Er zijn echter wel files geladen. Linux zal geheugen gebruiken voor het cachen van deze files. Voor het daadwerkelijke geheugen gebruik zal je de cache waarde moeten aftrekken.pinockio schreef op 14 juni 2004 @ 11:56:
[...]
Cache? Cachen vindt nog niet plaats net na het opstarten.
Linux gebruikt dus ongebruikt geheugen voor filecache.
Beetje scheef. De meeste Linux distributies hebben een locale mailserver nodig. Debian gebruikt deze bijv. voor het versturen van log mails, meldingen tijdens het updaten van packages etc. En bij mij laadt OpenOffice Write 1.1 net zo snel als Word 2000Uitloggen: Debian ca. 5 sec
Afsluiten (vanaf inlogscherm): Debian ca. 10 sec
Uitloggen: Windows: 8 sec.
Afsluiten vanaf inlogscherm Windows: ca. 8 sec.
Hier wint Debian dus nipt. Maar de verschillen zijn niet significant. (Meetwijze: secondenwijzer horloge).
Zoals gezegd: Windows kaal geïnstalleerd, met het Windows Standard theme, geen services disabled! Debian zelfde verhaal (KDE met Redmond Theme, géén eyecandy, alles op zo snel mogelijk. Verder geen van beide getweakt.) Net zoveel drivers geïnstalleerd (minder zelfs bij Linux want het geluid werkt niet).
Eerst is het "distributies als RedHat / Mandrake installeren allerlei zut", nu doet Debian dat blijkbaar ook... De enige daemon die extra draait is Exim4, die 4 MB in beslag neemt. Verder laadt Konqueror wel snel (heeft zeker ook "api's" (=libs?) geladen), maar een Mozilla kloon die gewoon meer pagina's goed weergeeft duurt veel langer. En dan hoef ik niet eens Word met OpenOffice Writer te vergelijken...
Wat valt er toe te geven? Over mijn machine kan ik het volgende kan ik het volgende zeggen:Geef nou eens toe dat Linux voor dezelfde functionaliteit méér resources in beslag neemt in plaats van er een soort godsdienst van te maken: "Linux is stabieler en draait op oudere hardware" --- HOEZO??? --- "Omdat ik dat zeg. Omdat ik er in geloof. Omdat Linus een toffe peer is, en Bill niet." (etc.) Ik sta best sympathiek tegenover Linux (gebruik het ook op servers) maar je moet geen irreële claims maken.
Windows XP toont sneller de desktop dan Debian SID met gnome.
Wat me ook opvalt is dat als mijn gnome deskop in beeld is, deze meteen klaar is voor gebruikt. Als je in Windows XP bijv. een virusscanner installeert dan wordt deze pas daadwerkelijk gestart als de desktop al wordt gewoont. Het werken op de desktop wordt tijdens dat laden op mijn systeem vertraagt.
Windows is makkelijker? Nee. Aan windows is "iedereen" gewend, aan Linux moet je nog wennen.Mijn conclusie (nofi):
Linux is leuk als je een Linux-nerd bent, en snellere hardware hebt of een beetje performanceverlies niet erg vindt omdat je nu eenmaal in OSS gelooft; Windows is makkelijker --- EN sneller (o.a. wat betreft opstarten van OS en applicaties) op dezelfde hardware.
Het "bewijs" hiervoor? Mijn vriendin
En windows sneller? Ik merk het verschil op mijn systeen totaal niet. (1Ghz AMD Athlon met 768MB aan geheugen).;
En hier een puntje waar Linux het op wint: De desktop van mijn vriendin is geheel in het Nederlands. Mijn desktop op dezelfde machine is geheel in het Engels. Dat soort zaken lukt mij niet in Windows (maar als het wel kan neem ik deze opmerking geheel terug).
Gewenning wordt helaas snel aangezien voor gebruiksgemak.
[ Voor 8% gewijzigd door Creepy op 14-06-2004 12:13 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney