Ik moet ff wat kwijt hoor....
Mijn harde schijf van de iBook is vanmorgen stukgegaan. De r/w kop ging ineens constant tegen de kant aan slaan... klapperdeklapper... met als gevolg de grootste problemen om iets te kunnen lezen.
Ik had dit weekend een hoop werk gedaan, wat dus nog niet gebackupt was. Ik heb direct geprobeerd naar alles naar de nieuwe Powerbook van m'n vriendin te kopiëren, maar dat ging al niet meer. Telkens ging de Finder hangen, of deze veranderde zelfs in een zombie (voor niet-Linux mensen: een proces wat je niet kunt stoppen).
Toen maar vanuit Linux gestart (ik had er ooit met voorbedachten rade een heel klein Debian systeempje bij op gezet), dat werkte een stuk beter maar schreef wel het scherm vol met toegangsfouten bij het benaderen van de gegevenspartitie. Ook met Linux kon ik uiteindelijk niet veel bereiken. Ik moest eigenlijk kunnen werken vanaf een andere schijf. Maar ja, met de bijgeleverde MacOSX cd kun je alleen maar installeren en geen Finder draaien om bestanden over het netwerk te backuppen.
Uiteindelijk herinnerde ik me dat je een iBook ook als FireWire disk kan gebruiken. Opgestart met de t-toets ingedrukt, FireWire kabeltje tussen de iBook en de PowerBook, een paar keer loshalen en opnieuw inpluggen, en ja hoor... op een gegeven moment weet ie weer een paar partities te mounten. Stukje bij beetje kan ik de belangrijkste mappen kopiëren, met tussendoor veel geklapper van de harde schijf, lockups van de Finder (wanneer maken ze bij Apple nou eens een Finder die netjes een dochterproces afsplitst voor elke kopieeropdracht?) en herstarts van beide computers.
Ik heb nou het witte achterpaneel van de iBook vast losgemaakt om de harde schijf te kunnen gaan wisselen. Maar tsjonge zeg, zo mooi als ie van buiten is, zo lelijk is ie van binnen! Het paneel kun je maar net loskrijgen zonder beschadigingen. Daaronder zit een metalen paneel met plakband en schroefjes over het moederbord heen gefrot. Als je die ook los hebt, denk je er te zijn, maar helaas, geen harde schijf in zicht. Die zit verstopt achter het moederbord. Misschien moet ik het van de andere kant af proberen open te krijgen, maar zo te zien is ie niet zo in elkaar gezet...
Ik laat 't nu maar even liggen, eerst m'n werk klaarmaken voor morgenvroeg