[DIY] audio demo-/luisterdag (nav. BMM amp review)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceno1e
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-12-2005
subsonik schreef op 10 juli 2004 @ 22:54:
Maar dan nog, de verschillen waren eigenlijk al bij al vrij miniem.
Vond de PA echt duidelijk te scherp klinken, het verschil tussen de BMM en de LM3886 was stukken minder. Maar misschien dat het aan de aansluiting heeft gelegen :X
Ik wil toch wel even opmerken dat we gestemd hebben dmv "handje opsteken", waardoor de luisteraars enigszins afgeleid werden door de meningen van hun mede-luisteraars :) Volgende keer iedereen voor zich z'n eigen conclusies laten noteren :P
Hier ben ik helemaal mee eens, :) Kan iedereen meteen zijn eigen bewoordingen gebruiken... Heb je tenminste nog wat leuks om na te lezen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

ceno1e schreef op 10 juli 2004 @ 23:18:
[...]
Vond de PA echt duidelijk te scherp klinken, het verschil tussen de BMM en de LM3886 was stukken minder. Maar misschien dat het aan de aansluiting heeft gelegen :X
En ik vond dat juist weer lekker klinken dus tja :P

Voor de volgende keer alle amps tegelijk testen, invulblaadjes met scores, van tevoren al liedjes uitzoeken etc. Dan doen we ook een echte speakervergelijking.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38
Ik heb zelf geen printontwerp gemaakt voor de LM3886, maar wel het ontwerp van Elektuur genomen (luiheid :P). De Elektuur PCB is niet ideaal, zo zitten bv. de ontstoorcondensators op de voedingslijnen erg ver van het IC (ver as in meer dan 5cm printbaan). Op zich niet zo'n probleem, maar het kan dus zeker wel beter.

Verder heb ik ongeveer het standaardschema gebruikt. Ik heb wel een condensator in het terugkoppelcircuit weggelaten. Dit zorgt voor zo'n 170mV offset op de uitgangen, maar het scheelt weer een elco in de signaalweg. Voor de rest zit m'n versterker eigenlijk nogal amateuristisch in elkaar, hij was oorspronkelijk bedoeld als leuk versterkertje voor testdoeleinden en voor op feestjes.

Als je het artikel van Elektuur wil, moet je trouwens maar eens mailen ;)

Wat de meetmic + preamp betreft: het schema heb ik staan, en is al succesvol nagebouwd door deepspace :) Ik schrijf er binnenkort een artikeltje over, incl schema en printontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:04

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, meetmic is super, heb alleen nog weinig tijd gehad om er echt mee aan de gang te gaan... In de vakantie hoop ik...

De dag was zeker geslaagd, al was het jammer dat ik maar tot 3 uur kon blijven :( . Het was leuk om ook eens ander DIY speakers te luisteren. Allemaal klonken ze erg goed vond ik en hadden ze hun zwakke en sterke kanten. Ik ben gelukkig nog steeds blij met mijn zuiltjes :)

BTW, ceno1e, je schema klopt niet helemaal (in ieder geval de nummers niet!) :X

De LM en BMM amps vond ik heel dicht bij elkaar liggen. Het verschil was minimaal, maar het een voorkeur voor de LM. De PA liep er een beetje achter aan. Achteraf hadden we mischien de Marantz en de Onkyo ook nog ff moeten testen, aangezien dat toch wat meer "standaard" amps zijn... Hoewel de LM beter klonk zou ik voor een zelfbouw amp dan toch voor de BMM gaan, aangezien de LM niet goed overweg kan met de lage impedantie van mijn zuilen (3.2 Ohm). Met een lagere voedingsspanning zou dat wel op te lossen zijn, maar ik heb dat het idee dat je toch steeds op het randje aan het spelen bent.
JT schreef op 10 juli 2004 @ 20:23:
Wil ik ook wel graag weten :P Wil weten of die Concert 8 waardig is :P Maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet.
Wat bedoel je met waardig? De Concert 8 aan de amp waardig of andersom :+ . Persoonlijk denk ik dat het beide kanten op wel goed zit ;)

Edit: en natuurlijk dank aan iedereen die aanwezig was, en vooral aan Elfretto voor de prima organisatie _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 11-07-2004 20:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceno1e
De opname van de sub in actie met een Canon A80, de bass hoor je zelfs met de minuscule microfoon in de camera.

De sub van deepspace in actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceno1e
deepspace schreef op 10 juli 2004 @ 23:41:
BTW, ceno1e, je schema klopt niet helemaal (in ieder geval de nummers niet!) :X
Volgorde chronologisch betergemaakt,

[ Voor 16% gewijzigd door ceno1e op 11-07-2004 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Klubbheads schreef op 10 juli 2004 @ 20:50:
offtopic:
@ JT , Dan koop je toch (net zoals ik gisteravond) een Rotel RB-1080 amp? Okey , weg DIY sfeer :+
Zit te denken aan een 1075, maar die kost ook weer 900e tweedehands uit Dld. Als je 5 kanalen wilt dan ben je met de BMM wel klaar voor 600e. En het geld kan ik wel gebruiken :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de volgende keer ook in stereo vergelijken (nu kon dat helaas niet), want het verschil in stereobeeld is vaak groter dan het verschil in low-level informatie (de meeste goede versterkers hebben dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ceno1e schreef op 11 juli 2004 @ 00:14:
[...]

Volgorde chronologisch betergemaakt,
Nee, probleem is dat er nummers of staan die we niet geluisterd hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, een iets betere volgorde of opzet zou leuk zijn. :)
En dat meten enzo komt nog wel eens.

@subsonik (of iemand anders :P ),
Welke tweeter raadde je nou aan ipv de SC10N?

Hij moet iig "gelijk" zijn aan ded SC10N qua specs, maar zo strak mogelijk klinken. De kwaliteit van de tweeter is imo erg belangrijk.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 12:17:
Idd, een iets betere volgorde of opzet zou leuk zijn. :)
En dat meten enzo komt nog wel eens.

Hij moet iig "gelijk" zijn aan ded SC10N qua specs, maar zo strak mogelijk klinken. De kwaliteit van de tweeter is imo erg belangrijk.
Misschien zou de Visaton G25 FFL, of HE passen? De FFL heb je bij mij gehoort. In een 3 weg systeem gaat dat prima, in mijn geval past het maar net eigenlijk. Daarom ben ik ook op zoek naar een andere. de G20 zou kwa frequentieresponse ook passen, maar is 2 dB zachter... misschien een kleine aanpassing in het filter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Laatst online: 23:09

JWO

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 09:43:
Voor de volgende keer ook in stereo vergelijken (nu kon dat helaas niet), want het verschil in stereobeeld is vaak groter dan het verschil in low-level informatie (de meeste goede versterkers hebben dat wel).
Hopelijk ben ik er volgende keer ook bij met dual BMM 4005MkII :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Mischien heb ik dan eindelijk mijn eigen chipamp gebouwd :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 12:17:
Ik raadde je een Seas tweeter aan, maar ik zie net dat die bijna allemaal een DC weerstand van 4.8 ohm hebben. Je SC10N heeft 7 ohm, dat gaat dus niet passen zonder aanpassingen aan het filter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 11 juli 2004 @ 19:27:
[...]

