[Temp] P4 2.8E icm Zalman CNPS7000A-Cu

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Goedenavond Tweakers,

Ik stel niet veel vragen maar goed nu moet het toch weer gebeuren.

Allereerst, mods, ik heb deze in PMG geplaatst omdat ik absoluut niet doe aan overclocken en ook absoluut de intentie niet heb, mocht ie wel naar DOC worden verplaatst, bij voorbaat dank.

Bedankt voor het verplaatsen Abbadon, hopelijk heeft het een positieve uitwerking :Y)

Maar goed nu ontopic:

Allereerst mijn specificaties:

Moederbord: Asus P4C800 Gold.
Processor: Intel Pentium 4 2.8E 1 MB 800 FSB ( Prescot, SL79K )
Koeler: Zalman CNPS7000A-Cu, voorheen Intel Boxed.
Geheugen: 4 x 512 MB Kingston DDR400 ( KVR400X64C3A/512 )
Videokaart: Asus 8460 Geforce 4 Ti4600.
Harddisken: 2 x Western Digital 160 GB SATA ( Met zijn 2en in raid0 op de ICH5R )
Casefans: 4 regelbare Enermax 8 CM fans.
Case: Chieftec DX01W.
Voeding: Enermax 365P-VE(FC) ( 350 Watt )
Koelpasta: Artic Silver 5.

Alles draait stock speed, wel alles laatste bios/drivers, maar niks oced. Prestaties van de machine zijn gewoon goed en overeenkomstig specs.

Verder nog een Audigy, CDR en DVDR en floppy drive :Y)

Nou een overzicht over hoe ik het heb ingebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29719/thumb.jpg

Zoals te zien is zijn alle kabels wel weg gewerkt. Linksboven zitten 2 casefans welke lucht naar buiten zuigen, rechts onder zitten 2 casefans die frisse lucht aanzuigen. De bovenste van de 2 aanzuigende fans, zit in het rekje van de harddisken zodat deze gelijk ook gekoeld worden. Alle casefans draaien op +- 50% van hun maximum RPM.

De voeding heeft een grote temperatuur geregelde fan horizontaal. De sensor hiervan zit onder de koeler bracket door onder de Zalman. De Zalman zit nu zonder de fancontrol aangesloten, eerst met nu zonder, maakte geen positief danwel negatief verschil.

Mijn oude setup, dus met de Intel Boxed Koeler, werd 53/40 (Stressed/Idle), Case temp +- 23 a 24 graden.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29718/thumb.jpg

Mijn nieuwe setup, dus met de Zalman 7000, wordt 51/40 (Stressed/Idle), Case temp +- 26 graden, maar dat is nadat ik de casefans eerst op minimale snelheid had gezet en toen weer naar +- 50% dus het verschil is mijn eigen "fout".

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29717/thumb.jpg

Ik denk dat het duidelijk is waar de schoen wringt. Waarom ben ik maar 2 graden
omlaag gegaan met deze zo bewierookte koeler :?

Nu vind ik dat ik ook een tweaker ben, dus wat heb ik zelf gedaan:

- Veel gezocht op tweakers.net en ik vond de volgende relevante topics ( Er waren er meer maar die waren spinoff's of vertelden niets nieuws ): Deze waar wordt geconstateerd dat er veel verschil in de resultaten zit. Sommigen halen met dikke OC's lagere temps dan anderen die op stock speed draaien.

En deze: Dit topic heeft eigenlijk alleen meer betrekking op de (on)mogelijkheden, beschikbaarheid en technische details.

Verder heb ik diverse reviews gelezen zoals deze van Digit-Life

Ook hier komt de koeler goed uit de bus en mede daardoor ben ik tot aanschaf over gegaan.

- Ik heb zoals werd aangeraden in het topic van acidfever ( De eerste ) de fancontrol er tussen uit gehaald maar dat maakte niks uit, de fan liep iets harder, +- 250 RPM, maar niet koeler.

- Ik had eerst AS5 netjes over de heatspreader uitgesmeerd, daarna heb ik 1 x alles schoongemaakt en het gedaan zoals bij AS op de site staat, dus een druppel ter grootte van een rijstkorrel en deze eerst beetje pletten met de koeler door links en rechts op een beetje te draaien.

