Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Omkering polariteit magnetisch veld van de aarde

Pagina: 1
Acties:
  • 5.957 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 01:23

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik zit op het moment een docu op Discovery Channel te kijken over het magnetisch veld van de aarde. Volgens vele wetenschappers wijzen de voortekenen erop dat we aan de vooravond staan van een omkering van de polariteit van het magnetisch veld van de aarde...

Nou is het natuurlijk allemaal nog niet zeker, maar ik zit me nu dus af te vragen wat voor gigantische gevolgen het allemaal wel niet zal hebben... en wat we er tegen kunnen doen...

(in de docu hadden ze het over een lange tijd met een zwak magnetisch veld voordat het veld definitief zou omslaan, waardoor er veel kosmische straling de aarde zou bereiken en het aantal kankergevallen dus flink zou stijgen -- da's duidelijk een erg negatief gevolg... mij lijkt dat electronica ook veel nadelige gevolgen zal kunnen ondervinden... Positief (esthetisch) gevolg zou zijn dat de aurora borealis bijna overal erg goed te zien zou zijn)

Wat ik dus eigenlijk wil weten is: kan de mens iets doen om het te voorkomen of om ieder geval de schade zoveel mogelijk te beperken?

Wildfire wijzigde deze reactie 23-05-2004 22:00 (31%)

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 05:12
Wat zou het kwaad kunnen vraag ik me zo af?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:43
quote:
Megamind schreef op 23 mei 2004 @ 21:59:
Wat zou het kwaad kunnen vraag ik me zo af?
quote:
in de docu hadden ze het over een lange tijd met een zwak magnetisch veld waardoor er veel kosmische straling de aarde zou bereiken en het aantal kankergevallen dus flink zou stijgen -- da's duidelijk een erg negatief gevolg... positief (esthetisch) gevolg zou zijn dat de aurora borealis bijna overal erg goed te zien zou zijn)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:15

_the_crow_

Rare vogel

Het is al eens eerder aan de orde gekomen. :)
Voor meer info:
Magnetische aardpolen wisselen mogelijk om
Wat als onze polen wisselen?

Ik denk dat je er op zich weinig tegen kan doen. Die kosmische straling bereikt ons toch wel. Verder denk ik niet dat het catastrofale gevolgen zal hebben voor het leven, afgezien van de gevolgen van de straling, die niet wereldwijd massaal zullen zijn. :)

_the_crow_ wijzigde deze reactie 23-05-2004 22:11 (45%)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-08 23:26

Cyphax

Moderator NOS
Gaan kompassen dan niet de andere kant op wijzen?
Gebruiken scheep- en luchtvaart dat magnetische veld niet? En veel dieren?
Misschien heeft zoiets meer gevolgen dan je denkt maar daar kom je altijd toch pas achteraf achter. :)
Of misschien valt het allemaal heel erg mee, voor de milleniumwisseling werd ook massale uitval van computers gevreesd en dat is netjes opgelost allemaal.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 27-07 05:12
quote:
Dat was een edit :z
quote:
Cyphax schreef op 23 mei 2004 @ 22:04:
Gaan kompassen dan niet de andere kant op wijzen?
Gebruiken scheep- en luchtvaart dat magnetische veld niet? En veel dieren?
Misschien heeft zoiets meer gevolgen dan je denkt maar daar kom je altijd toch pas achteraf achter. :)
Of misschien valt het allemaal heel erg mee, voor de milleniumwisseling werd ook massale uitval van computers gevreesd en dat is netjes opgelost allemaal.
Die kompassen zal niet zo erg zijn (naaldje omdraaien), maar gaan elektromotoren niet andersom werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:15

_the_crow_

Rare vogel

quote:
Megamind schreef op 23 mei 2004 @ 22:14:
Die kompassen zal niet zo erg zijn (naaldje omdraaien), maar gaan elektromotoren niet andersom werken?
Sinds wanneer werken die met het magneetveld van de aarde? ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-07 10:58
Ik denk dat het grootste probleem de vogels worden. Veel vogels navigeren door middel van magnetische krachten van de aarde. Met een beetje pech vliegen ze dan dus de verkeerde kant op, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als d epolen omwisselen is het aurora borealis nog steeds op dezelfde plek te zien hoor, er bestaat namelijk een noorderlicht en een zuiderlicht welke enkel worden omgewisseld :z

Met die dieren zal het ook wel meevallen. Laatst bleek uit een onderzoek dat trekvogels vooral de omgeving op de begane grond gebruiken om te navigeren.

Het lijkt me logisch dat ze hun electromagnetische zintuig enkel bepalen om hun koers te bepalen, en als die niet overeenkomt met de omgeving en de daarbij behorende tempratuur) zullen ze hopelijk wel omdraaien, en anders sterven ze gewoon uit omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan de omstandigheden die op een natuurlijke manier veranderen en blijven alleen de slimme dieren over en vullen hun plaats op.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheRitz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18-03 18:01
Als die magneetwijzertjes de andere kant op wijzen is niet erg... daar werken we wel omheen natuurlijk. Vogels raken wel van slag denk ik maar passen zich vast wel aan (vele volkeren noemen de aarde & natuur niet voor niets Mother Nature, die is slim zat om er mee om te gaan). Mensen staan veel verder van de natuur dus vraag me af hoe we er op reageren.

