[XP] Wat moet ik met al mijn RAM

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb net mijn nieuwe laptop gekregen.

Pentium Centrino 1.7
2gb RAM
Ati Radeon 64Mb

Voor de rest zo'n beetje alles erop en er aan. Nu is mijn vraag, wat moet ik in Godsnaam met al dat geheugen? Misschien gebruik ik 400, misschien 500, maar dan is het echt afgelopen. Wat kan ik doen om mijn geheugen goed te gebruiken, zodat ik echte performance winst kan halen (b.v. compleet Windows bij opstarten in geheugen zetten???)?

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 11-05-2004 12:42 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04 13:10
Zoeken er staat wel meer over het efficient gebruik van ram.

bijvoorbeeld pagefile uitzetten.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 14:10

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik neem aan dat ie lekker snel loopt (met zoveel Ram). Verder kan je best goed games spelen op je laptop.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• arjan.w
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-04 18:17

arjan.w

the unlimited edition

Misschien moet je eens wat info zoeken over het maken van een RAM-drive

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 21:02
als je niet weet wat je er mee moet.. waarom zoveel genomen?

Strava | AP | IP | AW

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 21:44
PWM schreef op 11 mei 2004 @ 12:41:

Pentium Centrino 1.7
2gb RAM
Ati Radeon 64Mb

Voor de rest zo'n beetje alles erop en er aan. Nu is mijn vraag, wat moet ik in Godsnaam met al dat geheugen? Misschien gebruik ik 400, misschien 500, maar dan is het echt afgelopen. Wat kan ik doen om mijn geheugen goed te gebruiken, zodat ik echte performance winst kan halen (b.v. compleet Windows bij opstarten in geheugen zetten???)?
Dat over het windows in geheugen zetten kan wel, moet je even googlelen. Als je dan steeds standby doet, start je pc wel snel op ja :)

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Webgnome schreef op 11 mei 2004 @ 12:45:
PWM schreef op 11 mei 2004 @ 12:41:

Money for nothin' and your chicks for free

• PWM
  • Niet online
Standaard laptop van de zaak. Ik heb het zelf niet uitgezocht. Zit b.v. ook een DVD brander in, zal ik ook nooit gebruiken.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
maar al te vaak bepaalt de werkgever dat ;)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PWM schreef op 11 mei 2004 @ 12:47:
[...]

Standaard laptop van de zaak. Ik heb het zelf niet uitgezocht. Zit b.v. ook een DVD brander in, zal ik ook nooit gebruiken.
Nou.. DVD's branden kan wel handig gaan worden als je een backup wil maken van je documenten van >700 MB.

Je kan inderdaad een ramdrive maken, maar wat je daar dan op moet zetten? Nou okee, misschien handig voor het op uitpakken van setup files of voor het opslaan van temp files.

Seti@Home project vraagt behalve CPU ook veel RAM dacht ik, haha. Kan je ook gaan doen.

Expanding the inexpandable

• maratropa
  • Niet online
Je pagefile uitzetten is een soort mythe die er niet uit te krijgen is.

Als je hem uitzet gaat windows zelf zonder dat je weet waar iets aanmaken, EN hij gaat ook nog naar andere bestanden pagen. Lekker aanlaten dus.

Applicaties die veel baat hebben bij snelle disk toegang kun je op een ramdrive zetten inderdaad, en de temp dingen enzo.

Maar je pagefile dus NIET uit zetten en ook NIET op een ramdrive zetten, dat is allebij NUTTELOOS. zo :)

Ik heb ook wel eens een manier gelezen om windows 98 op een ramdrive te krijgen, maar ik denk dat dat moeilijker is met XP. Dat zou wel cool zijn.

specs

• PWM
  • Niet online
Iedereen pleurt maar geheugen in zijn machine, maar eigenlijk gebruikt bijna niemand het dus.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 11-05-2004 12:56 ]

• arjan.w
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-04 18:17

arjan.w

the unlimited edition

Er is dacht ik wel een eenvoudige manier voor het aanmaken van een ram-drive.
Echter deze is beperkt in de grote ervan. Voor een echt grote ram-drive zul je een commercieel pakket moeten gebruiken

• PWM
  • Niet online
gladiool schreef op 11 mei 2004 @ 12:54:

Applicaties die veel baat hebben bij snelle disk toegang kun je op een ramdrive zetten inderdaad, en de temp dingen enzo.
Wat gebeurd er dan als ik mijn computer uitzet, of hij b.v. crashed?

