En op die artikels zijn vast weer artikels geschreven en ga zo maar door. Dat je beiden artikels leest is leuk, maar geen van beiden geeft een volledig beeld, noch van de inhoud noch van de omstandigheden waarin het rapport tot stand is gekomen. Voorheen had je niet eens van het Cometa rapport gehoord. Nu is dat niet zo’n enorme ramp, mitsdien je je conclusies wat zou relativeren en dat doe je ondertussen dan ook al merk ik.
Lezen is een zeer plezierige bezigheid. Zeker als het interessante materie betreft. Vertel.
Begin maar eens met The UFO Evidence Vol II van Richard Hall.

Is er dan serieuze literatuur?
Is dat een serieuze vraag?
Ik kan je de
suggested reading list op Richard Hall’s site aanraden
Ik heb deze site eens doorgespit en ik wordt hier niet "serieuzer" van. Als ik alleen even de voorpagina doorspit vallen de volgende stukjes tekst op:
Het is natuurlijk makkelijk om je te beperken tot een specifiek stukje waar je kritiek op kunt hebben, het gaat mij vooral om het feit dat Haisch als wetenschapper met een aanzienlijk resumé in de tijd dat hij is blootgesteld aan UFO cases tot de conclusie is gekomen dat “There are astronomers and pilots and NASA engineers -- and others who have been around the block a few times when it comes to observing natural phenomena -- who have witnessed events for which there is no plausible conventional explanation.” Daar zit de crux, er is voldoende materiaal wat, volgens hem, zou moeten aanzetten tot wetenschappelijk onderzoek.
[i]There is another aspect to the UFO phenomenon that involves politics and secrecy rather than observational evidence.
En dit statement is niet zo bijzonder, want wat Haisch hier zegt is niets meer of minder dan dat het onderwerp defensie implicaties kan hebben en derhalve onderworpen is aan geheimhouding.
Als je het niet vreemd vindt dat er miljarden dollars omgaan in black projects dan valt niet in te zien waarom je hierover zou moeten vallen. Het behoeft weinig uitleg dat als men toegang heeft tot buitenaardse technologie dat men dit koste wat kost zou willen doorgronden en voor eigen gebruik toepasbaar te maken.
Haisch is zeker niet de enige persoon die een dergelijk verhaal te vertellen heeft, zo heeft Apollo 14 astronaut Edgar Mitchell al meerdere malen gelijksoortige uitspraken gedaan:
FLORIDA TODAY -- PEOPLE--January 12, 1996--Section D, page D-1
Apollo-14 Astronaut Searches for the Truth
By Billy Cox, FLORIDA TODAY staff
With the 25th anniversary of Apollo-14 coming up, the sixth man to
walk on the moon
hopes to swing the spotlight onto a more contemporary agenda -- pressing
for the declassification of government records on unidentified flying
objects.
If his suspicions are true, former astronaut Edgar Mitchell says the
lid of secrecy engages nothing less than "criminal culpability".
"These were people who, in their official capacity, had an opprtunity
in the course of their duties to have ET (extraterrestrial) contact,"
Je schreef verder:
Kortom: hij kent een aantal mensen die hij betrouwbaar acht, en die kennen weer wat mensen die beweren dat ze wat alien spul hebben. Waarom zou ik deze lieve man in hemelsnaam moeten geloven? Zeer geloofwaardig en wetenschappelijk allemaal.
Ik zie nergens geschreven staan dat Haisch zijn ervaringen met mensen uit de black projects wereld presenteert als een vorm van bewijs noch dat hij van je vraagt om hem op dat punt te geloven. Hij schrijft zelfs dat “while I am intrigued by what I have learned over the years, I can't be absolutely certain” als het gaat om deze informatie. Al met al is je argument hieromtrent niet erg steekhoudend, het is natuurlijk erg gemakkelijk om een statement uit zijn context te liften en er een andere bedoeling dan de auteur zelf aan toe te kennen.
Een artikel van hem betreft: weer zo'n cliché theorie betreffende de cover-up van alienspul: Op basis van het feit dat de overheid in het verleden geheime programma's heeft gehad, zoals het beroemde Manhattan project, er ook best wel een geheim programma betreffende aliens kan zijn, en dat ze op die manier ons misleiden. Origineel. Maar valide? Of onderbouwd? Suggestief maar gebaseerd op lucht.
Ik zie niets mis met een betoog dat de plausibiliteit van een dergelijk scenario onderbouwt. Ik lees nergens dat Haisch dit anders zou bedoelen dan als louter een hypothetisch construct, niet als “waarheid”.
Andere artikelen van hem, die buiten de scope van deze discussie vallen, blijken ronduit onwetenschappelijk:
http://www.ufoskeptic.org/grossman.html Om even op dit artikel in te gaan: hier stelt hij dat we Near Death Experiences vooral niet moeten onderzoeken op een wetenschappelijke wijze.
Dat artikel is geschreven niet door Haisch maar door Neal Grossman, Dept. of Philosophy, Univ. of Illinois at Chicago, dat staat er immers boven. Haisch heeft wel meerdere viewpoints op zijn pagina staan, zo staat er ook wel een artikel van Giglio en Snell (Capital Area Skeptics) beschikbaar.
Geheel terzijds zie ik helemaal niet wat “ronduit onwetenschappelijk” zou zijn aan het artikel van Grossman. Met zijn betoog over materialisme als wetenschappelijk dogma is niets mis, hij doet niets anders dan het uitgangspunt van een bepaalde groep mensen bekritiseren en dat is als wetenschapsfilosoof zijn goed recht.
Iemand die dit soort dingen schrijft neem ik niet serieus. Zeker niet als wetenschapper.
Je neemt hem niet serieus (Grossman, niet Haisch) omdat hij iets schrijft wat je niet bevalt? Wellicht vind je het idee dat NDEs geen materialistische oorzaak hebben aanstootgevend? Zo ja, dan behoor je tot de doelgroep van Grossman’s betoog.
Je verwart Haisch met Grossman (de enige reden dat het artikel daar online staat is omdat Haisch editor is geweest van
The Journal of Scientific Exploration ), en in plaats van inhoudelijke kritiek geef je een cliché verwerping! Als er een textbook example is van irresponsible scientific behavior, dan is het dat wel.
Maar goed, dit is geen discussie over NDEs (wellicht vind Christiaan het bovenstaande artikel van grossman interessant, ik kan het hem dan ook aanraden) so let’s drop this.

