Het heeft een paar dagen geduurt maar hier dan de antwoorden op een aantal vragen die nog open staan:
De vragen:
01. Waarom een stichting en geen vereniging. (Cow_tipping)
02. Hoe gaan we de kosten financieren. (Adm.Spock)
03. Wat zijn de kosten eigenlijk (oprichtingskosten en instandhoudingkosten). (JohnR)
04. Is het al die moeite wel waard. (RoyalFlusher)
05. Hoe gaat bepaald worden of DPC achter de crew haar plannen staat. (Gulperner)
06. Wat is de validiteit van de crew. (JohnR)
07. Komt er een adviesraad en een raad van toezicht. (Adm.Spock)
08. Wie komen er eigenlijk in het bestuur. (Blistimo)
09. Waarom laten de zaken niet regelen door tweakers.net B.V. (Q-collective)
10. Hoe functioneert DPC nu eigenlijk. (Wekkel)
11. Als de naam "Dutch Power Cows" geregistreerd is, mogen mensen dan officieel ook niet meer onder deze naam aan een nieuw project meedoen? Denk aan stappel_... (Justme_)
12. Heeft het bestuur voor elk wissewasje tien handtekeningen nodig of mag dit ook via de elektronische weg. (Chaos & MarcyDarcy)
13. Is er binnen de crew of misschien ergens anders (vraag me niet waar) al een opzet gemaakt hoe de structuur van de eventuele stichting er uit zou moeten komen te zien endaarnaast wat er in de statuten wordt opgenomen, misschien dat het dan makkelijker is om je mening erover te vormen, dan weet iedereen waar het over gaat, aangezien ik begrepen heb dat je bij een stichting redelijk vrij bent in de invulling. Dit kan redelijk veel verschil maken lijkt me... (Justme_)
De antwoorden:
1. Een vereniging heeft leden en een stichting niet. We kunnen ons voorstellen dat er een tweedeling ontstaat tussen de mensen die zich niet (willen) registreren en de mensen die zich wel registreren. Dan geven wij de voorkeur aan een stichting. Daarbij levert een ledenadministratie veel werk op. Ook zit je dan met problemen wanneer iemand geen lid meer is. Hoe valideer je lidmaatschap, hoeveel moet je doen voor DPC voordat je lid mag worden? Of mag iedereen lid worden, lijkt me ook niet wenselijk. Dan zou je met lidmaatschapsgeld kunnen schiften, maar dat willen we al helemaal niet.
2. De kosten van de oprichting kunnen gedeeltelijk gedekt worden door geld dat nog aanwezig is van donaties.
3. De kosten zullen ongeveer 300 euro zijn (verschilt per notaris), de vervolgkosten zijn ongeveer 25 euro per jaar voor de KvK
4. Ja, wij denken van wel. Met een club van duizenden mensen is het denk ik goed om dingen formeel te regelen. Zie ook de openingspost
5. Op dezelfde manier als nu. Bij belangrijke beslissingen wordt er een topic geopend op GoT en zal er inspraak gevraagd worden van de DPC'ers, wat dat betreft zal er niets veranderen in de toekomst.
6. De validiteit, zoals vaker besproken met op IRC en hier op GoT, is wat ons betreft gebleken toen we de crew grotendeels gewijzigd hebben en op GoT gevraagd hebben of er voldoende steun en vertouwen was onder de DPC'ers om ons het werk te laten doen. We zijn ons bewust dat we het nooit goed kunnen doen voor 100% van de leden, maar gezien het aantal klachten de afgelopen maanden (niet één) gaat het toch wel goed

En daarnaast doet dit punt niet helemaal ter zake aangezien de stichting en crew niet onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn.
7. Is nog niet over na gedacht, lijkt me een goed punt om, indien er gekozen wordt voor de oprichting van een stichting, te bespreken in een statuten draad hier op GoT
8. ook dat staat nog niet vast. We hebben hier expres niet over gesproken omdat we eerst willen zien hoe het draagvlak is voor een stichting (of andere rechtspersoon), persoonlijk lijkt het me iets om als allerlaatste te bespreken. Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden.
9. Omdat Tweakers.net een B.V. is die als duidelijk oogmerk winst heeft. Ook hebben we van T.net te horen gekregen dat zij achter het oprichten van een stichting staan. Het komt niets en niemand ten goede wanneer "onze" DPC in handen van een commercieel bedrijf komt.
10. Geheel op basis van vrijwilligheid, alle "eigendommen" van DPC liggen verspreid over verschillende personen. Dit gaat al lang goed, maar als iemand het iets minder goed zou willen dan kan de DPC toch wel iets mislopen.
11. Er is laatste tijd veel sprake van mensen die bij allerlei projecten de naam Dutch Power Cows registreren (niet alleen Stappel_), het is toch wel ons streven die allemaal op één centraal account te krijgen zodat de projecten niet meer bij één persoon liggen. Je kunt het niet voorkomen natuurlijk, maar door er nu aandacht aan te geven hopen we dat het allemaal wat centraler gaat.
12. De eerste oprichting moet bij een notaris, vanaf dat moment is alles on-line te regelen, het aanstellen van bestuursleden, nemen van beslissingen enz enz
13. We zijn begonnen met het samenstellen van statuten met de statuten van SETI@nl als voorbeeld. We zijn nog niet echt ver daarmee omdat we eerst de mening van de DPC'ers willen weten. We kunnen nu wel alles klaarmaken maar als we er na een stemming dan achter komen dat de DPC'er het niet wil dan kan al het werk de afvalbak in
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME