Toon posts:

lieve forummers

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is nu alweer twee jaar geleden dat ik hier voor het laatst kwam, tot mijn grote genoegen zie ik dat er in die tijd nuttig gebruik gemaakt is van mijn account. dit terzijde...

Er is nog al wat veranderd hier, mag ik vaststellen. In het bijzonder de regelgeving. Nu ben ik geheel voor een goede regelgeving, laten we dat voorop stellen. Maar ik durf nu bijna geen vraag meer te stellen, mezelf beschouwend als onschuldige voorbijganger.

Overstelpt en verzadigd met regels, vraag ik me gedesillusioneerd af of ik nog wel moet posten....

'zal ik verhuisd worden naar een ander topic?', 'zal ik een slotje krijgen wegens mijn taalgebruik?', 'zal ik doorgestuurd worden naar een bot (search)...?'

Er zat mij iets dwars, ik weet niet wat het was. Maar ik ben het weer kwijt. Volgens mij was het iets met windows98, explorer6, en een 128bits encryptie. Of was het mozilla, vretend aan de registers. Of was het beide.

Misschien borrelt het vanzelf weer omhoog als ik inspiratie op doe in één van de verhelderende topics die dit forum rijk is.

Met vriendelijke groet,

Jorn Hietbrink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 22:03

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Oke, ik snap hier niets van? Wat is je discussiepunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• promo-1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
niet hatelijk bedoeld maar wat probeer je hier nou mee te bereiken.

en die regelgeving zorgt er alleen voor dat topics makkelijker terug gevonden kunnen worden en bot search is makkelijker dan tien keer de zelfde post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoveel is er niet veranderd in 3 maanden sinds je laatste bezoek - of in de 2 jaar sinds je vorige LA topic of zelfs daarvóór ;)

Wellicht dat er een lijn is doorgezet, maar dat was imo te verwachten naarmate het forum groter werd. Maar wat is je punt daarover?

Hoe bedoel je dat je 2 jaar bent weggeweest? Wat bedoel je met dat er gebruik is gemaakt van jouw account? Wie heeft er dan zitten posten in die 2 jaar?

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

job

Hij had het over gebruik maken van z'n account :?
Heeft iemand anders z'n account gebruikt..
Dat gaat zeker niet vanuit tweakers..
Hij zal zelf dan wel onzorgvuldig om zijn gegaan met z'n inlog gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde alleen maar wat kwijt. Het is niet zozeer bedoeld om een discussie te ontlokken. Daar ben ik helemaal niet op uit. Als oud-gebruiker (hier kom ik straks nog op terug euss) wilde ik alleen maar even laten weten wat ik er over dacht.

Het is aan ieder om voor zich zelf te bepalen wat hij met het geschrevene doet natuurlijk.

euss, als moderator zou je toch de kwaliteiten moeten bezitten om een bericht volledig te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 02:30:
het is nu alweer twee jaar geleden dat ik hier voor het laatst kwam, tot mijn grote genoegen zie ik dat er in die tijd nuttig gebruik gemaakt is van mijn account. dit terzijde...
Is dit de Dexterslab :? :P
euss, als moderator zou je toch de kwaliteiten moeten bezitten om een bericht volledig te kunnen lezen.
Als je kijkt naar jouw posthistorie dan klopt er iets niet met de m'n eerste quote ;)
Daar reageerde euss waarschijnlijk op.

Wat is nu het punt dat je wil maken? Je verhaal komt nogal onsamenhangend over zeg maar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zal ik het anders formuleren

ik had twee jaar geen kabel. intussen heeft een maat van me mijn account gebruikt, dit terzijde.

En ik word gewoon niet blij als ik het forum binnentreed. Het is totaal niet uitnodigend en toegankelijk. Veel te breed en veel te ondiep.

neem mij niet kwalijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oooow dat had je niet hoeven te vertellen, dat kon ik zo wel opmerken uit de startpost dat jij twee jaar lang geen kabel had en dat iemand anders van je account gebruik heeft gemaakt.

Wat dat betreft ben ik helemaal eens met topicstarter, al die stomme regels waar een topicstart o.a. aan moet voldoen. Ik bedoel kom op zeg wij zijn toch tweakers wij kunnen toch zo wel raden wat het precieze probleem met oplossing is.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 03:15:

ik had twee jaar geen kabel. intussen heeft een maat van me mijn account gebruikt, dit terzijde.

En ik word gewoon niet blij als ik het forum binnentreed. Het is totaal niet uitnodigend en toegankelijk. Veel te breed en veel te ondiep.

neem mij niet kwalijk...
Kan me wel vinden in je veronderstelling. Het creëert wel een sfeertje hier op GoT om het zo te stellen. Aan de andere kant onderscheidt dit forum door de over het algemeen nette posts/topictitels en niet "WHELP!!! 'k snap der nix fan.."

De gigantisch uitgekauwde policy heeft kortom zijn voor/nadelen..

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden dat euss hier naar vroeg is hoogstwaarschijnlijk omdat account sharing niet is toegestaan volgens de policy.

