo heel veel last hebben van de fouten die jij noemt. Maar als je alles gaat uitvergroten om fouten te gaan zoeken, ben je gewoon verkeerd bezig.

[edit]
Ik heb m'n post misschien een beetje aggressief opgesteld, dit was niet echt mijn bedoeling. Maar ik kreeg nogal de indruk dat je in dit topic aan het posten bent om canon af te kraken. :)

[Voor 7% gewijzigd door schumacher op 24-06-2004 21:46]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

LOL nee ik werk bij KPN dus niet echt de concurrent van Canon ;) :p

Wat ik bedoel te zeggen is, dat de camera er fantastisch uitziet... lekker klein en redelijk licht, goede specs. Alleen helaas wat ik terugvind zijn constant minder goede ervaringen... en daar baal ik behoorlijk van. Als ik meer geinteresseerd zou zijn in deze camera zou ik hier niet meer posten ;)
Ik wacht nog rustig af op de final review van de 2 grootste review sites :) (en eventueel commentaar van Canon).

• Flits flits
quote:
n00bs schreef op 24 juni 2004 @ 22:56:
LOL nee ik werk bij KPN dus niet echt de concurrent van Canon ;) :p

Wat ik bedoel te zeggen is, dat de camera er fantastisch uitziet... lekker klein en redelijk licht, goede specs. Alleen helaas wat ik terugvind zijn constant minder goede ervaringen... en daar baal ik behoorlijk van. Als ik meer geinteresseerd zou zijn in deze camera zou ik hier niet meer posten ;)
Ik wacht nog rustig af op de final review van de 2 grootste review sites :) (en eventueel commentaar van Canon).
Ik struin ook wel eens op buitenlandse fora, en tot nu toe heb ik geen negatieve reacties op de S60 gezien, maar dat zou mede kunnen komen omdat ie nog niet overal goed leverbaar is........
Men boort het ding in ieder geval nog niet de grond in op basis van wat voorbeeldplaatjes.

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Je moet je ook niet blindstaren op reviews. Ik vind, maar dat is natuurlijk weer persoonlijk, dat dat het hele pixel-muggenzifterij volslagen uit de tijd is. Dat was misschien interessant bij een 1MP of 2MP camera waarbij je op een gemiddeld scherm een foto net beeldvullend krijgt, of waar je geen 20*30 afdruk mee kunt maken zonder pixels te kunnen zien. Echter bij 5MP en meer heeft dat toch totaal geen zin meer.

In mijn optiek zouden ze eens wat meer moeten kijken naar de useability van camera's. Hoe doen ze 't in de praktijk. Daarom vind ik de reviews van Luminous Landscape zo goed. Ze zijn misschien niet zo consequent als die van imaging resources ofzo, maar ze geven wel perfect weer waar de pijnpunten van een camera zitten. De reviewer in kwestie neemt zo'n camera meestal mee op een tripje of vakantie en schiet er dan enkele dagen of weken honderden foto's mee. Dan ga je merken of de batterij nu echt klote is, of het CF-klepje is kwetsbaar, of de power-button druk je te gemakkelijk in waardoor de camera vaak vanzelf aangaat, of ....
Vind ik persoonlijk veeeel interessanter dan zo'n standaard studio-shotje op een statief van een fles Martini.

Vermoedelijk is de S60 best oke. Hij is gebouwd op basis van de S30, S40, S45 en S50 en dat waren al prima camera's. Qua bediening flink verbeterd, eindelijk die klote "enter" knop weg. Qua lensbereik zeer vooruitstrevend in het compact-segment. Misschien niet perfect maar dat lijkt me ook niet de bedoeling van een "slechts" 500euro kostende camera.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Update @ http://www.imaging-resource.com/PRODS/S60/S60A.HTM

Ik heb trouwens nog op dpreview een feature compare gedaan en zag ook daarbij de Casio EXILIM EX-P600. Ziet er qua specs ook erg goed uit.

