Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Flip/flop schakeling

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024
uhm help, ik snapte het schema net ja :P volgens mij hoor ik nu 2 verschillende dingen, een weerstand voor de schakelaar, en het relais vervangen door een transistor / cq diode :?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je de schakeling met een edge-triggered flipflop maakt (4013), hou er dan wel rekening mee dat de schakeling waarschijnlijk niet gaat werken zoals je verwacht. Dit omdat je in je schema de schakelaar rechtstreeks op de flipflop aansluit. In theorie is dat geen probleem, maar in de praktijk hebben mechanische schakelaars enorme last van dender. Edge-triggered flipflops zullen dan terwijl jij denkt dat je één druk op de knop geeft vele malen van toestand wisselen door de dender. Het resultaat is dat je nooit zeker bent in welke toestand de uitgang van de flipflop komt te staan.

Dus je zult nog een ontdendering moeten inbouwen om het signaal afkomstig van de schakelaar op te schonen en te ontdoen van ongewenste dender.

In je schakeling staat de flipflop ingang waar de schakelaar aan hangt als volledig ontkoppeld als de schakelaar niet ingedrukt is. Dat gaat bij CMOS gegarandeerd problemen geven. Pull-up/down-weerstanden bieden hier een uitkomst (zoals "timdeh" reeds vermeldde).

Let er ook op dat je flipflop-IC wel degelijk voldoende stroom kan leveren voor het relais. Anders moet je er nog een transistorschakelaar tussenzetten.

Verwijderd

Wat dacht je van contaktdender van de schakelaar?
Zonder een goede ontdendering wordt het niks.

Dat bedoel ik maar...

Met onderstaande schakeling ben je overal vanaf, werkt perfect en met 1 4093 kan je d'r 2 maken.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/ff_4093_.PNG

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 15:22 ]

• lex
uhm uhm uhm, geloof toch dat ik maar tuimelschakelaars neem :P

@ SatCP ik snap het, die weerstand ervoor zou moeten werken dus

hoe weet ik of het ic genoeg stroom levert?

Verwijderd

Nee, die weerstand helpt niet tegen kontaktdender...

• lex
soz ik liep nog een bericht achter, maareh dit schema snap ik helemaal niet meer man :P zei toch dat ik n00b was :D

ik zie 4 weerstanden een relais, 2 condensators, en een ic? en ik vergeet de schakelaar uiteraard, zo'n dikke streep betekent toch aarde?

ff zoeken naar een datasheet van die ic

[ Voor 26% gewijzigd door lex op 26-04-2004 15:32 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 15:12:
Wat dacht je van contaktdender van de schakelaar?
Zonder een goede ontdendering wordt het niks.

Dat bedoel ik maar...

Met onderstaande schakeling ben je overal vanaf, werkt perfect en met 1 4093 kan je d'r 2 maken.

[afbeelding]
Oeh, zie ik dat goed? NAND voor anti-dender? hmmm... ownee, om signaal te inverteren. Hmm, dus je legt eerst stroom aan via die schakelaar...... op gegeven moment loopt er genoeg om de transistor te laten schakelen .......

en dat signaal stuur je dan door naar de clock ingang van de d-latch en die stuurt weer het relais aan?

* cavey begint electronica bijna weer te begrijpen

• lex
woei ik snap alleen de voorzetsels :P, maar ff zonder gekheid, ik snap niet helemaal hoe die ic aangesloten moet worden

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 07:30
Waarom allemaal zo moelijk ? Ze hebben daar hele mooie Puls Relais voor uitgevonden, Ene puls is aan, een 2e puls is uit. Zo te koop bij conrad. En hij behoud z'n status ook nog een keer als er geen spanning op staat :) Ideaal :)

Bij conrad zoeken kiezen en dan dit invoeren :

STROOMIMPULSRELAIS, Dan kom je er zo bij uit :P

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/5000_5999/5000/5050/5054/505455_BB_00_FB.EPS.jpg

Unom 12 V=
Rspoel (±10%) 150 W

STROOMIMPULSRELAIS

Artikelnr.: 505463 - 8A
9,64 EUR

0,00 EURO verwijderingsbijdrage

Beschikbaarheid

Kwantumkorting
Productaanbeveling

Pagina afdrukken

Infobox

productomschrijving:

Type OB 5693. Dit printrelais wordt gebruikt in de installatietechniek, voor afstandsschakelaars, schakelbare contactdozen enz. · Vervaardigd conform VDE 0435 en VDE 0632 · Bistabiel, puur mechanische opslagfunctie van de schakelstanden van het contact · Universele poolaansluiting, identieke stroomimpuls (energie en stroomrichting!) voor beide standen · Permanente werking mogelijk (100% ED) · Gedwongen openen van de contacten in beide standen · Veilige scheiding conform VDE 0106/0700/0730.
Technische spec.: Nominaal stroomverbruik 1 W/1,4 VA · Contact 1x OM · Contactmateriaal AgCdO · Schakelspanning min. 10/max. 400 V~ · Permanente grensstroomsterkte 16 A · Gloeilampbelasting 1500 W · Elektrische gebruiksduur £ 5 x 104 · Contactopening £ 0,5 mm · Testspanning contact/ spoel AC 4000 Veff · Met SEV-keurmerk (VDE, UL en CSA in voorbereiding) · Temperatuurbereik -25 tot +50°C · Veiligheidsklasse IP 40 · Gewicht 15 g · Afm. (lxbxh) 28 x 25 x 10,8 mm.

