Zelfbouw LCD Projector (Lumenlab.com), is het wat?

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 15.556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28
het topic loopt niet meer zo hard dan het deed, zijn er veel mensen van het idee afgestapt, of wachten we even af?

die lenzen enzo zit denk ik wel goed?
maar waar gaan we nu zo goedkoop mogelijk die tft schermpjes halen?

is het geen idee om een fabrikant aan te schrijven LG ofzo?
om kale tft's te kunnen kopen van hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
Nog even een vraagje. Ik wil mijn beamer waarschijnlijk aan het plafond gaan ophangen en dan naar beneden laten projecteren, maar dan krijg je dus scheef beeld. Dit verhelp je normaal door met keystone te gaan pielen. Hoe kan je dat met je eigen gemaakte beamer doen?
Je kan dit doen dmv lenzen te verschuiven, misschien met een rails of een draaiknop...

en omdat het hier niet zo druk is ---> www.vilog.nl/diy :D

dat is het nederlandse diy beamer forum :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

damm te laat |:( :P

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2004 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze site lijkt me wel interessant enkel in het duits maar geeft toch een mooie tekening weer http://www.beamer-discount.de/berater_content.html

en hier zou ik naar toegaan voor de schermen http://www.mostron.de/eng...nglish/homepage_engl.html

of naar hier
http://www.l-c-d.com

en tot slot nog een zéér interessant pdfje

http://www.pcpraxis-networld.de/tmp/volksbeamer.pdf

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
kheb ze beide gemaild...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonggoud.nl
  • Laatst online: 03-09 22:29

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 23:58:
deze site lijkt me wel interessant enkel in het duits maar geeft toch een mooie tekening weer http://www.beamer-discount.de/berater_content.html

en hier zou ik naar toegaan voor de schermen http://www.mostron.de/eng...nglish/homepage_engl.html

of naar hier
http://www.l-c-d.com

en tot slot nog een zéér interessant pdfje

http://www.pcpraxis-networld.de/tmp/volksbeamer.pdf
En kan je die Sony Vaio hier toch voor gebruiken? Heb je wel in 1x een breedbeeldbeamer :9 Als je 'm niet gebruikt en kwijt wilt mail mij dan ff!

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik durf het risico niet echt te nemen

moest ik zeker zijn ja dan deed ik het wel maar ja zonde van het geld indien het niet zou lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

graag zou ik ook nog weten of er mensen zijn die nu al bezig zijn met de psone schermen en zo ja wat zijn de resultaten

graag foto'tjes enz... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat iedereen ongeveer wel een beetje aan het afwachten is. Ik tenminste wel, vind 180 euro voor een schermpje net ff iets teveel. Wil beamer bouwen voor +/- 200 euro.. dusja. Het is bij mij meer als geintje om af en toe eens een filmpje op te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb net een 7" NTSC schermpje besteld voor 105 euro. Hij komt als het goed is deze week binnen en dan zal ik wel melden of de kwaliteit goed is. Een Liliput is goed, maar die kost wel 160 euro, dan wilde ik het wel proberen met dit schermpje.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 10:51:
graag zou ik ook nog weten of er mensen zijn die nu al bezig zijn met de psone schermen en zo ja wat zijn de resultaten

graag foto'tjes enz... ;)
Als je even het topic had door gelezen had je kunnen zien dat de bestellingen bij BOL.com ongeveer 3 weken duren. Het is pas een week geleden dat ik besteld heb samen met andere. Dus nog even wachten ;) .

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-09 22:56
Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 22:16:
hier kanje dus de juiste info vinden over mijn vraag kan ik dit scherm van mijn laptop gebruiken voor een projector van te maken zonder dat er iets stoort als je hem achterna monteerd tijdens het belichten en heeft hij pixels genoeg? de juiste resolutie?
Euh, je gaat toch niet dit laptopje slopen voor het schermpje mag ik hopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

was het van plan ja maar nu dat ik hoor dat ik er 400euro's voor kan krijgen zie ik van mijn idee af :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 18:00:
was het van plan ja maar nu dat ik hoor dat ik er 400euro's voor kan krijgen zie ik van mijn idee af :*)
Hmmm, mail me anders ff, heb misschien wel interesse. Mja, 400 euro's is wel wanneer er een goed werkende accu bij zit en nog wat spul als externe cdr(w).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Ik heb net met veel intresse dit topic doorgelezen.
Dit lijkt me ideaal,een mooie goedkope projector op je kamer :D.

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar hoe lang gaat zo'n lamp mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
het tienvoudige van een normale lamp
dacht iets van 20 000 uur, en een nieuwe lamp kost 30 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MuSeLive schreef op 05 juli 2004 @ 20:58:
het tienvoudige van een normale lamp
dacht iets van 20 000 uur, en een nieuwe lamp kost 30 euro...
20.000 is wat aan de hoge kant denk ik. Ik zou eerder zeggen tussen de 10.000 en 15.000 afhankelijk van de lamp. Als je uitgaat van de 15.000 dan ben je dus al snel 75 keer goedkoper uit in het gebruik dan met een gewone beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

20.000 is wat de specs van die lamp zeggen. Maargoed of die lamp nou 10 of 20 jaar* mee gaat lijkt me niet echt een interessante discussie. ;)

*gebasseerd op +/- 3 uur per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 22:54:
20.000 is wat de specs van die lamp zeggen. Maargoed of die lamp nou 10 of 20 jaar* mee gaat lijkt me niet echt een interessante discussie. ;)
Klopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 08:11
heb dat toen aan de fabrikant gevraagd, ivm die levensduur..gemiddelde was 11 a 12.000 branduren, meer dan genoeg dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Djoekie schreef op 05 juli 2004 @ 15:08:
[...]

Als je even het topic had door gelezen had je kunnen zien dat de bestellingen bij BOL.com ongeveer 3 weken duren. Het is pas een week geleden dat ik besteld heb samen met andere. Dus nog even wachten ;) .
GVD!!!!!!! Krijg net een mail dat BOL.com de schermpjes niet meer kan leveren!!!! Bestelling geannuleerd!!!!!