Ik heb de features verder bekeken van deze Casio en dat ziet er ZEER indrukwekkend uit, ook heb ik foto's van meerdere sites vergeleken in kwaliteit met de Canon... in sommige gevallen net wat beter en soms weer net niet. Wel moet ik zeggen dat ik de kleuren van de S60 in het algemeen mooier vind. Ze zijnv voller van kleur.

[Voor 100% gewijzigd door n00bs op 29-06-2004 14:08]

• Kerminator
  • Laatst online: 01-06 22:22
Eventjes wat anders... ik vraag me af hoe de ervaringen zijn met de nieuwe 'underwater' white balance setting. Iemand?

Ik gebruik mijn S50 nu vrij veel met duiken (icm met zo'n onderwaterhuis natuurlijk :P ) en gebruik dan altijd de 'bewolkt' instelling, maar ben daar niet echt tevreden over.

Trust me - I'm a lawyer!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Beetje jammer dat dpreview als enige nog geen final review heeft.

- Wat in ieder geval nu duidelijk is, dat de S60 idd, zoals ik ook zag last heeft van ruis, voornamelijk bij ISO's >100 en meer ruis dan zijn voorgangers.
- Er is vervorming in de buitenste randen van het beeld, maar dit voornamelijk bij groothoekopnames.
- De camera is qua snelheid (shutter lag e.d.) iets sneller dan gemiddeld... (dat vind ik ook wel een tegenvaller had meer snelheid verwacht).
- De batterij/CF klep schijnt erg gaar te zijn, gaat vaak vanzelf open en is van inferieure kwaliteit in vergelijking met de rest van de camera.

- De camera produceert zeer natuurgetrouwe kleuren
- De camera kan met weinig licht ook nog goed focussen

[Voor 15% gewijzigd door n00bs op 30-06-2004 12:08]

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Wat wil je nog weten van dpreview dan? dpreview produceert uitgebreide reviews maar is zeker niet heilig. Mjah hij is wel redelijk pro-Canon dus misschien dat hij de camera beter vind dan de andere reviewers.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Gewoon nog wat extra shots e.d.
Wat overigens altijd wel handig weer is om te gebruiken voor foto's met wat ruis is neatimage. Ik was al bekend met deze tool, maar op die site die jij bedoelde stond ook een voorbeeld met de Canon S50 en Neatimage http://www.luminous-lands...oftware/powerstitch.shtml
Zeer extreem en goed resultaat! dat zou dus ideaal zijn de S60
quote:
Very dissappointing
Bradley on 28-Jun-2004 01:24:35 AM
Pros: Recommended by a friend, but very dissappointing for the price and advertised features, pictures were just average, especially with the flash, washed out

Cons: too heavy, no battery meter, terrible red eye, weak flash, too expensive compared to competition, feels cheap, had a dead pixel on LCD, traded it back for a new Sony and now happy, my wife's 2 MP Sony takes sharper pictures for less than half the price!
Ik kwam nog meer posts en reviews tegen, waarin gemeld wordt dat er GEEN batterijmeter aanwezig is. Daarnaast zou de bestandsoverdracht naar PC erg traag gaan. En is het lastig om de lenscover te openen op de S60.

Ik vraag mij af of het 1 en ander (mbt ruis, purple friging, performance) met een firmware update te verbeteren valt?

Wat ik verder van de reviews jammer vind, dat je nergens foto's ziet die handmatig zijn scherpgesteld

[Voor 58% gewijzigd door n00bs op 30-06-2004 15:24]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hier zijn nog meer foto shots van de S60 vs een paar andere camera's
http://www.photo.andrehassid.net

http://www.pbase.com/drew/s60

[Voor 17% gewijzigd door n00bs op 01-07-2004 12:16]

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

Ik krijg 't idee dat je het zelf te moeilijk aan 't maken bent.