Gegevens : PDF Informatie

[ Voor 93% gewijzigd door Xtremer op 26-04-2004 15:43 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Xtremer schreef op 26 april 2004 @ 15:36:
Waarom allemaal zo moelijk ? Ze hebben daar hele mooie Puls Relais voor uitgevonden, Ene puls is aan, een 2e puls is uit. Zo te koop bij conrad. En hij behoud z'n status ook nog een keer als er geen spanning op staat :) Ideaal :)
Klinkt als zo'n maerklin trein relais... maar die willen soms niet altijd 100% goed schakelen (die maerklins dan...).. ooit eens jaren geleden nog een, I guess ontdender scahkeling voor gezien in de Elektuur. Hmmmm........ begin weer zin te krijgen om te knutselen aan m'n trein ^_^

(sorry voor offtopicness...)

Verwijderd

komakeef schreef op 26 april 2004 @ 15:33:
[...]

Oeh, zie ik dat goed? NAND voor anti-dender? hmmm... ownee, om signaal te inverteren. Hmm, dus je legt eerst stroom aan via die schakelaar...... op gegeven moment loopt er genoeg om de transistor te laten schakelen .......

en dat signaal stuur je dan door naar de clock ingang van de d-latch en die stuurt weer het relais aan?

/me begint electronica bijna weer te begrijpen
Oh nee, dit is de hele flipflopschakeling, ik heb er laatst nog eentje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/ff_4093.jpg
Die jumper is om een van de Q uitgangen te kiezen.

• lex
Exter kan je dat schema op n00b niveau uitleggen, welke poten ik aan moet sluiten van die ic, en van dat relais?

[ Voor 6% gewijzigd door lex op 26-04-2004 15:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 15:07:
Ik zou nog een pullup weerstand gebruiken bij de drukschakelaar en de relais vervangen door een transistor.
Hoeveel stroom moet er dan doorheel? want in de topcstart staat een lampje van 10W/12V = 0.833 Ampere...? Dan lijkt mij een relais (met diode) een beter idee... Alleen is er waarschijnlijk ook nog een tor voor nodig om het relais aan te kunnen sturen gok ik zo...

Het relais wordt aangestuurd met 5 volt (de schakelspanning) en daar moet je ook naar kijken bij aanschaf (plaatje van conrad betreft een 12V relais => die dus niet!). Het relais moet een 10W lampje op 12V kunnen schakelen, dus moet het relais minimaal 0.83 Ampere kunnen sturen en er moet ook minstens 12V over de uitgangen kunnen staan...

@TS: met een transistor heb je geen last van inductie-stroom, dus is die diode alleen nodig bij een relais...

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 23:49
ik zal ff kijken in mun pc zitten ook 4 flipflopjes (cdspeler mod als stealth baybus)
ik wel ff schemas opzoeken en post ikze wel ff het kan veel kleiner
:)

Verwijderd

thaBeerbuster schreef op 26 april 2004 @ 15:40:
Exter kan je dat schema op n00b niveau uitleggen, welke poten ik aan moet sluiten van die ic, en van dat relais?
Dan is dit schema wat duidelijker:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/ff_4093.png
Het relais komt in de collectorleiding van 1 van de 2 torren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 16:01 ]

• lex
ik vat het half geloof ik, ff praktisch gezien, is dit toepasbaar in dit schema?

n3 en n4 moeten ook aangesloten worden? die snap ik niet

Verwijderd

thaBeerbuster schreef op 26 april 2004 @ 16:04:
ik vat het half geloof ik, ff praktisch gezien, is dit toepasbaar in dit schema?

n3 en n4 moeten ook aangesloten worden? die snap ik niet
Als je die FANregelingen aan en uit wilt schakelen dan kan dat met het relais in die FF-schakelingen.

Niet gebruikte ingangen van poorten moeten altijd op een hoog of laag niveau worden gelegd, dit om een goede werking van de schakeling te waarborgen.
Losse ingangen van niet gebruikte poorten kunnen de schakeling instabiel maken.

• lex
dat relais komt overeen met welk relais in deze schakeling? sorry voor de n00b-vragen guys, heel hartelijk bedankt voor de hulp iig

Verwijderd

Met het flipflopje schakel je het relais aan en uit, met de relaisschakelkontakten schakel je de FANregeling aan en uit.

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
ik wil me ccfl enzo aansturen met een soort gelijk knopje, moet je dan perse een relais gebruiken? en kan ik het schema van exter daar ook voor gebruiken ?

Verwijderd

Met die tor kan je praktisch elke belasting schakelen die je wil, neem je een BC461 of een BC161 ofzo, daar hoeft niet nog eens een relais tussen.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/JK%20flipflop.JPG

Je kunt dit schema gebruiken en dan de collector en de emitter als aan sluit punten gebruiken.

