My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Koop geen Sony camera. Kort na de garantie (volgens Sony 1 jaar) kun je het schudden. Zelfs als het een onderdeel is wat in de camera zit wat ermee stopt (zoals je CCD).
da's inderdaad een optie, maar dan moet je wel compenseren m.b.v je diafragma.Rexcore schreef op 22 april 2004 @ 15:48:
DO: Plak je flitser eens af met een stukje (overtrek)papier.. Je zal vooral s'nachts zien dat je foto's niet zo ongeloofelijk "scherp" (qua licht) worden..
Je camera zal bij het gebruik van de flitser een vaste instelling kiezen voor diafragma en sluitertijd (f 3.0 en 1/60 o.i.d). Als er minder licht van de flitser komt en je compenseert niet, dan kan je foto al snel te donker uitvallen, Dit kan (in het geval van sommige camera's) ook ruisvorming tot gevolg hebben. Vaak wordt de afstand die de flitser nog kan belichten ook minder.
Een andere truuk is (en die heb ik hier geleerd) een panty over de flitser. Je kunt dan ook nog eens gebruik maken van panty's met een verschillende tint.
netkousen werken niet trouwens
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Als je veel in het donker fotograveert koop een camera met infrarood (sony) later omzetten naar zw en je verkloot de sfeer niet met je flits. Of je kan met voldoende zicht je kader bepalen. (of topic op een feestje infrarood video filmen je pakt dan echt de sfeer).
Do
Als het puur voor PC gebruik is lagere resolutie gebruiken voor een snellere verwerking en meer foto's kunnen maken. Vooral voor feesten en partijen.
Do
Gebruik een externe flitser indirect geeft echt een veel fraaier resultaat.
Don't
Doe wat anderen ook al doen probeer je eigen stijl te ontwikkelen en wat jij mooi vindt of prettig om mee te werken. Slechte camera's bestaan niet meer alleen minder geschikte voor een bepaalde situatie.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

IR-fotografie is leuk, zeker als je de cam een beetje onder controle hebt
Ik zal binnenkort eens de do's en don'ts die hier in het topic staan wat sorteren per categorie, en zien of ik het in een mooie sticky hier in FG kan posten
Verwijderd
Ben ik het persoonlijk niet mee eens. Laatst nog een camera van 4 jaar oud laten repareren zonder problemen (nou ja beetje duur dat wel, maar klant wou het). Onderdelen is bijna nooit een probleem bij Sony en ze zijn erg coulant qua tijd (15 maanden na aankoop nog steeds onder garantie gerepareert). Standaard garantie is 1 jaar.barto018 schreef op 22 april 2004 @ 15:53:
DON'T:
Koop geen Sony camera. Kort na de garantie (volgens Sony 1 jaar) kun je het schudden. Zelfs als het een onderdeel is wat in de camera zit wat ermee stopt (zoals je CCD).
Do's
- Indien mogelijk zet je camera op 3:2 verhouding. Scheelt witte randjes of afvallende handen / hoofden etc bij het afdrukken.
- Indien je camera geen 3:2 aan kan, hou dan rekening met de mogelijkheid van afvallende onderdelen aan de raden van de foto (2 kanten, dus bv boven en onder). Of, bewerk al je foto's zodat ze op 3:2 verhouding staan (als je ze wilt afdrukken).
Don'ts
- Liegen tegen de verkoper als je je camera hebt laten vallen / zwemmen / zandhappen / voetballen / etc. Hebben ze redelijk snel door als ze de camera zien.
Helaas zijn er nog steeds te veel mensen die volhouden dat hun camera niet in het water gevallen is, maar het wel vreemd vinden waarom er condens aan de binnenkant van de lens zit, en er waterschade geconstateerd is door de reparateur. Hetzelfde geld voor zand (vooral bij analoog irritant) en val/stoot schade.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 16:57 . Reden: kleine toevoeging + vette kopjes ]
Maar dan mijn DO
DO:
Indien de Camera het ondersteund zoveel mogelijk foto's in uncompressed format schieten. Dit is ook erg fijn als je ze nog wil bewerken op de PC. Je kan dan namelijk beter de JPEG compressie van PS gebruiken. (wegens ervaning met de s5000
Das ook weer waar.Mystic Spirit schreef op 22 april 2004 @ 11:17:
[...]
Dit is een referentie naar 1 bepaalde camera. over het algemeen gaat mijn don't wel op denk ik
Plezier maken, je niet al te veel zorgen maken om alles dat er mis kan gaan. Als je je druk gaat maken of je nu wel alle tips ter harte neemt, heb je veel minder fun... En je doet het toch minstens ook voor de lol mag ik aannemen.
Don't:
Een andere fotograaf nadoen, jij hebt je eigen stijl, je eigen wensen en hoe mooi je de foto's ook vind die een ander maakt: jij moet toch echt je eigen insteek vinden en daarmee je eigen manier bewerkstelligen. Bovendien vind de andere fotograaf (die wordt nagedaan) het erg vervelend als hij/zij er achter komt.
Bericht hierboven
Dank voor deze toevoeging..YellowCube schreef op 22 april 2004 @ 16:33:
[...]
da's inderdaad een optie, maar dan moet je wel compenseren m.b.v je diafragma.
Je camera zal bij het gebruik van de flitser een vaste instelling kiezen voor diafragma en sluitertijd (f 3.0 en 1/60 o.i.d). Als er minder licht van de flitser komt en je compenseert niet, dan kan je foto al snel te donker uitvallen, Dit kan (in het geval van sommige camera's) ook ruisvorming tot gevolg hebben. Vaak wordt de afstand die de flitser nog kan belichten ook minder.
Een andere truuk is (en die heb ik hier geleerd) een panty over de flitser. Je kunt dan ook nog eens gebruik maken van panty's met een verschillende tint.
netkousen werken niet trouwens
Had er zo snel niet aan gedacht, want ik gebruik zelf de hp 945 photosmart. En die heeft dat addaptive light technologie erbij in zitten.. dus dat word al gedeeltelijk bij mij uit handen genomen. (trouwens een ideaal systeem van hp.. zeer tevreden daarover)
Bedenk wat je met een bepaalde foto wilt vertellen, en hoe je dit het beste in beeld kan brengen. Foto's die een verhaal vertellen behoren meestal tot de beste foto's.
Foto = licht & Grafie = schrijven.
Zie het als dichten met licht i.p.v. woorden.
