2 ADSL lijnen bundelen

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Omdat wij bezig zijn met een overstap van ADSL provider zonder down-time, hebben wij tijdelijk 2 ADSL lijnen. Nu moet het mogelijk zijn deze te koppelen, zodat we een 8+4=12Mbit lijn hebben. Ik heb al een beetje gezocht op internet en got, maar kan niet echt een eenvoudige oplossing vinden.

Er zijn twee mogelijkheden, we hebben een Linux server staan, die hiervoor ingezet zou kunnen worden, of een Windows werkstation. In beide systemen zit echter maar één netwerkkaart, en met deze ene netwerkkaart moet het gaan werken. We hebben een 100 Mbit switched netwerk, dus dubbele belasting van het netwerk is geen probleem. Wat ik tot nu toe gevonden heb, maakt echter gebruik van 3 netwerkkaarten, een aan het netwerk en 2 naar de routers.

Op zich lijkt het me mogelijk dit met één netwerkkaart te doen, het is gewoon een kwestie van routen. Wie kan me verder helpen naar een guide voor linux of een progje voor windows?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• proza
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:20
Geen idee of je een investering wil doen in hardware, maar mogelijk heb je hier iets aan. Een hotbrick firewal heeft twee WAN interfaces, zie ook dit "draadje" Hotbrick firewall of toch de duurdere ? * _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door proza op 08-06-2004 14:56 ]

If you see me collapse, pause my Garmin!🚶🏃

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54

gatlarf

So say we all...

cisco 1721-router met twee DSL-wicjes + load-balancing should do the trick. :)

May the lords of Kobol guide you...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Een echte 12mbit lijn lukt je niet.
Of je provider moet mee willen werken, maar dat doen ze niet.

Je krijgt nogsteeds 2 afzonderlijke lijnen..
De ene request gaat over de ene lijn, de ander over de andere.
als je 1 bestand binnen haalt gaat dat met 8mbit.
haal je er 2 binnen, dan zal de ene op 8mbit gaan en de ander op 4mbit.
bij 2 requests heb je er dus wel profijt van.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 07:04
Dus je hebt echt 2 fysiek gescheiden adsl-lijnen? Oftewel het is momenteel mogelijk om 2 adsl-modems aan te sluiten en op elke modem een aparte pc waarmee je kan internetten?
Of heb je dezelfde adsl-lijn, maar bij 2 verschillende providers een abo?

• elmer25
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2021

elmer25

ooit was ik 25

ik heb ooit ook eens aan zoiets gedacht en ben toen gekomen op een configuratie met een pc (onder windows 2000 server) met daarin meerdere intel pro netwerkkaarten. de drivers die intel hierbij leverd zouden het mogelijk moeten maken om de capaciteit te bundelen. uiteindelijk is het project een vroege dood gestorven omdat de provider de adsl snelheid dermate verhoogde dat het niet meer de moeite loonde om de hele configuratie op te gaan zetten.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

linsys RV082: http://www.linksys.com/pr...?grid=34&scid=29&prid=589

ben toen van plan om dit te kopen, maar ging niet door. Omdat ik ipv 2 lijn bundelen, separaat wil houden icm. Procurve 2626

ennuuhhh...8+4 mb is niet altijd 12 mb.

[ Voor 12% gewijzigd door GrittyKitty op 08-06-2004 15:38 ]

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Ik ben niet van plan om hardware aan te schaffen, aangezien we maar 1 a 2 maanden overlap hebben. We hebben dus fysiek 2 ADSL aansluitingen (2 telefoonlijnen, 2 providers, 2 abbo's, 2 modems), met aan elke aansluiting een router. Ik begrijp dat 8+4 geen 12 is, maar met het downloaden van veel verschillende sources kan het toch wel die richting op gaan :)

Ergo, 2 aparte lijnen, 2 routers, 1 server die het verkeer moet gaan verdelen tussen deze twee. Eén NIC in de server, en dat wilden we zo houden

[ Voor 6% gewijzigd door corani op 08-06-2004 16:43 ]

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 10:30
Onder Linux bestaat de mogelijkheid om twee default routes in te stellen. Ik heb me er een hele tijd geleden in verdiept (toen vanwege de overstap kabel -> ADSL) en uiteindelijk is het niets geworden. Maar het moet wel mogelijk zijn.

