Hmm, laten we es ff wat anders erbij pakken:
Tulip VisionLine DT5/75 als basis nemen, hiermee het volgende gedaan:
- 48MB geheugen erin
- Matrox Millennium 2MB PCI erin (ipv Cirrus 5428)
- Pentium 133 (ipv 75)
- L2 cache module erbij
- 3C905C-TXM NIC erin (ipv onboard AMD PCNet 10Mbit)
dit is het oude model met Opti Viper M chipset, die werken niet eens met win98SE
Het ding start op, BIOS duurt een tijd omdat ie de volle 48MB geheugen wil checken. Vervolgens neemt de 3C905C-TXM NIC het over met een bootrom, 5s later heeft deze een DHCP lease verkregen en wordt linux gestart. Vanaf dan is het 20 seconden voor X gestart wordt.
X knippert een keer met het scherm, doet een netwerk broadcast en ziet mijn Athlon XP 2500+ staan in het netwerk, tovert GDM die op die bak draait naar voren, en binnen 30 seconden vanaf dat de PXE bootrom de controle van PXE loader naar pxelinux naar de kernel overbrengt, is er een grafische inlogprompt. Broertje logt in, start meteen gnome op binnen 10 seconden tijd.
Verder werkt het ding helemaal niet traag, omdat de Athlon XP al het werk staat te doen. Het renderen op het scherm is misschien een beetje trager, maar stuur maar es uit windows een 2MB videokaart met 1152x864 in zo'n oude bak aan, dan ben je ook blij met alle snelheid die je krijgt.
Mag jij me vertellen welke windows versie hetzelfde kan met zo'n machine. Tuurlijk speel ik gemeen met mijn terminal server (waar ik dus gewoon met lokaal scherm, toetsenbord en muis ook op werk), maar heb jij ooit een windows terminal server client zo snel zien booten?
Om ff duidelijk te maken:
Een iets geavanceerdere versie van dezelfde tulip PC:
- i430VX chipset
- 80MB geheugen
- ook cache
- onboard Promotion video met 2MB dedicated geheugen
- 80GB 7200RPM disk
- Win98SE
dat doet er dus ff dik 4 minuten over om vanaf het windows logo tot aan een werkbare desktop te komen, zit er niet eens een virusscanner op, die toch echt wel nodig is op een windows machine (komt er gerust nog 2 minuten bij met zo'n oud ding)
Ik heb in dit geval geen gebruik gemaakt van de easy to setup dingen die het LTSP project je geeft, heb de terminal server gewoon met Archlinux draaien, de client NFSROOTs zijn gestripte versies van de onofficiele i586 port van archlinux.
Machine extra erbij is geen probleem: ik kopieer de XF86Config-4 van een bestaande werkende bak, verander even wat modelines (if any), verander die videodriver module, zet vervolgens het MAC adres van de machine in de DHCP server en dat ding start meteen een werkende client op.
En spelletjes niet kunnen spelen op die oude bakken? wat zielig, maar daar heeft MS de XBOX voor uitgevonden. Een PC op een zolderkamertje is gewoon gemaakt voor spelletjes.