Durf te spelen met de digitale donkere camera. Niet alleen de standaard dingen auto-levels/color en vul maar in, maar probeer gewoon soms te spelen om te zien welk effect het heeft. Wees ook niet bang om nieuwe programma's te proberen. Een programma als noise-ninja of neatimage kan wonderen doen als je per ongeluk op een hoge ISO waarde geschoten hebt.
DON'T
Wacht niet op het ultieme moment om je foto te maken. Met name bij dieren erg verleidelijk. Begin al iets eerder te schieten en werk naar je ultieme opname toe. Je hebt vreselijk spijt als je helemaal geen foto hebt en de vogel is gevlogen. Het voordeel van digitaal is dat je iets meer foto's kan nemen. (de regel van wees selectief geld nog wel zie eerdere DO)
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
leer aan de hand van tutorials of boeken met Photoshop (of psp) om te gaan.
Ik vind het altijd zo'n zonde als goede fotografen een foto niet gebruiken, terwijl die nog goed te corrigeren zou zijn met een fotobewerkingsprogramma.
Blijf nieuwe dingen zoeken om je kennis/ervaring te vergroten.
'k ben zelf redelijk ervaren met het programma Photoshop, maar er zijn altijd dingen bij te leren. Zo heb ik laatst het boek "the photoshop cs book for digital photographers" gekocht, en daar stonden trucs in voor het verbeteren van foto's die ik nog nooit gebruikt had.
Leer je camera kennen.
Ik gebruik zelf een canon G3, vooral voor bandfotografie (live) en heb echt gemerkt dat er veel meer uit je camera te halen valt dan je op het eerste gezicht zou denken.
Indirect flitsen.
Ook als je denkt dat het je shot verpest, kan het toch handig zijn om via het plafond in te flitsen. In mijn situatie heb je vaak net te weinig licht op het podium, maar wil je toch de podiumverlichting gebruiken om je foto wat op te kleuren. Met indirect flitsen kan je toch nog net dat beetje licht krijgen wat je nodig hebt.
kwestie van oefenen.
Don't:
Automatisch scherp stellen. Mijn ervaring is (met livefotografie), dat je in het (schemer)donker niet kunt vertrouwen op je autofocus. Vooral bij de wat energieke podiumacts ben je sowieso altijd te laat met autofocus, als een gitarist springt ofzo moet je snel kunnen knippen.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Als ik foto's tegenlicht maak, dan zet ik mijn cam in een andere stand voor lichtmeting.nimm2 schreef op 23 april 2004 @ 11:58:
DO: gebruik bij sterk tegenlicht (zon) een flitser, wanneer je een portret wilt maken. zo zorg je ervoor dat je 'model' niet in de schaduw staat
Standaard=ESP, er is ook een stand met een puntje in het midden.
Tenzij je natuurlijk je foto's voor langere termijn (meer dan 3 jaar) wil bewaren, want dan is optische opslag echt een DON'T. Sla ze liever op een hdd op.DaCoTa schreef op 22 april 2004 @ 16:59:
DO
- Direct bij thuiskomst alles van je geheugenkaart afhalen en wegzetten op CD.
Overbelichten - het is de dood van alle details. Wanneer je bang bent dat stukjes overbelicht zijn, neem een wat kortere sluiter/ kleiner diafragma. Later kun je met bijv. PS de foto helderder maken zonder je details te verliezen.
DO
Neem de tijd voor een foto. Ren niet als een 'Japanner' rond. Bekijk de foto alsof je heb in je handen hebt. Oordeel voor je schiet.
DO: experimenteer met diafragma's en sluitertijden om gevoel te onwikkelen voor scherptediepte, detailopname in een foto, lichtval etc - trek er anders eens op uit juist met het doel om met je camera te experimenteren ipv mooie opnamen te schieten.
DO: sluit voor je dure camera gear incl lenzen, extenders, grips, tassen etc een aparte verzekering af. Dan hoef je ook niet te liegen wanneer je je camera in de zee hebt laten vallen - ook die schade is gedekt
DO: gebruik voor nachtopnamen op een statief een afstandsbediening (goede naam is me even ontschoten). Hoef je ook niet telkens te wachten op de zelfontspanner en heb je minder kans op bewogen plaatjes.
DO: check altijd en dan ook altijd of je fototas goed dicht is voor je hem oppakt. Ik heb in de loop van de jaren menig lens over het asfalt zien stuiteren - tis mij ook eens bijna overkomen.
DON'T wanneer je een redelijk zware lens aan je body hebt zitten, laten deze dan niet hangen - het volle gewicht van b.v. een 70-200mm f/2.8L is niet bevorderend voor je lens mount op je body. Zeker niet als je ook nog eens gaat lopen - hobbel de bobbel.
DON'T ga nooit zelf stofjes van je lens (of sensor!!!!!!!!!!!!) proberen te blazen. In tegenstelling tot blaasbalgjes komt er een partij rotzooi mee uit je mond - daar wordt je camera niet gelukkig van. Zelf gebruik ik ook geen perslucht busjes i.v.m. vet en andere narigheid die nog wel eens wilt meekomen. Gebruik je wel een perslucht busje, hou hem dan altijd rechtop en nooit op z'n kop ofzo.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Dit is wel het meest stomme misschien dat ik ooit heb gezien...Rexcore schreef op 22 april 2004 @ 15:48:
DO: Plak je flitser eens af met een stukje (overtrek)papier.. Je zal vooral s'nachts zien dat je foto's niet zo ongeloofelijk "scherp" (qua licht) worden..
Weet je wel hoeveel energie er met een flitser vrij komt? Genoeg om dat papiertje te schroeien of aan te steken...
Gebruik hier dus alleen de gemaakte melk kapjes voor...
@ Tazzman: Leg jij de mensen ff uit hoe die histogram meteen werkt.. menig mens weet dit niet... ik weet het nu ongeveer wel... maar ook niet precies
nog een DO
Als je Adobe Photoshop beter wilt leren kennen, koop dat het boek: Handboek digitale fotografie & beeldbewerking
is van Focus Publishing.
[ Voor 26% gewijzigd door FireArrow op 27-04-2004 01:09 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Acid_Burn op 27-04-2004 01:09 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Tijdje geleden iets te dicht bij een doek gehouden bij ontladen (in groothoekstand) en dat schroeide al aardig
Maar ik vind het alsnog dom, omdat je toch kans loopt op beschadiging.
Verwijderd
Koop een image tank. Voor 300 euro heb je er al een 20 gb (van sitecom geloof ik). Daar passen wel wat foto's op denk ik. Wel handig voor van de zomer denk ik zo.
Gebruik een kaartlezer, je batterij is dan minder snel leeg, ook gelijk een don't. Hoor ook veel dat je contactjes van je camara zo sneller stuk gaan.