Ik raadde je een Seas tweeter aan, maar ik zie net dat die bijna allemaal een DC weerstand van 4.8 ohm hebben. Je SC10N heeft 7 ohm, dat gaat dus niet passen zonder aanpassingen aan het filter...
Okay, en hoe pas je dat aan? Gewoon een weerstand van een 2 ohm in serie erbij zetten en op 6.8 ohm te komen?

En welk type seas dacht je aan? Hij moet natuurlijk wel (veel) beter dan de Visaton zijn die ik nu heb.
En een 25mm., niet omdat de grootte me zoveel uitmaakt, maar de 25mm. van Seas past op de plek van de Visaton tweeter.
De kleinere 19mm. Seas tweeters zijn te klein om in het gat van de Visaton te passen. :)

Maar nogmaals, het moet geen Seas zijn, maar ik wil wel dat als ik deze tweeters vervang, dat ze meteen een stuk beter moeten zijn (maar niet te belachelijk duur natuurlijk :P).

Die Visaton G25 FFL vond ik niet enorm veel beter klinken imho, dus om daar nou 50 euro per stuk voor neer te leggen ben ik niet zo zeker van.
Die DSM25 FFL van Visaton is in dezelfde prijsklasse en wordt door hun in hun beste speakers gebruikt en als "High-End" gezien.
Zou dat wat zijn?

-edit-
Zijn er niet meer foto's van de luisterdag?

-edit2- :P
BMM ligt met de prijzen van de Visaton drivers gemiddeld zo'n 20 euro!! lager dan Visaton zelf... :)
Dan komt de G25 HE (van 75 nu dus 54 euro) ineens wel in beeld.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De HE is idd ietsje (beter/)nieuwer dan de FFL, maar ik denk niet dat het vershil heel erg groot is (de een vind de HE beter, de ander de FFL). Ik vond de FFL BTW wel duidelijk beter klinken :) (vond jou tweeter ook zeker niet slecht BTW voor het budget ;) )

De DSM is een titaium dome. Die heeft weer een heel andere klank en daar moet je van houden. Hij zal waarschijnlijk niet zo zeidig klinken als als de stoffen domes. Smaak bepaald...

BTW, zowel de FFL als de HE en de DSM worden in de "High-end" ontwerpen van Visaton gebruikt. de DSM in de wat oudere, de HE in de wat niewere. Vermoedelijk heeft dat ook een hoop te maken met wat er net in de mode is (op het moment zijn dat breedbanders bij Visaton, de VOX'en zijn alweer oud nieuws :P ).

Let wel op dat je bij BMM nog BTW moet rekenen! Maar zelfs dan zit je nog flink onder de prijs die je bij Visaton betaald, of bij vele andere webwinkels :)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 10:54:
De HE is idd ietsje (beter/)nieuwer dan de FFL, maar ik denk niet dat het vershil heel erg groot is (de een vind de HE beter, de ander de FFL). Ik vond de FFL BTW wel duidelijk beter klinken :) (vond jou tweeter ook zeker niet slecht BTW voor het budget ;) )
idd, die van mij klinkt wel goed voor maar 20 euro, maar ik ben er nooit echt tevreden mee geweest. Hij kan nogal schel uitvallen, en dan heb ik ook nog een versterker die van zichzelf al een scherp hoog heeft.
Dat irriteert me eigenlijk vanaf het begin af aan al.

Maar ik dacht eigenlijk dat de HE beter zou zijn, aangezien hij 20 euro duurder is. Dan lijkt het me vreemd dat de FFl hetzelfde zou klinken. Maar misschien is het wel zo.
De DSM is een titanium dome. Die heeft weer een heel andere klank en daar moet je van houden. Hij zal waarschijnlijk niet zo zeidig klinken als als de stoffen domes. Smaak bepaald...
Zeidig? :P
Maar dat had ik later ook door. Ik wil graag een zachte klank.
En dat vierkante is nou ook niet echt mooi :P
Zowel de FFL als de HE en de DSM worden in de "High-end" ontwerpen van Visaton gebruikt. de DSM in de wat oudere, de HE in de wat niewere. Vermoedelijk heeft dat ook een hoop te maken met wat er net in de mode is (op het moment zijn dat breedbanders bij Visaton, de VOX'en zijn alweer oud nieuws :P ).
Ik wil niet per se aan Visaton blijven zitten, maar ik weet niks van de andere merken. Alhoewel die Seas tweeters wel altijd aangeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 11:03:
[...]
Maar ik dacht eigenlijk dat de HE beter zou zijn, aangezien hij 20 euro duurder is. Dan lijkt het me vreemd dat de FFl hetzelfde zou klinken. Maar misschien is het wel zo.
prijsverschil tussen de HE en FFL is niet zo groot: 15 euro. Als je ff op het visaton forum kijkt ( http://www.visaton.de/vb (wel duits) ), dan zie je dat er niet echt een vookeur is voor een van de twee, maar meer een kwestie van smaak.
Ik wil niet per se aan Visaton blijven zitten, maar ik weet niks van de andere merken. Alhoewel die Seas tweeters wel altijd aangeraden worden.
Dat probleem heb ik ook een beetje. Ik vind het ook heel moeilijk om de Visatons te vergelijken met andere merken :( . Ik heb nu de neiging om met mijn Center een beetje gek te gaan experimenteren, en eens een keer wat anders ga uitproberen...
anders kijk ff hier voor recomendations van seas: http://ldsg.snippets.org/vendors/seas.php3 . Als je seas.php3 eraf sloopt vind je nog meer merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 11:15:
Dat probleem heb ik ook een beetje. Ik vind het ook heel moeilijk om de Visatons te vergelijken met andere merken :( . Ik heb nu de neiging om met mijn Center een beetje gek te gaan experimenteren, en eens een keer wat anders ga uitproberen...
anders kijk ff hier voor recomendations van seas: http://ldsg.snippets.org/vendors/seas.php3 . Als je seas.php3 eraf sloopt vind je nog meer merken :)
Ik heb in wat oude topics gelezen (volgensmij eentje van jou :) ) En die KT27 van Seas lijkt me op zich wel een leuke tweeter. En niet te duur ook.

Bij mij is het wel zo dat de tweeter op zich niet zo laag hoeft, hij doet pas mee vanaf een 4000 Hz.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KT27 is een prima tweeter, daar zal je geen buil aan vallen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 11:43:
KT27 is een prima tweeter, daar zal je geen buil aan vallen imho.
Idd, ik zoek gewoon een tweeter die een beetje volume kan hebben af en toe, maar niet schel en irritant wordt.
Dat probleem heb ik met de Visaton nu wel. Ik bedoel, hij kan heel hard, maar is zelfs bij een normaal luistervolume af en toe wel schel.