Dan moet je voor de Tor een TIP 3055 gebruiken die is zwaar genoeg om 12 volt van je Voeding aan te kunnen (mss te zwaar :P)of een 2N 2219 zouw ook wel kunnen. en dan een HEF4027B (dubbele J/K flipflop)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyrus The Virus op 26-04-2004 19:28 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 20:27
Cyrus The Virus schreef op 26 april 2004 @ 19:26:
[afbeelding]

Je kunt dit schema gebruiken en dan de collector en de emitter als aan sluit punten gebruiken.

Dan moet je voor de Tor een TIP 3055 gebruiken die is zwaar genoeg om 12 volt van je Voeding aan te kunnen (mss te zwaar :P)of een 2N 2219 zouw ook wel kunnen. en dan een HEF4027B (dubbele J/K flipflop)
In EWB werkt dat prima ja ...

In de praktijk hebben we ook nog zoiets als contactdender ... zonder RC-filter aan de ingang kun je dit schudden.

Repareren doe je zo.

• Der_Rudy
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

Dit kan toch ook simpeler door een Max 6816 dan een 4013 in
met weerstand naar een bd139 of zo en dan schakelen die fannetjes....

dender weg en puls aan puls uit

wel een 78l05 voor de max ic die kan maar 5 volt hebben ..... verder een grappig klein IC'tje (sot143)

[ Voor 47% gewijzigd door Der_Rudy op 26-04-2004 20:00 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Der_Rudy schreef op 26 april 2004 @ 19:56:
Dit kan toch ook simpeler door een Max 6816 dan een 4013 in
met weerstand naar een bd139 of zo en dan schakelen die fannetjes....

dender weg en puls aan puls uit

wel een 78l05 voor de max ic die kan maar 5 volt hebben ..... verder een grappig klein IC'tje (sot143)
En dat vind je simpeler dan dat schakelingetje met een halve 4093 waar je behalve de eindtor niks voor nodig hebt???

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

Jazeker, dat maxim ic is erg klein en mooi weg te werken ... werkt vlekkeloos en kan zonder condensator over de schakelaar gewoon zijn werk doen, uiteraard vergt het wel wat van zijn soldeer skils ... das waar ... en een 7805 moet lukken denk ik....

en als je er twee wilt maken hoeft er in plaats van de Max6816 alleen een 6817 in en als je er 8 wilt hebben pak je de 6818... (is weer een gewoon IC)

appeltje eitje ..... ik neem aan dat hij alle fans uit dat schema wilt schakelen dan komt hij weg met 2 4013 IC's en 1 max6818 en 1 spanningsregelaartje 78L05 en dan de 4 torren om de fan's te schakelen ... ...

en als hij weet wat de fan's trekken kan hij zelfs de rest van de schakeling weg laten als hij de potjes in de basis opneemt (spanningsdeler)

[ Voor 20% gewijzigd door Der_Rudy op 26-04-2004 20:14 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/JK%20flipflop.JPG

Ik heb het schema aan gepast
Voor de tor kun je dan een 2N2219 gebruiken en dan de HEF4027

Op C komt de + en e wordt dan de - (het wordt zeg maar de schakelaar)

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Verwijderd

Der_Rudy schreef op 26 april 2004 @ 20:11:

appeltje eitje ..... ik neem aan dat hij alle fans uit dat schema wilt schakelen dan komt hij weg met 2 4013 IC's en 1 max6818 en 1 spanningsregelaartje 78L05 en dan de 4 torren om de fan's te schakelen ... ...
Dus voor 4 fans:
1 x 7805
1 x Maxim
2 x 4013
4 x tor

tegen mijn
2 x 4093
4 x tor

t is maar hoe je het bekijkt hè...
Cyrus The Virus schreef op 26 april 2004 @ 20:44:
[afbeelding]

Je clockingang hangt los...

En die simpele RC netwerkjes als ontdendering doen het doorgaans erg slecht, vandaar dat ik altijd voor een andere oplossing kies.

Deze bv doet het ook erg goed, is alleen wat uitgebreider:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/toggle.png

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 21:28 ]

• Sine
Ik weet niet of die druktoetsen een wissel contact hebben ...

Maar een heel effectieve debounser is deze :

Afbeeldingslocatie: http://www-anw.cs.umass.edu/~fagg/classes/503/orig/GIF/switch_debounce_flip_flop.gif

Hiervoor zou je de 2e helft van een 4013 kunnen gebruiken.

Repareren doe je zo.

• lex
hoe zit dat nu met zo'n transistor? je weet nooit hoe die open staat, dus als ik het schema soldeer is het maar afwachten of mijn fans al aanstaan als de computer aangaat of dat ze uitstaan?

• Sine
tuurlijk wel, je kunt een power on Set of Reset geven, schema van exter hierboven doet dat (RC-netwerkje aan Pen 6 van de 4013)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ja, en met die kleine schakeling met de 4093 is het altijd de Q-uitgang die na het inschakelen van de voedingsspanning hoog wordt.
Op de afbeelding van de opgebouwde schakeling zie je een jumper, daarmee kan je instellen (wisselen tussen de 2 uitgangen) of het relais na het inschakelen van de voedingsspanning aantrekt of juist niet.