Don't
Je camara aan een "goede" vriend uitlenen. Op een een of andere manier kunnen ze zo'n ding erg snel slopen. Ook hebben ze geen benul wat een DSLR met lenzen en flitser etc kost. En als er wat kapot is nemen ze je nog kwalijk dat je een dure camara hebt gekocht
Gebruik alleen flitsers uit de EX serie (heb zelf een Speedlite 420EX) voor de Canon 300d. Andere flitsers schijnen een te groot voltage terug te geven. Gevolg je printplaat brand door. Informeer dus bij de fotograaf (een vakman ) of de flitser voor je camara geschikt is. Beetje jammer om zo je camara te verspelen, en dit valt buiten de garantie.
edit:
garantie te verspelen -> camara te verspelen, en dit valt buiten de garantie
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 00:38 ]
!!!!!!!!!!!!!!!!! die prijsVerwijderd schreef op 27 april 2004 @ 01:39:
Do
Koop een image tank. Voor 300 euro heb je er al een 20 gb (van sitecom geloof ik). Daar passen wel wat foto's op denk ik. Wel handig voor van de zomer denk ik zo.
kijk liever naar een XS-Drive, bv deze: http://www.tweakers.net/pricewatch/51357
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Spotmeting bedoel je.Dupje schreef op 26 april 2004 @ 20:15:
[...]
Als ik foto's tegenlicht maak, dan zet ik mijn cam in een andere stand voor lichtmeting.
Standaard=ESP, er is ook een stand met een puntje in het midden.
Het nadeel is dan dat de rest van je foto overbelicht wordt, wat misschien mooi wordt om je onderwerp er uit te laten springen, maar niet echt ideaal is.
DO: bij mensen met een donkere huidskleur vaker flitsen, ook buiten. Het is zonde als je ze niet meer kan herkennen
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Dat ga je echt niet menen hè?Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 01:39:
Gebruik alleen flitsers uit de EX serie (heb zelf een Speedlite 420EX) voor de Canon 300d. Andere flitsers schijnen een te groot voltage terug te geven. Gevolg je printplaat brand door. Informeer dus bij de fotograaf (een vakman ) of de flitser voor je camara geschikt is. Beetje jammer om zo je garantie te verspelen.
Oudere flitsers werden op een andere manier afgevuurd, waarbij (volgens mij) vrij hoge spanningen kwamen kijken. Ik heb in ieder geval vaker gehoord dat het niet gezond voor je camera kan zijn als je een oude (jaar of 20) flitser probeert te gebruiken met een nieuwe camera..
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Hoe krijg je de achtergrond weer donker dan? Diafragma verder dicht?Tarin schreef op 27 april 2004 @ 09:47:
[...]
Spotmeting bedoel je.
Het nadeel is dan dat de rest van je foto overbelicht wordt, wat misschien mooi wordt om je onderwerp er uit te laten springen, maar niet echt ideaal is.
Nogal ja, moet je voor de gein eens een voltmeter op zo'n oude Metz houdenTarin schreef op 27 april 2004 @ 11:08:
[...]
Oudere flitsers werden op een andere manier afgevuurd, waarbij (volgens mij) vrij hoge spanningen kwamen kijken. Ik heb in ieder geval vaker gehoord dat het niet gezond voor je camera kan zijn als je een oude (jaar of 20) flitser probeert te gebruiken met een nieuwe camera..
Dont: De autofocus gebruiken (duhh) dit geeft de foto meestal net niet datgene wat jij in gedachten had.. die mooie vrouw op het terras is in 1 keer wazig gewordne en die gekke henk die achter haar zit vormt ineens het ondwerp...
Deze plek is te koop.
Aangaande Spot Metering: Soms is Spot juist perfect! Als iemand in raar licht staat en je wil het gezicht toch prettig vastgelegd hebben bijvoorbeeld. (Doe dan wel ff met je EV spelen, scheelt nog een boel)
Bericht hierboven
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Do: Koop een goede camera.Bor_de_Wollef schreef op 29 april 2004 @ 09:51:
Dat hangt er vanaf floris. Als je bijvoorbeeld een Canon A80 met AiAf hebt is het goed gebruik van de auto focus heel lastig vind ik. Je kunt zien waarop de camera zijn focus legt maar in veel gevallen is het heel moeilijk met de auto focus de scherpte daar te krijgen waar jij het wilt.
Ook met een goedkope(re) camera moet je gewoon goeie foto's kunnen maken... Ik fotograveer veel bij de motocross waar je de focus gewoon handmatig moet doen wil je het goed doen... Daar wil een autofocus (met mijn G3) gewoon niet voldoen..
Deze plek is te koop.
Ik heb naar de canon gebeld, en die verwezen mij door naar Transcontinenten oid. En die konden mij vertellen dat mijn 300D perfect met de Metz 54 Mz3 + canon adapter kon omgaan.Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 01:39:
Gebruik alleen flitsers uit de EX serie (heb zelf een Speedlite 420EX) voor de Canon 300d. Andere flitsers schijnen een te groot voltage terug te geven. Gevolg je printplaat brand door. Informeer dus bij de fotograaf (een vakman ) of de flitser voor je camara geschikt is. Beetje jammer om zo je garantie te verspelen.
Korte sluitertijden bedoel je???Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 11:27:
ook neit met een sport stand? lange sluitertijd moet wel kunnen dan denk ik hoor...
Ik ga met Floris mee, onlangs geprobeerd om foto's te maken van mensen in het schommelschip @ Efteling (op eff. 320 mm) en da's (al zeg ik het zelf) prima gelukt ondanks dat hetgeen je wilt vastleggen continue op een andere afstand van je is en zich niet perse in het midden van je viewfinder bevindBor_de_Wollef schreef op 29 april 2004 @ 09:51:
Dat hangt er vanaf floris. Als je bijvoorbeeld een Canon A80 met AiAf hebt is het goed gebruik van de auto focus heel lastig vind ik. Je kunt zien waarop de camera zijn focus legt maar in veel gevallen is het heel moeilijk met de auto focus de scherpte daar te krijgen waar jij het wilt.
Je moet er ff mee klooien om er handigheid in te krijgen dat wel
Veel en vaak zijn de keyword's, maar die zullen vast al wel genoemd zijn
ach... sjit... dat bedoel ik ookFireArrow schreef op 29 april 2004 @ 11:41:
[...]
Ik heb naar de canon gebeld, en die verwezen mij door naar Transcontinenten oid. En die konden mij vertellen dat mijn 300D perfect met de Metz 54 Mz3 + canon adapter kon omgaan.