Dan rest er nog 1 vraag.
Het filter van mij is op een tweeter van 7 ohm afgestelt, en die Seas is 4.8 ohm. Hoe zorg ik dat het ook (ongeveer) 7 ohm wordt? Gewoon 2 ohm er in serie bijzetten net voor de tweeter op de plusdraad ofzo?

De decibellen ben ik niet zo bang voor, de Visaton is 90 db en de Seas KT27C (is de nieuwste kt versie?) is 91 db.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

De 'kant' van de weerstand maakt niks uit. Ga wel na bij welk voltage die rendementen zijn gemeten, beide bij 2,83V of bij het voltage wat precies 1W geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.m schreef op 12 juli 2004 @ 12:39:
De 'kant' van de weerstand maakt niks uit. Ga wel na bij welk voltage die rendementen zijn gemeten, beide bij 2,83V of bij het voltage wat precies 1W geeft.
De datasheets van de Seas en de Visaton.

Ik zou niet weten bij welke voltages die dB's zijn gemeten. Ik dacht dat 2.83v een standaard was wat elk zelfrespecterend bedrijf gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

ik heb de KT27F zelf ook in mijn speakers, de datasheet geeft aan dat er is gemeten is op 0,5m afstand bij 2,0V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JWO schreef op 12 juli 2004 @ 13:14:
ik heb de KT27F zelf ook in mijn speakers, de datasheet geeft aan dat er is gemeten is op 0,5m afstand bij 2,0V
idd, dat zie ik nu ook. Maar Visaton zegt er niks over.

Ik denk dat die gevoeligheden toch wel kloppen? Er staat altijd bij 1w/1m. Dat is toch een vast gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

bij visaton wel, bij seas heb ik dus ondervonden van niet..

maar volgens mij is het met natuurkundige formules van geluidsluidheid, en geluidsintensiteit wel om te rekenen ?

ff in Binas kijken ( mocht je dat hebben ? )

[ Voor 59% gewijzigd door JWO op 12-07-2004 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon erin zetten dus. Als ze de hard zijn, ff dempen met wat weerstanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JWO schreef op 12 juli 2004 @ 13:39:
bij visaton wel, bij seas heb ik dus ondervonden van niet..

maar volgens mij is het met natuurkundige formules van geluidsluidheid, en geluidsintensiteit wel om te rekenen ?

ff in Binas kijken ( mocht je dat hebben ? )
Nee, geen binas. Nooit gekregen bij de MBO en de HBO.
deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 13:45:
Gewoon erin zetten dus. Als ze de hard zijn, ff dempen met wat weerstanden :)
idd, stel dat Seas te positief was en het 90 dB is ipv. 91 dB dan hoor ik dat denk ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 13:48:
[...]
Nee, geen binas. Nooit gekregen bij de MBO en de HBO.

[...]
idd, stel dat Seas te positief was en het 90 dB is ipv. 91 dB dan hoor ik dat denk ik toch niet.
Die 1db hoor je niet, echter je high-pass filter gaat nu wel anders werken. Dus beste oplossing is om gewoon er in te zetten en dan op gehoor te tunen (evt andere cap/ spoel en weerstanden combi). Als je kunt meten, dan doe je dat natuurlijk. Ik heb KT27, hier liggen, echter heb ze nog niet nagemeten qua curves. Over de gevoeligheid kan ik niets zeggen aangezien mijn meetsetup niet geijkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen, ik heb mezelf na aanleiding van de luistersessie van zaterdag ook maar even geregistreerd op dit forum.

Het was inderdaad een geslaagde dag. Het is altijd leuk om de creaties van andere DIY-ers in levende lijve in actie te zien. Vooral de Shiva's waren erg imposant. :P Maar ook de visatons deden hetgoed.
Meest indrukwekkend was toch wel de 4.1 SACD Demo van Motorfret zijn set.
En Motorfret, nog bedankt voor het organisatie! _/-\o_ Was echt toppie.

Ik ga vanavond ff kijken of ik de foto's die ik gemaakt heb ook online krijg.

Groeten, Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:26:
Hallo iedereen, ik heb mezelf na aanleiding van de luistersessie van zaterdag ook maar even geregistreerd op dit forum.
Nice
Het was inderdaad een geslaagde dag. Het is altijd leuk om de creaties van andere DIY-ers in levende lijve in actie te zien. Vooral de Shiva's waren erg imposant. :P
Die 18" woofers waren geen shiva's he :+ . Dat kleine ukje dat zo fel op en neer ging was de Shiva (en die witte) :P
Maar ook de visatons deden hetgoed.
Meest indrukwekkend was toch wel de 4.1 SACD Demo van Motorfret zijn set.
En Motorfret, nog bedankt voor het organisatie! _/-\o_ Was echt toppie.

Ik ga vanavond ff kijken of ik de foto's die ik gemaakt heb ook online krijg.
Meer pics zijn altijd welkom :D . De SACD demo was idd geweldig mooi (zeker omdat het precies mijn muzieksmaak was). Ik had echt de neiging om een SACD speler te kopen. Maar om dat voor maar een enkele CD te doen.... dat is toch wel een beetje te " 8)7 ". Ik hou het voorlopig nog op mijn 10 jaar oudere mix van de CD en mijn heerlijke Marnatz CD-speler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 15:36:
Die 18" woofers waren geen shiva's he :+ . Dat kleine ukje dat zo fel op en neer ging was de Shiva (en die witte) :P
:)
Dat wist ik! Maar die andere die hele grote waren idd ook imposant, ook om te horen. Alleen bij de shiva's kon je ook zien dat er serieuze bassen geproduceerd werden! Flapper-de-flapper ging de konus :) :*)
Ik had echt de neiging om een SACD speler te kopen. Maar om dat voor maar een enkele CD te doen.... dat is toch wel een beetje te " 8)7 ". Ik hou het voorlopig nog op mijn 10 jaar oudere mix van de CD en mijn heerlijke Marnatz CD-speler :)
Die neiging heb ik nu ook! Toevallig heb ik al een SACD Speler, maar nog geen SACD's. Het is ook mijn muzieksmaak dus ik denk dat ik binnenkort maar 25 euri's voor Dark Side of the Moon ga neerleggen.

Greets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 16:19:
Die neiging heb ik nu ook! Toevallig heb ik al een SACD Speler, maar nog geen SACD's. Het is ook mijn muzieksmaak dus ik denk dat ik binnenkort maar 25 euri's voor Dark Side of the Moon ga neerleggen.
Haha, ik doe het gewoon met het idee dat de DAC's van mijn CD-speler beter zijn dan die van de gemiddelde DVD/CD/SACD combo-speler (in ieder geval voor "CD-kwaliteit") ;)
Greets
Dat is niet nodig op Got. Databases staan al vol genoeg met nutteloze zooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 16:25:
[...]