We laten hier niks aan het toeval over.....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 22:28 ]

• lex
hehe ik merk het :P

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

Exter je mist in je opsomming nog 12 weerstanden en 8 condensators...

maar dat geeft niet ....

ben niet zo goed in plaatjes posten maar printje kan errug klein worden hoor.. maar dat zal de hele opzet van dit topic niet zijn geweest ... ik ben blij dat er meerdere wegen naar rome lijden ... er zitten genoeg mooie oplossingen tussen dus de TS kan kiezen waar hij het meeste heil in ziet en das toch waar het om gaat niet wat wij het mooiste vinden

PS ik vindt nog steeds mijn oplossing het mooiste (toch nog effe stoken ..ha ha )

Verwijderd

Haha, plaatjes posten gaat nog wel, zie hier wat ik laatst heb gefabriceerd.
Een toggle-switch volgens m'n meest uitgebreide ontwerpje met 4093 en 555.
(Later kwam ik er trouwens achter dat die kleine het net zo goed doet)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/toggleswitch_4013_555.jpg

Zie je al die headers en jumpers? Daar kan je veel instellingen mee maken, oa of de plus naar de min moet worden geschakeld of andersom, of het relais moet aantrekken bij het inschakelen van de voedingsspanning of niet, wel of geen gesloten kontakten bij al dan niet aangesproken relais.
Kortom, de ultieme toggle-switch....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 00:53 ]

• zoeperman
  • Laatst online: 22-10 15:47
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 15:52:
[...]

Dan is dit schema wat duidelijker:
[afbeelding]
Het relais komt in de collectorleiding van 1 van de 2 torren.
misschien ben ik niet wakker ofzo? maa waar moet switch 2 en 3 en 4 enzo ? en wat is n1,n2,3,4...
en waar moeten de ccfletjes dan ?

Verwijderd

In een 4093 zitten 4 NAND poorten, N1 enz..
Van 1 4093 kan je dus 2 flipflops maken, CCFL komt in de collectorleiding van een tor.
Het getekende opzetje is dus voor 1 CCFL, of wat dan ook maar.

• lex
oke dus als ik jou schematje neem:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/ff_4093_.PNG

dan kan ik de transistor gewoon als schakelaar gebruiken (mits ik een goeie gebruik), maar moet mijn schakeling dan op de lijn naar de collector, of op de lijn vanaf de emitter ?
Cyrus The Virus schreef op 26 april 2004 @ 20:44:
[afbeelding]

@exter: dit is dus volgens jou in de praktijk geen handig schema?

En nog een algemene vraag, wat gebruiken jullie als ground in je pc? gewoon een 0-lijn van je molex, of sluit je hem aan op je kast op 1 of andere manier?

[ Voor 52% gewijzigd door lex op 27-04-2004 13:46 ]

Verwijderd

Die tor kan je gebruiken om de schakelaar te vervangen, de fansturing wordt dan rechtstreeks aangesloten op de collector ipv op 12V.

Hou er wel rekening mee dat er over de tor ook enige spanning gaat vallen, de zgn verzadigingsspanning. Bij een BC547B is dat maar ca 100mV, maar bij zwaardere torren met een kleinere stroomversterkingsfactor is dat meer.

De 0V of massa of gnd zo je wilt kan je aansluiten op een van de zwarte voedingsdraden.

@exter: dit is dus volgens jou in de praktijk geen handig schema

De flipflops gemaakt met deze ICs werken zonder meer goed, de ontdendering gemaakt met een eenvoudig weerstandnetwerkje bestaande uit een weerstand en een condensatortje hebben mij altijd slecht voldaan, vandaar dat ik dat nooit zo toepas.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 15:14 ]

• lex
Nou alles gecombineerd kom ik op dit schema, oke toch nu? (plaatje is klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://is-1337.org/upload.php?id=1465&chk=ff823a8fe638147208fa9c7f15927a2a&ext=.jpg

dit schema maak ik 4 keer, 1 keer met 3 fans eraan, 2 keer met 2 fans, en 1 keer met 1 fan, de schakeling voor het aan/uit schakelen maak ik nog 3 keer, 1 keer voor mn lcd, 1 keer voor mn glowfeet en 1 keer voor mn ccfl. Heb nog wat te doen geloof ik :)

mag je me alleen nog een keer uitleggen hoe ik die transistor reset :P want die vat ik nog niet helemaal, of kan ik dat met deze schakeling ook doen?

[ Voor 25% gewijzigd door lex op 27-04-2004 16:18 ]

Verwijderd

Tís een flipflop hè, dus 1 x drukken is aan en nog een keer drukken is uit..

Die C over S1 heb ik trouwens later toegevoegd toen bleek dat ie reageerde op het uitschakelen van de TL's.
Met het Ctje niet meer.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 18:41 ]

• lex
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 18:39:
Tís een flipflop hè, dus 1 x drukken is aan en nog een keer drukken is uit..
ja dat is toch juist de bedoeling? maar het schema klopt toch zo?

Verwijderd

Ja, dat zit wel goed...
Lijnen in een schema die elkaar alleen maar kruisen teken je zonder stip, leidingen die met elkaar worden verbonden teken je met stip.

