Processor wordt 90 graden, allemaal BSOD's

Pagina: 1
Acties:

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-08 12:33
Ik heb sinds een tijdje allemaal BSOD's zoals misschien een paar van jullie al weten. Als ik debugger gebruik dan kom ik als oorzaak tegen nv4_disp.dll.
Sinds maandag heb ik geprobeerd met motherboard monitor te kijken hoe warm mijn processor wordt en die klapt eruit bij intensief gebruik bij 90 graden.
Dit gebeurt al bij een potje gamen met Battlefield 1942.
Ik heb gewoon een standaard koeler op me pentium 4 processor.
Er zit nog een extra fan in me kast en de kastdeur staat open.
Weet iemand een oplossing?
Hier komen mijn specs:

Pentium 4, 2.8 HT 800 FSB
Epox 4PCA31
512 Dual Channel geheugen (2 x 256 Mb)
Geforce 4 TI 4200
Maxtor 80 Gb s-ata, 8 Mb cache
Onboard LAN
Onboard Soundcard
Aopen Justlink 48x brander
Alcatel Speedtouch USB Modem

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En welke voeding heb je? Da's ook wel zo essentieël .. Zie ook de startpost van PMG Beleid. Daarin staat trouwens ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter aanbevolen als leidraad om te troubleshooten in dit soort gevallen. Neem er je voordeel mee en post hier je bevindingen :)

Verder kun je ook een kijkje nemen in de FAQ van dit subforum onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?". 90 graden is net wat teveel namelijk :X

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 14-05-2004 11:04 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

90 graden voor een PIV is teveel, zit je koeler wel goed op je cpu of draait die fan wel lekker?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• -=bas=-
  • Laatst online: 17-07 05:15
Sinds maandag heb ik geprobeerd met motherboard monitor te kijken hoe warm mijn processor wordt en die klapt eruit bij intensief gebruik bij 90 graden.
En dan nog geen idee hebben waardoor je PC zo raar doet? :?

Kijk eens of je koeler nog draait?
Heb je de koeler verwijderd en weer teruggeplaatst? Dan is het thermischgeleidende goedje aan de onderkant van de koeler kapot en wordt de warmte niet goed meer afgegeven aan het koelblok.
Je kan dan wat losse koelprut eronder smeren of gewoon een nieuwe koeler nemen. :)

Senile! Senile Oekaki

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 19:15
90 is echt te veel bij 85 graden gaat een pentium 4 al langzamer werken als beveiliging. Kijk eens of je koel blok wel goed tegen je processor aan zit en of je nog genoeg koelpasta er op hebt zitten.

En verder een vraagje op mijn msi moederboard heb ik dot en corecell en die kan je in stellen dat hij automatisch overklokt wanneer hij hard werkt. Hij klokt dan over tot een bepaalde temperatuur of snelheid etc. die je zelf insteld. Misschien heb je ook zo iets op je MB wat er voor zorgt dat het zo warm wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Cobalt op 14-05-2004 11:17 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:28 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-08 14:24

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 11:24:
je had hier: Overnet laat pc crashen! ook al wat tips gekregen!

Anyhow, controleer eerst de fan en de verbinding van koelblok met processor. Als het systeem nieuw is kun je hem ook voor garantie aanbieden natuurlijk.
garantie kan ej wel vergeten als ie natuurlijk zelf de cooler fout gemonteerd heeft ;)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:59

Thandor

SilverStreak

Voel eens aan het koelblok of ie echt 90C is... wel voorzichtig, anders brand je je vingers B)

Je zou het ook kunnen voelen van de extreem warme lucht die eraf komt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Probeer eens je koelblok beet te pakken.
Het blijkt me zéér onwaarschijnlijk dat hij echt 90 graden is omdat a je spellen echt super traag moeten gaan lopen en b volgens mij stopt een intel gewoon bij 80 graden op vrijwel alle mobo's.
Als je er zeker van bent dat je koelblok er goed vast op zit, en hij dan nog een beetje lauw aanvoelt. dan is er gewoon niks aan de hand.

