Toon posts:

welk geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik heb me net een GA-8KNXP moederbord aangeschaft.

maar ik zit nu met de vraag welk soort geheugen moet ik nemen.

Ik zou graag om te beginnen 1 gig zitten hebben. Maar omdat de prijs van 1 gig veel duurder is dan dat van 2x 512 zou ik opteren voor deze laatste optie.

Nu in prijslijsten zie ik vaak terugkomen 1 gig set waarbij er twee repen van 512 inzitten.

Is er nu een verschil wanneer ik dit geheugen aanschaf of wanneer ik ga voor 2 losse geheugenlatten van 512 MB

eventueel ook voorkeur van merk

laat maar weten

mvg

Thefunny

Verwijderd

Eerst moetje kijken wat voor geheugen er op het mobo kan.. Pc133 Pc2100 of weet ik veel? 1x 1GB is sneller volgens mij dan 2 x 512.. Kingston is heel erg goed geheugen.. Maar idd kost 1GB duurder.. Tis maar wat je uit wilt geven

Greets :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 10:58:
Eerst moetje kijken wat voor geheugen er op het mobo kan.. Pc133 Pc2100 of weet ik veel? 1x 1GB is sneller volgens mij dan 2 x 512.. Kingston is heel erg goed geheugen.. Maar idd kost 1GB duurder.. Tis maar wat je uit wilt geven

Greets :o
Nee die speciale pakketen, daarbij zijn de chips hetzelfde. Dit is een goed verkoop praatje om je geheugen in dual channel te laten draaien. 1x 1gb of 2x512 beoit totaal niet in snelheid. :)

Ik weet niet welk merk je moederbord is zo kun je zelf kijken wat voor geheugen je nodig hebt. DDR, SDR of RDR. Ik denk zelf ddr ;)

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je moet eerste even kijken wat voor geheugen er in je mobo gaat.
Dan ga je kijken naar je budget, en ga je zoeken naar geheugen.
Dan moet je nog opletten of je wil OC-en of niet, dan kan de prijs nogal erf varieeren.

MvG mag je weg laten zie Got Faq

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08

UTM

Mischien is het handig om deze even door te nemen? PMG FAQ

Net even gegoogeld op je moederbord. Dan vind ik:
Dual Channel DDR 400
Ik raad dus aan: 2*512 DDR400 MHZ, en deze in Dual Channel ;)

[ Voor 46% gewijzigd door UTM op 26-05-2004 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een gigabyte moederbord

het kan alles aan
type: dual channel DDR 400/333/266 ECC support

• matinez
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 11:01:
[...]

Nee die speciale pakketen, daarbij zijn de chips hetzelfde. Dit is een goed verkoop praatje om je geheugen in dual channel te laten draaien. 1x 1gb of 2x512 beoit totaal niet in snelheid. :)

Ik weet niet welk merk je moederbord is zo kun je zelf kijken wat voor geheugen je nodig hebt. DDR, SDR of RDR. Ik denk zelf ddr ;)
2x 512MB is zeker trager als 1 x 1024MB
kan zo snel niet even laten aan tonen, maar het is vaker ter spraken gekomen in OC topics.

[ Voor 3% gewijzigd door matinez op 26-05-2004 11:05 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52
Het bord heeft 6 geheugenbankjes ?

En er kan alleen DDR 184 pins in geen SDRAM 168 pins.

Verwijderd

matinez schreef op 26 mei 2004 @ 11:04:
[...]

2x 512MB is zeker trager als 1 x 1024MB
kan zo snel niet even laten aan tonen, maar het is vaker ter spraken gekomen in OC topics.
Nou ben benieuwd waar je dat op baseerd :) . Nog nooit van gehoord namelijk ;) . Vaak scheelt het maar erg weinig, daarnaast in dual schannel draaien is een boots van 10 a 15% :P

Verwijderd

Topicstarter
maar bij de aankoop van het geheugen speelt het gene rol van die dual channel of wel ?

ben maar een lekie dus hulp is altijd welkom

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 10:10

bonzz.netninja

Niente baffi

hoe laat je het in dualchannel draaien?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

In dual chanel mode is het geheugen zeker sneller omdat de busbreedte dan verdubbeld word. Maar als het gewoon op enkel staat dan maakt het niks uit het enige voordeel dat je hebt bij een van 1gig is dat je meer ruimte heb om nog is wat geheugen bij te prikken.

/edit bij dual mode gebruik je het zelfde geheugen je hebt alleen 2 reepen nodig
0-)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2004 11:14 ]

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08

UTM

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 11:10:
maar bij de aankoop van het geheugen speelt het gene rol van die dual channel of wel ?

Hier en hier wat uitleg ;). Kort samengevat komt het erop neer dat je geheugen sneller is aangezien het de bandbreedte van je geheugen dual laat werken. Dus 2x je bandbreedte
bonzz.netninja schreef op 26 mei 2004 @ 11:12:
hoe laat je het in dualchannel draaien?
Soms pakt die het standaard, anders moet je het even in BIOS enablen :)

[ Voor 44% gewijzigd door UTM op 26-05-2004 11:18 ]

Verwijderd

Kom op!! Ik heb je bord niet gecheckt maar als het Dual Channel 400Mhz ondersteund moet je dus sowieso in 2X512 nemen (min pc3200) (of hoger als je bv wil OC-en.) Dit is wel degelijk sneller dan een enkele 1GB chip.
Goede merken zijn bv OCZ en Corsair. Zij verkopen dual channel geheugen met levenslange garantie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 11:10:

Je zou jezelf kunnen inwerken in het onderwerp ;) . Door topics door te lezen an natuurlijk de FAQ >:) .
Dual channel stel je in in je bios als je mobo daar ondersteuning voor heeft. Het is niet noodzakelijk om twee identieke reepjes geheugen te hebben, maar voglens de fabriaknten wel aan te raden. Als je gewoon 2 x 512ddr pc3200 cas2,5 bijvoorbeeld hebt die niet in een dual setje zitten moet dat gewoon ook werken :9

• matinez
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 11:08:
[...]

Nou ben benieuwd waar je dat op baseerd :) . Nog nooit van gehoord namelijk ;) . Vaak scheelt het maar erg weinig, daarnaast in dual schannel draaien is een boots van 10 a 15% :P
Uit de FAQ

Invloed van het aantal geheugenmodules
Het aantal DIMM’s is van invloed op hoever je kunt gaan met tweaken en overklokken. In het algemeen heb je een grotere kans van slagen wanneer je maximaal één of twee DIMM’s hebt.

Tot 2 is de max persoonlijk lijkt me het beter om er één te nemen i.v.m. met toekomstige uitbreiding.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je hoeft idd niet perse een setje te kopen, maar waarom zou je er 2 loskopen? Als je een setje van 2 x 512 MB koop dan werkt het zeker, anders heb je weer een (kleine) kans op conflicten. Maar het is hier wel duidelijk:

Een setje van 2 x 512 MB DDR 400 (pc3200), want er wordt denk ik niet zomaar geOCt, want de TS is volgens mij, met alle respect, daar niet echt aan toe.

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Als je met een Athlon zou draaien zou het verschil tussen Dual en Single DDR niet zoveel uitmaken. In Real time applicaties scheelt het hooguit een procent of 3 %, imho bijna verwaarloosbaar. Echter een Pentium heeft meer baat bij een grotere geheugenbandbreedte. Dus als het even kan gewoon 2 x 512 in dual modus draaien. Tenzij je natuurlijk op korte termijn naar 2 gig wil upgraden. Dan kan je nu beter een dimm van een gig kopen en later een tweede erbij, en dan alsnog in dual gaan draaien. Btw wat voor applicaties draai je en waarom die behoefte aan toch behoorlijk wat geheugen?

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Ik heb altijd Infineon, is goed stabiel en je kunt er ook nog is wat me klooien wat je met kingston niet kunt.

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 08:34

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik zou gaan voor gEIL geheugen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 11:39:
Ik heb altijd Infineon, is goed stabiel en je kunt er ook nog is wat me klooien wat je met kingston niet kunt.
offtopic:
Dit slaat nergens op! Waarop basseer je dit etc. En wat valt onder klooien etc.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 10:47:
.. Maar omdat de prijs van 1 gig veel duurder is..
Aaarrcch :X

Nou ja, als je her en der wat rondkijkt zul je er achter komen dat twee 512MB DIMM's op jouw bord ietsjes meer performance (procentenwerk) kunnen bieden dan een enkele 1GB DIMM. Met één grote module heb je wel meer upgrademogelijkheden (nog twee sockets over voor totaal max 3GB). Aan jou de keuze wat je belangrijk vindt en wat je er voor wilt betalen. Vraag jezelf ook af hoeveel geheugen je nodig denkt te hebben.

Al met al zelf wel te beantwoorden als je even iets verder kijkt (o.a. de FAQ) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals je vast wel in het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] hebt gelezen (zo niet, dan zou ik deze maar herlezen, dat is van essentieël belang voor een prettig verblijf voor ons allen op GoT ;) ), wordt hier op GoT van jou verwacht dat je vooronderzoek doet eer je een topic opent.

In dit geval had je de informatie makkelijk kunnen vinden in de handleiding van je moederbord, de website van de mobofabrikant en uiteraard in de FAQ van dit subforum:
- http://tw.giga-byte.com/M...cts/Products_GA-8KNXP.htm
- PMG FAQ » Geheugen » Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?

Tip: neem voortaan de "Let op" tekst bovenaan in [New Topic] van elk subforum door. Daarin staat een beknopte samenvatting van hetgeen je zou moeten kennen/uitvoeren voor het openen van een topic B)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hm, /laat :| :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.