Maar heeft het magnetisch veld ook niet invloed op de maancyclus, eb & vloed, plaat tektoniek en natuurlijk het weer? (magnetisch veld zou ook invloed hebben op de jetstreams...)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
Johnny schreef op 23 mei 2004 @ 22:59:
Als d epolen omwisselen is het aurora borealis nog steeds op dezelfde plek te zien hoor, er bestaat namelijk een noorderlicht en een zuiderlicht welke enkel worden omgewisseld :z
Er zal een redelijke lange periode zijn van de omschakeling zelf, waarin het magnetisch veld van de aarde flink verzwakt is waardoor op de gehele planeet het poollicht te zien zal zijn. Pas na de definitieve omkering komen we weer terug in een situatie waarin het poollicht ook weer tot de poolstreken is beperkt.

Tijdens die periode van een zwak magnetisch veld zal de aarde flink worden beïnvloed door zonnestormen en kosmische straling... dat zou geen pretje worden. Veel meer kankergevallen, veel electronica van slag af... dan zullen we pas ècht zien dat we electronica afhankelijk zijn geworden...

Wildfire wijzigde deze reactie 23-05-2004 23:20 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberblizzard
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
Johnny schreef op 23 mei 2004 @ 22:59:
En anders sterven ze gewoon uit omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan de omstandigheden die op een natuurlijke manier veranderen en blijven alleen de slimme dieren over en vullen hun plaats op.
Met het verdwijnen van bepaalde vogelsoorten is de kans groot dat er veel andere diersoorten uitsterven omdat ze er afhankelijk van zijn (voedselketen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
Cyberblizzard schreef op 23 mei 2004 @ 23:23:
[...]

Met het verdwijnen van bepaalde vogelsoorten is de kans groot dat er veel andere diersoorten uitsterven omdat ze er afhankelijk van zijn (voedselketen).
In het verleden heeft het magnetisch veld zich ook al vaker omgekeerd... wil je zeggen dat er dan elke keer een massale sterfte van diersoorten zou zijn geweest?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 12:29
quote:
Volgens vele wetenschappers wijzen de voortekenen erop dat we aan de vooravond staan van een omkering van de polariteit van het magnetisch veld van de aarde...
Ik heb die docu dus niet gezien, maar werd er ook gezegd hoelang het nog gaat duren voordat we enig verschijnsel kunnen zien? "Vooravond" kun je als een erg ruim begrip nemen.

PVOutput: http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=45787&sid=46740

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-08 07:55

Gé Brander

Netuino Plus logged

Ja, en laten we vooral het aantal kanker gevallen flink overdrijven! Wat was het ook al weer, wat ze noemden in de docu? Tot wel 15 gevallen per 1.000.000 inwoners? Hier schrik ik toch wel echt van hoor ;)
Ze brachten het in ieder geval alsof het een dramatisch getal was. Ik vind het persoonlijk nogal meevallen. Ze brachten het op een manier van: Tot wel 15 per 1.000.000 inwoners, nou als je dat gaat berekenen op het aantal mensen op aarde dan is dat wel een groot getal hoor!

Ja, maar het percentage blijft hetzelfde: 15/1.000.000 = 0,000015 = 0,0015 procent = 15 * 6.500 = 97.500 over de hele wereld. Het is wel veel mensen hoor daar niet van, en het is natuurlijk nooit leuk, maar ik denk dat er door honger en andere zaken meer mensen overlijden per jaar.

Gé Brander wijzigde deze reactie 23-05-2004 23:38 (42%)

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
(overleden)
Je moet niet vergeten dat het "omwisselen" van de polen vele (ik dacht honderden) jaren in beslag neemt. Volgens mij kunnen vogels en andere dieren die van het magnetische veld afhankelijk zijn zich dan best aanpassen.

Kijk anders maar eens naar de film "The Core", dat gaat ook over het magnetisch veld van de aarde.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
MaximusTG schreef op 23 mei 2004 @ 23:34:

[..]

Kijk anders maar eens naar de film "The Core", dat gaat ook over het magnetisch veld van de aarde.
Ik kan die film nou niet bepaald een wetenschappelijk verantwoorde bron voor info noemen... :)

Skyhawk: 't gaat inderdaad niet van de ene op de andere dag, maar over een periode van honderden jaren. Maar wij zitten nu blijkbaar al aardig ver in zo'n "overschakelperiode"... het magnetisch veld van de aarde is blijkbaar al tijdenlang aan het verzwakken en uit onderzoek van vorige polariteitsomwisselingen bleek dat het altijd vooraf werd gegaan door een verzwakking van het aardmagnetisch veld...

c70070540: in de docu zeiden ze het zelf ook al, het is erg maar geen ramp voor de mensheid op zich. Maar ik neem aan dat er nog meer ziekten zijn die meer kans zouden krijgen... en wie weet wat voor effect de omschakeling zelf direct heeft op de mens zelf, de mensheid heeft nog nooit een polariteitswissel meegemaakt...