[...]
Korte sluitertijden bedoel je???lange sluitertijden krijg je wazen ipv motoren + rijder.
Nee ook niet in de sportstand... helaas werkt dat ook niet naar behoren met AF... MF is dan stukken beter...
Deze plek is te koop.
-Een eventueel advies voor als je geen statief bij je hebt:
Neem een diepe hap adem, hou dat in, en je handen hou je al gelijk een stuk stabieler.
DON'T:
-Ga NOOIT "ff vlug" foto's maken van vissen boven een vijver, GELOOF ME
Etuuuuuh!
TranscontinentaFireArrow schreef op 29 april 2004 @ 11:41:
[...]
Ik heb naar de canon gebeld, en die verwezen mij door naar Transcontinenten oid. En die konden mij vertellen dat mijn 300D perfect met de Metz 54 Mz3 + canon adapter kon omgaan.
en ja, daar heb je het al, een adapter
[ Voor 7% gewijzigd door BaRF op 29-04-2004 20:21 ]
Verwijderd
DO, schakel die AiAF uit en kies gewoon scherpstellen in het midden, heb je veel meer controle over het focussen...........
Idd echt niet doen! vlak voor je vakantie een cam kopen. Ik heb dit zelf wel moeten doen, maar idd, in de eerste twee weken heb ik een heleboel kansen laten liggen voor mooie plaatjes. Gelukkig voor mij zaten er in mijn reisgezelschap een heleboel enthousiaste amateur-fotografen (allemaal uitgerust met een SLR met diverse lenzen en een digitale compact-camera), en die hebben me in korte tijd gelukkig veel kunnen leren. Maar dat dit dus meer geluk dan wijsheid is hoef ik jullie niet te vertellen.Grrrrrene schreef op 22 april 2004 @ 08:52:
Ook 's wat neerzetten uit de losse pols
DON'T
Koop je camera niet vlak voor de vakantie, maar enkele weken eerder. Ga intensief fotograferen, 't is echt zonde als je je aan het eind van de vakantie bedenkt hoe je die mislukte foto's aan het begin van je vakantie had kunnen voorkomen.
DO
Experimenteer bij macrofoto's met kleinere diafragma's. 9 van de 10 keer neem je normale foto's met het maximale diafragma, maar bij macrofoto's kan die scherptediepte veel te klein zijn om een hele vlieg/rups/vlinder/bloem scherp op de foto te krijgen. Bij macroshots blurt de achtergrond toch wel, dus een supergroot diafragma is nergens voor nodig
DON'T: vergeet het bovenstaande.
Gevolg: ik zit nu dus zonder lensdop voor m'n 50mm. GVD!
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
€5 euro man
Verwijderd
DO: voor de vakantie de camera leren kennen
DO'NT: de datum door de camera op de foto laten zetten ( en helemaal niet de verkeerde datum!) zoals een vriendin van mij in Thailand heeft gedaan en nu dus behoorlijk baalt omdat ze al die data van haar 500 foto's moet gaan wegshoppen.
Beetje ver gezocht maar goed.Tomcat schreef op 01 mei 2004 @ 11:14:
Don't: in arme landen foto's maken met behulp van je scherm. Laat dat gewoon uit en maak de foto's met de zoeker. Anders is de kans groot dat je je toestel binnen korte tijd kwijt bent.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Denken dat de batterijen die je bij je hebt vol zijn (hè Pelle
Waarom zou je uberhaubt de datum op je foto's laten zetten door je camVerwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 11:24:
DO'NT: de datum door de camera op de foto laten zetten ( en helemaal niet de verkeerde datum!) zoals een vriendin van mij in Thailand heeft gedaan en nu dus behoorlijk baalt omdat ze al die data van haar 500 foto's moet gaan wegshoppen.
Staat toch ook gewoon in je Exif...
* Leer wat al die dingen zijn op je camera. Weet wat EV inhoud, weet hoe je focus werkt, weet wat de invloed van ISO, sluitertijd en diafragma is. Weet hoe je met DOF werkt en ga daar mee spelen.
* Speel met Tv, Av en Manual om goed te begrijpen waarom je camera bepaalde instellingen kiest als je een keer op auto aan het schieten bent. (Niet dat ik begrijp waarom je dat nog zou willen als je Tv/Av/M hebt)
Don't
Spotmetering gebruiken als je met schaduwen werkt: Als je onderwerp (zeg een gezicht) onder de schaduw van een pet valt: dan is alles overbelicht behalve dat gezicht. Dat is ook weer niet het effect dat je zoekt
Bericht hierboven
Da's idd een hele goeieFloris schreef op 02 mei 2004 @ 02:45:
Don't
Spotmetering gebruiken als je met schaduwen werkt: Als je onderwerp (zeg een gezicht) onder de schaduw van een pet valt: dan is alles overbelicht behalve dat gezicht. Dat is ook weer niet het effect dat je zoekt
Ik moet mezelf ook weer aanleren op andere manieren te focussen etc.
Ik heb mijn focus/spot meting namelijk op Center staan, en dan merk ik dat ik toch soms niet goed uitkom met m'n licht
opletten als je een nekriem aan je camera hebt en je pakt 'm van de tafel, kast, stoel etc etc. Het is ondergetekende al 3 maal overkomen dat de riem net heel lullig bleef hangen achter een hoekje en dat op die manier de camera uit m'n jatten getrokken werd.
Je kunt je dat ook beseffen en in dat geval wat onderbelichten, dan kunnen de gezichtslijnen/schaduwen ook beter uitkomenFloris schreef op 02 mei 2004 @ 02:45:
Don't
DO: Of gewoon een fill flash gebruiken. Veel mensen vergeten dat veel (buitenlicht) ook vaak donkere slagschaduwen geven onder een petje bijvoorbeeld, en dat is van kort afstand (portretfoto's) makkelijk op te lossen met de flitser.Jaymz schreef op 02 mei 2004 @ 16:17:
[...]
Je kunt je dat ook beseffen en in dat geval wat onderbelichten, dan kunnen de gezichtslijnen/schaduwen ook beter uitkomen
Alors.
Het gaat niet om die 5 euro maar ik baal gewoon van het feit dat het me overkomen is. Het is me in 15 jaar echt nooit overkomen!!
Exposure compensation is the keyword here
Maar dan moet je dus wel weten hoe dat werkt: vandaar mijn DO
Tazz: het principe is best wel ruk ja. Ik ken het, ben ook een lensdop kwijtgeraakt en een diffuser... Het kost misschien niet zo veel, maar het is wel weer een hoop gedoe en je vraagt je tocch af hoe je het voor elkaar hebt gekregen om na al die tijd ineens iets kwijt te zijn...
