[Instellingen] Noorderlicht fotograferen

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ey medetweakers,

Vanavond is er, mits het weer een beetje meezit, grote kans dat je op donkere plekken het noorderlicht kan zien, wat natuurlijk niet vaak voorkomt :)
Reden te meer dus om dit fenomeen te fotograferen!
* Zegato gaat hoogstwaarschijnlijk op de Sint Pietersberg in Maastricht staan.

Maar met welke instellingen gaan jullie dit digitaal en analoog doen? :?
Ik zat te denken aan een statief met een sluitertijd van ca 4 seconden.
(Analoog, Minolta Dinax IIIi)
Hoe zal ik het diafragma instellen? :?
Waar gaan jullie? :?

Kortom: hoe pakken jullie dit aan?

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

sja dit vind ik eigenlijk zo'n zelfde vraag als "Hoe fotografeer ik de maan", dwz:
- statief
- lange sluitertijd
- afstandbediening ofzo

Sluitertijd op lang, (kwestie van proberen) en je brandpunt op "oneindig" maar ik weet niet of dat nu met een grote f of een kleine f overeenkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:26
Zelfontspanner. :)
En een zo groot mogelijk diafragma, 2 of 400 ISO gok ik;

En gewoon een sluitertijd van 10 sec ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zorg ook voor een goed schone lens. Ik was laatst nachtfoto's aan het maken en toen zaten er miniscuul kleine alcoholdruppeltjes op de lens.... Bij daglicht zie je dat niet, maar dan dus wel |:( dan baal je best wel als je ze gaat bekijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12920/thumb.jpg Hij is wat verkleind, maar het is nog duidelijk te zien :X

[ Voor 42% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-10-2003 09:24 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 11:14
Die Hotpixel remover zou die foto wel wat op kunnen vijzelen..

Maar een ISO van 400 zou ik niet doen... is de film te snel en krijg je veel ruis/korrel.. ISO lager en de sluitertijd hoger zou ik doen..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

hotpixel remover? (queue?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Xces schreef op 24 October 2003 @ 09:44:
hotpixel remover? (queue?)
http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm

erg handig, werkt verdraait goed :)
Tx Krypt

[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-10-2003 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

mjwa als je digi heb dan kan je alles proberen gewoon he :)
ik ga het ook even proberen denk ik maar heb geen idee waar :X

ISO 100 F 2.8 en dan maar lang sluiteren moet wel wat opleveren denk ik :)
Weet niet wat voor camera je heb en wat de max sluitertijd is ?

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-10 23:54

n00bs

Het is weer Zomer!

IK doe nog wel aan astrofotografie en dit is eigenlijk niets anders.

- Zorg voor een stabiele opzet van je camere: dus een statief.
- Gebruik een draadontspanner
- Zoek een zo donker mogelijk gebied met zo min mogelijk lichtinvloeden uit de omgeving (ontwijk vooral die neon straatlantaarns en kassen).
- Neem een plek waar de temperatuur zo constant mogelijk is, zodat je niet de trillingen van warmte en koude fronten vastlegd.

Voor analoge camera's:

Afhankelijk van de ioniserende moleculen kan je verschillende soorten fotorolletjes halen... sommige zijn nou eenmaal gevoelliger voor rood, anderen voor groen etc...
Als je fotorol te gevoelig is, is de korrel te grof en wanneer deze weer een lage ISO waarde heeft, moet je belichtingstijd weer te lang zijn (wat meestal in NL niet lekker is voor je fotos).
Maar de gevoeligheid van het rolletje is ook weer afhankelijk van merk en type van de negatieffilm. Voor de gemiddelde rolletjes die je in de winkel kan kopen zou ik voor ISO 400 gaan.
En ook afhankelijk van de omgevingsfactoren kan je de diafragma en belichtingstijd bepalen.
(hier is dus geen perecte manier voor).
En de belichtingstijd is ook weer afhankelijk van de sterkte van het vast te leggen licht.
In de randstad hoef je met ISO400 en een diafragma van 2.8 echt niet langer dan 60sec proberen te belichten, want dan zal de lichtzweem van de omgeving veel te veel invloed hebben op jouw foto.
Ik zou verder voor een kort brandpuntafstand gaan (28mm~50mm) en persoonlijk zou ik kiezen voor DIAfilm ipv negatief.

Voor digicams zal het allemaal niet veel anders zijn, behalve dat vele digicams bij hoge isowaarden enorme ruis produceren... en zou ik om deze reden ISO200 kiesen (maar ook afhankelijk van de camera), geen zoom gebruiken, en belichten tussen de 8~30 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

IK zie trouwens geen noorderlicht hier :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
n00bs schreef op 24 oktober 2003 @ 21:45:
IK zie trouwens geen noorderlicht hier :(
ik zie niet verder dan een meter of 80 door de mist :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vind hier net een aardige site voor vanavond / vannacht lijkt me zo

http://www.platformlichthinder.nl/donkernederland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 18:59
Ik denk dat ik een sluitertijd ga nemen van 10 sec en de rest automatisch laten doen.