• lex
ff datasheet gezocht van die 4093, ik moet uiteraard pin 14 en 7 aansluiten op de 12v en de 0v.
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 21:50:
Ja, en met die kleine schakeling met de 4093 is het altijd de Q-uitgang die na het inschakelen van de voedingsspanning hoog wordt.
Op de afbeelding van de opgebouwde schakeling zie je een jumper, daarmee kan je instellen (wisselen tussen de 2 uitgangen) of het relais na het inschakelen van de voedingsspanning aantrekt of juist niet.

We laten hier niks aan het toeval over.....
nu kan ik in dat datasheet niets terugvinden over de Q uitgang? volgens mij mis ik iets? het enige waar ik nog mee zit is die tor namelijk, snap niet hoe ik die kan resetten

Verwijderd

De uitgang van een logische poort wordt met Q aangeduid.
Heeft een ICtje bv 10 uitgangen, dan worden die Q1 tm Q10 genoemd.

Wat bedoel je met een tor resetten?
Na het inschakelen van de voedingsspanning wordt de uitgang van N1 laag, T1 geleidt dan en je fan gaat draaien.
Je kan ook de uitgang van N2 nemen, die is altijd tegenovergesteld aan N1, de fan draait dan niet.
Met een druk op S1 veranderen beide uitgangen van niveau.
Dat is't hele verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 23:29 ]

• lex
hmm dat bedoelde ik idd, ik wil mijn schakeling zo maken dat mijn fans niet draaien als ik mijn computer aanzet, ik moet dan dus n1 en n2 omdraaien in dit schema?

Verwijderd

Jouw R4 komt nu op de uitgang van N2 ipv de uitgang van N1.

• lex
ja precies, en r3 op de uitgang van n1, k dan

• lex
Heb de aanloopschakeling uit dit topic er ook in verwerkt :P

wordt het dit schema :D

Afbeeldingslocatie: http://is-1337.org/upload.php?id=1474&chk=3dec65ae81673a3df118cf4c99fe202e&ext=.jpg

Verwijderd

Kleinigheidje, maar N1 en N2 anders benoemen helpt natuurlijk niet, je moet de uitgang van de "onderste" NANDpoort nemen...

zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/ff_4093corr.PNG

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 11:15 ]

• lex
oke soz, had ik je verkeerd begrepen, verander het nog ff ;) heb wel een behoorlijke pimping baybus zo (als ie werkt :D )

• lex
*kickje

Ben net terug van vakantie, en wil alle onderdelen gaan bestellen, nu vroeg ik me alleen af wat voor weerstanden ik moet nemen. Koollaag of metaallaag maakt niet zoveel uit geloof ik, maar het wattage wel. Logisch lijkt me om het wattage van je fans te nemen, dat is 2 watt, die heb je alleen niet. En in 4 watt heb je niet alle weerstanden. Nu zag ik ergens anders dat er 'gewoon' 0,4 watt weerstanden worden gebruikt, wat moet ik nu nemen :?

Verwijderd

0,25W koolfilm

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/Rs.png

Zo'n kleintje dus

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 11:24 ]

• lex
deze kan ik ook voor de rest van het schema gebruiken neem ik aan?

Verwijderd

Ja, de fanstroom loopt er niet door...

Je neemt toch wel het schemaatje van Sine hè, die werkt het best.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 11:26 ]

• lex
yup :) thanks

• lex
hmmz ik was net bij de elektrozaak, hadden ze geen elko's onder de 1uF en ik heb er 4 van 100nF en 4 van 220nF nodig volgens het schema, kan ik daar ook bipolaire voor gebruiken?

final versie schema fanbus:

Afbeeldingslocatie: http://is-1337.org/upload.php?id=1513&chk=7bc7a61a371398f8fa862c269dae7f15&ext=.jpg

/edit

hmm never mind volgens mij kan ik deze ook gewoon gebruiken:

grote url :P

[ Voor 66% gewijzigd door lex op 12-05-2004 15:16 ]

Verwijderd

Dat is wel de bedoeling ja, dat je voor die 100n en die 220n bipolaire Ctjes neemt.

Je moet nog een paar weerstandswaarden veranderen:
R6 = 1k8
R7 = 2k7
R8 = 10k

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 15:20 ]

• lex
oke, had de oude waarden nog gebruikt.

Snap die condensatoren ook (waarom bipolair bedoel ik), maar bij conrad snap ik die aanduidingen allemaal niet, kan ik voor die bipolaire nu wel of niet die tantal condensatoren gebruiken :?

Verwijderd

Tantaalcondensatoren zijn niet bipolair.

• lex
hmm oke, en bij de bipolaire condensatoren hebben ze die kleine waardes niet :/

Verwijderd

Bij de keramische wel (al weet ik niet 1-2-3 of die in jouw toepassing voldoen en in je schema zijn alle C'tjes semi polair getekend).

