Welk dual Processor moederbord & Geheugen is aantrekkelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:55
Wie kan mij even helpen.
Ik ben op zoek naar een Dual processor moederbord met processor en 2GB aan geheugen. Ik zie helaas door alle bits de bytes niet meer.

Ik ben 2D / 3D computer animator van beroep en heb dus een redelijk snel systeem nodig. Ik werk nu thuis met een AMD Athlon 1.4 Ghz processor met 512MB aan geheugen. (videokaart: ASUS GeForce4 MX 440 AGP 8X) Maar dit is toch te traag om lekker te kunnen werken.

Op mijn werk werk ik met een Dual 2.0 Ghz Amd systeem met 2Gygabyte geheugen. Het werkt erg prettig moet ik zeggen. Vooral het multitasken gaat erg lekker. Veel lekkerder dan als met een single processor systeem. Vaak laat ik het ene programma renderen terwijl ik zonder echt merkbaar snelheidsverlies met een ander programma verder kan werken.
Ik weet niet wat voor moederbord het was maar weet nog wel dat er speciaal “registered” geheugen in moest. Daar heb ik nu dus geen zin in. Ten eerste was dat geheugen veel te duur ten 2de moeilijk te krijgen.

Nu ben ik dus op zoek naar een goede dualprocessor moederbord met processors en geheugen (wat voor type).
Wat is nu een goede set om aan te schaffen? Het hoeft dus niet topperde topper high end zijn. Ik was immers dik tevreden met het systeem op mijn werk. Iets sneller zou leuk zijn. Ik zoek dus een goede prijs-kwaliteit verhouding. De nieuwste processoren zijn vaak 3 keer zo duur voor 20% snelheidswinst. Ik denk aan een budget van zo’n 600-700€ Goedkoper zou leuker zijn :*)

Of raden jullie mij aan om voor zo’n intel-systeem te gaan met zo’n 2 in 1 processor? (weet niet meer hoe dat heet)
Belangrijk is dus eigenlijk dat ik veel tegelijkertijd kan doen zonder dat ik daar teveel van merk.

Super bedankt als iemand mij kan helpen.

Cheers, Michel

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:48

Brazza

Byte me!

Allereerst Welkom op GoT! Groetjes laten we hier achterwege. Tweakers doen elkaar elke keer groeten.

Je zou de FAQ ff kunnen lezen en de PMG FAQ

Wat is je budget en welke OS gaat erop draaien?

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 22:46
Die 2 in 1 processor wat jij zegt is een Pentium4 met Hyperthreading. Volgens mij werkt het alleen als de applicatie het ondersteunt.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kijk eens naar de Asus PC-DL, dat is een dual cpu moederbord voor Intel Xeon processoren. Zeer betaalbaar bordje wat denk ik budget technisch zeer intressant voor je zal zijn.
Het "2in1" waar je het over hebt heb je in echt zware taken overigens weinig aan en heet trouwen HyperThreading. De Xeon's hebben dit ook, en je zult dan ook 4 processoren zien (terijl je er maar 2 hebt in het echt) met bovenstaand bordje.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Z'n budget is 6-700 euro, liefst minder.

Denk dat je dan op een Dual-AMD komt. aangezien Intel gewoonweg duurder is in prijs.

Lees hier wat ervaringen van Dual_AMD's: [rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3[/rml]

[ Voor 30% gewijzigd door RaZ op 27-05-2004 00:32 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Satoer schreef op 27 mei 2004 @ 00:23:
...

Ik weet niet wat voor moederbord het was maar weet nog wel dat er speciaal “registered” geheugen in moest. Daar heb ik nu dus geen zin in. Ten eerste was dat geheugen veel te duur ten 2de moeilijk te krijgen.

...
Registered geheugen is tegenwoordig niet zo duur meer ...

Ik zou voor 2 x een Opteron 240 gaan (op een Tyan Tiger mobo).

pricewatch: Tyan S2875SANRF Tiger K8WS (Single, 6ch, G-Lan, Sata, FW)

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

hier staat denk ik een heel intresant topic http://gathering.tweakers...list_messages/816938/last
want een dual xeon systeem zou denk ik hier het beste voor zijn maar dat laat je budget niet toe voor dat geld kan je denk ik dan net twee processoren kopen.
En dan moet je nog een aparte voeding en geheugen en mobo.
dan is een dual amd een betere keus dus lees het andere topic door daar staat genoeg in.

No signature found

• Brazza
  • Laatst online: 00:48

Brazza

Byte me!

Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 00:34:
[...]

Registered geheugen is tegenwoordig niet zo duur meer ...

Ik zou voor 2 x een Opteron 240 gaan (op een Tyan Tiger mobo).

pricewatch: Tyan S2875SANRF Tiger K8WS (Single, 6ch, G-Lan, Sata, FW)
En dan nog een voeding en geheugen en kast?