Argh |:(

Hmm dan maar kijken voor een lilliput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
Of wachten op gadaffy en dan het toshiba schermpje.... + 20% korting... dus dan valt het mee --> 150 euro...

wat voor lamp heb jij eigenlijk djoekie ?? en hoeveel euro;'s heeft het gekost ??

[ Voor 31% gewijzigd door DaDude op 06-07-2004 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Wat voor controller zit er bij die Gadaffy controller?

Ik ben ff aan het informeren naar alternatieven die 100% compatible met die Toshiba schermpies zijn en meer functionaliteit bieden. Heb al 6 leveranciers gemailed, dus wordt ff afwachten op reacties.

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb contact met 1000bulbs.com over eventuele levering in nederland. Is qua lampen goedkoper dan gadaffy. Heb daar nog geen uitsluitsel over gekregen, maar hij reageert snel. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

DaDude schreef op 06 juli 2004 @ 11:26:
Of wachten op gadaffy en dan het toshiba schermpje.... + 20% korting... dus dan valt het mee --> 150 euro...

wat voor lamp heb jij eigenlijk djoekie ?? en hoeveel euro;'s heeft het gekost ??
Ik had eerst een 500watt halogeen bouwlamp geprobeerd. Ding werd zo heet dat het MDF begon te fikken en m'n fesnel lenzen begonnen te smelten. Geen aanrader dus.

Heb sinds gisteren een Osram HQI 150 NDL plus elektronisch ballast. Deze is stukken minder warm en geeft ook nog meer licht dan dat 500watt monster.

Prijs was 30euro voor de lamp, 77euro voor ballast en 12euro/stuk voor "hoge kwaliteit" fittings, gekocht bij "Lichtstroom" in Maastricht.

[ Voor 4% gewijzigd door Dukey op 06-07-2004 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zie een aantal keren die PSOne TFT scherm staan vor 50 euro bij Bol.com. Alleen deze is niet meer leverbaar. Ik hem heb besteld en na ong. 4 weken krijg ik een mail dat deze geannuleerd is. :(

Ik ben toevallig ook op zoek naar een 4" of 5" TFT/LCD scherm om in mijn pc te bouwen. Zodra ik iets interesants vind zal ik deze post wel even editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Heb hier nog een psone lcd scherm liggen helemaal gestript, zal eens kijken of ie nog werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
*kick*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Voor de geinteresseerde, ben een kleine Controller Animo aan het houden in de Inkoop sectie van het forum.

Als diegene die intresse hebben ff een mogelijk (niet verplicht en daadbindend) bestelling kunnen neerzetten, dan kan ik de distributeurs mailen over de prijzen + eventuele korting.

Meer info hier

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*schop*

Komop mensen het is weekend, de echte N.E.R.D stoort zich niet aan het lekkere weer en zit vrolijk binnen te klussen... iemand al vooruitgang??? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 14:00:
*schop*

Komop mensen het is weekend, de echte N.E.R.D stoort zich niet aan het lekkere weer en zit vrolijk binnen te klussen... iemand al vooruitgang??? :9
Ik denk dat de meeste wachten op hun spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 15:25:
[...]

Ik denk dat de meeste wachten op hun spullen.
Probleem is dat de spullen die we willen slecht leverbaar en/of duur zijn. En aangezien vakantie bijna begint/ is begonnen loopt alles heel stroef.

Ik kan waarschijnlijk pas na augustus beginnen, zal waarschijnlijk inkoopactie moeten missen dan helaas... =\

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osdorp-Dude schreef op 10 juli 2004 @ 15:51:
[...]

Probleem is dat de spullen die we willen slecht leverbaar en/of duur zijn. En aangezien vakantie bijna begint/ is begonnen loopt alles heel stroef.
Dat vind ik wel meevallen, ik heb bijna alles behalve een goeie reflector en een uv filter (gehard glas).

- 15" tft - marktplaats
- 400w HPI-T licht set - firstlight
- lens set - lumenlab

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 14:05:
- 400w HPI-T licht set - firstlight
- lens set - lumenlab
Firstlight en lumenlab zijn niet erg goedkoop te noemen. Ik denk dat de meeste mensen liever even wachten tot er duidelijkheid is over de prijzen, zodat ze niet teveel betalen.

Nu is er bijvoorbeeld het interessante (en voordelige) 10.4" schermpje uit de VS met goede controller. Als we eergisteren hadden bestel was de ene helft van de inkoopactie voor de kwalitatief wat mindere lilliputs met goede controller gegaan en de andere helft voor de kwalitatief wat betere toshi's maar met een beperkte of dure controller.

Geduld is dus een schone zaak :) Nu wil ik niet zeggen dat we nog heel lang moeten doorgaan met zoeken, over 10 jaar is het absoluut een stuk goedkoper, maar kost een gewone beamer ook nog maar een paar tientjes. Toch lijkt het me verstandig dat zo lang er nog diverse contacten lopen de bestelling niet definitief wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 16:20:
[...]
Firstlight en lumenlab zijn niet erg goedkoop te noemen.
Het zijn nou niet echt wereld schokkende verschillen, voor die paar tientjes wil ik niet wachten. Daarentegen kan ik me voorstellen dat mensen dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 16:48:
[...]

Het zijn nou niet echt wereld schokkende verschillen, voor die paar tientjes wil ik niet wachten. Daarentegen kan ik me voorstellen dat mensen dat wel doen.
Gaat hier wel om een investering van een paar 100 euro (ik zit qua kosten al tegen de 400 aan denk ik). Dus ik wacht liever 4 weken langer dan nu alles te gaan rushen en met verkeerd spul te komen te zitten. O-)

Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjikoschutte
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-01 09:56
Er zijn zoals ik lees 2 dingen maar echt duur, en dat is 1
het lcd/tft scherm en nr de lamp + fitting.

