[Word2003] meerdere talen? (spellingscontrole)

Pagina: 1
Acties:

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik heb weer overal rode strepen op mijn beeldscherm in Word, wat iritant! Ik ben bezig met een document voor school, in het nederlands, maar met veel engelse woorden. Dus taal switchen is niet de bedoeling.

Is het niet mogelijk om 2 talen in te stellen? Dus wanneer een woord niet is gevonden in de nederlandse dictionary, dat Word dan zoekt in de engelse.
Als dat niet bestaat dan vind ik het dom dat ze daar niet aan gedacht hebben.

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 06:20

GeekK

Rag Mama Rag

Bij langere passages kan Word2003 zelf detecteren in welke taal het geschreven is en checkt dan ook de spelling in de betreffende taal (ik ben bezig met een document met veel duitse citaten). Je moet wel zelf eerst de gewenste talen inschakelen in Office2003.

Dit werkt echter niet bij zeer korte passages of enkele woorden: je zult dan handmatig aan moeten geven welke taal het is....
De taal wordt niet juist gedetecteerd in Word.
  • Zorg ervoor dat u de taal voor bewerkingen hebt ingeschakeld met Microsoft Office-taalinstellingen.
  • Typ ten minste één zin met vijf of meer woorden in de taal. Hoe meer u typt, des te nauwkeurig de taal kan worden gedetecteerd.

• De tekst bevat een combinatie van talen. In Microsoft Word wordt per zin bekeken in welke taal de tekst is geschreven. Als een zin woorden bevat uit meerdere talen of veel wetenschappelijke of andere speciale termen bevat, wordt de standaardtaal of de taal van de voorgaande zin toegepast op het document.

Als een woord is onderstreept met een golvende lijn omdat het in een andere taal staat, kunt u de juiste taal toepassen. Klik met de rechtermuisknop op het woord, wijs Taal aan in het snelmenu (snelmenu: een menu met opdrachten die relevant zijn voor een bepaald item. Klik met de rechtermuisknop op een item of druk SHIFT+F10 om een snelmenu weer te geven.) en klik vervolgens op de gewenste taal.
  • Het verschil tussen de gedetecteerde taal en een andere taal is mogelijk erg klein, bijvoorbeeld Noors en Deens of Spaans en Portugees. Wanneer de spellingverschillen tussen talen klein zijn, kan het zijn dat niet de juiste taal wordt gedetecteerd, zeker als de zin weinig woorden bevat.

Als u twee talen die op elkaar lijken hebt ingeschakeld voor bewerkingen en u slechts in één van deze talen schrijft, schakelt u de taal die u niet gebruikt uit.
  • Als geen van deze oplossingen ertoe leidt dat de juiste taal wordt gedetecteerd, kunt u de taal handmatig instellen (menu Extra, submenu Taal, opdracht Taal instellen).
De reden dat ze het zo doen, is denk ik dat Microsoft een beetje aan the safe side will blijven: als de woorden via alle ingeschakelde woordenboeken gecontroleerd worden, loop je ook het risico dat een fout gespeld nederlands woord goed gerekend wordt omdat het in een andere taal wel zo voorkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door GeekK op 07-06-2004 22:35 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips