Toon posts:

Digibeet zoekt krachtig notebook (Matlab en 3D animaties)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Voordat ik begin, allereerst mijn verontschuldigingen: ik ben een ontzettende digibeet qua termen. Mocht ik verkeerde benamingen gebruiken, dan weten jullie dat alvast. ;)

Ik ben op zoek naar een notebook en heb een budget van 2500 euro.

Ik wil er op gaan programmeren in Matlab, C++ en OpenGL. Voor mij is het belangrijk dat de notebook krachtige berekeningen aankan, maar ook grafisch sterk is. (3D animaties)
Ik wil de notebook ook gebruiken tijdens het reizen. Een minimale accuduur van 3 uur onder "zware omstandigheden" is gewenst.
(Moet ik nu gaan voor Hyper Threading of voor Mobile?)

Ik ben erg fan van de ASUS notebook schermen (TFT met een dunne glaslaag), maar wellicht hebben andere merken dit ook in huis (heb alleen nog niet kunnen ontdekken welke).

Ik ben al in een aantal winkels geweest, maar iedereen raadt me wat anders aan.

Alvast bedankt voor de hulp.

Marijke

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:24
3 uur red je niet met een gewone processor, ik zou zeker voor een Mobile gaan of een extra accu meeslepen maar dat is ook niet alles. Zorg ervoor dat je geen videokaart neemt die geheugen van je werkgeheugen gebruikt (bijvoorbeeld de Radeon M10 is geschikt). En zorg voor voldoende werkgeheugen (min 512MB). De rest is meestal een kwestie van smaak, zoek van een paar merken iets uit en bekijk de reviews ervan, als je dan nog twijfelt kunnen we je verder helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Eskimootje op 24-04-2004 20:45 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Als hij 3 uur mee moet kunnen heb je een flinke accu nodig, want (zoals jij waarschijnlijk wel weet) loopt de processor bij 3D apps vaak/constant op 100% belasting en dat slurpt stroom.

Wat het professortype betreft: ik weet niet je zoveel mogelijk met integers werkt in je 3D apps, maar zo niet, dan zou ik voor de processor gaan die het snelst is met floating point berekeningen. (Vraag me zo niet welke het is want persoonlijk let ik daar niet zo op..)
offtopic:
"C++"... "3D applicaties"... "Marijke"... zullen we trouwen? :* ;)

Verwijderd

Topicstarter
Eskimootje schreef op 24 april 2004 @ 20:44:
3 uur red je niet met een gewone processor, ik zou zeker voor een Mobile gaan of een extra accu meeslepen maar dat is ook niet alles.
Maar is Mobile genoeg om zware berekeningen te maken in Matlab? En graphics te renderen? Die hebben voor mij de meeste prioriteit.
De rest is meestal een kwestie van smaak, zoek van een paar merken iets uit en bekijk de reviews ervan, als je dan nog twijfelt kunnen we je verder helpen.
In de winkels waar ik ben geweest, probeerde iedereen mij andere dingen aan te smeren (wellicht voor eigen bonussen), waardoor ik de bomen in het bos niet meer kan zien of in ieder geval niet meer kan onderscheiden. (Mobile/ Hyper Threading, ATI/Nvidea, etc.) Zoals ik al zei: ik ben een ontzettende digibeet. Vandaar dat ik een post heb geplaatst.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Voor de toepassing die je zoekt kom je al uit op de krachtige DTR processoren, dus desktop replacements en niet een laptop die uren met een accu doet.
Voor power kom je al snel uit op een AMD64 en die accu tijd haal je alleen met een Centrino, welliswaar ook snel maar toch een stuk langzamer maar daar tegenover staat een VEEL langere accutijd

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 22:32

Xof

Ik denk dat je dan automatisch bij de Asus M6000 uitkomt, leuke notebookjes :)
Is genoeg te lezen op GoT hierover :)

Edit: [rml][ Ervaringen] Asus M6000N - Deel 3[/rml]

[ Voor 23% gewijzigd door Xof op 24-04-2004 21:20 ]