Mijnheer James Lippard is wat subtieler, constructiever en lang niet zo negatief:
Wellicht te subtiel. Wanneer hij schrijft over het Mars effect waarbij “a number of promoters of paranormal claims to use as a club with which to bash skeptical organizations, accusing them of incompetence, dishonesty, and outright fraud”, doet hij dit af met het feit dat uiteindelijk de astrologische claims van Gauguelin niet juist bleken te zijn. Uiteraard had men uiteindelijk gelijk, maar om allerlei verkeerde redenen!
Marcello Truzi, een van de founders van CSICOP, gaf er de brui aan omdat hij vond dat men te ver was doorgeschoten naar disbelief. Zoals ook ex-CSICOP lid Dennis Rawlings
schrijft in zijn artikel (s)Tarbaby:
"Ever since it came into being the Committee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal (CSICOP) has proudly proclaimed itself the scourge of the "new nonsense": astrology, ESP, UFOs and other phenomena of which it does not approve. Its pronouncements on these and other subjects have received widespread attention and uncritical acceptance in the news media.
Critics such as Fate, professional parapsychologists and moderate skeptics like former CSICOP cochairman Prof. Marcello Truzzi, sociologist at Eastern Michigan University, have questioned the Committee's commitment to objective, scientific investigation of paranormal claims and have accused some CSICOP spokesmen of misrepresenting issues and evidence. But such dissenting views were little noticed by media writers eager to headline sensational -- although frequently unsupported -- debunking claims.
The story that follows, written by a man who is himself skeptical of the paranormal, confirms what critics of CSICOP have long suspected: that the organization is committed to perpetuating a position, not to determining the truth."
De moraal van het verhaal is dat mensen aan alle kanten van het debat kunnen doorschieten in extremistisch gedrag, het is zeker niet zo dat “sceptici” hier immuun voor zijn. CSICOP en de Skeptical Inquirer heeft dan ook een politieke functie, geen wetenschappelijke. Vandaar ook dat Jim Lippard het bij het juiste eind heeft als hij zegt dat het Journal voor Scientific Explorarion een beter medium is dan SI voor de wat serieuzere claims.
Sorry, maar ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld.
Jij presenteert welgeteld drie oplossingen voor de paradox, als een limitatieve categorie van mogelijkheden.
Tot nu is van geen enkele waarneming vast komen te staan dat het ETI betrof, sterker nog: in feite lijkt het voor ons dat ze niet bestaan.
Dat is een conclusie die je zelf trekt, daar is niet iedereen het over eens anders hadden we hier geen discussie.
Die quote vind ik intereessant. Naar welke "self-defeating" assumptions verwijst deze mijnheer?
Ik heb dat boek niet bij de hand dus ik zou graag willen weten hoe wij in een redelijke tijd (een mensenleven?) een afstand van 4 lichtjaar kunnen overbruggen.
Zoekt en gij zult vinden, ik gaf je de referenties niet voor niets!

Ik neem aan dat er een bieb bij je in de buurt is welke ofwel het boek van Matlove, dan wel
JBIS in zijn collectie heeft. Ik heb helaas geen tijd (sorry, scriptie gaat voor

) om een samenvatting te produceren.
Ik heb dit topic doorgelezen en ben alternatieven niet tegengekomen, zou je je nader kunnen verklaren?
Ik doel op onder meer Ball's "zoo" hypothese, Harrison’s “embargo” hypothese, of Barret’s “laboratorium” hypothese. En als je toch naar JBIS zoekt, kijk ook eens naar: Freitas, R. A. "Extraterrestrial Intelligence in the Solar System: Resolving the Fermi Paradox," Journal of the British Interplanetary Society, 36, 496-500 (1983). Ook dit is trouwens geen limitatieve opsomming, het is niet alsof ik alle literatuur over dit onderwerp zomaar voorhanden heb.
Ik adresseer het algemene idee dat ETI bestaat. Daarvoor is geen bewijs. Er zijn alleen wat hypoteses. Verder zijn er misschien wel observaties van fenomenen die we niet kunnen verklaren. Die zouden misschien wel kunnen duiden op ETI. Of simpel weg op een meer "aards" fenomeen waar we nog geen zicht op hebben gehad.
Als er ook maar enige aanduiding is dat wellicht ETI als mogelijk oorzaak kan worden vastgesteld, dan vind ik het een enorm belangrijk probleem met verregaande implicaties waar best aanzienlijke wetenschappelijke resources aan mogen worden besteed. Vooralsnog gebeurt dat niet en dat is te betreuren.
[
Voor 20% gewijzigd door
Sovereign op 27-06-2004 13:17
]