k, die tor is vaag trouwens, er gaat 12 v in op de emitter, en op de collector en de basislijn krijg ik allebei 6 v? kan die tor gewoon kapot zijn?
nou de schakeling na de tor doet het gewoon, aanloop en regelbaar, andere tor erin gezet, hij deed het een poosje en ineens is het weer afgelopen, precies hetzelfde als hiervoor, behalve dat de led ook nauwelijks meer brand, volgens mij trekt die bc461 het gewoon niet? hij wordt ook erg heet
mjah het is gewoon de schakeling die ik gepost heb, 1 ledje en 1 fannetje, dus bijna niets 0.15 A ofzo voor het fannetje en 0.2 ofzo voor het ledje?
Verwijderd
Dan zou dat geen problemen moeten geven.
Als de tor heet wordt dan gebeurt dat omdat er spanning over valt.
De reden daarvan kan zijn dat ie niet in verzadiging wordt gestuurd.
De oorzaak kan een te kleine stroomversterking zijn.
Ik gebruik hier ook een BC461 en heb die problemen niet, dat kan komen omdat de stroomversterking van die dingen kan uiteenlopen van 40 tot 250
Probeer een BC161-25.
Als de tor heet wordt dan gebeurt dat omdat er spanning over valt.
De reden daarvan kan zijn dat ie niet in verzadiging wordt gestuurd.
De oorzaak kan een te kleine stroomversterking zijn.
Ik gebruik hier ook een BC461 en heb die problemen niet, dat kan komen omdat de stroomversterking van die dingen kan uiteenlopen van 40 tot 250
Probeer een BC161-25.
er begint op een gegeven moment spanning over te vallen idd, dat had ik al geconstateerd, maar ik dacht dat het aan sluiting in de schakeling lag ofzo, zal wel ff een andere tor halen dan
zal de resultaten wel weer posten 
hoeveel Ampere kan zo'n tor eigenlijk maximaal hebben? kan ik er ongestraft een cfl aanhangen of een lcd?
/edit
ff zitten zoeken, cffl en lcd kunnen makkelijk, een zooi ledjes trekt ie ook wel en een paar fannetjes ook wel, dus daar kan het igg niet aan liggen, die bc461 kan 2 A hebben en die 161 1,5 A
hoeveel Ampere kan zo'n tor eigenlijk maximaal hebben? kan ik er ongestraft een cfl aanhangen of een lcd?
/edit
ff zitten zoeken, cffl en lcd kunnen makkelijk, een zooi ledjes trekt ie ook wel en een paar fannetjes ook wel, dus daar kan het igg niet aan liggen, die bc461 kan 2 A hebben en die 161 1,5 A
[ Voor 24% gewijzigd door lex op 02-07-2004 11:55 ]
Verwijderd
Bij hogere stromen zal je ze wel moeten koelen, die 2 en 1,5A is wel het maximum dat die torren kunnen doen, constant ligt dat wel even lager.
ja dat is logisch, de maximale stroom zal 0,5 A worden denk ik, 4 x 3 ledjes in serie