Haha, ik doe het gewoon met het idee dat de DAC's van mijn CD-speler beter zijn dan die van de gemiddelde DVD/CD/SACD combo-speler (in ieder geval voor "CD-kwaliteit") ;)

[...]

Dat is niet nodig op Got. Databases staan al vol genoeg met nutteloze zooi ;)
Een multi-speler is vaak al erg goed, en zeker wel beter dan een instap cd-speler (100 -150 euri).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 18:13:
Een multi-speler is vaak al erg goed, en zeker wel beter dan een instap cd-speler (100 -150 euri).
Ja, mijn CD-speler is dan ook wat boven de instap meuk ;) Aan een DVD-speler heb ik op het moment weinig, dus ben ik voor een betere CD-speler gegaan. Verschil is toch duidelijk hoorbaar, al zal het verschil met een goede SACD/DVD/CD-speler klein zijn. Dat hadden we eigenlijk nog ff moeten testen op de luistermiddag ;) .. nouja, iets voor de volgende keer ;)

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi :*)

En voor diegene die om het type van de woofers vroeg zaterdag. Ga naar http://www.conrad.nl en zoek linksbovenin naar dit nummer: 300269

Dan kom je er vanzelf. :)
(direct linken gaat niet helaas)
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:13:
Die 1db hoor je niet, echter je high-pass filter gaat nu wel anders werken. Dus beste oplossing is om gewoon er in te zetten en dan op gehoor te tunen (evt andere cap/ spoel en weerstanden combi). Als je kunt meten, dan doe je dat natuurlijk. Ik heb KT27, hier liggen, echter heb ze nog niet nagemeten qua curves. Over de gevoeligheid kan ik niets zeggen aangezien mijn meetsetup niet geijkt is.
Mijn filter is gelukkig niet krap van opzet. Zelfs al zou de grens van de overgang naar high 1 khz opschuiven naar de plus of min richting dan zouden de speakers dat nog makkelijk kunnen.
Maar ik geloof nooit dat het verschil zo enorm zal zijn aangezien de tweeters op papier niet enorm veel verschillen los van een hogere belastbaarheid en een verdere frequentiedoorloop.

(de overgang ligt nu op een 4500 Hz)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 20:17:
[...]
Hoi :*)

En voor diegene die om het type van de woofers vroeg zaterdag. Ga naar http://www.conrad.nl en zoek linksbovenin naar dit nummer: 300269

Dan kom je er vanzelf. :)
(direct linken gaat niet helaas)
Damm, dat is nog eens budget zeg _/-\o_ Nice pick, gewoon geweldig wat je voor zo weinig geld kunt maken :D

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 20:32:
[...]

Damm, dat is nog eens budget zeg _/-\o_ Nice pick, gewoon geweldig wat je voor zo weinig geld kunt maken :D
Idd, ze zijn erg goed voor hun prijs vind ik. Ik ben er tot nu toe nog steeds verbaast over hoeveel bas ze af en toe maken. En dat nog behoorlijk precies en zuiver ook nog. :D

Maar je kan op dat plaatje de achterkant en bouw niet zien, maar ik vind de magneet en ophanging e.d. erg op visaton spul lijken. Het is bijna een grotere kopie van de W130S driver die ik erin heb zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

tsja dat budget spul erg goed kan klinken ligt mijn inziens ook aan het gebruikte filter.

Een box met budget chassis en een goed filter, klinkt beter dan een box met high end chassis en een cheapass kant en klaar filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JWO schreef op 12 juli 2004 @ 20:54:
tsja dat budget spul erg goed kan klinken ligt mijn inziens ook aan het gebruikte filter.

Een box met budget chassis en een goed filter, klinkt beter dan een box met high end chassis en een cheapass kant en klaar filter
Mijn speakers zijn dan de bevestiging op de regel. :P
En nu heb ik getuigen, en sta ik niet alleen tov de ongelovigen. :P

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 20:17:
(...)
Maar ik geloof nooit dat het verschil zo enorm zal zijn aangezien de tweeters op papier niet enorm veel verschillen los van een hogere belastbaarheid en een verdere frequentiedoorloop.

(de overgang ligt nu op een 4500 Hz)
Ik geloofde het eerst ook niet, tot ik de test echt zelf gedaan heb. Lees meer in m'n topic, een van de laatste posts dacht ik.

De SC10N heeft een hele vlakke response, vlakker dan m'n Seas zelfs. Qua vervorming liggen beiden boven de 3kHz ongeveer op hetzelfde level. Maar toch klinkt de Seas zo fantastisch veel beter (actieve setup, beide tweeters kregen dus exact hetzelfde signaal!).

Volgens mij zou je in een watervaldiagram de verschillen tussen beide tweeters wel moeten kunnen zien. Het zou mij niet verwonderen als de SC10N boven de 6kHz een hele hoop resonanties vertoont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 12 juli 2004 @ 21:03:
[...]

Ik geloofde het eerst ook niet, tot ik de test echt zelf gedaan heb. Lees meer in m'n topic, een van de laatste posts dacht ik.

De SC10N heeft een hele vlakke response, vlakker dan m'n Seas zelfs. Qua vervorming liggen beiden boven de 3kHz ongeveer op hetzelfde level. Maar toch klinkt de Seas zo fantastisch veel beter (actieve setup, beide tweeters kregen dus exact hetzelfde signaal!).

Volgens mij zou je in een watervaldiagram de verschillen tussen beide tweeters wel moeten kunnen zien. Het zou mij niet verwonderen als de SC10N boven de 6kHz een hele hoop resonanties vertoont...
Okay, maar denk je dat het gewoon omruilen veel problemen zal geven?

En dan ben ik nog steeds niet uit 1 ding. :)

Ik moet een weerstand in serie zetten met de tweeter omdat die Seas tweeter 4 ohm is en de Visaton tweeter nu is 8 ohm.
Moet ik met die weerstand nou met de "normale" weerstand rekening houden? (dus de Visaton is 8, de Seas is 4, dus een 4 ohm weerstand erbij tussen)

Of moet ik met de d.c. weerstand rekenen? (De Visaton is 7 ohm, de Seas is 4.8, dus 2 ohm in serie erbij maakt 6.8. Bijna 7 :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Gewoon een weerstand in serie zetten gaat wel, maar het probleem is dan dat je de Q van de tweeter flink omhoog helpt. Hierdoor worden resonanties minder onderdrukt. Hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, aangezien je vrij hoog filtert en dus een redelijk eind boven de Fs zit.

Voor een serieweerstand moet je met de AC impedantie werken, dus met 6 ohm voor de seas, 8 ohm voor de Visaton. Hou er wel rekening mee dat de gevoeligheid hierdoor ook iets achteruit gaat. Je kan dit op volgende manier uitrekenen:

dB = 20 x log (Rt / (Rt + Rs))
met: Rt = impedantie tweeter, Rs = serieweerstand

In jouw geval: dB = 20 x log (6 / 8 ) = -2.5 dB. De gevoeligheid daalt maw. met 2.5 dB.