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Oxigun schreef op 24 april 2004 @ 21:17:
Voor de toepassing die je zoekt kom je al uit op de krachtige DTR processoren, dus desktop replacements en niet een laptop die uren met een accu doet.
Voor power kom je al snel uit op een AMD64 en die accu tijd haal je alleen met een Centrino, welliswaar ook snel maar toch een stuk langzamer maar daar tegenover staat een VEEL langere accutijd
Euhhh centrino is misschien wel lager geclocked maar bied veel betere prestaties, een 1,7GHz centrino doet zeker niet onder voor een P4-m die op 2,66 draait. En om nou te zeggen dat een p4-m 2,66GHz niet snel genoeg is ... ;)

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Xof schreef op 24 april 2004 @ 21:19:
Ik denk dat je dan automatisch bij de Asus M6000 uitkomt, leuke notebookjes :)
Is genoeg te lezen op GoT hierover :)

Edit: [rml][ Ervaringen] Asus M6000N - Deel 3[/rml]
Naast dit model kan je misschien ook even in het Dell Inspiron 8600 topic kijken, zal ff de link zoeken.
Linkje: [Ervaringen] Dell Inspiron 8600 deel 2

Of je kan misschien wachten op de Acer TravelMate 800x serie, voor een linkje van de specificaties zie pagina 4 of 5 van het Asus M6000N topic deel 3. Die heeft namelijk de nieuwste en beste mobiele grafische kaart op dit moment.

Het budget laat in ieder geval de beste configuraties toe dus nu is het alleen nog een kwestie van welke vind je mooi.

Zelf ga ik waarschijnlijk voor de M6000N (aangezien ik dat topic geopend heb), maar het kan ook misschien de Acer TM 800x worden. Ik wacht het nog tot 1e week van mei af denk ik .... of totdat ik de prijzen van de Acer weet.

edit:
Linkje naar een topic van iemand die ongeveer hetzelfde vraagt als jij en de reacties die daar gegeven zijn.
Video, 3D, animatie en meer op laptop

[ Voor 36% gewijzigd door FongWan op 25-04-2004 01:29 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor de reacties en de links... De Acer TM 800x is inderdaad ook een goede tip :) En ik heb nog wel geduld (in ieder geval tot september).
"Marijke"... zullen we trouwen?
N.H. :p

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog steeds op zoektocht.

Heb zojuist met de laptopper gebeld. Die raadde me de Sony Vaio A197-VP aan.

Intel Dothan 1.7Ghz (Centrino 735)
80GB Harddisk
512MB DDR SDRAM
DVD+/-RW Drive
ATI Mobility Radeon 9700 64MB VGA
17" WUXGA TFT X-Black Twin Lamp
Windows XP Professional
Interne W-LAN 54Mbps
Interne Bluetooth

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
Dat is zeer zeker een mooie laptop.

Ik ben zelf altijd zeer gecharmeerd van de beeldschermen van die Sony's, ik heb ze nog niet beter gezien.
Verder bied deze laptop hele mooie specificaties.
De dothan is de opvolger van de banias, de oorspronkelijke Pentium-M en bied door het extra cache-geheugen nog meer prestaties, terwijl de accu toch niet zwaar belast wordt.
Verder is de Ati Mobility Radeon 9700 met 64mb een hele snelle oplossing voor 3d dus dat zit wel snor

Maar!!!!:

Vergis je niet in de afmetingen van zo'n 17 inch breedbeeld laptop, dit zal alles behalve een makkelijk mee te nemen apparaat zijn. Bovendien slurpt zo'n 17 inch scherm zeer veel energie, en ik denk ook niet dat je de 3 uur hier mee gaat halen. Sony doet zelf een opgave van 2,5 uur, de daadwerkelijke duur zit hier altijd onder.

Verder lijkt een breedbeeldscherm mij niet praktisch voor 3dwerk, maar hier zijn de meningen over verdeeld.