Voor de rest voegt je vraag weinig toe denk ik, die discussie is al jarenlang gevoerd. Welk beleid je ook voert, er zullen altijd mensen zijn die het te streng of niet streng genoeg vinden.

Ook vind ik het een beetje raar om 'vooraf' te gaan klagen. Post gewoon je vragen volgens de policy en als er een keer wat fout gaat wordt je daar normaal op gewezen. Het is echt niet zo dat je gelijk een ban krijgt als je een typefout maakt ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om precies te zijn reageerde ik erop omdat ik de opmerking "tot mijn grote genoegen" oppikte als sarcastisch en als verbazing.
Er is nog al wat veranderd hier, mag ik vaststellen. In het bijzonder de regelgeving. Nu ben ik geheel voor een goede regelgeving, laten we dat voorop stellen. Maar ik durf nu bijna geen vraag meer te stellen, mezelf beschouwend als onschuldige voorbijganger.
[...]
Was het vroeger zoveel beter dan? Persoonlijk vind ik van niet. Daarnaast was een dergelijke stijl 2, 4, 6 jaar geleden misschien wel te handhaven, maar met een dagelijkse instroom van nieuwe gebruikers zijn er nu eenmaal bepaalde maatregelen nodig om het één en ander te kanaliseren. Wat betreft je 'angst' om te posten: laat het vooral niet. Zolang jij zelf moeite doet voor jouw probleem vóórdat je een topic opent en dat ook duidelijk aangeeft hoe je dat hebt gedaan is er weinig aan de hand. Nu kunnen we daar hele policy's over volschrijven wat dat precies inhoud (gebruik search/google/faq etc), maar kort gezegd komt het wel daar op neer in de meeste gevallen. En mocht het zo zijn dat er op één of andere manier iets anders aan mankeert, dan kun je daarop worden aangesproken. Alleen in uitzonderlijke/hardnekkige gevallen worden er officiële waarschuwingen of bans gegeven en dan nog is er dan vaak een lang traject afgelopen. Het is dus zeker niet zo dat als je "ik wordt" schrijft of je topic in het verkeerde forum start, je niet meer welkom bent! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 02:30:
Overstelpt en verzadigd met regels, vraag ik me gedesillusioneerd af of ik nog wel moet posten....
Overdreven dramatisch gedoe... Hier vind je alle regels. Vertel me aub welke er dan zo overdreven is dat je niet mee durft te posten?

Policy: Alle regels die op het forum gelden

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Als je op een nette manier kunt posten, zelf eerst zoekt voor je een topic opent, niet off-topic begint te neuzelen et cetera, is er helemaal niets aan de hand. Aan slotjes wegens taalgebruik wordt niet gedaan, of je moet het al heel bont maken. Die regels zijn er vooral voor wie minder kaas gegeten heeft van de algemene omgang op een groot forum als GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

JvS schreef op 09 juni 2004 @ 07:23:
[...]
Overdreven dramatisch gedoe... Hier vind je alle regels. Vertel me aub welke er dan zo overdreven is dat je niet mee durft te posten?

Policy: Alle regels die op het forum gelden
Heej zie ik in die korte bondige samenvatting nu dit regeltje staan:
• Je mag maar één acount hebben en deze mag je niet met anderen delen
Dat is idd een heel overdreven regel ja, dat je vrienden even een eigen account moeten maken terwijl je 2 jaar geen internet hebt 8)7

dexter22: mag ik je verzoeken dit topic ergens over te laten gaan, op deze manier is het een beetje verspilling van tijd van veel mensen. Make a point please? :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Zoals ik het kan begrijpen bedoelt de ts dat niemand meer topics durft te opnenen (tenzei je hier al lang zit en precies weet wat te zeggen) omdat 9 van de 10 keer je in je topic meteen helemaal afgekraakt word. Lees bv dit topic waar 10 mensen meteen de ts "afkraken" omdat ze niet helemaal volgen wat de ts bedoelt...... Komt lekker sociaal over.

Verder mag de ts natuurlijk wel ook verder bedenken dat met een forum van 10000 man waarvan 10000 ongeveer actief er vele tussen zitten die zoveel crap posten dat er wel naar zo`n nivo gegaan word (nivo van de modjes algemeen dan) dus begrijp ik hun kant ook weer :)

beetje moeilijke discussie imo maar wel gedachtenvoer :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

Om maar even te reageren op de regels waarmee we overspoelt worden;

Probeer zelf eens een forum op te zetten. Dan weet je hoeveel werk erbij komt kijken. En dat is nog maar het begin. Ik heb al vele forums zelf opgezet, en ik moet zeggen, mensen maken er een zooitje van. Het begint met het typen alsof ze op MSN tegen hun vrienden praten. Dat worden er de meeste vreemde lettercombinaties gebruikt, die woorden moeten voorstellen. Opzich niet erg, daar kan ik dan nog mee leven. Totdat het punt bereikt wordt dat ook de interpunctie nerges te bekennen is. Lappen tekst waar niemand wat van begrijpt. Dan schieten de "offtopic" topics uit de grond alsof het een bos vol paddestoelen is. En dan gaat het mis, iemand gebruikt het "k" woord in zijn post. Daar ligt voor mij de eindstreep. Dan maar weer de regels aanscherpen en een strenger ban beleid maken.