Ik heb laatst namelijk foto's van die witte stippies in de lucht gemaakt (ook wel bekend in de volksmond als sterren) en deze met een sluitertijd van 15 sec en dat was iets te lang want ze waren allemaal bewogen ondanks statief.

Heb toen meerdere foto's gemaakt en het kwam er op neer dat ze allemaal de zelfde kant op waren bewogen.

Dus 15 sec was voor mij te lang.

Ooh ja gemaakt met een Minolta Dimage Z1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 01:03
Xces schreef op 24 oktober 2003 @ 09:00:
sja dit vind ik eigenlijk zo'n zelfde vraag als "Hoe fotografeer ik de maan", dwz:
- statief
- lange sluitertijd
Weet je het zeker?
Als je een fatsoenlijke foto van de maan wil maken moet je nl. een korte sluitertijd gebruiken omdat je anders niets dan een overbelichte bewogen vlek erop krijgt.

Nu: sluitertijd minimaal 10 seconden en maximaal een paar minuten denk ik.

* Azrael gaat lekker slapen zo :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

De maan, lange brandpuntafstand, diafragma +/- 3stappen hoger dan kleinste waarde, en een sluitertijd afhankelijk van brandpunt, maar <1sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al een mooi resultaat dan ? wanneer komt dat noorderlicht ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tussen 00.00 en 02.00 meeste kans schijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 11:14
Het is hiero behoorlijk bewolkt; en aangezien ik m'n tripod nog niet heb opgehaald ga ik lekker van m;n warme bedje genieten... morgen maar eens op pad gaan..

[ Voor 14% gewijzigd door Krypt op 24-10-2003 23:18 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-10 19:13

BoAC

Memento mori

Kom morgen wel kijken hier. Het is hier te mistig bij de Waal (Tiel) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Was helder richting het Noorden, maarja vanuit de Randstad kan je niet veel verwachten en ook helaas... het enige wat mij wel opviel dat er enorm veel oplichtende nachtwolken waren en ook erg fel... maarja die zijn er wel vaker en meestal door Neon verlichting van steden rondom, alleen was 1 grote wolkpartij dit keer wel erg fel verlicht.

Maar geen Aurora Borealis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 22:16
n00bs schreef op 25 oktober 2003 @ 01:16:
Was helder richting het Noorden, maarja vanuit de Randstad kan je niet veel verwachten en ook helaas... het enige wat mij wel opviel dat er enorm veel oplichtende nachtwolken waren en ook erg fel... maarja die zijn er wel vaker en meestal door Neon verlichting van steden rondom, alleen was 1 grote wolkpartij dit keer wel erg fel verlicht.

Maar geen Aurora Borealis
Klopt, dit viel mij ook op.
Zelfs boven Harlingen een oplichtende wolk alsof het Amsterdam was, was wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-10 22:44
Zijn het dan toch die extra oplichtende wolken, of proberen we nu met z'n drieën een aurora te zien? Want ook in Middelburg vind ik de wolken boven Veere en verder wel meer dan normaal oplichten (voor Veere's doen dan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 22:16
Nee, ik denk dat de wens de vader van de gedachte is.

Ik reed gister van Zuid Holland naar het noorden van Friesland en het was eigenlijk overal zo waar wolken hingen. Nu was het bij Harlingen ook neerslag wat in de lucht hing en dit licht sowieso al meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Maar toch vind ik het wel vreemd... aangezien astronomie een hobby van mij is, heb ik in het verleden al vele uren buiten zitten turen met blote oog, telescoop etc.
Maar zoals gisteren een bepaalde wolkenpartij in het noorden oplichtte, had ik nog nooit gezien (niet zo sterk in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

had gister ook geprobeerd een foto te maken. Richting noorden was dus hier ook een wolk te zien dus daar heb ik ook maar een foto van gemaakt.

Ziet er wel wat geel uit, maar mischien dat het ook de reflectie is van lampen ofzo.

Genomen met 16 sec. sluitertijd..

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=434282

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

Nick Name

SinFest!

Verwijderd schreef op 26 October 2003 @ 01:16:
had gister ook geprobeerd een foto te maken. Richting noorden was dus hier ook een wolk te zien dus daar heb ik ook maar een foto van gemaakt.

Ziet er wel wat geel uit, maar mischien dat het ook de reflectie is van lampen ofzo.
Hmm het heeft qua oplichting wel wat weg van de foto die vandaag (euh zaterdag) in de Leeuwarder Courant stond... klik

overigens heb ik het noorderlicht eigenlijk altijd meer traditioneel meegemaakt, met wisselende kleurpatronen zeg maar...

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

mooie foto Manix en idd zelfde wolk als ik hier zag, ik heb het met digicam gefilmd. Alleen in de randstad is VEEL omgevingslicht, zal wel nog een frame eruit rippen
Pagina: 1