Een paar dingen om over na te denken:
- firmware-updates: tel er maar niet op
- firmware-updates die "problemen" oplossen die jij aandraagt: tel er maar helemaal niet op
- redeye: altijd erger bij een compact, dat komt omdat de flitser "te" dicht bij de lens zit
- ruis: de ene camera heeft 't misschien meer dan de ander, terwijl ze (nagenoeg) dezelfde sensor-grootte hebben: dit duidt puur op in-camera noise reduction. Wil je dat?
- camera->PC: nog nooit gebruikt, koop een usb2 cardreader, dat werkt probleemloos en snel
- lens-open-klepje: werd ook veel over gezeurd met de voorlopers van de S60, ik heb met m'n S45 (en de S30 die ik daarvoor heb gehad) nog nooit een probleem ermee gehad.
- foto-scherpte: extreme scherpte uit de camera duidt op veel in-camera sharpening, wil je dat?
- battery-life: dat is klote met m'n S45, zal ongetwijfeld geen wereld van verschil zijn in de S60
- scherpstelling van een Sony V1 is superieur... het laser-gebeuren werkt perfect
- welke andere compacte camera geeft je een 28mm groothoek? En is die groothoek belangrijk voor je?

Succes!

• Slashdotter
  • Niet online
quote:
Volgens mij bedoel je 'reken er maar niet op' :X
Wel een goede letterlijke vertaling van 'don't count on it' :)

4 camera's Minolta A1, canon s60, Sony W1, Panasonic FZ-10 met elkaar vergeleken: http://www.photo.andrehassid.net/contents20.html

[Voor 27% gewijzigd door Slashdotter op 01-07-2004 15:09]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
Slashdotter schreef op 01 juli 2004 @ 15:08:

4 camera's Minolta A1, canon s60, Sony W1, Panasonic FZ-10 met elkaar vergeleken: http://www.photo.andrehassid.net/contents20.html
Had ik 2 posts boven je al neergezet :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Deze camera is trouwens volgens mij op dit moment nog maar matig leverbaar, heel veel online winkels kunnen 'm nog niet of niet meer leveren. Van eentje kreeg ik zelfs te horen dat ze 'm pas weer vanaf half augustus zouden hebben... Soortgelijke verhalen heb ik ook van 'gewone' winkels gehoord, dus het lijkt erop dat het een algemeen probleem is. Morgen ga ik nog maar eens elders informeren, want de enige manier om te bepalen of je de camera geschikt vindt is volgens mij toch zelf in de praktijk 'm uitproberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hmz ik ga nu versneld op vakantie, en wilde toch eigenlijk een digicam meenemen, dan liever 1 met wat minder perfect dan helemaal niets. Alleen dan wel klote als die nergens geleverd kan worden...

PS: in de VS kost die $ 420

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Mja, in de vs zijn dit soort dingen wel vaker goedkoper. Toevallig zie ik er eentje nu op ebay aangeboden voor ruim 300 euro en bij een aantal duitse winkels wil de prijs ook nog wel eens laag liggen (460 euro heb ik daar al gezien). Maar ik zou zo'n camera toch het liefst bij een winkel in de buurt kopen, als er dan eens wat mee mis blijkt te zijn (wat bij zo'n nieuw model niet onwaarschijnlijk is), kun je het toch wat makkelijker weer omruilen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Precies, rare is dat in NL een aantal winkels de camera's voor een prijs onder de 500 aanbieden maar inc. duitse handleiding :?
Nu is het WETTELIJK verplicht dat er een NL handleiding geleverd wordt bij een consumenten artikel... dus ik ga eens zo een shop bellen en vragen of er nog wat van de prijs af kan of inc. extra CF card of Tas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FP|IA
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
n00bs schreef op 02 juli 2004 @ 21:23:
Hmz ik ga nu versneld op vakantie, en wilde toch eigenlijk een digicam meenemen, dan liever 1 met wat minder perfect dan helemaal niets. Alleen dan wel klote als die nergens geleverd kan worden...

PS: in de VS kost die $ 420
Waarom koop je dan niet gewoon een S50, of een andere camera, of eentje van een ander merk? Het is niet alsof er niet genoeg camera's te krijgen zijn...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik weet dat ik eerst best negatief was over deze camera, maar ik heb nu toch meerdere foto's met elkaar vergeleken en ook van andere camera's. Dit afwegend met het formaat/gewicht en functionaliteit denk ik toch dat ik voor de S60 ga en het wel zie hoe goed of slecht het bevalt ;)

Anyway ik ben echt bij 100en winkels geweest en gebeld en nergens lijkt die leverbaar. Een aantal sites hebben hem wel leverbaar staan, maar die winkels reageren niet op de telefoon of op hun mail :?