• Vinnie84
Ik ben bang dat ik dat met die koelpasta dus in het begin heb verkeerd gedaan.
Lang leve me school dan maar he want dat heb ik dus nog nooit gehad |:(
Ik had zelf het vermoeden (toen al) dat ik er iets te veel had op gedaan.
Nu weet ik niet precies hoeveel erop moet.

De warmte die van me cpu afkomt is nu ''normaal'', het is maar een klein beetje warm, er staat nu in motherboard monitor dat ie 50 graden is. Ik weet wel dat ik na een crash veel meer warmte voel. Het is geen sauna na een crash maar wel warm.

Ik heb helemaal niks overclockt. Zou het aan de hoeveelheid koelpasta liggen?

Ik heb een 300 watt voeding van Icute, en heb er nog een liggen ook een 300 watt van Aopen, die zat standaard bij me kast.

[ Voor 12% gewijzigd door Vinnie84 op 14-05-2004 12:21 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:07
Teveel koelprut zal denk ik niet zo best zijn, dan gaat het isoleren.
Volgens de website van Arctic Silver moest je ongeveer een rijstkorreltje koelpasta gebruiken, het hoeft maar een heel dun laagje te zijn.

Zie ook:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
(denk dat het ook wel zo werkt voor andere merken dan Arctic Silver)

• stylezzz99
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12-2022
Ligt het nou aan mij, of zien jullie niet de essentie van de vraag?

Hij meld dat de foutmelding iets met nv4... bla bla te maken heeft.

Dit is het apparaat bestuur bestand van de nvidia videokaart.

Dus ik denk dat je je probleem moet zoeken bij de drivers van de videokaart.

1. is hij overgeklokt?
2. te oude of nieuwe drivers?
3. andere reden?

Dat van je cpu: Deze p4's worden heet, echt heet. Bij 78 graden gaat hij langzamer draaien. Bij 120 graden schakelt hij zichzelf uit. Dus op zich, als je niet overklokt of andere gekke dingen heb gedaan, hoef je je nooit zorgen te maken. Intel in dan verantwoordelijk, zij produceren cpu's die bij normaal gebruik al veel te heet worden. Zorg er wel voor dat er geen koelpasta in het gat op de cpu zit. Standaard is de intel box koeler al prima. Mijn cpu wordt overgeklokt bijvoorbeeld 70 graden en als ik dan 3dmark draai, dan valt de computer stil en dan raad je dus al wat er gebeurt is? Juist, hij is meer dan 120 graden geworden. Althans dat neem ik dan aan.

Mijn advies, neem eens contact met intel op? Misschien weten zij iets. Ik had een moederbord probleem, dat niemand kon oplossen en toen ik belde met abit had ik binnen twee minuten een oplossing.

Dus heel snel naar www.intel.com :)

THUNDERDOME TILL WE DIE !!!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PIV's worden echt geen 90 graden bij gamen hoor :+

Dan is er echt wel iets mis met je koeler of je VCore :D PIV heeft namelijk clockthroteling, wat wil zeggen dat hij terug ZOU moeten klokken als hij zo buitensporig heet wordt.

Daarnaast @ TS: ga je school nou niet de schuld geven, want dat leer je daar gewoon niet omdat je in de praktijk vaak met OEM zut zal moeten werken. Dit moet je bij het bouwen van je PC gewoon even opzoeken.

Maar ik denk dat je het inderdaad in de hoek van je koeler moet zoeken. Als hij dan NOG te heet wordt, videodrivers updaten en kijken of de koeler van je videokaart nog wel goed draait en niet vol stof zit. Stof is ook dodelijk voor je koeling :)

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

GuidoHuis schreef op 14 mei 2004 @ 12:54:
Ligt het nou aan mij, of zien jullie niet de essentie van de vraag?

Hij meld dat de foutmelding iets met nv4... bla bla te maken heeft.

Dit is het apparaat bestuur bestand van de nvidia videokaart.

Dus ik denk dat je je probleem moet zoeken bij de drivers van de videokaart.

1. is hij overgeklokt?
2. te oude of nieuwe drivers?
3. andere reden?