Ikzelf zou echter niet zomaar een nieuwe tweeter inzetten zonder het filter ook goed te tweaken, met een meetmicrofoon dus.

Eens je daarmee bezig bent, kan je eigenlijk tegelijk de crossover frequentie naar beneden brengen. Alles boven de 2kHz wordt zoveel beter door een goede 25mm dome weergegeven dan door een 13cm papier midwoofer... Ik denk dat je op die manier nog behoorlijk veel winst kan boeken qua geluidskwaliteit met je systeem! Het kost natuurlijk wat extra omdat je een stuk van het filter zal moeten herbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is dat ik de mogelijkheid van meten hier niet heb. :(
Of ik moet een meetmic aanschaffen/maken.

Ik wil me graag verdiepen in de betere filtertechniek zeg maar, maar heb de mogelijkheden er volgensmij niet echt voor hier.

Dingen zoals het meten snap ik wel, en dat je dalen in die grafieken e.d. eruit moet zien te halen en een zo vlakke mogelijke respons moet krijgen.
Maar hoe je zo'n bult wegwerkt heb ik nog eigenlijk totaal geen idee van.

Jammer.

ps. Kan je zien hoeveel ik niet wist toen ik die speaker maakte. Gewoon bouwen en maar zie hoe het klinkt. :P

En we hebben al weer genoeg dingen om weer een middag te vullen. :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 21:39:
Het probleem is dat ik de mogelijkheid van meten hier niet heb. :(
Of ik moet een meetmic aanschaffen/maken.

Ik wil me graag verdiepen in de betere filtertechniek zeg maar, maar heb de mogelijkheden er volgensmij niet echt voor hier.

Dingen zoals het meten snap ik wel, en dat je dalen in die grafieken e.d. eruit moet zien te halen en een zo vlakke mogelijke respons moet krijgen.
Maar hoe je zo'n bult wegwerkt heb ik nog eigenlijk totaal geen idee van.

Jammer.
Moet je ff wachten. Subsonik heeft een schema voor een meetmic, dat zou die ooit nog een keer plaatsen ;) Ik heb het al nagemaakt, en werkt prima. Heb alleen nog geen echte metingen gedaan ;) Maar voor gewone opnames mee te doen klinkt het al geweldig goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 12 juli 2004 @ 21:45:
[...]

Moet je ff wachten. Subsonik heeft een schema voor een meetmic, dat zou die ooit nog een keer plaatsen ;) Ik heb het al nagemaakt, en werkt prima. Heb alleen nog geen echte metingen gedaan ;) Maar voor gewone opnames mee te doen klinkt het al geweldig goed :)
Okay, sub waar is mijn schema? :P

ps. Ik denk idd dat die schelheid af en toe ook nog wel eens veroorzaakt kan worden doordat de midtoner te ver doorgaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
ik voel weer een tweak middagje opkomen. :)

eventueel kunnen we de KT 27's uit mijn rears 's FF los solderen en in je speakers zetten (f)lex...

als je wilt kunnen we dat hier in bij mij thuis wel een keertje doen :?

edit: of mijn rears met jouw laag speakers, lijkt me ook wel leuk om 's uit te proberen.
deepspace woont ook "in de buurt", dus die kan mooi komen helpen (als hij dat wil)

[ Voor 31% gewijzigd door Motorfret op 12-07-2004 23:25 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik vond die hammerite op je fronts er ook best goed uitzien eigenlijk motorfret :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motorfret schreef op 12 juli 2004 @ 23:22:
ik voel weer een tweak middagje opkomen. :)

eventueel kunnen we de KT 27's uit mijn rears 's FF los solderen en in je speakers zetten (f)lex...

als je wilt kunnen we dat hier in bij mij thuis wel een keertje doen :?

edit: of mijn rears met jouw laag speakers, lijkt me ook wel leuk om 's uit te proberen.
deepspace woont ook "in de buurt", dus die kan mooi komen helpen (als hij dat wil)
Dan moet ik die speakers weer naar beneden zeulen.... :P

Maar het feit dat ik nu weet dat het KT27's waren in je rears doet me al goed, die klonken namelijk erg goed.
Maar dan wil ik eigenlijk wel ff gelijk de nieuwe filters bepalen, als jullie daar verstand van hebben dan. :)

Als je HIER klikt dan krijg je het document met de filterbepalingen.
Het valt gelijk op dat de tweeter al zo'n 2.5 dB naar beneden wordt gehaald t.o.v. de rest.
En er zitten Zobel netwerkjes in bij de mid en laag. Ik begrijp alleen de verdere opzet van de mid niet helemaal.

Het laag is gewoon een standaard 12 dB steil filter met Zobel netwerk, maar waarom het midden filter zo zit snap ik niet.

Je leest trouwens ook in de tekst dat hij ook moeite had met de kwaliteit van die SC10N tweeter. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is idd een flink filter zeg! Je hebt het dus nooit gementen? Dat vind ik heel eng ;) Het door ingemeten filter van mijn zuitjes ziet er in LSPCad namelijk absoluut niet uit :X . Met meten heben we gemerkt dat de gegevens in de visaton database niet echt 100% betrouwbaar zijn. Mijn nieuw filter klonk uiteindelijk ook 10x beter dan het theoretische :)

Als je dus een nieuwe tweeter wil inzetten, raad ik je zeker aan om de zaak eens te meten! Het zeulen met de speakers is het zeker wel waard ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 13-07-2004 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 13 juli 2004 @ 10:28:
Dat is idd een flink filter zeg! Je hebt het dus nooit gementen? Dat vind ik heel eng ;) Het door ingemeten filter van mijn zuitjes ziet er in LSPCad namelijk absoluut niet uit :X . Met meten heben we gemerkt dat de gegevens in de visaton database niet echt 100% betrouwbaar zijn. Mijn nieuw filter klonk uiteindelijk ook 10x beter dan het theoretische :)

Als je dus een nieuwe tweeter wil inzetten, raad ik je zeker aan om de zaak eens te meten! Het zeulen met de speakers is het zeker wel waard ;) .
Okay, dat begrijp ik.
Maar jij hebt het filter ook laten maken en niet zelf gedaan he? Want eigenlijk zou ik er wel eens aan willen werken met iemand die precies weet wat ie doet.

Zodat ik eens stap voor stap door het proces geleid kan worden, dan kan ik voortaan zelf die filters doen.

Je kan echt nergens een duidelijke uitleg vinden, overal doen ze het anders en weten ze het beter. Heel irritant.

Ik zou eigenlijk een site willen hebben waar ze het stap voor stap uitleggen. Dus zoiets van: Je wilt zo'n soort box. Doe dan dit, let hier op, is dit te hoog doe dan dit, is dit te laag doe dan dit.
Zit hier een bult zet dan een correctie-filter hier.... blablabla

Gewoon om eens een duidelijk beeld te krijgen van hoe zoiets gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 10:58:
[...]
Okay, dat begrijp ik.
Maar jij hebt het filter ook laten maken en niet zelf gedaan he? Want eigenlijk zou ik er wel eens aan willen werken met iemand die precies weet wat ie doet.