[ Voor 41% gewijzigd door Floor-is op 02-05-2004 16:51 ]
Bericht hierboven
en als je camera het aankan, dan is RAW dus the keyword.Floris schreef op 02 mei 2004 @ 16:47:
Fillflash is niet altijd even geweldig, waarnaast ik daarmee niet een geweldig bereik heb
Exposure compensation is the keyword here
Maar dan moet je dus wel weten hoe dat werkt: vandaar mijn DO
Tazz: het principe is best wel ruk ja. Ik ken het, ben ook een lensdop kwijtgeraakt en een diffuser... Het kost misschien niet zo veel, maar het is wel weer een hoop gedoe en je vraagt je tocch af hoe je het voor elkaar hebt gekregen om na al die tijd ineens iets kwijt te zijn...
* YellowCube heeft er gisteren mee zitten spelen...
Geweldig!!
Nu alleen nog een monitor die de kleuren een beetje normaal weergeeft, want de kleuren van een tft van 7,95 + een pond tomaten wordt je niet vrolijk van.
Mjah, ik heb gisterenavond (optreden bevriende band) +/- 300 foto's geschoten op .jpg. RAW had me bij 1 of 2 foto's geholpen. Voor de zekerheid heb ik er een stuk of 20 op RAW gedaan, die kon ik op 1 na zonder bewerking importeren en die ene had niet eens zoveel bewerking nodigYellowCube schreef op 02 mei 2004 @ 17:11:
en als je camera het aankan, dan is RAW dus the keyword.
* YellowCube heeft er gisteren mee zitten spelen...
DON'T: Te zwaar op RAW leunen als je cam het aankan. Learn it the hard way
DO: gebruik BreezeBrowser 2.8!
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 00:31 ]
Bericht hierboven
Hmja.. heb je 4 BP511's, zijn ze allemaal leegJaymz schreef op 01 mei 2004 @ 12:06:
DON'T
Denken dat de batterijen die je bij je hebt vol zijn (hè Pelle)
Verwijderd
Don't:
Flitsen met je ingebouwde flitsers, tenzij het echt niet anders kan. Gebruik ipv een flitser eens voor de verandering een statief. Aangezien de meesten hier toch een compactcamera hebben, koop dan ff zo'n heel goedkoop ding, blijft de camera toch wel op staan.
Do:
Als je flitst, flits dan indirect (is al gezegd), maar alleen als het plafond niet te hoog is en de ruimte niet te groot. Ga in andere gevallen flitsen met en diffusor of met een groothoekconverter (en niet iets voor je flitser plakken zoals iemand vertelde). Wat ook niet verkeerd is, is het onderbelichten van je flits, dus flitsen met minder vermogen dan de lichtmeting aangeeft. Begin eens met een stopje zou ik zeggen (je hebt waarschijnlijk iets van 1 2/3 stop onderbelichting nodig).
Flitsen bij portretten in de zon. Neem voldoende afstand van je onderwerp, anders is je flits niet dekkend en neem de bovenstaande tip mee. Je houdt nu zichtbare schaduwen alleen zijn ze heel mooi ingeflitst.
Als je niet kunt flitsen zorg dan voor indirect licht bij een buitenportret. Goede reflecties zijn bijvoorbeeld een lichte (kleur) muur, een ander wit object of zand.
Don't Denken dat de kwaliteit van een foto rechtevenredig is aan de prijs van de camera.
Het is ongeveer 3,65483 miljoen keer belangrijker dat je een beetje feeling hebt qua compositie, omgeving, focus e.d. Ik ben al diverse camera's tegengekomen waarvan de gebruiker niet eens weet wat er allemaal mee kan.
Zorg er dan weer wel voor dat je een camera hebt die kan wat je wilt (en dat is niet "mooie foto's maken", maar bijvoorbeeld "Handmatige focus")
Do: Als je moeite hebt mensen (of als de mensen moeite hebben om) spontaan op de foto te krijgen, zonder een geforceerde kop, laat ze dan een kwartslag wegkijken en net voordat je de foto neemt hun hoofd in een keer naar de camera draaien (niet te langzaam natuurlijk).
Negeren is vooruitzien
Verwijderd
als je direct flitst met de ingebouwde flitser waarbij die niet rechtboven de lensopening zit - dit is dus van toepassing op compact camera's, daar zit de flits meestal linksboven de lens (van achter de camera gezien), en je wilt een portet-formaat foto maken, hou de camera dan dusdanig op zijn kant dat de flits hoger is dan de lens.
Anders flits je onder de kin, in de neusgaten ed. En dat ziet er raar uit, terwijl je meestal niet direct ziet waarom het zo raar is. Ook neuzen krijgen zo een rare schaduw.
Do:
Als je de keuze hebt, fotografeer dan dusdanig bij profiel portretfoto's dat je flits / het licht in het gezicht straalt (op de neus) en niet op het achterhoofd/oor.
Do:
als je geen statief hebt, neem een stuk touw mee van krap 2 m. Kan je het ene uiteinde om je pols binden of in je hand houden en het andere einde op de grond laten vallen en erop gaan staan; dan kan je het touw straktrekken als een soort geinverteerde monopod, voor de wat langere sluitertijden. Natuurlijk alleen bij gebrek aan beter, maar het kan een stopje schelen in wat nog scherp wordt.
Don't:
Je accessoires vergeten. Regel gewoon een goede tas waar alles in past dat je nodig kunt hebben, want je gaat net datgene nodig hebben dat er niet bij zit.
Don't:
Je camera in de buurt van onkundigen achterlaten. Al is het maar voor een minuut.
Een 3jarig jongetje weet niet dat hij b.v. niet met zijn vingertjes aan de lens mag komen, en ouders letten meer op de kleine dan op wat hij/zij versjteert. En jonge ouders zijn er soms echt niet gevoelig voor als je daar wat van zegt - 'het is toch niet kapot'. Voorkomen is beter dan genezen.
Als aanvulling op backuppen. Backup altijd het origineel. Eenmaal bewerkt natuurlijk ook. In geval van Nikon dus je .nef files opslaan. Daarna gaan bewerken.
Do
Leg je backup niet op je PC maar buitenshuis, zoals je ouders of op je werk. Geografisch gescheiden noemen ze dat. Schaf bijvoorbeeld een 2,5" laptopschijfje aan met bay (met FW, USB2).
Do
Ken je camera.
Do
Neem (indien natuurlijk mogelijk) altijd je camera mee. Op onverwachte momenten schiet je de mooiste plaatjes.