Wildfire wijzigde deze reactie 23-05-2004 23:44 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
(overleden)
Nee doh! tuurlijk is dat niet wetenschappelijk. Zo bedoelde ik het ook niet. Maar ik denk dat de gevolgen voor de mensheid nogal mee zullen vallen. Ik denk dat er tegenwoordig veel ergere problemen zijn, waar we binnenkort (op de korte termijn dus) last van zullen krijgen. Zoals het gebrek aan goedkope energie (oliecrisis) of een of ander dodelijk virus.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

quote:
Wildfire schreef op 23 mei 2004 @ 23:17:
[...]

Tijdens die periode van een zwak magnetisch veld zal de aarde flink worden beïnvloed door zonnestormen en kosmische straling... dat zou geen pretje worden. Veel meer kankergevallen, veel electronica van slag af... dan zullen we pas ècht zien dat we electronica afhankelijk zijn geworden...
Electronica is afgezien van die paar bejaarden met een pacemaker en wat SMS-verslaafden voor niemand een primaire levensbehoefte. De wereld heeft tot 30 jaar geleden net zo goed/slecht als nu gefunctioneert zonder electronica, daarnaast is er tijdens de omwisseling van de polen slechts een verhoogde kans op storingen, het is dus niet zo dat alle computers opeens gefrituurd worden.

Alle belangrijke systemen staan gelukkig toch al diep onder de grond in bunkers, en de technologie om electronica af te schermen tegen straling bestaat al net zo lang als communicatiesattelieten, mocht dit echt een big issue worden zouden we deze technlogie ook snel in consumentenelectronica terugvinden.
quote:
Mocht het toch gebeuren dat bepaalde soorten zo dom zijn om hierdoor uit te sterven dan verdienen die andere dieren dat ook, zij kunnen zich namelijk niet aanpassen aan de omstandigheden die op natuurlijke wijze veranderen.

Maar ik zie het echt nog niet zo ver komen, en ookal zou het toch zo zijn dan zal Geenpeace al die domme vogeltjes wel de weg wijzen. :>

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Kai
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Dan zal de wereld dus als het ware ondersteboven komen te staan? Ik vraag me af hoe snel deze 'draai' zal duren en wat voor een effect de draai zelf zou hebben, bijvoorbeeld een verandering in het nacht/dag ritme?

Waarom veranderen de klimaten trouwens niet door de rotatie. Het zonlicht zal toch wel anders vallen?

_Kai wijzigde deze reactie 24-05-2004 02:08 (38%)

((lol-&^_^hey mang wats^O_O--omg2002!!1^_^&-lol))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Captain Proton
  • Laatst online: 18-11-2013
quote:
Dan zal de wereld dus als het ware ondersteboven komen te staan? Ik vraag me af hoe snel deze 'draai' zal duren en wat voor een effect de draai zelf zou hebben, bijvoorbeeld een verandering in het nacht/dag ritme?

Waarom veranderen de klimaten trouwens niet door de rotatie. Het zonlicht zal toch wel anders vallen?
Wie heeft het hier over een verandering in de rotatie van de aarde zelf?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
Captain Proton schreef op 24 mei 2004 @ 09:09:
[...]

Wie heeft het hier over een verandering in de rotatie van de aarde zelf?
Ik in ieder geval niet. Het magnetisch veld keert om, de aarde zelf niet.

Kai: de aarde zelf blijft dus draaien zoals nu hoor... en het zonlicht blijft dus ook gewoon hetzelfde. De vraag is alleen, welke invloed heeft het magnetisch veld nu precies op het klimaat. En dat weet eigenlijk niemand zeker...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-08 17:57

KompjoeFriek

Statsidioot

Nou, ik vind het omdraaien van de aarde nog niet eens zo off-topic hoor :)

Waardoor draait de aarde eigenlijk precies zo om zijn as met 2 magnetische tegen polen aan bijde einde? Misschien heeft het wisselen van de polen hier wel (een beetje) effect op?
quote:
in de docu hadden ze het over een lange tijd met een zwak magnetisch veld voordat het veld definitief zou omslaan, waardoor er veel kosmische straling de aarde zou bereiken...
Ik zie hier ff niet de connectie met magnetisme en kosmische straling :?
Magneten trekken aan, en stoten af. waarom zouden de magnetische polen deze staling dan altijd afstoten?
offtopic:
hier was een tijdje geleden toch ook een topic over een eeuwen oude voorspelling van de Maya's waarin ze ook zeiden dat rond deze tijd (ik dacht eigenlijk eind 2003 :?) de polen zouden wisselen?

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
KompjoeFriek schreef op 24 mei 2004 @ 11:39:
Dat is het toch wel... de aarde gaat zelf echt niet omdraaien hoor. Denk maar niet dat Nederland straks op het zuidelijk halfrond terecht komt en onze winter dan de zomer wordt... :)
quote:
Ik zie hier ff niet de connectie met magnetisme en kosmische straling :?
Magneten trekken aan, en stoten af. waarom zouden de magnetische polen deze staling dan altijd afstoten?
Heb je wel eens docu's gezien waarin het magnetisch veld van de aarde werd gevisualiseerd? Het werkt als een soort schild waardoor het overgrote deel van de aarde grotendeels wordt gevrijwaard van kosmische straling. Een groot gedeelte van die straling wordt door het veld naar de polen geleid alwaar de atmosfeer een groot gedeelte neutraliseert en dat is vaak zichtbaar als het poollicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

quote:
KompjoeFriek schreef op 24 mei 2004 @ 11:39:

Waardoor draait de aarde eigenlijk precies zo om zijn as met 2 magnetische tegen polen aan bijde einde? Misschien heeft het wisselen van de polen hier wel (een beetje) effect op?
De rotatie van de aarde vertegenwoordigt impulsmoment dit is een behouden grootheid, plotseling de aarde op zijn kop zetten zal dus niet eenvoudig gebeuren :), vergelijk het met een gyroscoop die je probeert om te flippen.
De magnetische polen vallen trouwens niet perfect samen met de geografische polen, er is een kleine afwijking.

blobber wijzigde deze reactie 24-05-2004 16:55 (6%)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 11-07 09:55
quote:
Mithrandir schreef op 23 mei 2004 @ 22:24:
Ik denk dat het grootste probleem de vogels worden. Veel vogels navigeren door middel van magnetische krachten van de aarde. Met een beetje pech vliegen ze dan dus de verkeerde kant op, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien!
De aarmagnetisch polen draaien al miljoenen jaren om de zoveel tijd om of verschuiven van plaats, het lijkt me dat dit niet een process is dat binnen een dag voltooid is maar heel geleidelijk zal gaan. Waarschijnlijk is het al een tijdje bezig en merken de effecten nu pas door betere technologieën.

Er zullen inderdaad vele vogels de verkeerde kant of vliegen en het aantal walvissen op het strand zal in aantal toe nemen. Ook zullen schepen/vliegtuigen op den duur aangepast moeten worden. Ik neem aan dat dit gedaan word voor de polen definitief omgekeerd zijn, en anders zullen we ons met gyroscopen oid moeten behelpen.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
Rey Nemaattori schreef op 24 mei 2004 @ 17:54:
[...]

De aarmagnetisch polen draaien al miljoenen jaren om de zoveel tijd om of verschuiven van plaats, het lijkt me dat dit niet een process is dat binnen een dag voltooid is maar heel geleidelijk zal gaan. Waarschijnlijk is het al een tijdje bezig en merken de effecten nu pas door betere technologieën.
Het proces is al enkele eeuwen bezig en de definitieve omkering zal niet echt lang meer op zich laten wachten... dat het al enkele eeuwen bezig is om te keren kan men nagaan aan de hand van de scheepsarchieven uit de 17e en 18e eeuw, aangezien ze toen al wisten dat het geografische noorden niet overeenstemde met het magnetische noorden en ivm de scheepsvaart moesten ze toen al nauwkeurig het verschil bijhouden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs
  • Laatst online: 24-07 11:10

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik had deze docu. ook gezien, maar had al jaaaaren geleden een artikel hierover gelezen in het NRC. Beetje scarry is het wel. In het algemeen bij een normale zonneactiviteit zal de impact op de mens redelijk meevallen... al zal kanker meer voorkomen. Maar radiogolven zullen naar mijn idee meer gestoord gaan worden dan normaal ook navigatieapparatuur. Maar op momenten van zware zonneactiviteit is er een VEEL grotere kans op een totale blackout van electronica en communicatie met rampzalige gevolgen.
Wij in de Westerse wereld zijn gewoon totaal afhankelijk geworden van electriciteit en onze moderne vormen van communicatie.
Dit houdt in dat bedrijven misschien wel miljoenen dan wel miljarden omzet verliezen zullen maken als gevolgen van deze omkering. Meer afwijkingen van geboren kinderen, meer ziektes en een kleinere afweer van de mens.

Het enige leuke aan de omkering is de mogelijkheid om meer Aurora Borealis waar te nemen op meer plekken op de wereld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Staphylococcus_Rex
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 28-09-2004

Staphylococcus_Rex

blue in the face

Op wat voor tijdschalen zou dit zich afspelen? Ik kan alleen ergens "misschien 2000 jaar" als antwoord vinden.

Zou het niet extreem toevallig zijn als iets wat normaal eens in de miljoen jaar gebeurt precies zou gebeuren in de eerste tien of honderd of duizend jaar dat we het kunnen meten? (Ik zou het daarom toeschrijven aan gretigheid van de onderzoekers in kwestie, tenzij ze zeer sterk bewijs hebben, en aangenomen dat zoiets niet door menselijke activiteiten veroorzaakt kan worden.)