Dat van je cpu: Deze p4's worden heet, echt heet. Bij 78 graden gaat hij langzamer draaien. Bij 120 graden schakelt hij zichzelf uit. Dus op zich, als je niet overklokt of andere gekke dingen heb gedaan, hoef je je nooit zorgen te maken. Intel in dan verantwoordelijk, zij produceren cpu's die bij normaal gebruik al veel te heet worden. Zorg er wel voor dat er geen koelpasta in het gat op de cpu zit. Standaard is de intel box koeler al prima. Mijn cpu wordt overgeklokt bijvoorbeeld 70 graden en als ik dan 3dmark draai, dan valt de computer stil en dan raad je dus al wat er gebeurt is? Juist, hij is meer dan 120 graden geworden. Althans dat neem ik dan aan.

Mijn advies, neem eens contact met intel op? Misschien weten zij iets. Ik had een moederbord probleem, dat niemand kon oplossen en toen ik belde met abit had ik binnen twee minuten een oplossing.

Dus heel snel naar www.intel.com :)
Ligt aan jou :P.

CPU is de core van je systeem, als die zo heet wordt heb je kans op rekenfouten. wat conflicten kan geven in je software.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Vinnie84
Oke mede-tweakers, ik heb de koeler van de processor afgehaald.
Wat ik daar aantrof vind je ook onder de meeste schoolbanken, het leek wel een halve stuk uitgekauwde kauwgom! Ben denk iets te gul geweest met het verdelen van de koelpasta. Ik heb het nu zorgvoldig van de processor afgehaald en van het koelblok ook. Er was niks over toen ik klaar was. Nu heb ik een heel dun vliesje met een oud ID pasje aangebracht. Kleine stukje processor waren nog te zien.

Voor de rest heb ik heel me kast zorgvuldig schoongemaakt met een kwastje en de stofzuiger. (De pc loopt een stuk stiller nu)
Ik merkte ook dat ik de koeler niet goed had aangebracht en dat ie aan 1 kant een klein beetje los zat. Hij zit er nu weer goed op met de koelpasta eronder.

Ik heb net ffies snel getest onder Battlefield en de processor wordt niet echt heet meer. Standaard draait me processor nu op 38 tot 40 graden, als ik alleen maar aan het msnen en internetten ben, tot 53 onder Battlefield. Nu heb ik BF maar een kleine 10 minuten getest. Ik krijg de meeste last van crashes als in BF online speel dan krijg na een kwartiertje een crash. Dus ik probeer straks ff online.

Over me videokaart kan ik kort zijn, hij is niet overgeclockt, heb de nieuwe drivers en koeler loopt goed en is nu ook stof vrij.

Nu is het hopen dat het allemaal goed gaat, ik laat iig nog ff weten hoe het online gaat.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vinnie84 schreef op 14 mei 2004 @ 14:37:
Oke mede-tweakers, ik heb de koeler van de processor afgehaald.
Wat ik daar aantrof vind je ook onder de meeste schoolbanken, het leek wel een halve stuk uitgekauwde kauwgom!
Da's de standaard koelgom .. [search=kauwgom onder heatsink] :)

Zoals je in de Searchresultaten te zien is het inderdaad beter om dat spul zo snel mogelijk weg te halen ;)

• Hubert

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

wat je nu ook nog het beste even kan doen is toch een schoone installatie van je windows. kan nog best zijn dat je install niet zo stabiel is meer na al die crashes.

• Vinnie84
Die zat er volgens mij nog niet, of het was dat kleine soort sticktertje.
Ik heb alles weggehaald en daarna een klein beetje koelpasta er over heen gesmeerd. Je zag nog wel kleine stukjes processor. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Ik ga zo een schone installatie draaien van Windows XP en dan hoop ik dat nu eindelijk is van de problemen af ben want wordt onderhand knettergek ervan.

Verwijderd

*ReSc haalt ook regelmatig het vilt-matje van z'n koelblok af en dat scheelt elke keer weer 10 graden :) *

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2004 15:05 ]

• Vinnie84
Weet iemand de standaard van hoe warm je processor ongeveer moet zijn?
De mijne is als ik gewoon aan het msnen en internetten ben 38 a 40 graden onder games loopt het op tot 50 graden.