(art nr: 453102 of 453366 en 453099)

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 10:07 ]

• lex
ja klopt dat is mijn fout c1 en c2 zijn bipolair, maar keramische zijn polair volgens mij (alleen de bipolaire zijn bipolair, logisch natuurlijk ;) ) maar ik zou dus echt niet weten waar ik bipolaire condensatoren vandaan moet halen als conrad en de plaatselijke elektronica zaak ze niet hebben :/

[ Voor 68% gewijzigd door lex op 13-05-2004 10:26 ]

Verwijderd

Keramische Ctjes zijn niet polair, je kan MKT, MKS of MKH Ctjes gebruiken, de elektronicazaak moet uitpuilen van die dingen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/condensatoren.PNG

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 10:47 ]

• lex
nou heb er 1 in elkaar gesoldeerd als proef, en hij doet het wel :) alleen de uitgang geeft alleen maar 6.35 volt :?

kan aan 2 dingen liggen: ik heb de potmeter mischien verkeerd aangesloten, ik weet niet of je alle 3 de pinnetjes moet verbinden, of alleen de middelste (loper geloof ik) en 1 van de anderen)

over de eerste transistor heb ik een spanningsval van 3,5 volt, de uitgang geeft maar 7,5 volt nl. :?

whelp :P

[ Voor 4% gewijzigd door lex op 01-06-2004 15:57 ]

Verwijderd

Potmeter: middelste pen van loper verbinden met 1 van de uiterste pinnen van weerstandvlak. Op die manier heb je dan 2 aansluitingen: 1: loper met weerstandvlak + 2: het andere weerstandvlak. Die 2 aansluitingen gebruik je dan in je schakeling onder R8(pot).

• lex
daar ligt het dus niet aan, die potmeter doet gewoon niets :/ de uitgang blijft hetzelfde, terwijl ik toch duidelijk wel verschillende weerstandswaardes meet over die potmeter. Ik snap die transistor gewoon niet (bc461) er gaat 12 v in, en er komt 7,5 v uit :/ dat hoort toch niet :?

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 13:49
Interessant dit topic, maar nu heb ik een vraag wat een zeer groot gedeelte duidelijk kan maken voor mij:

- wat is dender :?
- anti-dender :?
- ont-dendering :?
- wat is kontakt-dender :?

Ik heb dit opgezocht in de vandale, maar die heeft er geen antwoord op. :+
Bij voorbaat dank!

[ Voor 34% gewijzigd door MrOizo op 02-06-2004 04:30 ]

Verwijderd

Tor goed aangesloten?
Spanning op de uitgang van N2 gemeten?
Als je spanning op de uitgang van N2 goed is (ca 0V) en de tor is goed aangesloten dan moet de basisweerstand worden verkleind.
MrOizo schreef op 02 juni 2004 @ 04:26:
Interessant dit topic, maar nu heb ik een vraag wat een zeer groot gedeelte duidelijk kan maken voor mij:

- wat is dender :?
- anti-dender :?
- ont-dendering :?
- wat is kontakt-dender :?

Ik heb dit opgezocht in de vandale, maar die heeft er geen antwoord op. :+
Bij voorbaat dank!
Kontaktender treedt op bij het sluiten van een schakelaar, als gevolg van de verende kontakten sluit en opent de schakelaar meerdere keren achter elkaar.
Doe je hier niks tegen dan reageert de achterliggende electronica daar dus op, die krijgt dus meerdere pulsen ipv 1.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 08:42 ]

• lex
tor is zeker weten goed aangesloten (of de datasheet is fout) ik zal vanavond nog even die n2 doormeten, maar ik verwacht dat die ook gewoon goed is, hoe groot moet dan die basisweerstand ongeveer worden?

Verwijderd

Ik heb de schakeling hier, ook met een BC461 en als ik er een fan van 300mA op aansluit is de spanning op de collector 11,4V.
Dus het zal niet aan de basisweerstand liggen, toch eerst maar de spanning op de uitgang van N2 meten, die is hier 0,15V.

Heb je de schakeling trouwens wel ontkoppeld dmv een elco over de voedingsaansluitingen?

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 10:24 ]

• lex
ik heb gewoon dit schema gebouwd (met de goede waarden voor de potmeter enzo)
moet ik die eerste elco dan voor de transistor zetten?

[ Voor 19% gewijzigd door lex op 02-06-2004 10:30 ]

Verwijderd

Ja, daar komt het wel op neer, gewoon daar waar de voedingsdraden op de schakeling komen.

C3 bijvoorbeeld ontkoppelt de LM317-schakeling.

Over een CMOS IC, de 4093 is er eentje, ook altijd even een 100n Ctje zetten.
(op de voedingsaansluitingen 7 en 14, zo dicht mogelijk bij het IC)

Niet-ontkoppelde schakelingen kunnen vreemd gedrag vertonen bij bv lange voedingsdraden en/of een "smerige" voedingslijn.

Je moet zo maar denken, beter een elcootje te veel dan eentje te weing, ikzelf zet altijd een 10uF - 100 uF elco aan het begin van een schakeling, nodig of niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 11:56 ]

• lex
oke ff schematje aangepast:

Afbeeldingslocatie: http://is-1337.org/upload.php?id=1565&chk=a57cd3171061cb337bab8e18d54eb935&ext=.jpg

vanavond zal ik even die 2 output poort doormeten.