- In 1 vd reviews werd melding gemaakt dat de beugel die over het koellichaam loopt niet strak genoeg zat dus het koellichaam kon bewegen dus slecht contact met de CPU, dit heb ik gecontroleerd, maar was bij mij niet het geval.

Oh ja voor ik het vergeet, ik heb de temps zowel met MBM5 als in het bios gecontroleerd en die komen goed overheen.

Verder wordt de Zalman ook warm dus afgifte van warmte is er zeker. Tevens zie ik dat de temperatuur opbouw langzamer gaat als bij de boxed koeler dus de Zalman zit er niet voor niets op, waar nu +- 30 sec voor nodig is was met de boxed koeler in max 10 seconden gedaan.

En toen ik mijn Boxed koeler demonteerde, is er een klein beetje van die "pasta" in het kleine gaatje van de heatspreader gekomen, het grootste deel is er uit, en ik heb een Celeron 1.8 liggen ( Dooie ) die uit elkaar ligt waar aan ik kon zien dat er niks interessants onder zit en dat maakt volgens mij niks uit dus maar andere ideeen zijn welkom.

Tot slot heb ik WinXP + SP2Beta waarin een andere driver is gebruikt voor de processor als in SP1. Eerder had ik al uitgevonden dat dit volgens Microsoft is om gebruik te maken van energie besparende functies in (mobile) prescot's.

Nou dus nogmaals in het kort, de grote brandende vraag, Heren ( en mischien Dames ) zijn de temperaturen die ik haal normaal voor mijn machine of zou er meer rek naar beneden in moeten zitten ? Maw tevreden zijn of verder zoeken en als ik verder moet zoeken, waarnaar dan want ik zie het even niet meer.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Ghostrider(NL)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
heb je er ook rekening mee gehouden, dat de temperatuur sensors niet 100% de goede temp aangeven?

maw. deze temperaturen hoeven niet de echte temperaturen te zijn.
hoe je dat checkt bij een P4 kan je hier lezen...

kheb ff voor je op de intel site gekeken en je hebt een SL79K die een thermische beveiliging heeft op 69.1 graden Celsius...

[ Voor 33% gewijzigd door NewbieNeo op 21-04-2004 19:27 ]

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Je probleem kan dit zijn:

1. Op de foto lijkt het net alsof het een hele kleine kast is,de fan rechts onderaan kan zijn koude niet goed kwijt naar boven.

2.Heb je de kast altijd open, of dicht.
Probeer er eens een _----_ voor te zetten.(zon ding voor in de zomer voor verkoeling kom niet op de naam :X )

3. Het kan ook zijn dat je temp sensors niet lekker zijn.
3.Het kan ook zijn dat de temeraturen gewoon normaal zijn.

offtopic:
Alweer te laat

[ Voor 13% gewijzigd door Timo op 21-04-2004 19:29 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geweldige startpost! Zo zie je ze niet vaak. Mijn compliment.

Helaas wordt de CPU niet abnormaal warm/heet dus feitelijk is er niets aan de hand.

Wat wel een probleem is dat je je goeie geld uitgegeven hebt aan, naar men zegt, de op dit moment best verkrijgbare koeler en het resultaat daarvan tegenvalt, tenminste t.o.v. de boxed koeler. Jammer, maar het is gewoon niet anders, i.i.g. is hij wel een stuk stiller.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik heb hetzelfde met een northwood 2.6. Op de standaard snelheid wordt de proc stressed 52 graden, idle 46. Als ik de pc net aanzet istie rond de 42 graden. Overklokt zoals die nu is (255fsb, 3,38 Ghz) wordt de proc stressed 56 graden, soms uitschieters naar 58.

Ik heb wel een zalman hcp80 op mijn radeon zitten, die wordt natuurlijk ook war, en ik heb mijn 6 casefans en voeding op halve snelheid draaien, volle snelheid scheelt trouwens maar 1 graad.

Ik had een coolermaster aero 4, echter deze maakte nogal een pokkeherrie boven de 2800 toeren, ik kom de proc daarmee wel op 270mhz fsb zetten, met de zalman krijg ik bsod bij 265 mhz fsb

voordeel is wel dat de zalman inderdaad lekker stil is

• Ghost(NL)
  • Niet online
@NewbieNeo:

Ja dat kan, maar ben je dan niet met me eens dat het verschil tussen de twee temps nog steeds weinig is, maw. of de temps nu 43 en 41 zijn of 53 en 51 omdat hij er bijv. 10 graden naast zit, maakt nog steeds een verschil van maar 2 graden.