Hoe warm is de standaard?

Verwijderd

Vinnie84 schreef op 14 mei 2004 @ 21:17:
De mijne is als ik gewoon aan het msnen en internetten ben 38 a 40 graden onder games loopt het op tot 50 graden.

Jouw temperaturen zijn heel normaal, dit staat overigens gewoon in de faq! ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vinnie84 schreef op 14 mei 2004 @ 21:17:

Check mijn eerste reactie in dit topic B)

• Vinnie84
De tempratuur blijft nu gewoon normaal, ik heb geen crashes meer gehad.
Bedankt voor de tips iedereen!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Vinnie84 schreef op 16 mei 2004 @ 11:33:
De tempratuur blijft nu gewoon normaal, ik heb geen crashes meer gehad.
Bedankt voor de tips iedereen!
Je meldde al eerder dat je je kast hebt openstaan. Mijn ervaring is dat er dan geen echte luchtstroming meer plaatsvindt in je kast. Omdat de lucht dan stilstaat wordt het warmer. Zoals mijn Zalmann VGA cooler, die wordt dan juist veel warmer.

Dus: kast dicht, kast-ventilator aan --> goede luchtstroom --> betere koeling.

Andere optie: kasto open --> tafelventilator ervoor.

Homo sapiens non urinat in ventum

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ach ja, het standaard kauwgom plakkertje onder het OEM blokje dat je krijgt.... elke tweaker ongeveert vervangt dat met een kleine maar goed uitgesmeerde dot Artec Silver ( 3 of 5 )

There is no place like ::1

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 17:58
dat spul zat ook op me oude duron 850, tegenwoordig haal ik het er ook gelijk af da spul word 1 klodder en blijft hardnekkig overal opzitte

• Vinnie84
Jan Smit, jij zegt dat je je kastdeur dicht houdt. Misschien werkt hey anders met jou koeler maar bij mij scheelt het toch 5 graden. Als me kastdeurtje openstaat is ie toch kouder dan dicht.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jan Smit werkt met passieve koeling voor zijn videokaart. Dan is een gesloten kast met enige airflow inderdaad bevorderlijker B) Wanneer je actieve koeling hebt, dan is het natuurlijk niet zo gek dat je lagere temperaturen bereikt doordat de koelventilator verse/koude lucht kan aanzuigen met de kast open ;)

• Vinnie84
Owkee op die fiets :o

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Vinnie84 schreef op 14 mei 2004 @ 11:02:
Ik heb sinds een tijdje allemaal BSOD's zoals misschien een paar van jullie al weten. Als ik debugger gebruik dan kom ik als oorzaak tegen nv4_disp.dll.
Dit gebeurt al bij een potje gamen met Battlefield 1942.
Ik heb gewoon een standaard koeler op me pentium 4 processor.
Er zit nog een extra fan in me kast en de kastdeur staat open.
Weet iemand een oplossing?
Hier komen mijn specs:

Pentium 4, 2.8 HT 800 FSB
Epox 4PCA31
512 Dual Channel geheugen (2 x 256 Mb)
Geforce 4 TI 4200
Maxtor 80 Gb s-ata, 8 Mb cache
Onboard LAN
Onboard Soundcard
Aopen Justlink 48x brander
Alcatel Speedtouch USB Modem
nv4_disp.dll

Je hebt dus een nvidia kaart :P
Heb vroeger ook vaak fout meldingen gehad omtrent dit bestand van nvidia.
Verdijder is je nvidia drivers en instaleer is de laatste drivers van nvidia van hun site.

http://support.microsoft.com/?kbid=325730

[ Voor 3% gewijzigd door Weezer-DC op 17-05-2004 15:46 ]

• Vinnie84
Ik heb nu al 5 dagen geen crashes meer gehad en geen problemen met nv4_disp.dll. Ik heb zo ie zo de allernieuwste nvidia drivers.
Pagina: 1