Nu kan ik waarschijnlijk een ps-one kopen voor 30 euro piekus.
Dus dat solves 1 problem.

Alleen die lampen weet echt niet iemand toch nog een goedkopere oplossing,
want 72 euro voor een lamp vind ik nog steeds vrij duur.

(ik vind het duur omdat de beamer die ik wil gaan bouw puur experimenteel is, werkt alles goed dan koop ik wel beter spullen en bouw ik een nieuwe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R2D3 schreef op 11 juli 2004 @ 19:21:

(ik vind het duur omdat de beamer die ik wil gaan bouw puur experimenteel is, werkt alles goed dan koop ik wel beter spullen en bouw ik een nieuwe)
Dan ben je dus uiteindelijk alleen maar duurder uit, je kunt het beter in 1x goed doen.

Ik raad iedereen trouwens aan om 'the guide' van lumenlab te kopen. Daarmee krijg je namelijk toegang tot het lumenlab forum en daar zitten veel mensen met veel ervaring en heel veel nuttige info. Ik vind het die 17 euro zeker waard.
(Dan raak je meteen van die nare onzekerheid af die je aanspoort om met te goedkope zooi een projector te bouwen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xenon wordt ook gebruikt. http://www.diy-community.de/viewtopic.php?t=3367 Resultaat is best aardig. Prijzen van Xenon zijn mij niet bekend. Geen idee of het dus goedkoper is.

Hoewel niet iedereen het hier mee eens zal zijn denk ik dat Halogeen best gaat werken. Je beeld zal alleen geen goede kwaliteit hebben en je zult moeite hebben om te koelen. Echter, door je psone heb je toch al geen goed beeld, dus daar hoef je het niet voor te laten. Goed koelen kun je met veel fans doen. Je kan dus een poging wagen.

Wil je zekerheid, koop dan HQI/HSI. Hoeft geen 250 watt te zijn. 150 of zelfs 70 wordt ook gebruikt voor psone schermpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjikoschutte
Dan ben je dus uiteindelijk alleen maar duurder uit, je kunt het beter in 1x goed doen.

Ik raad iedereen trouwens aan om 'the guide' van lumenlab te kopen. Daarmee krijg je namelijk toegang tot het lumenlab forum en daar zitten veel mensen met veel ervaring en heel veel nuttige info. Ik vind het die 17 euro zeker waard.
(Dan raak je meteen van die nare onzekerheid af die je aanspoort om met te goedkope zooi een projector te bouwen ;) )
Je kan hem ook gewoon downloaden bij bijv emule ;)

En ik weet niet of dit mag maar hier is een download link "okay mag niet " als het niet mag moet je het even zeggen
dan haal ik het eraf.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjikoschutte op 11-07-2004 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R2D3 schreef op 11 juli 2004 @ 20:06:
[...]

Je kan hem ook gewoon downloaden bij bijv emule ;)
Natuurlijk kun je dat doen, maar in die guide staat niet heel veel nieuws, echter het forum is veel nuttiger (buy the guide for access).

(en dat die link niet mag kun je toch hopelijk zelf wel bedenken)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjikoschutte
Hey is dit niet een veel mooiere lamp? http://www.osram.nl/prof/.../actueel/aktueel/hqi.html
Of zie ik het dan weer verkeerd? Deze is meteen afgeschermd enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

R2D3 schreef op 11 juli 2004 @ 20:42:
Hey is dit niet een veel mooiere lamp? http://www.osram.nl/prof/.../actueel/aktueel/hqi.html
Of zie ik het dan weer verkeerd? Deze is meteen afgeschermd enzo
Ze worden wel gebruikt de enkelzijdige versie (enkelzijdige ophanging). Maar de dubbelzijdige heeft toch de voorkeur. Deze schijnen betere temperaturen aan te kunnen en een beter puntlicht te geven. Ik weet het niet zeker maar ook 6000k kleurtemp ligt volgens mij te hoog (wordt meer blauwig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Laatst online: 09:50

No13

/me was here

Jongens zijn er nog mensen bezig met hun project?

Ik heb inmiddels een PS-one TFT, een uv filter (zo'n screen die je normaal voor je monitor hangt) en moet dus nog lenzen en licht....

Die fresnel lenzen bij de blokker hebben ze niet in eindhoven (leesloepen ;))
heeft iemand anders nog suggesties waar je ze goedkoop kan halen? wellicht anders blokker filiaal of waren dat doen acties en hebben ze die nergens meer?

Ik wacht nog even de inkoopactie op inkoopacties.net af voor lenzen en eventueel mijn lamp maar dit is nog steeds alleen een animo check en ik ga bijna op vakantie.

Mensen nog suggesties voor alternatieve lokatie om lampen/lenzen in te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Laatst online: 11:19
Ik heb bijna 2 jaar terug een lampje gekocht van Petzl, welke een LED gebruikt. Deze lamp heeft naar verhouding een goede lichtopbrengst tegenover een laag verbruik en een lage warmteontwikkeling.
Nu zou het licht van zo'n lampje lang niet toereikend zijn, maar ik weet dat men bezig is met het ontwikkelen van duiklampen die hier gebruik van maken, en deze hebben altijd een hoge lichtopbrengst nodig.
Dit zou voor een projector natuurlijk zeer interessant zijn: iemand enig idee of hier ontwikkelingen in zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft het computer scherm ding als uv filter: pas op dat het niet breekt door de hitte. Een stukje gehard glas is handiger.

Lenzen te koop bij lumenlab.com
Licht bij firstlight.nl

LEDs zijn te duur, hoewel het theoretisch mogelijk is om leds als lichtbron te gebruiken stuit het op een hoop praktische bezwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:03

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik vind dit ook wel interessant klinken. Mijn grote bezwaar is eigenlijk het formaat. Maar als ik het goed begrijp is dat op te lossen door een kleiner lcd/tft scherm te gebruiken. Correct? Zou het ook helpen om sterkere Fresnel Lenzen te gebruiken?