En thanx voor de max temp, die had ik idd nog niet opgezocht.

@Fooker:

De kast is om precies te zijn een behoorlijk uit de kluiten gewassen miditower.
Hoogte is 52 cm. Hier zie je een klein overzicht en hier zie je hoe hij er van buiten uitziet. Hij is ongeveer 8 a 10 centimer hoger dan een normale ATX miditower. Ik heb de kast altijd dicht ( Je bedoelt een airco :) ) en puntje 3 ja daar ben ik dus benieuwd naar :)

@GuardianAngel:

Dank je :), en ja jouw constatering is compleet juist. Hoe graag ik het ook anders had gezien.

@Martin:

Ja hij is stil en deze machine wordt overstemd door de andere machines die er om heen staan, maar ik had liever nog zachter gegaan. Maar goed wie weet komt iemand nog met een werelds idee :Y)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Hmmmzzz, wel hoge temperaturen die ik hier hoor. Ik heb hier een pentium 4 met een 3.2C Pentium 4 (northwood) en een Asus Radeon 9800Pro. Als mijn cpu iddle is dan wordt ie ongeveer 28 graden, als ik em stress (ongeveer 3.6 gzh, full load) dan wordt ie maximaal 47 graden. Mijn moederbord is een Asus P4C800-E deluxe. De temperaturen zijn gemeten via mobo bios en via Asus pc probe. De koeler op mijn p4 3.2 is een Zalman CNPS7000-CU. Nou is een northwood waarschijnlijk niet te vergelijken met een Prescott, maar zou het verschil in warmte dan zo groot zijn. MAW: is de omgevingstemperatuur niet hoog, (bij mij ongeveer 28 graden). Verder mooie startpost...!

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Ghost(NL)
  • Niet online
Thanx, maar idd een Prescot is warmer als een Northwood, maar dit gaat imho nergens over. Jouw machine wordt 4 graden warmer als mijn machine. Ik had ook niet dit enorme verschil verwacht.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Ghostrider(NL) schreef op 21 april 2004 @ 22:53:
@NewbieNeo:

De kast is om precies te zijn een behoorlijk uit de kluiten gewassen miditower.
Hoogte is 52 cm. Hier zie je een klein overzicht en hier zie je hoe hij er van buiten uitziet. Hij is ongeveer 8 a 10 centimer hoger dan een normale ATX miditower. Ik heb de kast altijd dicht ( Je bedoelt een airco :) ) en puntje 3 ja daar ben ik dus benieuwd naar :)
De kast is een chieftech, dacht in het begin dat het een aopen was(zelf ook gehad) daar waren de temps ook heel hoog.

En ik bedoelde geen airco, maar zon ding dat rondraait waar een grote fan in zit.

Je zou eventueel als je bereid bent te modden een blow hole boven de cpu maken,
voor frisse toevoer naar de proc.

Ik heb hier ook 2 chieftechs,(1x fulltower 1x miditower), en voel ins of de warmte van de proc niet onder de voeding blijft hangen.

Je temps zijn niet schrik barend hoog,(nu haal ik lagere maar met een northwood)
dus denk dat een blow hole best wat verschil uit kan maken.

Wat voor vidkaart zit er btw in?
moet beter leren lezen.

Wordt de videokaart heel warm?, en blijft de warmte daar hangen?
En wat ook is , de fan die achter je drives zit, blaast warme lucht naar je case
er lijkt mij te weinig ruimte voor een goede airflow?

Wat je nog zou kunnen proberen, is even de boxed terug zetten met de AS5,
en kijken wat er gebeurd, mischien heb je wel hogere temps.

Nog een probeerseltje, even de voltage omhoog gooien, naar 1.35-1.4
daardoor word de proc warmer, mischien werkt de zalman cpu efficienter met hogere temps.