De rust keert terug op het forum. Posts worden regelmatig ge-edit door de modjes en de admins. Dan is er een kleutre die commentaar heeft op je edit! Hij haalt jouw adminbreak notitie weg (dat kan helaas nog bij IPB), en gaat vrolijk verder met eigenwijs doen. Er worden topics geopend met vreemde titels om de aandacht te trekken, dubbele vragen gesteld.

Dan houdt het op. Alles wat verkeerd gaat, wordt de kop ingedrukt. Een forum moet toegang bieden tot informatie, en vragen kunnen er beantwoord worden. Maar als het uit de hand loopt, wordt het een zooitje.

Ga dus niet oordelen over de regels als je zelf niet weet waar je het over hebt. Zonder regels zou GoT niet eens meer gestaan. GoT heeft goede kwaliteits informatie, en dat wil iedereen zo houden. Ook dit soort topics slaan nergens op. Denk bij jezelf eens na, waarom je dit post. Misschien had je beter een e-mail kunnen sturen naar een admin of moderator. Aan dit soort topics heeft niemand wat.

Dan nog een kleine toevoeging. Wat me wel opvalt, is dat hier verschikkelijk grote topics zijn. Laatst had ik een Motorola V525 gekocht. Dus ik ga opzoek naar een topic, en jawel hoor, 7 delen... De startpost doorgelezen, maar ik had geen antwoord op mijn vraag. De zoekfunctie liet me in de steek, dus ik post mijn vraag. Meteen krijg ik een antwoord naar mijn hoofd gesmeten als: lees de 7 delen maar even door! Alsof ik niets anders te doen heb! En als die persoon zo zeker is dat het antwoord ook in één van de delen staat, dan zal hij het antwoord ook wel weten. Een kleine moeite om dat dan even te posten? En dan nog, misschien moet de startpost niet zo snel gekopieërd worden vanuit een voorgaan deel. Ik denk dat een TS bij moet houden welke informatie dat er vrijgekomen is in het voorgaande topic, en dan hij die informatie kort moet posten in de startpost. immers, als een vraag al 10x gesteld is, en je vraagt het nog een keer maar iemand maakt je wijs "dat dat nu al zoveel keer gevraagd is", zit er dan niet een fout bij de TS? Zou hij die informatie niet moeten verwerken?

Ik wil niet zeggen dat iedereen op dit forum zo onbehulpzaam is. Gelukkig heb ik genoeg ervaringen gehad met mensen die me wél konden helpen.

Happy posting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

proller: mooie post :) ik pik alleen even de 'grote topics' eruit, rest is helder: wij hebben als crew ook een rothekel aan 'grote topics', ze zijn irritant tot onmogelijk te modden, ze verzanden doorlopend in offtopic geneuzel, bevatten meer oneliners dan nuttige informatie, en zijn onleesbaar. Liefst zouden we ze per direct allemaal afschaffen.... maar helaas is dat lichtelijk onbegonnen werk in een subforum als Spielerij - Games & Discussies. Aan de andere kant is Programming & Webscripting (by policy) compleet vrij van grote topics, omdat het voor die materie per definitie nutteloos is.

Dus ja, wij hebben er ook een hekel aan, maar tis geaccepteerd kwaad voorlopig totdat er een beter alternatief is... en geloof me dat hier al honderden posts in Lieve Adjes en crewfora aan gewijd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

disjfa schreef op 09 juni 2004 @ 09:06:
Zoals ik het kan begrijpen bedoelt de ts dat niemand meer topics durft te opnenen (tenzei je hier al lang zit en precies weet wat te zeggen) omdat 9 van de 10 keer je in je topic meteen helemaal afgekraakt word. Lees bv dit topic waar 10 mensen meteen de ts "afkraken" omdat ze niet helemaal volgen wat de ts bedoelt...... Komt lekker sociaal over.
Toch is dat niet standaard in Lieve Adjes, en is er blijkbaar iets aan dit specifieke topic dat dat uitlokt? Zou het wellicht de sarcastische ondertoon zijn waarmee hij begonnen is kunnen zijn? "What you sow is what you reap" :)
Verder mag de ts natuurlijk wel ook verder bedenken dat met een forum van 10000 man waarvan 10000 ongeveer actief er vele tussen zitten die zoveel crap posten dat er wel naar zo`n nivo gegaan word (nivo van de modjes algemeen dan) dus begrijp ik hun kant ook weer :)
Ruim 100000 accounts (nulletje meer dus) waarvan ~16000 actief (dwz. laatste 3 maanden ingelogd geweest). Die mensen produceren ongeveer 8000 posts per dag in totaal geloof ik. Die getallen zeggen eigenlijk wel genoeg over de wenselijkheid van goede regelgeving als we hier nog een beetje niveau willen overhouden :)
beetje moeilijke discussie imo maar wel gedachtenvoer :)
Mjah niet zo moeilijk. GoT heeft een duidelijke en heldere insteek:
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.
Wat zou er gebeuren als we 16000 merendeels minderjarige en hier en daar zwaar puberende gebruikers zonder regels op dit forum los zouden laten? Nederland barst van de fora van nul niveau (onzinforum.nl, fok.nl etc.) en van fora van weinig niveau op computergebied (beginnersweb.nl, ikweethetniet.nl, computertotaal.nl, tweakzone.nl). Er is 1 Nederlandstalig forum dat tot doel heeft 'op niveau' over deze zaken te discussieren en er nog in slaagt ook. Dat heeft 2 gevolgen: GoT trekt experts aan die hun kennis willen delen, maar tegelijk 100 keer zoveel mensen die liever hun vraag hier dumpen dan op beginnersweb omdat hier die experts rondlopen en de kans op antwoord dus groter is. Als we vervolgens 100 keer per dag "hoe installeer ik MSN Plus?" topics toestaan gaan die experts teleurgesteld weg, en zitten we op C't-niveau. Zijn we dan blij?