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Heel korte opmerking tussendoor: ik heb 'm vanmiddag gehaald :)
Meer ervaringen volgen later nog, als ik er een beetje mee gespeeld heb.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
jasjenl schreef op 03 juli 2004 @ 17:30:
Uhm waar en voor hoeveel?

• Stereotomy
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
Wat ik me afvraag is, deze lens heeft als grootste diafragma opening f2.8. Een IXUS heeft ook f2.8. Betekent dat beide camera's op dezelfde iso waarde met dezelfde diafragmaopening eenzelfde sluitertijd moet hebben om dezelfde belichting te maken?

Ik vind het leuk om foto's zonder flits te maken, en ik vraag me af of dat beter kan met iets uit de S serie dan met een IXUS.

Alors.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

quote:
n00bs schreef op 03 juli 2004 @ 17:42:
Uhm waar en voor hoeveel?
Bij Camex in Arnhem. Ik was eerst bij een andere winkel geweest die meestal wat schappelijker met de prijs is, maar daar hadden ze 'm nog niet. Toen ik 'm bij Camex zag staan en 'm daar even in handen had gehad, had ik toch geen zin meer om te wachten. Dus toch maar meteen meegenomen, voor veel te veel geld ;) 589 euro, dus..

• Silent Thunder
Ongelofelijk hoe snel sommige mensen un beslissing maken om ff ruim 500 euro ergens tegenop te smijten als je niet eens zeker weet hoe het presteert; maar in het motto van ik moet nu iets hebben omdat ik daar en daar heen ga.

Ik bedoel; van de bestaande modellen die zich bewezen hebben zijn zoveel reviews beschikbaar hoe goed of slecht ze zijn.

Die s60 is pas uit; ik neem die gok in ieder geval nog niet. Tis immers niet dat er zoveel nieuwe technieken inzitten dat een S50 of G5 niet zou voldoen (integendeel).

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Och ja, hoe weet je nu ooit hoe iets presteert als je het niet zelf gaat uitproberen? Mocht de camera niet bevallen, dan ruil ik 'm wel weer om. En de aanwezigheid van een groothoek lens stand in zo'n compacte camera is voor mij toch wel de doorslaggevende factor geweest. Het enige alternatief wat ik heb gevonden zou dan de Nikon Coolpix 5400 zijn, maar die is toch net weer wat lomper en wat ik daar qua performance over heb gelezen, is ook niet bijster positief.
En zoveel geld is 't nu ook weer niet, vind ik dan...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Mwah snel... ik kijk sowieso al 1 jaar lang naar reviews van vele camera's en heb VEEL foto's gezien en sommige ook gemaakt.

In de eerste instantie was ik niet zo tevreden over de eerste reviews van deze camera, maar heb een paar reviews die later uitkwamen vergeleken met camera's die ik al kende (kwaliteit en performance), nu zag ik duidelijk dat de S60 meestal veel mooiere foto's maakte dan de camera's die ik kende op dezelfde testsites genomen van zelfde objecten. Dus redelijk betrouwbaar vergelijkingsmateriaal... wat mij wel opviel is dat de foto kwaliteit op diverse fotosites sowieso erg matig is, maar dit zal wel door de aut. settings die gebruikt worden.

De G5 is ook een mooie camera, alleen wel een stuk trager dan de S60 net als de S50. Daarnaast is de S60 kleiner en lichter, waardoor die makkelijker te vervoeren is naar verschillende plekken. En natuurlijk de 28mm lens is fantastisch voor betere overzichtfoto's van landschappen e.d.

ps: ik heb de camera nu voor 499 gezien, ben nu ff alles aan het regelen zodat ik die camera nog voor vrijdag in huis heb. Helaas heb ik dan geen tijd meer om de handleiding door te nemen, maar daar kom ik spelende wijs wel uit :)
Ik koop ook gelijk 512MB 45x Transcend CF erbij.

