Toon posts:

[HD] Maxtor HD doet vreemd (zo traag als dikke stront)

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 6 hd's in mijn machine hangen. 4x ATA133 en 2x SCSI. Nu heb ik XP gisteren opnieuw geinstalled en alles loopt als een trein. Heb de schijven allemaal een eigen 'functie' gegeven. 1 als XP/boot-schijf. 1 als AVID-schijf (voor video-bewerking) en 1 als games-schijf.
Ik heb op de games-schijf C&C-Generals geinstalleerd en dat gaat dus niet goed. Generals start wel maar heel erg traag en een game spelen is er niet bij, veel te langzaam.
Maar eens HD-Tach op de schijven losgelaten.

De Games-schijf (deze hangt als Slave aan de XP/boot-schijf)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mozes4/1.gif
Let vooral op de Read Burst Speed :?

De XP/boot-schijf (dit is de master van de Games-schijf)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mozes4/2.gif

De AVID-schijf (deze hangt aan een Promise-controller)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mozes4/3.gif

In de Event Viewer is niks bijzonders te zien. Bij System-properties/Hardware/Device Manager staan ook geen uitroeptekentjes. Heb PowerMax van Maxtor al een volledige scan laten doen en er word niks gevonden. Als ik iets kopier van de trage schijf naar een andere schijf dan gaat dat zeer langzaam, dus hij leest langzaam. Wat is dit voor ongein of waar zou dit aan kunnen liggen? Opnieuw geformat maar dat schijnt ook niet te helpen. :(

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Staat die schijf wel op DMA ?

Verwijderd

Hang de schijf eens als single master op een controller (zodat deze niet gehinderd wordt door andere schijven/cd/dvd stations.
Probeer de schijf ook eens in een andere pc als je die mogelijkheid hebt.
Uiteraard bestaat de kans dat de schijf gewoon het loodje aan het leggen is maar meestal produceerd hij dan ook "bijgeluiden".

Verwijderd

Topicstarter
Fludizz schreef op 31 mei 2004 @ 00:22:
Staat die schijf wel op DMA ?
Heb daar al naar gezocht maar kan niets vinden om dat in/uit te schakelen in System Properties/hardware/device manager. Weet ook niet waar ik anders moet zoeken. Ennuh vorige week deed ie het nog normaal.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-03 17:26

SiGNe

Ook hoi!

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 00:29:
[...]

Heb daar al naar gezocht maar kan niets vinden om dat in/uit te schakelen in System Properties/hardware/device manager. Weet ook niet waar ik anders moet zoeken. Ennuh vorige week deed ie het nog normaal.
Bij de eigenschappen van de IDE controller kan je dat aanpassen.

Niet?
[Specs]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ze zitten normaliter in een tabblad van de eigenschappen van de I/O controller in de apparaatbeheer. Soms moet je ze via een tooltje van de chipsetfabrikant aanpassen, zoals met Intel Application Accelerator :)

Verwijderd

Ik zou het eerder in de drivers zoeken. Als ik naar dit plaatje kijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mozes4/1.gif

denk ik niet dat je op de 'read burst' moet letten, maar op de CPU usage van 99%.

Vandaar dat ik het op de driver gooi.. zelfs met DMA uit kan elke moderne schijf boven de 1.9MB/s uitkomen imo.

//edit
overigens wazige berekeningen die ze toepassen.. max 1.9 min 1.9 avg 2.0? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 00:37 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Nog een tip: Lees de S.M.A.R.T. waardes uit, maybe istie wel aan het sterven...

Instagram / YouTube

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

Traagheid van de games-schijf ligt overduidelijk aan het feit dat DMA afstaat. Ik heb dat teveel meegemaakt met m'n toshiba-laptop. De snelste harddisk kan door het feit dat DMA afstaat vertraagt worden naar ongeveer 2MB/s en er staat ook een CPU-load van 99,9% om het nogmaals te bevestigen. Voor elke 512Bytes dat er gelezen wordt, wordt een interupt aangevraagd, dus de cpu wordt doodgespamd door je pio-mode-harddisk. En als je de cpu overklokt, gaat de PIO-mode schijf sneller werken. Bij DMA wordt er 1 interupt aangevraagd en de data gaat vanzelf van de harddisk naar de ram.

Check de instellingen zowel in windows als in het bios. Check de ide-kabel.

Als je regelmatig standby gebruikt, dan kan het ook aan een bug in windows 2000 en hogere versies liggen. Dan moet je op de volgende Service Pack wachten.
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;817472

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 31-05-2004 00:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op 31 mei 2004 @ 00:44:
Traagheid van de games-schijf ligt overduidelijk aan het feit dat DMA afstaat. Ik heb dat teveel meegemaakt met m'n toshiba-laptop. De snelste harddisk kan door het feit dat DMA afstaat vertraagt worden naar ongeveer 2MB/s en er staat ook een CPU-load van 99,9% om het nogmaals te bevestigen. Voor elke 512Bytes dat er gelezen wordt, wordt een interupt aangevraagd, dus de cpu wordt doodgespamd door je pio-mode-harddisk. En als je de cpu overklokt, gaat de PIO-mode schijf sneller werken. Bij DMA wordt er 1 interupt aangevraagd en de data gaat vanzelf van de harddisk naar de ram.