Duidelijk niet, GoT heeft z'n doel en z'n doelgroep, en door strak de gestelde en heel redelijke regels na te leven worden doel en doelgroep bewaakt. Daardoor slagen we er al ruim 5 jaar in om dat niveau vast te houden. Jammer voor de paar afvallers, maar die verwijzen we graag door naar de andere fora: want het gaat ons niet om het grootste aantal gebruikers of het grootste aantal posts maar enkel om het algemene niveau en de kwaliteit van het forum als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En er was licht :)

Proller, ik heb inderdaad mogen ondervinden hoe moeilijk het is om een forum op te zetten. En vooral om betreffend forum in de bedoelde richting draaiende te houden. Gek genoeg ontaardden de regels die daar gesteld werden, regels die niet zo gek veel verschilden als de heersende regels hier, in totale anarchie.
Een averechts effect dus.

Een klein praktijkvoorbeeld:

Ik werk in in een restaurant met met ruimte voor 88 pax. Mijn baas, de chef, heeft me aangenomen met de vraag of ik het bedienend personeel wilde begeleiden op de werkvloer.

Ook hier was er een overvloed aan geschreven regels. Met als gevolg dat heel veel collega's het eigen gevoel niet meer konden gebruiken om kennis en vaardigheid over te brengen op de gast en/of collegae. Ik merkte dat zij zich totaal afhankelijk en onzeker opstelden. Dit ten nadele van de algehele werksfeer EN de sfeer in het restaurant.

Door voorzichtig de regels los te laten en het geschrevene ongeschreven te maken heb ik getracht mijn collegae meer verantwoordelijkheid te ontlokken. Het gevolg was dat het overgrote deel zich besefte dat ze eindelijk eens niet aan het werk waren om de regels te handhaven maar om diensten te verlenen.

Dit leidde tot grotere productiviteit en nauwkeurigheid. Gelukkig is ieder mens anders en kan niet iedereen omgaan met zo'n vrijheid, maar een stukje individuele steun en uitleg doet een hoop...

En nee, misschien maak ik niet echt een punt. Maar ik wilde alleen maar even mijn gevoel kwijt. En ik meende ergens te lezen dat ik daarmee terecht kon bij 'lieve adjes'. Een e-mail sturen zou zonde zijn want dat is toch niet het idee achter een forum.

posten scripten

bij mijn ideaalbeeld van het marxisme, of communisme zo u het wil, is het helemaal niet meer nodig om brood te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 11:01:
Ook hier was er een overvloed aan geschreven regels. Met als gevolg dat heel veel collega's het eigen gevoel niet meer konden gebruiken om kennis en vaardigheid over te brengen op de gast en/of collegae. Ik merkte dat zij zich totaal afhankelijk en onzeker opstelden. Dit ten nadele van de algehele werksfeer EN de sfeer in het restaurant.
Ik denk dat je vergelijk wat mank gaat :) De regels hier zijn eigenlijk 100% overbodig. Uiteraard is het normaal fatsoenlijke taal te gebruiken, netjes te zijn en duidelijke (en dan vooral begin)posts te maken etc. Ik ken denk ik zo'n 90% van de regels niet en dat komt gewoon omdat ik (en velen met mij, daar ben ik van overtuigd) snap(en) hoe je je hoort te gedragen als je met mensen communiceerd :) Helaas zijn er altijd uitzonderingen en juist voor die mensen zijn die regels belangrijk anders kun je geen grenzen stellen en hen wijzen op iets wat iig hier als normaal wordt beschouwd.

Jouw voorbeeld beperkt de werknemers in hun doen en laten terwijl we hier praten over zaken die heel normaal behoren te zijn: zoek/voorwerk verrichten, duidelijk zijn, respect hebben etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als wij op GoT ook het beleid starten dat ieder nieuw lid eerst een sollicitatietraject zou moeten doorlopen, zouden zo'n beetje alle regels ongeschreven kunnen worden. (Behalve dan het contract dat je collega's hebben ondertekend toen ze gingen werken, de CAO, personeelshandboeken, specifieke wetten, etc. Veel meer tekst dan dat wij hier aan policies hebben).