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27
Ramdisk is leeg bij reboot. Vul zelf maar in dus.

• Tukk
  • Laatst online: 08-05 15:14

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Waar je het aantal GB ook voor kan gebruiken is zoiets als VMWare.

Ik draai op de laptop van de zaak meerdere windows machines naast elkaar, erg handig. 1 installatie per klant. Je hebt dan wel minimaal 1 Gb RAM nodig in je machine.

@TS:
Ik weet niet wat voor werk je doet, mischien weten we hier nog wat specifiekere dingen voor je Gb's als we dat weten.. :)

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Ach, persoonlijk zou ik me niet zo druk maken om dat geheugen. De laptop draait toch als een speer? Houden zo... :)

• Nielson
  • Laatst online: 08:25
Om eens wat te stoeien kun je onderstaande RamDisk eens proberen, gaat tot 2GB en is freeware.

http://www.arsoft-online.com/products/product.php?id=1

• PWM
  • Niet online
Tukk schreef op 11 mei 2004 @ 13:02:
Waar je het aantal GB ook voor kan gebruiken is zoiets als VMWare.

Ik draai op de laptop van de zaak meerdere windows machines naast elkaar, erg handig. 1 installatie per klant. Je hebt dan wel minimaal 1 Gb RAM nodig in je machine.

@TS:
Ik weet niet wat voor werk je doet, mischien weten we hier nog wat specifiekere dingen voor je Gb's als we dat weten.. :)
Ik draai veel zware applicaties. SQL, verschillende ERP producten, Commerce server, Biztalk e.d. Echter, aangezien ze single use zijn, hoeven zij niet heel erg veel geheugen te hebben. VMware heb ik ook, daar had ik nog niet aan gedacht, dan kan ik ze inderdaad lekker laten draaien.

• maratropa
  • Niet online
Je hebt commercieele ramdrive progjes, die de ramdrive synchroniseren met je harde schijf. zodat als er iets uitvalt, je nooit je data kwijt bent.

specs

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

kan je er niet gewoon een module uithalen? scheelt ook weer in je accu verbruik

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

gladiool schreef op 11 mei 2004 @ 12:54:
Je pagefile uitzetten is een soort mythe die er niet uit te krijgen is.

Als je hem uitzet gaat windows zelf zonder dat je weet waar iets aanmaken, EN hij gaat ook nog naar andere bestanden pagen. Lekker aanlaten dus.

Maar je pagefile dus NIET uit zetten en ook NIET op een ramdrive zetten, dat is allebij NUTTELOOS. zo :)
Juist, check in taskmanager maar 's het geheugengebruik. Het is idd enorm balen dat het geen zin heeft, want kan volgens mij toch een leuk stukje schijftoegang schelen als Windows niet zo tegenwerkt. Sommige programma's gaan trouwens ook zeuren als je het uitzet. :O

offtopic:
De meeste performancewinst in Windows behaal je vaak met een snelle harde schijf, geheugen > 512 MB heb ik nooit echt profijt van gehad. Het is dat die 512 MB die ik als laatste heb gekocht maar 10 euro duurder was dan 256 MB.

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je pagefile uitzetten heeft i.m.o. wel degelijk zin. Dit wordt door anderen bevestigd.

Oorspronkelijk was het virtuele geheugen bedoeld om, in het geval dat het geheugen ontoereikend was, extra geheugenruimte te creeëren. Dit gebeurt op de harddisk. Resultaat; nooit meer een tekort aan geheugen (mits je voldoende HD-ruimte hebt.)

Geheugenmodules zijn aanzienlijk sneller dan een HD. Om die reden is het wel degelijk zinvol om, in het geval van >1 GB geheugen, de pagefile uit te schakelen. Alle geheugenruimte die normaal naar de (langzame) HD zou worden geschreven, gaat nu het (snelle) RAM-geheugen in gebruik nemen.

Ik heb nergens kunnen ontdekken dat Windows dan iets aanmaakt of naar andere bestanden gaat 'pagen'.

Een nadeel kán zijn dat het geheugen op een gegeven moment ontoereikend is omdat er teveel van wordt opgeslokt door allerlei programma's of al of niet tijdelijke bestanden. Een vastloper of erger nog, een spontane reboot is het gevolg. In beide gevallen worden fouten niet meer in een logfile opgeslagen en is het lastiger na te gaan waar het fout is gegaan.

ARME AOW’er

• Nielson
  • Laatst online: 08:25
Sja, blijft een beetje een vaag verhaal over de combinatie (veel) geheugen en het gebruik van de pagefile. Mijn idee is dat de mensen die een OS ontwerpen ook wel zullen weten waarom en hoe een pagefile gebruikt moet worden, en laat dus gewoon alles standaard staan. Aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat deze standaard instelling niet in alle situaties de beste is, en handmatig tweaken een snelheidswinst kan opleveren.

Vond net trouwens ook nog wel een interessant artikel op de MS site:

Optimize Virtual Memory for Performance in Windows XP

[ Voor 10% gewijzigd door Nielson op 11-05-2004 20:00 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Pagefile uitzetten: Start -> Execute -> regedit -> ga naar HKLM/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/Session Manager/Memory Management
Maak van DisablePagingExecutive: 0x00000001 (1)

LargeSystemCache kun je ook aanzetten, op dezelfde wijze.

^ Wat hij zegt.

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

DisablePagingExecutive is iets anders dan je pagefile uitzetten (je voorkomt er mee dat Windows gedeeltes van je kernel uitpaged - iets wat sowieso alleen mag gebeuren als het niet anders kan). Deze 'tweak' zou ik alleen aanraden bij systemen met meer dan 2 GB geheugen.

LargeSystemCache is gewoon het optimaliseren van de caching algoritme voor meer cachen van je disken vs. het meer geheugen vrij laten voor programma's - deze setting is ook te tunen als slider in de My Computer properties dialog.

• PWM
  • Niet online
Offtopic:

Het is eigenlijk schandalig. Zit een 60Gb HD in volgens Dell, terwijl het maar 55Gb is. Maar goed, dat probleem heeft iedereen hier :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

PWM schreef op 12 mei 2004 @ 10:03:
Het is eigenlijk schandalig. Zit een 60Gb HD in volgens Dell, terwijl het maar 55Gb is. Maar goed, dat probleem heeft iedereen hier :)
Jeetje, wel 5 hele GB op een HD te weinig... vreselijk.

Is het niet zo, zoals bij mijn HP ZE4228, dat er een hidden FAT32 partitie is waarop de installatiebestanden staan, bijv. 5 GB groot?

ARME AOW’er

• Markieman
  • Laatst online: 08-05 08:45
HD fabrikanten zien 60GB als 60 * 10003 = 6 * 1010
6 * 1010 / 10243 = 55GB :)

[ Voor 6% gewijzigd door Markieman op 12-05-2004 10:17 ]

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 14:10

Zerora

Ik Henk 'm!

GuardianAngel schreef op 12 mei 2004 @ 10:14:
[...]

Is het niet zo, zoals bij mijn HP ZE4228, dat er een hidden FAT32 partitie is waarop de installatiebestanden staan, bijv. 5 GB groot?
Heb ik ook. Hidden partitie zou kunnen. ik vroeg me eigenlijk al af waar ze anders de recovery data zouden laten.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• PWM
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 12 mei 2004 @ 10:14:
[...]

De recovery data heb ik er meteen afgegooid. Die 5GB is wel een probleem. Ik heb 30 Virtual PC's, die in totaal 48Gb innemen, blijft er weinig over.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan had 'men' een grotere HD moeten laten plaatsen of een externe HD moeten nemen. Lijkt wel of 'men' niet nagedacht heeft bij de keuze voor een nieuwe laptop.

Als je de 5GB van je recoverypartitie nu eens bij de andere partitie voegt dan heb je toch weer wat extra? Is 30 virtual PC's niet erg (te)veel?

