Maxtor Hardeschijf doet raar

Pagina: 1
Acties:

• Dannies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06-2025

Dannies

Urashima Keitaro

Topicstarter
Goeiedag lui, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Sinds gister geeft mijn eerste harde schijf vreemde geluiden. Het is een Maxtor 40 GB. Het klinkt alsof hij uitgaat en weer aangaat. Spellen willen ook niet meer laden die staan op deze harde schijf. Verder heeft de harde schijf normaal een temperatuur van 25 graden, maar gister meette ik een temperatuur van 35 graden. Ik denk dat ie te warm wordt, maar verder in me kast blijft het dezelfde temperatuur van 40 graden bovenin de kast.

Weet iemand wat er aan de hand is?

-- Microsoft Certified Professional --

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Test de schijf allereerst met het tooltje van de schijffabrikant. Zie de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" voor info en linkjes :)

En post hier ook je volledige specs, incluis de voeding. Het kan namelijk ook zijn dat de voeding gaar aan het worden is of dat je een waardeloze voeding hebt ;)

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik vrees dat hij stervende is :| dus snel alles backuppen watje lief is :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:41

UTM

Ten eerste zou je er slim aan doen om alles te backuppen. Verder (zoals BalusC al aangeeft) zou ik even de Maxtor tool gebruiken om je HD te testen. Heb je deze schrijf al in een andere computer geprobeerd? Dat is wel zo slim aangezien je dan (eventueel) daadwerkelijk een kapotte schrijf kan concluderen ;)

Linkje: Gaat mijn HD kapot? en de daarbij horende uitleg + tools :)

[ Voor 21% gewijzigd door UTM op 24-05-2004 15:06 ]

• _Dune_
  • Laatst online: 10:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Helaas dit klinkt inderdaad, naar een stervende hardeschijf.
Maar test hem met PowerMAX van Maxtor en schrijf eventuele codes op die dit programma genereerd.

Heb je de schijf nog geen jaar gaan dan naar je leverancier om op garantie een nieuwe schijf te halen.

Mocht je de schijf langer dan een jaar hebben, ga dan naar deze site :

http://www.maxtor.com/por...pport/Warranty%20Services

Hier kun je controleren of je nog fabriekgarantie hebt, zo ja, dan kun je direct een RMA nummer aanvragen. Volg de verdere instructies goed op, Maxtor is namelijk nogal kieskeurig bij het versturen van een schijf ookal is deze defect. Stuur de code die je eventueel uit PowerMAX hebt gekregen ook mee. Als je nog fabriekgarantie hebt, dan kun je binnen twee weken een nieuwe schijf verwachten, tenminste dat is mijn ervaring.

suc6

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 24-05-2004 15:12 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dannies

Dannies

Urashima Keitaro

Topicstarter
heel erg bedankt voor de tips!

Verwijderd

Gewoon op de kop hangen, draait ie nog een maand of 2.

• Westereen
  • Laatst online: 27-02 23:42
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 10:05:
Gewoon op de kop hangen, draait ie nog een maand of 2.
Dit slaat dus nergens op, wil jij beweren dat als je de harde schijf omdraait dat ie dan langer mee gaat. :?

Voor de topicstarter:
Dit rijkt inderdaad zoals velen al zeggen naar een stervende harde-plaat. Kan je in dos de schijf nog goed lezen? In iedergeval de data back-uppen als die belangrijk is.

• Dannies

Dannies

Urashima Keitaro

Topicstarter
Ik heb alle belangrijke data op me external harddisk gepleurt. Ik moet nog ff een diskette station regelen zodat ik powermax kan uitvoeren, want de gene die er nu inzit is ook stuk :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je geen CDROM drive :? Anders maak je ff met NERO een bootable CDROM :Y)

Verwijderd

Westereen schreef op 25 mei 2004 @ 10:18:
[...]

Dit slaat dus nergens op, wil jij beweren dat als je de harde schijf omdraait dat ie dan langer mee gaat. :?

Voor de topicstarter:
Dit rijkt inderdaad zoals velen al zeggen naar een stervende harde-plaat. Kan je in dos de schijf nog goed lezen? In iedergeval de data back-uppen als die belangrijk is.
Nee dat niet, oplapmiddel om je data er af te kunnen krijgen.

• Dannies

Dannies

Urashima Keitaro

Topicstarter
ok, ik heb eindelijk PowerMax kunnen doen. Nu zegt dat programma dat ik maar 1 harde schijf heb (hij ziet de 2e niet), terwijl er 2 maxtors inzitten. Ok, ik scan dan maar de gene die hij wel ziet. Daar staan volgens hem fouten op, maar die kon hij repareren.

Zou dan toch me 2e schijf stuk zijn? Want als ik aan de 2e voel dan trilt ie ook maar dan de eerste. In Windows kan ik wel in de schijf komen en de mappen bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dannies op 26-05-2004 22:08 ]

Verwijderd

Killdisken die boel.

Hopelijk kun je ze nog weer repareren.

www.killdisk.com

LET OP : Met killdisk gaan al je gegevens verloren die op de HDD staan.

Het is namelijk een low level formater, killdisken kan 1 tot 15 uur in beslag nemen.

Verwijderd

Ik had zo'n zelfde probleem. Het bleek dat van HD voedings stekkertje lam was en door een andere aan te sluiten bleek het probleem verholpen.
Succes verder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 22:47:
Ik had zo'n zelfde probleem. Het bleek dat van HD voedings stekkertje lam was en door een andere aan te sluiten bleek het probleem verholpen.
Succes verder.
Dat probleem had ik ook vorige week. De stekkers eens aangedrukt en hij deed het weer. Voor een dag of 2... :(
Als ik nu iets kopieer of installeer of een game opstart welke op deze schijf staat, doet hij er 10x langer over dan normaal.
Heb daar al een topic over geopend: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/918775
Pagina: 1