Do
Leer basistechnieken voor fotografie en maar je bekend met technieken om tijdens je compositie al een eind richting je eindplaatje te sturen. Bij macro bv. een lage/scherptediepte. Je onderwerp hoeft niet in het midden (de vakantiekiek).
Do
Knowledge is power. Deel je ervaringen en technieken. Lever kritiek, maar onderbouw het wel. Zo worden we allemaal die goeie fotograaf.
Do
Experimenteer: neem van 1 onderwerp (compositie) verschillende opnamens met wisseling in de waardes (ISO, WB, Diafragma, invulflits, etc)
Gevolg van vorige do
Koop een grote geheugenkaart !!
Do
Zet bij je geposte foto's welke camera je hebt gebruikt en eventuele lens en instelling (indien deze afwijkt van je sig) of EXIF data.
Misschien ideetje voor forum om bij plaatjes automatisch EXIF data weer te geven?
Do of Don't
Ga je bewerken met PS (of ander pakket), gebruik dan een CRT ipv TFT en regel hem af met een apparaat (halfjaarlijks herhalen). TFT's met kleurechtheid zijn schaars en mega-duur.
Don't
Zeg ajb geen copyright lappen met tekst in je foto. Als je een foto maakt ben je automatisch eigenaar en zit er copyright op. Initialen is beter, maar... liever niet (mijn mening)
Just my 2 cents...
[ Voor 17% gewijzigd door GdeKeijzer op 07-07-2004 15:38 ]
Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Verwijderd
Remy schreef op 22 april 2004 @ 16:44:
Frogmen's voorbeeld over een DO met IR-fotografie (Sony F717) geïllustreerd:
[afbeelding]
IR-fotografie is leuk, zeker als je de cam een beetje onder controle hebt
Ik zal binnenkort eens de do's en don'ts die hier in het topic staan wat sorteren per categorie, en zien of ik het in een mooie sticky hier in FG kan posten
sorry voor dit offtopic gelul
DO
Als je een goedkope camera koopt, koop er dan een waar er 4 penlites in gaan ipv 2. Ik heb een Nikon coolpix 2000 en heb het laatst gepresteerd om op 1 setje batterijen zo'n 120 foto's te maken. Sommige camera's schijnen normale penlites niet te accepteren/8 foto's te kunnen maximaal.
DO
Als je toch ruimte gebrek krijgt op je flashcard, stel dan een hogere compressie in, niet een lagere resolutie.
DO
Stel het contrast van je display zo laag mogelijk in, scheelt aanzienlijk in de batterijen.
DO
Druk ook eens foto's af bij de drukker.
DO
Neem foto's alleen in landscape. Past het niet? Stap dan eens achteruit. Landscape foto's kun je niet fijn gebruiken tijdens een presentatie!
DO
Vlakke, sterk reflecterende oppervlakte's schuin nemen indien de flitser is ingeschakeld.
DO
Als je met een groep op stap bent (groep van 30 of meer) dan komt het vaak voor dat jij niet de enige bent met een digitale camera. Neem contact met diegene op en maak er een projectje van zodat iedereen alle foto's op 1 DVD kan nabestellen. Als het mogelijk is dan sorteer je de foto's natuurlijk op datum/tijd zodat je verschillende perspectieven krijgt. Dat is heel leuk om te zien namelijk.
DO
Als je toch in een groep bent, leen dan de camera eens uit aan iemand die je 5 minuten later zeker weer zult zien. Ik weet dat niet iedereen het hier mee eens is maar je krijgt, net zoals bij de vorige, een ander perspectief. Komt bij dat het heel leuk is om te zien wat iemand anders heeft gezien en jij niet. Zo kom je zelf ook nog eens op de gevoelige plaat!
DO
Flashcard formatteren, scheelt ontzettend veel tijd (ivm fragmentatie).
DO
Foto's blijven nemen. Ook als iedereen zit te zeiken dat je steeds van die (voor hun) rare foto's neemt. Geheid dat ze het later vet gaaf vinden dat er toch nog 1 iemand is geweest die foto's heeft genomen!
DON'T
Foto's op 1 locatie opslaan en dat daarna de HDD kapot gaat. Gelukkig had ik toen de CF nog niet geformateerd en heb een gedeelte van net gemaakte foto's nog kunnen recoveren.
DO Ga eerst eens goed kijken voordat je die foto maakt, niet klikken. Nee kijken, en als je het echt, maar dan ook echt goed vind, dan klikken
DON'T Alles op auto zetten, en lui klikken. Neem nou autofocus, best handig, maar je wordt er lui van en let minder op je compositie. Ga gewoon lekker zelf focussen, en als je een nieuwe cam koopt, koop er dan een met manuele focus (de meeste (D)SLR lenzen hebben dat gelukkig, ik ken eigenlijk geen enkele lens voor spiegelreflexen zonder manuele focus
|>
Verwijderd
Ik ook maar een paar dan.
DO
Neem foto's alleen in landscape. Past het niet? Stap dan eens achteruit. Landscape foto's kun je niet fijn gebruiken tijdens een presentatie!
[quote]
Leg eens uit, landscape betekent bij de meeste camera,s focus op oneindig en klein diafragma,het ontgaat mij wat dat met een presentatie te maken heeft.
PS, voor de rest prima tips........
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 16:34 ]
Alors.
O ja, nog een don't
proberen met een goedkope digitale camera binnen een foto te maken op grote afstand. Het werkt gewoon niet lekker. Het enige wat je er aan kunt doen is de overbelichtings functie te gebruiken (met als nadeel veel ruis).
[ Voor 25% gewijzigd door jan-marten op 18-07-2004 17:47 ]
Dubieus. Als ik wat foto's maak die ik later op internet wil zetten, schiet ik die net zo lief in 1600x1200 ipv de volle 4 megapixels.DO
Als je toch ruimte gebrek krijgt op je flashcard, stel dan een hogere compressie in, niet een lagere resolutie.
Alors.
Verwijderd
Dat spreekt vanzelf maar daar was hier geen sprake van, voor algemene doeleinden waar groot afdrukken niet uitgesloten is, moet je gewoon max. resolutie nemen en iets hogere compressie, de hoogste compressie kan je beter nooit gebruiken (normaal bij canon, of standard bij andere), dat is echt lelijk......Stereotomy schreef op 18 juli 2004 @ 18:02:
[...]
Dubieus. Als ik wat foto's maak die ik later op internet wil zetten, schiet ik die net zo lief in 1600x1200 ipv de volle 4 megapixels.
Alors.