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 12-05-2004 13:39 ]

ARME AOW’er

• Markieman
  • Laatst online: 08-05 08:45
GuardianAngel schreef op 12 mei 2004 @ 13:39:
Als je de 5GB van je recoverypartitie nu eens bij de andere partitie voegt dan heb je toch weer wat extra? Is 30 virtual PC's niet erg (te)veel?
Die 5GB bestaat waarschijnlijk niet, zie mijn vorige post en dit punt uit de OM FAQ.

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• PWM
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 12 mei 2004 @ 13:39:
Dan had 'men' een grotere HD moeten laten plaatsen of een externe HD moeten nemen. Lijkt wel of 'men' niet nagedacht heeft bij de keuze voor een nieuwe laptop.

Die 5Gb bestaat idd niet. Het is in totaal 55Gb. 30 images lijkt veel, maar valt eigenlijk wel mee hoor:

Windows 2000
Windows NT
Windows 2003
SBS
Alle client versies van Windows

Van alle Windows versies heb ik een aparte versie van elke SP. Dat zijn er dus voor Windows 2000 al 5 (Zonder SP + Sp1/Sp2/Sp3/Sp4).

Dat telt aardig op. Nu ik nadenk, het zijn er volgens mij wel meer dan 30. Dell levert helaas niet grote dan 60 Gb (=55) in de Dell D600.

• Silver7
  • Laatst online: 13-04 13:10
GuardianAngel schreef op 11 mei 2004 @ 13:22:
Je pagefile uitzetten heeft i.m.o. wel degelijk zin. Dit wordt door anderen bevestigd.

Oorspronkelijk was het virtuele geheugen bedoeld om, in het geval dat het geheugen ontoereikend was, extra geheugenruimte te creeëren. Dit gebeurt op de harddisk. Resultaat; nooit meer een tekort aan geheugen (mits je voldoende HD-ruimte hebt.)

Geheugenmodules zijn aanzienlijk sneller dan een HD. Om die reden is het wel degelijk zinvol om, in het geval van >1 GB geheugen, de pagefile uit te schakelen. Alle geheugenruimte die normaal naar de (langzame) HD zou worden geschreven, gaat nu het (snelle) RAM-geheugen in gebruik nemen.

Ik heb nergens kunnen ontdekken dat Windows dan iets aanmaakt of naar andere bestanden gaat 'pagen'.

Een nadeel kán zijn dat het geheugen op een gegeven moment ontoereikend is omdat er teveel van wordt opgeslokt door allerlei programma's of al of niet tijdelijke bestanden. Een vastloper of erger nog, een spontane reboot is het gevolg. In beide gevallen worden fouten niet meer in een logfile opgeslagen en is het lastiger na te gaan waar het fout is gegaan.
Nou hij is met me eens :)

Verwijderd

ehm, gooi je temp internet files dan ook in een ramdisk :P (nee, niet je cookies, lullig met rebooten)

Verwijderd

Wat je kan doen is zwaar programmeer werk. Je kunt bijvoorbeeld verscheidene VM-Ware machines TEGELIJK draaien om te testen, en desnoods je alles-in-één netwerk te maken.

En natuurlijk een dedicated UT2004 servertje of 2 draaien, én tegelijkertijd d'r op gamen (alleen dan flikker je d'r wel ff windows af, of multiboot, want UT2004 server draait gewoon voor geen homosexuele medemens op Windows).

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:06
Check ff dit topic: 'Te veel' geheugen, hoe gebruik ik het beter?

Hierin wordt onder andere verteld dat het uitzetten van de pagefile totaal geen zin heeft. Als je genoeg geheugen hebt, wordt deze pagefile bijna niet aangesproken en dient het gewoon als een vangnet. En sommige programma's (zoals photoshop) blijken zo geprogrammeerd te zijn dat ze die pagefile nodig hebben.

Het tweaken van de registry ("DisablePagingExecutive" en "LargeSystemCache") wordt ook niet echt aangeraden.

Vooral posts van gladiool eigenlijk :P Je sprak toch de waarheid hé? :) Waar heb je die info eigenlijk vandaan?

[ Voor 23% gewijzigd door D-Three op 12-05-2004 23:40 ]

Pagina: 1