Heeft iemand al een zaak gevonden waar je kleine schermpjes (met toch acceptabele resolutie) tegen een schappelijke prijs kunt krijgen?

offtopic:
vragen klinken vast een beetje dom maar ik was altijd al slecht in natuurkunde en ik wil niet veel geld uitgeven aan dingen waar ik uiteindelijk nix mee kan

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn een hoop dingen mogelijk om het formaat te beperken, maar waar je wint in formaat daar lever je in op kosten en qualiteit.

Ik zou zeggen lees je goed in op het onderwerp en vraag je af wat je precies wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
net even heel topic doorgelezen, heel interesant!

hebben jullie ook gedacht ook Xenon lampen? of ultra white setjes voor de auto? Kweenie of die meer licht geven hoor.. tis maar een idee :)

Xenon is er al vanaf ongeveer 200euro:

Transformator + Ontsteker voor Xenon 8000K en 10.000K
- 150euro
Losse lamp Xenon set H1 35watt / 10.000K
- 100euro

ala rice site autostyle.nl :P

edit.. stond paar post hierboven al :D

[ Voor 58% gewijzigd door Don3k op 23-07-2004 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

Topicstarter
10000k is een beetje licht denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GG85 schreef op 23 juli 2004 @ 10:01:
10000k is een beetje licht denk je niet?
10.000k is niet te licht maar te blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

Topicstarter
Helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb via www.inesun een 1.8 inch tft schermpje binnengekregen (55 euro incl verzenden). zou ik deze in princiepe kunnen gebruiken voor een zelfbouw beamer?
de specs zijn:

Products Type : ES212GL-20NP
Products Name : 1.8 Inches TFT LCD Monitor

Major parameters Specification
Screen size:
1.8 Inches (diagonal)
Ratio: 4:3 TFT screen
Resolution (H x V): 116,160 pixels
Color configuration: RGB stripe
Video system: PAL/NTSC auto conversion 1 Video inputs plus 1 Audio input
Audio output: Speaker built-in & earphone jack
Video input signal: 1.0Vp-p, composite video
Mount type: Desk type
Power input: DC 12V
Power consumption: 4.5W
Dimension: 85x55x24 (mm) (W x D x H)
High resolution and no radiation (better for eyes' protection)
DVD/VCD/Security system/Navigation system compatible (Rear view camera connectible)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb al veel gelezen over zelf een projector maken, maar nergens vind ik een duidelijk antwoord over :

"Hoe sluit ik de connectoren aan die op een Lcd/Tft scherm zitten, of met wat?"

Ik heb 2 Lcd/Tft schermen :

IBM Thinkpad waar 2 connectoren aan zitten één met 24 pins , en één met 13 pins. Welke is wat en hoe of waarmee sluit ik deze aan?

Compaq serie 2920D hier ook 2 connectoren, één met 30 pins, en één met 14 pins.
Ook hier : Welke is wat en hoe of waarmee sluit ik deze aan?

Hopelijk kan dit eens verduidelijkt worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 18:15:
Heb al veel gelezen over zelf een projector maken, maar nergens vind ik een duidelijk antwoord over :

"Hoe sluit ik de connectoren aan die op een Lcd/Tft scherm zitten, of met wat?"
Nou die sluit je aan op de controler van die dingen, zoals je gelezen hebt zijn Laptop tft schermen niet geschikt omdat de controler onboard bij de laptop zit. Je moet dus of een losse controler vinden of de complete laptop in de beamer bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 16:43:
Ik heb via www.inesun een 1.8 inch tft schermpje binnengekregen (55 euro incl verzenden). zou ik deze in princiepe kunnen gebruiken voor een zelfbouw beamer?
de specs zijn:

Resolution (H x V): 116,160 pixels
Dit is heel ERG weinig. Projecteer je dit op een muur of scherm kan je pixels tellen. Mijn Epson TW10H heeft een resolutie van 854 x 480 en die moet je eigenlijk al een klein beetje out of focus zetten om geen "last" te hebben van pixels (maar ik projecteer dan ook op een scherm van 2,40 breed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Ja dat 1.8 inch scherm wordt normaal gebruikt om een dia projector om te bouwen als DIY projektor. Op dat duitse forum www.diy-community.de zijn een aantal voorbeelden te zien. Ze noemen dat een "volksbeamer" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Ik heb een vraagje. Hoe zit het dan met de uitgangen? Kan ik hem dan gewoon in mijn videokaart douwen of hoe zit dat? Eventueel ook nog TV mogelijkheden? Explain please, ik ben nog maar een noob in dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjukke schreef op 24 juli 2004 @ 00:22:
Ik heb een vraagje. Hoe zit het dan met de uitgangen? Kan ik hem dan gewoon in mijn videokaart douwen of hoe zit dat? Eventueel ook nog TV mogelijkheden? Explain please, ik ben nog maar een noob in dit soort dingen.
Het zijn de ingangen die op de tft monitor zitten die je gebruikt. Er zijn tft monitoren met TV tuner, svideo etc, maar verreweg de meeste hebben een vga ingang. Die sluit je dus op je pc aan of op een TV Tuner/DVD speler die een vga uitgang heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 00:26:
[...]

Het zijn de ingangen die op de tft monitor zitten die je gebruikt. Er zijn tft monitoren met TV tuner, svideo etc, maar verreweg de meeste hebben een vga ingang. Die sluit je dus op je pc aan of op een TV Tuner/DVD speler die een vga uitgang heeft.
Aha, maar ik dacht dat je een deel uit de monitor haalde, en de rest wegdeed. Bedankt voor je reactie! :) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien intressant voor sommige onder jullie, ik heb ooit zo'n Auto-focus
schakkeling gezien in een Electuur boek ( ik denk 303 schakelingen ).

Misschien een leuke optie in zo'n beamer. 8)

Verder had ik zelf nog een vraagje ; Zo'n fresnel lens is dat zoiets al die
dingen dat je op je achterruit van je wagen plakt ? En zoja moet die dan
helder of mag dat zo'n geribbelde zijn ?