DO: Ruim je je camera op in je cameratas, zet hem dan op de stand om foto's te bekijken. Mocht de camera aangaan, dan komt in ieder geval niet de lens naar buiten zetten (tip van Canon).
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
Detail wat je niet vastlegt krijg je nooit meer terug, de compressie kan je later verlagen, maar voor een website maakt het niet uitStereotomy schreef op 18 juli 2004 @ 21:31:
Maar waarom dan? Spaar je meer ruimte uit? Hou je meer detail over met een hogere compressie in vergelijking met de terugschaling naar 2 megapixel?
Verwijderd
Vind ik persoonlijk een beetje onzin. Je kan je juist beter bezig houden met de compositie en de foto in het algemeen als je al dat technische gefreubel niet aan je kop hebt. Ik schiet zolang de situatie het toelaat bijna al mijn plaatjes op auto. En autofocus is verdomde handig wanneer je een bewegend object wil fotograferen.DON'T Alles op auto zetten, en lui klikken. Neem nou autofocus, best handig, maar je wordt er lui van en let minder op je compositie. Ga gewoon lekker zelf focussen, en als je een nieuwe cam koopt, koop er dan een met manuele focus (de meeste (D)SLR lenzen hebben dat gelukkig, ik ken eigenlijk geen enkele lens voor spiegelreflexen zonder manuele focus).
Gooi foto's weg, als je er niet 100% tevreden over bent. Niets is zo vermoeiend voor jezelf en zeker ook voor anderen als je door jou stapel middelmatige rommel moet worstelen.
Ook professionele fotografen maken maar een klein percentage echt mooie foto's.
Leuke lamp, overigens !!
als je veel fotografeert bij op bijv een SLR merk je snel hoe belangrijk sluitertijd en scherptediepte (diafragma) zijn tbv je compostie. Dus wat jij zegt gaat vaak niet op. En autofocus kan handig zijn, maar het HOEFT nietVerwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2004 @ 21:04:
[...]
Vind ik persoonlijk een beetje onzin. Je kan je juist beter bezig houden met de compositie en de foto in het algemeen als je al dat technische gefreubel niet aan je kop hebt. Ik schiet zolang de situatie het toelaat bijna al mijn plaatjes op auto. En autofocus is verdomde handig wanneer je een bewegend object wil fotograferen.
|>
Verwijderd
Dan moet je alweer een apart apparaat meenemen die dat kan.Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 00:16:
Do: Gebruik voice memo's voor je fotos. Kost bijna geen ruimte, en je kunt even je ideeen kwijt die je bij het maken van de foto had. Ook kun je even snel vertellen waar de foto gemaakt is en wat je ziet.
Met een normale digicam zal het waarschijnlijk kunnen, maar met een dSLR gaat dat niet.
Als je nacht/avond foto's gaat maken neem een zaklamp mee. Handig om zelf wat te kunnen zien, maar kan vaak ook het benodigde beetje extra licht geven om een object beter uit te laten komen in het donker.
Do
Kan bij veel foto's, maar zeker bij Panorama foto's is het vaak mooi om de panorama in te 'framen' door bijvoorbeeld een dichtbij staande boom o.i.d. aan de zijkant in het panorama op te nemen. Hierdoor krijg je ook een mooier diepte effect.
Do: koop filters als je een (d)SLR camera hebt (en als je het geld ervoor hebt):
- polariser filter: leuk om reflecties weg te nemen of om te versterken! Goed voor een diepblauwere lucht. Er zijn er verschillende soorten, vraag info in de winkel. Vb: etalage shot: probleem: je ziet jezelf in de weerspiegeling van het glas --> neem je polariser, draai draai en weg is de reflectie. Ook zeer interessant bij landschapsfotografie met blauwe lucht
- infrared filter: leuk om creatieve fotos mee te maken, filtert alle licht buiten IR licht weg... zie dpreview forum voor interessante benaderingen/informatie
- UV filter: veelal gebruikt als protectie van de lens maar ook om 'hase' en mist te doen verminderen in landschappen (in bepaalde mate)
en vele andere filters als: neutral density filters (ND grads), warm up filters, cooling filters, soft focus filters, tabacco grads (leuk effect), twinkeling lights (zo van die sterrekes bij lichtjes), speciale kleurenfilters, ea... met merken zoals B+W, Lee, Hoya, Cokin, ilford, jessops, hasselblad ...
Do: leuke shots = ook afzien! Professionele fotografen gaan ook veel vroeg uit de veren om prachtige zonsopgangen te trekke, dauw, etc... ('s ochtends en s avonds zijn goede perioden om warme foto's te trekken oa.)
Do: (waarschijnlijk al gezegd) Macro fotografie geeft een nieuwe kijk op het leven + Een macro dedicated lens van bvb 60+mm kan ook perfect zijn voor portretfotografie!
Do: probeer eens een lichtbak voor macro fotografie! (Zo'n ding waar fotografen hun dia's mee bekijken e.d.)
Do: wees creatief, trek de meest onnozele dingen die er bestaan
Do: candidfotografie is soms nogal riskant aangezien veel mensen niet graag door onbekenden worden getrokken - in niet familiale omstandigheden. Gebruik daarom liefst een lange lens. bigma? iemand?
Do: ooit al eens jouw flatbedscanner als fototoestel gebruikt? leuke effecten kan je ermee bereiken. Leg er eens een mooie bloem op! (ga hem nu niet overal mee naartoe sleuren én pas op voor krassen...
Do: ooit al eens zo'n dure hasselblad of medium format camera willen gebruiken? Ga hem niet kopen, maar ga hem eens een dagje huren in een gespecialiseerde zaak. digitale backs zijn volgens mij niet te betalen voor de meeste hobbyisten
Don't: spend all your money on the best of the best. 2de hands is ook veelal goed soms, maar dan wel lenzen-gericht. Ga eerder voor de prijs-kwaliteits lens dan de duurste prime lens. Zeker als fotografie een hobby is. Kijk maar naar de Sigma(Bigma) joekel van een lens
Wil je iets tussen creative compact en dSLR? ga dan voor een dSLR style camera, het voordeel is dat je dan ook meestal door de lens mee kunt kijken ipv op het schermpje.