Staphylococcus_Rex wijzigde deze reactie 25-05-2004 12:57 (27%)

Geef de techniek een geweten || "Had Mother Nature been a real parent, she would have been in jail for child abuse and murder." -- Nick Bostrom

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dit gebeurt statistisch gezien eens in de 780 000 jaar. En alles wijst erop dat een nieuwe omkering op dit moment al aan de gang is. Maar hoe snel de totale omkering zal gaan is volgens mij erg onduidelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:16

G_M_C

Nu weg ....

Erg interessant onderwerp;

Idd is er een wisseling van polen gemiddeld elke 300.000 jaar, de laatste keer was ca. 780.000 jaar terug. Dit weten ze aan de hand van onderzoek naar de groei van de mid-atlantische rug.

Van het wisselen van de polen is een model/simulatie gemaakt. Daaruit blijkt dat het een geleidelijk proces is. Tijdens dit proces verdwijnt het magnetisch veld niet, maar is dan "chaotisch" bv. de zuidpool in afrika.

De aarde is tijdens deze chaotische periode nog steeds (redelijk) beschermd tegen straling.

Lees meer over dit onderwerrp hier

G_M_C wijzigde deze reactie 25-05-2004 17:30 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caesar0801
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 25-05-2004
Vooreerst het aardmagnetisme wordt veroorzaakt door de vaste Fe-kern
en het is de normaalste zaak van de wereld dat het magnetisme van richting verandert...
Dit gebeurt om de paar miljoen jaar en duurt telkens een duizendtal (!) jaar.
Dus voor de dieren zeker géén probleem, ze hebben het al meermaals meegemaakt en zullen zich dus zeker zonder probleem aanpassen.
En 't is zoals Wildfire zegt zeker niet de Aarde zélf die omkeert, enkel de polariteit van het aardmagnetisch veld!
cya,
C-Zar

Venio scribo pono

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _RL
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
ik denk dat we ons teveel zorgen maken over iets wat "pas" over een paar eeuwen gebeurt.... ik denk dat de mensheid rond die tijd allang in staat is om op andere planeten te wonen (lijkt mij) we moeten ook naar nu kijken; oorlogen, binnen een halve eeuw hebben we geen olie meer, dat zou ook rampzalige gevolgen hebben

_RL wijzigde deze reactie 25-05-2004 19:10 (105%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
Caesar0801 schreef op 25 mei 2004 @ 18:52:
en het is de normaalste zaak van de wereld dat het magnetisme van richting verandert...
Dus voor de dieren zeker géén probleem, ze hebben het al meermaals meegemaakt en zullen zich dus zeker zonder probleem aanpassen.
En 't is zoals Wildfire zegt zeker niet de Aarde zélf die omkeert, enkel de polariteit van het aardmagnetisch veld!
cya,
C-Zar
Je verhaaltje klopt niet... de omkering gebeurde vroeger ongeveer elke 200.000 jaar (volgens de docu), hetgeen dus ook betekent dat een periode met een bepaalde polariteit zo'n 200.000 jaar duurt. En niet slechts een paar duizend jaar...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
Caesar0801 schreef op 25 mei 2004 @ 18:52:
cya,
C-Zar
n00bs in "Omkering polariteit magnetisch veld van ..."
Lees dat nog eens.

En de zware vaste kern is idd. van belang voor het veld. Als deze kern niet meer zou draaien of de omwentelingssnelheid afneemt, neemt ook de veldsterkte af.

Hoe de omkering van N->Z precies gaat weet ik niet en ik weet ook niet of de kern hierbij betrokken is. Wel weet ik dat bij deze omkering de veldsterkte ENORM afneemt... en op vele plaatsen makkelijk penetreerbaar is voor de zonnewind en voor kosmische straling met grote gevolgen voor het leven op aarde.

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik vraag me af of de omkering van de polariteit van het magnetische veld van de aarde ook invloed heeft op magnetohydrodynamics. Magnetohydrodynamics is namelijk een vrij belangrijk fenomeen in de natuur, het zorgt er voor gereduceerde oppervlakte spanning van water waardoor planten makkelijker water op kunnen nemen. Plantengroei hangt dus samen met magnetohydrodynamics.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Mijn vorige post was dus weggehaald, terwijl ik totaal geen overbodige posting hiermee wilde maken (maar een groot deel was weggevallen zit op mijn werk en moest het wegklikken)

Ik ben dus zelf niet bekend met "magnetohydrodynamics" term. En vind dit zeker interessant wat jij hier schrijft. Ik denk namelijk zelf vaak en veel na over zaken waar de wetenschap nog met veel onwetenheid voor staat. En heb zelf nooit nagedacht over dit genoemde punt van jou.
Zou je dan misschien eens wat links kunnen geven naar wetenschappelijke artikelen die meer ingaan op magnetohydrodynamics.

Als dit namelijk ook gevolgen zou hebben voor de wateropname van planten zou dit kunnen betekenen dat grote gebieden op aarde plant-loos worden, waardoor de totale balans van de natuur in het geding komt. En misschien wel kan zorgen voor uisterving van vele planten en daardoor dieren etc etc.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
n00bs schreef op 26 mei 2004 @ 10:33:

[..]