Het "probleem" op GoT - en bij het Marixsme dat je aanhaalt ;) - is de aantallen mensen. Als iedereen hetzelfde denkt over wat normaal is en hier ook naar leeft zijn geen regels nodig. Maar dit is niet het geval.

Verder worden de regels (in ieder geval in "mijn" hokje van GoT) minder hard nageleefd bij gloednieuwe users. Die krijgen tips (die IMHO van een zeer groot "duh" gehalte zijn) over genoeg info geven, zelf proberen, FAQ's, search, etc. Al zouden in principe ook gloednieuwe users de nettiquette al moeten kennen. In een ideale wereld dan :P
Het is heel goed mogelijk om gewoon te posten en vragen te stellen zonder ooit een policy te lezen. Deed ik in het begin ook, ik las de policy pas toen ik een ander wilde wijzen op het feit dat zoeken handig en nodig is en naar een duidelijke tekst verwijzen makkelijker is dan zelf wat te typen :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de vergelijking wordt alleen maar stabieler :)

juist door de regels los te laten, werd het personeel meer actief in het verrichten van voorwerk en onderzoek. Er wordt met meer inititief gewerkt.

Zaken die heel normaal behoorden te zijn waren helemaal weggedrukt door de overvloed aan regels. Door de bomen het bos niet meer zien als het ware. Nu moet ik zeggen dat ik niet speciaal op zoek ben naar het normale in de mens, juist de 'ab'normale eigenschappen geven bron tot inspiratie.

En ik geef toe, niet iedereen kon omgaan met die vrijheid. En na drie individuele waarschuwingen hebben we een slotje moeten zetten om het maar eens metaforisch uit te drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 11:01:
En er was licht :)

<SNIP>

Door voorzichtig de regels los te laten en het geschrevene ongeschreven te maken heb ik getracht mijn collegae meer verantwoordelijkheid te ontlokken. Het gevolg was dat het overgrote deel zich besefte dat ze eindelijk eens niet aan het werk waren om de regels te handhaven maar om diensten te verlenen.

Dit leidde tot grotere productiviteit en nauwkeurigheid. Gelukkig is ieder mens anders en kan niet iedereen omgaan met zo'n vrijheid, maar een stukje individuele steun en uitleg doet een hoop...
</SNIP>
Helemaal mee eens... maar dat is toch wel heel optimistische blik op de samenleving. Bij een werk situatie is de sociale controle veel groter. Waardoor mensen eerder hun best doen. Aangezien ze anders door hun collega's worden aangekeken. En ze hebben geen regels of anonimiteit om achter te schuilen.

Helaas op een forum hebben ze genoeg anonimiteit om achter te schuilen. En helaas hebben we ook met een grote groep mensen te maken, die geen verantwoordelijkheids gevoel hebben. Kijk maar naar de hoeveelheid slotjes met duidelijke overtreding van de policy. Zelfs na waarschuwingen van moderators...

Een leven zonder regels is helaas niet mogelijk voor iedereen. :(

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 11:36:
En ik geef toe, niet iedereen kon omgaan met die vrijheid. En na drie individuele waarschuwingen hebben we een slotje moeten zetten om het maar eens metaforisch uit te drukken
Dus wat probeer je nu te zeggen, dat we met 16000 puberende minderjarige gebruikers eens moeten proberen een tijdje zonder moderators en regels te gaan werken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je vergelijking gaat eigenlijk op een aantal punten mank.

Het personeel waar jij het over heeft er een zeker belang bij met het zichzelf correct gedragen omdat ze weten dat er anders sancties (minder inroostering, minder leuk werk, ontslag en dergelijke) op staan. Nu denk je misschien 'dat is op GoT toch ook' - en daar gaat het dus mank. Het verliezen van je baan of het niet antwoord krijgen op een vraag is uiteraard van een andere orde van grootte.

Daarnaast is het uiteraard zo dat een online community qua zaken als sociale controle, verhouding oudgedienden vs. nieuw gedienden en dergelijke geheel anders ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar laat ons niet dwalen. Ik ben blij met jullie reacties. Ook al was ik zelf soms niet helemaal duidelijk.

Het heeft mij in ieder geval geprikkeld om weer eens wat vaker hier langs te komen, om kennis en ervaring te delen...

En nu nog een quote

Society does not consist of individuals but expresses the sum of interrelations, the relations within which these individuals stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Enige jammere ervan vind ik wel dat het harde gebruik zich behoorlijk laat afweten in de fora waar je pas mag komen als je een bepaald niveau zou moeten hebben en als je dan hebt laten zien dat je dat niveau hebt gehaald het binnen 5 mins kan slopen door een blik in de hk geworpen te hebben...... :)

edit:
Ga hier nou niet op in... is hele andere discussie :P Was alleen even een gedachtenflow van me

[ Voor 16% gewijzigd door disjfa op 09-06-2004 12:21 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

disjfa schreef op 09 juni 2004 @ 12:03:
Enige jammere ervan vind ik wel dat het harde gebruik zich behoorlijk laat afweten in de fora waar je pas mag komen als je een bepaald niveau zou moeten hebben en als je dan hebt laten zien dat je dat niveau hebt gehaald het binnen 5 mins kan slopen door een blik in de hk geworpen te hebben...... :)
Als je bewezen hebt het niveau van GoT aan te kunnen en je hebt HK toegang gekregen, dan kan er imho ook van je verlangd worden dat je in de open fora je normale niveau weet te handhaven.
Denk dat je die twee dingen toch wel als aparte fora moet beschouwen, ook al komt het best wel eens voor dat er HK-style posts staan in de open fora, maar dat houd je niet tegen en als dat te erg wordt dan wordt er ook tegen opgetreden :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 11:55:
maar laat ons niet dwalen. Ik ben blij met jullie reacties. Ook al was ik zelf soms niet helemaal duidelijk.