Ons idee was toen om een scheiding op soort verkeer te maken. Bijv. HTTP over de ene lijn en FTP over de andere. Ook daarvoor heeft Linux wel mogelijkheden, maar het was een jaar terug niet even 'snel' en duidelijk op te zetten :)

Volgens mij werkt het systeem bij twee default routes gewoon als round-robin.

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
eborn schreef op 08 juni 2004 @ 16:48:
Volgens mij werkt het [linux] systeem bij twee default routes gewoon als round-robin.
Als iemand dit kan bevestigen, dan is het nog makkelijker dan ik verwacht had! Dit zou ideaal zijn zo.

[ Voor 47% gewijzigd door corani op 08-06-2004 17:00 ]

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

corani schreef op 08 juni 2004 @ 16:32:
Ik ben niet van plan om hardware aan te schaffen, aangezien we maar 1 a 2 maanden overlap hebben.
ach zo. er loopt al aardig topics hierover:

2 ADSL lijnen bundelen
Hoe kan ik 2 adsl lijnen op 1 pc koppelen?
meerdere ADSL lijnen bundelen tot 1 megalijn?
bundelen van een aantal adsl-lijnen. hoe??

en nog vele meer

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Alle 'oplossingen' (voor zover die al worden gegeven) die in de genoemde topics worden aangedragen, maken óf gebruik van speciale hardware, óf van een router met meerdere NIC's. Dat is geen optie voor ons, aangezien er niet aan de server gesleuteld gaat worden. Het moet dus een puur software oplossing worden. Ik hoop daarom dat iemand eborn's oplossing kan bevestigen dan twee default routes zou moeten werken.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:31
corani schreef op 09 juni 2004 @ 09:04:
Alle 'oplossingen' (voor zover die al worden gegeven) die in de genoemde topics worden aangedragen, maken óf gebruik van speciale hardware, óf van een router met meerdere NIC's. Dat is geen optie voor ons, aangezien er niet aan de server gesleuteld gaat worden. Het moet dus een puur software oplossing worden. Ik hoop daarom dat iemand eborn's oplossing kan bevestigen dan twee default routes zou moeten werken.
dat valt zeker te doen.

In je unix machine 3 netwerkkaarten waarvan 2 WAN en 1 LAN.

En dan stel je de routering zo in dattie voor bepaalt verkeer (FTP) de route van WAN1 gebruikt, en voor bijv. HTTP WAN2.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

als dit al gaat werken zit je meestal nog met het probleem dat er dan 50 / 50 load balancing gedaan word, per packet loadbalancing dus aangezien de 4mb lijn dan vol zit krijg je er niet echt veel meer over dan 8 mb in totaal.

dus dan zou je die 4 mb ook naar 8 moeten brengen.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 10:30
Kijk is op deze pagina: http://www.linux.com/howt...rpdb.multiple-links.shtml

Enige probleem is dat hun voorbeeld met twee netwerkkaarten werkt. Maar of dat noodzaak of alleen voor de duidelijkheid is weet ik niet.

Wat betreft de 50/50... misschien dat je met weight iets kunt oplossen:
This will balance the routes over both providers. The weight parameters can be tweaked to favor one provider over the other.

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Grolsch schreef op 09 juni 2004 @ 09:12:
[...]

dat valt zeker te doen.

In je unix machine 3 netwerkkaarten waarvan 2 WAN en 1 LAN.

En dan stel je de routering zo in dattie voor bepaalt verkeer (FTP) de route van WAN1 gebruikt, en voor bijv. HTTP WAN2.
Graag eerst lezen, dan pas reageren. Ik heb al een aantal keer gezegd dat er één NIC in de server zit, en dat dat ook zo blijft
eborn schreef op 09 juni 2004 @ 10:29:
[...]
Kijk is op deze pagina: http://www.linux.com/howt...rpdb.multiple-links.shtml

Enige probleem is dat hun voorbeeld met twee netwerkkaarten werkt. Maar of dat noodzaak of alleen voor de duidelijkheid is weet ik niet.

Wat betreft de 50/50... misschien dat je met weight iets kunt oplossen:
[...]
Dank u, ik zal er eens naar kijken!

Pagina: 1