Als dit namelijk ook gevolgen zou hebben voor de wateropname van planten zou dit kunnen betekenen dat grote gebieden op aarde plant-loos worden, waardoor de totale balans van de natuur in het geding komt. En misschien wel kan zorgen voor uisterving van vele planten en daardoor dieren etc etc.
Ik ben dan wel geen wetenschapper, maar ik denk niet dat een omkering van polariteit veel invloed zal hebben. Het magnetisch veld blijft gewoon, alleen de polariteit wisselt om...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dat is het hem juist, de veldsterkte neemt op bepaalde plekken nu al drastisch af dit door omkering van de polen. Ook ontstaan er tijdens dit proces meerdere polen, waardoor bijvoorbeeld een pool gecreeerd wordt boven dicht bevolkte gebieden. Hierdoor zal hier electronica (communicatie) apparatuur ernstig gestoord worden en ook voor meer ziekten zorgen, doordat de dosis straling vele malen toeneemt en ook zonnedeeltjes.

• Gabe Newell
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 24-06-2004

Gabe Newell

The Flood

Als het magnetisch veld helemaal weg valt, kunnen we dan zweven?

Wees slim, koop Halo 2 en Half-Life 2. (Ben niet de echte Gabe Newell, ben alleen een fan. )

• GuitarVader
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-09-2004
het magnetisch veld valt niet weg...

In Soviet Russia, n00bs own y00!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Het magnetisch veld verzwakt alleen maar heel erg... en was het maar waar dat we dan konden zweven :+
Nee dat gebeurt niet, dat heef te maken met de rotatiesnelheid van de aarde, waardoor er een middelpuntvliegende kracht ontstaat en jij fijn over deze ronde bol kan lopen zonder eraf te vallen :)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19-08 21:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Gabe Newell schreef op 26 mei 2004 @ 11:37:
Als het magnetisch veld helemaal weg valt, kunnen we dan zweven?
Mogelijk dat het magnetische veld helemaal wegvalt (we merken het wel welke geleerden gelijk hebben/krijgen), maar dat heeft totaal niets te maken met de zwaartekracht, die is totaal onafhankelijk van het magnetische veld, dus nee, we gaan niet zweven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Freee!!

Freee!!

quote:
n00bs schreef op 26 mei 2004 @ 11:46:
[...]
Nee dat gebeurt niet, dat heef te maken met de rotatiesnelheid van de aarde, waardoor er een middelvliegende kracht ontstaat en jij fijn over deze ronde bol kan lopen zonder eraf te vallen :)
:? :?
Even voor de goede orde: We zitten aan de buitenkant van die bol en dan denk jij dat we erop blijven door een middelpuntvliedende kracht :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Fout van mij :) idd. de massa van een object zorgt voor de aantrekkingskracht, de middelpuntvliegende kracht zorgt voor een bepaald evenwicht en bepaald samen het uiteindelijke gewicht van een massa op aarde.

• Rey Nemaattori
quote:
Wildfire schreef op 24 mei 2004 @ 18:08:
Het proces is al enkele eeuwen bezig en de definitieve omkering zal niet echt lang meer op zich laten wachten... dat het al enkele eeuwen bezig is om te keren kan men nagaan aan de hand van de scheepsarchieven uit de 17e en 18e eeuw, aangezien ze toen al wisten dat het geografische noorden niet overeenstemde met het magnetische noorden en ivm de scheepsvaart moesten ze toen al nauwkeurig het verschil bijhouden...
De magnetische noordpool wandelt idd, maar daaardoor aleen lijkt het me sterk dat binnen 100 jaar de polen omkeren, het verplaatsen van de magnetische noordpool gaat met slechts meters per dag. Om naar de zuidpool te wandelen is dat ruim 18.000 kilometer(meer maar het gaat erom dat ie in de buurt van de zuidpool komt)zelfs met 100 meter per dag zou dit al 500 jaar duren....

Daarnaast is de bewging van de noordpool niet geheel recht, het is dus zeker geen rechte lijn naar het zuiden, dus duurt het nog langer....
quote:
Staphylococcus_Rex schreef op 25 mei 2004 @ 12:41:
Op wat voor tijdschalen zou dit zich afspelen? Ik kan alleen ergens "misschien 2000 jaar" als antwoord vinden.

Zou het niet extreem toevallig zijn als iets wat normaal eens in de miljoen jaar gebeurt precies zou gebeuren in de eerste tien of honderd of duizend jaar dat we het kunnen meten? (Ik zou het daarom toeschrijven aan gretigheid van de onderzoekers in kwestie, tenzij ze zeer sterk bewijs hebben, en aangenomen dat zoiets niet door menselijke activiteiten veroorzaakt kan worden.)
Ik denk dat het vaker gebeurd dan eens in de miljoen jaar.... eens in de 10.000-50.000 lijkt me veel aannemelijker. Miischien heeft het een periode die gelijk is aan de precessie van de aardas.(immers de aarde werkt als een gyroscoop, miss draai de aardkeern daarom wel mee, maar schommelt in een andere richting oid)

Achterhaald dus :P

• Sassie
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19-08 09:36
Als we kijken naar wat we van het verleden weten lijkt het erop dat een omkering van het magnetisch veld gaan rampzalige effecten heeft op het leven op aarde. Er zijn wel een paar perioden met grote uitstervingen, maar die zijn niet gelinkt aan een omkering van het magnetisch veld.