Zodat ik eens stap voor stap door het proces geleid kan worden, dan kan ik voortaan zelf die filters doen.

Je kan echt nergens een duidelijke uitleg vinden, overal doen ze het anders en weten ze het beter. Heel irritant.

Ik zou eigenlijk een site willen hebben waar ze het stap voor stap uitleggen. Dus zoiets van: Je wilt zo'n soort box. Doe dan dit, let hier op, is dit te hoog doe dan dit, is dit te laag doe dan dit.
Zit hier een bult zet dan een correctie-filter hier.... blablabla

Gewoon om eens een duidelijk beeld te krijgen van hoe zoiets gaat.
Ja, was er maar zoiets... helaas moet je het doen met de info die je hier en daar krijgt. Ik het het filter idd niet zelf gemeten. Nu weet ik echter hoe het moet en doe ik het de volgende keer zelf (vandaar de meetmic :) ). Zo heel moeilijk is het eigenlijk niet. Als je eenmaal alle losse curves hebt opgemeten is het een beetje trail en error om de juiste waardes te vinden, natuurlijk kan een simulatie met de meetwaardes erin ook nog helpen :) . Ik heb nu gezien hoe het moet en denk dat ik het ook best zelf zou kunnen. Probleem is dat je nogal wat componenten nodig hebt om te testen, en die heb ik maar beperkt beschikbaar... Misschien eens een lijstje opstellen van basic componenten die vaak gebruikt worden, en die gewoon bestellen in de goedkoopste vorm :). Om te meten is dat wel zat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 13 juli 2004 @ 11:24:
[...]

Ja, was er maar zoiets... helaas moet je het doen met de info die je hier en daar krijgt. Ik het het filter idd niet zelf gemeten. Nu weet ik echter hoe het moet en doe ik het de volgende keer zelf (vandaar de meetmic :) ). Zo heel moeilijk is het eigenlijk niet. Als je eenmaal alle losse curves hebt opgemeten is het een beetje trail en error om de juiste waardes te vinden, natuurlijk kan een simulatie met de meetwaardes erin ook nog helpen :) . Ik heb nu gezien hoe het moet en denk dat ik het ook best zelf zou kunnen. Probleem is dat je nogal wat componenten nodig hebt om te testen, en die heb ik maar beperkt beschikbaar... Misschien eens een lijstje opstellen van basic componenten die vaak gebruikt worden, en die gewoon bestellen in de goedkoopste vorm :). Om te meten is dat wel zat denk ik.
Ja zover was ik ook al.
Je maakt gewoon een "standaard" filter, met waardes die je bepaald heb met een programma.
En dan meten met een mic en aanpassen.

Maarja, hoe weet je nou bijvoorbeeld hoeveel je de tweeter in dB's naar beneden moet halen?
Ik snap ook wel dat mijn filter in de basis een gewoon 2de orde filter is. Maar hoe kom je op die andere waardes? Die haal je niet uit een meetgrafiek. Je moet toch weten hoeveel je moet compenseren met bijv. een Zobel netwerk ofzo?
En hoe weet je nou bijv. dat als je een speaker opgemeten hebt, of je de x-over grens moet verhogen of verlagen?
Alleen maar proberen lijkt me overdreven niet?

Ik weet dat je programma's kan gebruiken om netwerken te testen, maar ik kan *.frd of *.zma files van die Seas vinden. Visaton heeft daar zo'n (niet te nauwkeurig) programma voor.

ps. Hoeveel heeft die mic je gekost om te maken?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet de losse frequentie curves en impedantie curves meten. Deze gooi je dan in een filtersimulatie pakket en dan kan je filters definieren en de simulator rekent dan het resultaat door. Als je dan een leuke respons bijelkaar geknutseld hebt, dan kan je deze gaan bouwen en nameten of het klopt. Maar je begint met het meten van elke unit apart in zijn behuizing, zodat je de daadwerkelijke curves hebt in je eigen situatie.

Als de tweeter plot 2db hoger ligt dan die van je mid, dan weet je dus dat je het rendement van de tweeter moet terugschroeven, dit kan met weerstanden (let op weerstand van de andere componenten in het filter voor de tweeter werken ook mee).

Dat er geen guide op internet is, komt vooral omdat het een iteratief proces is, er is geen easy 1-2-3 guide tot een topspeaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 11:55:
je moet de losse frequentie curves en impedantie curves meten. Deze gooi je dan in een filtersimulatie pakket en dan kan je filters definieren en de simulator rekent dan het resultaat door. Als je dan een leuke respons bijelkaar geknutseld hebt, dan kan je deze gaan bouwen en nameten of het klopt. Maar je begint met het meten van elke unit apart in zijn behuizing, zodat je de daadwerkelijke curves hebt in je eigen situatie.

Als de tweeter plot 2db hoger ligt dan die van je mid, dan weet je dus dat je het rendement van de tweeter moet terugschroeven, dit kan met weerstanden (let op weerstand van de andere componenten in het filter voor de tweeter werken ook mee).

Dat er geen guide op internet is, komt vooral omdat het een iteratief proces is, er is geen easy 1-2-3 guide tot een topspeaker.
Okay je doet dus:
- Een meetmic kopen :P
- Elke speaker meten voor zijn respons. (en de impedantie dan?)
- Deze metingen in bijv. lspcad gooien.
- Daar de x-over freq. bepalen en daarmee in lspcad een mooie curve zien te krijgen.
- In het echt maken, en dan de complete speaker meten?

- Kijken wat er niet goed gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 11:44:

Ja zover was ik ook al.
Je maakt gewoon een "standaard" filter, met waardes die je bepaald heb met een programma.
En dan meten met een mic en aanpassen.
Niet helemaal, kijk hieronder:
Maarja, hoe weet je nou bijvoorbeeld hoeveel je de tweeter in dB's naar beneden moet halen?
Ik snap ook wel dat mijn filter in de basis een gewoon 2de orde filter is. Maar hoe kom je op die andere waardes? Die haal je niet uit een meetgrafiek. Je moet toch weten hoeveel je moet compenseren met bijv. een Zobel netwerk ofzo?
En hoe weet je nou bijv. dat als je een speaker opgemeten hebt, of je de x-over grens moet verhogen of verlagen?
Alleen maar proberen lijkt me overdreven niet?
De profs weten zo uit hun hoofd welke waardes wel eens goed zouden kunnen passen, ze maken dan wat, en meten vervolgens. De leek zal zijn gemeten curves (per unit) in LSDCad moeten importen en dan met waardes moeten gaan spelen, en die dan in de practijk testen. X-over punten is altijd lastig. Je moet natuurlijk kijken naar wat de units kunnen (bv niet te dicht op de fs van de tweeter, afstraalgedrag van de mid/woofer, enz), en dan een keuze maken, en die simuleren. Werkt dat niet, dan moet je een beetje verschuiven, andere orde nemen, dempen o.i.d. Aangezien iedere speaker anders lijkt het me niet dat je kunt zeggen dat je bij een bepaalde unit altijd precies die X-over frequentie moet pakken. Het is gewoon passen en meten (vandaar dat je er ook beste een aantal uren mee bezig bent).
Ik weet dat je programma's kan gebruiken om netwerken te testen, maar ik kan *.frd of *.zma files van die Seas vinden. Visaton heeft daar zo'n (niet te nauwkeurig) programma voor.