Als ik de schakeling aan de computer hang, gaat de fan wel gelijk draaien, en dit is eigenlijk niet de bedoeling. Dan moet ik de transistor dus weer naar de uitgang van n1 gooien.

en nog een vraagje waar heb jij die mooie aansluitpennetjes vandaan op die foto's van je printjes?

• Cyrus The Virus
Die pot meter moet toch anders of niet ??

Ik doe altijd 2 pootjes aansluiten in plaats van 3

Verwijderd

thaBeerbuster schreef op 02 juni 2004 @ 14:15:

Als ik de schakeling aan de computer hang, gaat de fan wel gelijk draaien, en dit is eigenlijk niet de bedoeling. Dan moet ik de transistor dus weer naar de uitgang van n1 gooien.
Ik pas dan een 3-polige header toe, met een jumper kan je dan wisselen tussen 2 uitgangen.
en nog een vraagje waar heb jij die mooie aansluitpennetjes vandaan op die foto's van je printjes?
Dat zijn dus die headers, die zitten aan een strip, kan je afknippen op maat, er zijn ook haakse.
Die ronde zijn printpennetjes, kan je ook busjes bij kopen en die schuif je er dan op, een soort enkelpolig ministekertje dus.
Cyrus The Virus schreef op 02 juni 2004 @ 14:20:
Die pot meter moet toch anders of niet ??

Ik doe altijd 2 pootjes aansluiten in plaats van 3
Het niet gebruikte pennetje mag je met de loper verbinden, vandaar dat het op schema's meestal zo getekend is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 14:43 ]

• lex
de uitgang van n2 is 0.07v dus die is goed, heb die elco niet gedaan nog, ik ga hem nog een keer overnieuw solderen, maar nu met wat meer ruimte :P

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik wil het topic niet stelen, maar ik heb ff een vraag tussendoor:

Die aluminium schakelaar uit de startpost zoek ik dus ook, alleen dan in het zwart. De enigste winkel die ze volgens mij heeft is de Conrad, maar daar durven ze er €13,- voor te vragen.

Wie weet waar je platte zwarte aluminium drukknoppen kunt kopen voor max. €7,-?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• lex
farnell.de mischien?

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
[edit]Sorry ik kijk niet goed uit mn doppen, dit topic bestaat uit 4 pagina's, ik reageer dus op de eerste pagina.[/edit]

Ik heb dit weekend voor het eerst een schakelingetje gemaakt, een hd-vu meter.
Dit met het schematje op circuitsonline. Dit is mij gelukt hoera voor mezelf :+

Als ik dit schema vertaal naar zoals dat op circuitsonline, begrijp ik dit dan goed als ik bovenstaand schema "vertaal":

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/multitainer/test/schakeliingtweakers.jpg

en bij t1 en t2, begrijp ik het goed als deze allebij op de 0 volt (-) aangesloten worden?

[ Voor 13% gewijzigd door Mr.Nonflex op 09-06-2004 18:55 ]

What is impossibility but a challenge

Verwijderd

Je hoeft die lijn vanaf pen 14 niet naar boven te leiden hoor, je kan hem zo aan de vertikale voedingslijn knopen, is elektrisch gezien hetzelfde.

De punten aangeduid met Q zijn uitgangen, daar komt dus de belasting aan te hangen, tussen Q en 0V dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 19:34 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Bedankt exter en thaBeerbuster!!
had vanmiddag een soortgelijk topic geopend omdat ik deze niet had gezien (is inmiddels gesloten). heb de schakeling van exter gemaakt en hij werkt perfect!

[ Voor 8% gewijzigd door HyperioN op 09-06-2004 22:34 ]

• lex
mooi zo :) ik moet het hele schema nog een keer gaan maken, want de eerste poging is om een of andere niet te traceren reden mislukt :'( dit weekend de 2e poging

• HyperioN
vraagje nog aan exter (of andere mensen die ook verstand hebben van elektronica :p)

ik gebruik nu dus dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/ff_4093.png

nu gebruik je dus twee nand-poorten voor één knop....kan ik die andere twee (n3 en n4) ook gebruiken voor nog een knop? zo ja, hoe :-)?

ik weet echt niet hoe zo'n ding werkt...alleen dat het werkt :-)

[ Voor 3% gewijzigd door HyperioN op 11-06-2004 20:45 ]

• roedie
  • Laatst online: 24-10 18:31
HyperioN. schreef op 11 juni 2004 @ 20:45:
vraagje nog aan exter (of andere mensen die ook verstand hebben van elektronica :p)

ik gebruik nu dus dit schema:
[afbeelding]

nu gebruik je dus twee nand-poorten voor één knop....kan ik die andere twee (n3 en n4) ook gebruiken voor nog een knop? zo ja, hoe :-)?

ik weet echt niet hoe zo'n ding werkt...alleen dat het werkt :-)
Dat kan ja, gewoon het schema koppieren met die 2 NAND poorten gebruiken in je 2e schema. Ze staan daar getekend omdat je van een ic in princiepe alle ingangen aan moet sluiten, ook al heb je ze niet nodig. Dit ook voor mogelijk raar gedrag anders :)

• roedie
  • Laatst online: 24-10 18:31
roedie schreef op 11 juni 2004 @ 20:54:
[...]