En dan als laatste, word UV en IR niet tegengehouden door een glasraam ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is deze topic uitgedoofd ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 20:20:
Is deze topic uitgedoofd ????
Ja...

Maar glas is niet geschikt omdat dat wil breken door de hitte. Gehard glas is wel geschikt als UV filter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 20:38:
[...]

Ja...

Maar glas is niet geschikt omdat dat wil breken door de hitte. Gehard glas is wel geschikt als UV filter.
Weet je ook misschien iets meer over mijn andere vragen ? Of misschien iemand
anders.....en als ik een oude dia-projector sloop, heb ik dan die fresnel lens nog
nodig ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 02:12:
[...]

Weet je ook misschien iets meer over mijn andere vragen ? Of misschien iemand
anders.....en als ik een oude dia-projector sloop, heb ik dan die fresnel lens nog
nodig ?
Ik zie het verband tussen het slopen van een dia projector en het al dan niet nodig hebben van fresnel lenzen niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 13:43:
[...]

Ik zie het verband tussen het slopen van een dia projector en het al dan niet nodig hebben van fresnel lenzen niet helemaal.
Ik dacht dit tegen gekomen te zijn in deze topic....Is zo een ding voor in de
wagen dan geschikt als fresnel lens. En... UV word dan wel tegen gehouden door
gehard glas, hoe zit het dan met IR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 14:05:
[...]

Ik dacht dit tegen gekomen te zijn in deze topic....Is zo een ding voor in de
wagen dan geschikt als fresnel lens.
Geen idee, heb nog nooit iemand het zien gebruiken.
En... UV word dan wel tegen gehouden door
gehard glas, hoe zit het dan met IR ?
IR is maar warmte, gehard glas houdt wel wat tegen en voor de rest zorg je voor een goede airflow om je tft koel te houden.

Daarbij kan ik je aanraden heeeel veel te lezen in de in dit topic gegeven bronnen.
Ik heb The Guide van Lumenlab.com gekocht en kreeg daarmee toegang tot al hun forums. Dat waren de best besteden 17 euros van dit project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://cgi.ebay.de/ws/eBa...ory=10639&item=5710393069
zou dit een goede TFT zijn voor een projectoren kwa Eigenschappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 16:18:
1024 x 768 is goed genoeg (mijn beamer heeft een resolutie van 854 x 480). Lijkt me een leuk schermpje, mede vanwege het feit dat ie een ingebouwde tv-tuner heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er leuk uit maar ik zie zo even geen info over contrast ratio en refresh rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een backlight heb je niet nodig. Dat is juist het onderdeel dat je uit de tft moet slopen.

Welke TFT de beste is? Dat kun je zelf ook wel uitvinden. Hoge resolutie, lage responstime, veel aansluitingen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Da's inderdaad een mooi schermpje, veel aansluitingen en een hoge resolutie. Als je die voor <100€ kunt krijgen dan zou ik daar zeker voor gaan!

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat het geen echte 1024x768 is. Echte resolutie is 800x480, net als de lilliput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat de maximale refreshrate van dit schermpje slechts 30Hz is....
Ben je er zeker van dat dit snel genoeg is om deftig een film te bekijken ofzo?
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Een Responsive Time van 30Ms is toch helemaal niet zo slecht? Nou weet ik ook wel dat minder natuurlijk beter is, maar hier krijg je toch ook nauwelijks tennisbal effect mee? Of zit ik nu krom te denken?
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 19:19:
Houd er wel rekening mee dat het geen echte 1024x768 is. Echte resolutie is 800x480, net als de lilliput.
Maar je hebt dan wel een breedbeeld beamer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Laatst online: 26-07 21:05
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 00:02:
[...]

Let wel op dat de maximale refreshrate van dit schermpje slechts 30Hz is....
Ben je er zeker van dat dit snel genoeg is om deftig een film te bekijken ofzo?
O-)
Een film heeft 23.997, 25 of 29.997 fps (= beeldjes per seconde). Een refreshrate van 30 Hz (= 30 beeldjes per seconde) is dus genoeg...

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou wel een willen weten of iemand zo'n ding al aan de praat heeft. En er groter ingekocht kan worden. Begrijp dat de lcd een probleem is iedereen koopt per stuk een andere.
En uniform geheel zou wel makkelijker zijn om te bouwen iedereen heeft dan hetzelfde probleem.

[ Voor 196% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjikoschutte
Ik heb nu heel wat topics gelezen en ik wou er eerst ook zelf 1 bouwen. Maar je bent toch al gauw 300 a 400 euros kwijt en dan heb je een 4:3 beamer.
Ik spaar wel gewoon even door dan ik kan ik teminsten een 16:9 beamer kopen bijvoorbeeld philips astaire met 6000 branduren. En deze is al verkrijgbaar rond de 800.

Alleen weet ik dan wel dat ik kwaliteit krijg.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is nu het voordeel van een 16:9 beamer?
Als je gewoon zelf een 4:3 beamer maakt met een lcd van 1024x768 dan zit je toch al lang op een goede resolutie in 16:9??
Of zijn er nog andere voordelen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Chickendorp schreef op 06 augustus 2004 @ 10:49:
Wat is nu het voordeel van een 16:9 beamer?
Als je gewoon zelf een 4:3 beamer maakt met een lcd van 1024x768 dan zit je toch al lang op een goede resolutie in 16:9??
Of zijn er nog andere voordelen??
Volgens mij heeft 16:9 beamer optimaal afgestemde resolutie waardoor je zonder pixelverlies kan kijken op het scherm, uit 16:9 film op DVD.