Ik denk dat je eisen altijd tot een compromis zullen leiden. Topprestaties samen met een lange accuduur blijft lastig.
De Pentium-M is een hele leuke processor, ik heb zelf een laptop met een Pentium-M 1,5 maar mist toch de pure kracht. Daar komt bij dat het centrino platform in z'n algemeen niet supersnel is. De geheugenbandbreedte is een stuk lager als bij bv een Athlon 64 mobile.
Ik denk dus dat je voor je zelf moet afwegen wat je belangrijker vind, de topprestaties of de accuduur.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit is een hele goede laptop voor datgene wat je wilt doen kwa processor en 3d kaart. Maar kijk naar de afmetingen. Deze laptop is echt niet meer zo heel erg mobiel en bijna 4kg help zeker ook niet.

Een laptop met ong dezelfde specificaties maar met een 15 inch scherm (al dan niet breedbeeld) is voldoende en maakt je laptop heel wat mobieler en de batterij gaat ook nog eens iets langer mee.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:04

inXs

known as inXs

Ik vind juist breedbeeld (of 2 schermen) ideaal voor 3d werk, aangezien je vaak met vele menutjes werkt qua renderen en dergelijke.. Dus dan hou je een mooi oppervlak over voor de tekening en kan je de menutjes goed kwijt.. Dus wat dat betreft :)

superB

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Sony is prachtig spul.

Hiermee, met deze configuratie bedoel ik dan, kan je in principe alles wat je al eerder aangegeven hebt. Maar, je betaald ook voor het design en de naam van de Sony systemen. En je hebt maar 1 jaar garantie (wettelijk overigens 2, maar geen leverancier die je daaraan kan houden), dus dat moet je dan nog uitbreiden. Hou hier ook rekening mee.

Je zou als je niet te ver van Amsterdam woont cq niet zomaar 2000 euro over de muur wil gooien, ook eens kunnen gaan kijken bij de Raf op de Rijnstraat. Die heeft cq had sony, als je ze belt willen ze je vast wel vertellen wat ze hebben staan en je mag er vast mee spelen. Overigens geld dit ook voor Staffhorst in Amersfoort/Utrecht, maar dat is Raf.
Je kan ook even bij de MediaMarkt (in A'dam: bij de Arena, station bijlmer de metro uit) kijken, die heeft oa sony, toshiba en acer staan. En een rits absolute b-merken. Bij Mycom staan ook altijd wel wat demomodellen, iig in Amersfoort en Utrecht.
Even gaan kijken kan geen kwaad, je kan dan meteen de schermen een beetje beoordelen, ik weet niet zeker wat voor jou belangrijk zou zijn.

De eisen die je stelt gaan met name over accuduur. De rest zit wel goed bij de laptops van vandaag, zorg wel dat je voldoende geheugen hebt, anders ga je je hieraan ergeren. De accuduur bereik je, zoals de laptopper overigens ook adviseert, met behulp van een pentium-m in combinatie met de centrino chipset.

Heb je al eens naar de Asus M6 en de Dell 8600 - hierboven aangegeven - gekeken?

offtopic:
als je mij belt met de vraag: wat moet ik eens kopen voor mijn 2000 euro, dan adviseer ik je ook een systeem in die prijsklasse

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik moet inderdaad wat inleveren op de batterijduur, maar daar kan ik mee leven :).

Ik woon in Delft. Amsterdam is voor vandaag iets te ver uit de buurt (grrr... tentamens), maar a.s. zaterdag heb ik een afspraak bij de Laptopper. Mag ik eventjes aan alles gaan voelen :D. En dan zal ik ook zeker de Asus M6 en Acer gaan bekijken. Ik zal even google'en of er een Raf-filiaal hier in de buurt zit. Had nog nooit gehoord van het bedrijf. Dus bedankt voor de tip!
(Over Dell hoor ik de laatste tijd te negatieve verhalen over levering en service.)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 07:32

FastBunny

Give it the Works !

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@TS:
Ik wilde dell niet meteen uitschakelen, ik struikel wegens nare ervaring over hun garantie.

Raff is gewoon een winkel, zoals Radio Direct (? bij Alexander zitten ze iig) dat ook is. Misschien kan je bij Direct ook even kijken. De MM zit in Alexander en in R'dam, dus dat moet kunnen. ;-)

ping 127.212.23.124

Pagina: 1