ps. Hoeveel heeft die mic je gekost om te maken?
Ik had het ook graag gezien dat de fabrikanten eens wat vaker frd/zma bestanden zouden geven... maar helaas. Op het inet vind je in ieder geval ook niets :( . Heeft denk ik ook een belangrijke reden: Je moet je unit meten in de baffle in je kast. Alleen dan heb je een naukeurige meting. Ze hebben dus liever dat je het zelf meet denk ik ;)

Meetmic koste me ongeveer 40 euro, dus mic (iets van 4 euro) + pre-amp. Is dus nog best wel te doen, en ook leuk als je een keer wat wil opnemen ofzo (of afluisteren bij de buren, dat ding kun je ultra gevoelig zetten).

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 13-07-2004 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, het komt er gewoon op neer dat het echt passen en meten (of meten en passen?) wordt.
Helaas heb ik ook geen complete electronicawinkel in de achtertuin, dat zou het verschillende meten wat makkelijker maken.
Je zou eigenlijk van alle soorten er 1 of twee moeten hebben, maar da's een duur grapje.

Jammer, maar volgensmij zijn we (of iig ik) een beetje afgedwaald van het doel van dit topic. :P

-edit-
Lspcad heeft een functie om met de computer diverse componenten te simuleren. Zodat je niet in het echt hoeft te kloten met een soldeerbout enzo. ;)
Je hebt alleen wel een apart kanaal voor elke speaker, dus je hebt een meerkanaals geluidskaart nodig en meerdere versterkers.

En kan je een professionele Sennheiser mic gebruiken om te meten? Of moet je echt een speciale meetmic hebben?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 08:21:
[...]
Dan moet ik die speakers weer naar beneden zeulen.... :P

Maar het feit dat ik nu weet dat het KT27's waren in je rears doet me al goed, die klonken namelijk erg goed.
Maar dan wil ik eigenlijk wel ff gelijk de nieuwe filters bepalen, als jullie daar verstand van hebben dan. :)
ik heb nog wel wat weerstanden om 's te kijken of we wat acceptabelers kunnen maken.

hele zuilen meesjouwen hoeft niet per se: sluiten we de MT + HT gewoon aan op m'n sub. die heeft namelijk een ingebouwd filter.

proberen kost je dus alleen een beetje benzine om hierheen te rijden.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Motorfret schreef op 13 juli 2004 @ 16:57:
ik heb nog wel wat weerstanden om 's te kijken of we wat acceptabelers kunnen maken.

hele zuilen meesjouwen hoeft niet per se: sluiten we de MT + HT gewoon aan op m'n sub. die heeft namelijk een ingebouwd filter.

proberen kost je dus alleen een beetje benzine om hierheen te rijden.
Als ik naar het X-over punt van Flexs' woofer kijk, dan gaat dat niet passen met de active shiva ben ik bang. Bovendien denk ik dat je toch het geheel moet horen, en niet met een andere woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 12:24:
...
En kan je een professionele Sennheiser mic gebruiken om te meten? Of moet je echt een speciale meetmic hebben?
Nou dat kun je zelf nagaan door even de frequentiekarakteristiek van die mic op te zoeken, dan weet je hoe 'lineair' *kuch!* dat ding is. En ik denk dat je weinig mics zal vinden (de echte dure condensatormics en echte testmics daargelaten) die ook zo ver in het hoog doorlopen als jouw tweeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheLemon schreef op 13 juli 2004 @ 17:18:
[...]

Nou dat kun je zelf nagaan door even de frequentiekarakteristiek van die mic op te zoeken, dan weet je hoe 'lineair' *kuch!* dat ding is. En ik denk dat je weinig mics zal vinden (de echte dure condensatormics en echte testmics daargelaten) die ook zo ver in het hoog doorlopen als jouw tweeters.
Dat wordt dus zelf maken, want ik heb de prijzen gezien van condensatormics.... :D

Ennuh, idd de frequentieovergang van laag naar mid is ongeveer 450 Hz. Niet echt een taak voor een sub. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TheLemon schreef op 13 juli 2004 @ 17:18:
[...]

Deze is de meetmic van Sub (die ik dus ook heb). Ik denk dat zich dat wel mag laten zien :) (hij moet overigens nog wel gemod worden om nog wat beter te werken)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 13-07-2004 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie weinig, wat is daar zelfbouw aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 18:06:
Ik zie weinig, wat is daar zelfbouw aan?
Dat is natuurlijk alleen de mic ;) De pre-amp is zelfbouw. Zelf een mic maken is wel een beetje te veel van het goede B)

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 13-07-2004 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ja die "curve" mag zich zeker laten zien, wat kost dat dingetje, ziet er behoorlijk cheap uit namelijk. Wel jammer dat ze geen freq. karakteristiekjes voor off-axis erbij hebben gezet, ze noemen het wel een omni, maar dat moet je dan maar geloven, het zal vast niet 100% omni zijn. Vooral voor meetwerk lijkt me het wel interessant om te weten hoe omni hij echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Die mic's moet je voor een 3 à 4 EUR wel kunnen vinden. Bij mijn lokale afripdealer waren ze rond de 7 EUR, wat eigenlijk nog altijd niet veel is voor wat je krijgt.

Let wel op, de module moet gemod worden als je een deftig resultaat wil. Info over de mod vind je op linkwitzlab. Je moet wel behoorlijk kunnen solderen om de mod tot een goed einde te brengen, de mic is erg klein en zeer gevoelig voor oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kost een normale kwaliteit meetmic zo'n beetje? (in de winkel dan, kant en klaar, geen DIY :P )

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 20:02:
Wat kost een normale kwaliteit meetmic zo'n beetje? (in de winkel dan, kant en klaar, geen DIY :P )
Ik kan je de Behringer ECM 8000 aanraden, rond 58 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com//ECM8000/ECM8000_big.jpg

daar zit de dezelfde panasonic capsule in... Ik gebruik deze mic icm met Behringer UB 802.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 20:30:
[...]
Ik kan je de Behringer ECM 8000 aanraden, rond 58 euro.
[afbeelding]
daar zit de dezelfde panasonic capsule in... Ik gebruik deze mic icm met Behringer UB 802.
Bedenk dat deze Behringer een symmetrische uitgang heeft, en een 'phantom supply' nodig heeft om te werken. Je hebt dus een microfoonversterker nodig met symmetrische ingang (XLR plug) en inschakelbare 'phantom supply'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van die phantom supply ben ik ook tegengekomen ja. Dat kan best duur worden geloof ik.