• Silent Thunder
quote:
jasjenl schreef op 03 juli 2004 @ 18:41:
Och ja, hoe weet je nu ooit hoe iets presteert als je het niet zelf gaat uitproberen? Mocht de camera niet bevallen, dan ruil ik 'm wel weer om.
Tsja, das wel heel erg op geluk spelen. Als je 'em eenmaal koopt is de drempel hoger dat je 'em daadwerkelijk nog gaat inruilen. Zeker als je hem gekocht heb omdat je binnenkort op vakantie gaat/etc. En moet die shop maar net een vervangende Cam hebben die fatsoenlijk is.
quote:
jasjenl schreef op 03 juli 2004 @ 18:41:
En zoveel geld is 't nu ook weer niet, vind ik dan...
Nou jah.. zoiets is natuurlijk ook erg relatief; maar E500 vind ik persoonlijk in ieder geval geen kattepis.
quote:
n00bs schreef op 03 juli 2004 @ 18:43:
wat mij wel opviel is dat de foto kwaliteit op diverse fotosites sowieso erg matig is, maar dit zal wel door de aut. settings die gebruikt worden.
Das geen argument. Weliswaar verkrijg je de mooiste foto's door hem op de handmatige stand te finetuning op je omgeving; maar op een autostand zou je nog steeds redelijk tot redelijk-goede foto’s moeten kunnen maken.

Oké; ik kom misschien iets te negatief over, maar ik verbaasde me gewoon over het feit hoe snel sommige een dure cam aanschaffen. :)

[Voor 24% gewijzigd door Silent Thunder op 03-07-2004 19:54]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Misschien zij wij een stukje ouder dan jij en hebben wij hierdoor wat meer geld uit te geven ;)

trouwens wel raar dat sommige winkels 2 jaar garantie geven en anderen maar 1 :?

[Voor 32% gewijzigd door n00bs op 03-07-2004 20:38]

• Silent Thunder
volgens mij heeft dat te maken met ut verschil tussen garantie die een verkoper je geeft; en wettelijke garantie..

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

En zo ver ik weet is binnen de EU op consumenten artikelen 2 jaar garantie wettelijk verplicht

• Silent Thunder
hmm jah kweenie... beetje tegenstrijdig ook aangezien de fabrikant maar standaard 1jaar garantie geeft? dat ze het dan gelijktrekken.

[Voor 9% gewijzigd door Silent Thunder op 03-07-2004 22:23]

• Flits flits
quote:
Stereotomy schreef op 03 juli 2004 @ 17:48:
Wat ik me afvraag is, deze lens heeft als grootste diafragma opening f2.8. Een IXUS heeft ook f2.8. Betekent dat beide camera's op dezelfde iso waarde met dezelfde diafragmaopening eenzelfde sluitertijd moet hebben om dezelfde belichting te maken?

Ik vind het leuk om foto's zonder flits te maken, en ik vraag me af of dat beter kan met iets uit de S serie dan met een IXUS.
Heet antwoord op de eerste vraag is in principe :ja, er zijn wel eens verschillen tussen de cameramerken, maar in dit geval mag je aannemen dat er weinig verschil in benodigd licht zal zijn.

In principe gaat het niet beter met de S serie, afgezien van eventueel extra ruisonderdrukking die misschien nog wat uitmaakt (weet ik niet, ik vermoed dat er weinig verschil in signaalverwerking zit bij de Canon consumers)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
jasjenl schreef op 03 juli 2004 @ 17:30:
Hoe bevalt hij tot nu toe? qua reactiesnelheid, functionaliteit, kleur, scherpte etc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Silent Thunder
Ik ben ook wel benieuwd na wat samples :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de camera echt goed uit te proberen, ben vanmiddag wel even wat in de buurt rondgelopen om wat plaatjes te schieten, maar het was niet echt denderend weer en in de regen fotograferen leek me ook niet zo wat ;)
Dit is voor mij voor het eerst dat ik een echte fotocamera heb gekocht, voorheen heb ik het eigenlijk altijd met van die 'wegwerp' dingetjes gedaan. Dan zijn de mogelijkheden die zo'n camera als deze je biedt nogal overdonderend, moet ik zeggen. Met andere woorden, ik moet me toch nog eens wat meer verdiepen in wat al die instellingen nu eigenlijk doen, want heel veel zegt me eigenlijk nog maar weinig :) En ik heb gemerkt dat ik totaal geen vaste hand heb, want bijna al mijn foto's zien er bewogen uit. Toch maar eens wat minder koffie drinken misschien ;)