Maar persoonlijk zou ik ook nog even doorsparen. Als je al 2d/3d designer bent haal je het er zo uit.

• satoer
:o In 10 minuten al 7 replies! Wat gaat dit forum snel :o

In ieder geval genoeg leesvoer.
@Brazza, thanks voor de link. Er wordt alleen weinig in de FAQ geschreven over wat nou een goede combinatie is en er wordt al helemaal niets over dual proc. Systemen geschreven.

@Roflmao: Hypertrading ja, dat was het.

@Raz, Ik denk ook dat de AMD het interessantst is. Xeon is in mijn ogen overkill. Processors van 2Ghz is prima of iets sneller is ook goed als de prijs-prestatie maar in balans is.
Alleen ben ik niet zo gecharmeerd van die tiger moederborden. (die heb ik dus ook mijn werk ook, herinner het weer) Ten eerste dat exotische geheugen. Maar ook wat in het eerste bericht van dat draadje staat:
Ik heb een van de eerste bordjes, een tiger MP, en ben ik nog heel tevreden mee. Alleen heeft dit bord geen extra power connector, dus er schijnen nog wel eens plankjes bij de ATX stekker door te branden.
Daar had dat systeem op mijn werk ook last van :(

Ik zal dat draadje even verder doorlezen. Iemand die nog goede alternatieven weer op het tiger moederbord, graag!

Ps. Kast met voeding is niet nodig hoor.

• justice strike
  • Laatst online: 22-07 21:21
Ik werk zelf op een tyan tiger mp. Ik moet zeggen als je aan een dual amd denkt dan denk ik dat het meest stabiele een tyan is. Niet alleen uitgaande van mijn ervaring (dat ding is niet kapot te krijgen, geen burnout problems gehad) maar ook van de mening van andere.

Aangezien ik ervan uitga dat je 3d modeling doet (renderen op de achtergrond) is een goede videokaart ook wel een vereiste om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken. Neem dan ook een moederbord met een agp slot (niet alle tyan thunders hebben agp en sommige tyan tigers hebben 1 proc slot)

radeon 9800 pro is prijs/kwaliteit wel redelijk goedkoop (200 euri meen ik?) koppel dat aan een tyan tiger met 2*400ddr reg 512mb ram (tja het is duur, maar bedenk wel dat het geheugen is dat beide procs moet voorzien van data)
en twee opteron 246 (deze ondersteund standaard 400mhz geheugen)

misschien iets over budget maar dit is dan ook emt vidkaart. Overigens werkt hyperthreading niet zo soepel als daadwerkelijk 2 procs te hebben.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Satoer schreef op 27 mei 2004 @ 00:53:
:o In 10 minuten al 7 replies! Wat gaat dit forum snel :o
Ik zal dat draadje even verder doorlezen. Iemand die nog goede alternatieven weer op het tiger moederbord, graag!

Ps. Kast met voeding is niet nodig hoor.
Een Tiger MPX is dan interessant, die heeft extra stroom connectoren die de atx ontlasten. Verder zou je daar 2 2400+jes op kunnen zetten (135/stuk) en 2*1GB mem (unregged kan dan, tot 2 sloten heb je niet regsitered of ecc nodig, als je 4*512 pakt dan moet het wel).

kom je op een kleine 500 euro voor het systeem dat op zich best aardig meekan.
je kunt in principe iedere mpx plank pakken, erg veel verschil zit er niet tussen (vaak zijn het features die wel of niet onboard zitten enzo).
Heb hier zelf een Tyan tiger MP en een Tyan Tiger MPX (waarvan de mpx effe terug naar de leverancier is, maar dat lijkt achteraf niet aan de plank te liggen).

en wat voor voeding heb je nu dan? Zelf had ik een 300watt Antec, maar dat werd te krap voor het systeem.

• satoer
Videokaart heb ik al Geforce 4 MX 440 (V9180) En die voldoet prima met modelen.

Voor het systeem:
2x AMD Opteron 246 (2,0GHz, 1MB, Boxed) € 978,-
Tyan Tiger MP (S2460) € 242,-
2x Registred Geheugen 512MB 260€ ofzo?

Als ik het dan op 1GB zou houden dan kom ik op zo'n 1480€

Jeus.. heb ik mij daar even op verkeken??? Meer als het dubbele.
Zijn er nog smaken onder de 900€?