Check de instellingen zowel in windows als in het bios. Check de ide-kabel.

Als je regelmatig standby gebruikt, dan kan het ook aan een bug in windows 2000 en hogere versies liggen. Dan moet je op de volgende Service Pack wachten.
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;817472
Dma staat als: DMA if available, verder kan ik alleen uit PIO-mode kiezen. Dus daar ligt het niet aan. Vorige week deed hij nog normaal. Hoe kan ik de SMART-waarde uitlezen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 00:53:
Dma staat als: DMA if available, verder kan ik alleen uit PIO-mode kiezen. Dus daar ligt het niet aan. Vorige week deed hij nog normaal. Hoe kan ik de SMART-waarde uitlezen?
Vaak is hiervoor op de website van de fabrikant een tooltje te downloaden.

Ik sluit het DMA verhaal niet uit, maar ben het wel oneens met rapture. Ik ken genoeg PIO schijfjes die lachend 9MB/s halen. Ook op een modern moederbord met overclockte CPU.

//edit
Wat zegt een gewone checkdisk ervan? S.M.A.R.T. is bedoeld om voortijdig te waarschuwen, maar gezien het feit dat je PC langzaam is zou er in dat geval al iets mis moeten zijn. Dat kun je met een schijfcontrole simpel vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 01:00 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 00:53:
[...]

Wat staat er in dat vakje "Huidige overdrachtmodus" bij de DMA-settings?
Ik sluit het DMA verhaal niet uit, maar ben het wel oneens met rapture. Ik ken genoeg PIO schijfjes die lachend 9MB/s halen.
Bij PIO-mode wordt je harde schijf snelheid gelimiteerd door je CPU, waarschijnlijk is je cpu een pak sneller dan m'n centrino laptop. Als je overklokt kan je nog sneller gaan. En men wou dat de harde schijf niet meer zo cpu-belastend is, dan heeft men DMA uitgevonden.

[ Voor 29% gewijzigd door rapture op 31-05-2004 01:13 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou de schijf inderdaad maar even testen met het tooltje van de harddiskfabrikant (tevens Smart-uitleestool ;) ). Zie voor meer details de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?".

De snelste PIO modus is trouwens PIO4 met 16,6MB/s.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Waar ik zelf een keertje een probleem mee heb opgelost (gelijksoortig) ook heel erg trage IDE schijf (niet vooruit te branden zoals je ook schrijft), is door op de schijf de jumpersettings op cable select te zetten, bij mij draaide die schijf daarna weer als vanouds.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het een en ander getest en hier is iets heel vreemds aan de hand.
Als ik mijn Maxtor 160gb als master zet en de Maxtor 40gb als slave, dan geeft de 40Gb (de Gamesschijf) die lage resultaten.
Dit alles hangt dan aan IDE1. De 40Gb doet het in een andere pc wel goed dus daar ligt het niet aan.
Heb toen de 40Gb vervangen door een oud geval wat in mijn kast lag. En ja hoor exact dezelfde slechte resultaten :? .
Verrek, dacht ik, wat nu?
De 40Gb weer op zijn plaats terug en alles aangesloten op IDE2.
PC-tje booten en HD-tach geprobeerd...
Ja ja problemen foetsie :) ........ Dus.... IDE1 naar de klote? Waarom kan die ineens niet meer een Slave aan? Vreemd...

Oh ja, heb inmiddels al 3 verschillende kabels geprobeerd, daar ligt het dus niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm ja juist, hij doet het weer naar behoren. Er had iemand met mijn Bios zitten klojen :( . De 2de hd op IDE1 stond op NONE. Probeerde dit terug te zetten maar dat lukte niet. Bios maar eens gereset en jawel het werkt allemaal weer. :)
Nu blijft het vreemd dat hij toch de hdd bleef zien ondanks dat hij op NONE stond. 8)7

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:11

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zo vreemd is dat niet, Windows NT kernels gebruiken geen BIOS informatie bij het detecteren van je schijven ;)

Hier stond een dode link.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 15:27:
Ehm ja juist, hij doet het weer naar behoren. Er had iemand met mijn Bios zitten klojen :( . De 2de hd op IDE1 stond op NONE. Probeerde dit terug te zetten maar dat lukte niet. Bios maar eens gereset en jawel het werkt allemaal weer. :)
Nu blijft het vreemd dat hij toch de hdd bleef zien ondanks dat hij op NONE stond. 8)7
NT doet t buiten de bios om. Ik heb op die manier trouwens wel eens 40 gig benut in een P1 terwijl de bios maar 8 gig zag. Da's dan weer t voordeel, niet-bios-afhankelijk.

ach, je hdd is iig sneller dan je (ex) werkgever >:)

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 03 juni 2004 @ 15:46:
[...]

ach, je hdd is iig sneller dan je (ex) werkgever >:)
Ik moet bekenen, hij is leuk! ;)
Pagina: 1