[ Voor 19% gewijzigd door Timo op 22-04-2004 12:51 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 20:03:
Ik heb hetzelfde met een northwood 2.6. Op de standaard snelheid wordt de proc stressed 52 graden, idle 46. Als ik de pc net aanzet istie rond de 42 graden. Overklokt zoals die nu is (255fsb, 3,38 Ghz) wordt de proc stressed 56 graden, soms uitschieters naar 58.

Ik heb wel een zalman hcp80 op mijn radeon zitten, die wordt natuurlijk ook war, en ik heb mijn 6 casefans en voeding op halve snelheid draaien, volle snelheid scheelt trouwens maar 1 graad.

Ik had een coolermaster aero 4, echter deze maakte nogal een pokkeherrie boven de 2800 toeren, ik kom de proc daarmee wel op 270mhz fsb zetten, met de zalman krijg ik bsod bij 265 mhz fsb

voordeel is wel dat de zalman inderdaad lekker stil is
Jij hebt een abit moederbord. Dus je kunt de resultaten die jij haalt al helemaal niet vergelijken met die van de TS.

Asus heeft de neiging de temperaturen wat koeler in te schatten dan ze zijn, terwijl Abit juist weer hogere temperaturen aangeeft.

Mijn P4 3ghz Northwood gaat throttelen bij 70 graden. Op dat moment stond er als aangegeven temperatuur, 83 graden. 13 graden te hoog dus.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Ghost(NL)
  • Niet online
fooker schreef op 22 april 2004 @ 12:44:
[...]

De kast is een chieftech, dacht in het begin dat het een aopen was(zelf ook gehad) daar waren de temps ook heel hoog.

En ik bedoelde geen airco, maar zon ding dat rondraait waar een grote fan in zit.

Je zou eventueel als je bereid bent te modden een blow hole boven de cpu maken,
voor frisse toevoer naar de proc.

Ik heb hier ook 2 chieftechs,(1x fulltower 1x miditower), en voel ins of de warmte van de proc niet onder de voeding blijft hangen.

Je temps zijn niet schrik barend hoog,(nu haal ik lagere maar met een northwood)
dus denk dat een blow hole best wat verschil uit kan maken.

Wat voor vidkaart zit er btw in?
moet beter leren lezen.

Wordt de videokaart heel warm?, en blijft de warmte daar hangen?
En wat ook is , de fan die achter je drives zit, blaast warme lucht naar je case
er lijkt mij te weinig ruimte voor een goede airflow?

Wat je nog zou kunnen proberen, is even de boxed terug zetten met de AS5,
en kijken wat er gebeurd, mischien heb je wel hogere temps.

Nog een probeerseltje, even de voltage omhoog gooien, naar 1.35-1.4
daardoor word de proc warmer, mischien werkt de zalman cpu efficienter met hogere temps.
Modden is voor mij geen optie om heel eerlijk te zijn, het moet of zo lukken of niet :)

Zoals ik aangaf in mijn TS heeft mijn voeding 2 fans, 1 x horizontaal en 1 x verticaal. Deze zijn temperatuur geregeld, en worden aangestuurd door een temperatuursensor, welke ik onder de zalman heb geplaatst. De Boxed cooler had praktisch dezelfde temps met de Intel Pasta, ik verwacht geen verhoging danwel verlaging met AS5 om heel eerlijk te zijn.

Vwb het voltage omhoog gooien, de voltages die jij geeft zijn de huidige voltages waarop de processor loopt. Dit is tegenwoordig variabel en niet meer fixed.

En mijn airflow is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29836/full.png

De 2 blauwe zijn inlaat fans, de 2 rode links zijn uitlaat fans, de 2 in het vakje zijn die van de voeding.

Dus voor zover mijn kennis rijkt, de juiste manier, laag koud inlaten, hoog warme lucht weghalen met voldoende capaciteit als je het mij vraagt. En ja je kan zeggen dat er mischien te weinig koude lucht inkomt, al denk ik dat dat op zich wel losloopt maar dan zou er door de onderdruk die er is, want er is duidelijk meer uitlaat capaciteit, genoeg bij gezogen moeten worden ?

En heb net even gevoeld, maar de temperatuur van de lucht die eruit word geblazen is ongeveer casetemp dus +- 26 graden, dat klopt wel. Die van de voeding is iets warmer, ook dat klopt wel die zit beter boven de CPU dan de bovenste casefan.

En helaas vertekent die foto een beetje, het lijkt kleiner als het is, ik ga even op zoek naar een betere.

Hier een iets beter beeld ook niet super maar beter als die ander, weliswaar nog voordat ik de kabels had weggewerkt :) i know en met 1 ipv 2 HD's maar dat kan je er wel bijdenken :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29839/thumb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Ghost(NL) op 22-04-2004 14:03 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
THW Arie schreef op 22 april 2004 @ 13:10:
Asus heeft de neiging de temperaturen wat koeler in te schatten dan ze zijn, terwijl Abit juist weer hogere temperaturen aangeeft.
niet bij mijn asus hoor... ;)

bij zowel een P4S8X-X, als een P4PE werden er te hoge temperaturen gegeven, respectievelijk 13 en 7 graden te hoog... :)

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ja maar dat maakt imho dus niets uit. Of een board er nu wel of niet 10 graden naast zit is niet relevant, het verschil tussen de 2 temperaturen in mijn geval wel. Zoals ik al eerder zei of het nu 43 en 41 of 53 en 51 graden is, het verschil blijft 2 graden!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47
Op verzoek van TS een move van PMG naar DOC :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Ghost(NL)
  • Niet online
Is er mischien hier iemand die nog een idee heeft voor deze situatie ? Of is het idd zoals GuardianAngel zegt ?
Wat wel een probleem is dat je je goeie geld uitgegeven hebt aan, naar men zegt, de op dit moment best verkrijgbare koeler en het resultaat daarvan tegenvalt, tenminste t.o.v. de boxed koeler. Jammer, maar het is gewoon niet anders, i.i.g. is hij wel een stuk stiller.

Verwijderd

Heb je niet heel misschien toevallig q-fan control of een dergelijk progsel aan staand die de rpm'etjes van je koeler gaat regelen? Zulke programma's gaan dan bijvoorbeeld bij 50 graden de rpm's omhoogvoeren. Hoge RPM zal bij je zalman natuurlijk meer effect hebben dan de boxed koeler, en je hoort hem niet.

Ik weet het - het klinkt stom, maar je weet maar nooit :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 22:49 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 22:49:
Heb je niet heel misschien toevallig q-fan control of een dergelijk progsel aan staand die de rpm'etjes van je koeler gaat regelen? Zulke programma's gaan dan bijvoorbeeld bij 50 graden de rpm's omhoogvoeren. Hoge RPM zal bij je zalman natuurlijk meer effect hebben dan de boxed koeler, en je hoort hem niet.

Ik weet het - het klinkt stom, maar je weet maar nooit :X
Nee stom is het zeker niet :) ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken maar Q-Fan staat niet aan. En verder heb ik alleen MBM5 draaien wat iets met de temps en rpm's doet, in dit geval tonen :)

• Ghost(NL)
  • Niet online
Een subtiele laatste kick mijnerzijds alvorens ik dit topic forever in het grote GoT archief laat wegzakken :)

Volgende toevoeging:

Ik heb net mijn machine opgejaagd door de fan van de cpu koeler uit te zetten en na 8 a 10 minuten schakelde de machine zich uit bij 94 graden ( Volgens mobo that is )

Zie hier het screenshot van 90 graden, vlak daarna zat ie op 94 graden en zette zichzelf uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/30379/thumb.jpg

Terug throttlen deed hij alleen niet :? maar goed ik neem eerlijk gezegd aan dat als de proc een te grote stijging waarneemt dat ie zichzelf gewoon uitzet, ik weet niet of iemand hier daar iets meer over weet ? Ik meende gewoon een vertraging te moeten zien maar dat deed hij niet.

Verder is de machine nog dik in orde hoor :) Dus die 94 graden klopt van geen kant, alleen nu ben ik dus benieuwd of het uitzetten bij 69 graden gebeurd of later pas en zo ja wanneer, dan kan ik het verschil bepalen en weet ik wat mijn echte temps zijn. Dus als iemand een idee heeft :) ik houd me aanbevolen.

En warm was hij zeker, de koelribben kon ik niet aanraken die was heet ! Dus 70 graden klopt dan wel.

[ Voor 88% gewijzigd door Ghost(NL) op 30-04-2004 17:17 ]

Pagina: 1