Niet helemaal, kijk hieronder:
Maarja, hoe weet je nou bijvoorbeeld hoeveel je de tweeter in dB's naar beneden moet halen?
Ik snap ook wel dat mijn filter in de basis een gewoon 2de orde filter is. Maar hoe kom je op die andere waardes? Die haal je niet uit een meetgrafiek. Je moet toch weten hoeveel je moet compenseren met bijv. een Zobel netwerk ofzo?
En hoe weet je nou bijv. dat als je een speaker opgemeten hebt, of je de x-over grens moet verhogen of verlagen?
Alleen maar proberen lijkt me overdreven niet?
De profs weten zo uit hun hoofd welke waardes wel eens goed zouden kunnen passen, ze maken dan wat, en meten vervolgens. De leek zal zijn gemeten curves (per unit) in LSDCad moeten importen en dan met waardes moeten gaan spelen, en die dan in de practijk testen. X-over punten is altijd lastig. Je moet natuurlijk kijken naar wat de units kunnen (bv niet te dicht op de fs van de tweeter, afstraalgedrag van de mid/woofer, enz), en dan een keuze maken, en die simuleren. Werkt dat niet, dan moet je een beetje verschuiven, andere orde nemen, dempen o.i.d. Aangezien iedere speaker anders lijkt het me niet dat je kunt zeggen dat je bij een bepaalde unit altijd precies die X-over frequentie moet pakken. Het is gewoon passen en meten (vandaar dat je er ook beste een aantal uren mee bezig bent).
Ik weet dat je programma's kan gebruiken om netwerken te testen, maar ik kan *.frd of *.zma files van die Seas vinden. Visaton heeft daar zo'n (niet te nauwkeurig) programma voor.
ps. Hoeveel heeft die mic je gekost om te maken?
Ik had het ook graag gezien dat de fabrikanten eens wat vaker frd/zma bestanden zouden geven... maar helaas. Op het inet vind je in ieder geval ook niets

. Heeft denk ik ook een belangrijke reden: Je moet je unit meten in de baffle in je kast. Alleen dan heb je een naukeurige meting. Ze hebben dus liever dat je het zelf meet denk ik
Meetmic koste me ongeveer 40 euro, dus mic (iets van 4 euro) + pre-amp. Is dus nog best wel te doen, en ook leuk als je een keer wat wil opnemen ofzo (of afluisteren bij de buren, dat ding kun je ultra gevoelig zetten).
[
Voor 6% gewijzigd door
voodooless op 13-07-2004 12:04
]