Ik ben zeer tegen zelfbouw LCD beamer hier. Het is misschien goedkoper, maar er kleven gewoon veel te veel nadelen aan als je niet goed op de hoogte bent van techniek, warmte, optiek en constructie. Voor een normale user raad ik zelfbouw volledig af. Het is je volledige risico dat je zelf een lcd beamer maakt

Ik zal aantal nadelen opnoemen:
-> Lamp
Deze lamp is metal halide lamp, en beetje prijzig met ongeveer 200 Euro of met geluk 100 Euro... Levensduur is echter kort: zelden langer dan 1000 uren. En als je niet goed laat koelen, blaas je eerder de lamp op. Weg geld.
Met kant en klare beamer die voorzien is van UHP lamp (duurder lamp dus) maar wel 2000 tot 8000 lampuren. En beter gekoeld.
Hoewel, een gewone halogeenlamp van 400 Watt (niet grote bouwlamp maar kleine ding van 10-20 Euro) is wel goedkoop. De reflector en koeling is alleen opletten, want het is erg heet. Levensduur is vrij kort: 100 uren ongeveer
Bouwlamp van 500W gebruiken? Dit kan veel licht maken, maar groot nadeel: enorme warmte ontwikkeling. Levensduur is wel langer.

-> Lichtopbrengst & LCD paneel
Grootste probleem is uiteraard lichtopbrengst. LCD paneel is anders dan moderne poly-silicion lcd panelen. Deze techniek laat meer licht door dan gewone LCD scherm. De lichtverlies in LCD paneel is geschat op ongeveer 70-90 %. Waar je lamp lekker 4000-6000 ansi lumen uitstraalt is na lcd paneel slechts 700-500 lumen over. Niet genoeg als je ramen open laat. Je moet dus je kamer al beetje dimmen met gordijnen voor raam. Nog slechter is 100-300 ansi lumen. (deze lichtopbrengst krijg je als je halogeen lamp van 400 Watt en lcdpaneel gebruikt) en dan moet je kamer wel bijna donker maken... (TV beamers zijn vreselijk met hun 50 lumen)
Met kant en klare echte beamers is lichtopbrengst al bekend en aangegeven. En natuurlijk speciale lcd panelen erin. Met 1000 ansi lumen opbrengst hoef je kamer niet donker maken en mag er plafondlamp branden.
Oh ja ik moet niet vergeten. De normale lcd paneel is groot en dat moet je in groter kast stoppen. Dit zal ongetwijfeld veel lichtverlies maken (licht is minder goed gericht en straalt alle kanten op. Vooral lamp moet heel goed in reflector staan, anders kun je wel schudden. En condensorlens niet vergeten die licht moet bundelen naar lcd paneel. In echte beamers is alles optimaal afgestemd en weinig verlies.
En ja, bij LCD paneel zitten kleuren naast elkaar. Met echte beamers welke 3 panelen heeft zie je maar 1 pixel. Voordeel is grotere pixel = meer lichtdoorlating = meer lichtopbrengst!

-> lens
Een zelfbouw ding heeft lens nodig als er wat op scherm moet komen. Je kan kiezen tussen vaste lens of instelbare lens. Maar een gewone lens straalt recht uit. En je moet ook scherp zetten. En hoe zit het met 'zoom'? Straks is de geprojecteerde toch nog te klein of te groot. Dit onderdeel kan je kopzorgen maken als je niet goed weet over optiek. Het ontwerpen van kast speelt een rol waar lens precies moet komen.
Zonder condensorlens krijg je lelijk geprojecteerde beeld. Je ziet fellere binnendeel maar zwak verlichte buitendeel. Licht is dus slecht verdeeld. Of je ziet al gauw een lamp zelf in het beeld. Dat moet ook niet.
Met echte beamers is er nog een voordeel bijgekomen: veel modellen kunnen beeld beetje naar boven schijnen. Er zit dus een hoek in, en toch levert een goed beeld op het scherm. En ze kunnen beeld goed zetten via electronica.

-> warmte
De grootste probleem van zelfbouw is de warmte. Een MH-lamp wordt zelf lekker heet. Dat verkort levensduur. Dus je moet het koelen. Anders kan de condensorlens dat direct erachter staat al smelten. En eerder defecte dure lamp. En lcd paneel zal vagere plekken tonen en na een tijd bad pixels. Het gaat langzaamaan kapot. Het moet allemaal gekoeld worden. De keuze maken van juiste fans, goede doorstroming van lucht. Dat moet je allemaal uitzoeken en uitrekenen. Pas wel op voor teveel fans: het maakt meer lawaai en er komt sneller stof op de lcd paneel. En hou licht zoveel mogelijk in de kast.
Met echte beamer zijn de fans optimaal opgesteld en het wordt beter gekoeld. En natuurlijk minder lawaai.

Welnu, zelfbouw is leuk om te proberen maar voor je het weet is het veel moeite voor maar klein beetje resultaat. Ik zou maar goed over nadenken. Wie regelmatig Ebay.de in gaten houdt zal ontdekken dat je voor 100-200 Euro al een ouderwetse beamer kan kopen: met precies hetzelfde constructie en onderdelen welke je ook gebruikt voor zelfbouw: grote kast, normale 14 inch LCD paneel, MH lamp.

Ik noem aantal modellen die oud zijn maar wel af en toe opduiken:
Infocus LP220, LP225
ASK IMPRESSION 1280 (zeer huge resolutie)
Liesegang dv 1024 (dit is bijna zelfbouw model, want er zit gewone lcdpaneel in en kost 100-200 Euro op Ebay. Duikt regelmatig op en niet duur.)
Liesegang dv 800 (zelfde, maar dan 800x600)
Philips ProScreen 3500 tot 4650 (gewilde modellen, sommigen kunnen makkelijk 8000 hr aan)
Polaroid Polaview 10 SP
Polaroid Polaview 80 en 90 (aardig bekende model in leuk behuizing met cheapy lampen)
Polaroid Polaview 110
Proxima LB10 / LB20
Proxima LB30 / Optoma EzPro 540 (1 van de lichtgewicht maar met goedkope lampen)
Optoma EzPro 550 (idem, nu 800x600, meest favoriete model)
Optoma EzPro 585 (idem, MH lamp voor meer opbrengst. Ook lekker licht en populair)
(Details zie www.projectorcentral.com. Kijk daar ook es rond.)