Het heeft mij in ieder geval geprikkeld om weer eens wat vaker hier langs te komen, om kennis en ervaring te delen...

En nu nog een quote

Society does not consist of individuals but expresses the sum of interrelations, the relations within which these individuals stand.
Laat ik één ding vooraf duidelijk stellen: ik bedoel met mijn reactie die komen gaat geen flame, troll of je af te zeiken!

De manier waarop jij je reacties post in deze draad vind ik persoonlijk nogal twijfelachtig overkomen, dan bedoel ik met name de toon waarop je dingen zegt.

Als ik de toon vergelijk met eerdere topics die jij gestart hebt, of een bijdrage in hebt gehad, dan is de toon in die topics vele male relaxter dan hier.

Ik krijg een beetje de indruk dat het sarcasme er afdruipt, dat je deze draad niet serieus bedoelde of dat je behoorlijk uit de hoogte praat.

Nogmaals: dat is mijn mening en die wilde ik toch met je delen, zie het niet als een persoonlijke aanval. Als ik vervolgens zie hoe anderen op jouw posts reageren, dan denk ik niet dat ik de enige ben die :? doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 14:03:
De manier waarop jij je reacties post in deze draad vind ik persoonlijk nogal twijfelachtig overkomen, dan bedoel ik met name de toon waarop je dingen zegt.

Als ik de toon vergelijk met eerdere topics die jij gestart hebt, of een bijdrage in hebt gehad, dan is de toon in die topics vele male relaxter dan hier.
Je hebt ook gelezen dat deze account is geshared, de afgelopen twee jaar?

Dit is dus in mijn ogen een goede reden om gesharede accounts te bannen. Niet IP-bannen, een nieuwe account moet mogen. Bestrijdt alleen de verwarring die ontstaat doordat je posts van een account niet meer kunt vergelijken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:12

UTM

@ TS. An sich heb je gelijk, er wordt redelijk vaak gewezen naar de FAQ. Mensen wijzen elkaar op de regels. Slotjes worden openlijk aangevraagd. Ook zo hier en dan wordt de netiquete getoond en ga maar zo door.

Dit is idd niet leuk, het mag eigenlijk niet. Maar het gebeurt (ja ook ik doe/deed het). Waarom :? Er komen vragen langs waarvan ik denk: Heb jij wel gezocht? Topics worden geopend voor vragen die gewoon in de FAQ staan. Vragen komen, maar zijn binnen 2 seconden te vinden met de search. Anders: Sommige zijn gewoon te lui. Ze doen er niks voor en openen even een topic omdat ze weten dat er toch wel gereageerd wordt.

Daarom zijn de FAQ etc er. Om GoT toch leuk te maken, maar wel een GoT waar op een redelijk niveau wordt gepost. En niet om alles een topic geopend wordt.

Kort samengevat: Die regels moeten wel bestaan, anders wordt het een grote über rotzooi

[ Voor 5% gewijzigd door UTM op 09-06-2004 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MSalters schreef op 09 juni 2004 @ 15:33:
[...]

Je hebt ook gelezen dat deze account is geshared, de afgelopen twee jaar?

Dit is dus in mijn ogen een goede reden om gesharede accounts te bannen. Niet IP-bannen, een nieuwe account moet mogen. Bestrijdt alleen de verwarring die ontstaat doordat je posts van een account niet meer kunt vergelijken.
Ja, maar ik heb ook gezien dat er een ander topic van vandaag is waarin de toon heel anders is als hier. Of is het sharen 10 minuten geleden gestopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 11:36:
juist door de regels los te laten, werd het personeel meer actief in het verrichten van voorwerk en onderzoek. Er wordt met meer inititief gewerkt.

Zaken die heel normaal behoorden te zijn waren helemaal weggedrukt door de overvloed aan regels.
Mensen die verstand van zaken hebben beperken in hun uiting daarvan door het stellen van regels is volstrekt onvergelijkbaar met mensen die te weinig verstand van zaken hebben dwingen zelf iets meer verstand van zaken te krijgen door regels te stellen.

Er is geen analogie.

[ Voor 18% gewijzigd door Confusion op 09-06-2004 17:03 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[dikke mijn mening modus]
Regels zijn voor mensen die zich niet kunnen gedragen. Niet om mezelf op te hemelen, maar ik heb volgens mij 0 OW's en weinig correctie van moderators over mij heen gekregen.