Dat wil niet zeggen dat we er niks van merken (zeker met onze gevoelige techniek/elektronica), maar rampzalige gevolgen lijken onwaarschijnlijk.

Zie ook voor meer info: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3359555.stm

• om3ega
  • Laatst online: 10:49
Als de noord en zuidpool verwisselen , dan komt het moment dat ze elkaar kruisen , is op dat moment de magnetische veldsterkte 0?

Zoja, als dit een langzaam process is kan het wel enkele jaren duren. Iets wat volgens mij zeker impact heeft op het leven op aarde.

Ik heb zojuist mijn BMI berekend; ik ben waarschijnlijk te klein.

• Freee!!

Freee!!

quote:
om3ega schreef op 26 mei 2004 @ 12:44:
Als de noord en zuidpool verwisselen , dan komt het moment dat ze elkaar kruisen , is op dat moment de magnetische veldsterkte 0?
Ik denk eerder dat de magnetische noordpool via bijvoorbeeld Hawaii naar het zuiden wandelt, terwijl de zuidpool via Afrika en Europa naar het noorden schuift.
quote:
Zoja, als dit een langzaam process is kan het wel enkele jaren duren. Iets wat volgens mij zeker impact heeft op het leven op aarde.
Impact zeker, maar hoogstwaarschijnlijk niet wat je noemt fataal.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

quote:
Mr. Liu schreef op 26 mei 2004 @ 12:56:
[...]

Ik denk eerder dat de magnetische noordpool via bijvoorbeeld Hawaii naar het zuiden wandelt, terwijl de zuidpool via Afrika en Europa naar het noorden schuift.

[...]

Impact zeker, maar hoogstwaarschijnlijk niet wat je noemt fataal.
Onderzoek heeft wel degelijk gewezen op het feit dat dit fataal kan zijn voor bepaalde soorten en van zeer grote invloed op onze moderne samenleving

• Sandalf
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 04-06 19:06

Sandalf

De Langgelokte Profeet

Een plotselinge omkering is denk ik niet zo erg. Je kompas wijst de andere kant op, maar dat is het wel zo'n beetje. Echter vlak voor zo'n omkering is het magnetisch veld heel zwak en dat kan wel grote gevolgen hebben. Het veld is nu al zwakker dan anders. We konden vorig jaar oktober dan ook zelfs in Nederland het noorderlicht zien (in theorie dan, in de praktijk bleek dat nog best tegen te vallen zoals bleek uit dit topic). Zo'n zwak veld zorgt ervoor dat hoog energetische geladen deeltjes die de zon uitstoot niet genoeg worden afgeketst en dus de dampkring zullen bestoken. Zo'n deeltje zorgt dan voor een hele serie reacties. De reactieproducten daarvan (vrije radikalen d.w.z. hoog energetische en uiterst agressief reagerende deeltjes) uiteindelijk ook op het aardoppervlak zullen bereiken. Dit effect wordt nog eens versterkt doordat de zon op dit moment een verhoogde activiteit lijkt te vertonen en dus meer van dat soort geladen deeltjes afvuurt. Het is dus goed voor te stellen dat een zwak magnetisch veld schadelijk is voor mens, milieu en machines maar in hoeverre het echt desastreus is weet ik niet.

Politics is the highest form of popular culture, and we who create the contemporary European pop culture consider ourselves politicians. - LAIBACH

• ScuL
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:08
Volgens deze link lijkt mij eerder dat de pool náár het noorden verplaatst.. :?
http://science.nasa.gov/h...3/29dec_magneticfield.htm

http://science.nasa.gov/headlines/y2003/images/magneticfield/nmppath2001_med.gif

ScuL wijzigde deze reactie 26-05-2004 14:13 (26%)

ProMods ETS2 uitbreiding

• om3ega
  • Laatst online: 10:49
Hmm ik filosofeer nog even verder ..

Het effect van magnetisme op de mens. Inmiddels zijn er genoeg onderbouwde studies verschenen dat we het gunstige effect van natuurlijke magnetisme (aarde) en de schadelijke invloeden van onze elektromagnetische omgeving (computers, elektrische apparaten, hoogspanningsdraden, etc.) niet meer kunnen en mogen ontkennen.

Als dit veld in kracht afneemt of in polariteit wisselt heeft dit misschien wel hele grote indirecte gevolgen : Mensen zijn snel gestressed , ge-irriteerd --> oorlogen , slecht presterende economie etc... ... deze zaken kunnen ons uiteindelijk veel sneller fataal worden dan de (eventuele) gevolgen op lange termijn.

Ik heb zojuist mijn BMI berekend; ik ben waarschijnlijk te klein.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
om3ega schreef op 26 mei 2004 @ 14:13:
Hmm ik filosofeer nog even verder ..