Denk dus goed na eer je iets koopt, en zoek op internet naar comments en reviews van de bestaande camera's. Het spaart allemaal veel geld uit ( ik kan er ook van meespreke, heb ooit creative compact gekocht twv 700euro terwijl ik voor die prijs zelfs een dSLR body kan aanschaffen nu)
Een ECHTE Macro lens heeft zelfs op f/16 een DOF van enige mm waardoor portret fotografie onmogelijk is. Met echte macro lens bedoel ik bv een Canon MP-E. Een 65mm f/2.8 macro lens (1x - 5x) - zo'n lens kan je gewoon echt niet voor portret fotografie gebruiken.Dakoina schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 16:45:
Do: (waarschijnlijk al gezegd) Macro fotografie geeft een nieuwe kijk op het leven + Een macro dedicated lens van bvb 60+mm kan ook perfect zijn voor portretfotografie!
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Analyseer wat voor lens het beste geschikt is voor jouw stijl van fotografie, analyseer wat er op de markt te krijgen is - kijk naar je budget en kijk naar de kwaliteit van de objectieven.... als je dan ziet dat voor jouw stijl van fotografie bv een gebruikte Canon EF 300mm f/2.8L het beste geschikt is... koop die lens dan. Hobby's mogen ook best geld kosten - afhankelijk van je budget natuurlijk.Don't: spend all your money on the best of the best. 2de hands is ook veelal goed soms, maar dan wel lenzen-gericht. Ga eerder voor de prijs-kwaliteits lens dan de duurste prime lens. Zeker als fotografie een hobby is. Kijk maar naar de Sigma(Bigma) joekel van een lens
Die Bigma is een leuke zoom lens maar lang niet voor iedereen bruikbaar (bv in lichtarme situaties) of wellicht preferen anderen (zoals ikzelf) liever de kwaliteit van een goede prime.
Do:Als je camera een USB 1.1 aansluiting heeft, koop voor een 10 of 15 euro een multi-card reader met USB 2.0. Voor mijn gevoel zit er tussen mijn 300D en de card-reader een factor 10 verschil in snelheid van het uitlezen.
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
ok ik geef toe dat ik het zelf nog niet heb uitgetest, maar er zijn her en der artikelen in gespecialiseerde pers (die ik heb gelezen) die vermelden dat het mogelijk is een macro lens te gebruiken. Moest ik ze toevallig nog eens tegenkomen laat ik nog wel es iet wetetazzman schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 17:02:
[...]
Een ECHTE Macro lens heeft zelfs op f/16 een DOF van enige mm waardoor portret fotografie onmogelijk is. Met echte macro lens bedoel ik bv een Canon MP-E. Een 65mm f/2.8 macro lens (1x - 5x) - zo'n lens kan je gewoon echt niet voor portret fotografie gebruiken.
[...]
ook mee eens, maar mijn Do is vooral gericht op mensen die het iets minder breed hebben (zoals ik: de arme student)Daar ben ik het zeker niet mee eens. Analyseer wat voor lens het beste geschikt is voor jouw stijl van fotografie, analyseer wat er op de markt te krijgen is - kijk naar je budget en kijk naar de kwaliteit van de objectieven.... als je dan ziet dat voor jouw stijl van fotografie bv een gebruikte Canon EF 300mm f/2.8L het beste geschikt is... koop die lens dan. Hobby's mogen ook best geld kosten - afhankelijk van je budget natuurlijk.
Die Bigma is een leuke zoom lens maar lang niet voor iedereen bruikbaar (bv in lichtarme situaties) of wellicht preferen anderen (zoals ikzelf) liever de kwaliteit van een goede prime.
Tegenwoordig krijg je bij veel camera's nog steeds (buiten de duurdere) slechts 16-32 MB geheugenkaartjes meegeleverd. En met al die megapixels (ook al kan je die eenvoudig lager instelle om meer foto's te trekke): zo'n klein kaartje is rap vol. Ik denk dat 128Mb voor beginners toch al een iets betere minimum-startpositie is. 512mb begint er dan toch al meer op te lijken
Nota: als ze gratis werken, geef hen dan toch de keuze een afdruk mee van een of meer van de beste shots die je hebt gemaakt. Eventueel kan je de getrokken foto's voor hen ook op cd zetten
Do: heeft de te fotograferen persoon littekens of oneffenheden op z'n gezicht/lichaam? probeer die te verstoppen door vanuit een andere hoek te trekken (zodat ze in de schaduw ofzo komen te liggen). Het trekken uit een verschillende hoek (hoog, laag, zijaanzicht...) dan normaal wordt ook veel toegepast om oa.grote voorhoofden, lange neuzen, grote kinnen en andere mogelijke oneffenheden weg te werken (ofwel camera verplaatse, ofwel mensen hun hoofd laten draaien). Langs de andere kant kunnen die 'oneffenheden' een bepaald karakter geven aan een foto.
Do: hoge iso met veel ruis: kan ook artistiek gebruikt worden! vooral als de foto's geconverteerd worden naar black & white of sepia --> zeer mooi, geeft een speciale feeling/effect
Do: mss al vernoemd voor zwartwit fotografie, maar trek eerst foto's in kleur en probeer ze nadien te converteren in B&W (met channelmixer in PS). Geen zin voor PS toestanden? Probeer dan een rode kleurenfilter op je camera te plaatsen (of andere kleurenfilters) en schiet onmiddellijk in B&W, bekijk het effect van de kleurenfilters op het lcd schermpje.
Do: interesse in portret fotografie, landschapfotografie, of iets anders? Probeer jezelf er meer in te specialiseren. Het masteren van één of meer thema's "kan" resulteren in veel betere foto's later in die categorie, dan wanneer men de beste wil zijn in alle categoriën. Zie bvb Andy Rouse (brits fotograaf --> gespecialiseerd in wild/natuurfotografie).
Do: tel af als je een foto trekt bij oa portretfotografie. Dan kan het model zich klaarmaken (betere positief uitzoeken ed.) voor de foto. (onlangs gelezen in fotografie magazine) Werkt schijnt beter dan *draai nu uw hoofd nr hier, en niet bewegen* quotes. Laat het model met haar eigen lichaam experimenteren als je zelf geen ideeën meer mocht hebben.
Do: weet van tevoren wat je wil trekken! Het is makkelijker iets te trekken dat je voor ogen hebt dan gewoon maar wat schieten.
Verwijderd
don't: Je foto's bij een fotozaak op een cd laten zetten. Je bent dan al je exif info kwijt
(in mijn geval fotoland in Noorwegen)
ik heb een paar maanden geleden een 1gb 80x kaartje gekocht van Lexar, en dat merk ik echt.
vooral als ik raq foto's ga schieten worden ze direct weg geschreven ipv. 5 seconden te moeten wachten op "standaard" geheugen.
conclusie: geef 10/20 euro meer uit voor je geheugenkaart en je hebt minder kans dat je tijdens het schieten van actie foto's een foto mist door langzaam geheugen.
Imperfectionist.