Ik bedoel, die 58 euro kan ik nog wel overheenkomen, maar als er dan nog een supply of versterker bij moet komen..... (Hij moet overigens natuurlijk op mijn geluidskaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt nog best duur, aangezien die mic niet direct op mijn pc kan en er dus iets bij moet komen....
(Mijn geluidskaart heeft wel een ingebouwde microfoonversterker.)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

In de pdf van die capsule staat dat het een electret capsule is. Is het niet zo dat die kunnen werken met de 5V voeding die je geluidskaart mic-input meegeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TheLemon schreef op 14 juli 2004 @ 09:41:
In de pdf van die capsule staat dat het een electret capsule is. Is het niet zo dat die kunnen werken met de 5V voeding die je geluidskaart mic-input meegeeft?
Volgens mij kan dat wel werken ja, echter is het verre van ideaal. Een pre-amp (instelbaar) is dan wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n mic met een voeding gaat me iets meer dan 100 euro kosten. Duur grapje. Er is zeker geen andere manier?

Tenzij Subsonik eens met die versterker komt, want dat werkt toch?

Ik vind het ook vaag dat er geen grafieken van die KT27 te vinden zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 10:36:
Ik vind het ook vaag dat er geen grafieken van die KT27 te vinden zijn.
Dat is nu het vervelende van Seas.... ze hebben zelf al twee typeaanduidingen, en op websites vind je weer een derde... wat nu wat is, is vaak erg onduidelijk :( Zodoende is het ook erg lastig om gegevens + grafieken te vinden van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 14 juli 2004 @ 10:49:
[...]

Dat is nu het vervelende van Seas.... ze hebben zelf al twee typeaanduidingen, en op websites vind je weer een derde... wat nu wat is, is vaak erg onduidelijk :( Zodoende is het ook erg lastig om gegevens + grafieken te vinden van die dingen.
Hij heeft drie "namen" :
KT27 F, H831 en de 27TFF.

Om het duidelijk te houden. ;)

Maar er zijn natuurlijk meer merken om naar te kijken. Vifa en Audax hebben ook betaalbaar spul wat leuk lijkt te zijn.

Ik liep namelijk tegen DEZE Vifa premium tweeter aan.
Leuk ding lijkt me en kost "maar" 38 euro.

Maar wat ik me afvraag, zou die "high-end" visaton tweeter van dezelfde prijs als de Seas kt27 gelijk zijn qua kwaliteit aan die Seas?
Want voor het klankbeeld zal het het beste zijn om bij Visaton te blijven natuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik de KT27 1 van de beste softdomes in dit prijssegment, de Visatons zijn ook zeker goed maar deze klinken m.i. minder natuurlijk. Op www.intertechnik.de zijn toch wel plots van die tweeter te vinden?

Wat betreft die mics, ik had eerst ook alleen een Panasonic capsule echter mijn geluidskaart (met ingebouwde mic versterker) was niet voldoende. Vooral voor het meten op 1 meter afstand heb je toch nog wat extra gain nodig. Probeer het eerst op gehoor zou ik zeggen, dat is eerder gelukt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin ook wel heel erg nieuwschierig naar de schema's van de pre amp te worden. Ik wil hem binnenkort wel gaan bouwen eigenlijk!!! Kan haast niet wachten om de boel eens door te fluiten en dan te meten. :)
Enig idee op welke termijn we iets kunnen verwachten Subsonic?

Groeten, Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/mic_amp.jpg
[ don't mind the messy soldering 8)7 ]

Zo ziet de pre-amp er uit. Gain is idd instelbaar, van vreselijk gevoelig, tot behoorlijk ongevoelig :)

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een bekend voorversterker ontwerp voor de Panasonic elektret capsules is de preamp2 van Eric Wallin. Deze is ook gebruikt door Raymond (voorheen Lampje) in zijn Speaker Measurement Jig.

PS: Zie hieronder mijn opzet voor een "Loudspeaker Test Box", geschikt voor zowel SPL als impedantie metingen, inclusief audioversterker en microfoonversterker met symmetrische ingang en phantom supply. Microfoonvoorversterker zou uitgevoerd worden met de SSM2019 van Analog Devices. Aan te sluiten op PC geluidskaart, en te gebruiken in combinatie met geschikte meetsoftware, bijvoorbeeld 'HobbyBox' of 'JustLMS' (add-on voor LspCAD).

Ik ben beter in bedenken dan in uitvoeren, want dit blokschema is al van vorig jaar... Ook beschikbaar in PDF formaat voor betere leesbaarheid: LspTestBox_BD_03.pdf.

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/cjspeelman/loudspeaker/lsptestbox_bd_03.png

PS: Voelt iemand zich geroepen om een apart Luidspreker Meet topic te openen?

[ Voor 71% gewijzigd door CornelisJ op 06-08-2011 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CornelisJ schreef op 14 juli 2004 @ 20:17:
PS: Voelt iemand zich geroepen om een apart Luidspreker Meet topic te openen?
Ga je gang, zolang het niet te ver van me vandaan is vindt ik het best. (Midden Nederland ofzo.)
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 17:38:
Persoonlijk vind ik de KT27 1 van de beste softdomes in dit prijssegment, de Visatons zijn ook zeker goed maar deze klinken m.i. minder natuurlijk. Op www.intertechnik.de zijn toch wel plots van die tweeter te vinden?

Wat betreft die mics, ik had eerst ook alleen een Panasonic capsule echter mijn geluidskaart (met ingebouwde mic versterker) was niet voldoende. Vooral voor het meten op 1 meter afstand heb je toch nog wat extra gain nodig. Probeer het eerst op gehoor zou ik zeggen, dat is eerder gelukt :).
Op gehoor kan natuurlijk goed ja.
Ik ben gister weer ff cd's van de Nits (jaja, de Nits op mijn leeftijd :P ) gaan luisteren en ik vind mijn speakers nog steeds ontzettend strak klinken.
Alleen die tweeter die af en toe schel is he........ ;(

Ikzelf dacht dat dat misschien ook wek door de hoge kantelfrequentie tussen mid en hoog komt. Wat zou ik aan mijn filter (en dan vooral het midgedeelte, van de tweeter is niet zo moeilijk) moeten veranderen om die frequentie van 4500 naar een 3500 te krijgen?

Klik voor filter (let op: Word)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 08:47:
[...]
Ga je gang, zolang het niet te ver van me vandaan is vindt ik het best. (Midden Nederland ofzo.)
[...]
Ehm, moet jij persé in midden-NL zijn om een topic op GoT te kunnen lezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

ik denk dat hij dacht dat CornelisJ dacht aan een meet_dag_ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:+
Ik bedoelde inderdaad voor een eventuele meet.
Gelukkig kan ik GoT toch nog bijna overal bekijken. :P
Pagina: 1 2 Laatste