De eerste korte indrukken zijn dat de camera wel snel is, ik heb althans nog geen momenten meegemaakt dat ik ergens irritante vertragingen kon merken. Opstarten gaat in ieder geval heel vlot en de tijd die tussen het indrukken van de sluiterknop en het daadwerkelijk maken van de foto zit is ook niet al te lang. Morgen ga ik e.e.a. eens vergelijken met een 'oude' S40 van een collega, om wat vergelijkings materiaal te hebben.
In de auto stand merk ik wel dat je binnenshuis, met name 's-avonds, al gauw niet echt goede resultaten krijg, maar dat is volgens mij niet ongebruikelijk met dit soort camera's. Buiten leverde de auto stand betere resultaten op. Kleuren vind ik wel fraai, voor zover te beoordelen op een monitor. Qua scherpte zie je wel de afwijkingen die je ook in de diverse foto's op internet hebt gezien, dus onscherpte in de hoeken en randen. Wel wordt dit duidelijk minder erg als je niet de uiterste groothoek stand neemt. Maar het is er dus wel degelijk, ik vind het echter niet storend.

Diepgaandere ervaringen zal ik posten zodra ik eens wat betere foto's heb leren maken, morgen zal ik ook een aantal collega's die wat meer ervaring op dat gebied hebben een paar foto's laten schieten. Zodra ik wat leuks heb om te laten zien, zal ik eens wat voorbeeldjes posten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hmz binnenshuis zou je toch ook met de flits gewoon goede resultaten moeten kunnen krijgen, probeer anders de P stand.

Maar vaste hand of niet, je foto's horen niet bewogen te zijn als je korte sluitertijden gebruikt. Probeer eens buiten foto's te maken en kijk of ze nog steeds "bewogen" zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb hem besteld :p

Heeft iemand een link naar de Engelse handleiding??? want bij canon.com werkt die link helaas niet

[Voor 71% gewijzigd door n00bs op 05-07-2004 10:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefimke

stefimke

Fire Walk With Me

quote:
Flits flits schreef op 03 juli 2004 @ 23:12:
Het antwoord op de eerste vraag is in principe :ja, er zijn wel eens verschillen tussen de cameramerken, maar in dit geval mag je aannemen dat er weinig verschil in benodigd licht zal zijn.
Neen. Totaal niet te vergelijken. Ligt aan de grootte van lens, grootte van de sensor, verschillen in ISO-gevoeligheid (ISO100 is niet 'tzelfde als ISO100 bij een andere camera), ....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Mijn camera komt morgen of overmorgen binnen inc. mijn 512CF card. Helaas is de manual duits en ik kan echt geen duits. Ik ben nu nog op zoek naar de Engelse manual die volgens Canon NL te downloaden zou moeten zijn op www.powershot.com helaas lijkt 't dat de server daar te veel verkeer te verwerken heeft.

Op de Japanse site is er wel enigszins engelse uitleg over een 30 tal pagina's. Als iemand dus mij van een PDFje kan voorzien.

Ik zal de camera vrijdag mee op vakantie nemen naar Mallorca dus ik zal gelijk de camera goed kunnen testen en daarna mijn bevindingen en eventueel wat foto's hier posten. Ik denk alleen niet dat ik voor die tijd de totale handmatige functionaliteit kan doornemen, waardoor ik niet in staat zal zijn om het uiterste uit de camera te halen.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True