Heb ik alle regels gelezen? Nee, lees ze haast nooit. Soms wat sticky's voor wat informatie, maar 'al die grote algemene FAQ's' lees ik nooit.

Soms vraag ik me toch af waarom iedereen zoveel stof doet opwaaien over de regels. Gedraag je normaal en denk een beetje logisch na en je zal bijna nooit problemen krijgen op GoT.

[/dikke mening modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

WAB doet me ineens denken aan een mooie quote uit de LA-faq:
Er hangt in het café echt geen bordje 'Niet op de barkrukken schijten', maar reken erop dat als je dat doet, je door de kastelein op de keien gesmeten wordt.
Helaas is het in de praktijk gebleken en blijkt het nog dagelijks dat men dit soort voor de hand liggende fatsoensnormen niet beheerst, en dus mogen wij dagelijks nog immer onze portie porn, warez, geflame en spam opruimen. En daarom zijn er regeltjes, zodat we die mensen erop kunnen wijzen dat ze ze overtreden hebben, niet om de overige 95% zich goed gedragende gebruikers te etteren. En in de hoop dat de overtreders zich daarna snel aansluiten bij de 95% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand nog gezegd dat de groeten doen in je openingspost ook niet mag? :+

Er komt nog iets bij kijken hier wat je in een klein forum of een bedrijfje niet hebt. Je hebt hier een groot aantal moderators. Als je in je eentje moderate, of zoals ik ergens, met twee anderen, kun je best zonder de regels zwart op wit gaan moderaten. We weten immers van elkaar wat het doel is wat we voor ogen hebben en een paar twijfel gevallen kunnen we altijd even overleggen (met vijf posts per dag hou je het toch wel bij :) ).

Moet je echter met 20 man gaan moderaten op 800 posts per dag is wel even wat anders. Dan moet je voor hetzelfde staan en snel kunnen reageren. Regelgeving lijkt me dan wel handig. Vervolgens dan ook wel sociaal om ze te publiceren.

Trouwens, er is maar één ding wat je echt moet weten hier. Je moet eerst zelf gezocht hebben naar de oplossing en dat moet uit je post te halen zijn. Dat is het niveau waar voor gekozen is. De rest moet wel te achterhalen zijn als je het forum respecteerd.
edit:
o ja, datzelfde niveau leidt er ook toe dat je ontopic blijft, duidelijk antwoord en meningen beargumenteerd...

Tot slot denk ik dat het je niet eens zo wordt aangekaart als je iets verkeerd doet, het wordt je eerder aangekaart als je er maar nooit van wil leren. Een keer een foutje moet kunnen, maar 50 keer dezelfde fout wordt wel wat frustrerend.

O, nog één vraagje... wordt dat account nou nog steeds geshared? Of gaat het ooit weer geshared worden? Het is moeilijk na te gaan of iemand van zijn fouten leert als het account geshared wordt namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:35
met 20 man gaan moderaten op 800 posts per dag is wel even
Weer een belangrijk nulletje vergeten: 8000 post/dag
Regels zijn voor mensen die zich niet kunnen gedragen. Niet om mezelf op te hemelen, maar ik heb volgens mij 0 OW's en weinig correctie van moderators over mij heen gekregen.

Heb ik alle regels gelezen? Nee, lees ze haast nooit. Soms wat sticky's voor wat informatie, maar 'al die grote algemene FAQ's' lees ik nooit.

Soms vraag ik me toch af waarom iedereen zoveel stof doet opwaaien over de regels. Gedraag je normaal en denk een beetje logisch na en je zal bijna nooit problemen krijgen op GoT.
We are borg heeft hier het belangrijkste punt samengevat. Was iedereen maar zo, helaas is dit niet het geval en om een strak beleid te kunnen voeren tegen overtreders heb je die regels gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

neem mij niet kwalijk...
Als ik het niet verkeerd heb staat er ook ergens in de regels dat jouw account alleen van jouw is en dat je je inloggegevens niet hoort uit te wisselen.
Dit in het achterhoofd houdende vraag ik mij nog een aantal dingen af.

Nu je terug bent op je oude account bevalt je deze niet meer want??
(ja regels, maar als je zoekt en gewoon redelijke posts maakt is er niks aan de hand en volgens mij moet dat jou wel lukken toch?)

Heeft die maat van jou soms misbruik gemaakt van jouw account waardoor jij misschien een OW hebt gehad?

Wat is er precies breed en ondiep?
(naar mijn idee zijn er nog altijd een heleboel dingen die tot op de bodem worden uitgezocht en ja om een breed publiek te bedienen zal je forum veel verschillende onderwerpen moeten hebben)

Wat wordt er volgens jou precies aan regels uitgevoerd die ten nadele zijn van de gebruiker?

Aangezien je nu nog maar weer zeer kort actief bent denk ik dat je op de laatste vraag geen goed onderbouwd antwoord kan geven.
Dus ik zou zeggen probeer het eens een maandje of wat uit en als je nog steeds ontevreden bent kom dan met een "echte" klacht.