Het effect van magnetisme op de mens. Inmiddels zijn er genoeg onderbouwde studies verschenen dat we het gunstige effect van natuurlijke magnetisme (aarde) en de schadelijke invloeden van onze elektromagnetische omgeving (computers, elektrische apparaten, hoogspanningsdraden, etc.) niet meer kunnen en mogen ontkennen
Sorry hoor, maar het geneeskundige aspect van magnetisme is nooit bewezen (tenzij je het die Santanara ofzo van de Biostabil vraagt, die is natuurlijk heilig overtuigd :)) en over elektromagnetische straling is veel discussie in de wetenschappelijke wereld - er zijn net zoveel onderzoeken die beweren dat het kwaad kan als onderzoeken die beweren dat het geen kwaad kan.

Dus daar kun je nog niets over zeggen.

Wildfire wijzigde deze reactie 26-05-2004 18:15 (7%)

• Rey Nemaattori
kwootjes van http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3359555.stm
quote:
At the current rate of decline it would take 1,500 to 2,000 years to disappear.
I wont live to care :P
quote:
This would give animals which use the magnetic field for navigation, such as some birds, turtles and bees, time to reorient themselves.
Ze komen er wel weer boven op dus, ook al zullen vele soortgenoten het niet halen.....

Rey Nemaattori wijzigde deze reactie 27-05-2004 17:47 (40%)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
quote:
Hoezo "disappear"? Het magnetisch veld zal niet verdwijnen hoor... dat kan pas gebeuren als de kern van de aarde compleet komt stil te staan, inclusief de grote laag gesmolten gesteente...

• Schapie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-10-2017

Schapie

Bleh...

dus als het omkeert komen die polen ook een keer onder nederland oid in de buurt of terecht nou dan krijg je toch ook met weers veranderingen temaken en dergelijke dus dat zou dan een nieuwe ijstijd beteken en ergens anders hitte dat is toch al sinds het ontstaan van de aarde aan de gang ik zou me er niet zo druk om maken als je het zo weer bekijkt hangt alles gewoon samen en is de opwarming van de aarde mischien helemaal niet de schuld van het broeikas effect maar door het draaien van de polen. (geloof toch wel dat die iets meer kunnen uit oefen dan een zooitje mensen die pas enkele duizenden jaren bestaan en al die stoffen waren er vroeger ook al en zo kan ik nog wel meer bezwaren noemen maar daar hadden we het niet over)
En dan draait ook het hele eb/vloed gebeuren (maar daar had de maan toch ook invloed op) dus het zal wel heel geleidelijk gaan anders hadden die dieren het toch ook de vorige paar keren niet overleeft zijn er nu ook nog allemaal.

mijn specs #9@ F@H

• Sassie
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19-08 09:36
Het gaat om het 'omkeren' van de magnetische polen, en de magnetische polen zijn iets anders dan de gewone noord- en zuidpool.
Lees anders het topic eens door daar staat het al uitgelegd. ;)

• wenmaar
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Het magnetich veld ontstaat door de draaing van de ijzeren kern van de aarde.
Als de polen omdraaien dan wil dat zeggen dat er ook het een en ander met de draaing van de kern gebeurd.
Ik denk dat de gevolgen daarvan veel mer invloed hebben dan het wel of niet aanwezig zijn van de magnetische noord en zuid pool.

Denk eens aan vulkaan uitbarstingen en aardbevingen die zouden wel eens veel vaker kunnen voorkomen omdat de magma stroming er onder iets veranderd.

Niet dat ik dit ergens gelezen heb maar ik kan me er iets bij voorstellen.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• Gabriel2007
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-05-2007
quote:
Johnny schreef op maandag 24 mei 2004 @ 00:00:
[...]

Electronica is afgezien van die paar bejaarden met een pacemaker en wat SMS-verslaafden voor niemand een primaire levensbehoefte.
Hey, wat scheelt er met jou? Wat voor een mening is dat nou. Mijn moeder is zeker geen bejaarde, maar heeft een pace maker moeten laten steken, omdat haar hart aan het stilvallen was. Maar zoals jij het hier zet is het blijkbaar volgens jou niet erg dat deze mensen dan zouden kunnen sterven. Er zijn trouwens meer mensen die pace maker nodig hebben dan jij denkt. En vergelijk alsjeblieft een pace maker niet met sms-verslaafden, dank je wel.
Maar als dat inderdaad jouw mening is, dat het geen kwaad zou kunnen dat we die mensen zouden verliezen, dan wens ik jou ook nog heel veel miserie in jouw leven toe, is zien hou jij dan zou reageren.
En als dat niet het geval zou zijn, dan moet je is leren van je woorden op een deftige manier uit te drukken. En eens na te denken voor je iets schrijft over andere mensen. :(

• Opi
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Deze kick draagt niets bij aan de discussie. Zodoende sluit ik het topic. Voel je vrij om een nieuw topic te openen, maar niet met een volstrekt zinloze beschuldiging.

Just another day in paradise

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True