Dolby Surround 5.1? Wheeelp!

Pagina: 1
Acties:

• Zoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06-2025
Heb sinds kort een Creative Inspire p580 Dolby surround 5.1 set aangeschaft en geinstalleerd, tot me verbazing dat ik geen driver cd kon vinden. Ok het, zijn 'maar' een paar boxe, maar meestal word je bij ieder produkt wel plat gegooid met cd's die je nooit gebruikt ...

Anyway, ik heb de boxjes nu mooi opgesteld in me kamer. Maar in de spellen waarin ik Dolby surround zou moeten hebben, doen alleen de voorste linker en rechter boxjes het. De middelste en de achterste dus niet. De middelste heb ik overigens nog geen 1 keer geluid horen maken ...

Met muziek draaien, doen de achterste boxen het wel, maar dan heb je natuurlijk gewoon een soort dubbel stereo. De achterste hoor ik ook niet zo erg goed, aangezien ze een stukje verder weg staan. Dus een configuratie app om de achterste wat harder te laten blazen ofzo, zou fijn zijn ...

Dus ja, ik ben best wel een beetje teleurgesteld op deze manier, Enig idee wat ik moet doen om me dolby surround een beetje aan de praat te krijgen?

als geluidskaart heb ik een Creative SB Live! kaart, was bulk, en zover ik weet heb ik daar verder geen software van...

Ben nu al een paar dage aan het klote, zonder enig resultaat, help me pliez?

Verwijderd

Geen dolby in games zonder encoder EN decoder.
Het moet dus van je eax op je sblive komen wat niet echt fantastisch is kan ik je zeggen.

Wat ik zelf vaak voor had met sblive en de eerste audigy drivers is dat de luidspreker configuratie continu op 2 speakers gezet wordt. Echt wel leuk als je meer dan 2 hebt.

Tot slot hebben die eerste sblives slechts 4 kanalen en geen center kanaal. Dat kan verklaren waarom er geen geluid uit de center komt.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Koop een Creative SoundBlaster Audigy 2 en daarmee kun je wel meer kanalen krijgen, daarbij zit ook een center kanaal, dus 5.1 moet dan geen enkel probleem meer zijn.

Profile

• Zoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06-2025
ok, dus gewoon een betere soundkaart en het moet allemaal tof zijn? ok dan, ga ik dat doen!

hartstikke bedankt!

Verwijderd

Nonsens. SB-Live is d'r óók in 5.1 gekomen.

1. Wel goed aangesloten?
2. Wel goed ingesteld in de software (niet bijgekregen? Downloaden van www.creative.com)
3. Windows speaker settings wel goed?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Bij speakers zitten overigens nooit drivers, ze hoeven niet samen te werken met je systeem maar worden aangestuurd door je geluidskaart (bij een versterker heb je ook geen drivers nodig als je er een stel speakers aan hangt :P ).
Het surround moet je veelal instellen in het spel zelf of bij de instellingen van de geluidskaart (eax is dat bij creative volgens mij). Maar zoals gezegd, de nieuwere kaarten hebben hier een beter werkende ondersteuning voor (nieuwere versies van eax e.d.). In hoeverre dat verschilt weet ik overigens niet, ben niet zo'n surround gamer :)
Daarnaast is het normaal dat de centerspeaker niet werkt bij muziek. Met de achterspeakers erbij is het dubbel stereo. Omdat je achter je twee speakers hebt blijft het stereobeeld redelijk bestaan, maar gezien de centerspeaker er maar eentje is kun je deze niet links en rechts tegelijk geven, dan verkloot je je stereobeeld. Een andere methode is meer prologic achtig, waarbij je de center enkel het geluid geeft wat zowel uit links als rechts komt, ik geloof dat de audigy2 zoiets heeft (cmss ofzo?). Verder is het maar de vraag hoeveel waarde je hecht aan het stereobeeld bij muziek. Veel mensen vinden meer speakers altijd beter, dus het is een kwestie van proberen :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:41

kazz1980

Goh... Ik hier?

Bekend probleem met soundblaster live 5.1 ...
Ik had precies hetzelfde. Ik ben gewoon stekkertjes gaan wisselen. Vanuit je 5.1 setje komen 3 snoertjes, probeer gewoon alle combinaties uit op de geluidskaart. Bij mij werkte het systeem uiteindelijk toen ik maar 2 van de 3 kabels aangesloten had. Heel vaag...maar hij doetet prima nu! Dus gewoon met de kabeltjes prutsen totdat ie het doet (en natuurlijk wel ff in je config-scherm etc. kijken of je geluid wel op 5.1 staat he!! ;) )

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 17:32

Arx

Two Thoughts Ahead!

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 17:15:
Nonsens. SB-Live is d'r óók in 5.1 gekomen.

1. Wel goed aangesloten?
2. Wel goed ingesteld in de software (niet bijgekregen? Downloaden van www.creative.com)
3. Windows speaker settings wel goed?
Gekomen idd. De eerste versie van SB live! had geen 5.1 mogelijkheden. De versie met 5.1 geluid wordt ook aangeduidt als Live! 5.1. Nu worden alle 5.1 Lives gewoon aangeduidt als gewoon Live!

De board versie nummer dat geen 5.1 geluid heeft is model CT4620 en de board versie die wel 5.1 geluid heeft is model CT4830.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 09:05
Alleen een probleempje voor hem. De drivers van de creative live kaarten zijn nergens los te verkrijgen. Heb er erg lang naar moeten zoeken voor een pc van een vriend van mij en heb ze niet gevonden, alleen drivers die 4.0 ondersteunden op driverguide.com. Misschien heb jij daar meer geluk?

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52
geen drivers vinden voor de live? kijk dan eens op www.creative.com... daar staan echt wel alle drivers van alle creative producten.
heb trouwens ook een live (value) en 4 speakers (en coaxiale sp/dif). je moet niet vergeten in windows aan te geven dat je 4 of 5.1 speakers hebt, anders doet ie t ook niet

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

probeer anders eens de drivers van www.kxproject.com ik gebruik deze ook voor mijn sblive kaartje en ze hebben meer opties en werken naar mijn idee beter.

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
Als je de creative drivers hebt geinstalleerd kun je onder Start- creative-soundblaster live- surround mixer de speaker selection kiezen dan de 5.1 test doen en dan hoor je vanzelf als je de boxen goed hebt aangesloten.

My favorite programming language is solder.

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 09:05
Reactie op jpvk007. Klik op de link http://uk.europe.creative.com/support/drivers/welcome.asp# En kijk dan onder de zin "If your Creative product came preinstalled or distributed with your computer system, please click here :" En als je daar klikt staat er
"If your Creative product came preinstalled or distributed with your computer system, then it is likely that you have an OEM (Original Equipment Manufacturer) product.

The primary source for support and warranty requests is the PC manufacturer who provided your Creative product.

Often the OEM (Original Equipment Manufacturer) customises Creative hardware and software for the specific system, and therefore is the correct resource for any technical support and warranty service requests .

OEM Customers can avail of Creative's comprehensive knowledgebase of frequently asked questions and our driver download service at any time."

Ook als je de drivers probeert te downloaden zijn dit alleen UPDATES!
Pagina: 1