Dat kan ja, gewoon het schema koppieren met die 2 NAND poorten gebruiken in je 2e schema. Ze staan daar getekend omdat je van een ic in princiepe alle ingangen aan moet sluiten, ook al heb je ze niet nodig. Dit ook voor mogelijk raar gedrag anders :)
lampje! :)

Misschien zou het veel makkelijker zijn hier voor de minder electronica specialisten om IC'tjes te tekenen in de behuizing (DIL) waar ze in zitten met de aansluitingen erbij met de Componenten erin. Dat zou vragen schelen denk ik, en zorgd voor absolute duidelijkheid.

Grr. verkeerd knopje.. (edit...)

[ Voor 4% gewijzigd door roedie op 11-06-2004 20:56 ]

• HyperioN
roedie schreef op 11 juni 2004 @ 20:54:
[...]

ok, dank u :-)

Verwijderd

roedie schreef op 11 juni 2004 @ 20:56:
[...]

lampje! :)

Misschien zou het veel makkelijker zijn hier voor de minder electronica specialisten om IC'tjes te tekenen in de behuizing (DIL) waar ze in zitten met de aansluitingen erbij met de Componenten erin. Dat zou vragen schelen denk ik, en zorgd voor absolute duidelijkheid.

Grr. verkeerd knopje.. (edit...)
Voor deze keer dan...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/ff_4093x.PNG

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-11 17:03
kijk dit is nou duidelijk _/-\o_

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Kijk dit bedoel ik nou, daar maak je een hoop noobs als ik blij mee, met zulke schema's. _/-\o_

Die hoop ik meer tegen te komen, en als je alle varianten in dit topic bij elkaar ziet, dan steek je er nog wat van op ook. O-)

What is impossibility but a challenge

• lex
mischien ben ik idioot hoor, maar het hele zaakje nog een keer in elkaar gezet en weer precies hetzelfde probleem :X en mijn t1 wordt nu ook ontzettend heet (ook geen goed teken lijkt me) ik snap het nu echt niet meer :/

de potmeter hoe moet je die nu precies aansluiten?
3 pennen heb ik, ik sluit de binnenste (loper) en 1 van de andere 2 aan, degene die overblijft verbind ik met de loper --> goed toch? Ik vind het echt te wazig, het fannetje gaat ook gewoon draaien enzo, alleen ik kan met de potmeter niets regelen, en de aanloop doet het ook niet :(

Verwijderd

Je moet even wat dingen uitsluiten.
Het hele geval bestaat eigenlijk uit 2 delen, probeer eerst eens hoe het gaat als je de fan rechtstreeks op de tor aansluit, tussen collector en 0V dus.

Hier is mijn opzetje.
Bij een ingangsspanning van 12V precies staat er 11,77V over een 200mA fannetje.
De tor, een BC161, wordt niet eens warm.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/ff1.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 15:44 ]

• lex
k, die tor is vaag trouwens, er gaat 12 v in op de emitter, en op de collector en de basislijn krijg ik allebei 6 v? kan die tor gewoon kapot zijn?

• lex
nou de schakeling na de tor doet het gewoon, aanloop en regelbaar, andere tor erin gezet, hij deed het een poosje en ineens is het weer afgelopen, precies hetzelfde als hiervoor, behalve dat de led ook nauwelijks meer brand, volgens mij trekt die bc461 het gewoon niet? hij wordt ook erg heet

Verwijderd

Hangt er van af, hoeveel stroom moet ie leveren?

• lex
mjah het is gewoon de schakeling die ik gepost heb, 1 ledje en 1 fannetje, dus bijna niets 0.15 A ofzo voor het fannetje en 0.2 ofzo voor het ledje?

Verwijderd

Dan zou dat geen problemen moeten geven.
Als de tor heet wordt dan gebeurt dat omdat er spanning over valt.
De reden daarvan kan zijn dat ie niet in verzadiging wordt gestuurd.
De oorzaak kan een te kleine stroomversterking zijn.
Ik gebruik hier ook een BC461 en heb die problemen niet, dat kan komen omdat de stroomversterking van die dingen kan uiteenlopen van 40 tot 250
Probeer een BC161-25.

• lex
er begint op een gegeven moment spanning over te vallen idd, dat had ik al geconstateerd, maar ik dacht dat het aan sluiting in de schakeling lag ofzo, zal wel ff een andere tor halen dan :) zal de resultaten wel weer posten :D

hoeveel Ampere kan zo'n tor eigenlijk maximaal hebben? kan ik er ongestraft een cfl aanhangen of een lcd?

/edit

ff zitten zoeken, cffl en lcd kunnen makkelijk, een zooi ledjes trekt ie ook wel en een paar fannetjes ook wel, dus daar kan het igg niet aan liggen, die bc461 kan 2 A hebben en die 161 1,5 A

[ Voor 24% gewijzigd door lex op 02-07-2004 11:55 ]

Verwijderd

Bij hogere stromen zal je ze wel moeten koelen, die 2 en 1,5A is wel het maximum dat die torren kunnen doen, constant ligt dat wel even lager.

• lex
ja dat is logisch, de maximale stroom zal 0,5 A worden denk ik, 4 x 3 ledjes in serie
Pagina: 1 2 Laatste