• satoer
Terw_Dan schreef op 27 mei 2004 @ 01:17:
Een Tiger MPX is dan interessant, die heeft extra stroom connectoren die de atx ontlasten. Verder zou je daar 2 2400+jes op kunnen zetten (135/stuk) en 2*1GB mem (unregged kan dan, tot 2 sloten heb je niet regsitered of ecc nodig, als je 4*512 pakt dan moet het wel).

kom je op een kleine 500 euro voor het systeem dat op zich best aardig meekan.
je kunt in principe iedere mpx plank pakken, erg veel verschil zit er niet tussen (vaak zijn het features die wel of niet onboard zitten enzo).
Heb hier zelf een Tyan tiger MP en een Tyan Tiger MPX (waarvan de mpx effe terug naar de leverancier is, maar dat lijkt achteraf niet aan de plank te liggen).

en wat voor voeding heb je nu dan? Zelf had ik een 300watt Antec, maar dat werd te krap voor het systeem.
Hee, das interessant! Ik moet eens kijken wat voor voeding er in zit. Maar een nieuwe voeding zal de kosten niet schrikbarend omhoog drukken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Satoer schreef op 27 mei 2004 @ 01:26:
[...]

Hee, das interessant! Ik moet eens kijken wat voor voeding er in zit. Maar een nieuwe voeding zal de kosten niet schrikbarend omhoog drukken.
verkijk je daar niet op, ik was 120 euro kwijt voor mijn antec truepower 430watt (maar goed, dan kun je ook een beest van een pc meetrekken dus als je er nog 6 hdds bij wilt hangen kan dat gewoonn nog :))

• satoer
Even een prijsje erbij gezocht:

1x Tyan Tiger MPX (S2466N-4M) € 269,-
2x AMD Athlon MP 2400+ (2,0GHz, Boxed) € 134,-
2x 1GB PC2100 DDR € 150,-

Totaal: 837€

Toch een Dual 2GB @Ghz systeem onder de 900€ (waar je die "kleine" 500€ vandaan haalt Terw_dan?)

Is dit okay of heb ik het verkeerde geheugen?

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 22:46
Verkeerde geheugen. Volgens mij heb je minimaal 2700 nodig.

Wat is het FSB van die proc?

[ Voor 22% gewijzigd door Roflmao op 27-05-2004 01:37 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Heb je iets tegen tweedehands?
Ik heb mijn eigen mobo (Asus A7M266D) voor 55 euro tweedehands gekocht. Hierop twee mp's 2400+ die in de aanbieding waren en gaan met die banaan. Niks geen registered gehugen, als je <3 dimm sloten bedekt blijft is er niets aan de hand.

Kortom: Kijk ook es naar tweedehands :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 19:59
Satoer schreef op 27 mei 2004 @ 01:22:
Voor het systeem:
2x AMD Opteron 246 (2,0GHz, 1MB, Boxed) € 978,-
Tyan Tiger MP (S2460) € 242,-
Gaat niet werken. Opteron past niet op dat bord. Je moet ofwel Athlon MP processors zoeken of naar een Opteron bordje gaan.

De Opteron 2.0GHz processor op zich is een pak sneller dan een 2.0GHz Athlon MP. Mede door de volledig nieuwe architectuur (onboard memcontroller, elke cpu eigen geheugen, HT links, ...) is een dual opteron tig keer sneller dan een dual Athlon MP.

Koop jezelf een Dual Opteron 240 1.4GHz en de prijs zal een pak lager liggen. Prestaties zullen dik in de buurt komen van een dual MP. Exact kan ik het ook zo niet meteen zeggen hoe de verhoudingen liggen. Koop je een Opteron bord zit je meteen ook met de nieuwere technieken. Zoals S-ATA en GBit lan oid. Alvast een pluspunt naar de toekomst toe...

http://www.tyan.com/products/html/fam_thunder.html <-- echte serverborden
Tiger K8W (S2875) <-- meer workstation/desktop

Voor Opteron vragen kan je de Opteron/Athlon64 discussiedraadjes doorlezen. Staat een heleboel info in.

Mijn gedacht: koop een Opteron systeem. Misschien duurder, maar iets meer up to date en zeker wel sneller. Een Dual 240 kost echt niet veel.

Pricewatch:
AMD Opteron 240 (1,4GHz, 1MB, Boxed) € 227,-
AMD Opteron 242 (1,6GHz, 1MB, Boxed) € 241,-

[ Voor 5% gewijzigd door Noel op 27-05-2004 01:41 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sorry, maar dit is nog altijd een ordinaire systeemrequest. Als we een uitgebreide afweging moeten maken tussen 2 moederborden (waarbij je ook zelf met een uitgebreide input komt, uiteraard) of als je specifieke hardwarematige vragen hebt, oké, maar het is niet de bedoeling om hier een mobo/CPU voor jou te gaan uitkiezen. Hier is de FAQ van dit subforum duidelijk over:
PMG FAQ » Welke processor/mobo/geheugen moet ik nemen? :)

Hier heb je vast wat interessante topics:
[rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2[/rml]
[rml][ Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 3[/rml]
[rml][ Best-buy-guide] voor Dual Workstations[/rml]

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 27-05-2004 06:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.