Zelfbouw beamer is leuk, maar heeft steeds minder zin omdat er veel oude beamers worden gedumpt op Ebay.de (ja duitse Ebay, die heeft heel veel oude beamers) en zijn dus goedkoper geworden dan zelfbouw die naar schatting tot wel 300-400 Euro zal kosten. Voor die prijs heb je al behoorlijke beamer, bijvoorbeeld EzPro 550/585 En misschien wel twee keer Liesegang dv 1024.
KOOP GEEN TV beamer. Ze hebben vaak 50 lumen opbrengst en hebben vrijwel altijd lagere resolutie. Op Ebay zijn ze belachelijk overpriced door domme bieders. De merk is vooral Sharp. Ze hebben nooit 1024x768 of zo, en haast nooit feller dan 500 lumen.
Beetje buiten de boot, maar je kan ook overheadprojector en losse lcdpaneel kopen. Het is eigenlijk iets duurder dan kant en klaar model en je hebt 2 stroomaansluitingen nodig. Het is ook niet zo fijn met transport en steekt ook meer uit door die lens/spiegeldeel. Uit mijn ervaring weet ik dat lcd panelen hier minder geweldig zijn dan beamers. Goedkope beamers hebben minder lichtverlies, echt aangegeven lumen, beter lichtverdeling en alles-in-1 apparaat.
Voor beste prijs/kwaliteit: ga voor 2e generatie lcd beamers. Ze kosten rond 400-600 euro. Goed voorbeeld is ASK C5/C6 Compact.

De conclusie ligt aan je zelf:
- wil je voor zo weinig mogelijk geld beamer hebben maar wel zo goed mogelijk beeld, ga dan zoeken op Ebay en koop eentje, zoals EzPro.
- zelfbouw doe je alleen als je goed weet wat je doet EN geld genoeg hebt. (en natuurlijk voor de FUN, niet voor GOED beeld)

Voor de rest, veel succes met zelfbouw. Het is leuk om eentje te maken, maar het is nooit goedkoper dan goedkoopste oude beamer op Ebay. Het is maar dat je het weet. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het niet overal met je eens.
Ik zal aantal nadelen opnoemen:
-> Lamp
Deze lamp is metal halide lamp, en beetje prijzig met ongeveer 200 Euro of met geluk 100 Euro... Levensduur is echter kort: zelden langer dan 1000 uren. En als je niet goed laat koelen, blaas je eerder de lamp op. Weg geld.
Met kant en klare beamer die voorzien is van UHP lamp (duurder lamp dus) maar wel 2000 tot 8000 lampuren.
Want die metal halide lampen gaan best lang mee 10.000 tot 20.000 uur mee (staat ergens in dit forum of op http://www.vilog.nl/diy/ ). En deze lampen zonder ballast of zo, kosten ongeveer (waar je ze koopt) rond de 75 Euro.
> lens
Een zelfbouw ding heeft lens nodig als er wat op scherm moet komen. Je kan kiezen tussen vaste lens of instelbare lens. Maar een gewone lens straalt recht uit. En je moet ook scherp zetten. En hoe zit het met 'zoom'? Straks is de geprojecteerde toch nog te klein of te groot. Dit onderdeel kan je kopzorgen maken als je niet goed weet over optiek. Het ontwerpen van kast speelt een rol waar lens precies moet komen.
Dit is heel gemakkelijk op te lossen, je maakt een klein kistje met daar de lens in, die je in de grote kist naar binnen en naar buiten kan schuiven.
Voor de rest, veel succes met zelfbouw. Het is leuk om eentje te maken, maar het is nooit goedkoper dan goedkoopste oude beamer op Ebay. Het is maar dat je het weet.
Je kunt zelf misschien wel een wat duurdere zelfbouw beamer maken. Maar als je Alles goed doet (er zijn zat voorbeelden te vinden op internet) dan kun je echt een goede beamer maken. Voor weinig geld en een goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet op welke feiten je je verhaal baseert maar er zit een hoop onzin (niet alles hoor, maar het is erg ongenuanceerd+wat onjuistheden) tussen. Ik raad je aan www.lumenlab.com/forums/ eens door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil niet lastig zijn, maar ben wel erg benieuwd naar de resultaten van de DIY beamers. Gebruik nu geen smoesjes dat het te lekker weer is ofzo, want een beetje knutselen in de zon zorgt voor een lekker bruin huidje!
Dus laat eens wat resultaten zien!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chickendorp schreef op 11 augustus 2004 @ 20:16:
...
Dus laat eens wat resultaten zien!!
Ik ben druk bezig. Ik heb inmiddels alle onderdelen en ik ben dezer dagen druk aan het zagen, lijmen, timmeren en schuren. Als er iets leuks is om te laten zien zal ik wat foto's posten. :)

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:28
De conclusie ligt aan je zelf:
- wil je voor zo weinig mogelijk geld beamer hebben maar wel zo goed mogelijk beeld, ga dan zoeken op Ebay en koop eentje, zoals EzPro.
- zelfbouw doe je alleen als je goed weet wat je doet EN geld genoeg hebt. (en natuurlijk voor de FUN, niet voor GOED beeld)

Voor de rest, veel succes met zelfbouw. Het is leuk om eentje te maken, maar het is nooit goedkoper dan goedkoopste oude beamer op Ebay. Het is maar dat je het weet.
Klopt, maar de zwakte van beamers zit em in de lamp. Als je een tweedehands beamer koopt, dan heeft je lamp nog maar een beperkt aantal branduren en kan je daarna een nieuwe kopen voor een paar honderd euro.

• jvo
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Knakker schreef op 02 augustus 2004 @ 14:34:
[...]