[ Voor 9% gewijzigd door Mystic Spirit op 09-06-2004 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op 09 juni 2004 @ 18:02:
[...]
Weer een belangrijk nulletje vergeten: 8000 post/dag
[...]
We are borg heeft hier het belangrijkste punt samengevat. Was iedereen maar zo, helaas is dit niet het geval en om een strak beleid te kunnen voeren tegen overtreders heb je die regels gewoon nodig.
Oeps, nulletje vergeten.

Ach, niet iedereen is even begaan met dit forum en dat is ook niet onlogisch. Het gros wil gewoon even geholpen worden en interesseert zich geen biedt in het gewenste niveau. En als hij dan geleert heeft dat hij eerst in google en in de search moet zoeken en dat hij ook in zijn post moet zetten wat hij geprobeerd heeft, interesseert het niveau wat gesteld is hem nog steeds geen meter.
Als hij dan vervolgens ook nog heeft ontdekt dat je wat beargumentatie moet geven bij zijn meningen en hij heeft een beetje door hoe dat moet dan doet hij dat ook goed, en interesseert het niveau hem nog steeds niet.

En uiteindelijk komt hij heel langzaam en zeker, dankzij al die regeltjes toch op een hoger niveau en als je eenmaal netjes aan alle regeltjes houdt, gaat ie zich weer irriteren aan iedereen die dat niet doet :)
...en dan heb je ook nog mensen die helemaal geen hoger niveau willen en die wijken dan alsnog uit naar een ander forum waar je wel ungefundeerd je mening kan geven, of hulpeloos voor de duizendste keer dezelfde vragen kunt stellen, of waar je wel de randen van de Nederlandse wet kan opzoeken, en komen hier alleen nog maar als ze echt met een computerprobleem zitten en volgen dan als uitzondering braaf de regeltjes om zo nu en dan nog een antwoord te kunnen krijgen.
en voor die mensen zijn regeltjes ook heel handig.

Maar daarom zei ik al, als je het forum (en daarmee ook het gewenste niveau) respecteerd en accepteerd, dan zouden de rest van de regels niet boeiend meer moeten zijn. Nogmaals, een keertje de mist in gaan is niet erg lijkt mij, als je er maar van leert en als je het forum respecteerd, dan neem ik aan dat je wel van je fouten wil leren.

edit:
ik kan me wel voorstellen dat reacties als: Owww :X FAQ !! |:( Lees je die soms niet ofzo !! :O ,
wel eens irritant zijn, maar dat mag dan ook niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

We Are Borg schreef op 09 juni 2004 @ 17:21:
[dikke mijn mening modus]

[/dikke mening modus]
Daar ben ik het helemaal mee eens :)
Overigens heb ik wél een (of meerdere?) OW's maar ze waren gewoon terecht. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

dreeke schreef op 09 juni 2004 @ 21:24:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens :)
Overigens heb ik wél een (of meerdere?) OW's maar ze waren gewoon terecht. :)
zo zo een paar OW's en nog mod ook...... misschien moet ik maar eens wat OW's zien te krijgen :*)

ik heb overigens ook nog maar weinig van alle regels gelezen ik ga wel opzoek als ik denk de regels te overtreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mystic Spirit schreef op 09 juni 2004 @ 21:47:
[...]

zo zo een paar OW's en nog mod ook...... misschien moet ik maar eens wat OW's zien te krijgen :*)
HK-mod he :z :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Iemand met ervaring doet zijn werk beter zeggen ze toch altijd :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Moet ik hieruit destileren dat je als HK-mod eigenlijk niet heel veel voorsteld als mod??

door schade en schande wordt men wijs dus idd als HK-mod zal hij de beste zijn in zijn vak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mystic Spirit schreef op 09 juni 2004 @ 22:41:
Moet ik hieruit destileren dat je als HK-mod eigenlijk niet heel veel voorsteld als mod??
Iemand moet het bier toch halen op crewmeets? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op 10 juni 2004 @ 00:26:
Iemand moet het bier toch halen op crewmeets? O-)
Hoezo de rest vd. crew is niet oud genoeg en krijgt het niet mee in de supermarkt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 01:09:
[...]

Hoezo de rest vd. crew is niet oud genoeg en krijgt het niet mee in de supermarkt? :P
Mmm volgens mij hebben we in de Devschuur-crew niemand onder de 21 zitten, alleen zijn wij te lui en te l33t om het zelf te doen ;)

We gaan trouwens weer lekker offtopic, zal ik er zo maar een hangslot op zetten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
curry684 schreef op 10 juni 2004 @ 01:10:
[...]

Mmm volgens mij hebben we in de Devschuur-crew niemand onder de 21 zitten, alleen zijn wij te lui en te l33t om het zelf te doen ;)
volgens mij is devschuur crew idd overwegend > 21... vaak ook omdat het vaklui zijn... ik kan me niet zoveel voorstellen bij iemand waarbij HK-modding bij z'n werk aansluit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat we nu wel uitgespeeld zijn :)

/me doet de deksel van de zandbak er weer op en roept "kom kindertjes, handjes wassen en dan gaan we weer verder met de knutselhoek en kinderboerderij"

;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.