PC raakt BIOS settings steeds kwijt?

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Mijn ASUS A7V333 raakt sinds vrijdag steeds zijn BIOS/CMOS settings kwijt als ik 'm opstart. Er zit een AMD 2200+ CPU in, maar na opstarten komt de PC meteen in de BIOS terecht en geeft 533Mhz aan.

Nu dacht ik dat het wellicht de onboard lithium batterij is die niet meer okay is, maar als ik de setting aanpas en een clear CMOS doe, dan pakt ie na 10x proberen opeens weer de goede waarde, maar nadat ik de PC heb uitgezet (met de stroom er nog gewoon op) en weer aanzet een uurtje of wat later blijkt ie weer de 533Mhz aan te geven.
Volgens mij doet de lithium batterij dan toch niet meer ter zake en houdt het mobo de stroom toch van de netvoeding?

Wat kan dit dan veroorzaken? Ik heb maanden niets veranderd aan de bak en die draaide gewoon default (niet oc' ed ofzo)

Alles zit er ook gewoon goed in, CPU, RAM, batterij, kaarten enzo. Bak is ook niet te warm geweest....was echt opeens 's morgens nadat ie 's nachts had uitgestaan.

Iemand een idee?

specs | 3360wP met SE3000

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-08 13:49

Deem

Ontcijfer mij!

Defecte batterij op je mobo. vervangen dus, en je probs zijn opgelost.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Verwijderd

Ik zou zeggen probeer _toch_ even een andere batterij. Ik heb zo'n soort probleem ook eens gehad op een pc van een kennis, die raakte ook zn biossettings *soms/meestal* kwijt. Een nieuwe batterij was daar de oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2004 00:07 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Doe toch eens een ander batt erin. Weet je dat iig zeker . Dingen kosten geen ruk

* te laat :+

[ Voor 10% gewijzigd door Pakjebakmeel op 19-04-2004 00:07 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Meet die betterij toch es na :)
Multimeter op Volt DC en Rood op de + en zwart op de - :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Check ook eventueel het CMOS CLEAR jumpertje... Wellicht een pinnetje verbogen daar, of het jumpertje verkeert laten zitten?

Forget your fears...
...and want to know more...

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 14:29

markvt

Peppi Cola

heb je al een andere processor geprobeerd ?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@TS: Vergeet je BIOS alleen CPU settings of worden andere settings ook op standaardwaarden teruggezet? Als het alleen de CPU betreft, dan betwijfel ik of je het probleem moet zoeken in een defecte batterij.

• Pakjebakmeel
  • Laatst online: 27-06 11:52
Er kunnen vreemde dingen gebeuren bij verkeerde voltages incl. partieele bios wissen :P aangezien die dingen amper wat kosten en altijd wel weer te gebruiken zijn zou je het best wel eens kunnen wagen ;)

Verwijderd

Ik heb ook problemen met BIOS bij opstarten. Krijg soms melding "BIOS 100 not loaded because there are no drives attached." Ook komen er geluiden uit de kast
die klinken als of er een schakelaar wordt omgezet. Tis beetje vaag verhaal maar
zou dit ook aan batterij kunnen liggen? :?

• Hann1BaL
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat je beter in een nieuw of ander topic dit probleem aan de kaart kan stellen.
Zitten je IDE kabels wel goed aangesloten?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jimmy: start een nieuw topic. Je hebt namelijk een op zichzelf staand probleem welke to-taal niks van doen heeft met het probleem van de topicstarter. Ik zou de berichten wel in een nieuw topic kunnen zetten, echter de inhoud van jouw post is veel te pover om als een topicstart door het leven te gaan. We missen bijvoorbeeld de exacte specificaties van de probleemapparaten (mobo/IO controller/harddisks/BIOS versie/etc/etc). Ook kunnen we niet uit jouw post opmaken of je überhaupt ook maar iets hebt uitgeprobeerd, uitgevonden danwel uitgesloten met betrekking tot dit probleem. En dat is nét niet de bedoeling hier op GoT. Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) ;)

Aangezien je vermoedelijk een harddisk/IOcontroller gerelateerd probleem hebt, zou je eens een kijkje in Opslagmedia & I/O Controllers en de FAQ daarvan kunnen nemen. Neem bijvoorbeeld de OM FAQ door onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?". Ook zou je hier in Processors, Mobo's & Geheugen de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter uit de FAQ/Beleid kunnen doornemen. Verder is het Beleid duidelijk over het starten van een "Help, mijn PC doet het niet!" topic B)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 14-07-2004 08:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.