Een film heeft 23.997, 25 of 29.997 fps (= beeldjes per seconde). Een refreshrate van 30 Hz (= 30 beeldjes per seconde) is dus genoeg...
Hmmm, dat is volgens mij volgens de ntsc standaard. In Nederland houden we ons aan de pal standaard en in dat geval heeft een film 25 fps.

Verwijderd

Mijn zinnen zijn gezet op het bouwen van een beamer, zelf heb ik 2 1600SW's en die ga ik ook gebruiken !!

Ik zal met spiegels gaan werken om een compacte box te maken, maar nu heb werkelijk geen idee hoe ik een goed geprojecteerd beeld kan krijgen wanneer de beamer aan het plafond bevestigt word.

Tot dusver had ik bedacht om een kastje aan het plafond te maken, daarin gaat de beamer, deze heeft 4 voetjes waarvan de achterste 2 lekker veruit gedraaid worden zodat de beamer voorover helt waardoor deze schuin naar beneden straalt op het doek wat 5 meter verderop is.

Maar wat nu, dit zal een flink vervormd beelt geven.

Bij het tunnel model zou je nog de collector fresnel kunnen bewegen om keystoning tegen te gaan, maar hoe dit moet met spiegels, ik heb geen idee.

Heeft iemand hier ideeen of de oplossing voor, ik hoor ze graag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op precies de zelfde manier als in het tunnel model, het enige wat je met spiegels doet is het licht pad opvouwen. De fresnel lens blijft verder op dezelfde manier werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of dit mischien
http://www.tridentdisplay...euren_lcd_interfaces.html
6.3" LTM06C310 1024x768 TFT 18 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 21:21
Ik heb net "even" dit topic doorgelezen en vind dit ontzettend interessant. Ik heb zelf nog een 486 laptop. Hier zit een Hosiden HLD0912-023010 9,4" 640x480 16 bit TFT scherm in. Ik ga eens zoeken of hier een betaalbare controller voor te krijgen is. Ik heb het scherm net gestripd en er lopen geen flatcables of zo achter langs. Het ziet er best geinig uit als de laptop aanstaat en je houdt het scherm voor het raam of voor een bureaulamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb de afgelopen paar uur dit topic doorgelezen en moet zeggen, door de bomen zie ik het bos niet meer :+

Wat ik wil doen is een (2dehands)PSOne schermpje gebruiken die een resolutie van 720*576 heeft toch? Ik wil het de geheel op de tv (en dvdspeler) aan sluiten om een filmpie en soms een voetbalwedstrijd _/-\o_ te kijken. Gaat dit lukken kwa aansluitingen? Op mijn tv (Grundig) zit één scart aansluiting waar momenteel de dvdspeler op zit en één voor de videorecorder. Ik ben niet echt technisch met al die aansluitingen en vraag daarom in dit topic of het (dmv verloop) mogelijk is. Excuses voor mijn leek gedrag :/

p.s. Weet iemand toevallig waar je PSOne schermpjes kunt kopen?
Zoals ik al hier las en zag op bol.com zijn ze daar helaas niet meer te krijgen :( .

Verwijderd

PSone schermpjes: nedgame.nl

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tnx ! :*)

Is er iemand die mijn vraag zou kunnen beantwoorden? Want dan schaf ik meteen dit PSOne schermpje aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

RambOo schreef op 01 september 2004 @ 22:00:
...
Gaat dit lukken kwa aansluitingen? Op mijn tv (Grundig) zit één scart aansluiting waar momenteel de dvdspeler op zit en één voor de videorecorder. Ik ben niet echt technisch met al die aansluitingen en vraag daarom in dit topic of het (dmv verloop) mogelijk is.
Ik neem aan dat je een CAI aansluiting (een groot rondje met in het midden een klein rondje) bedoeld. Daar heb je niet zo veel aan voor je beamer

Een scart aansluiting is om te vormen naar een composiet signaal, wat je nodig hebt voor je psOne schermpje (kun je bij de plaatselijke onderdelenwinkel wel een omvormertje voor krijgen +/- 5 euro ) Het probleem is dat deze maar een kant op werken. Je zult dus wel een dvd'tje kunnen kijken vanaf je dvdspeler. Maar je zult (volgens mij) geen tv via je beamer kunnen kijken. Je kunt natuurlijk wel een losse tv tuner kopen, maar dat kost wel weer een hoop geld.

Misschien dat iemand anders een betere oplossing voor je weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn vcr heeft toch een tuner? De gemiddelde moderne vcr heeft ook wel een composite uitgangetje (meestal over scart) dus een aparte/losse tuner heeft ie niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook een ps one schermpje maar ik heb alleen de av multi in connector op dat schermpje zitten. hoe moet ik dit nu aansluiten op mijn scart aansluiting van mijn video?

-----------------------------------
|1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
-----------------------------------

1 t\m 4 is voor het geluid
5 tja waar deze voor is weet ik nog niet
6 en 7 zijn niet aangesloten
8 volgens mij ground
9 weet ik ook niet
10 niet aangesloten
11 en 12 zou ik ook niet weten waar die voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:11
* BOOOEEEMM *

Ik kick dit topic even omdat ik ook wat vragen heb.

het idee speelt al een tijdje door mijn hoofd maar nog niet serieus over nagedacht.

ik zat met name na te denken over de lamp. dat is 1 v/d grootste problemen denk ik.
is het een goeie oplossing om een aantal (lees 3/4) lampen uit een scanner te gebruiken? ik weet niet of die dingen warm worden e.d...?

en een bouwlamp is relatief goedkoop, gaat lang mee, veel licht, maar helaas "te heet" .
ik zat te denken om de beamer in 2en te delen. 1 deel bouwlamp, 1 deel elektra+lenzen+lcd. tussen deze 2 delen doe je dubbelglas, is dat genoeg om de warmte weg te houden...

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/ystarreveld/bg.JPG

misschien een beetje wazig verhaal maar is het wat of niet?

*verder nog mensen met pics... of geen gotters die het gewaagd hebben? *

[ Voor 23% gewijzigd door Opperhoof op 13-10-2004 21:22 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste